text_structure.xml 36.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Dzień dobry, witam bardzo serdecznie. Witam parlamentarzystów, witam zaproszonych gości. Przepraszamy za małe opóźnienie i drobną usterkę techniczną, ale to się zdarza. Dziękujemy bardzo wszystkim pracownikom za to, że sprawnie problem opanowali i że możemy dzisiaj się spotkać i prowadzić Komisję.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Informuję, że posiedzenie Komisji zostało zwołane przez panią marszałek Sejmu na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Paniom i panom posłom, którzy uczestniczą w posiedzeniu zdalnie przypominam, że zgłoszenia do zabrania głosu w dyskusji należy wysyłać pod adres e-mail naszej Komisji lub przez czat w aplikacji Whereby po zalogowaniu się do pokoju wideokonferencyjnego. Jednocześnie informuję, że posłowie, członkowie Komisji obecni na sali obrad Komisji, głosują przy użyciu urządzenia do głosowania za pomocą legitymacji poselskiej. Wówczas nie logują się w systemie komunikacji elektronicznej i nie używają tabletów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Przystępujemy do stwierdzenia kworum. Proszę państwa posłów o naciśnięcie jakiegokolwiek przycisku w celu potwierdzenia obecności na posiedzeniu. Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że głosowało 17 posłów. Stwierdzam kworum, a także przyjęcie protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji. Dziękuję bardzo za głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Szanowni państwo, porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje: punkt pierwszy – omówienie planów Ministra Cyfryzacji w zakresie wdrażania celów komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Łączność dla Konkurencyjnego Jednolitego Rynku Cyfrowego: w kierunku europejskiego społeczeństwa gigabitowego COM(2016)587” oraz punkt drugi – powołanie stałego doradcy Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Moja propozycja, szanowni państwo, żeby sprawnie poszło, zamienilibyśmy punkt pierwszy z punktem drugim, żeby tylko to przyjąć, bo to jest decyzja Prezydium Sejmu, a później pan minister wygłosiłby omówienie planów. Myślę, że sprawnie poprowadzimy, bo wiem, że dzisiaj są komisje i spotkania, więc będziemy to sprawnie prowadzić. Czy do tej mojej propozycji zmiany jest głos przeciwny? Nie widzę i nie słyszę. Dziękuję bardzo. Nie mamy.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Szanowni państwo, jeżeli chodzi o powołanie stałego doradcy naszej Komisji, to informuję, że otrzymaliśmy pismo dotyczące naszego doradcy. Prezydium Sejmu na posiedzeniu 27 listopada 2020 r. wyraziło zgodę na powołanie pana Radosława Nielka na stałego doradcę Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Podpisane przez wicemarszałka Sejmu Ryszarda Terleckiego.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Czy mamy głos sprzeciwu w tej sprawie? Nie mamy, czyli zgoda. Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Przechodzimy do punktu następnego. Pan minister jest z nami dzisiaj na sali, dziękuję za przybycie. Bardzo proszę, oddaję panu głos. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówAdamAndruszkiewicz">Bardzo dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, Wysoka Komisjo, chciałem przedstawić stanowisko w sprawie omówienia planów ministra cyfryzacji w zakresie wdrażania celów komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Łączność dla Konkurencyjnego Jednolitego Rynku Cyfrowego: w kierunku europejskiego społeczeństwa gigabitowego”.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówAdamAndruszkiewicz">Wysoka Komisjo, panie przewodniczący, w dniu 19 października br. minister cyfryzacji przekazał Wysokiej Komisji materiał informacyjny dotyczący planów rządu w zakresie wdrażania celów komunikatu w sprawie społeczeństwa gigabitowego. Materiał ten wyczerpująco opisuje działania już podjęte oraz planowane przez rząd do dalszej realizacji. Stąd pozwolę sobie na jego skrótowe omówienie oraz ewentualne zaktualizowanie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówAdamAndruszkiewicz">W pierwszej kolejności przypomnę, że cele komunikatu zostały zaimplementowane do krajowego porządku programowego na mocy aktualizacji Narodowego Planu Szerokopasmowego, która została przyjęta przez rząd w dniu 10 marca tego roku. W obecnie obowiązującej wersji NPS wyznacza dla Polski ambitne cele do 2025 r., takie jak: powszechny dostęp do internetu o przepustowości co najmniej 100 Mb/s, ale dostarczonego za pomocą sieci, która umożliwia także korzystanie z usług o przepustowościach mierzonych w Gb/s, dostęp gigabitowy dla miejsc o szczególnym znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego, takich jak szkoły czy placówki opieki zdrowotnej. Ponadto pokrycie zasięgiem sieci 5G co najmniej w głównych obszarów miejskich oraz wzdłuż najważniejszych szlaków komunikacyjnych, drogowych i kolejowych. NPS wyznaczył także cele pośrednie w 2020 r., jakimi jest pokrycie zasięgiem sieci 5G co najmniej jednego dużego miasta.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówAdamAndruszkiewicz">Obecnie stopień realizacji celów NPS, czyli Narodowego Planu Szerokopasmowego jest następujący. Na koniec 2019 r. 61,7% gospodarstw domowych znajdowało się w zasięgu infrastruktury, która już umożliwia albo po niewielkiej modernizacji umożliwi korzystanie z usług o przepustowościach gigabitowych. Niemal 15 tys. szkół zostało już przyłączonych do światłowodu i korzystają z usług Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. Usługi w technologii 5G są już oferowane przez wszystkich największych operatorów komórkowych i w coraz większej liczbie obszarów miejskich. W obecnym NPS-ie nie zapomniano też o jego dotychczasowych celach do 2020 r., czyli powszechnym dostępie do internetu o przepustowości co najmniej 30 Mb/s oraz doprowadzeniu do abonowania usług o przepustowości co najmniej 100 Mb/s przez co najmniej połowę gospodarstw domowych. W tym zakresie na koniec 2019 r. 75% gospodarstw domowych mogło korzystać z usług o przepustowości 30 Mb/s, z usług o przepustowości 100 Mb/s i więcej korzystało 23,3% gospodarstw domowych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówAdamAndruszkiewicz">NPS nakłada na rząd RP wyraźne zobowiązania do kontynuowania już podjętych oraz inicjowania nowych działań wspierających realizację założonych celów. Dzielimy je na trzy kategorie. Do działań o charakterze legislacyjnym zaliczamy inicjatywy kontynuujące dotychczasowy kierunek, czyli obniżanie kosztu i czasochłonności inwestycji telekomunikacyjnych oraz obniżanie kosztów utrzymania sieci. Wiele barier inwestycyjnych zostało już co prawda zlikwidowanych na mocy nowelizacji tzw. megaustawy, opiniowanej przez Wysoką Komisję latem 2019 r., ale nie przestaliśmy obserwować praktyki stosowania prawa przez uczestników procesów inwestycyjnych, w szczególności organów administracji publicznej. Odnotowujemy te mechanizmy, które będą wymagać dalszej interwencji legislacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówAdamAndruszkiewicz">Do działań o charakterze wykonawczym zaliczamy działania faktyczne, obecnie przede wszystkim w obszarze walki z uprzedzeniami co do łączności mobilnej i technologii 5G, takie jak budowa systemu informacyjnego o instalacjach wytwarzających promieniowanie elektromagnetyczne czy przygotowana właśnie w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów kampania przeciwko dezinformacji o biotechnologiach mobilnych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówAdamAndruszkiewicz">W końcu mamy działania finansowe oparte na szacunkach kosztów realizacji celów NPS oraz na możliwościach inwestycyjnych operatorów, według których to szacunków tzw. luka finansowa w realizacji celów NPS może przekroczyć 30 mld zł. W tym zakresie rząd RP zobowiązał się do kontynuacji wsparcia inwestycji szerokopasmowych ze środków unijnych, uzupełniając efekty interwencji podjętych ze środków programu operacyjnego „Polska cyfrowa”, w ramach którego dostęp do bardzo szybkiego internetu otrzyma łącznie ponad 2 mln gospodarstw domowych. W tym zakresie kancelaria współpracuje z Ministerstwem Funduszu i Polityki Regionalnej w przygotowaniu Krajowego Planu Odbudowy oraz kolejnej edycji POPC, a także nad skorzystaniem z dodatkowych środków z tzw. instrumentów REACT-EU. Ponadto uruchomione będą interwencje ze środków Funduszu Szerokopasmowego, który może wspierać zarówno podaż jak i popyt na usługi dostępu do bardzo szybkiego internetu. Obecnie kancelaria prowadzi proces legislacyjny projektu rozporządzenia o warunkach i trybie wydatkowania środków z funduszu, a także współpracuje z gminami w celu opracowania pilotażowych form dystrybucji środków funduszu.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówAdamAndruszkiewicz">Szanowni państwo, Wysoka Komisjo, z mojej strony to tyle zaktualizowania tego szerokiego dokumentu, który państwo otrzymaliście. Oczywiście jesteśmy do państwa dyspozycji wraz z panią dyrektor Krauzowicz, dyrektor Departamentu Telekomunikacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo, panie ministrze za wypowiedź. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos, zadać pytanie? Proszę bardzo, pan minister i pani dyrektor są do dyspozycji. Nikt się nie zgłasza. Pan przewodniczący? Nie. Czy mamy jakieś zgłoszenia spoza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwKPRMAdamAndruszkiewicz">Panie przewodniczący, oczywiście też wiem, że to jest obszar tak szczegółowy, że zapewne pytania byłyby na pewnym poziomie fachowości, więc też ewentualnie zawsze podpowiadamy naszym szanownym paniom i panom posłom, że możemy odpowiedzieć na piśmie, jeśli któryś z panów posłów chciałby jakieś pytania również do nas dosłać, to też do tego zachęcamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo, panie ministrze, za podpowiedź i za sugestię. Czy panowie na sali macie jakieś pytania bądź chcecie zabrać głos w tym temacie? Nie słyszę. Pan przewodniczący Witold Czarnecki, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełWitoldCzarnecki">Panie przewodniczący, panie ministrze, czy można powiedzieć, że z realizacji tego programu jesteśmy zadowoleni? Wiemy, że w strategiach europejskich, w strategii „Europa 2020”, stawiamy różne cele. Te cele są realizowane w różnym stopniu, np. w zakresie przeznaczania odpowiedniego procentu PKB na badania naukowe. To się ciągnie i ten warunek nie jest spełniony, mimo że dawno jest zapisany. W Europie nieraz coś wolno postępuje. Jak rząd ocenia wdrażanie tych wytycznych Komisji Europejskiej na naszym terenie na tle całej Europy? Kto jest liderem? Prawdopodobnie liderem jest Estonia, o ile się nie mylę, bo oni tam są w czołówce, ale jak my wypadamy na tle Europy, tak ogólnie, panie ministrze? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Dziękuję, panie przewodniczący. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwKPRMAdamAndruszkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, odpowiadając na pytanie pana przewodniczącego, oczywiście zawsze wiemy, że może być jeszcze lepiej, chociaż tutaj oceniamy nasze działania pozytywnie. Natomiast myślę, że warto powiedzieć chociażby o takich osiągnięciach jak Ogólnopolska Sieć Edukacyjna, która spowodowała, że znaczna część szkół, większość szkół de facto już w Polsce korzysta z sieci szerokopasmowej, ma dostęp do bezpłatnego internetu. Tutaj też warto wspomnieć o tym, że przy tej okazji staraliśmy się nie tylko udostępnić szybki internet szkołom, ale również wprowadziliśmy wiele programów przy współpracy chociażby z samorządami, które umożliwiły wyposażenie szkół w sprzęt mobilny, multimedialny do nauki. Na pewno to również zawiera się w ramach naszych sukcesów w zakresie osiągania jak najszerszego dostępu do szybkiego internetu w naszym państwie. Natomiast z pewnością w kolejnej perspektywie unijnej, która teraz jest opracowywana, stawiamy sobie za cel pozyskać jak najwięcej środków ku temu, aby w tej dekadzie zakończyć całkowicie proces podłączania do sieci światłowodowej wszystkich gospodarstw domowych w naszym państwie. Jest to bardzo realny kierunek, a nawet szybciej, myślę, że do końca tej dekady to osiągniemy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzstanuwKPRMAdamAndruszkiewicz">Natomiast generalnie wiemy, że przed nami jest dużo wyzwań, także w tym kontekście informacyjno-edukacyjnym. Jak wiemy, chociażby w kontekście sieci 5G dzieje się dużo takiej propagandy również dezinformacyjnej w internecie. Jest ona często demonizowana w bardzo dziwny sposób, więc musimy rozmawiać ze społeczeństwem, ponieważ wiemy, że powszechna informatyzacja i przejście na kolejny level, jeżeli chodzi o internet szerokopasmowy, o szybki internet, czyli wejście w 5G z kolei, to wymaga dużej pracy również ze społeczeństwem, bo to musi być obopólne zrozumienie. Nie możemy działać jednokierunkowo, nie słuchając obywateli, nie odpowiadając na ich wątpliwości. Z naszej strony tutaj na pewno też będzie bardzo szeroka kampania edukacyjno-informacyjna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Dziękuję, panie ministrze. Zgłasza się do pytania pan poseł Adrian Zandberg, bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełAdrianZandberg">Panie ministrze, ja może mniej o ekscytujących technologiach bardzo szybkiego internetu, a więcej o problemie nieco bardziej trywialnym. Pytanie: Czy ministerstwo w końcu dopracowało się jakiejś strategii, żeby go rozwiązać. Mam na myśli dramatycznie zły dostęp do internetu w powiatach wzdłuż wschodniej granicy państwa, który stał się szczególnie bolesny teraz, kiedy praca zdalna i nauka zdalna po prostu okazały się tam niemożliwe dla wielu gospodarstw domowych.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełAdrianZandberg">Oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że w wybranym przez Polskę modelu budowy infrastruktury, to ministerstwo tę infrastrukturę zapewni. Natomiast problem polega na tym, że ja trochę nie widzę, w jaki sposób w tę strategię byłyby wpisane narzędzia, które doprowadziłyby do tego, żeby gospodarstwa domowe z tych powiatów, mówię tu o powiecie hajnowskim, ale też o wielu powiatach wzdłuż wschodniej granicy, wyszły z lat 90., jeżeli chodzi o to, jak tam wygląda w praktyce ten dostęp w tym momencie za sprawą operatorów i ich niechęci do rozbudowywania infrastruktury. Jeśli mógłbym mniej o tych planach dalekosiężnych w Warszawie i kilku innych dużych miastach, a więcej o tym, co moim zdaniem jest realną barierą społecznego upowszechnienia komunikacji przez internet, jeżeli chodzi o edukację, jeżeli chodzi o pracę zdalną w tych częściach kraju, w których żyje się nieco ciężej niż w wielkich metropoliach. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo, panie pośle, za ten głos. Ja nie uzupełnię, tylko dołożę, nie chodzi tylko o powiaty wschodnie, ale też są takie miejsca nazywane często białymi plamami, które są z racji geograficznego położenia czy zaludnienia bardzo mało atrakcyjne do inwestowania. Czyli też dorzucę takie pytanie, macie na to pomysł? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwKPRMAdamAndruszkiewicz">Szanowny panie przewodniczący, szanowny panie pośle, odpowiadając, tak, oczywiście jesteśmy świadomi, że są takie miejsca i są te białe plamy cały czas. Zresztą sam, jako poseł stykam się bardzo często z pytaniami od obywateli, zwłaszcza rzeczywiście z tej ściany wschodniej, z tej Polski lokalnej, którzy piszą do nas, że dobrze byłoby, żeby u nich internet, już może nie jakoś bardzo szybki, ale internet w ogóle dobrze funkcjonował. Oczywiście jesteśmy tego świadomi. Natomiast poproszę o uzupełnienie panią dyrektor Departamentu Telekomunikacji, panią Krauzowicz, która na co dzień w tej materii współpracuje z operatorami i ma bardziej szczegółową wiedzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DyrektorDepartamentuTelekomunikacjiwKancelariiPrezesaRadyMinistrówAgnieszkaKrauzowicz">Bardzo dziękuję. Dzień dobry państwu. Panie ministrze, panie przewodniczący, państwo posłowie, Agnieszka Krauzowicz Departament Telekomunikacji KPRM. Wszystkie te problemy, o których mówił pan poseł, rzeczywiście znajdują potwierdzenie w naszej codziennej pracy. Przyjmujemy bardzo dużo zgłoszeń, szczególnie w okresie pandemii, od obywateli, którzy wskazują na miejsca, gdzie internet zarówno radiowy, z którym jest problem, szczególnie na terenach górzystych, ale też przygranicznych i to wynika też z uwarunkowań międzynarodowych i koordynacji częstotliwości... Jesteśmy we współpracy z UKE i wiemy, że negocjacja i koordynacja częstotliwości jest bardzo trudnym procesem. Natomiast UKE trzyma nad tym pieczę i myślę, że obserwując też sytuację międzynarodową, jaką mamy w kontekście naszych wschodnich sąsiadów, musimy na razie, jeżeli chodzi o koordynację internetu bezprzewodowego uzbroić się trochę w cierpliwość. Natomiast w ramach zbliżającej się nowej perspektywy finansowej, a także funduszy, które zamierzamy wdrażać w ramach tzw. KPO, czyli Krajowego Programu Odbudowy, chcielibyśmy zlikwidować wszystkie białe plamy, reagując w szczególności w tych miejscach, które są pokazywane przez obywateli, w tej chwili mających trudność w korzystaniu z internetu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo pani dyrektor. Może tylko uzupełnię, poproszę albo zasugeruję, bo w takich miastach jak Warszawa, Wrocław, o czym mówił pan poseł Zandberg, czy dużych metropoliach, to tam operatorom opłaca się inwestować i kłaść światłowody. Natomiast już w takiej małej wiosce, gdzieś w górach, gdzie są trzy domy na krzyż, to komu się będzie opłacało położyć światłowód, jak ma tylko trzech odbiorców, więc ja bym się tu zastanowił. Dyskutujemy o tym od kilku lat, jak pamiętam, zastanawiam się po prostu nad jakąś poważną strategią. Widzę, panie przewodniczący, jeszcze sekundkę. Być może państwo powinno przejąć to na swoje barki i całą pełną infrastrukturę, łącznie z tą ostatnią milą, tym bardziej że mam takie wrażenie, jak byłem na konferencji, że mamy jeszcze jedną dobrą rzecz. Nasze państwo, jak spojrzymy na mapę, raczej jest takie okrągłe, to nie jest rozłożyste państwo, tak jak np. Szwecja, która miała z tym bardzo poważny problem. Natomiast, tak naprawdę to nam sprzyja. Jednak myślę, że inwestowanie właśnie w tej sferze jest dla nas Polek i Polaków bardzo ważne i istotne.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Pan poseł Zandberg, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełAdrianZandberg">Chciałbym wesprzeć ten głos, bo wydaje się, o tym zresztą rozmawialiśmy chyba nawet na pierwszym posiedzeniu Komisji, że jeżeli chcemy realistycznie myśleć o zapełnieniu tych białych plam, to trzeba się pogodzić z faktem, że nie zrobią tego operatorzy prywatni i rozważyć poważnie operatora publicznego, który weźmie na siebie ten obowiązek. Jeżeli chcemy, żeby słowa o tym, żeby walczyć z wykluczeniem cyfrowym nie były tylko takim pustosłowiem, które powtarzają kolejne ekipy, tylko, żeby się zmaterializowały. Bowiem trudno oczekiwać od podmiotów, które kierują się zasadą zysku, żeby rozwiązywały problemy społeczne. Ta magia tak nie działa. Pytanie: Na ile perspektywa publicznego operatora, o którym wspominał pan przewodniczący, jest obecna w państwa myśleniu o strategii? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo, panie pośle. Pani dyrektor, tak? Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DyrektorDepartamentuTelekomunikacjiwKPRMAgnieszkaKrauzowicz">Chciałabym wrócić do naszych działań, które chcielibyśmy podjąć w ramach współpracy z samorządami, o których mówił pan przewodniczący, że powinna być bardziej wzmocniona i polepszona. Takie mechanizmy już zapewniliśmy w obecnym porządku prawnym, a także kolejne wzmocnienia będą przewidziane w ramach wdrażania kodeksu łączności elektronicznej do Polski, które w tej chwili jest rozpoczęte. Pracujemy nad konkretnym projektem ustawy, która, mamy nadzieję, że do państwa Komisji trafi na początku roku.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#DyrektorDepartamentuTelekomunikacjiwKPRMAgnieszkaKrauzowicz">Natomiast skupiając się na działaniach, które chcemy podejmować z samorządami, to przede wszystkim chcielibyśmy zaproponować tzw. umowy inwestycyjne i zachęcić samorządy do aktywności w tym zakresie. Ponieważ to samorządy doskonale wiedzą, którzy obywatele i z jakimi problemami z zasięgiem do internetu na co dzień się zderzają. Wykorzystując tę energię, chcielibyśmy w ramach już wprowadzonych środków prawnych zaproponować tzw. umowy inwestycyjne, tak żeby to samorządy zachęcały operatorów poprzez stosowanie ulg w podatkach lokalnych i innych obciążeniach, z którymi operatorzy w swojej działalności się zderzają, żeby to inwestowanie lokalne przede wszystkim było łatwiejsze i tańsze, i żeby można było inwestować dokładnie w tych miejscach, w których jest zapotrzebowanie.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#DyrektorDepartamentuTelekomunikacjiwKPRMAgnieszkaKrauzowicz">Kolejnym mechanizmem, nad którym teraz pracujemy w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, jest wykorzystanie środków Funduszu Szerokopasmowego, który został utworzony i który rozpocznie swoją działalność tak naprawdę od przyszłego roku. Tutaj też planujemy szereg działań z samorządami. Z niektórymi mamy już podpisane pierwsze robocze porozumienia, tak ażeby przetestować nasze i ich pomysły w ramach pierwszych pilotaży, które ruszą w przyszłym roku. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo, pani dyrektor. Pan poseł Michał Gramatyka, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełMichałGramatyka">Bardzo dziękuję za głos. Wprawdzie, jeżeli chodzi o funkcjonowanie wolnego rynku i jego wpływu na upowszechnianie internetu szerokopasmowego, to moje poglądy są dosyć dalekie od poglądów pana posła Zandberga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełAdrianZandberg">Ale to mnie cieszy, także dalekie od poglądów przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełMichałGramatyka">Natomiast chciałbym wzmocnić to, co już wybrzmiało w wypowiedziach pana przewodniczącego i w wypowiedzi pana posła Zandberga. Ze względu na sytuację pandemiczną, z którą w tym momencie się zmagamy dla edukacji, dla poziomu edukacji bardzo istotne staje się zapewnienie szerokopasmowego dostępu do sieci. Ta sytuacja może w jakimś dłuższym horyzoncie skutkować powstaniem bardzo dużych różnic w poziomie edukacji dzieci i młodzieży, która miała dostęp do takiego szerokopasmowego internetu, i tych, które z tym dostępem mają problem. Samorządy zmagają się z tym na co dzień. W samorządach realizowane są programy zmierzające do zaopatrzenia uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej w sprzęt, który można wykorzystywać do odbierania nauki zdalnej, do połączeń, do lekcji zdalnych i do wszystkiego tego, co towarzyszy edukacji zdalnej. Natomiast z punktu widzenia sytuacji pandemicznej, która prawdopodobnie prędko się nie skończy i myślę, że zapowiedzi o tym, że dzieci wrócą do szkół bardzo szybko, są tyleż optymistyczne, co szybko z nich się będziemy wycofywać. Stąd bardzo istotne jest wyrównanie poziomu dostępu do szerokopasmowego internetu, szczególnie w regionach, które są objęte zjawiskiem wykluczenia cyfrowego. To zjawisko zresztą wspólnota europejska obserwuje i w trwającej perspektywie są zarezerwowane bardzo duże środki na likwidowanie tego zjawiska.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełMichałGramatyka">Chciałem jeszcze zwrócić państwa uwagę na rekomendację 24. Konferencji „Miasta w internecie”. Resort wtedy jeszcze cyfryzacji dosyć aktywnie uczestniczył w tej konferencji i we wszystkich poprzednich edycjach konferencji również, za co ukłony, bo to bardzo ważne. Wśród tych rekomendacji znajduje się rozwiązanie kilku problemów, które dzisiaj już zostały podczas dyskusji zaadresowane. Między innymi stworzenie skutecznego forum wymiany poglądów i forum dyskusji pomiędzy organami rządowymi i organami samorządu, dotyczących oczywiście rozwoju społeczeństwa cyfrowego, społeczeństwa gigabajtowego, tak jak to się nazywa w języku unijnym, plus oczywiście wsparcie rozwoju infrastruktury 5G. Od pomysłu powołania operatora narodowego jestem dosyć daleki, jak już zauważyłem we wstępie do swojej wypowiedzi, ale może to też jest rozwiązanie. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję, panie pośle za ten głos. Tylko z racji bycia przewodniczącym dzisiejszego posiedzenia dołożę jeszcze, myślę, że jeden taki fundamentalny błąd, który popełniliśmy wszyscy, znaczy wszyscy, którzy rządzili. Nie stworzyliśmy z tego myślenia, z tej inwestycji naprawdę fundamentalnego programu. Jak kiedyś ważne było, żeby budować wodociągi, żeby dostarczać wodę, tak jak kiedyś budowaliśmy elektrownie, chcieliśmy, żeby wszędzie był prąd, tak teraz tak naprawdę musi być internet. I zostawię na chwilę pandemię z boku, bo oczywiście ona jest trudna i to jest dzisiaj ważnym zadaniem rządu, ale ona prędzej czy później się skończy. Natomiast to, czy będziemy tak mogli korzystać z internetu, czy też nie, to też wpływa na to, czy się będziemy rozwijali, czy nie. Czy będziemy w grupie państw szybko rozwijających się, nowoczesnych, otwartych czy też nie. Moim zdaniem trzeba tu naprawdę bardzo szybkich działań rządu, żebyśmy nie zostali w tyle. Kraje, które tak naprawdę mają mniej sprzyjające warunki kładą na to nacisk i robią z tego fundamentalny program swoich rządów. Moim zdaniem, u nas tego jeszcze brakuje. Być może warto, żeby nawet premier polskiego rządu, czy też któryś z wicepremierów, który nadzoruje kwestie gospodarcze wziął to pod swoje skrzydła właśnie z wami, to już nie resortem teraz – niestety, bardzo ubolewam nad tym, panie ministrze – i naprawdę przygotował całościową koncepcję, żeby to zaczęło działać, bo to trzeba po prostu szybko. Tu już nie ma czasu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzstanuwKPRMAdamAndruszkiewicz">Panie przewodniczący, ja z kolei nie ubolewam, że bezpośrednio jakby nas, cyfryzację w Polsce właśnie przejął sam pan premier. Mnie się wydaje, że to jest przeniesienie de facto na wyższy level tej tematyki, strategicznego obszaru państwa, jak pan przewodniczący i państwo posłowie zauważyliście. Ja się z tym zgadzam, dlatego że generalnie informatyzacja i kwestia dostępu do szybkiego internetu jest tą tematyką, która dzisiaj porusza praktycznie wszystkie państwa świata, wszystkich liderów opinii na świecie. To jest kwestia kluczowa także w znaczeniu geopolitycznym. Dlatego fajnie, że o tym rozmawiamy w takim też poczuciu szukania konsensusu.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#SekretarzstanuwKPRMAdamAndruszkiewicz">W związku z powyższym i z tymi głosami ja się z tym generalnie zgadzam, dlatego, że sam pochodzę z Polski lokalnej i wschodniej, więc wiem, że to nie jest wcale tak prosto gdzieś rywalizować z rówieśnikami z większych miast, którzy mają na dzień dobry większe szanse. Natomiast generalnie jest tak, że w stu procentach się tutaj zgadzam, przychylam się do tych wniosków i tutaj z panią dyrektor na pewno porozmawiamy, za chwilkę opracujemy również możliwości szerszych działań. Jeśli jest też taka wola, aby przekazać pewien konsensus ponad podziałami politycznymi. Również przekażę to panu premierowi, że jest ogólnopolityczna wola do tego, abyśmy tutaj razem, wspólnie wypracowali jakieś być może bardziej szczegółowe rozwiązania w tej materii. Nie wiem czy to będzie narodowy operator, ale generalnie rozumiem, że kierunek jest słuszny i dla wszystkich zrozumiały. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Z tego co też zrozumiałem ze słów pani dyrektor, są przygotowywane konkretne rozwiązania. Miałbym taką propozycję, że być może na początku roku, jeżeli już będziecie gotowi z niektórymi propozycjami, zwołalibyśmy posiedzenie Komisji związane tylko z tym tematem. Byśmy się do tego przygotowali, aby faktycznie o tym strategicznie porozmawiać, ponieważ każdy miesiąc, każdy kwartał jest już dla nas znaczący. Jeżeli zostaniemy w tyle to po prostu tę bitwę w Europie i na świecie przegramy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzstanuwKPRMAdamAndruszkiewicz">Jak najbardziej, panie przewodniczący, jesteśmy otwarci i czekamy na takie zaproszenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze pytania? Pan przewodniczący Czarnecki, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełWitoldCzarnecki">Chciałem tylko zwrócić uwagę na następującą rzecz. Jak wstępowaliśmy do Unii Europejskiej, to obowiązywała wtedy strategia lizbońska. Jednym z priorytetów było, że do 2010 r. wszystkie kraje Unii Europejskiej miały przeznaczyć 3% PKB na badania i rozwój. Żaden z krajów europejskich się z tego nie wywiązał. Przywódcy Unii Europejskiej byli świadomi tego, że Polska wchodząca do Unii nie jest w stanie temu sprostać, to obniżono nam ten warunek do 1,7% PKB, i też temu nie sprostaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PosełWitoldCzarnecki">Mówiłem przez lata wszystkich naszych rządów, że jeżeli nie postawimy na badanie i rozwój, to żaden polski rząd, bo cały czas ta luka się zwiększała… Według mnie, to jest rzecz bardziej niepokojąca niż… Tu sobie Europa jakoś radzi. Wydaje mi się, że Europa sobie radzi w zakresie cyfryzacji, bo te opóźnienia nie są takie duże w stosunku do innych krajów, do innych obszarów gospodarczych świata, ale ten garb, to niewywiązywanie się z tych strategicznych 3% PKB na badania i rozwój jest groźne dla Europy w stosunku do Stanów Zjednoczonych, do innych obszarów, które się rozwijają, szczególnie do Azji. To też jest bardzo ważne, ale myślę, że jednak cały czas mi brakuje tego przeznaczania dostatecznie dużych środków na badanie i rozwój. Podczas gdy Izrael przeznacza ponad 4% PKB na badania i rozwój, a w Europie ma to być 3% i żaden z krajów europejskich do tego nie dochodzi. Zbliżają się niektórzy, ale nikt do tego nie dochodzi, mimo że strategia zobowiązywała i do 2010 r. miał być ten pułap osiągnięty. Chciałem tylko tak na tle innych zagrożeń, które dla nas, dla Europy są istotne, to jest to zagrożenie, jeżeli byśmy to odpuścili. Ten obszar szczególnie dzisiaj szybko się rozwija i trzeba być bardzo czujnym, bo cyfryzacja rzeczywiście decyduje o wszystkim. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wiem, że to zabrzmi może w dzisiejszej temperaturze politycznej dosyć ciekawie, ale w stu procentach się z panem przewodniczącym Czarneckim zgadzam, to znaczy nakłady na naukę, na badania, na rozwój powinny być dla naszych rządów priorytetem. Ci, którzy inwestują w naukę, w rozwój, inwestują w przyszłość wygrywają tak naprawdę ten bój. Być może to jest pomysł pana przewodniczącego Czarneckiego na poważną, taką głębszą dyskusję połączonych komisji sejmowych, właśnie w sprawie tego, o czym pan przewodniczący mówił. Dziękuję bardzo za ten głos.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Pan poseł Zandberg, proszę bardzo, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełAdrianZandberg">Skoro już o tym mówimy, to poddaję panu przewodniczącemu i panu ministrowi, i rządzącej większości pod rozwagę poselski projekt ustawy o opodatkowaniu gigantów cyfrowych i otworzeniu funduszu, który byłby przeznaczony nie na co innego, tylko właśnie na cele związane z rozwojem polskiego sektora badań naukowych i na cele edukacyjne. Ustawa złożona przez koalicyjny klub Lewicy jest gotowa. Jest zgodna z zaleceniami Komisji Europejskiej i czeka po prostu na to, żeby jej nadać numer druku, przegłosować i wygenerować nowe środki, których bardzo potrzeba na publiczne inwestycje w naukę, w badania i rozwój, i które można zdobyć w bardzo prosty sposób. Tylko trzeba się odważyć na to, żeby przeżyć telefon z ambasady Stanów Zjednoczonych, do której to odwagi serdecznie rządzących zachęcam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo, panie pośle. Nie ma głosów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#SekretarzstanuwKPRMAdamAndruszkiewicz">Króciutko tylko ad vocem do pana posła. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na temat platform społecznościowych, generalnie wydaje mi się, że to jest temat na zupełnie jeszcze oddzielne posiedzenie Komisji. Temat jest bardzo szeroki, a myślę, że czasy, w których obawialiśmy się telefonów z jakiejkolwiek ambasady minęły już w poprzednich dekadach. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję za tę odpowiedź, panie ministrze. Czy ktoś z państwa jeszcze chce zabrać głos, zadać pytanie? Nie słyszę. Zamykam dyskusję. Dziękuję za ciekawą dyskusję. Panu ministrowi, pani dyrektor i wszystkim gościom bardzo serdecznie dziękuję za przybycie i za dobrą atmosferę.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy dzisiejszy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>