text_structure.xml 43 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Witam serdecznie wszystkich członków Komisji, panie i panów posłów. Witam również posłów do Parlamentu Europejskiego. Serdecznie witam również państwa ministrów i towarzyszące im osoby. Witam przedstawicielkę Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Stwierdzam zatem, że Komisja przyjęła porządek dzienny. Przystępujemy do jego realizacji. Informacja o projektach aktów prawnych i odnoszących się do nich projektach stanowisk rządu, skierowanych w trybie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w stosunku do których prezydium, zgodnie z jednomyślną opinią posłów koreferentów, wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to COM (2008) 188, 202, 244 i 247. Czy ktoś z państwa posłów w stosunku do tych dokumentów chciałby wnieść uwagi względnie zadać pytania? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych wyżej dokumentów, czyli COM 188, 202, 244 i 247.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Przechodzimy do pkt II. Jest to rozpatrzenie w trybie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii w dniach 12 i 13 czerwca 2008 r., w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd reprezentuje pan Zbigniew Rapciak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Serdecznie witam pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Proszę państwa, chcę poinformować, że dokument pisemny został przekazany przez Komitet Europejski Rady Ministrów. Wszystkie dokumenty, które według załączonego dokumentu będą rozpatrywane na posiedzeniu, były również przedmiotem rozpatrywania Komisji. Proszę uprzejmie pana ministra o przedstawienie, jakie stanowisko zamierza reprezentować rząd w trakcie posiedzenia tej Rady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyZbigniewRapciak">Panie przewodniczący, szanowni państwo. W dniach 12 i 13 czerwca odbędzie się posiedzenie Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii. Na tym posiedzeniu będzie omawianych dziewięć aktów prawnych, to znaczy dyrektyw i zarządzeń. Stanowisko rządu w stosunku do wszystkich tych aktów prawnych uzyskało pozytywną opinię Komisji sejmowej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyZbigniewRapciak">Co będzie dyskutowane? Pierwsza sprawa to „Wniosek dotyczący dyrektywy PE i Rady zmieniającej dyrektywę 2002/21/WE w sprawie ogólnych ram regulacji sieci i usług łączności elektronicznej, 2002/19/WE w sprawie dostępu do sieci łączności elektronicznej oraz wzajemnych połączeń i 2002/20/WE w sprawie zezwoleń na udostępnianie sieci i usług łączności elektronicznej”. Te dokumenty były procedowane w dniu 7 lutego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyZbigniewRapciak">Kolejny jest „Wniosek dotyczący dyrektywy PE i Rady zmieniającej dyrektywę 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników oraz dyrektywę 2002/58/WE dotyczącą przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej oraz rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 w sprawie współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów”.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyZbigniewRapciak">Trzecim dokumentem jest „Wniosek dotyczący rozporządzenia PE i Rady ustanawiającego Europejski Urząd ds. Rynku Łączności Elektronicznej”. Na posiedzeniu Komisji było to rozpatrywane w dniu 23 stycznia 2008 r. Nie popieramy utworzenia tego urzędu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyZbigniewRapciak">Czwarty to „Wniosek dotyczący rozporządzenia PE i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 460/2004 ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji w zakresie okresu jej działania”.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyZbigniewRapciak">Kolejny dokument to „Rozporządzenie PE i Rady w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowego rynku przewozów drogowych”. To było dwukrotnie procedowane w dniach 22 listopada 2007 r. i 4 kwietnia 2008 r.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyZbigniewRapciak">Kolejny to „Projekt rozporządzenia PE i Rady w sprawie wspólnych zasad dotyczących warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego”. Też było to dwukrotnie omawiane na posiedzeniach Komisji sejmowej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyZbigniewRapciak">Wniosek dotyczący „Rozporządzenia PE i Rady w sprawie ogólnych zasad dostępu do rynku dla usług autokarowych i autobusowych”.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyZbigniewRapciak">Kolejny to „Wniosek dotyczący dyrektywy PE i Rady w sprawie badań przydatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep”.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyZbigniewRapciak">Ostatnim jest „Zmieniony wniosek dotyczący dyrektywy PE i Rady w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów dla transportu drogowego”.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyZbigniewRapciak">Stronę polską będzie reprezentować delegacja rządowa, na czele której będzie stać minister infrastruktury pan Cezary Grabarczyk. Gdyby były konieczne jakieś uzupełnienia, to proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w sprawie przedstawionej przez pana ministra informacji? Panie ministrze, ponieważ Polska nie popiera wniosku o utworzenie dodatkowego urzędu regulacyjnego chciałbym zapytać, jak na obecną chwilę wygląda poparcie dla tego wniosku ze strony innych krajów członkowskich UE? Czy stanowisko polskie jest podzielane przez większość krajów, czy też będzie tak, że znajdziemy się w grupie, która nie będzie mogła zablokować tego projektu krytycznie ocenianego przez polski rząd? Stanowisko to zostało poparte również przez Komisję do Spraw Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMIZbigniewRapciak">Poproszę o udzielenie odpowiedzi pana naczelnika Dziubaka, który zna bezpośrednio temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KoordynacjiSprawEuropejskichwDepartamencieWspolpracyzZagranicawMIPiotrDziubak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze. Istotnie, stanowisko Polski jest stanowiskiem powszechnie prezentowanym przez państwa członkowskie, w zasadzie jedynie Komisja Europejska jest organem, który forsuje tę ideę. Oczywiście trwa jeszcze dyskusja na temat samego pomysłu i są pewne rozważania ogólne na temat tworzenia agencji europejskich. Stanowisko rządu było niedawno w tej sprawie przyjmowane. Jeśli chodzi konkretnie o ten urząd, to poza Komisją Europejską pomysł ten nie zyskał poparcia państw członkowskich. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Jeszcze dodatkowe pytanie, czy państwo w ramach tego stanowiska, które było prezentowane, powoływali się też na powszechną zasadę, która powinna być przestrzegana, czyli zasadę subsydiarności? Jak sądzę, były tu różne argumenty, ale czy ta zasada nie miałaby tu zastosowania? Oczywiście, że my w Komisji w ramach parlamentarnej działalności nie zajmowaliśmy się tym, natomiast poruszaliśmy ten temat niejednokrotnie przy okazji spotkań z przedstawicielami KE, że oto pojawiła się taka nowa tendencja budowania zamiast agencji wyspecjalizowanych urzędów regulacyjnych na poziomie europejskim, a to w sposób absolutny zmienia dotychczasowe zasady funkcjonowania i ingerencji w sprawy, które jak na razie są we właściwościach państw członkowskich.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Pan poseł Piechociński. Zgłaszał się również pani poseł Zalewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanuszPiechocinski">Kolejny raz procedujemy w tym trybie i często, przynajmniej od swoich wyborców słyszę, że bardzo często reagujemy na to, co proponuje Komisja Europejska. Odwrócę pytanie, bo ostatnio takie dostałem i miałem kłopot ze znalezieniem odpowiedzi. Czy w obszarze spraw procedowanych na posiedzeniu Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii – od czterech lat jesteśmy w UE – rząd polski zaproponował coś Komisji Europejskiej z własnej inicjatywy? Co to było? Jaka była w tej sprawie decyzja Komisji Europejskiej? Co się stało? Czy są jakieś nasze inicjatywy, bo często jesteśmy w sytuacji, tak jak my tutaj na posiedzeniach sejmowej Komisji do Spraw Unii Europejskiej, że konsumujemy dania, które są nam podane. Co najwyżej ponarzekamy, że są za słone, za pieprzne albo nie przyjmujemy jakiegoś dania i mówimy „nie”. Chciałbym się dowiedzieć, co przez cztery lata w obszarze transportu, telekomunikacji i energii wnosił rząd polski i przedłożył Komisji Europejskiej do uwzględnienia w jej projektach, zarządzeniach i dyrektywach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Dziękuję bardzo. Pani poseł Zalewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselAnnaZalewska">Nie umawiałam się wprawdzie z posłem przedmówcą, ale mam pytanie w bardzo podobnym duchu, chodzi o wniosek dotyczący dyrektywy PE i Rady zmieniającej dyrektywę w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci usług łączności elektronicznej. Czytamy, że co do wielu rozwiązań dotyczących tejże dyrektywy, pomysłów, regulacji i określonych ram rząd polski wyraził odmienną opinię, wyraził wątpliwości. Chcę zapytać, w jaki sposób państwo to sformułowali, czy mają państwo konkretne gotowe zapisy, które chcą państwo proponować podczas tej dyskusji? W którą stronę one zmierzają? Bo ten opis jest na poziomie dużej ogólności. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie słyszę. W związku z tym, panie ministrze, proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MIPiotrDziubak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze. Co do pytania pierwszego, zadanego przez pana posła Piechocińskiego, jeśli chodzi o prezentowanie stanowiska na posiedzeniu Rady, to jest ono w odniesieniu do propozycji Komisji Europejskiej. Na tym posiedzeniu trudno jest przedstawiać KE jakieś propozycje. My, jako rząd, jako MI, zgłaszamy zastrzeżenia i propozycje do zapisów proponowanych przez Komisję Europejską i są one uwzględniane w pracach nad propozycjami Komisji.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MIPiotrDziubak">Oczywiście jest inna sprawa – kwestia wpływania na Komisję co do inicjatywy legislacyjnej. Komisja Europejska jako jedyna ma inicjatywę legislacyjną i oczywiście państwa członkowskie mają pewne narzędzie do tego, żeby proponować Komisji rozwiązania różnych kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanuszPiechocinski">To czy mógłby nam pan powiedzieć, z czym polskie rządy w ostatnich czterech latach zwracały się do Komisji Europejskiej w obszarze transportu, telekomunikacji i energii w celu uruchomienia inicjatywy legislacyjnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MIPiotrDziubak">Panie pośle, nie jestem w stanie teraz panu znaleźć dokładnych propozycji, które byłyby uporządkowane według ważności. Mogę powiedzieć tyle, że na przykład trwają prace w Komisji Europejskiej nad projektem dotyczącym eurowiniety i tak zwanego zielonego transportu. Nasi przedstawiciele są obecni w komitetach Komisji Europejskiej, które przygotowują te projekty i na bieżąco zgłaszają uwagi. Będą one uwzględnione w projekcie Komisji. Spodziewamy się, że będzie on opublikowany w czerwcu tego roku. W związku z tym de facto do każdego aktu prawnego, który państwo opiniują, jest wkład Polski w ostateczny projekt Komisji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Dziękuję bardzo. Pan poseł Piechociński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJanuszPiechocinski">Panie przewodniczący, czy mógłby pan w imieniu Komisji skierować zapytanie do rządu, jaką inicjatywę legislacyjną rząd przedłożył Komisji Europejskiej jako naszą własną, suwerenną, narodową inicjatywę, a nie tylko element uczestnictwa w procedowaniu dokumentów, które inicjuje sama Komisja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Dziękuję bardzo. Zanim to uczynimy, zgłaszał się jeszcze pan minister Serafin. Ale chciałbym też zwrócić uwagę, że mieliśmy okazję oceniać program legislacyjny Komisji, który jest przedkładany każdorazowo na kolejny rok pracy, a poprzedza to pakiet priorytetów politycznych, który jest w tej chwili również w naszej dyspozycji. Przy okazji więc chciałbym również zachęcić do zapoznania się z takimi priorytetami, które będą dotyczyły roku 2009. Myślę, że na kanwie wymiany poglądów, która tutaj nastąpiła, jest to interesujące, bo w konsekwencji te priorytety polityczne przełożą się w inicjatywy Komisji, które będą zgłoszone na początku bieżącego roku.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Poprosimy o wyjaśnienie pana ministra Serafina.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwUrzedzieKomitetuIntegracjiEuropejskiejPiotrSerafin">Dziękuję, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, po pierwsze chcę powiedzieć, że myślę, że ten wniosek jest jak najbardziej zasadny i jeśli stanie się stanowiskiem Komisji, to rząd się do niego ustosunkuje.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PodsekretarzstanuwUrzedzieKomitetuIntegracjiEuropejskiejPiotrSerafin">Po drugie, chcę stwierdzić, że w obszarze, o który pan poseł się dopytuje, choćby w ostatnich tygodniach toczą się prace niemające jeszcze charakteru prac legislacyjnych. Powiem o co chodzi. Mamy traktat lizboński. W traktacie tym mamy zapisy dotyczące ustanowienia wspólnej polityki energetycznej. Są one stosunkowo ogólne. Będą one przedmiotem inicjatyw legislacyjnych w ramach prawa wtórnego, podejmowanych w okresie najbliższych kilkunastu miesięcy. Pewnie państwo tego nie widzą, bo nie rozpatrujemy tego typu dokumentów w trakcie prac Komisji do Spaw Unii Europejskiej, ale rząd stara się wskazywać na te obszary, które nas szczególnie interesują i na te, co do których oczekujemy, że znajdą odzwierciedlenie, jeszcze nawet nie w dokumentach legislacyjnych, ale w dokumentach takich jak komunikaty, białe księgi itd. Wskazujemy na obszary, które mają dla nas istotne znaczenie.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PodsekretarzstanuwUrzedzieKomitetuIntegracjiEuropejskiejPiotrSerafin">Muszę też stwierdzić, że rzeczywiście jest tak, że wyłączne prawo inicjatywy legislacyjnej w UE ma Komisja, a zatem kanałem wpływu na to, jakiego rodzaju inicjatywy legislacyjne zostaną przełożone, jest aktywność na etapie refleksji wewnątrz Komisji, czyli jeszcze nie na temat aktów prawnych. W odniesieniu do tej Rady, o ile mnie pamięć nie myli, 2-3 tygodnie do strategicznego przeglądu polityki energetycznej, który w założeniu ma implementować traktat lizboński, rząd polski wykazywał stanowisko, założenia i sugestie, które zostały przekazane Komisji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Dziękuję bardzo. Jeszcze pan poseł Jan Religa. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJanReliga">Chcę zwrócić uwagę na jedną sprawę i zwracam się do rządu. Oczywiście telekomunikacja w Polsce jest daleka od konkurencji, bo mamy monopolistę i koniec. Zachodzi taka ciekawa sytuacja, że rada organów regulacyjnych będzie opiniować projekty środków podejmowanych przez organy regulacyjne krajów członkowskich, czyli niejako będzie sędzią we własnej sprawie. Zwracam się z pytaniem do rządu: czy ta sprawa nie była przedmiotem wątpliwości innych krajów członkowskich w UE?</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselJanReliga">I drugie pytanie. Ta sprawa była omawiana na forum grupy roboczej ds. telekomunikacji. Chciałbym znać szczegóły wniosków z tej dyskusji, z tego forum. Jeśli mają państwo te informacje, prosiłbym o przekazanie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Żebyśmy nie otwierali na nowo dyskusji. Nie słyszę. Jest to ostatnie pytanie. Proszę uprzejmie, panie ministrze, o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMIZbigniewRapciak">Proszę pana Dziubaka jako członka delegacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MIPiotrDziubak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze. Jeśli chodzi o wątpliwości, o których pan mówi, rzeczywiście jest tak, że czym innym się zajmuje urząd regulacyjny, w naszym przypadku jest to Urząd Komunikacji Elektronicznej, a czym innym jest kwestia tworzenia prawa. W tych kwestiach MI jest wiodące i przygotowuje projekty zarówno prawa telekomunikacyjnego, jak i współpracuje z UE w zakresie tworzenia regulacji unijnych – dyrektyw i rozporządzeń.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MIPiotrDziubak">O grupie roboczej ds. telekomunikacji warto powiedzieć na wstępie, że jeśli chodzi o pakiet łączności elektronicznej i te trzy akty prawne, które będą przedmiotem posiedzenia – przy okazji odpowiadam pani poseł – to na razie jest przedstawiany tylko raport z postępu prac. Prezydencja nie była na razie w stanie osiągnąć porozumienia co do żadnego z tych aktów, dwóch dyrektyw i rozporządzenia. Na razie będzie informacja o tym, w jakim kierunku udało się dokonać uzgodnień i jakiego rodzaju kwestie są otwarte.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#MIPiotrDziubak">Co do szczegółów, to chciałbym państwa odesłać do informacji rządu. Są zapisy, poczynając od stron 7 i 8, dotyczące konkretnych propozycji zmian w art. 2, 3 i 5. Są tam też dokładne opisy dotyczące zastrzeżeń, które Polska zgłosiła do dyrektyw i trybu w jakim kontynuowane są prace. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, czy jest może głos odmienny od wniosku zgłoszonego przez pana posła Piechocińskiego w sprawie wystąpienia do rządu o przygotowanie i przesłanie do Komisji informacji w sprawie przedłożonej przez pana posła? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Stwierdzam zatem, że wystąpimy z takim dezyderatem do rządu. Stwierdzam, że Komisja wysłuchała i przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii, która odbędzie się w dniach 12 i 13 czerwca 2008 r., w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Na tym zamykam rozpatrzenie pkt II.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Dotarła do nas pani minister Zajdel-Kurowska, którą serdecznie witam. Możemy zatem przejść do rozpatrzenia w trybie art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. „Wniosku w sprawie decyzji Rady zgodnie z art. 122 ust. 2 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE) w sprawie przyjęcia przez Słowację jednej waluty w dniu 1 stycznia 2009 r. (COM(2008) 249 końcowy)” i odnoszącego się do niego projektu stanowiska rządu. Proponuję rozpatrzyć to łącznie z następnym punktem. A nie, przepraszam, to jest w trybie art. 6 ust. 3, więc musimy to rozpatrzyć oddzielnie.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Proszę państwa, ten dokument wpłynął do nas 11 czerwca, natomiast został przedstawiony Polsce 2 czerwca i w najbliższym czasie ma być rozpatrywany według informacji przekazywanej przez rząd. W związku z tym nawet nie mieliśmy szansy na wyznaczenie posłów koreferentów, ale ze względu na rozpatrywanie w najbliższym czasie tego dokumentu stwierdziliśmy, że istnieje konieczność rozpatrzenia go na posiedzeniu Komisji. W związku z tym proszę panią minister Katarzynę Zajdel-Kurowską o zreferowanie tego wniosku w sprawie decyzji Rady zgodnie z art. 122 ust. 2 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowKatarzynaZajdelKurowska">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Rzeczywiście czas na rozpatrzenie tego wniosku jest skrócony. Wynika to też z ostatnich decyzji Rady w sprawie pozytywnego rozpatrzenia wniosku Słowacji o wstąpienie do strefy euro. Działo się to na ostatnim posiedzeniu Ecofin. Zatem naprawdę ten czas jest mocno skrócony.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowKatarzynaZajdelKurowska">Chcę tylko powiedzieć w ramach uzasadnienia tego wniosku, że rozporządzenie Rady nr 974/98 w sprawie wprowadzenia euro reguluje wprowadzenie wspólnej waluty w pierwszej grupie państw członkowskich należących do strefy euro oraz Grecji. To rozporządzenie było wielokrotnie nowelizowane, zmieniane w świetle przyjmowania nowych członków. I tak, w roku 2005 w celu przygotowania przyszłych rozszerzeń strefy euro, w 2006 r. w celu uwzględnienia Słowenii, która wstępowała do strefy euro 1 stycznia 2007 r., i w roku 2007 w celu uwzględnienia Cypru i Malty, które przyjęły wspólną walutę z początkiem tego roku. Zatem, aby Słowacja także mogła być uwzględniona w tym rozporządzeniu, jest potrzeba jego ponownej nowelizacji. W przeciwnym wypadku byłoby to utrudnienie prawne.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowKatarzynaZajdelKurowska">Komisja Europejska przychyliła się do wniosku Słowacji, o czym już wspomniałam. Pomimo pewnych zastrzeżeń zgłaszanych przez Europejski Bank Centralny w zakresie wypełnienia kryteriów konwergencji, które są niezbędne do decyzji o przystąpieniu danego kraju do strefy euro, taki kompromis nastąpił i pozytywną decyzję w stosunku do tego kraju wydano. Zniesiono również procedurę nadmiernego deficytu w stosunku do tego kraju, co również było przeszkodą prawną, aby mógł on z dniem 1 stycznia 2009 r. przystąpić do strefy jednolitego pieniądza.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowKatarzynaZajdelKurowska">W Słowacji plan wymiany waluty krajowej na euro zakłada zastosowanie zasady „Big Bang”, czyli od razu z dniem 1 stycznia jednoczesnego przyjęcia euro jako waluty oraz wprowadzenie banknotów i monet do obiegu w tym państwie.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowKatarzynaZajdelKurowska">Rząd polski podziela pogląd Komisji Europejskiej o konieczności nowelizacji tego rozporządzenia. Bardzo aktywnie wspieraliśmy starania naszego sąsiada w procesie przystępowania do strefy euro. Z radością przyjęliśmy decyzję Komisji i Europejskiego Banku Centralnego, który uznał, że te starania są wystarczające, aby taką decyzję wydać.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowKatarzynaZajdelKurowska">W naszej ocenie nowelizacja tego rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych skutków prawnych ani społecznych. Oczywiście w zakresie oceny skutków gospodarczych musimy brać pod uwagę fakt, że rozliczenia z tym krajem, który jest również naszym istotnym partnerem handlowym, będą już od 1 stycznia 2009 r. wyłącznie w walucie euro, a nie w koronie słowackiej. W zakresie oceny skutków finansowych, wejście w życie znowelizowanego rozporządzenia nie będzie miało żadnych skutków dla polskiego budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Prosząc panią minister o zreferowanie, miałem na myśli najpierw wcześniejszy dokument, a więc projekt decyzji z COM 249. Pani zreferowała projekt rozporządzenia, czyli COM 250. Ale ponieważ one dotyczą tej samej materii, tylko w innym trybie są przekazane, stąd to rozdzielenie, w związku z tym gdybym mógł w tej chwili poprosić panią minister o zreferowanie wniosku w sprawie decyzji. Bo pani referowała wniosek w sprawie zmiany rozporządzenia. Czyli teraz COM 249.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuwMFKatarzynaZajdelKurowska">Oczywiście, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, bardzo przepraszam, ale ja w planie, który otrzymałam, miałam jako pierwszy dokument COM 250, dlatego w pierwszej kolejności o nim powiedziałam. Ale oczywiście ma pan rację. Te dokumenty są ze sobą naturalnie połączone, dotyczą dokładnie tego samego procesu, czyli przystąpienia Słowacji do strefy euro. Aby to jednak było możliwe, najpierw musi nastąpić proces derogacji. Celem decyzji Rady jest uchylenie z dniem 1 stycznia 2009 r. derogacji Republiki Słowackiej w rozumieniu art. 122 Traktatu Europejskiego w celu umożliwienia przyjęcia wspólnej waluty.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PodsekretarzstanuwMFKatarzynaZajdelKurowska">Rząd popiera wniosek w sprawie decyzji Rady. W zakresie oceny skutków prawnych, podobnie jak w poprzednim dokumencie, przyjęcie decyzji Rady w sprawie przyjęcia przez Słowację jednolitej waluty z dniem 1 stycznia nie będzie miało żadnych skutków prawnych ani społecznych. W zakresie skutków gospodarczych, podobnie jak poprzednio, trzeba będzie to uwzględniać w zakresie rozliczeń finansowych ze względu na zmianę waluty. W zakresie skutków finansowych dla polskiego budżetu będzie to zupełnie neutralne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Dziękuję bardzo. Jeszcze raz przypomnę, że ten dokument, który był referowany przed chwilą przez panią minister, a więc wniosek w sprawie decyzji Rady COM(2008) 249 wpłynął do nas w dniu 11 czerwca, ale ze względu na pilność rozpatrywania tego dokumentu włączyliśmy go do prac Komisji bez wyznaczenia posłów koreferentów. On się łączy z wnioskiem w sprawie zmiany rozporządzenia. Można by lapidarnie powiedzieć, że decyzja dotyczy wykreślenia ze spisu derogacji Słowacji, a następnie włączenie Słowacji, która wchodzi do strefy euro, do projektu rozporządzenia. To już jest we wniosku dotyczącym rozporządzenia.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Posłami koreferentami w sprawie COM 250, czyli „Wniosku w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 974/98 w odniesieniu do wprowadzenia euro na Słowacji” są pani poseł Mirosława Nykiel oraz pan poseł Edward Siarka, który prosił o przeprowadzenie dyskusji w tej sprawie. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselEdwardSiarka">Dziękuję, panie przewodniczący. Właściwie mam dwa krótkie pytania. Z informacji, które w tej sprawie posiadamy wynika, że strona niemiecka miała jakieś wątpliwości co do wprowadzania Słowacji w strefę euro. Jeśli się nie mylę co do tego, to prosiłbym o informację, jakie to były wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselEdwardSiarka">Drugie pytanie dotyczy kwestii bardziej technicznej – wiadomo, że na naszych terenach przygranicznych południowych, na których ja również mieszkam, wielu naszych obywateli dysponuje dużymi kwotami koron. W związku z tym 1 stycznia, zakładając, że Słowacja spełni wszystkie te wymogi związane z wejściem w życie tych dwóch dokumentów, jak to będzie wyglądało w myśl zasady „Big Bang”? Czy to oznacza, że w tym dniu będą oni te korony wymieniali? Jak to się będzie odbywać? Jeśli mogłaby pani minister przybliżyć ten problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Dziękuję bardzo. Wiceprzewodniczący Andrzej Gałażewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselAndrzejGalazewski">Chyba rok temu lub jeszcze wcześniej Litwa też zgłaszała wniosek o przystąpienie do strefy euro. Tam też były minimalne zastrzeżenia. I wtedy Komisja nie wyraziła na to zgody. Czy zastrzeżenia w stosunku do Litwy były poważniejsze niż zastrzeżenia w stosunku do Słowacji? Czy też Komisja po prostu zmieniła swoje podejście do kolejnych kandydatów do strefy euro?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Czy ktoś jeszcze z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Proszę panią minister o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMFKatarzynaZajdelKurowska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Rzeczywiście, proces rozszerzenia strefy euro o Słowację przebiegał bardzo burzliwie. Było wiele negocjacji w tej sprawie. Jak powiedziałam we wstępie, Polska brała aktywny udział w tym procesie. Odbywaliśmy szereg bilateralnych spotkań z ministrami finansów innych państw, również Niemiec i Austrii. Z tego co pamiętam, to Austria miała większe obawy niż Niemcy w tym zakresie, a wiązały się one przede wszystkim z realizacją jednego z kryteriów z Maastricht, kryterium inflacyjnego. Ten kraj spełnia punktowo wszystkie kryteria konwergencji, czyli co do wypełnienia nominalnych kryteriów nie było żadnej wątpliwości, w przeciwieństwie do Litwy, w przypadku której za wysoki o jedną setną wskaźnik inflacji uniemożliwił wypełnienie tego kryterium, czyli było faktyczne niewypełnienie kryterium inflacyjnego i zła prognoza. Musimy pamiętać, że nie tylko spełnienie kryteriów nominalnych na dany punkt czasowy, ale ich perspektywa na najbliższy okres, determinuje decyzję Europejskiego Banku Centralnego, Komisji i Rady w tym zakresie. Co do Litwy były bardzo poważne obawy w zakresie prognoz inflacji, czyli niewypełnienia kryterium formalnego mówiącego o tym, że wzrost inflacji przekroczy wartość referencyjną.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PodsekretarzstanuwMFKatarzynaZajdelKurowska">W przypadku Słowacji pojawiały się takie głosy ze strony niektórych państw członkowskich, że w przyszłości inflacja może wzrosnąć ponad wartość referencyjną, natomiast Komisja Europejska wskazywała jednak na dodatkowe działania rządu, które będą podejmowane w celu hamowania presji inflacyjnej i które powinny hamować presję inflacyjną w tym kraju. Czyli na etapie podejmowania decyzji przez te wszystkie instytucje były pewne wątpliwości w zakresie kryterium inflacyjnego, jednak udało się osiągnąć kompromis, aczkolwiek jeśli mieli państwo okazję przeglądać ostatni raport konwergencji wydany przez Europejski Bank Centralny, to tam w ocenie Słowacji są zawarte zastrzeżenia do przyszłego kształtowania się trendu inflacyjnego. Połączyłam tu odpowiedź na dwa pytania.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PodsekretarzstanuwMFKatarzynaZajdelKurowska">W zakresie wprowadzania i wymiany środków płatniczych są różnego rodzaju praktyki. W przypadku Malty i Cypru zastosowano podobny mechanizm, czyli z dniem wejścia nowe ceny od razu były podawane. Jednocześnie ustalono okres przejściowy, którego jeszcze nie znamy, a w którym ta wymiana następuje. Nie znamy tu jeszcze dokładnie mechanizmu, ale na pewno to nie jest tak, że z dniem 1 stycznia nagle korona słowacka straci kompletnie na wartości albo zniknie z obiegu, tak że nie będzie można jej wymienić na euro. Będzie ustalony kurs wymiany korony słowackiej do euro i po tym kursie oczywiście będzie można dokonać wymiany tych środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Proszę bardzo, pan poseł Religa jeszcze się zgłasza. Czy ktoś jeszcze z państwa chciałby zabrać głos? Pani poseł. Jeszcze ktoś? Zamykam zatem listę. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselJanReliga">Pani minister, chcę przypomnieć czasy, kiedy Niemcy przechodziły z marki na euro i okres dostosowawczy trwał tam rok czy dwa lata. Wówczas marka była równolegle z euro walutą obiegową. Ten okres przejściowy minął i teraz obowiązuje już tylko euro.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselJanReliga">Mam inne pytanie. Z chwilą wprowadzenia euro trzeba mieć pełną świadomość, że wszystko drożeje i społeczeństwo dotkliwie to odczuje. Mam pytanie, czy na Słowacji były prowadzone jakieś sondaże, zapytania opinii społecznej. Co społeczeństwo o tym sądzi? Czy były takie badania prowadzone? Chciałbym znać opinię tego typu, bo wcześniej czy później u nas w Polsce tak samo będziemy musieli wprowadzić euro. Nie będzie wyjścia. Czy pani może mi na ten temat coś powiedzieć? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Pani poseł Jazłowiecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselDanutaJazlowiecka">Dziękuję, panie przewodniczący. Ostatnio kraje, które dołączają do strefy euro, podejmują decyzję niewprowadzenia okresu stopniowego wycofywania waluty krajowej. Proszę mi powiedzieć, czy to wynika z rekomendacji Komisji Europejskiej, czy z decyzji samodzielnych? Czy są robione jakieś analizy społeczne, ekonomiczne, które powodują, że takie decyzje zapadają w krajach? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Uprzejmie proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PodsekretarzstanuwMFKatarzynaZajdelKurowska">Bardzo dziękuję za te pytania. Co do pierwszego momentu wprowadzenia euro do obiegu, rzeczywiście Niemcy, które w tym procesie uczestniczyły, miały okres przejściowy znacznie dłuższy, ponieważ wtedy w ogóle po raz pierwszy wprowadzono euro. Naturą rzeczy było to coś zupełnie nowego i ten okres dostosowawczy był znacznie dłuższy. Teraz jesteśmy bogatsi o doświadczenia krajów, które dołączały do pierwszej grupy strefy euro. Jak wspominałam, były to: Grecja, Słowenia, Cypr i Malta. Widzimy, że te kraje podejmują suwerenne decyzje i tutaj – w odpowiedzi na pytanie pani poseł – to nie są rekomendacje Komisji Europejskiej. To są suwerenne decyzje poprzedzone analizami. Można powiedzieć, że intuicyjne. Były to kraje dosyć małe, więc kwestia wymiany środków nie była dużym problemem. To były też kraje turystyczne, o dużym udziale dochodów z turystyki w produkcie krajowym brutto, więc euro nieoficjalnie już dawniej funkcjonowało w obiegu. Jeżeli chodzi o Cypr czy Maltę, to nie było tam żadnych problemów z wprowadzeniem.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PodsekretarzstanuwMFKatarzynaZajdelKurowska">Słowacja jest trochę większym krajem. Jednak podjęto tu decyzję taką, a nie inną. Prawdopodobnie, po pozytywnych opiniach i konsultacjach z kolegami z banków centralnych Malty i Cypru zdecydowano się na wprowadzenie takiego mechanizmu. To są decyzje poprzedzone analizami i przeważnie jest tak, że małe kraje wybierają taki proces. Aczkolwiek tutaj też nie mamy zbyt dużego doświadczenia, bo takich dużych krajów, które w tym procesie rozszerzenia strefy euro biorą udział, nie mamy. Na razie wchodziły tylko kraje małe.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PodsekretarzstanuwMFKatarzynaZajdelKurowska">Jeżeli chodzi o kwestie wzrostu cen, bo tutaj pan poseł Religa poruszył ten temat, we wszystkich krajach są prowadzone analizy związane z korzyściami i zagrożeniami wynikającymi z wprowadzenia jednolitej waluty. Tego typu analizy przeprowadza również Narodowy Bank Polski. Mamy więc informację, jak ten proces potencjalnie mógłby przebiegać i jaki będzie miał wpływ na polską gospodarkę. I tego typu badania wykonują wszystkie banki centralne. Jest to kluczowe, dlatego że ta kwestia jest istotna, aby spełnić kryterium inflacyjne. Jak wspomniałam wcześniej, w przypadku Słowacji wątpliwości dotyczyły nie samego wypełnienia kryterium inflacyjnego, co prognozowanej inflacji w przyszłości. Czyli oponenci wprowadzenia Słowacji do tego grona użyliby tego argumentu, że to może spowodować wyskok inflacji. Była to przeszkoda formalna, aby ten kraj do tej grupy dołączył.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PodsekretarzstanuwMFKatarzynaZajdelKurowska">Mamy dwa przeciwne doświadczenia w zakresie tego procesu. W przypadku Słowenii, która wstąpiła do strefy euro w 2007 r., rzeczywiście inflacja na początku wzrosła, natomiast w przypadku Malty i Cypru nie. Można powiedzieć, że są to bardzo różne doświadczenia uzależnione od struktury gospodarki, od struktury koszyka inflacyjnego, od oczekiwań z tym związanych, od napływu kapitału, czyli też od kwestii umocnienia danej waluty. Więc trudno od razu ex definitione mówić, że akurat inflacja musiałaby wzrosnąć i z tego tytułu, że wzrosłyby ceny. Niektóre kraje przygotowują się w taki sposób i niewykluczone, że w przypadku Słowacji taki proces będzie miał miejsce, że na długo, czyli na przykład na kilka miesięcy przez wprowadzeniem euro, będą podawane w sklepach dwie ceny, tak żeby były one znane, żeby w momencie wprowadzania euro nie było ochoty podwyższania czy zaokrąglania cen w wyniku zmiany parytetu wymiany. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Dziękuję bardzo. Widzę, że pan minister Serafin jeszcze widzi tu konieczność interwencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PodsekretarzstanuwUKIEPiotrSerafin">Nie, absolutnie nie interwencji. Chciałem się tylko odnieść do jednego z aspektów pytań pana posła Religi, do pytania dotyczącego oceny społecznej procesu przystępowania do euro. W UKIE prowadzimy monitoring badań społecznych, w odniesieniu do Słowacji również, możemy je udostępnić. Nie znam oczywiście wyników, nie jestem w stanie cytować poziomu poparcia, czy poziomu zaniepokojenia, ale z całą pewnością lęki, o których pan poseł Religa wspominał, były. Wartość tych badań, które są zresztą prowadzone w Polsce przez CBOS, wiąże się z tym, że projekt dotyczy czterech państw wyszehradzkich, czyli Polski, Słowacji, Węgier i Czech. Daje to materię do dokonywania porównań. Tak że służymy i udostępnimy tego typu badania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Dziękujemy bardzo. Gdyby pan minister przesłał na adres Komisji ten dokument, to bylibyśmy zainteresowani rozpowszechnieniem go wśród posłów, ponieważ wydaje mi się, że w tej chwili rzeczywiście wzrasta zainteresowanie tą problematyką. Liczba różnych spotkań, konferencji i debat zwiększa się po pewnym okresie stagnacji.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Czy jest sprzeciw ze strony Komisji wobec decyzji o niezgłaszaniu uwag do tych projektów? Nie słyszę. Stwierdzam zatem, że Komisja rozpatrzyła dwa wnioski. Pierwszy to „Wniosek dotyczący decyzji Rady zgodnie z art. 122 ust. 2 Traktatu ustanawiającego WE w sprawie przyjęcia przez Słowację jednej waluty w dniu 1 stycznia 2009 r.”. To jest COM 249. Drugi to „Wniosek w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 974/98 w odniesieniu do wprowadzenia euro na Słowacji”. To jest COM 250. I odnoszące się do nich projekty stanowisk rządu, i postanowiła nie zgłaszać uwag do tych dokumentów. Dziękuję uprzejmie pani minister i posłom koreferentom.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Proszę państwa, w sprawach bieżących chcę poinformować, że dzisiaj mamy kolejne posiedzenie, przy czym informuję, że na prośbę pana ministra spraw zagranicznych przełożone jest ono z godziny 15.00 na 17.00. Miejsce nie ulega zmianie. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawach różnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselJanReliga">W której sali będzie to posiedzenie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Sala nr 14. Mimo obietnic ze strony Kancelarii Sejmu, ze względu na spełnione wszystkie warunki, by Komisja mogła obradować w sali kinowej, w dalszym ciągu na to posiedzenie nie uzyskaliśmy jeszcze tej sali. Innych pytań nie słyszę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejGrzyb">Zamykam posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>