text_structure.xml
51.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa posłów i zaproszonych gości. Serdecznie witam ministra spraw zagranicznych pana Radosława Sikorskiego, podsekretarza stanu w MSZ pana Jacka Najdera oraz wszystkich przedstawicieli MSZ.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Spotykamy się w przeddzień exposé pana ministra oraz debaty sejmowej na temat polityki zagranicznej. Przypominam, że debata rozpoczyna się o godz. 9.00. Naszym przywilejem jest to, że będziemy mogli wcześniej poznać główne tezy wystąpienia pana ministra oraz wymienić opinie na ten temat. Dziękuję panu ministrowi za przybycie na dzisiejsze posiedzenie. Przypominam, że nasza dzisiejsza debata ma charakter zamknięty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Poproszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Tekst exposé został godzinę temu przesłany szefom klubów i kół parlamentarnych, prezydentowi, premierowi i marszałkom. Dla ułatwienia nam zadania przygotowaliśmy skrót głównych tez, który pozwolę sobie przedstawić. Mam świadomość, że jestem pierwszym ministrem spraw zagranicznych III Rzeczypospolitej, który składa relację z prawie pełnej kadencji. Krzysztof Skubiszewski służył dłużej ode mnie, ale w trzech rządach. To dobrze świadczy o stabilności naszej polityki i niewątpliwie ułatwia nam działanie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Aby prowadzić rozsądną politykę, trzeba realistycznie ocenić nasze zasoby – intelektualne, społeczne, gospodarcze, wojskowe w porównaniu do innych członków systemu międzynarodowego. Sowieccy stratedzy mówili o korelacji sił, czyli wszystkich czynników, które wpływają na działania państw. Ponadto należy określić nasze cele. O tym mówiliśmy my oraz ważni przedstawiciele opozycji. Będę starał się zdefiniować poważny kraj. Sądzę, że będę mówił w imieniu całej Izby, iż wszyscy chcielibyśmy, aby Polska nie tylko dołączyła do Zachodu, ale była jednym z jego kluczowych członków.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Istotne jest, jak od zasobów i sytuacji początkowej dojść do celu i jakie wykonać zadania. Przypomnę, że podczas pierwszego exposé zdefiniowałem pięć polskich priorytetów. Nie powtarzam ich w tym roku, ale są one nadal aktualne. Uważam, że otoczenie naszego kraju, nasza koniunktura jest nadal sprzyjająca. Jesteśmy coraz ważniejszym krajem Zachodu, tyle że Zachód jest w sensie ludnościowym i gospodarczym z każdym rokiem mniejszą częścią globu. Mamy więc dwa wyzwania – albo poszerzyć krąg krajów, które utożsamiają się z Zachodem, albo zintegrować wschodzące mocarstwa z instytucjami, które stworzyliśmy, aby system międzynarodowy ewoluował pokojowo, zaspokajając aspiracje mocarstw wschodzących.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Kwestia zasobów jest państwu znana, ale sądzę, że warta przypomnienia. 20 lat temu PKB mierzony parytetem siły nabywczej wynosił 160 mld USD, dziś 450% więcej. Odnotowujemy 9-krotnie większy eksport. Jesteśmy 20. gospodarką świata, 6. w Unii Europejskiej. Belgię, Szwecję i Holandię prześcignęliśmy podczas tej kadencji. Jeśli utrzymamy te trendy, to za 10 lat możemy przekroczyć 1 bln USD. Każdego roku pniemy się w górę w różnych wskaźnikach – rozwoju społecznego, PKB w stosunku do średniej unijnej (z 54% do 61%). Mamy dobrą prasę. Poważne tytuły – „The Economist”, „Financial Times”, „Spiegel”, „Le Monde” piszą o nas w superlatywach. Polacy obejmują ważne funkcje zarówno w UE, jak i w innych organizacjach.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Dobrym momentem na umocnienie naszej marki solidnego kraju jest polska prezydencja. Pamiętajmy, że od czasu obowiązywania Traktatu z Lizbony nie jesteśmy już jedynym „dyrygentem”. Jest także prezydent Rady Europejskiej i wysoka przedstawiciel do spraw wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Nasze priorytety sformułowaliśmy w trzech grupach. Po pierwsze, polska dobra marka ekonomiczna powinna tchnąć nową dynamikę w całą gospodarkę europejską. Mamy na to trzy sposoby: dokończenie rynku wewnętrznego, szczególnie w sferze usług, ambitny budżet UE, który mógłby finansować badania i rozwój, a także kapitał intelektualny.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Po drugie, solidarność z sąsiadami na Wschodzie, czyli Partnerstwo Wschodnie, ale także relacje z Rosją, otwarcie dla rozszerzenia. W tej dziedzinie prezydencja rotacyjna nadal ma rolę wiodącą. Zależałoby nam na podpisaniu traktatu z Chorwacją. Będziemy kontynuowali negocjacje z Turcją oraz dialog z partnerami strategicznymi. Byłoby wskazane, aby Unia przyjęła strategię wobec Rosji.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Po trzecie, bezpieczna Europa. Uważamy, że wydarzenia w Libii wspierają polskie argumenty za wzmocnieniem obronności europejskiej. Nie wiemy, czy Europa chciałby interweniować w Libii, ale wiemy, że powinna mieć do tego zdolność, czyli posiadać centrum planistyczne, dowództwo, centrum logistyczne, aby być w stanie przeprowadzić przynajmniej operację humanitarną. Jest to nasze bezpośrednie sąsiedztwo i nie możemy pozwolić, abyśmy byli bezsilni, jak to było w latach 90. na Bałkanach. Bezpieczna Europa to także zewnętrzna polityka energetyczna. Będziemy kontynuować działania Komisji w tym zakresie. Pojawia się także kwestia bezpieczeństwa żywnościowego.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Aby chronić dobrą koniunkturę dla Polski, musimy mieć uporządkowane relacje z naszymi najważniejszymi partnerami, przede wszystkim z sąsiadami. Niemcy są naszym najważniejszym partnerem w Europie, także handlowym. Nasz handel z Niemcami jest większy niż handel Niemiec z Rosją. Lepsze stosunki z Niemcami służą nam, przybliżają nas do centrum decyzyjnego w Europie. Okazało się, że mamy nie tylko wspólne wartości demokratyczne, ale zbliżone postrzeganie sąsiedztwa w Unii. Oczywiście Niemcy mają inny potencjał i położenie geograficzne, ale tak samo jak my chcą popierać demokrację na Wschodzie i na Południu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Ze Stanami Zjednoczonymi mamy trwały sojusz w ramach NATO, ale nasze stosunki stały się bardziej dojrzałe. Popieraliśmy USA w Iraku i w Afganistanie, ale jednocześnie potrafimy wynegocjować korzystna dla nas umowę o tarczy antyrakietowej czy umowę o statusie wojsk, która daje nam pierwszeństwo w jurysdykcji.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Jeśli chodzi o relacje z Rosją nadal, mimo zawirowań smoleńskich, uważamy bilans ostatnich 3 lat za korzystny. Sprawdziła się nasza filozofia, to znaczy wykonać pozytywny ruch, a potem działać zgodnie z zasadą wzajemności. Uważamy, że jest pozytywny bilans tych dokonań. Rosja jest dziś bardziej świadoma zbrodni stalinowskich i dała temu wyraz w uchwale Dumy. Podpisaliśmy umowę o wolnej żegludze w Cieśninie Pilawskiej. Mamy wynegocjowaną umowę o małym ruchu granicznym. Rosja jest naszym drugim partnerem handlowym. W zeszłym roku handel z Rosją wzrósł o 40%.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Białoruś jest trudnym partnerem, w relacjach z którym obowiązuje zasada warunkowości. Chcielibyśmy wspierać całą Białoruś, razem z rządem, w aspiracjach europejskich, ale skoro to nie jest możliwe, wspieramy społeczeństwo obywatelskie. Dla władz mamy najtwardsze w historii sankcje.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Ukraina, niestety, zmarnowała wiele z sympatii, którą cieszyła się po pomarańczowej rewolucji, i zeszła z jednoznacznie proeuropejskiego i proatlantyckiego kursu. Na decyzje samych Ukraińców mamy mały wpływ. Jest to jednak nasz partner strategiczny. Za każdym razem, kiedy Ukraina zrobi coś dla siebie i będzie chciała, byśmy ją w tym wsparli, takiego wsparcia udzielimy.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Litwa to kraj, z którym powinniśmy iść ramię w ramię, z którym swego czasu odbywaliśmy wspólne posiedzenia rządu i parlamentu, kraj pierwszej wizyty premiera Donalda Tuska za moją radą. Niestety, Litwa nie realizuje jeszcze uzgodnionych w traktacie i wielokrotnie obiecywanych postulatów mniejszości. Jesteśmy gotowi do powrotu do bardzo intensywnych kontaktów z Litwą, ale prosimy, aby nie pogarszać sytuacji chociażby szkolnictwa polskiego.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Jeśli chodzi o struktury regionalne, należy stwierdzić, że Grupa Wyszehradzka ma się bardzo dobrze i działa intensywnie na wszystkich szczeblach. Trójkąt Weimarski działa na szczeblu głów państw i szefów rządów. Grupa Wyszehradzka pozwala nam koordynować nasze stanowisko z krajami regionu, a Trójkąt Weimarski daje nam wejście do najwęższych kręgów decyzyjnych w UE.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Staramy się budować wiarygodność naszego kraju. Obiecaliśmy, że wycofamy się z Iraku i uczyniliśmy to, ale w taki sposób, że ani Irakijczycy, ani inni sojusznicy nie mieli do nas pretensji. Wycofaliśmy się z kontyngentów na Bliskim Wschodzie, żeby wesprzeć Afganistan, gdzie w zeszłym roku zwiększyliśmy kontyngent o 30%. Od jesieni bieżącego roku zamierzamy zmniejszać ten kontyngent. Ostatecznie wycofamy się w 2014 r. Nasz przedstawiciel brał udział w tworzeniu koncepcji strategicznej NATO i odpowiada ona naszym postulatom. Utrzymujemy stabilne wydatki na obronność i wspólnie z ministrami spraw zagranicznych oraz obrony Niemiec i Francji staliśmy się autorami koncepcji wzmocnienia obronności europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Mówiłem już o solidarności. To także kwestia spójności i wyrównywania różnic wewnątrz Unii. Wspomniałem, że zbliżamy się do średniej unijnej, ale nadal są gigantyczne rozpiętości w PKB na głowę mieszkania w Unii Europejskiej. Będziemy działać na rzecz Europejskiej Polityki Sąsiedztwa. Dla nas priorytetem jest Wschód. Będziemy używać energii, która teraz została wyzwolona przez rewolucje arabskie na rzecz Południa, aby korzystało na tym całe sąsiedztwo UE.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">W tym kontekście formułujemy postulat europejskiego funduszu na rzecz demokracji. Współpraca rozwojowa to już ponad 1 mld rocznie, przy czym proszę pamiętać, że ponad połowa środków to nasze wpłaty do funduszy unijnych. Fundusz unijny będzie europejską wersją tego, co robimy już w kraju, czyli funduszu solidarności na rzecz demokracji. Pamiętajmy, że w Polsce mamy siedziby sekretariatów dwóch ważnych organizacji międzynarodowych. To jest marka Polski jako kraju, który kocha wolność i umie się nią dzielić. Zaprezentujemy również nową koncepcję polityki polonijnej.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Kolejny cel to modernizacja. To nie jest wielka polityka, ale stawiam tezę, że nie można być graczem pierwszoligowym z resortem, ambasadami, infrastrukturą, techniką z minionych czasów. Modernizacja nie wymaga wielkich nakładów, ale wymaga twardych decyzji. Na przykład służby konsularne zredukowałem o 81 etatów, a mimo to wykonują 15% więcej czynności konsularnych. Wszystko to dzięki informatyzacji i nowoczesnym technikom.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Proszę zobaczyć. Ta czerwona strzałka pokazuje, ile Polska wydaje wiz na Ukrainie. Inne słupki obrazują inne kraje unijne. Otóż na Ukrainie wydajemy tyle wiz, ile wszystkie pozostałe kraje Grupy Schengen razem wzięte. Kilka lat temu zamknąłem kilka ambasad, co było przedmiotem krytyki, ale dzięki temu mogłem otworzyć dwa nowe konsulaty na Ukrainie. Na wiosnę otworzymy nowy budynek konsulatu we Lwowie. Kolejki są tam tylko złym wspomnieniem.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Nowoczesność to także wykorzystanie wspólnych placówek, np. w Kapsztadzie w gronie Grupy Wyszehradzkiej, zaś w Królewcu, w naszej placówce urzęduje konsul Szwecji. Jako jeden z niewielu krajów na świecie mamy tzw. mobilne konsulaty. Konsul z laptopem może w dowolnym miejscu na ziemi wystawić dowolne dokumenty. W Egipcie nasi konsulowie wystawiali dokumenty w kurortach, i to nie tylko Polakom, ale także obywatelom innych państw UE, których resorty spraw zagranicznych takich zdolności nie mają. Podczas rewolucji arabskich dzięki temu, że wszystkim placówkom daliśmy na stan telefon satelitarny, nigdy nie straciliśmy łączności.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Wydaje mi się, że nasza służba zagraniczna może już porównywać się z najlepszymi. Jednym z osiągnięć jest korporacyjne zarządzanie. Kiedy przyszedłem do MSZ, nie było centralnej bazy danych adresów mailowych. Departamenty miały zapisane adresy mailowe w zeszytach. Dziś każdy z każdym w dowolnym punkcie na ziemi komunikuje się poziomo, także w sposób niejawny, z polskim szyfrem nałożonym na komunikatory i na laptopy. Połączyliśmy MSZ i UKIE. Wielu przewidywało problemy, ale przypominam, że jesteśmy pierwszym rządem, w którym MSZ i UKIE nawet przed połączeniem zgodnie współpracowały. W tej dziedzinie istotna wydaje się współpraca z ośrodkami analitycznymi. Zreformowaliśmy PISM, reformujemy Instytut Zachodni w Poznaniu. W warszawie po raz pierwszy zakładają swoje filie ważne think-tanki – amerykański GMF i Europejska Rada ds. Polityki Zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Teraz moja autorska definicja naszego celu, to znaczy czym możemy być, jeśli rozsądna polityka będzie kontynuowana przez 10 lat. Polska powinna stać się krajem, o który inni zabiegają, z PKB powyżej 1 bln, krajem, który raczej eksportuje technologie, niż je importuje. Nie musimy być potęgą nuklearną, ale powinniśmy mieć wystarczający potencjał wojskowy, żeby samodzielne odstraszyć potencjalnych napastników. Powinniśmy reprezentować interesy regionu, być raczej dawcą pomocy humanitarnej i rozwojowej niż biorcą, autorem rozwiązań, a nie dzieckiem specjalnej troski. Taki kraj nie czeka na stanowisko innych, tylko sam proponuje rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Chciałbym prosić Komisję o pomoc, abyśmy do tego zbożnego celu mogli wspólnie dotrzeć.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Dziękuję panu ministrowi. Zapraszam do dyskusji. Dobro wspólne, jakim jest Polska, jest naszą wspólną troską.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pan poseł Gałażewski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselAndrzejGalazewski">Nie mam poglądów odmiennych od poglądów pana ministra. Chciałbym jednak zapytać o kwestie związane z bezpieczeństwem i obronnością. Wyzwaniem Unii Europejskiej było takie zorganizowanie współpracy pomiędzy UE i NATO, żeby te dwie instytucje działały synergicznie zamiast być w opozycji. Trudno jest osiągnąć ten cel. Przeszkody są generowane po obu stronach. Czy Polska w czasie prezydencji będzie miała możliwość polepszenia tych relacji lub uczynienia konkretnego kroku naprzód?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselAndrzejGalazewski">Druga kwestia dotyczy kształtowania się służby działań zewnętrznych. Jest to proces długotrwały. Być może jest to jeden z powodów, dla których nie wiadomo, kto ma reagować na takie sytuacje jak w Libii. Obserwujemy pewien chaos, być dlatego, iż jest to początek procesu. Obawiam się jednak, że źle pojmowana jest przyszła działalność europejskiej służby działań zewnętrznych. Chyba to nie ona będzie naszą bronią zewnętrzną. Proszę o komentarz pana ministra w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselAndrzejGalazewski">W dzisiejszej „Gazecie Wyborczej” opublikowany został komentarz, że sprawa Libii powinna zostać rozwiązana głównie przez Ligę Arabską, która chyba jednak jest fasadową organizacją, a dopiero w dalszej kolejności przez USA i państwa europejskie. Czy pan minister mógłby skomentować tę opinię?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Proponuję zgrupować pytania. Jest z nami również pan minister Najder monitorujący rozwój sytuacji trudnych, również wydarzenia w Japonii. Jeśli są pytania do pana ministra Najdera, prosiłbym o zadanie ich w pierwszej kolejności. Skoro nie ma pytań, przechodzimy do debaty.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pan poseł Lipiński, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselDariuszLipinski">Sytuacja w Afryce Północnej będzie wymagała większego niż dotychczas zaangażowania Unii, również finansowego. Obecnie w ramach Europejskiej Polityki Sąsiedztwa około 2/3 środków przeznaczanych jest na kierunek południowy, a 1/3 na kierunek wschodni. Jak pan minister ocenia ryzyko pokusy, jaka może się pojawić, żeby niezbędny wysiłek na kierunku południowym sfinansować kosztem np. Partnerstwa Wschodniego? Wiem, że to są różne pozycje budżetowe. Nie są to np. pieniądze przeznaczone na pomoc humanitarną, ale taka pokusa może się pojawić. Jak pan minister ocenia prawdopodobieństwo takiego manewru?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pan poseł Ćwierz, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselAndrzejCwierz">Nasuwa się dużo pytań, ale skoncentruję się na kwestiach najistotniejszych. Polska jest państwem demokratycznym i opowiada się za tym, aby standardy demokratyczne były powszechne na terenie Europy i naszego bliskiego sąsiedztwa. Podobnie jak USA nie chcemy tego, aby Rosja miała swoja strefę wpływów. Militarna obecność USA w UE jest gwarantem zasad demokratycznych. Tymczasem pojawiają się głosy, że Amerykanie stopniowo powinni wycofać się za ocean.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselAndrzejCwierz">Druga kwestia dotyczy Ukrainy. Byłem na Ukrainie w okresie pomarańczowej rewolucji. Wtedy prowadzone były bardzo ostre dyskusje na temat kandydatów. Jeden z oponentów to były prezydent, a drugi to obecny prezydent. Wtedy twierdzono, że Janukowycz jest zwolennikiem Rosji i chyba tak rzeczywiście jest. Rosja to nie jest państwo przestrzegające reguł demokratycznych. Czy pewne problemy, jakie występują w naszych relacjach z Ukrainą, nie wynikają z faktu, że jeden z partnerów – Rosja realizuje dążenie do umacniania swojej strefy wpływów? Jaka będzie polityka Polski w kontekście szerzenia standardów demokratycznych i ograniczania stref wpływów?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselAndrzejCwierz">Przypominam również moje pierwsze pytanie, dotyczące obecności USA na kontynencie europejskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pan poseł Woźniak.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselTadeuszWozniak">Pan minister przedstawił priorytety polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Chciałbym zapytać, czy są to ostatecznie zatwierdzone cele, czy też kwestia pozostaje otwarta. Interesuje mnie, czy odbędziemy oddzielną debatę na temat priorytetów polskiej prezydencji, czy też jutrzejsza debata zamyka tę kwestię?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselTadeuszWozniak">Wspomniał pan o bezpieczeństwie żywnościowym, ale tylko w jednym zdaniu. Chciałbym zapytać, czy rząd polski połozy nacisk na kwestię wyrównania sytuacji polskiego rolnika w stosunku do rolników w innych krajach unijnych. Niemcy, którzy mają areał upraw niewiele większy od Polski otrzymują około 2 razy więcej środków z UE na rolnictwo niż Polska. Niemcy przeforsowali zasadę dotowania sprawiedliwego, a nie równego. Dopłata do hektara w Niemczech jest prawie dwukrotnie większa niż w Polsce. Jeśli rząd polski nie wykorzysta polskiej prezydencji, aby zawalczyć o sytuację polskich rolników, może to być czas stracony z punktu widzenia naszego rolnictwa i może oddalić polskich rolników od zrównania się w sposobie traktowania przez UE. Trudno jest konkurować podobnym przedsiębiorcom, jeśli jeden otrzymuje 2 razy więcej środków niż drugi. Nie jest to sprawiedliwe. Kraje zachodnie twierdzą, że jest to podział sprawiedliwy.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselTadeuszWozniak">Kiedy prowadzone były negocjacje akcesyjne przed przystąpieniem Polski do UE, pan minister Kalinowski twierdził, że polscy rolnicy muszą mieć niższe dotacje, bo gdyby otrzymywali środki na poziomie np. rolników niemieckich, to zarabialiby więcej niż np. rektor uniwersytetu. Wydaje mi się, że nie powinniśmy traktować tej sprawy w ten sposób. Czy pan minister byłby łaskaw odpowiedzieć na pytanie, czy polski rząd i minister spraw zagranicznych położy nacisk na kwestię rolnictwa, wspólnej polityki rolnej, ale również zrównania sytuacji polskiego rolnika z sytuacją rolników zachodnich?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pan poseł Iwiński, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Zacznę od sprawy formalnej. Wydaje mi się niezbyt stosowne, że spotkanie Komisji Spraw Zagranicznych odbywa się późnym wieczorem jednego dnia, a debata odbywa się następnego dnia rano. Nie wydaje mi się również stosowne odbywanie krótkiej debaty w tak ważnej sprawie i to na krótko przed objęciem przez Polskę przewodnictwa w Unii. To jest jakaś tendencja rządu, gdyż proponuje się, aby debata w sprawie kluczowej reformy emerytalnej odbyła się w pośpiechu, popołudniu, bez szerszych konsultacji z parlamentem. Mam niezmienną tezę, że rząd ogranicza kontrolną funkcję Sejmu wobec rządu. To jest moja obiektywna, chłodna ocena. Rzecz dotyczy wielu dziedzin, choć może polityka zagraniczna nie jest najlepszym przykładem.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselTadeuszIwinski">Obserwacja polskiej polityki zagranicznej będzie w najbliższym czasie przesłonięta polskim przewodnictwem w UE. Wielu z nas domagało się przyjścia premiera i przedstawienia priorytetów polskiej prezydencji. Ze względu na koincydencję z wyborami, które odbędą się pod koniec października, należy odpowiedzieć na pytanie, co trzeba zrobić, żeby koalicja rządząca nie używała przewodnictwa do autokracji, a z drugiej strony, żeby opozycja nie blokowała działań rządu. Nie możemy powtórzyć scenariusza czeskiego. Tę kwestię należy przedyskutować. Kazus czeski zakończył się nieszczęściem – było przygotowane porozumienie rządu i opozycji, które nie zostało przygotowane. Uważam, że takie porozumienie jest potrzebne. Jest czas, aby je zawrzeć. Uchylanie się od przeprowadzenia tej debaty nie jest właściwym rozwiązaniem.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoselTadeuszIwinski">Nie jest dobrze, że członkowie Komisji dowiadują się o priorytetach polskiej prezydencji z porannego wydania jednej z gazet. Nie znam takich obyczajów w innych państwach demokratycznych. Zdarzają się rzeczy, które są zadziwiające. Jeśli prezydent Komorowski w trakcie wizyty w USA zaprasza Baracka Obamę do Polski na szczyt państw regionu, kiedy wiadomo, że szczyt Partnerstwa Wschodniego odbędzie się w maju w Budapeszcie, to nie wiadomo, czy to jest wyprzedzenie tego, co się planuje, czy nieporozumienie.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PoselTadeuszIwinski">W prezentacji pana ministra, charakteryzującej się europocentryzmem, zabrakło mi odniesienia do Azji, gdzie rozstrzygają się losy świata.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PoselTadeuszIwinski">Wspominał pan również o modernizacji resortu. Otóż nie przypominam sobie sytuacji, aby w MSZ było tyle departamentów, że nikt nie może ich zliczyć. Interesuje mnie, jak one ze sobą współpracują. Kolejna kwestia, będąca źródłem wstydu kolejnych rządów, to ambasada RP w Berlinie. Proszę również o komentarz w sprawie rezydencji polskiego ambasadora w Waszyngtonie. Czy była to trafna decyzja, czy też kompromitacja porównywalna z ambasadą RP w Berlinie?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Chciałbym poinformować pana posła, że debata krótka została przedłużona. Mamy około 5 godzin na debatę. To jest decyzja marszałka Sejmu. Decyzją Konwentu Seniorów debata na temat reformy OFE została przesunięta na godzinę późniejszą. Takie rozwiązanie przyjęto ze względu na obecność korpusu dyplomatycznego podczas exposé ministra spraw zagranicznych. Jest to decyzja logiczna. Proszę nie zarzucać nikomu złej woli. Debata na temat priorytetów polskiej prezydencji w UE odbędzie się na wspólnym posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji do Spraw Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Miałem na myśli debatę z udziałem premiera.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pan przewodniczący Karski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselKarolKarski">Panie ministrze, na ile pana dzisiejsze wystąpienie pokrywało się z tezami exposé, które jutro zostanie wygłoszone? Mam pewien niedosyt. Pan minister zasygnalizował pewne oczywiste problemy, które występują w stosunkach zewnętrznych, natomiast nie wszystkie one zostały rozwinięte. Jeśli chodzi o omawianie relacji z poszczególnymi państwami, to padły słowa oczywiste. Myślę, że jutrzejsze wystąpienie będzie odnosiło się do istotnych kwestii. Dzisiejsze wystąpienie tylko sygnalizowało problemy. Przez 20 minut trudno jest nakreślić cele i priorytety polskiej polityki zagranicznej. Gdyby pan minister zechciał mniej oszczędzać nasz czas, wcale nie bylibyśmy zawiedzeni.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselKarolKarski">Pan minister już kolejny raz powtarza, że Ukraina straciła swoją szansę, zaś jeśli będzie wykonywać pozytywne działania, to będziemy je wspierać. Pytanie brzmi – co będziemy robić w przypadku scenariusza negatywnego? Chciałoby się, aby Polska miała jakiś pozytywny program w odniesieniu do Ukrainy. Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że niepodległa, demokratyczna, partnerska Ukraina jest dobrem samym w sobie, nawet niezależnie od woli tego państwa. Jesteśmy zainteresowani tym, aby za polską wschodnią granicą znajdowały się inne państwa niż wielki sąsiad euroazjatycki. Niezależnie od tego, czy Ukraina przejawia pozytywne gesty, powinniśmy starać się ją do tego zmotywować.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PoselKarolKarski">Chciałbym panu ministrowi zasugerować przemyślenie kwestii dotyczącej usytuowania polskich placówek za granicą. Oczywiście w pewnych sytuacjach jest uzasadnione zmniejszanie liczby placówek, w innych to krytykujemy. Należałoby jednak zastanowić się, czy stać nas na utrzymywanie ogromnych budynków, wręcz pałaców, jak np. w Peru. Czy nie należałoby wprowadzić bardziej nowoczesnych rozwiązań? Czasem wystarcza piętro w biurowcu, które może być o wiele tańsze, a rozwiązuje problem. Wtedy niwelujemy problemy kosztów, a jednocześnie zachowujemy naszą obecność.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pan poseł Kuriata, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanKuriata">Chciałbym podzielić się moimi refleksjami na temat Trójkąta Weimarskiego. Stworzyliśmy świetny mechanizm, dzięki któremu Polska uzyskuje dostęp do najwęższych kręgów decyzyjnych, może prezentować swoje stanowisko i wzmacniać pozycję. Równocześnie mamy świadomość, że Francja i Niemcy mają interesy na Wschodzie. Często prasa francuska nazywa Polskę bramą Wschodu. Partnerstwo Wschodnie jest doskonałym narzędziem.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselJanKuriata">Jako zwolennik Trójkąta Weimarskiego powitałem z wielką radością inicjatywę prezydenta Komorowskiego i ostatnie spotkanie w ramach Trójkąta. Czy pan minister widzi możliwość ożywienia współpracy w ramach tej struktury, zarówno w wymiarze wielkiej polityki, jak i kontaktów gospodarczych, lokalnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pan poseł Rzymełka.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselJanRzymelka">Panie ministrze, są kraje, które zazdroszczą Polsce, że udało się nam dokonać transformacji ustrojowej. Otrzymuję sygnały w ramach spotkań międzyparlamentarnych, że jest oczekiwanie ze strony państw będących jeszcze przed transformacją, abyśmy w trakcie polskiej prezydencji w UE pokazali, dlaczego odnieśliśmy sukces, dlaczego okrągły stół okazał się skutecznym sposobem prowadzenia dialogu. W ramach polskiej prezydencji polska marka, czyli okrągły stół jako sukces dialogu, powinna zostać dobrze wypromowana. Może warto by zorganizować warsztaty historyczne i pokazać młodym politykom kontekst sytuacji w Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Oddaję głos panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MinisterRadoslawSikorski">Pan poseł Gałażewski pytał o relacje Unia – NATO. Prezydencja nie ma specjalnych prerogatyw, ale kwestia ta była przedmiotem listu do wysokiej przedstawiciel. Wysoka przedstawiciel UE wraz z sekretarzem generalnym NATO działają intensywnie na rzecz usunięcia barier. Rzecz jest bardzo ważna. Ma to wpływ na sytuację w Afganistanie, gdyż te dwie organizacje ze sobą nie współpracują. Jak pan wie, sprawa jest zagmatwana, zakleszczona przez konflikt cypryjski. Nie chcę zatem robić nadziei, że szybko zostanie rozwiązana.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MinisterRadoslawSikorski">Jeśli chodzi o europejską służbę działań zewnętrznych, powinniśmy być cierpliwi, bo ta struktura jest w trakcie tworzenia. Przypominam, że mamy Polaka w czwórce najważniejszych ludzi. Jeśli chodzi o kadrę, dopiero tworzone jest ministerstwo. Ma pan rację, że to służba działań zewnętrznych powinna formułować oceny i opcje dla wysokiej przedstawiciel oraz dla przewodniczącego Rady. Niestety, jeszcze nie jest na tym etapie.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MinisterRadoslawSikorski">Czy w Libii powinna zaangażować się Liga Arabska? Wszystko było pięknie, dopóki spodziewaliśmy się, że Kadafi lada dzień padnie, a on nie chce. Pamiętajmy, że jesteśmy po doświadczeniach irackich. Ostatnia rzecz, którą chcemy zrobić, to zacząć bombardowanie albo wysłać żołnierzy, i zwrócić opinię oraz energię tego demokratyzującego się świata arabskiego w antyzachodnią „zadymę”. Stąd pomysł na Ligę Arabską. Jest to organizacja wielostronna, która nie posiada własnych sił zbrojnych, ale ma zdolność do legitymizowania pewnych działań. Pamiętajmy, że w Libii nie będzie łatwo. Cokolwiek byśmy zrobili albo czegokolwiek nie zrobimy, będziemy obwiniani. Jeśli wprowadzimy zakaz lotów, będzie się to wiązało z ofiarami, także wśród ludności cywilnej. Jeśli nie wprowadzimy zakazu lotów i Kadafi wygra, też będzie fatalnie. Jeśli pomożemy rebeliantom, a niektórzy z nich nie okażą się „ateńskimi demokratami”, będziemy w trudnej sytuacji. Wśród rebeliantów znajduje się dwóch byłych ministrów Kadafiego. Nie ma dobrych opcji.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#MinisterRadoslawSikorski">Pan poseł Lipiński pyta o finansowanie Południa. Póki co nie martwię się o to. Unia ma na ten cel olbrzymie środki – około 4 mld euro, które musi zacząć inaczej wydawać. Większą kontrowersję wywołałaby rzeczywista oferta pomocy dla tych państw w zbliżaniu się do naszych standardów, to znaczy utworzenie z nimi strefy wolnego handlu, w szczególności w zakresie produktów rolnych. Dla nas jest to niegroźne, natomiast stanowi zagrożenie dla krajów Europy Południowej. To jest ciekawa sprawa, bo krajom Południa Europy bardzo zależy na tym, że eksportować na południowe brzegi Morza Śródziemnego stabilność, a jednocześnie obawiają się konkurencji. To oni muszą zdecydować, co jest dla nich ważniejsze.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#MinisterRadoslawSikorski">Polska proponuje fundację na rzecz demokracji, abyśmy następnym razem nie byli postawieni w sytuacji wyboru pomiędzy dyktatorem a opozycją, która nie zawsze jest dobra. Chodzi o wspieranie alternatywnych demokratycznych elit. Musimy wiedzieć, kto jest naszym partnerem.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#MinisterRadoslawSikorski">Pan poseł Ćwierz pyta o obecność USA w Europie. Uważamy, że USA pełnią rolę stabilizującą. Cieszymy się z tego, że za naszej kadencji po raz pierwszy w historii wojsko amerykańskie przybyło do Polski i wciągu najbliższych kilkunastu miesięcy zacznie stacjonować. Podczas mojej zeszłotygodniowej wizyty w USA sekretarz stanu potwierdziła publicznie, że w Polsce będzie związek taktyczny w związku z obecnością w Polsce amerykańskich samolotów F-16. Mieliśmy rotacyjną baterię „PATRIOT”, a w przyszłości będą samoloty F-16. Stany Zjednoczone zakomunikowały nam, że pierwotne plany przesunięcia jednej z brygad do USA zostały zrewidowane. Jeśli będą redukcje w Europie, to mniejsze niż planowano.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#MinisterRadoslawSikorski">Pan poseł pyta o strefy wpływów. To jest koncept XIX-wieczny, ale niektóre kraje mają to do siebie, że tak postrzegają otoczenie międzynarodowe. Unia Europejska nie myśli o strefie wpływów, tylko o dobrym sąsiedztwie. Partnerstwo Wschodnie jest projektem, który ma podłoże w sferze wartości, a nie geopolityki, ale może mieć geopolityczne skutki. Oczywiście na żadne usankcjonowane strefy wpływów nie godzimy się. Takiego pojęcia nie ma w słownictwie współczesnej dyplomacji.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#MinisterRadoslawSikorski">Pan poseł Woźniak pytał o priorytety polskiej prezydencji, w szczególności w dziedzinie rolnictwa. Wspomniałem o rolnictwie, gdyż jest to ważna kwestia. Ponad 2/3 środków, jakie Polska uzyskuje z UE, kierowana jest w ramach polityki spójności. Polska zgłasza bardzo śmiałe propozycje reformy Wspólnej Polityki Rolnej. Z tego, co pamiętam, prezes PiS już uzgodnił z premierem Wielkiej Brytanii, że będzie wyrównanie w dopłatach dla rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#MinisterRadoslawSikorski">Rada Ministrów w dniu dzisiejszym przyjęła wstępne priorytety polskiej prezydencji. Chciałbym Komisji zakomunikować, że żaden kraj nie publikuje priorytetów swojej prezydencji wcześniej niż na kilkanaście dni przed jej rozpoczęciem. Niekiedy program prezydencji publikowany jest już po jej rozpoczęciu. Proszę zrozumieć przyczyny. Praktycznie każda prezydencja, którą pamiętam, wprowadzała do programu działania coś zupełnie nieprzewidzianego. Mamy już wstępnie opracowany harmonogram, ale ostateczną decyzję podejmiemy za 3 tygodnie w zależności od tego, co w świecie może się wydarzyć, a dzieje się dużo.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#MinisterRadoslawSikorski">Sprawa rolnictwa była przedmiotem obrad Rady Ministrów w dniu dzisiejszym. Zapewniam, że kwestie rolnictwa będą w centrum naszego zainteresowania.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#MinisterRadoslawSikorski">Przekażę postulat pana posła Iwińskiego, aby to premier zaprezentował priorytety polskiej prezydencji. Myślę, że jest to godne rozważenia. Jeśli chodzi o koincydencję z wyborami, nie czujemy się winni. Przypominam, że premier Donald Tusk proponował w zeszłym roku przyspieszenie wyborów. Koalicja nie ma wystarczającej liczby głosów, żeby rozwiązać Sejm.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Mówiłem o czymś innym, mianowicie co trzeba zrobić, żeby nie doprowadzić do potknięć na arenie międzynarodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MinisterRadoslawSikorski">Przekażę premierowi taką sugestię.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MinisterRadoslawSikorski">Co do kompromitacji w Waszyngtonie, muszę powiedzieć, że pan poseł jest doświadczonym politykiem, który powinien wiedzieć, że nie wszystko, co się czyta, jest prawdą. Wokół rury owinięty był kawałek azbestu, bo budynek, który kupiliśmy, jest z lat 20. Chciałbym jednak, żeby wszystkie zakupy MSZ były takimi „kompromitacjami” jak ten. Kupiliśmy dom, który mieści się pomiędzy rezydencją wiceprezydenta USA a ambasadą brytyjską, dwa domy od rezydencji sekretarz stanu USA.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Tę informację MSZ dobrze rozpropagowało w dziesiątkach gazet.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MinisterRadoslawSikorski">Zakup został dokonany w miesiącu, w którym waszyngtoński rynek nieruchomości był na samym dole, a złotówkę wymienialiśmy na dolary według kursu 2,29. Obecnie ten obiekt wart jest znacznie więcej. Będzie to bardzo dobra wizytówka naszego kraju w bardzo ważnym miejscu.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MinisterRadoslawSikorski">Co do Berlina, zgoda. Nad tą placówką wisiało jakieś fatum, ale trwa konkurs i mamy nadzieję rozstrzygnąć go do lata. W przyszłym roku będzie tworzona dokumentacja techniczna, a w kolejnym rozpocznie się budowa.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#MinisterRadoslawSikorski">Pan poseł Karski pyta, co będziemy robić, jeśli Ukraina nie zechce sobie pomóc. A co by pan zrobił na naszym miejscu? Nie możemy być bardziej proukraińscy niż sama Ukraina. Wbrew niej, na siłę nie da się przyciągnąć Ukrainy do Unii Europejskiej. Tłumaczymy naszym ukraińskim kolegom, że dla nas wejście do UE i NATO to była przez dekadę narodowa obsesja, narodowy cel. To wymaga takiego wysiłku. Ukraińcy czasami ustawiają się w pozycji negocjowania, co z tego będzie dla nich. Cierpliwie wyjaśniamy, ale ostatecznie musimy uszanować decyzję suwerennego kraju. Suwerenność polega także na popełnianiu błędów.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#MinisterRadoslawSikorski">Partnerstwo Wschodnie oznacza podpisanie umowy o pogłębionej strefie wolnego handlu i umowy stowarzyszeniowej. Ukraina najpierw bardzo ociągała się z negocjacjami, a teraz prowadzi je bardzo twardo. Zależy nam na tym, aby Ukraina podpisała te umowy podczas naszej prezydencji. Argumentujemy, że nasi partnerzy powinni przemyśleć, czy od jakiejkolwiek innej prezydencji otrzymają lepsze warunki niż od nas. To oni muszą odpowiedzieć na to pytanie i podjąć decyzję.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#MinisterRadoslawSikorski">Co do Peru, rozumiem, że pan poseł był w tym kraju i widział naszą placówkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselKarolKarski">Słyszałem o niej.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MinisterRadoslawSikorski">Jest to gustowna ambasada – jeden z naszych nabytków w latach 70. To jest ilustracja pewnego dylematu. Rzeczywiście naszą filozofią jest raczej przenoszenie ambasad do biurowców, a pozyskiwanie atrakcyjnych budynków z przeznaczeniem na rezydencje, w których można odbywać imprezy promocyjne. Problem pojawia się w miejscach, gdzie już mamy dobrą własność, której wartość idzie w górę i której utrzymanie kosztuje znacznie mniej niż kupno powierzchni biurowej. Peru to jedno z takich miejsc.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselKarolKarski">Nie chciałem na tym konkretnym przykładzie skupiać uwagi pana ministra, lecz jedynie zasygnalizować problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MinisterRadoslawSikorski">Generalnie pozbywamy się zbędnego mienia. Zgodnie z tą logiką przenieśliśmy stałe przedstawicielstwo przy ONZ w Nowym Jorku. Tego lata otworzymy nowe przedstawicielstwo w biurowcu, blisko budynku Zgromadzenia Ogólnego ONZ.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MinisterRadoslawSikorski">Pan poseł Kuriata pytał o Trójkąt Weimarski i jego oddziaływanie na Wschód. Dokładnie tak robimy. Trójkąt Weimarski na szczeblu ministrów w Bonn odbył się z udziałem ministra spraw zagranicznych Ukrainy, w Paryżu z udziałem ministra spraw zagranicznych Rosji. Tam uzgodniliśmy, że będziemy wszyscy przekonywać Komisję Europejską do zmiany rozporządzenia w sprawie małego ruchu granicznego, aby objął on Królewiec i nasze regiony przygraniczne. Następna w planie ma być Mołdawia.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#MinisterRadoslawSikorski">Pan poseł Rzymełka pyta, co prezydencja Polski może zrobić dla dzielenia się doświadczeniem wolności. Pierwszą ekipę wysyłamy do Tunezji, żeby od rządu opozycji dowiedzieć się, czy nas potrzebują. Zarówno polska fundacja solidarności międzynarodowej, jak i europejska fundacja na rzecz demokracji miałyby sporą rolę do odegrania. To są instytucje, w których mogliby zaistnieć Polacy, bo wiemy, jak to robić. Co więcej, tamte kraje chętniej słuchają naszych rad niż ze strony mocarstw postkolonialnych bądź USA. Jest to także element naszego dialogu z USA. Amerykanie są w stanie oddziaływać globalnie, ale my mamy markę i narzędzia, które inni chętniej przyjmują.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pojawiły się kolejne zgłoszenia. Pan poseł Kaźmierczak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselJanKazmierczak">Na jednym ze slajdów była lista osób, które objęły ważne funkcje w Europie. Zabrakło mi jednego nazwiska, mianowicie pana Wojciecha Sawickiego, który został wybrany na sekretarza generalnego Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy. Jest to pierwszy udany przykład wyboru Polaka na funkcję w tej organizacji.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PoselJanKazmierczak">Pan poseł Gałażewski mówił o relacjach Unia – NATO. Pan poseł Iwiński zarzucał panu ministrowi europocentryzm, a mi się wydaje, że warto spojrzeć na Unię Europejską z punktu widzenia możliwości funkcjonowania naszego kraju. Ta kwestia jest istotna również w kontekście polskiego przewodnictwa w Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PoselJanKazmierczak">W Zgromadzeniu Parlamentarnym Rady Europy żywo dyskutowana jest kwestia członkostwa UE w Radzie Europy. Gdyby Polska przyczyniła się do sfinalizowania tej sprawy, na pewno nie byłoby to ze stratą dla obrazu naszego kraju. Wręcz przeciwnie, umocniłoby to naszą pozycję jako kraju efektywnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Nie chodzi o członkostwo, tylko o przystąpienie do konwencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselJanKazmierczak">Oczywiście, chodzi o stworzenie instytucjonalnych ram.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MinisterRadoslawSikorski">Dziękuję za tę uwagę. Dopiszemy pana Sawickiego do naszej listy.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Poseł Borowski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselMarekBorowski">Pan minister nakreślił perspektywę Polski jako kraju o pewnych cechach, które chciałby pan widzieć. Podzielam tę opinię. Mówiąc o PKB, wspomniał pan o wysokości 1 bln. Rozumiem, że chodzi o 1 bln USD. Pan minister dożyje, ale nie wiem, czy ja.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MinisterRadoslawSikorski">Dzięki nieomylnej polityce partii i rządu pan też dożyje.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselMarekBorowski">Będę śledził te sukcesy.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PoselMarekBorowski">Druga kwestia dotyczy postulatu wyrównania dopłat dla rolników. Rozumiem, że do 2014 r. dopłaty dla Polski zwiększają się.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#MinisterRadoslawSikorski">Chodzi o następną perspektywę finansową.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselMarekBorowski">Dopłaty do polskiego rolnictwa są mniej więcej na średnim poziomie. Jeśli tak, to czego chcemy? Pan minister obiecał jakieś intensywne działania. Czy będziemy dążyć do tego, żeby ogólny poziom dopłat wzrósł, bo tylko wówczas nasze wzrosną? Do 2014 r. dopłaty dla Polski wzrosną do poziomu średniego, więc czego właściwie oczekujemy?</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PoselMarekBorowski">Jeśli ogólny poziom dopłat miałby wzrosnąć, to budzi to mój sprzeciw. Uważam, ze trzeba raczej skoncentrować się na innych dziedzinach. Nie zmuszam pana ministra do odpowiedzi, ale przekazuję to jako pewną sugestię.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MinisterRadoslawSikorski">Nie czuję się specjalistą od polityki rolnej. O ile rozumiem, chodzi nie tylko o poziom dopłat, ale o to, jak są one wypłacane. Eksperyment realizowany w nowych krajach członkowskich, to znaczy dopłaty przyznawane powierzchniowo mniej zniekształcają rynki. Chodzi o to, żeby całą Unię objąć tym sensownym systemem. Gdy Unia ingeruje w kwoty produkcyjne, mamy takie efekty, jak obecnie z cukrem. Ten kierunek działań, który postuluje minister Sawicki, wydaje się słuszny.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pan poseł Karski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselKarolKarski">Kiedy mówimy o przystąpieniu Unii Europejskiej do Europejskiej Konwencji praw człowieka, myślę, że jest realne, aby dopiąć te kwestie w czasie polskiej prezydencji. Jest to może rzecz mała, ale symboliczna. Byłby to dobry, pozytywny sygnał, że Polsce coś się udało.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PoselKarolKarski">Druga kwestia. Jeśli mówimy o małym ruchu granicznym między obwodem kaliningradzkim …</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MinisterRadoslawSikorski">Panie pośle, my nazywamy go obwodem królewieckim.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselKarolKarski">Powinniśmy używać nazw oficjalnych.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PoselKarolKarski">Jeśli mówimy o małym ruchu granicznym między obwodem kaliningradzkim a woj. warmińsko-mazurskim i pomorskim, to może warto przedstawiać tę kwestię jako element zmiany polityki UE wobec małego ruchu granicznego. Należałby zastanowić się nad małym ruchem granicznych w obrębie euroregionów, które istnieją na wschodniej granicy Unii, poczynając chociażby od euroregionu Karpaty. Z punktu widzenia Ukraińców byłoby to rozwiązanie bardzo korzystne. Kaliningrad można by potraktować jako program pilotażowy w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MinisterRadoslawSikorski">Co do przystąpienia Unii Europejskiej do konwencji Rady Europy, musiałbym sprawdzić, która rada unijna jest za to odpowiedzialna. Nie wiem, czy za te kwestie odpowiedzialna jest prezydencja, czy np. wysoka przedstawiciel.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#MinisterRadoslawSikorski">Co do małego ruchu granicznego, pełna zgoda. Gdyby to od nas zależało, to ruch bezwizowy obowiązywałby z całą Ukrainą. Niestety, zależy to nie tylko od nas. Sprawa ruchu bezwizowego z obwodem królewieckim przeciąga się, ponieważ niektóre państwa członkowskie nie są entuzjastycznie nastawione do tego rozwiązania. Polska wykonała olbrzymią pracę. Wiedziałem, że nie będzie żadnych trudności z przekonaniem ministrów spraw zagranicznych. Wszyscy są za i rozumieją polityczny aspekt sprawy. Problem dotyczy ministrów spraw wewnętrznych. Dlatego wystosowaliśmy wspólne pismo wraz z ministrem Millerem do unijnej komisarz i do wszystkich ministrów spraw wewnętrznych UE. Jeśli nam się uda przeforsować tę regulację dla Królewca, to właśnie dzięki argumentacji, że to jest wyjątek. Nasi partnerzy obawiają się, że będzie to precedens, który potem otworzy bramę dla innych. Wtedy po prostu się nie zgodzą. Prosiłbym o nieporuszenie tej kwestii, bo to utrudniłoby nam negocjacje. Najpierw trzeba będzie wdrożyć to rozwiązanie i pokazać, że nie powoduje ono żadnej katastrofy.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#MinisterRadoslawSikorski">Nasze doświadczenia w zakresie małego ruchu granicznego z Ukrainą są bardzo pozytywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselKarolKarski">Zaufam panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Dziękuję serdecznie za udział w debacie. Jest naszym przywilejem, że możemy odbyć dyskusję nad kierunkami polskiej polityki zagranicznej przed sejmowym exposé pana ministra.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>