text_structure.xml 23 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZajac">Otwieram posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZajac">Witam panie i panów posłów. Witam zaproszonych gości, pana ministra środowiska Henryka Jezierskiego. Witam panią prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Małgorzatę Skuchę. Witam przedstawicieli Ministerstwa Środowiska, którzy reprezentują resort wraz z panem ministrem. Witam wszystkich pozostałych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZajac">Otrzymaliście państwo porządek dzisiejszego posiedzenia, który przewiduje kontynuowanie rozpatrywania sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o odpadach wydobywczych. Przypominam, że przed dwoma tygodniami postanowiliśmy, że damy sobie trochę czasu na przystąpienie do rozpatrywania sprawozdania podkomisji. Pan przewodniczący Arkadiusz Litwiński przedstawił nam stanowisko w tym zakresie. W związku z tym przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji. Będziemy procedować w ten sposób, że będziemy omawiać poszczególne artykuły.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZajac">Bardzo proszę pana przewodniczącego Arkadiusza Litwińskiego o prowadzenie obrad Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Jeśli mam to robić, to panie przewodniczący, szanowni państwo przypomnę, że na poprzednim posiedzeniu zarysowała się różnica zdań co do interpretacji kilku przepisów ustawy. Chociaż nie przewidywaliśmy tego – nie ma sporu co do meritum – zaistniały rozbieżności co do interpretacji przepisów projektu oraz obawa, że przepisy te mogłyby spowodować niezamierzone, ale bardzo daleko idące pogorszenie warunków ekonomicznych funkcjonowania przedsiębiorstw prowadzących wydobycie ze złóż odkrywkowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">W związku z rozbieżnymi interpretacjami Komisja wystąpiła o opinię prawną. Taka opinia została doręczona Komisji w dniu 21 kwietnia. Została ona przygotowana przez pana profesora Marka Górskiego, uznany autorytet w tej dziedzinie. Częściowo potwierdza ona zgłoszone wątpliwości. Opinia ta jest do państwa dyspozycji. Została dostarczona również pozostałym, poza parlamentarzystami, członkom procesu legislacyjnego, w tym także przedstawicielom ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, dobrze by było, aby już na początku – zwłaszcza, że nurtuje to naszych gości – pan minister zabrał głos i przedstawił aktualne stanowisko resortu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaHenrykJezierski">Panie przewodniczący, szanowni państwo!</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaHenrykJezierski">Zapoznaliśmy się z opinią prawną. Przypomnę, jaką mamy sytuację. W dyrektywie jest zapisane, że ustawa o odpadach wydobywczych ma obejmować zarówno masy ziemne, czyli nadkład, jak i niezanieczyszczoną glebę, jeżeli nie stanowi to odpadu. Zaproponowaliśmy, aby to, co jest nadkładem, było obejmowane ustawą o odpadach wydobywczych, ale ten, który będzie wykonywał różne operacje na nadkładzie nie będzie ponosił związanych z tym opłat.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaHenrykJezierski">Opinia wskazuje na różne podejścia w relacji pomiędzy ustawą o odpadach wydobywczych a ustawą o odpadach. Myślę, że można wypracować takie stanowisko, żeby w ustawie o odpadach wydobywczych wyraźnie zaznaczyć, że ustawa nie dotyczy nadkładu, który będzie składowany albo w ramach kopalni odkrywkowej, albo na składowisku zewnętrznym. Myślę, że to rozwiałoby wszelkie wątpliwości i niepokoje, a poza tym byłoby satysfakcjonujące dla Komisji Europejskiej, ponieważ nastąpiłoby wdrożenie zapisu dyrektywy.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaHenrykJezierski">To wszystko w zakresie generaliów. Dalej możemy rozmawiać o szczegółach, jak to zapisać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Czy do tytułu projektu ustawy są jakieś pytania, uwagi? Nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselStanislawZajac">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Rozumiem, że przedstawiciele Biura Legislacyjnego będą się zgłaszali, gdy będą mieli jakieś zastrzeżenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselStanislawZajac">Zróbmy tak, żeby za każdym razem nie pytać. Państwo powiecie: „Mamy uwagi”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Rozdział 1 jest zatytułowany „Przepisy ogólne”. Rozumiem, że do tytułu rozdziału też nie ma żadnych uwag i zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Z uwagi na to, że pracujemy nad sprawozdaniem podkomisji, proponuję, żebyśmy procedowali nad całymi artykułami.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Czy do art. 1 są pytania, zastrzeżenia? Nie widzę. Przepis art. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Czy do art. 2 zgłaszają państwo jakieś pytania, uwagi? Nie widzę. Przepis art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Czy do art. 3 są jakieś wnioski?</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Proszę bardzo pan poseł Siedlaczek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselHenrykSiedlaczek">Panie przewodniczący, szanowni państwo!</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselHenrykSiedlaczek">Pozwolę sobie poddać pod rozwagę szanownej Komisji propozycję poprawki do art. 3. Proponuję, aby w art. 3 ust. 1 pkt 5 po wyrazach „hałdy i stawy osadowe” dalsza część definicja przyjęła następujące brzmienie: „za obiekty unieszkodliwiania odpadów wydobywczych nie uznaje się wyrobisk górniczych oraz obiektów wypełnianych odpadami w celach rekultywacyjnych i technologicznych oraz obiektów, na których prowadzony jest odzysk odpadów wydobywczych”.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselHenrykSiedlaczek">Pozwolę sobie krótko uzasadnić zgłoszoną propozycję. Zasadność proponowanej przeze mnie zmiany wynika z niezbędnej konsekwencji w podejściu do zaproponowanego w tym zapisie wyłączenia z pojęcia obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych miejsc rekultywowanych z wykorzystaniem odpadów wydobywczych. Zawężenie ich jedynie do wyrobisk górniczych nie ma uzasadnienia w świetle praktycznego stosowania w tym zakresie między innymi przepisów Prawa ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach w części dotyczącej postępowania z odpadami. Niezależnie od powyższego, wykorzystanie odpadów wydobywczych w toku rekultywacji nie mieści się w pojęciu ich składowania, zastosowanym w definicji zamieszczonej w art. 3 ust. 1 pkt 5, określającej, co jest obiektem unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PoselHenrykSiedlaczek">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Tak słucham.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselHenrykSiedlaczek">Proszę o umożliwienie uzupełnienia przedstawionego przeze mnie uzasadnienia przez pana Klaudiusza Szczurka z Biura Gospodarki Złożem i Ekologii w kompanii węglowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Jeśli jest taka potrzeba, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Panie przewodniczący, chciałbym złożyć pewną propozycję. Intencja propozycji, które pan poseł Siedlaczek przedłożył nam w formie pisemnej, w zasadzie jest taka sama jak intencja zmian, o których wspomniał pan minister Henryk Jezierski, które na roboczo zostały uzgodnione z Biurem Legislacyjnym. Czy mylę się?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#LegislatorIdaReykowska">Panie przewodniczący, Biuro Legislacyjne zostało powiadomione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Aby nie popełnić jakiegoś błędu, należałoby się zastanowić, czy w dniu dzisiejszym jesteśmy w stanie podjąć decyzję w sprawie zgłoszonych poprawek. Są to obszerne poprawki. Mają charakter merytoryczny. Dotyczą tej samej kwestii. Poprawki zgłoszone wraz z uzasadnieniem przez pana Siedlaczka – na razie pan poseł przedstawił jedną poprawkę – zawarte są na pięciu stronach. Jest to pięć poprawek wraz z uzasadnieniem. Być może za chwilę przedstawiciele Izby wygłoszą dodatkowe uzasadnienie. Powtarzam jeszcze raz, że poprawki te dotyczą tego samego zagadnienia i mają taką samą intencję jak poprawki, które są przede mną i które, jak podejrzewam, z powodów formalnych za chwilę przejmie grupa posłów łącznie ze mną. Nie sądzę, aby poprawki miały charakter konkurencyjny. Uważam, że przede wszystkim jest to zadanie dla legislatorów. Takie zadanie wymaga czasu, na pewno nie minut i nie godzin. Poprawki zostały zgłoszone w tym momencie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">W związku z tym, że pierwsza poprawka dotyczy art. 2, a ostatnia końcowych artykułów projektowanej ustawy, panie przewodniczący, szanowni państwo, poddaję pod rozwagę dwa warianty postępowania w tej sytuacji. Potrzebujemy czasu na wypracowanie rozwiązania na podstawie dwóch propozycji albo przyjęcie jednej z nich. Albo będziemy kontynuowali pracę nad pozostałymi przepisami projektu ustawy i na końcu w cudzysłowie zawiesimy proces, przerwiemy posiedzenie i będziemy je kontynuowali za tydzień czy dwa tygodnie, kiedy przypada kolejne posiedzenie Sejmu, albo ... Proszę panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselStanislawZajac">Możliwa jest koncepcja, którą przedstawił pan przewodniczący. Pojawia się też jeszcze jedna koncepcja, być może, zbieżna. Skoro są przedłożone nowe poprawki, które wymagają zastanowienia, skonsultowania z Biurem Legislacyjnym oraz w gronie członków podkomisji, czy nie powinniśmy rozważyć skierowania jeszcze raz sprawozdania podkomisji do podkomisji celem rozpatrzenia zgłoszonych poprawek i ewentualnie przedstawienia dodatkowego sprawozdania podkomisji tak, żeby została zachowana spójność projektu? O co mi chodzi?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselStanislawZajac">Sam na poprzednim posiedzeniu lansowałem tezę, abyśmy pracowali nad przepisami, które nie budzą kontrowersji i tym samym posuwali nasze prace do przodu. Kiedy jednak pojawiają się poprawki dotyczące początkowych artykułów, zawierających treść ogólną, obawiam się, aby nie wpłynęło to na brak spójności poszczególnych rozstrzygnięć.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselStanislawZajac">Wszedłem w słowo panu przewodniczącemu. Czy nie powinniśmy rozważyć i takiej koncepcji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Pan przewodniczący wie, co mówi. Regulaminowo jest to dopuszczalne. Dla pewności pytam przedstawicieli Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#LegislatorIdaReykowska">Jeśli jest taka wola, oczywiście projekt można ponownie skierować do podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Dobrze. Myślę, że nie będzie nadużyciem, jeśli w imieniu członków podkomisji, zadeklaruję, że z chęcią się z tym zajmiemy.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Pozostaje nam jeszcze ustalenie, czy jesteśmy w stanie zobowiązać się, że stanie się to jeszcze w trakcie obecnego posiedzenia Sejmu. Jak sądzę, Biuro Legislacyjne będzie potrzebowało kilku dni na zapoznanie się z materiałami. Ponieważ w pracach podkomisji biorą udział przedstawiciele na co dzień nie zamieszkujący na terytorium Warszawy, pracujący na południu kraju, chciałbym odpowiedzialnie ustalić termin spotkania podkomisji. Bez deklaracji daty, zgadzam się z panem przewodniczącym, że jest to dobra formuła.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Rozumiem, że jest to nasz wspólny wniosek o przekazanie poprawek do rozpatrzenia przez podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Proszę bardzo, pan poseł Siedlaczek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselHenrykSiedlaczek">Szanowny panie przewodniczący!</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselHenrykSiedlaczek">Jeżeli istnieje taka możliwość, jako autor poprawek deklaruję chęć uczestniczenia w pracach podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Przyjmujemy to z entuzjazmem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselHenrykSiedlaczek">Jestem pod wrażeniem. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Kto opowiada się za przyjęciem wniosku w sprawie skierowania poprawek do podkomisji? 15 posłów. Kto z państwa jest przeciw? Nie widzę. Kto z państwa się wstrzymał? Nie widzę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Proszę członków podkomisji o pozostanie na sali po zakończeniu dzisiejszych obrad Komisji w celu ustalenia racjonalnego terminu posiedzenia podkomisji. Mam nadzieję, że wystarczy tylko jedno posiedzenie podkomisji w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Dziękuję w tej części. Przechodzimy do rozpatrzenia następnego punktu.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Chciałbym przejść do kwestii poruszonej około dziesięć dni temu w trakcie posiedzenia dotyczącego informacji rządu na temat skutków Konferencji Helsińskiej (HELCOM) w listopadzie ubiegłego roku. Komisja postanowiła wówczas, że zostanie powołana podkomisja nadzwyczajna do spraw szczegółowego przeanalizowania dokumentacji zawierającej wytyczne negocjacyjne. Chodzi o to, jak doszło do tego, że Polska przyjęła na siebie tak radykalnie zawyżone normy ograniczenia emisji związków fosforu i azotu do Bałtyku.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszLitwinski">Ustaliliśmy wówczas, że podkomisja będzie składała się z siedmiu osób. Ustaliliśmy parytet. W zasadzie wczoraj mieliśmy ustalić skład osobowy. Dla porządku chciałbym do tego wrócić. Reprezentantami naszego klubu w podkomisji będą: pani poseł Hibner, pani poseł Wolak i pan poseł Tyszkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZajac">Z ramienia Prawa i Sprawiedliwości, zgodnie z parytetem, zgłosiliśmy dwie osoby: pan poseł Bąk i pani poseł Paluch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselHenrykMilcarz">Pan poseł Stanisław Wziątek z Lewicy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZajac">Pan poseł Krzyśków z Polskiego Stronnictwa Ludowego.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZajac">Mamy ustalony stan osobowy podkomisji. Proponuję, aby podkomisja ukonstytuowała się w terminie późniejszym. Widzę, że wiele osób z zespołu jest nieobecnych, więc rozstrzygniemy to później.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZajac">Szanowni państwo, przechodzimy do omówienia spraw bieżących.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZajac">Zastanawialiśmy się, czy na dzisiejszym posiedzeniu nie rozpatrzyć dezyderatu przedstawionego przez pana posła Siedlaczka. Po wstępnej analizie pojawiła się koncepcja, aby jeszcze trochę popracować nad owym dokumentem. Nic nie ujmując ogromowi pracy włożonej w przygotowanie dokumentu, chciałbym przypomnieć, że dezyderat kierujemy do określonego urzędu centralnego. Gdybyśmy go przesłali w takiej formule, odnoszę wrażenie, że być może nie do końca spotkalibyśmy się ze zrozumieniem. Szukam delikatnych słów, których mi trochę brakuje. W związku z tym apeluję do autora, aby zastanowił się, jak skondensować treść dezyderatu tak, aby nadać mu zdecydowanie krótszą formę, taką, jaką stosuje się w przypadku dezyderatów. Zauważyłem tu bardzo kategoryczne stwierdzenia: „domagamy się”, „żądamy”, „wnosimy”, „zobowiązujemy” itp. Są tu takie fragmenty. Z całym szacunkiem dla tych, którzy pracowali nad dokumentem, wydaje mi się – mogę się mylić – że należałoby jeszcze troszkę nad nim popracować tak, aby dokument można było przesłać tam, gdzie Komisja go skieruje.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZajac">W związku z tym nie otwieram dyskusji i nie udzielam panu posłowi głosu. Proszę, abyśmy dokładnie zapoznali się z dokumentem, który jest bardzo obszerny, kilkustronicowy. Rozumiem, że państwo go macie. Po zapoznaniu się będzie można rozważyć przyjęcie koncepcji, która pozwoli nam na rozwiązanie bądź co bądź bardzo istotnych stwierdzeń, które znalazły się w proponowanym dezyderacie. Nie kwestionuję tego. Sprawy wymiany, wykupu, prowadzenia prac są sprawami niezwykłej wagi. Uwzględniam to. Chciałbym jednak, aby nasz dokument był bardzo przejrzysty i skondensowany.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZajac">Dzisiaj jedynie sygnalizuję treść dezyderatu. Nawet nie proszę autora, aby go szerzej przedstawił.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZajac">Czy są jeszcze jakieś inne sprawy bieżące? Proszę bardzo, pani poseł Masłowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselMiroslawaMaslowska">Myślę, że w dniu dzisiejszym nie uzyskamy wyjaśnień.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselMiroslawaMaslowska">Ponieważ w dniu jutrzejszym mamy dwa posiedzenia Komisji, chciałabym zwrócić uwagę, że w ostatnim czasie w mediach ukazały się informacje na temat spalarni odpadów chemicznych i innych w Schwedt. Były prowadzone jakieś rozmowy pomiędzy ministrami środowiska polskim i niemieckim. Myślę, że nasza Komisja powinna uzyskać informacje w tej sprawie. W poprzedniej kadencji oraz obecnie składałam dwie interpelacje. Chodzi mi o badania po stronie polskiej. Dla przypomnienia chciałabym powiedzieć, że spalarnia będzie usytuowana na granicy polsko-niemieckiej, 500 metrów od obszaru Natura 2000. Chcielibyśmy uzyskać informacje w tym zakresie, niekoniecznie w tej chwili. Być może mógłby nam to przybliżyć Główny Inspektor Ochrony Środowiska, o ile to on rozmawiał z ministrem niemieckim. W prasie były jedynie luźne informacje na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZajac">Pani poseł, proszę przygotować stosowne pismo w tym zakresie ze skonkretyzowaniem tematu, który nas interesuje. Rzeczywiście sprawa jest bardzo ważna. Następnie zwrócimy się do pana ministra o przedstawienie informacji w tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselMiroslawaMaslowska">Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZajac">Pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselArkadiuszLitwinski">Chciałbym zabrać głos w sprawach bieżących.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselArkadiuszLitwinski">W dniu wczorajszym już po opuszczeniu sali obrad przez pana ministra Trzeciaka pan poseł Cybulski poruszył kwestię organizacji pobytu pana ministra Trzeciaka nad jeziorem Gopło. Pytałem wówczas o nazwisko. Czy dobrze zapamiętałem? Być może źle zapamiętałem, ale zadałem pytanie, o jakiego ministra chodzi. Czy pan poseł podtrzymuje, że któryś z ministrów naszego rządu w ostatnich dniach był w Kruszwicy w trakcie protestu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselPiotrCybulski">Nie, nic takiego nie powiedziałem, panie przewodniczący. Stwierdziłem jedynie, że pan minister Trzeciak nie chciał – było widać, że świadomie – odbyć dyskusji na tematy poruszone przez pana posła Szyszko na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselArkadiuszLitwinski">W takim razie przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselPiotrCybulski">Stąd wymieniłem nazwisko. Nic innego nie sugerowałem. Nie sugerowałem, że pan minister Trzeciak był w Kruszwicy czy też uczestniczył w innych spotkaniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZajac">Nie widzę innych wniosków w sprawach bieżących.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZajac">Dziękuję państwu.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZajac">Zamykam posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>