text_structure.xml 50.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Dobrze. Połowa kwadransa akademickiego jest już wykorzystana. A zatem przysługuje nam jeszcze połowa, ale powoli zaczynamy. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Witam panie posłanki i panów posłów. Za chwilę dotrze do nas pan minister Grzegorz Witkowski. Też już go witam. Witam zaproszonych gości, w sposób szczególny ich magnificencje, panie i panów profesorów, rektorów, kwestorów, kanclerzy. Serdecznie witam. Witam pozostałych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Informuję, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Dodaję także, że jest to w tym tygodniu przedostatnie posiedzenie naszej Komisji prowadzone metodą zdalną. Następne posiedzenia będą prowadzone tylko i wyłącznie stacjonarnie. A więc panie posłanki, panowie posłowie, także uczestniczący w naszych posiedzeniach zdalnie goście musicie się przestawić, będziemy obradowali już w trybie stacjonarnym.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">A zatem przystępujemy do sprawdzenia kworum. Maszyneria jest już włączona. Proszę o przyciśnięcie dowolnego przycisku. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje dwa punkty. Jest to rozpatrzenie informacji na temat obowiązkowych praktyk studenckich dla marynarzy oraz w punkcie drugim, rozpatrzenie informacji na temat finansowania akademii morskich. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Za chwilę pojawi się pan minister Witkowski, który rozpocznie referowanie punktu pierwszego. Chwila przerwy. Witamy pana ministra Grzegorza Witkowskiego. Prosimy, panie ministrze, o zreferowanie pierwszego punktu. Jest to rozpatrzenie informacji na temat obowiązkowych praktyk studenckich dla marynarzy. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyGrzegorzWitkowski">Niezwłocznie. Szanowni państwo, panie przewodniczący, bardzo przepraszam za spóźnienie. Obowiązkowe praktyki studenckie dla marynarzy, tzw. nadzorowane praktyki morskie stanowią integralną część programu kształcenia w zakresie kierunków uznanych zgodnie z postanowieniami Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, tzw. Konwencji STCW. Przedmiotowe praktyki są prowadzone dla kierunków kształcących w zakresie działu pokładowego i maszynowego. Zgodnie z porozumieniami konwencji, nadzorowana praktyka morska powinna trwać nie krócej niż dwanaście miesięcy na statkach morskich. W celu osiągnięcia zakładanych efektów szkolenia praktyki powinny odbywać się zgodnie z zatwierdzoną książką praktyk morskich. Powyższe warunki dotyczą wszystkich studentów studiujących na kierunkach i specjalnościach uznanych przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, studiujących w trybie stacjonarnym, jak i niestacjonarnym. Praktyki morskie stanowią jeden z głównych elementów przygotowujących studentów do uzyskania uprawnień zawodowych oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 kW i powyżej, oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej oraz oficera elektronautomatyka okrętowego. Zasady odbywania nadzorowanych praktyk morskich, w zależności od uczelni, nie różnią się znacząco, chociaż sam nadzór nad praktykami należy do właściwości poszczególnych uczelni. Uczelnie same określają harmonogram realizacji praktyk, sposób organizacji oraz nadzoru nad praktykami.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyGrzegorzWitkowski">Szanowni państwo, serdecznie witam przedstawicieli uczelni morskich, natomiast chciałbym państwu posłom, ale też panu przewodniczącemu powiedzieć, że pan premier dwa dni temu podpisał program wieloletni o wartości 73,5 miliona złotych na wybudowanie w Szczecinie Polskiego Ośrodka Szkolenia Ratownictwa Morskiego. Do tej pory mamy w Europie dwa takie ośrodki, teraz będzie trzeci w Szczecinie. Myślę, że to jest bardzo duży powód do dumy dla Szczecina, dla szkolnictwa morskiego. Myślę, że pół świata będzie zjeżdżało do nas, żeby się kształcić. Już dzisiaj rano o tym była mowa, że przestajemy być krajem Trzeciego Świata, jeżeli chodzi o szkolnictwo morskie oraz porty. Dzisiaj rano rozmawialiśmy o środowisku naturalnym w portach, żeby nadrobić zaległości, a teraz nadrabiamy zaległości, jeżeli chodzi o edukację i szkolnictwo dla marynarzy. Nie mamy się czego wstydzić. Mam nadzieję, że od września Politechnika Morska w Szczecinie wykorzysta w 100% tę wiedzę, a ja bardzo dziękuję panu premierowi Mateuszowi Morawieckiemu i wszystkim posłom Prawa i Sprawiedliwości, ale nie tylko, dlatego że wszyscy posłowie z Zachodniego Pomorza to wspierali, za co wszystkim bardzo, bardzo dziękuję. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję w punkcie pierwszym. Kto z pań posłanek i panów posłów chciałby zabrać głos? Kto z zaproszonych gości chciałby zabrać głos w punkcie pierwszym? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">A zatem przechodzimy do punktu drugiego. Jest to rozpatrzenie informacji na temat finansowania akademii morskich. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej nadzoruje dwie uczelnie morskie, Akademię Morską w Szczecinie, niedługo Politechnikę Morską oraz Uniwersytet Morski w Gdyni. Zasady przyznawania środków są corocznie określone przez ustawę budżetową oraz Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Podział środków finansowych dokonuje się w oparciu o dane przekazywane zarówno przez Uniwersytet Morski w Gdyni, jak i przez Akademię Morską w Szczecinie. Obie te uczelnie realizują wiele inwestycji na swoim terenie. Oprócz tej, o której przed chwilą mówiłem, czyli Polskiego Ośrodka Szkolenia Ratownictwa Morskiego, Uniwersytet Morski w Gdyni realizuje również ośrodek odnośnie do offshore'u, czyli placówki, która będzie służyła do badań, do realizacji energetyki wiatrowej. Natomiast Akademia Morska w Szczecinie, w przyszłości Politechnika Morska w Szczecinie nadrabia wieloletnie zaniedbania związane ze swoimi ośrodkami dydaktycznymi. W ciągu ostatnich kilku lat na powyższy cel przeznaczona jest rocznie kwota 300 000 zł.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Sposób dotacji określa wzór, który państwu posłom i paniom posłankom przekazaliśmy, z rozporządzenia Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie sposobu podziału środków finansowych dla uczelni. Po odjęciu od ogólnej kwoty środków dotacji przewidzianych dla osób niepełnosprawnych pozostała część środków jest przeznaczana na utrzymanie potencjału dydaktycznego i badawczego oraz na utrzymanie statków, w tym zadania związane z utrzymaniem statków szkolnych i specjalistycznych. Każda z uczelni posiada swoje statki badawcze, na których realizuje swoje działania dydaktyczne, praktyki morskie. Współpracujemy z portami, współpracujemy z armatorami tak, żeby np. studenci wydziałów mechanicznych mogli odbyć praktyki na statkach Polskiej Żeglugi Morskiej albo na statkach armatora Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Generalnie z roku na rok pomoc finansowa dla uczelni morskich jest podwyższana.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Naszym zdaniem nasi marynarze to są, nie będę się bał powiedzieć tego słowa, żołnierze, których wysyłamy na naszych statkach handlowych, na naszych statkach morskich w świat po to, żeby zarabiali pieniądze dla państwa polskiego. Krajowa Administracja Skarbowa rok do roku notuje coraz większe pieniądze związane z uzyskiem w zakresie gospodarki morskiej, w zakresie handlu międzynarodowego. Obecnie sytuacja międzynarodowa, pomoc Ukrainie, sytuacja, w której na pewno będziemy musieli pomóc naszemu wschodniemu sąsiadowi, jeżeli chodzi o eksport dóbr naturalnych, między innymi zboża, skłania nas do tego, żebyśmy mieli flotę handlową, marynarzy jak najlepiej wykształconych, jak najlepiej wyposażonych i jak najlepiej gotowych do pracy na co dzień. Jeżeli są jakieś pytania, zarówno ja, jak i pani dyrektor, jak również państwo ze Szczecina i Gdyni są do dyspozycji państwa posłów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Kto z pań posłanek i panów posłów chciałby zabrać głos w tym punkcie? Kto z zaproszonych gości chciałbym zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SamborGuze">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, reprezentuję Uniwersytet Morski w Gdyni.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SamborGuze">Tak jak pan minister powiedział, jeżeli chodzi o finansowanie, to staraniem ministerstwa finansowanie wzrasta z roku na rok, natomiast szczególnie okres pandemii, jak i teraz sytuacja polityczna, wojenna na Wschodzie Europy powoduje, że jako uczelnie zaczynamy borykać się z coraz większymi kosztami. Wszyscy to odczuwamy przy codziennych zakupach, natomiast w skali uczelni koszty operacyjne działalności rosną. Oprócz centrum offshore, o którym pan minister wspomniał, również próbujemy rozpocząć budowę hali sportowej. Nasi studenci od sześciu lat mają zajęcia sekcji sportowych w wynajmowanych salach gimnastycznych. Jest to dla nas priorytetem w tej chwili, żeby zagwarantować finansowanie. Częściowo finansowanie było zagwarantowane, natomiast po otwarciu ofert przetargowych okazało się, że były to dwa i pół razy wyższe oferty, aniżeli byliśmy na to przygotowani.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#SamborGuze">Przy okazji pogratuluję tutaj Akademii Morskiej w Szczecinie uzyskania podpisu pod programem wieloletnim. Gratuluję bardzo serdecznie. Gratuluję również zmiany nazwy w przyszłości od 1 września na Politechnikę Morską w Szczecinie. Myślę, że Akademia Morska w Szczecinie boryka się z podobnymi problemami. Dlatego też znaleźliśmy się tutaj, żeby państwu zwrócić na to uwagę. Jeżeli chodzi o szczegóły finansowania, jeżeli państwo potrzebujecie więcej szczegółów, pan Paweł Orzeszek, kwestor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, może je przekazać. Dziękuję bardzo serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Panie przewodniczący, jeżeli jeszcze mogę dopowiedzieć, według mnie są dwie ważne sprawy, z którymi będziemy się borykać w przyszłości. W mojej ocenie powinna to być kwestia współpracy ponadpartyjnej, wieloletniej. Jest to kwestia budowy nowego żaglowca szkoleniowego dla naszych uczelni. Dar Młodzieży ma tyle lat, co ja, czyli czterdzieści.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełArturŁącki">A więc młody.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Młody?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Według mnie powinniśmy zacząć rozmawiać na ten temat, żeby znaleźć finansowanie. Dar Pomorza powstał ze zbiórek narodu polskiego, Dar Młodzieży w 1982 roku też powstał jako... Może powinniśmy go nazywać, nie wiem, Dar Polonii, Dar Państwa Polskiego dla naszych studentów. O nazwę się nie spieram, ale powinniśmy zacząć o tym dyskutować. Myślę, że nasza Komisja powinna podjąć w tej sprawie dezyderat, może uchwałę.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">A druga sprawa to jest to, o czym mówił przed chwilą przedstawiciel Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Są to rzeczywiście rosnące ceny paliwa. Paliwo morskie w kontekście wojny na Ukrainie i w ogóle cen paliw jest coraz droższe, a uczelnie mają zapisane swoje stałe ceny paliwa. Studenci muszą odbywać praktyki na jednostkach, nie takich dużych jak Dar Młodzieży, ale chociażby Hydrograf czy Horyzont, itd., itd. Warto się nad tym zastanowić. Rozumiem, że jest to problem po stronie rządu, czyli po mojej stronie, ale warto się zastanowić, ponieważ z problemem tym będziemy się mierzyć jeszcze przez kilka, jeżeli nie kilkanaście lat do przodu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Kto jeszcze? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ArturBejger">Dziękuję bardzo. Szanowny panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, reprezentuję Akademię Morską w Szczecinie, już wkrótce Politechnikę Morską, za co bardzo wszystkim dziękuję, dlatego że to jest przede wszystkim państwa zasługa.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ArturBejger">Szanowni państwo, może bardzo konkretnie, jeżeli chodzi o to, co myślę, że możecie państwo dla nas, w zasadzie dla dwóch akademii zrobić. Mianowicie proszę o wsparcie panów ministrów, ponieważ rzeczywiście próbują i robią dużo, jeżeli chodzi o utworzenie pewnego nowego zadania w budżecie związanego z subwencją całkowitą. Chodzi o wydzielenie dotacji dotyczącej naszych statków specjalistycznych, statków badawczych. Stworzenie odrębnego strumienia wydzieli z subwencji ogólnej tę część pieniędzy, która jest dla obu uczelni tak naprawdę niezbędna. Zrobiliśmy analizę od roku 1990, mówiąc dokładnie, do roku 2021. Okazuje się, że jako uczelnie morskie, porównując się ze wszystkimi innymi uczelniami – nie mówię o uczelniach resortowych, a uczelniach w postaci uniwersytetów, uczelni technicznych, medycznych, itd. – niestety, jeżeli chodzi o dofinansowanie na jednego studenta jesteśmy najniżej. Mamy zrobione charakterystyki. Jeżeli uda nam się wydzielić z subwencji ogólnej odrębny strumień pieniędzy dotyczący statków albo, ogólnie mówiąc, specjalistycznego potencjału badawczego, mamy nadzieję, że cała dotacja, która jest przeznaczana zewnętrznie, pośrednio z Ministerstwa Edukacji i Nauki będzie przeznaczona faktycznie na studenta. Gdyby się to udało...</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#ArturBejger">Nie chcę mówić o planach rozwojowych już nie Akademii Morskiej, a Politechniki Morskiej, dlatego że myślę, iż częściowo są one w sferze marzeń, ale marzenia te są nawet nie dla uczelni, a bardziej patrzymy globalnie, mówimy o Polsce. Utworzenie, stworzenie, wybudowanie statku badawczo-szkoleniowego pozwoli nam zaoszczędzić naprawdę ogromne pieniądze. Jesteśmy naprawdę bardzo wdzięczni za to, co w tej chwili udało się uzyskać, ale prosimy Szanowną Komisję o wsparcie ministrów, którzy, jak mówię, od 2018 roku non stop próbują wydzielić pieniądze jako osobny strumień pieniężny, jeżeli chodzi o potencjał badawczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Od którego, przepraszam?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KwestorAkademiiMorskiejwSzczecinieDorotaKuźniar">Od 2009 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ArturBejger">Przepraszam, tak, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Kto jeszcze chciałby zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KwestorUniwersytetuMorskiegowGdyniPawełOrzeszek">Paweł Orzeszek. Kwestor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#KwestorUniwersytetuMorskiegowGdyniPawełOrzeszek">Przyłączając się do sukcesu uczelni szczecińskiej i wróżąc sukces ośrodkowi, ponad wszelką wątpliwość wielkie gratulacje.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#KwestorUniwersytetuMorskiegowGdyniPawełOrzeszek">Chciałbym tutaj nawiązać do wystąpienia pana prorektora Guze, który zaprezentował trzy wiodące obszary naszych cruise points. Pierwszy, który jest realizowany i zaawansowany na bardzo wysokim poziomie, to jest centrum kompetencyjne, centrum offshore związane z energetyką wiatrową, inwestycja, która z powodzeniem jest realizowana na założonym poziomie 46 milionów złotych. Jest to kwota, która jest zasilana również ze środków Unii Europejskiej, w której swoją działalność będzie prowadził Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni prowadzący niezbędne, konieczne specjalistyczne badania związane z energetyką wiatrową. Bez nich nie może się odbyć ruch na Bałtyku. Trzeba zbadać dno, przeprowadzić badania środowiskowe, zbadać wpływ i tym podobne kwestie. Wierzymy wraz z władzami uczelni, że inwestycja ta zakończy się w roku przyszłym, z końcem roku przeszłego, ponieważ tempo jest bardzo dobre. Umowa, którą zawarliśmy, jest umową raczej usztywniającą wykonawcę.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#KwestorUniwersytetuMorskiegowGdyniPawełOrzeszek">Druga inwestycja, która była w roku ubiegłym szacowana na poziomie około 36 milionów złotych, jest to fragment kompleksu rekreacyjno-sportowego. Zaczynamy od budowy hali. Była ona planowana według określonych cen na poziomie 36 milionów złotych. Obecnie jak pan rektor wskazał, w wyniku niedawnego przetargu jest to kwota wynosząca około 53 milionów złotych. Tak naprawdę trudno określić źródła pochodzenia takiego poziomu cen. Wspomniana tutaj sytuacja geopolityczna podyktowała pewien chaos na rynku. Również strumień dostaw, łańcuch dostaw został zachwiany z przyczyn oczywistych. Kwota ta jest tylko preludium naszych obaw dotyczących adekwatności strony przychodowej uczelni z roku bieżącego do kosztów, zważywszy, że pandemia COVID-19 spowodowała spustoszenie w przychodach własnych uczelni, przewidzianych ustawą 2.0, zarówno w roku 2020, szczególnie w roku 2020, jak i w roku 2021. Obserwując tzw. koszyk zasadniczych dóbr, które stanowią o wydatkach, kosztach bieżących uczelni, przyjmując ich obecny poziom, szacujemy, że wzrost cen energii, zakupy materiałów, ceny usług w przypadku uczelni gdyńskiej spowodują dodatkowe koszty na poziomie około 10 milionów złotych, patrząc na to dzisiaj. Nie wiemy tego tak naprawdę. Chciałbym wiedzieć, jaki wpływ będzie miała przyszłość związana z sytuacją geopolityczną. Niemniej chyba jednak trzeba brać to pod uwagę, dlatego że są to sprawy absolutnie priorytetowe.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#KwestorUniwersytetuMorskiegowGdyniPawełOrzeszek">Wspomniano tutaj, że uczelnie kształcą studentów, a później absolwenci są ambasadorami Polski na całym świecie pod banderami wszystkich państw. Nie są mi znane przypadki, żeby polski kapitan żeglugi wielkiej spowodował gdzieś niewłaściwą ocenę wizerunkową naszego kraju. Jest to tylko sygnał, z którego na pewno państwo, z którego wszyscy zdajemy sobie sprawę, ale chcielibyśmy prosić, żebyśmy nie pozostali z tym tematem niedoszacowani. Może to jest niewłaściwe słowo, albowiem pan Witkowski przedstawił w materiale to, co rzeczywiście się dzieje. Gwarantowane sumy subwencji są dochowywane, wskaźniki są przestrzegane, a gaszenie pożarów covidowych na tyle, na ile było to możliwe, stanowiło pomoc zasilającą uczelnię.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#KwestorUniwersytetuMorskiegowGdyniPawełOrzeszek">Kolejna kwestia, która jest ważna. W materiale, w opracowaniu przedstawiono temat, z którym borykamy się wraz z naszymi przyjaciółmi ze Szczecina w postaci zapisów art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług, powszechnie zwanej VAT. Temat ten był bardzo mocno dyskutowany na forum Ministerstwa Infrastruktury, wcześniej Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Dziękujemy za wsparcie w tym temacie, natomiast interpretacje Krajowej Administracji Skarbowej do tej pory są negatywne. Otóż wypełniamy kryteria, jeżeli chodzi o zakupy na statki, które posiadamy, statki o charakterze badawczym wraz z zadaniami, z parametrami, z tonażem, z wypornością, z konsekwencjami wyszczególnionymi w przepisach prawa, natomiast nie jesteśmy jako armatorzy tych statków... Statki te literalnie nie są wyszczególnione w art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej VAT. Uważamy, że temat ten jednak wymaga odkurzenia, może spojrzenia na stronę przepływów pieniężnych w taki oto sposób, że otrzymując subwencję na poziomie kosztowym brutto, umniejszamy również siłę nabywczą w postaci konieczności płacenia podatku VAT w wysokości 23% za wszystkie dostawy na statki. Z punktu widzenia budżetu państwa robi się, można powiedzieć, sztuczny przepływ. Jakie oszczędności przyniosłoby to obu uczelniom? Jest to ładnych kilka milionów złotych zarówno w Szczecinie, jak i u nas w Gdyni. W naszym przypadku jest to rocznie około 3 milionów złotych. Jest to kwota, nad którą należy się pochylić. W art. 83 jest mowa o zerowej stawce VAT, która jest benefitem. Zarówno Szczecin, jak i my jesteśmy płatnikami tego podatku. Prosimy o to, żeby zająć się tym tematem w odpowiednim momencie, może w momencie, który pozwoli na przychylne spojrzenie pod tym względem. Z mojej strony to tyle. Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pani Dorota Kuźniar, kwestor Akademii Morskiej w Szczecinie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KwestorAkademiiMorskiejwSzczecinieDorotaKuźniar">Szanowna Komisjo, szanowni państwo, dziękujemy za wsparcie ministerstwa w staraniu się o pieniądze inwestycyjne dla obu uczelni morskich. Zarówno jedna, jak i druga uczelnia mają teraz przed sobą realizację dużych inwestycji. Tak jak stwierdził tutaj kwestor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, borykamy się z trudnościami związanymi ze zmianami makroekonomicznymi, które towarzyszą wszystkim w gospodarce. Funkcjonowanie uczelni to są działania inwestycyjne pozwalające na ich rozwój, ale funkcjonowanie uczelni to są też działania bieżące, czyli pokrycie kosztów energii, gazu, kosztów bieżących, paliw. Wszyscy widzimy, iż tak się to zmienia, że zarówno wahania kursów walut, jak i inflacja powodują, że uczelnie zaczynają coraz bardziej martwić się o spinanie budżetu, i to nie tylko uczelnie morskie, ale także uczelnie będące pod nadzorem Ministerstwa Edukacji i Nauki. Widzimy, że zaczynają się myśli, dyskusja na temat tego, jak uczelnie wesprzeć.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#KwestorAkademiiMorskiejwSzczecinieDorotaKuźniar">Oczywiście idą informacje z ministerstwa do uczelni i odwrotnie. Staramy się znaleźć rozwiązanie. Patrząc na funkcjonowanie ministerstwa prosimy o wsparcie Komisji oraz wspólne działanie, żeby można było budować taką rezerwę, jaką posiada np. Ministerstwo Edukacji i Nauki. W tej chwili już pojawiają się podziały środków finansowych, w ramach których pojawiają się dodatkowe pieniądze dla uczelni pod nadzorem Ministerstwa Edukacji i Nauki, mające na celu pokrycie braków na sfinansowanie i zamknięcie budżetów uczelni. W ramach ostatniego podziału subwencji, który był 6 maja tego roku, uczelnie będące pod nadzorem Ministra Edukacji i Nauki otrzymały dodatkowe wsparcie w postaci dwuprocentowego wzrostu subwencji, który ma przyjść na lata następne. Pracujemy tutaj wspólnie z ministerstwem. Chcielibyśmy wypracować rozwiązanie, żeby w budżecie ministerstwa powstały takie możliwości, żeby powstała rezerwa na wsparcie w sytuacjach nadzwyczajnych. Liczymy na wsparcie państwa posłów, dlatego że uczelnie morskie to uczelnie państwowe. Są także obciążone większymi kosztami ze względu na swoją branżowość, ze względu na statek. Dlatego potrzebne są środki finansowe, żeby uczelnie funkcjonowały, kształciły odpowiednie kadry na odpowiednim poziomie, nie odbiegając od innych uczelni w Polsce. Dziękuję państwu bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Pan poseł Czartoryski. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo za informacje, które państwo nam przekazaliście. Proszę państwa, jako typowy szczur lądowy – jestem w tej Komisji z tego powodu, że mamy drugą część, czyli żeglugę śródlądową – nie orientuję się w sprawie, która mnie ciekawi. Chciałbym zapytać, jaka jest sytuacja i czy państwo prowadzicie badania dotyczące losów waszych absolwentów. Kiedyś w mojej młodości, w latach 70., 80., jak człowiek zdecydował się na studia, miał świadomość, że floty handlowe i inne w państwach socjalistycznych były bardzo duże. Uczelnie dostarczały studentów do własnych flot. Dzisiaj to wszystko umiędzynarodowiło się, zmieniło. Gdzie państwa studenci, absolwenci państwa uczelni najczęściej znajdują pracę? Czy gospodarka morska, polska gospodarka morska wchłania w całości państwa absolwentów, czy trafiają oni ogólnie do gospodarki narodowej? Czy może znajdują pracę w dobrze płatnych miejscach gdzieś na świecie? Nie wiem, być może mam przeświadczenie jakiejś mitologii, ale czasami się słyszy, że właśnie są to świetne uczelnie dostarczające super absolwentów do obcych flot, obcych platform wiertniczych i takich różnych miejsc na świecie. Ciekawy jestem, jakie są procenty, czy może państwo wychwyciliście te dane, ilu absolwentów państwa uczelni, jaki procent – nie dyskutuję co do poziomu, dlatego że opinia na temat kształcenia jest bardzo pozytywna – wchłania nasza gospodarka narodowa. Może wszystkich, nie wiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Proszę. Jest dwóch chętnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ArturBejger">Bardzo dziękuję. Szanowny panie pośle, wydaje mi się, że trzeba tutaj rozróżnić dwie rzeczy. Pytał pan najprawdopodobniej o absolwentów, którzy zamieszkują później inne państwa, natomiast ja bym to rozdzielił. Są ci, którzy są rzeczywiście w świecie i ci, którzy pływają np. pod obcą banderą, ale mieszkają w Polsce. Jeżeli chodzi w ogóle o uzyskanie pracy, to kierunki pływające w 100%... Przekroczyłbym nawet 100%, gdyby można było, a powiem, dlaczego przekroczyłbym. Dlatego że absolwenci ostatnich lat, nieważne czy z Gdyni, czy ze Szczecina, mają co najmniej kilka, o ile nie kilkanaście propozycji pracy. Naprawdę są rozchwytywani. W tej chwili wszyscy się o nich biją. Są to świetni specjaliści.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełArkadiuszCzartoryski">Co jest pod pojęciem „wszyscy”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ArturBejger">100% absolwentów, którzy kończą kierunki pływające, wydział mechaniczny, nawigację, w tej chwili mechatronikę albo elektrotechnikę, nieważne. W każdym razie kierunki pływające mają w 100% pracę. Mało tego...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełArkadiuszCzartoryski">Wiem, że mają, tylko gdzie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ArturBejger">Nie, nie. Dlatego mówię, że rozróżnijmy dwie rzeczy. Jeżeli ktoś pływa u obcego armatora, jeżeli nawet będzie to platforma, to i tak inwestuje w Polsce, dlatego że w polskich bankach trzyma pieniądze, mieszka w Polsce, cała jego rodzina jest w Polsce. Rzeczywiście robiliśmy badania losów absolwentów. Mamy je bardzo świeże. Nie chcę w tej chwili gołosłownie strzelać. Nie byłem dokładnie przygotowany akurat na takie pytane, ale myślę, że w granicach 90% wszystkich absolwentów rzeczywiście mieszka w Polsce, inwestuje w Polsce, natomiast faktycznie pracuje również na statkach zachodnich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Panie pośle, to nie jest tak, że... To rynek o tym decyduje. Jeżeli na statkach PŻM kucharzem jest człowiek z Indii albo...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełArturŁącki">To im współczuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Nie. Podobno sobie chwalą takie jedzenie. Albo też na Polferries są Pakistańczycy czy Filipińczycy, to nie jest to powód do tego, że mamy źle patrzeć na absolwentów akademii morskiej. Po prostu pływają oni na cruiserach po Karaibach, pływają na innych statkach albo idą dalej się kształcić. Żaden absolwent Akademii Morskiej w Szczecinie czy Uniwersytetu Morskiego w Gdyni nie jest bez pracy. Naprawdę są oni powodem do dumy i chluby naszego państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Jeszcze pan chciał się wypowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ArturBejger">Jeżeli mogę jeszcze dopowiedzieć, panie pośle, to wydaje mi się, że absolwenci politechnik, tych dużych jak Politechnika Warszawska, Politechnika Wrocławska, Akademia Górniczo-Hutnicza, w większym stopniu mieszkają za granicą niż absolwenci uczelni morskich. Proszę w to uwierzyć, tak jest, ale jesteśmy w stanie dostarczyć dane, dlatego że mamy świeżo zrobione losy naszych absolwentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Proszę bardzo, jeszcze pan się zgłaszał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#KanclerzAkademiiMorskiejwSzczecinieAndrzejDurajczyk">Interesuję się tą problematyką od dłuższego czasu. I trzeba powiedzieć tak. Marynarze polscy, a jest ich około 30–40 tys. oficerów, przynoszą do Polski około 1,5 miliarda dolarów rocznie. Są zrobione badania. Koszt, który ponosi Polska na kształcenie marynarzy, to jest około 50 milionów dolarów rocznie. Tak jak mówi pan rektor, w odróżnieniu od absolwentów innych uczelni nasi absolwenci mieszkają w Polsce. Pracują na całym świecie, natomiast tu budują mieszkania, tu odprowadzają podatek VAT, tu inwestują, tu żyją za ich pieniądze rodziny, które płacą tutaj podatki. Jeżeli mówimy o absolwentach innych uczelni, ze względu na problemy z pracą wyjeżdżają za granicę na stałe. Jeżeli mówimy o Wielkiej Brytanii, to prawie milion osób przeniosło się do Wielkiej Brytanii. My kształcimy te osoby, ale można powiedzieć, że tutaj efekt jest nijaki. Patrząc na efekt eksportowy, patrząc od tej strony, to chyba są to najbardziej dochodowe uczelnie, uczelnie przynoszące Polsce najwięcej efektów od strony finansowej.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#KanclerzAkademiiMorskiejwSzczecinieAndrzejDurajczyk">Spróbujmy inwestować. W wielu obszarach jesteśmy jedynymi uczelniami, które zabezpieczają rozwój gospodarki morskiej. Tempo rozwoju gospodarki morskiej rocznie wynosi około 10%. Wzrasta ona w tym tempie. Są nowe obszary, tak jak tutaj mówiliśmy, poza utrzymaniem portów, które się rozwijają, są całe sfery gospodarki morskiej. Są nowe kierunki, nowe technologie, offshore czy energetyka wiatrowa. W zakresie energetyki wiatrowej w tej chwili wchodzimy w nowe sprawy. Na terenie Bałtyku mamy zainstalować moce na poziomie 20 gigawatów. Jest to bardzo dużo. W tej chwili jest to moc porównywalna z tą, którą mamy w konwencjonalnych elektrowniach. Ktoś musi to uprzedzić, zrobić badania – jak Uniwersytet Morski w Gdyni – ale później też eksploatować. Naszym zadaniem jest stworzyć otoczenie, kształcenie. Nie ma innego centrum poza naszymi uczelniami, które będzie w stanie to obsłużyć. Naszą rolą jest mieć tę świadomość – mamy ją – a później starać się na bieżąco nadążać za tym, co się pojawia w tym zakresie na rynku. Myślę, że jesteśmy naprawdę doskonałym wsparciem dla gospodarki morskiej. Dziękuję pięknie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Czy pan Łącki podtrzymuje chęć zabrania głosu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełArturŁącki">Jedno zdanie. Jednym zdaniem trzeba powiedzieć, bo chyba na pewno tak jest, że przynajmniej 80%, jak nie 90% absolwentów szkół morskich, i tej w Szczecinie, i tej w Gdańsku, tworzy PKB Polski. To jest najważniejsze. Jak to robią, to jest mało ważne, ale tworzą PKB Polski. Przykład z mojego podwórka. W Rewalu mam młodego sąsiada, który skończył szczecińską uczelnię na wydziale mechanicznym. Później zaczął pracować u niemieckiego producenta silników okrętowych. Jest tam jednym z najlepszych fachowców. Dostaje telefon i z Rewala leci do Australii albo do Nowej Zelandii. Tam naprawia i wraca. Mieszka tutaj. 90% tych ludzi tworzy PKB Polski, a uczelnie są coraz lepsze. Czekam na czas, kiedy wreszcie zobaczę polskie uczelnie morskie w wykazie najlepszych uczelni światowych. Na to czekam.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PosełArturŁącki">Co do sali gimnastycznej, hali sportowej, proszę o jakiś wniosek do Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Jestem gotowy lobbować tam za pomocą, za dołożeniem pieniędzy. Oczywiście jestem posłem opozycji, ale tutaj zdanie do pana ministra. Jeżeli tylko będzie miał jakieś projekty, które zwiększą dochody jednej i drugiej uczelni, jesteśmy za. Będziemy wspierać pana ministra w tej pracy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Zanim wypowie się pan poseł Wieczorek, który się spóźnił i musi się lepiej przygotować, najpierw poproszę pana Piątkowskiego Henryka, przewodniczącego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Oficerów i Marynarzy. Bardzo proszę, panie Henryku, ma pan głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyOgólnopolskiegoZwiązkuZawodowegoOficerówiMarynarzyHenrykPiątkowski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Dzień dobry państwu. Postaram się bardzo krótko. W kwestii dyskutowanej przed chwilą warto może przypomnieć badania IMO, które wprost wskazują, że jedno miejsce pracy na morzu generuje od czterech do sześciu miejsc pracy na lądzie. Niezależnie od wszystkich pieniędzy zarabianych przez polskich marynarzy, przywożonych tutaj, wypłacanych im tutaj, inwestowanych przez nich, jest jeszcze ten dosyć istotny aspekt potwierdzający, że warto jest inwestować w marynarzy, w szkolenie marynarzy. Całe otoczenie funkcjonujące wokół obsługi marynarza to jest wprost proste przełożenie i skutek pracy tego właśnie marynarza.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczącyOgólnopolskiegoZwiązkuZawodowegoOficerówiMarynarzyHenrykPiątkowski">Druga kwestia, którą chciałbym przy okazji poruszyć, jest częściowo à propos pytania pana posła sprzed chwili. Jest to zresztą temat częściowo podjęty przez Komisję Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Jest to dyskusja o możliwościach powrotu statków pod polską banderę, co pewnie dla wielu ludzi byłoby bardzo prostym przełożeniem i prostym zrozumieniem, w jaki sposób polscy marynarze będą wpływać na polski budżet, na stan polskiej gospodarki generalnie. Wszyscy wiemy, że to nie jest takie proste, wymaga wielu dyskusji, podjęcia wielu tematów. Częściowo o tym rozmawialiśmy na posiedzeniach Komisji. Koszty pracy to tylko jeden z nich. Jest też wiele innych tematów.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczącyOgólnopolskiegoZwiązkuZawodowegoOficerówiMarynarzyHenrykPiątkowski">Przepraszam, jeżeli pan poseł przewodniczący pozwoli, to chciałbym powiedzieć dwa zadania na temat pierwszego punktu, który dosyć mocno wiąże się z finansowaniem, czyli z drugim punktem. Czy mogę dwa zdania, panie pośle?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącyOgólnopolskiegoZwiązkuZawodowegoOficerówiMarynarzyHenrykPiątkowski">Dziękuję ślicznie. Wracam do kwestii praktyk. Szczególnie istotne jest podkreślenie wagi praktyki uzyskiwanej przez studentów podczas edukacji. W tym kontekście przypomnę tylko wielokrotnie podnoszone przez stronę pracowniczą zespołu trójstronnego, w tym przez związek, który reprezentuję, kwestie zorganizowania praktyki tak, żeby jednak w głównej mierze, a nie tylko w połowie, odbywała się w czasie studiów. Przenoszenie praktyki studenckiej na okres po zakończeniu edukacji jest może zrozumiałe ze względu na całe otoczenie ekonomiczne oraz funkcjonowanie nie tylko uczelni, ale i armatorów, którzy kiedyś odbierali, przepraszam za to słowo, studentów, brali ich na praktyki. Dzisiaj nawet armatorzy mający miejsca swojego zarządu w Polsce, ale statki zarejestrowane w innych rejestrach, pod innymi banderami przede wszystkim liczą pieniądze. Rozmawialiśmy już o możliwościach finansowania kosztów praktyki studentów na statkach nie tylko u polskich armatorów, ale w ogóle u jakichkolwiek armatorów, gdzie pojawiają się studenci, z dodatkowych środków z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczącyOgólnopolskiegoZwiązkuZawodowegoOficerówiMarynarzyHenrykPiątkowski">A więc jest to kolejny apel i prośba zarówno do naszego, resortowego ministerstwa, które akurat w tej kwestii jest doskonale zorientowane, ale głównie jest to prośba do państwa, do pań i panów posłów o naciskanie Ministra Finansów, żeby znalazły się środki na zrealizowanie praktyk studenckich jeszcze w czasie studiów. Wówczas studenci nie będą musieli odpracowywać praktyki, poszukując jej. Wiem, że to się poprawiło ostatnimi czasy, chociaż byłbym dużo szczęśliwszy, gdybym w informacji pana ministra znalazł informacje z lat 2020–2021, a przynajmniej z 2020 roku, jeżeli chodzi o tabelki, w których przedstawiane jest zestawienie praktyk. To tyle. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Panie Henryku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Rzeczywiście bardzo krótkie dwa zdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Panie Henryku, czy minister ma zajmować się z praktykami studenckimi, tym, kiedy mają się odbywać, czy mają się odbywać po zakończeniu studiów czy w czasie wakacji? Są rektorzy, prorektorzy do spraw studenckich, są armatorzy. Przecież żaden student nie dostanie wykształcenia i dyplomu, jak nie odbędzie praktyk. Myślę, że problem może jest w jakiś sposób głęboki i złożony, ale absolutnie nie ma to odzwierciedlenia po stronie ministerstwa w żadnej blokadzie czy w czymkolwiek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Panie ministrze, proszę się nie oburzać na przewodniczącego Piątkowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyOgólnopolskiegoZwiązkuZawodowegoOficerówiMarynarzyHenrykPiątkowski">Przepraszam najmocniej, ale nie mówiłem o blokadzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Ale minister wszystko może. Tak było zawsze, jest i tak jeszcze długo w Polsce pozostanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Jak się jest ministrem Sawickim, to może tak, ale Witkowski nie może.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Proszę bardzo, pan poseł Wieczorek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosełDariuszWieczorek">Króciutko. Dzień dobry, witam państwa. Przepraszam, ale rzeczywiście trwała gorąca debata w sprawie Polskiego Ładu, w związku z czym musiałem być.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Jeszcze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełDariuszWieczorek">No niestety. Ważna sprawa, więc niestety, musiałem w trakcie tej debaty być na sali sejmowej. Tak się stało, że nikogo z rządzących nie było. Nie było nikogo z tych, którzy przyjmowali, więc my musieliśmy przysłuchiwać się całej tej debacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Proszę do tematu, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełDariuszWieczorek">Wiem, ale pan przewodniczący sprowokował mnie tutaj w tym zakresie. Co do kwestii, czy pan minister może czy nie może, oczywiście pan minister wszystko może, natomiast mam pytanie finansowe. Panie ministrze, po pierwsze, w dokumentach jest wystąpienie o 20 milionów złotych, jeżeli chodzi o uczelnię w Szczecinie i uczelnię w Gdyni. Moje pytanie generalnie jest takie, na jakim jest to etapie, czy jest szansa, żeby środki te znalazły się w budżecie. Z informacji, które mamy, wynika, że sytuacja budżetowa ze względu na rosnącą inflację jest dobra, wpływy z VAT-u wzrosły. Przynajmniej z tego, co mówi pan premier i pani minister finansów, wynika, że wszystko jest dobrze. Pierwsze pytanie jest takie, na jakim to jest etapie.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PosełDariuszWieczorek">Rzecz druga to jest kwestia offshore'u. Oczywiście mam pytanie do panów rektorów, czy w tym zakresie jako uczelnie współpracujecie z sektorem energetycznym. Jest to dzisiaj bardzo istotna sprawa. Chciałbym uczciwie usłyszeć, jak to wygląda. Kiedy słucham energetyków, docierają różne głosy na ten temat, a tu aż się prosi, żeby wasz potencjał, potencjał uczelni po prostu wykorzystać.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#PosełDariuszWieczorek">I ostatnia kwestia to są statki szkoleniowe. Pytanie jest takie, czy tutaj są planowane jakieś inwestycje. Szczecin jest mi bardzo bliski. Patrzę na Wały Chrobrego i cały czas widzę ten sam statek, więc nie wiem teraz...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Pan minister o tym mówił. Nie było pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PosełDariuszWieczorek">Ok., jeżeli tak, to nie będę drugi raz o tym mówił. Kiedy przyjadę do Szczecina, to spokojnie o tym porozmawiamy, natomiast myślę, że rzeczywiście jest to istotna sprawa. I symulatory, i statki to dzisiaj, jeżeli chodzi o szkolenie, kluczowa rzecz. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Jeszcze panowie, ale już powoli, powoli zmierzamy ku końcowi. Kto pierwszy? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#SamborGuze">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie pośle, odpowiadając na pytanie dotyczące offshore'u, a dokładnie naszego centrum offshore, to jest docelowo siedziba Instytutu Morskiego, który tak naprawdę między innymi współpracuje, dlatego że to nie będzie tylko i wyłącznie Instytut Morski, ale będą tam umiejscowione także inne jednostki uczelni. W tej chwili już współpracujemy z największymi graczami, którzy gdzieś tam przetarli nam pola, obszary przeznaczone pod farmy wiatrowe. Są to PGNiG, Baltica, PKN Orlen, Baltic Power. Tak samo współpracujemy z deweloperami, więc tutaj jak najbardziej współpraca funkcjonuje. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Dziękuję bardzo. Jeszcze pan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#ArturBejger">Bardzo dziękuję. Ja również potwierdzam, że Szczecin jak najbardziej pracuje offshore'owo. Na dziś robiliśmy analizę. W tej chwili mamy siedem kierunków. Dosłownie w tym roku absolwenci będą mogli zasilić rynek offshore'owy. Mamy zrobioną dokładną analizę, niemniej i tak jesteśmy, będziemy pierwszymi w Polsce, którzy wypuszczą typowych offshore'owców, dlatego że w tej chwili studenci kończą pierwszy rok studiów. Jest kierunek ściśle związany z offshore'em, dokładnie z serwisem siłowni wiatrowych, offshore'owych. Studenci w ramach swojego dyplomu będą uzyskiwali również dodatkowe uprawnienia GWO, czyli Global Wind Organisation oraz uprawnienia SEP-owskie powyżej 1 kV. Jest to pierwszy kierunek w Polsce. Będziemy pierwsi, którzy takowych absolwentów wypuszczą.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#ArturBejger">Jeszcze tylko uspokoję państwa posłów, że jeżeli głosujecie państwo za uczelniami morskimi, to jest to naprawdę dobre posunięcie. Wyobraźmy sobie, że jeszcze niedawno, kilka lat temu nikt nie pomyślał, że powstanie centrum do szkolenia osób w zakresie gazoportu. Nie wiedzieliśmy, że będzie to aż tak ważne. Wtedy w Szczecinie powstało centrum, chociaż nikt jeszcze o tym nie myślał. Nie było jeszcze gazoportu, ale już szkoliliśmy pierwsze kadry. Nikt nie myślał, że jest to tak bardzo istotne na daną chwilę jak teraz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Nie. Podobno Platforma myślała o tym od początku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PosełDariuszWieczorek">Powiem tylko jedną rzecz, panie ministrze, nie odnosząc się do tych żartów. Tylko jedna rzecz. Chciałbym zwrócić uwagę, że w Szczecinie od dwóch lat – i pan minister też o tym wie, dlatego że rozmawialiśmy o tym – mamy fabrykę ST3 Offshore w upadłości. Mamy nowoczesną fabrykę konstrukcji wiatrowych. Niestety, jest zarządzana przez syndyka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Miało być miło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PosełDariuszWieczorek">Ale jest miło. Po prostu apeluję. To pomiędzy ministerstwami musicie się dogadać w tym zakresie. Może potencjał uczelni w tym zakresie też można jakoś wykorzystać. Po prostu aż żal, jak się patrzy na tę fabrykę, na stojące dźwigi, puste hale. Przecież aż się prosi, żeby coś tam produkować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Największa suwnica w Europie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PosełDariuszWieczorek">No właśnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Jeszcze pani, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#KwestorAkademiiMorskiejwSzczecinieDorotaKuźniar">Wracając do pytania pana posła na temat statków, dobrze by było mówić o dwóch statkach. Mamy dwie uczelnie, które kształcą studentów, którzy muszą uczestniczyć w praktykach. Dobrze by było zacząć myśleć o tym, żeby powstały dwa statki, zdobywać finansowanie na zrównoważenie rozwoju obu uczelni. Dziękuję państwu bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PosełDariuszWieczorek">Jest to szansa na odbudowę przemysłu stoczniowego. O, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Dobrze. Dziękuję bardzo. Wobec niezłożenia wniosku o nieprzyjęcie informacji, informację przyjmujemy jako Komisja.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-72.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Dziękuję zaproszonym gościom, w sposób szczególny dziękuję panu ministrowi, państwu posłom.</u>
          <u xml:id="u-72.3" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Dziękuję. Przepraszam za spóźnienie jeszcze raz, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSawicki">Nie ma problemu. Byliśmy na miejscu. Następnym razem, jeżeli pan poseł Wieczorek będzie się tak mocno spóźniał, to zastosujemy kary cielesne.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>