text_structure.xml 28.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Proszę o wyrozumiałość dla nieobecności kilku posłów z naszej Komisji, w tym wiceprzewodniczącego Tadeusza Iwińskiego, którzy z sukcesem lobbowali w Strasburgu na rzecz nowego reprezentanta Polski w ważnej instytucji europejskiej. Wojciech Sawicki został sekretarzem generalnym Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy. Obniża to poziom obecności podczas dzisiejszego spotkania, ale oczywiście cieszymy się z wyboru Polaka.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Witam pana ministra Henryka Litwina i wszystkich przedstawicieli MSZ, a przede wszystkim witam dwóch kandydatów na ambasadorów RP – pana Mariana Przeździeckiego i pana Wojciecha Zajączkowskiego. Proszę pana ministra o przedstawienie kandydatur, poczynając od kandydata na ambasadora RP w Moskwie. Kandydaci przedstawią koncepcje swojej pracy na placówkach, następnie odbędzie się dyskusja i Komisja podejmie decyzję w drodze głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykLitwin">Mam wielką przyjemność i zaszczyt przedstawić państwu kandydatów na ambasadorów RP w dwóch ważnych dla nas stolicach. Dla mnie jest to debiut w tej roli. Miałem już przyjemność występować w podobnej sytuacji, ale w innej roli. Mam nadzieję, że z równą skutecznością uda mi się przekonać państwa, że prezentujemy państwu znakomitych kandydatów do pełnienia funkcji ambasadora.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykLitwin">Zgodnie z sugestią pana przewodniczącego, zacznę od przedstawienia kandydatury na ambasadora RP w Federacji Rosyjskiej. Pan Wojciech Zajączkowski urodził się 19 grudnia 1963 r. w Bydgoszczy. W 1978 r. ukończył szkołę podstawową, w 1982 r. zdał egzamin maturalny. W październiku 1982 r. podjął studia wyższe na Wydziale Historii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Uczęszczał na seminaria magisterskie profesorów Kłoczowskiego i Bieńkowskiego. Jako student uczestniczył w redagowaniu czasopisma studenckiego oraz opublikował artykuł w drugoobiegowym „Przeglądzie Politycznym”. Dyplom magistra otrzymał w 1987 r., na podstawie pracy „Poglądy Mariana Zdziechowskiego na prawosławie rosyjskie przed 1918 r.”.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykLitwin">Podjął pracę w charakterze korektora w „Przeglądzie Katolickim”, a następnie jako redaktor w ośrodku Dokumentacji i Studiów Społecznych, gdzie współredagował biuletyn „Pobratymcy” poświęcony sytuacji chrześcijaństwa w Związku Radzieckim i adresowany m.in. do episkopatu Polski. Rozpoczął regularną działalność publicystyczną, zamieszczając swoje teksty w „Przeglądzie Katolickim”, „Ładzie” i „Więzi”. W latach 1987-1988 uczestniczył w przygotowaniu pracy zbiorowej z okazji 1000-lecia chrztu Rusi, wydanej początkowo w Londynie, a następnie w drugim obiegu. Był autorem artykułów na temat odrodzenia religijnego w Rosji na początku XX w. oraz represji komunistycznych przeciwko kościołowi prawosławnemu. Wszystkie osoby, które z uwagą śledziły sprawy wschodnie, pamiętają to wydawnictwo, bowiem spotkało się ono z dużym odzewem w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykLitwin">Jesienią 1988 r. pan Wojciech Zajączkowski wyjechał do Francji i tam spędził kilka miesięcy, opracowując francuską wersję badań nad myślą Mariana Zdziechowskiego. Po powrocie do kraju w styczniu 1989 r. rozpoczął pracę w miesięczniku „Res Publica”, gdzie również zamieszczał swoje teksty.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykLitwin">W 1991 r. pan Zajączkowski rozpoczął pracę w otwartym wówczas Ośrodku Studiów Wschodnich i pracował tam jako ekspert ds. rosyjskich, kontynuując jednocześnie działalność publicystyczną i translatorską. Owocem tej ostatniej stał się przekład książki Piotra Wandycza „Polska pod zaborami”. W czerwcu 1993 r. pan Zajączkowski opublikował książkę „Czy Rosja przetrwa do roku 2000?”, pierwszą polską pracę analizującą procesy polityczne, społeczne i gospodarcze, zachodzące w Rosji postsowieckiej. Pan Wojciech Zajączkowski współpracował również z ośrodkiem Studiów Międzynarodowych przy Senacie RP. Pod koniec 1993 r. został dyrektorem programowym Forum Europy Środkowo-Wschodniej przy Fundacji im. Stefana Batorego. Do jego obowiązków na tym stanowisku należała przede wszystkim organizacja konferencji międzynarodowych, poświęconych tematyce wschodnioeuropejskiej oraz podróży studyjnych dla przedstawicieli różnych środowisk zawodowych w Europie Wschodniej do Polski.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykLitwin">W latach 1997-1998 pan Zajączkowski wchodził w skład 5-osobowego zespołu międzynarodowego koordynującego pomoc udzielaną białoruskim organizacjom pozarządowym i politycznym przez Open Society Institute. W drugiej połowie lat 90. pan Zajączkowski rozpoczął pracę nad doktoratem poświęconym weryfikacji socjologicznych modeli narodu i nacjonalizmu na przykładzie mniejszości narodowej w Rosji. Praca została obroniona w 1999 r. w Instytucie Studiów Politycznych PAN i opublikowana w formie książkowej w 2004 r. pt. „W poszukiwaniu tożsamości społecznej – inteligencja baszkirska, buriacka i tatarska wobec kwestii narodowej w cesarstwie rosyjskim i Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich”.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykLitwin">W sierpniu 1998 r. pan Wojciech Zajączkowski podjął pracę w służbie dyplomatycznej, wyjeżdżając jako radca do ambasady RP w Moskwie. Latem 1999 r. powierzono mu zadanie poszukiwania dwóch porwanych na Północnym Kaukazie uczonych polskich, co wiązało się z koniecznością kilkakrotnych wyjazdów do Dagestanu. Myślę, że państwo pamiętają te dramatyczne wydarzenia. Poszukiwania zbiegły się z wybuchem drugiej wojny rosyjsko-czeczeńskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykLitwin">W styczniu 2000 r. pan Zajączkowski wyjechał z Rosji, by podjąć pracę w Departamencie Europy Wschodniej MSZ, gdzie zajmował się problematyką kaliningradzką. W sierpniu 2000 r. rozpoczął pracę w ambasadzie RP w Kijowie w charakterze radcy – zastępcy ambasadora. Kierował tam również wydziałem politycznym, a w okresie od stycznia do maja 2001 r. kierował placówką jako charge d’affaires. Od 2000 r. był również akredytowany w Turkmenistanie. W tym okresie ambasador w Kijowie był akredytowany również w Turkmenistanie.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykLitwin">Pan Zajączkowski zakończył pracę na Ukrainie w sierpniu 2000 r. Wróciwszy do Polski, podjął pracę na stanowisku zastępcy dyrektora Departamentu Europy, odpowiedzialnego za kraje WNP. W tym czasie w MSZ funkcjonował tylko jeden gigantyczny Departament Europy, obejmujący wszystkie kraje europejskie. Stanowisko zastępcy dyrektora było równoznaczne z funkcją koordynatora działań w ramach polityki wschodniej.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykLitwin">Jesienią 2004 r. pan Zajączkowski został włączony do grupy ekspertów, którzy podczas pomarańczowej rewolucji przygotowywali w Kijowie mediację podjętą tam przez prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego. Jego rola w tych wydarzeniach była bardzo istotna.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykLitwin">W grudniu 2005 r., po utworzeniu Departamentu Polityki Wschodniej pan Wojciech Zajączkowski został jego dyrektorem. Do najważniejszych przedsięwzięć realizowanych przy jego współudziale w latach 2006-2007, kiedy kierował departamentem, należał szczyt energetyczny przeprowadzony w maju 2007 r. w Krakowie z inicjatywy prezydenta Lecha Kaczyńskiego. W grudniu 2007 r. pan Zajączkowski zrezygnował z kierowania Departamentem Polityki Wschodniej i przeszedł na stanowisko zastępcy dyrektora Departamentu Strategii i Planowania MSZ. W lutym 2008 r. rozpoczął pracę w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w charakterze głównego doradcy ds. polityki energetycznej. Pełnił wówczas funkcję sekretarza zespołu ds. polityki energetycznej, na którego czele stał premier, oraz przewodniczył pracom grupy roboczej przy tym zespole.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykLitwin">W 2008 r. w semestrze wiosennym prowadził zajęcia z metodologii pracy analitycznej w Akademii Dyplomatycznej. Wcześniej seminaria z tej tematyki prowadził również dla Ośrodka Studiów Wschodnich. Na przełomie sierpnia i września 2008 r. pan Wojciech Zajączkowski rozpoczął pracę w charakterze ambasadora RP w Rumunii. W lutym 2009 r. ukazała się jego kolejna książka „Ósmy kontynent – Rosja i narody”, która w 2010 r. została uhonorowana Nagrodą „Przeglądu Wschodniego”.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykLitwin">Wojciech Zajączkowski jest żonaty, ma troje dzieci. Włada językami: angielskim, francuskim, rosyjskim, ukraińskim i rumuńskim.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykLitwin">Pragnę państwa zapewnić, że w czasie sprawowania swoich obowiązków w MSZ pan Wojciech Zajączkowski był niezwykle aktywnym pracownikiem resortu. W trakcie pobytów na placówkach przemierzył wiele tysięcy kilometrów po Rosji, Ukrainie i Azji Środkowej. Jest jednym z naszych najbardziej doświadczonych i najlepiej znających materię spraw wschodnich urzędników.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykLitwin">Biorąc powyższe pod uwagę, mam zaszczyt w imieniu pana ministra Sikorskiego rekomendować pana Wojciecha Zajączkowskiego na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Federacji Rosyjskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Dziękuję serdecznie, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Proszę pana Wojciecha Zajączkowskiego o przedstawienie priorytetów pracy na placówce.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Kandydat na ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Federacji Rosyjskiej Wojciech Zajączkowski:</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Stosunki polsko-rosyjskie rozwijają się w trzech zasadniczych wymiarach: dwustronnym, unijnym i natowskim. Każdy z nich ma dla naszego kraju znaczenie strategiczne, jednak z perspektywy ambasady pierwszeństwo przypada zagadnieniom bilateralnym. Wynika to zarówno z charakteru działalności placówki, jak i z podziału kompetencji pomiędzy Unią i NATO z jednej strony, a państwami członkowskimi z drugiej. Ważnym, choć nie zawsze zauważanym aspektem stosunków dwustronnych jest sytuacja panująca w Europie Wschodniej.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Szczegółowe omawianie koncepcji działalności ambasady zacząłbym od stosunków dwustronnych. Polskę i Rosję łączy rozbudowana sieć różnych instytucji i inicjatyw dwustronnych, jednak skuteczność ich działania uzależniona jest w znacznej mierze od atmosfery politycznej pomiędzy oboma krajami. Dzięki pozytywnym zmianom obserwowanym w tej dziedzinie w ostatnich latach można mieć nadzieję, że funkcjonowanie tych instytucji i inicjatyw będzie przynosić konkretne rezultaty.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Jak to się przekłada na konkretne aspekty stosunków dwustronnych? Jeśli chodzi i stosunki polityczne, działalność ambasady powinna być zorientowana na umocnienie pozycji Polski jako najważniejszego kraju Europy Środkowej, wpływowego członka Unii Europejskiej i NATO, a także istotnego partnera gospodarczego Rosji. W praktyce oznacza to wspieranie kontaktów najwyższych polskich władz państwowych z ich odpowiednikami rosyjskimi, aktywność wobec rosyjskich elit politycznych, gospodarczych i opiniotwórczych. Ważną rolę odgrywa Polsko-Rosyjski Komitet Strategii Współpracy, na czele którego stoją ministrowie spraw zagranicznych. Do zadań ambasady należy wspieranie działalności tego komitetu.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Druga kwestia, którą chciałbym poruszyć, omawiając stosunki dwustronne, to śledztwo smoleńskie. Ambasada powinna odgrywać aktywną rolę w ułatwianiu działalności organów państwowych powołanych do wyjaśnienia przyczyn tragedii z 10 kwietnia. Dotyczy to zwłaszcza współpracy Naczelnej Prokuratury Wojskowej z organami prokuratorskimi Federacji Rosyjskiej, kontaktów z Międzypaństwowym Komitetem Lotniczym oraz innymi, istotnymi dla wyjaśnienia przyczyn katastrofy partnerami w Rosji. Planowane jest otwarcie w Smoleńsku przedstawicielstwa wydziału konsularnego ambasady w Moskwie. Ma to ułatwić zarówno kontrolę tego, co się dzieje na miejscu tragedii, jak również obsługę delegacji i pielgrzymek przybywających z Polski do Smoleńska.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Trzeci obszar zagadnień ujmowanych z punktu widzenia relacji dwustronnych to problematyka gospodarcza. Wymiana handlowa polsko-rosyjska wyniosła w ubiegłym roku prawie 17 mld USD i przyniosła Polsce deficyt przekraczający 8 mld USD, co stanowi 2/3 deficytu handlowego naszego kraju. Problem ten wykracza daleko poza stosunki bilateralne i powinien być ujmowany jako problem całego polskiego handlu zagranicznego. Udział ambasady w działaniach zmierzających do ograniczenia deficytu, do wzmocnienia pozycji gospodarczej Polski w relacjach z Rosją powinien polegać przede wszystkim na wspieraniu prac Polsko-Rosyjskiej Komisji Międzyresortowej ds. Współpracy Gospodarczej, na wspieraniu polskich przedsiębiorstw w uzyskiwaniu jak najlepszych warunków dostępu do rynku rosyjskiego i jak najlepszych warunków inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Ważne jest również wspieranie współpracy regionalnej, zarówno na metapoziomie poprzez wspieranie Forum Regionów Polski i Rosji, jak i inicjatyw wojewódzkich czy miejskich, związanych z nawiązaniem współpracy z partnerami rosyjskimi. Do głównych obszarów zainteresowania polskiego biznesu w Rosji należą obwody: moskiewski, nowogrodzki, leningradzki, Moskwa, Sankt Petersburg i oczywiście obwód kaliningradzki.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Dwie dziedziny gospodarki wymagają osobnej wzmianki. Po pierwsze, jest to współpraca w dziedzinie transportu. Powinniśmy w jak najszerszym zakresie wykorzystać potencjał tranzytowy Polski na osi Wschód – Zachód. Druga kwestia wymagająca szczególnego odniesienia się to oczywiście energetyka. Rolę ambasady widzę we wspieraniu zarówno instytucji państwowych, jak i firm polskich w staraniach o zapewnienie odpowiednich dostaw ropy i gazy, jak też w staraniach o utrzymanie tranzytu przez Polskę na odpowiednim poziomie.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Kwestia czwarta związana ze stosunkami bilateralnymi to współpraca z obwodem kaliningradzkim. Jest to ta część Rosji, która bezpośrednio graniczy z Polską. W tym kontekście chciałbym odnieść się do trzech kwestii szczegółowych. Pierwsza dotyczy budowy elektrowni atomowej w Kaliningradzie. Ma ona znaczenie dwojakie. Po pierwsze, wiąże się z kwestią bezpieczeństwa jądrowego, które jest nieobojętne dla regionów przygranicznych. Po drugie, ma znaczenie gospodarcze. Istotna jest kwestia udziału inwestora polskiego oraz dostępu do rynku polskiego prądu generowanego przez tę elektrownię. Ambasada powinna w tej sprawie zabierać głos, być aktywna, monitorować rozwój tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Druga ważna sprawa związana z Kaliningradem to mały ruch graniczny. W sierpniu został uzgodniony tekst umowy polsko-rosyjskiej o małym ruchu granicznym. Na przyjęcie umowy w wynegocjowanym kształcie nie ma zgody Komisji Europejskiej. Zgodnie z regulacjami unijnymi należałoby z małego ruchu granicznego wyłączyć miasto Kaliningrad, co byłoby bezsensowne. Do zadań ambasady w przypadku uruchomienia tego przedsięwzięcia będzie należało między innymi odpowiednie przygotowanie organizacyjne i logistyczne naszego konsulatu generalnego do obsługi obywateli regionu, którzy będą chcieli podróżować do Polski. Osobną kwestią jest zapewnienie odpowiednich warunków przekraczania granicy przez obywateli polskich, ponieważ analogiczne prawa otrzymaliby mieszkańcy województw przygranicznych, czyli pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Ostatnia kwestia związana z Kaliningradem to kwestia żeglugi po Zalewie Wiślanym. W ubiegłym roku podpisano umowę, która stanowi krok naprzód w stosunku do tego, co obserwowaliśmy w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Do pełni swobody brakuje wyrażenia przez Rosję zgody na żeglugę statków trzecich bander.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Inny obszar zagadnień związanych z relacjami dwustronnymi obejmuje kwestie historyczne. W ciągu ostatnich 2 lat odnotowaliśmy znaczący postęp, zwłaszcza w ciągu ostatniego roku, ale wiele spraw pozostaje jeszcze do załatwienia. Ambasada powinna odgrywać aktywną rolę w staraniach o ujawnienie całości dokumentacji związanej ze zbrodnią katyńską. Powinna wspierać działalność Grupy do Spraw Trudnych. Do obowiązków ambasady zaliczyłbym również szybkie i skuteczne reagowanie na pojawiające się w rosyjskich środkach masowego przekazu wypowiedzi fałszujące przeszłość i historię stosunków polsko-rosyjskich, historię Polski czy wręcz szkalujące Polskę.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Jeśli chodzi o współpracę kulturalną i naukową, rozwija się ona dobrze, zarówno tam gdzie jest wspierana przez państwo, jak i dzięki inicjatywom niezależnym. Ambasada będzie dążyć do tego, by biznes Polski działający w Rosji wspierał polskie inicjatywy kulturalne, zwłaszcza na poziomie regionalnym i lokalnym. Z tego typu działań zarówno biznesmeni, jak i ludzie kultury mogą odnieść korzyści. Będzie również kontynuować starania o odzyskanie zagubionych w Rosji dzieł sztuki, archiwaliów, zabytków kultury.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Na zakończenie stosunków bilateralnych omówię kwestie konsularne. Pierwsza kwestia to szybka i skuteczna pomoc w trudnych sytuacjach dla obywateli polskich. Wymaga to utrzymywania stałych kontaktów roboczych z takimi instytucjami jak wiceprokuratura, służby graniczne i służby ratunkowe. Drugi obszar to działania na rzecz ułatwienia legalizacji pobytów długoterminowych obywateli polskich w Federacji Rosyjskiej. Dotyczy to głównie nauczycieli, osób duchownych i biznesmenów. Ambasada powinna wspierać wszelkie działania zmierzające do stworzenia sprawnego i przyjaznego mechanizmu legalizacji pobytów długoterminowych.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Ostatnia kwestia konsularna to opieka nad mniejszością polską. Oficjalnie w Rosji mieszka 95 tys. Polaków. Jest to środowisko bardzo rozproszone zamieszkujące Moskwę, Petersburg, Ural, Syberię. W tym ostatnim regionie jest wiele osób, które przyznają się do polskich korzeni. Ambasada powinna z tymi środowiskami utrzymywać kontakt i wspierać je w dążeniu do utrzymania polskości.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Kolejny blok tematyczny to kwestie unijne. Ambasada powinna aktywnie uczestniczyć w wypracowywaniu polityki Unii wobec Rosji, zarówno poprzez kontakty z placówkami krajów członkowskich Unii, jak i przedstawicielstwem Komisji Europejskiej w Moskwie. Do najistotniejszych wątków należy zaliczyć trzy sprawy. Po pierwsze, nowe porozumienie o partnerstwie i współpracy; po drugie partnerstwo dla modernizacji; po trzecie, spójność unijnej polityki zewnętrznej wobec Rosji. Warto odnotować, że na drugą połowę przyszłego roku przypadnie polska prezydencja w Unii Europejskiej i Moskwa została wytypowana do grona 10 stolic priorytetowych dla prezydencji polskiej pod względem promocji Polski. Przed wejściem w życie Traktatu lizbońskiego można było formułować bardziej ambitne zamierzania. W warunkach działania Traktatu lizbońskiego kompetencje prezydencji narodowych, w tym również kompetencje ambasad państw sprawujących przewodnictwo, są bardzo ograniczone.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Trzeci blok tematyczny to polityka bezpieczeństwa. Działalność ambasady w tej sferze powinna polegać na wspieraniu MON w kontaktach z jego rosyjskim odpowiednikiem, na podkreślaniu w kontaktach z władzami rosyjskimi i ze środkami masowego przekazu, iż polskie dążenia w sprawie lokalizacji na naszym terytorium systemu obrony przeciwrakietowej mają charakter niekonfrontacyjny i nie są skierowane przeciwko Federacji Rosyjskiej. Poprzez kontakty z ambasadami państw członkowskich NATO w Moskwie ambasada RP powinna również wpływać na wypracowywanie polityki NATO wobec Rosji.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Ostatnia kwestia polityczna, którą chciałbym jeszcze raz poruszyć, dotyczy regionu Europy Wschodniej. Tam gdzie to jest niezbędne, polska ambasada powinna podkreślać podmiotowość państw wschodnioeuropejskich oraz konieczność utrzymania właściwych proporcji w rozwoju stosunków pomiędzy Unią Europejską i Rosją.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Nadszedł czas, by podjąć strategiczne decyzje dotyczące zespołu budynków ambasady. Jest tam olbrzymi budynek ambasady, blok mieszkalny, 3 ha gruntu. Ambasada nie była modernizowana od dłuższego czasu i ten stan rzeczy będzie wywierał wpływ na działalność merytoryczną placówki. Nie przesądzając, czy ambasada pozostanie w miejscu, w którym jest, czy zostanie zlokalizowana w innym punkcie Moskwy, chciałbym powiedzieć, że również i tą sprawą trzeba się zająć.</u>
          <u xml:id="u-3.21" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Dziękuję za uwagę.</u>
          <u xml:id="u-3.22" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Mam dla państwa informację, że o godz. 19.00 rozpoczyna się posiedzenie Klubu Parlamentarnego „Prawo i Sprawiedliwość”. Jest zatem prośba o zakończenie obrad w dniu dzisiejszym po zaopiniowaniu pierwszego kandydata.</u>
          <u xml:id="u-3.23" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Jeśli są pytania, to bardzo proszę. Jeśli nie, to przeszlibyśmy to podjęcia decyzji, co ułatwiłoby nam zakończenie obrad. Pana Mariana Przeździeckiego prosiłbym o wyrozumiałość. Przesłuchanie pana kandydatury odbylibyśmy w dniu jutrzejszym przed planowanym posiedzeniem o godz. 18.00. Prawdopodobnie rozpoczniemy obrady o godz. 17.00. Jeśli byłaby na to zgoda, dokonalibyśmy rozszerzenia porządku dziennego w dniu jutrzejszym. Rozumiem, że jest zgoda na tę propozycję.</u>
          <u xml:id="u-3.24" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Czy są pytania? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-3.25" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Poproszę kandydatów oraz dziennikarzy o opuszczenie sali. Przypominam, że ta część ma charakter zamknięty, ale stenogram jest dostępny na stronach internetowych.</u>
          <u xml:id="u-3.26" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Jeśli jest dodatkowe pytanie do pana ministra, to bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKarolKarski">Mamy do czynienia z dobrym kandydatem. Należy jedynie żałować, że jest ściągany z innej placówki. To pokazuje, jak niewielkie jest grono osób specjalizujących się w polityce wschodniej. Polsce potrzebny jest dobry ambasador w Moskwie. To jest dobra kandydatura, ale nie zastąpi ona całej polityki wschodniej. Panu ambasadorowi będzie potrzebne wsparcie ze strony MSZ. Mam apel, aby polityka wschodnia miała charakter całościowy. Gdyby pan Zajączkowski był ministrem spraw zagranicznych, to o wiele lepiej czułbym się w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pan przewodniczący Tyszkiewicz, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselRobertTyszkiewicz">Chciałbym wyrazić wielką satysfakcję z faktu, że w tym czasie kiedy stosunki polsko-rosyjskie odnotowują systematyczną poprawę, tej klasy fachowiec i wybitny znawca polityki wschodniej obejmuje placówkę w Moskwie. W czasie kiedy mamy szansę na nową jakość w relacjach polsko-rosyjskich będzie świetnie reprezentował nasz kraj w Moskwie. Gratuluję wyboru ministrowi spraw zagranicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Wsparcie należy się także od parlamentarzystów. Nie uciekniemy od debaty na temat polityki wschodniej. Warto ten rok podsumować debatą na temat polityki wschodniej. Dużo się dzieje i dobrze, żeby opinia publiczna dostrzegała naszą aktywność w tym obszarze.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pan poseł Lenz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselTomaszLenz">Przed wakacjami gościliśmy w parlamencie przedstawicieli Dumy Federacji Rosyjskiej. Czy rozważany jest termin naszej wizyty w Moskwie? Czy pan ambasador jest zorientowany w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Tak, osobiście go o tym informowałem. W zeszłym tygodniu byłem w Berlinie i poruszyłem tę sprawę w rozmowie z przewodniczącym Kosaczewem. Są dwie propozycje, które będziemy uzgadniać. Spotkanie odbędzie się jeszcze w bieżącym roku.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Czy pan minister chciałby dodać jakieś uzupełnienie w sprawie kandydatury?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykLitwin">Nie, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Przechodzimy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem kandydatury pana Wojciecha Zajączkowskiego na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Federacji Rosyjskiej? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Poproszę o zaproszenie gości.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pragnę zapewnić, że Komisja poświęciła chwilę na debatę, która nie była burzliwa. Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała kandydaturę pana Wojciecha Zajączkowskiego na ambasadora RP w Moskwie. To wielkie wyzwanie i ogrom pracy. Być może towarzyszyć jej będzie nasza debata na temat relacji polsko-rosyjskich oraz aktywna współpraca z naszymi kolegami z Dumy Państwowej Federacji Rosyjskiej. Serdecznie gratuluję w imieniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>