text_structure.xml
26.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">Szanowni państwo, serdecznie witam wszystkich obecnych. Możemy zaczynać posiedzenie. Mamy kworum. Szanowni państwo, otwieram 3. posiedzenie Podkomisji stałej do spraw budżetu i finansów sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">Pragnę państwa poinformować, że zgodnie z decyzją pani marszałek komisje i podkomisje już powróciły do tradycyjnej formy prowadzenia obrad, a więc wszyscy, którzy są, obradują na miejscu. Wciąż jesteśmy w trybie covidowym, więc pozwolę sobie poprosić o założenie masek, chyba że ktoś będzie zabierał głos. Wiemy z doświadczenia, że wtedy nie jest to zbyt wygodne. Zaczynajmy.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">Serdecznie witam wszystkich zaproszonych gości. Witam pana Wojciecha Skurkiewicza sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam pana Pawła Bartczaka dyrektora Departamentu Budżetowego MON. Jest z nami również pan generał Tadeusz Mikutel pierwszy zastępca szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – dzień dobry – pan pułkownik Dariusz Milczarek zastępca dyrektora Departamentu Budżetowego MON, pan pułkownik Sławomir Kozicki zastępca szefa Zarządu Planowania Rzeczowego P-8 SG WP, pan pułkownik Romuald Maksymiuk zastępca szefa Inspektoratu Uzbrojenia – dzień dobry – pan pułkownik Waldemar Bogusławski zastępca szefa Inspektoratu Uzbrojenia, pan pułkownik Dariusz Owczarek szef Oddziału Planowania Finansowego w Zarządzie Planowania Rzeczowego P-8 SG WP, pan pułkownik Mariusz Rapacz szef Oddziału Wsparcia, Analiz i Sprawozdawczości Inspektoratu Uzbrojenia, pani Anna Sobierajska specjalistka w Biurze Ministra Obrony Narodowej. Witam również pana komandora Jarosława Wypijewskiego szefa zespołu w Departamencie Zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi. Najwyższą Izbę Kontroli reprezentuje pan Ryszard Nojszewski. Mamy jeszcze z Ministerstwa Finansów panią Monikę Rokitę-Górniewicz naczelnika Wydziału Obrony Narodowej i Służb Specjalnych w Departamencie Finansowania Sfery Budżetowej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">Szanowni państwo, zaczynamy. Poproszę pana ministra o przedstawienie informacji, a następnie przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o odniesienie się do tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Panowie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jak rozumiem, materiał dotyczący realizacji budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej za ubiegły rok został dostarczony członkom podkomisji, a także członkom Komisji. Czyniąc zadość prośbie pana przewodniczącego Michała Jacha staraliśmy się, żeby ten dokument trafił do państwa w ubiegłym tygodniu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, informując wysoką podkomisję o realizacji budżetu za 2020 r. pragnę nadmienić, że plan dochodów resortu obrony narodowej na 2020 r. wynosił 401 800 tys. zł. Pokrótce omówię kwestię dochodową. Dochody budżetowe uzyskano z 20 tytułów, a ich realizacja na koniec roku ukształtowała się na poziomie 493 400 tys. zł, tj. 122,8% planu. W stosunku do wykonania z roku poprzedniego zanotowano w tym obszarze wzrost o ponad 302 000 tys. zł. Jeżeli chodzi o realizację budżetu czy o sam budżet resortu obrony narodowej w tej części, która szczególnie nas interesuje, czyli w części 29 – Obrona narodowa, po zmianach – również dzięki aprobacie państwa posłów – na dzień 31 grudnia 2020 r. wyniósł 51 788 000 tys. zł. Był to rekordowo wysoki budżet. Z tego na dotacje i subwencje przeznaczono 2 665 000 tys. zł, na świadczenia 8 966 000 tys. zł, na wydatki bieżące 23 440 000 tys. zł. Oczywiście, pokaźna była kwota wydatków majątkowych – 16 806 000 tys. zł. Szanowni państwo, przypomnę, że ustawą z 28 października 2020 r. o zmianie ustawy budżetowej na 2020 r. ten plan wydatków majątkowych w części 29 – Obrona narodowa, został zwiększony o kwotę 3 000 000 tys. zł, przez co zmianie uległ również plan finansowy Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych, który został zasilony wyżej wymienioną kwotą.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Szanowni państwo, na ostatni dzień 2020 r. realizacja budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej w części 29 wyniosła 51 427 700 tys. zł, tj. 99,1% planu po zmianach. Na różnicę, tj. na kwotę niewykorzystaną, składały się środki niepobrane z rachunku dysponenta części, kwoty niewydatkowane i zwrócone przez dysponentów w tzw. okresie przejściowym – 52 000 tys. zł, a dokładnie 52 500 tys. zł oraz tzw. wydatki niewygasające. To była kwota 397 700 tys. zł. Chciałbym nadmienić, że dodatkowymi źródłami finansowania wydatków obronnych był przywoływany przeze mnie przed chwilą Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych oraz środki Agencji Mienia Wojskowego. Na realizację zadań finansowanych z Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych przeznaczono kwotę 3 173 600 tys. zł. Natomiast, jeżeli chodzi o środki Agencji Mienia Wojskowego, były to środki wydatkowane na potrzeby inwestycji mieszkaniowej w kwocie 15 600 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Uwzględniając realizację budżetu według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r. w części 29 – Obrona narodowa, jest to kwota 48 472 700 tys. zł bez uwzględnienia wpłaty na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych w kwocie 3 000 000 tys. zł. Realizacja planu wydatków w dziale 752 – Obrona narodowa, przez innych dysponentów części budżetowych była na poziomie 482 000 tys. zł. Realizacja wydatków obronnych z innych źródeł finansowania stanowiła przywoływana już kwota 3 189 300 tys. zł z Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych i z Agencji Mienia Wojskowego. Polska wypełniła obowiązek wynikający ze zobowiązań sojuszniczych. Przypomnę, że to były deklaracje, które zapadły na szczycie NATO w Newport, o wydatkowaniu co najmniej 2% Produktu Krajowego Brutto. Polska wykonała ten obowiązek z dużym czy nawet bardzo dużym marginesem.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Szanowni państwo, na wydatki objęte centralnymi planami rzeczowymi, tj. planem modernizacji technicznej, planem zakupów środków materiałowych, planem inwestycji budowlanych i planem inwestycji NSIP w 2020 r. wydatkowano 17 026 000 tys. zł, tj. 97,6% planu po zmianach. W budżecie 2020 r. na modernizację techniczną sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej przeznaczono 13 351 400 tys. zł, tj. blisko 26% wszystkich wydatków w części 29 – Obrona narodowa. Jeżeli chodzi o wydatki majątkowe, zostały one zrealizowane w wysokości 16 594 700 tys. zł. W stosunku do całego budżetu stanowiły one 32,3% ogółu wydatków realizowanych w części 29. W 2020 r. z budżetu resortu obrony narodowej tak samo, jak w innych resortach i w budżecie państwa, w związku z sytuacją pandemiczną i koronawirusem, który dotknął nasz kraj, zaangażowanie sił zbrojnych było ponadprzeciętne. Wydatki związane ze zwalczaniem zakażenia, z zapobieganiem rozprzestrzeniania się, z profilaktyką, ze zwalczaniem skutków choroby SARS-COV2, z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej wyniosły 234 700 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Wielotonie na posiedzeniach sejmowej Komisji Obrony Narodowej mówiliśmy o zaangażowaniu sił zbrojnych w działania przeciwcovidowe, więc nie chciałbym się w tym zakresie nadmiernie rozwijać. Ten obszar był bardzo mocno eksponowany i eksploatowany, jeżeli chodzi o siły zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej. Kolejna kwestia, na którą chciałbym zwrócić państwa uwagę, to stany ewidencyjne. Jeżeli chodzi o stan ewidencyjny żołnierzy zawodowych, to na koniec 2020 r. wzrósł on do poziomu 110 100 żołnierzy. W 2020 r. do zawodowej służby wojskowej przyjęto 7529 żołnierzy. Przy tej okazji chciałbym zwrócić uwagę na to, że jesteśmy cały czas na plusie pomimo tego, że ograniczenia bardzo mocno nas dotykały. To ograniczenia, jeżeli chodzi o działanie Komisji, jak również o działania szkoleniowe. Przy 7529 żołnierzach, którzy zasilili siły zbrojne, z wojska odeszło, czyli pozostawiło mundur 5133 żołnierzy.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Szanowni państwo, jeżeli chodzi bardzo ważną grupę pracowników cywilnych resortu obrony narodowej, przeciętne zatrudnienie pracowników resortu w 2020 r. wynosiło 44 869 osób. To tyle w wielkim skrócie, jeżeli chodzi o realizację budżetu za 2020 r. Wraz z panem generałem, panami pułkownikami i panem dyrektorem jesteśmy do państwa dyspozycji, aby rozwiewać wszelkie wątpliwości i odpowiadać na wszelkie pytania. Dodam jeszcze tylko na zakończenie, że pewnie pan dyrektor będzie mówił nieco więcej na temat oceny Najwyższej Izby Kontroli dotyczącej wykonania budżetu. Tylko dodam, bo taki jest mój obowiązek, że Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2020 r. w części 29 – Obrona narodowa. Jesteśmy do dyspozycji, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">Bardzo dziękuję. Poproszę o zabranie głosu przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WicedyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyższejIzbyKontroliRyszardNojszewski">Dziękuję. Szanowni państwo, nie chciałbym powtarzać liczb, które przedstawił pan minister. Skupię się na kluczowych ustaleniach kontroli Najwyższej Izby Kontroli. Jak pan minister powiedział, Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2020 r. w części 29 – Obrona narodowa. Wydatki wykonano w kwocie ponad 51 500 000 tys. zł, co stanowiło 99,4% planu. Na priorytetowe zadanie pod nazwą „Utrzymanie i rozwój zdolności operacyjnych sił zbrojnych” wydatkowano blisko 38 800 000 tys. zł, tj. 99% planu. Wydatki majątkowe wyniosły 16 600 000 tys. zł i były wyższe o ponad 6 000 000 tys. zł niż w roku poprzednim. W stosunku do wydatków w części budżetowej wyniosły 32%. Wydatki w kwocie 10 600 000 tys. zł, tj. 20,6%, które zostały poddane badaniu w czasie kontroli, nie wykazały niecelowego i niegospodarnego wydatkowania środków publicznych z części 29.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WicedyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyższejIzbyKontroliRyszardNojszewski">Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała również sporządzanie łącznych sprawozdań za 2020 r. przez dysponenta części 29, jak również sprawozdań jednostkowych ministerstwa, czyli urzędu ministra obrony narodowej. Chciałbym też zwrócić uwagę na to, że w ubiegłym roku zostały wykonane uwagi i wnioski Najwyższej Izby Kontroli formułowane w latach poprzednich. Odnosiły się one do stanu należności zaległych, czyli do zaległości. Izba sformułowała wniosek o podjęcie istotnych i skutecznych działań w celu ograniczenia tych zaległości. W 2020 r. zaległości zmniejszyły się o 18 800 tys. zł, tj. blisko o 9% w stosunku do 2019 r. W ubiegłym roku w Ministerstwie Obrony Narodowej została wyodrębniona komórka o nazwie Biuro Audytu Wewnętrznego, co Najwyższa Izba Kontroli zalecała we wniosku z poprzedniej kontroli.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#WicedyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyższejIzbyKontroliRyszardNojszewski">Najwyższa Izba Kontroli występowała również z wnioskiem o uregulowanie kwestii związanych z Funduszem Dróg Samorządowych. Ta kwestia została uregulowana. Dotychczasowe dotacje celowe kierowane do Funduszu Dróg Samorządowych, a następnie do rządowego Funduszu Rozwoju Dróg zostały zastąpione wpłatami. Niemniej jednak izba zwraca uwagę na znaczny wzrost na koniec 2020 r. zaliczek udzielonych kontrahentom mając pełną świadomość, jaka jest tego przyczyna. Zresztą izba sama – mówiąc kolokwialnie – przyłożyła rękę do tego, żeby ta kwestia została uregulowana i została ona uregulowana w 2015 r. Na koniec 2020 r. kwota zaliczek udzielonych w 2020 r., jak i w latach poprzednich wyniosła ponad 28 600 000 tys. zł i była wyższa o 7 400 000 tys. zł, tj. o 35% od stanu na koniec 2019 r.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#WicedyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyższejIzbyKontroliRyszardNojszewski">Myślę, że o tym, jaka jest struktura czy co najbardziej ważyło, państwo posłowie wiedzą. Oczywiście, chodzi o przeciwlotniczy i przeciwrakietowy zestaw rakietowy średniego zasięgu „Wisła”, jak również o zakup samolotów F-35. Łącznie zaliczki na te 2 kluczowe zadania dla sił zbrojnych wynoszą ponad 16 600 000 tys. zł, co stanowi 58,2% ogółu zaliczek. W 2020 r. rozliczono – głównie chodzi o Inspektorat Uzbrojenia, który rozliczył – efektami rzeczowymi kwotę blisko 7 000 000 tys. zł. Izba pozytywnie ocenia również wykonanie planu finansowego Agencji Mienia Wojskowego w 2020 r. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">Dziękuję panu dyrektorowi za tę informację. Szanowni państwo, zanim otworzę dyskusję powiem, że są to informacje, które cieszą. Zarówno to, co mówił pan minister, a więc to, że pomimo bardzo trudnego roku, pomimo sytuacji wirusowej ten budżet został wykonany. Większość ćwiczeń, które były zaplanowane, również została zrealizowana. Wzrosła liczebność sił zbrojnych. Wzrastają również nasze możliwości. Myślę, że to są dobre informacje. Chyba wszyscy zdajemy sobie sprawę, że w sytuacji międzynarodowej, w jakiej jesteśmy, wzrost, rozwój znaczenia naszych sił zbrojnych, wzrost ich możliwości i wzrost ich siły stanowią w tej chwili jedyny potencjalnie dobry kierunek, który musimy kontynuować. Myślę, że bardzo dobrą informacją jest też to, o czym mówił przed chwilą pan dyrektor, że realizowane są nawet zaległe zalecenia pokontrolne Najwyższej Izby Kontroli. Myślę, że to też jest dobra informacja.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">Szanowni państwo, otwieram dyskusję. Materiał do tej debaty został państwu dostarczony. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMichałJach">Dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze, rzeczywiście chciałbym jeszcze mocniej podkreślić to, co przed chwilą mówił pan przewodniczący Dobrzyński odnośnie do realizacji budżetu. Dla mnie jest on wielkim osiągnięciem. Trzeba z wielkim uznaniem mówić o działaniach ministerstwa. To, że w kolejnym roku zrealizowano budżet, jest niewątpliwym sukcesem. Budżet zrealizowano praktycznie w 100% w tak trudnym roku, jakim był rok ubiegły. Za to naprawdę należy się wielkie uznanie. To cieszy, bo w tej sytuacji, przy ograniczonych możliwościach szkolenia, przy ograniczonych możliwościach ćwiczeń w ubiegłym roku sytuacja epidemiczna wymagała specjalnych rozwiązań, które utrudniały ćwiczenia. Cieszy, że udało się ten budżet zrealizować, że udało się zrealizować większość ćwiczeń. Co bardzo istotne, o kilka procent zwiększyła się liczebność sił zbrojnych. Dzięki temu możemy patrzeć optymistycznie na kolejne lata rozwoju naszych sił zbrojnych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełMichałJach">Uważam to za bardzo pozytywny objaw. Jest bardzo dobre zarządzanie siłami zbrojnymi i całym ministerstwem. Myślę, że Komisja Obrony Narodowej nie powinna mieć żadnych wątpliwości co do zatwierdzenia tego budżetu, bo w zasadzie nie ma tu nic do zarzucenia, jeśli chodzi o realizację budżetu w części 29. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">Czy może ktoś z zaproszonych gości chciałby ewentualnie zabrać głos? Nie. W takim razie proszę bardzo, państwo parlamentarzyści. Proszę, można.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełPawełKrutul">Drodzy państwo, budżet i realizacja, ok. Ale mam jedno pytanie. Nurtuje mnie taka sprawa. Dlaczego w czasie pokoju dokonują państwo zakupu dronów bez przetargu? Dlaczego nie robimy tutaj przetargu? Dlaczego polskie firmy nie mogą do tego przetargu przystąpić i walczyć na zdrowych równych zasadach? A państwo jadą do Turcji i kupują drony – że tak powiem – z przysłowiowej półki. Proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">Panie kolego, zwróciłbym tylko uwagę, żebyśmy dyskutowali na te tematy, których gryfem jest objęte to posiedzenie podkomisji. A na tym posiedzeniu mamy zatwierdzić lub nie zatwierdzić wykonanie budżetu. Rozumiem, że do takich pytań są również interpelacje poselskie. Ale, jeśli jest taka wola, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Pan poseł Krutul zwrócił uwagę na bardzo ważną kwestię. Przypomnę, że zakup uzbrojenia i sprzętu na potrzeby wyposażenia sił zbrojnych jest możliwy w kilku formułach. Jedną z nich jest pilna potrzeba operacyjna. W tym przypadku skorzystaliśmy z takiej możliwości. Szanowni państwo, oczywiście, bardzo mocno współpracujemy z polskim przemysłem obronnym również, jeżeli chodzi o pozyskanie systemów bezzałogowych. Chyba tutaj nie ma najmniejszej wątpliwości. Tych segmentów, obszarów, którymi się posiłkujemy w planie modernizacji technicznej do 2035 r. jest wiele. Ale miejmy też świadomość, że nie wszystko, co jest potrzebne siłom zbrojnym jest dostępne i jest wytwarzane przez polski przemysł obronny już w tej chwili. Oczywiście, plany i prace są prowadzone w wielu obszarach szczególnie, jeżeli chodzi o duże czy największe aparaty. Ale podejrzewam, że w tym zakresie jest jeszcze troszeczkę do zrobienia. Podejmując współpracę ze stroną turecką, jeżeli chodzi o zakup dronów Bayraktar zdecydowaliśmy się kupić na potrzeby sił zbrojnych sprzęt, który już jest sprawdzony bezpośrednio na polu walki. No, tak, panie pośle. Ale nie zamykamy się wyłącznie na współpracy z Turkami. Tych segmentów czy obszarów jest bardzo wiele. Tutaj jest też taka prośba do pana przewodniczącego Jacha, jako że państwo posłowie już wrócili do rutynowej pracy poselskiej, żebyśmy spotkali się w konwencji posiedzenia niejawnego. Wtedy, szczególnie posłom, którzy mają krótszy staż parlamentarny, moglibyśmy przedstawić założenia czy kluczowe programy operacyjne, jeżeli chodzi o program modernizacji technicznej. Moglibyśmy je omówić, a także dokonać rozwinięcia w niektórych obszarach. W tych, które państwa posłów szczególnie interesują, bo to są naprawdę bardzo ważne i ważkie obszary. Na pewno ta dyskusja…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełPawełKrutul">Panie ministrze, mieliśmy spotkania niejawne, jeżeli chodzi o F-35 i państwo zrywali obrady, kiedy zadawaliśmy pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Nie, panie…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełPawełKrutul">Ja to pamiętam. To było na początku kadencji. Wiem, że pan minister mówi do mnie, bo jestem – że tak powiem – świeżym posłem, ale również w tym uczestniczyłem w tym posiedzeniu niejawnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Panie pośle, naprawdę chętnie odpowiadamy na wszelkie pytania, na wszelkie państwa wystąpienia, również w tym zakresie. Korzystamy z tych narzędzi, które dają nam przepisy prawa. Tak samo jest np. z wyłączeniem ustawy o zamówieniach publicznych, kiedy korzystamy z art. 346 traktatu, który daje nam również możliwość prowadzenia postępowań, rozmów i nabywania odpowiedniego sprzętu. Naprawdę tych możliwości jest wiele i w tym zakresie nie mamy nic do ukrycia. Mało tego. Tak prowadzimy politykę, szczególnie politykę zakupową, żeby była zbalansowana, bo zdajemy sobie sprawę, że kluczowym zamawiającym dla polskiego przemysłu zbrojeniowego dla polskiego przemysłu zbrojeniowego jest Ministerstwo Obrony Narodowej i to chyba nie podlega żadnej dyskusji. Jest wiele firm w ramach Polskiej Grupy Zbrojeniowej, w których praktycznie niemal 100% czy nawet 100% produkcji jest przeznaczone na potrzeby sił zbrojnych. Tego nie zatrzymamy. Nie mamy takich planów.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Dlatego jest to, na co zwraca uwagę Najwyższa Izba Kontroli, czyli kwestia zaliczkowania tych zamówień, czyli kwestia zaliczkowania tych zamówień w znacznej części. To jest coś, co jest realizowane. To jest coś, co było realizowane przez lata i będzie realizowane, bo niestety, nasz przemysł zbrojeniowy jest w takiej, a nie innej kondycji. Nieraz, żeby wytworzyć określony produkt, z którego Ministerstwo Obrony Narodowej czy polskie wojsko byłoby zadowolone, trzeba to zaliczkować. I już. Takie są realia polskiej przedsiębiorczości. Jesteśmy do dyspozycji w tym zakresie. Myślę, że w formule niejawnej możemy powiedzieć więcej na ten temat. Zresztą zakup czy współpraca z Turkami, to jest kwestia budżetu z 2021 r. W przyszłości dyskusja na ten temat też będzie prowadzona.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">Proszę bardzo, szanowni państwo. Szanowni państwo, jeśli nie ma więcej pytań, pozwolę sobie zapytać, bo nie wiem, czy projekt opinii jest posłom dostarczony. Jest dostarczony. Tak? Szanowni państwo, jeszcze przed przegłosowaniem opinii musimy jeszcze zatwierdzić osobę, która będzie prezentowała tę opinię przed Komisją Finansów Publicznych, chyba że jej nie przyjmiemy. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełMichałJach">Oczywiście. Proszę państwa, proponuję przewodniczącego podkomisji stałej Leszka Dobrzyńskiego właśnie dlatego, że jest przewodniczącym podkomisji, więc uważam go za najbardziej kompetentną osobę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">Proszę bardzo, szanowni państwo. Oczywiście, wyrażam zgodę. Czy jest zgoda na moją skromną osobę? Czy ktoś jest przeciw? Pięknie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">Szanowni państwo, nie będę czytał całej opinii. Może tylko przeczytam jej pierwszy, zasadniczy fragment: „Opinia nr 6 Komisji Obrony Narodowej dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r. w części 29 – Obrona narodowa.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">1/ Dochody i wydatki</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">Plan dochodów resortu obrony narodowej na 2020 r. wyniósł po nowelizacji ustawy budżetowej 401 800 tys. zł. Wpływy dochodów budżetowych uzyskano z 20 tytułów, a ich realizacja na koniec roku ukształtowała się na poziomie 493 400 tys. zł, tj. 122,8% planu według ustawy po nowelizacji. W stosunku do wykonania z roku poprzedniego zanotowano wzrost dochodów o 302 600 tys. zł. Plan wydatków budżetowych resortu obrony narodowej w części 29 – Obrona narodowa, po zmianach, na dzień 31 grudnia 31 grudnia 2020 r. wyniósł 51 878 000 tys. zł. Z tego przeznaczono na:</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">– dotacje i subwencje 2 665 100 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">– świadczenia 8 966 300 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">– wydatki bieżące 23 440 000 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">– wydatki majątkowe 16 806 600 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">Realizacja budżetu resortu obrony narodowej w części 29 – Obrona narodowa, wyniosła 51 427 700 tys. zł, tj. 99,1% planu po zmianach”.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">Pozwolę sobie jeszcze na koniec przedstawić dwie istotne informacje. Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykonanie budżetu resortu obrony narodowej za 2020 r. I w ogóle najważniejsza sprawa, że do prezentowania opinii przed Komisją Finansów Publicznych Komisja Obrony Narodowej upoważniła posła Leszka Dobrzyńskiego.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">Szanowni państwo, czy możemy to przegłosować? Czy są jakieś uwagi? Myślę, że jednak to przegłosujmy. Kto jest za przyjęciem tej opinii, poproszę o zagłosowanie przyciskiem „TAK”? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">Szanowni państwo, w takim razie uznaję, że opinia…</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzKomisjiObronyNarodowejKamilStrzępek">5 głosów za, brak głosów przeciw, jeden głos wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, w takim razie uznaję, że opinia Komisji Obrony Narodowej dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r. w zakresie działania Komisji została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełLeszekDobrzyński">Bardzo serdecznie dziękuję wszystkim gościom. Dziękuję panu ministrowi. Dziękuję panom oficerom. Dziękuję przedstawicielom wszystkich instytucji oraz naszym parlamentarzystom. Bardzo dziękuję. Zamykam posiedzenie podkomisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>