text_structure.xml 56.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Witam państwa. Bardzo dziękuję pani inspektor za zaproszenie członków Komisji, przy czym od razu muszę wyjaśnić, dlaczego nie stawiliśmy się w komplecie. Otóż trwa właśnie posiedzenie plenarne Sejmu, podczas którego przewidziano liczne głosowania, a ponadto odbywają się posiedzenia wielu komisji. Po zakończeniu głosowań znaczna część posłów udało się na nie. Z związku z nawałem pracy odwołaliśmy zresztą nasze jutrzejsze posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Spotkanie z kierownictwem Państwowej Inspekcji Pracy uważam za bardzo ważne, gdyż przez najbliższe cztery lata będziemy współpracować z Inspekcją, będziemy zajmować się tematyką stanowiącą przedmiot codziennej jej działalności. Dzisiejsze spotkanie stanowi dla nas okazję do zapoznania się ze specyfiką instytucji, z jej zadaniami, z ewentualnymi uwagami dotyczącymi sprawozdania z działalności w latach poprzednich. Bylibyśmy ponadto wdzięczni za uwagi i wnioski dotyczące przyszłości. Chcielibyśmy wiedzieć, czy mają państwo pod naszym adresem oczekiwania co do ewentualnych nowelizacji prawa, dezyderatów itd.? Chcielibyśmy wiedzieć, co utrudnia funkcjonowanie Państwowej Inspekcji Pracy, co ją ogranicza? Wszystkie spostrzeżenia tego rodzaju będą dla nas bardzo interesujące.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Myślę, że część posiedzenia poświęcimy również sprawie budżetu Inspekcji, choć według regulaminu do naszej Komisji nie wracają już poprawki wniesione do ustawy budżetowej, są one rozpatrywane tylko przez Komisję Finansów Publicznych, a następnie na posiedzeniu plenarnym. Niemniej członkowie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej będą przecież głosować nad budżetem, będziemy też zapewne uczestniczyć w dyskusjach klubowych. Jak wiemy, Komisja Finansów Publicznych dokonała znacznego „cięcia” w budżecie PIP w wysokości 27.900.000 zł, w tym środków na inwestycje, planowane podwyżki oraz na działalność bieżącą. W związku z czym chcielibyśmy usłyszeć od pani inspektor, jakie ewentualnie wynikają z tego faktu realne konsekwencje dla Inspekcji. Czy nie odbije się to na funkcjonowaniu instytucji, zwłaszcza w aspekcie działalności bieżącej oraz kwestii płacowych?</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Może ktoś z państwa posłów chciałby się odnieść do przedstawionego na piśmie jednopunktowego porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Oddaję głos pani inspektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Wielkim zaszczytem jest dla nas goszczenie członków Komisji, zwłaszcza w tak szczególnym, świątecznym już niemal czasie. Przygotowaliśmy na to spotkanie krótką prezentację na temat pracy urzędu, na temat tego, czym się zajmujemy, jak również sprawozdania z roku ubiegłego. Jestem przekonana, że znakomicie uzupełnią one materiał, który chcemy zaprezentować.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Towarzyszą mi dziś dyrektorzy departamentów merytorycznych Inspekcji oraz moi zastępcy. Chciałabym przypomnieć ich nazwiska i zakres obowiązków, a oni z kolei przedstawią dyrektorów departamentów, nad którymi sprawują pieczę. I tak: pan Roman Giedrojć to zastępca głównego inspektora do spraw nadzoru, pani Anna Tomczyk – zastępca ds. prewencji i promocji, pani Iwona Hickiewicz – zastępca ds. organizacyjnych, zaś pani Małgorzata Kwiatkowska pełni funkcję dyrektora gabinetu GIP.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Proszę państwa o przedstawienie dyrektorów z podległych sobie pionów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Zastępca głównego inspektora pracy Roman Giedrojć:</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Sprawuję pieczę nad trzema departamentami. Pan Leszek Zając jest dyrektorem Departamentu Warunków Pracy, do którego należy problematyka związana z działem 10 Kodeksu pracy oraz zawartymi w innych ustawach przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa pracy. Departament, w którym gromadzi się i analizuje się dane statystyczne, o których mowa w dostarczonym państwu sprawozdaniu, to Departament Analiz i Statystyki kierowany przez panią dyrektor Lidię Szmit. Pani dyrektor korzysta dziś ze zwolnienia lekarskiego i reprezentuje ją zastępca, pan dyrektor Marek Szcześniak. Trzeci departament w pionie nadzoru to nowy Departament Legalności Zatrudnienia, którego pracą kieruje pan dyrektor Jarosław Leśniewski, również nieobecny dziś z powodu choroby. Problematykę, którą zajmuje się ten departament przejęliśmy 1 lipca 2007 roku wraz z 300 etatami. Z problematyką tą wiążą się nowe zadania, bardzo trudne i odpowiedzialne, których nie da się zrealizować bez odpowiednich środków budżetowych, m.in. na potrzeby delegacji.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Zastępca głównego inspektora pracy Anna Tomczyk:</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Pion, który mi podlega, składa się z dwóch departamentów. Pan Krzysztof Kowalik zawiaduje Departamentem Promocji i Prewencji, zajmującym się wszystkim tym, co ma zapobiegać naruszaniu przepisów prawa pracy oraz popularyzacją przepisów. Problematyka, którą zajmuje się z kolei Departament Prawny to prawo pracy, a więc interpretacja przepisów z tego zakresu, opracowywanie różnego rodzaju opinii prawnych, jak też kwestie organizacyjno-prawne, czyli obsługa prawna Głównego Inspektoratu Pracy i Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Towarzyszy nam również główna księgowa, która odpowie na ewentualne pytania państwa związane z projektem budżetu.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Przepraszam bardzo, pominęłam moją zastępczynię do spraw organizacyjnych, co stało się z tego względu, iż nie zapraszaliśmy na niniejsze posiedzenie dyrektora Departamentu Organizacyjnego, uznając, że skupimy się dziś na merytorycznej działalności urzędu.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Jeśli można, dokonamy teraz krótkiej prezentacji na temat naszego urzędu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Państwowa Inspekcja Pracy wyłączona jest z administracji rządowej – podlega bezpośrednio Sejmowi, a nadzór nad nią sprawuje Rada Ochrony Pracy. Od strony organizacyjnej składa się z Głównego Inspektoratu Pracy oraz z inspektoratów okręgowych. Mamy też we Wrocławiu ośrodek szkoleniowy, w którym kształcone są kadry inspektorskie. W Inspekcji zatrudnionych jest ok. 1400 inspektorów wykonujących czynności kontrolne i nadzorcze.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Wśród zadań ustawowych Inspekcji wyróżnić należy działania kontrolno-nadzorcze, kontrolę legalności zatrudnienia, działania promocyjno-prewencyjne oraz inne. Do najważniejszych działań kontrolno-nadzorczych zalicza się nadzór i kontrolę przestrzegania przepisów prawa pracy, szczególnie zaś przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczących stosunku pracy, wynagrodzenia za nią, innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, czasu pracy, urlopów, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, zatrudniania młodocianych i osób niepełnosprawnych. Dokonujemy też kontroli legalności zatrudnienia, innej pracy zarobkowej oraz wykonywania pracy przez cudzoziemców, kontroli przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy przy projektowaniu budowy, przebudowy i modernizacji zakładów pracy oraz stanowiących ich wyposażenie maszyn i innych urządzeń technicznych oraz technologii.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Do zadań Inspekcji należy również analizowanie przyczyn chorób zawodowych i wypadków przy pracy, kontrola stosowania środków zapobiegających wypadkom i chorobom oraz udział w badaniu okoliczności i przyczyn wypadków ciężkich, zbiorowych i śmiertelnych. Inspekcja uczestniczy także w przyjmowaniu do eksploatacji wybudowanych lub przebudowanych zakładów pracy bądź ich części. Sprawuje nadzór i prowadzi kontrole przestrzegania przez pracodawców wymagań bhp przy konstruowaniu maszyn, urządzeń i narzędzi pracy.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Wśród uprawnień, jakimi dysponuje inspektor pracy, przede wszystkim wyróżnić trzeba mandat, który może on nałożyć na pracodawcę w wysokości do 2 tys. zł, a w razie recydywy do 5 tys. zł. Jeśli inspektor uzna, że kara 2 tys. zł byłaby niewystarczająca może złożyć do sądu grodzkiego wniosek o ukaranie. Sąd z kolei może nałożyć karę do 30 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Jak powiedziałam, inspektorzy kontrolują m.in. legalność zatrudnienia cudzoziemców, mogą też kontrolować przedsiębiorców zatrudniających osoby na podstawie umowy cywilnoprawnej i samozatrudnienia. Ścigają wykroczenia przeciwko prawom pracowników, biorą udział w postępowaniu w tych sprawach w charakterze oskarżyciela publicznego, mogą wnosić powództwa, jak też uczestniczyć w postępowaniu przed sądem pracy w sprawach o ustalenie istnienia stosunku pracy. Wydają decyzje wstrzymania uruchomienia wybudowanego lub przebudowanego zakładu, jeśli dopuszczenie go do eksploatacji powodowałoby bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia pracowników. Mogą kierować zawiadomienia do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Główny inspektor pracy może skierować wystąpienie do właściwych ministrów lub kierowników urzędów centralnych o wydanie lub nowelizację przepisów. Okręgowy zaś inspektor może wydać nakaz zaprzestania działalności zakładu bądź jego części oraz decyzję nakazującą wycofanie z obrotu wyrobu nie spełniającego zasadniczych wymagań.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Państwowa Inspekcja Pracy prowadzi szeroko zakrojoną współpracę międzynarodową. Współpracujemy z partnerami zagranicznymi w ramach zobowiązań wobec Unii Europejskiej. Ustawa zobowiązuje nas również do pełnienia funkcji instytucji łącznikowej do spraw wdrażania Dyrektywy 96/71, czyli delegowania pracowników w ramach świadczenia usług. Utrzymujemy liczne kontakty z europejskimi odpowiednikami naszej instytucji, z organizacjami międzynarodowymi. Przyjmujemy korespondencję w językach: angielskim, niemieckim, francuskim; informujemy zainteresowanych obywateli państw UE o minimalnych warunkach zatrudnienia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">W ramach realizowania zadań instytucji łącznikowej współpracujemy z urzędami państw członkowskich, przede wszystkim w wymianie informacji na temat warunków zatrudnienia pracowników skierowanych do wykonywania pracy przez czas określony na terytorium innego kraju przez pracodawcę mającego siedzibę na terenie naszego kraju.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">W celu upowszechniania informacji na temat minimalnych warunków zatrudnienia w naszym kraju przygotowaliśmy broszury zawierające szczegółowe dane na ten temat. Udostępniamy je zainteresowanym osobom.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Wspomniana wymiana informacji z partnerami zagranicznymi wygląda w ten sposób, że otrzymujemy zapytanie, które wpływa do Głównego Inspektoratu Pracy, a które kierujemy następnie do odpowiedniego inspektoratu – zależnie od tego, gdzie mieści się siedziba pracodawcy, który wysłał swych pracowników za granicę. W okręgu przeprowadzona jest kontrola, jej wyniki napływają do GIP i są przesyłane do instytucji zapytującej. Wymiana, o której mowa, jest ostatnio bardzo ożywiona, zwłaszcza z Francją, Belgią i Holandią.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">W pytaniach kierowanych do PIP chodzi najczęściej o to, czy kontrolowane przedsiębiorstwo rzeczywiście istnieje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czy zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę, jakie są warunki zatrudnienia w okresie oddelegowania, czy pracownicy mają aktualne orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do pracy na zajmowanych stanowiskach i przeszkolenie w zakresie bhp. Jeśli pytania dotyczą kwestii, które wykraczają poza zakres kompetencyjny naszej instytucji, kierujemy je odpowiednio do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych bądź też do Ministerstwa Finansów – w sprawach podatkowych.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Do priorytetów działalności kontrolnej Państwowej Inspekcji Pracy w latach 2007–2009 należy zaliczyć przede wszystkim kontrole zakładów pracy eksploatujących maszyny i urządzenia techniczne, wzmożony nadzór nad zakładami, w których odnotowuje się dużo wypadków przy pracy w warunkach zagrożenia czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, eliminowanie patologii w postaci niewypłacania wynagrodzeń, pracy „na czarno” oraz zatrudnienia w godzinach nadliczbowych bez jakiejkolwiek rekompensaty.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">W zakresie przestrzegania minimalnych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w odniesieniu do użytkowania maszyn kontrole obejmą m.in. zakłady użytkujące sprzęt do tymczasowej pracy na wysokości oraz maszyny budowlane. Jeśli chodzi o wzmożony nadzór w zakładach charakteryzujących się największym nasileniem zagrożeń zawodowych, to kontrole obejmą zakłady pracy wskazane przez poszczególne okręgowe inspektoraty na podstawie dotychczasowych wyników kontroli. Jeśli chodzi zaś o przestrzeganie przepisów prawa pracy przy wypłacie wynagrodzeń i innych świadczeń, to kontrole obejmą pracodawców naruszających przepisy w szczególnie rażący sposób. W zakresie dotyczącym czasu pracy kontrole obejmą banki, transport drogowy, towarzystwa ubezpieczeniowe i służbę zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Państwowa Inspekcja Pracy skupi się również na promowaniu nawyków bezpiecznego stylu pracy wśród rolników indywidualnych oraz – zgodnej z dyrektywami Unii Europejskiej – konieczności wypracowania wspólnego stanowiska pracodawcy i pracowników w sprawie wprowadzania systemowej ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracy.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Kontrole będą miały postać zarówno kontroli ukierunkowanych na eliminację poszczególnych zagrożeń, jak i kontroli kompleksowych oraz kontroli dotyczących przestrzegania praworządności w stosunkach pracy.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Kontrole nastawione na eliminowanie zagrożeń dotyczyć będą niebezpieczeństw: związanych ze stosowaniem, wytwarzaniem i magazynowaniem substancji i preparatów chemicznych, w zakładach wydobywających kopaliny pospolite, przy wykonywaniu robót budowlanych, w gospodarstwach rolnych, przy produkcji napojów spirytusowych, piwowarskich, gazowanych, przy usuwaniu azbestu z obiektów budowlanych i przemysłowych, w zmechanizowanym transporcie wewnątrzzakładowym, na stacjach autogazu, przy budowie oraz remontach mostów i dróg, w transporcie materiałów niebezpiecznych, przy pozyskiwaniu drewna i innych pracach z zakresu gospodarki leśnej oraz przy zbiórce i transporcie odpadów komunalnych. Chodzi o zbadanie narażenia pracowników na działanie czynników szczególnie niebezpiecznych.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Kontrole kompleksowe z zakresu prawnej ochrony pracy oraz bhp przeprowadzone zostaną w supermarketach i innych placówkach handlu detalicznego. Obejmować będą przestrzeganie przepisów dotyczących zatrudniania pracowników, w tym pracowników tymczasowych oraz zatrudnianych przy pracach sezonowych – z uwzględnieniem problematyki legalności zatrudnienia – przestrzeganie przepisów o urlopach wypoczynkowych oraz wykonywanie przez pracodawców wyroków sądu pracy.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Państwo posłowie otrzymali sprawozdanie z roku 2006, nie ma więc potrzeby szczegółowego omawiania tej sprawy, niemniej przytoczę kilka najważniejszych danych. Otóż przeprowadzono ponad 88 tys. kontroli, po których wydano ogółem 425 tys. decyzji, w tym prawie 14,5 tys. nakazujących wstrzymanie prac oraz ponad 18 tys. nakazujących wypłatę wynagrodzeń i innych świadczeń. Warto zaznaczyć, że najmniej decyzji zapadło w zakresie wynagrodzeń, najwięcej zaś w zakresie przygotowania pracowników do wykonywanych zajęć oraz w zakresie wykroczeń przeciwko prawom pracownika.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">W roku ub. skierowano do sądu prawie 2 tys. wniosków o ukaranie. 24 tys. osób ukarano mandatami na ogólną kwotę ponad 15 mln zł, a wobec 3 tys. osób zastosowano środki oddziaływania wychowawczego.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">W efekcie wymienionych działań Państwowej Inspekcji Pracy zlikwidowano bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia ok. 60 tys. pracowników, potwierdzono na piśmie istnienie stosunku pracy prawie 13 tys. osób, a dla ok. 156 tys. pracowników wyegzekwowano wypłatę należności na ogólną kwotę 132 mln zł, wyeliminowano nieprawidłowości w ewidencji czasu pracy blisko 166 tys. pracowników oraz zaprowadzono ewidencję dla ponad 56 tys. zatrudnionych. Spowodowano również udzielenie zaległych urlopów wypoczynkowych 95 tys. pracowników, wyegzekwowano realizację 115 orzeczeń sądów pracy zasądzających na rzecz pracowników określone świadczenia, w tym wynagrodzenie i inne należności ze stosunku pracy.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Działania kontrolne przeprowadzone w roku 2006 w sklepach wielkopowierzchniowych spowodowały wydanie ponad 7 tys. decyzji, w tym 57 dotyczących wstrzymania pracy, 72 o skierowaniu zatrudnionych do innych prac, nałożono 134 mandaty karne na łączną kwotę 71.850 zł, skierowano 8 wniosków o ukaranie do sądów grodzkich.</u>
          <u xml:id="u-3.21" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Jeśli chodzi o budownictwo, to kontroli poddano 2657 budów, skierowano 30 wniosków o ukaranie do sądów grodzkich, nałożono ponad 3 tys. kar grzywny w postaci mandatu. W wyniku naszego działania na jednej z kontrolowanych budów zabezpieczono np. zagrażające zdrowiu pracowników nawisy ziemne. Inspektor decyzją ustną wstrzymał wykonywanie pracy w tym miejscu i zezwolił na jej ponowne podjęcie dopiero po usunięciu zagrożenia, co nastąpiło już następnego dnia.</u>
          <u xml:id="u-3.22" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Państwowa Inspekcja Pracy prowadzi szeroko zakrojone działania prewencyjno-promocyjne, w ramach których funkcjonuje strona internetowa naszej instytucji. Prowadzimy też działalność wydawniczą w zakresie poradników, informatorów, broszur, list kontrolnych, ulotek, plakatów, materiałów na płytach CD, prezentacji w Internecie. Prowadzimy również szkolenia, poradnictwo, wspieramy przedsięwzięcia podejmowane przez partnerów społecznych.</u>
          <u xml:id="u-3.23" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Działalność promocyjna obejmuje kampanie i programy prewencyjne oraz konkursy. Na naszej stronie internetowej odnotowaliśmy bardzo wiele odwiedzin w ciągu roku, przy czym najczęściej odwiedzano takie działy jak: prawo pracy, omówienie zmian w prawie pracy, Kodeks pracy, informacje o bezpłatnych poradach w okręgowych inspektoratach, pytania do PIP wraz z odpowiedziami.</u>
          <u xml:id="u-3.24" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Wydajemy ponad 30 tytułów rozmaitych ulotek, broszur, poradników, plakatów. Są też wydawnictwa połączone z płytami CD. Otrzymali państwo niektóre z naszych wydawnictw w pakiecie materiałów przygotowanych na niniejsze spotkanie.</u>
          <u xml:id="u-3.25" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Warto wspomnieć, że prowadzimy także liczne szkolenia dla partnerów społecznych – w 2006 roku przeprowadzono 335 szkoleń dla związków zawodowych. Uczestniczyło w nich 9847 osób. Zorganizowano też 185 innych szkoleń, w których uczestniczyło niemal 5 tys. pracodawców.</u>
          <u xml:id="u-3.26" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Udzielamy także porad, zarówno w Głównym Inspektoracie Pracy, jak i w inspektoratach okręgowych.</u>
          <u xml:id="u-3.27" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Inspekcja uczestniczy również w imprezach targowych, podczas których na swych stoiskach prezentuje wspominane już wydawnictwa, jak też przygotowuje spoty radiowe, konferencje i seminaria tematyczne, udziela porad prawnych i technicznych.</u>
          <u xml:id="u-3.28" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">W latach ubiegłych prowadziliśmy m.in. takie kampanie, jak: „Bezpieczeństwo pracy na budowie” – finansowaną po części ze środków unijnych, „Młodzi pracownicy – bezpieczny start”, „Europejska Kampania Azbestowa 2006”, „Stres w miejscu pracy”, „Rolnik – zawód niebezpieczny”, „Przeciążenia układu mięśniowo-szkieletowego”. Organizowaliśmy też konkursy, a wśród nich: „Pracodawca – organizator pracy bezpiecznej”, „Bezpieczna budowa”, konkurs wiedzy o zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy dla uczniów zakładów rzemieślniczych, konkurs na najaktywniejszego zakładowego społecznego inspektora pracy, „Bezpieczne gospodarstwo rolne”, konkurs dla dziennikarzy.</u>
          <u xml:id="u-3.29" who="#StarszyspecjalistawDepartamenciePrawnymGlownegoInspektoratuPracyAnnaBydlon">Współpracujemy również w ramach Komitetu Wyższych Inspektorów Pracy, którego członkami są przedstawiciele Inspekcji od dnia wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Działamy też w strukturach Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, w której przedstawiciel naszego urzędu jest członkiem rady programowej od roku 2003, oraz w Międzynarodowej Organizacji Pracy i Międzynarodowego Stowarzyszenia Inspekcji Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Dziękuję za prezentację. Ze swej strony dodam, że nasza instytucja wykonuje ogrom pracy i że czyni to na terenie całego kraju przy pomocy ponad 1300 inspektorów. Działalność ta to setki tysięcy spraw, tysiące pracodawców oraz miliony złotych wyegzekwowanych na rzecz pracowników. Można zatem powiedzieć, że za pomocą minimalnych nakładów osiąga się maksymalne efekty. Skuteczność działania Inspekcji to przede wszystkim zasługa inspektorów, którzy w większości traktują swą pracę nie jako pracę urzędniczą, lecz jako swoistą misję.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Kierowanie tym urzędem to wielka przyjemność, czerpana przede wszystkim z możliwość niesienia pomocy pracownikom, gdy są krzywdzeni, ale i pracodawcom, gdy dopiero rozpoczynają swą działalność, kiedy czują się zagubieni w gąszczu przepisów. Przyjemnością jest ponadto kierowanie tak wysoko wyspecjalizowaną kadrą, jaką szczyci się Inspekcja.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Od 1 lipca br. przejęliśmy dodatkowo prawie 300 pracowników z dotychczasowej kontroli legalności zatrudnienia. W tegorocznym budżecie mieliśmy zagwarantowane środki na wynagrodzenia dla nich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Bardzo przepraszam. Pani inspektor, jeśli pani pozwoli, to zanim przystąpimy do rozważań na temat spraw budżetowych zatrzymamy się na chwilę przy kwestiach, o których była mowa w prezentacji.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w związku z przedstawionym materiałem na temat Inspekcji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselRenataButryn">Podczas prezentacji wspomniano m.in. o oddziaływaniu wychowawczym jako o rodzaju kary. Prosiłabym o przybliżenie tego pojęcia.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselRenataButryn">Zastępca głównego inspektora pracy Anna Tomczyk:</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselRenataButryn">Oprócz środków restrykcyjnych, takich jak kara grzywny w drodze mandatu czy wniosków do sądu, mamy również możliwość reagowania mniej rygorystycznego. Na podstawie art. 41 Kodeksu wykroczeń możemy stosować także różne formy pouczeń, czyli zwrócenie uwagi na coś, co jest złe i wymagające zmiany. Stosujemy tę formę działania przy mniejszych wykroczeniach, gdy określone polecenia inspektora pracy wykonywane są na bieżąco.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselRenataButryn">Wprowadziliśmy zasadę, że jeśli inspektor przy pierwszej kontroli nie stwierdza rażących naruszeń, lecz tylko drobne niedociągnięcia, to nie stosuje się środków restrykcyjnych, a jedynie pouczenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselMarekCebula">W prezentacji podano, że Inspekcja przeprowadziła 88 tys. kontroli i wydano 425 tys. decyzji. Jak więc rozumiem, podczas jednej kontroli można wydać kilka decyzji administracyjnych. Jest to normalne działanie wykonywane w ramach działania urzędu, czy tak?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselMarekCebula">Zastępca głównego inspektora pracy Roman Giedrojć:</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselMarekCebula">Generalnie decyzje wydajemy na podstawie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, zgodnie z którą taka decyzja to decyzja administracyjna nazywana nakazem. Nakazy zaś wydawane są w trzech formułach: na piśmie, ustnie bądź też jako wpis do dziennika budowy. Inspektor pracy podczas jednej kontroli wydaje średnio 8–10 decyzji. Zdarza się jednak, że decyzji jest więcej, zdarza się też, że nie ma ich w ogóle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Przedstawiona została współpraca międzynarodowa PIP w ramach Unii Europejskiej, w związku z czym chciałbym się dowiedzieć, jak na tle inspekcji pracy funkcjonujących w państwach UE wygląda sytuacja Państwowej Inspekcji Pracy. Jak wygląda sytuacja w zakresie łamania prawa pracy w naszym kraju na tle sytuacji panującej w innych państwach unijnych? Chodzi mi zwłaszcza o bezpieczeństwo pracy, o łamanie praw pracowników, jak np. zatrudnianie ludzi „na czarno”, niewypłacanie wynagrodzenia itd.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">W związku z toczącą się obecnie dyskusją polityczną na temat zapowiedzi walki z opresyjnością państwa wobec pracodawców oraz zapowiedzi likwidacji różnych utrudnień dla pracodawców chciałbym usłyszeć, jak kierownictwo PIP widzi swą opresyjność w stosunku do przedsiębiorców. Czy istotnie kar i różnych decyzji administracyjnych nakładanych jest w naszym kraju stosunkowo dużo? Czy istnieją dane, na podstawie których można by dokonać takiego porównania? Czy wiadomo, jak wygląda ten problem w innych państwach unijnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Jeśli chodzi o poziom inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy na tle państw Unii Europejskiej, to z radością stwierdzam, że mamy się czym pochwalić. Świadczy o tym m.in. to, że nasi inspektorzy znajdują zatrudnienie również w inspekcjach innych krajów, gdzie są bardzo szanowani.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Bardzo natomiast trudno dokonać porównania stanu przestrzegania przepisów prawa oraz technicznego bezpieczeństwa w poszczególnych krajach. Trudno o takie porównanie z różnych powodów, przede wszystkim jednak dlatego, że inspekcje funkcjonujące w różnych krajach różnią się kompetencjami. Z rozmów prowadzonych np. w Portugalii na temat ochrony wynagrodzenia dowiedzieliśmy się, że tamtejsza inspekcja w ogóle nie zajmuje się sprawami związanymi z wynagrodzeniem, te kwestie pozostają w gestii sądów. Trzeba jednak mieć na względzie to, że w starych krajach UE bardzo rzadko zdarzają się pracodawcy, którzy nie wypłacają wynagrodzeń pracownikom.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">U nas, o czym powiadamiam z niemałą satysfakcją, w ciągu ostatnich dwóch lat nastąpił spadek liczby osób nie otrzymujących wynagrodzeń. Sytuacja w tym względzie poprawia się systematycznie. Myślę, że sprawozdanie za kończący się rok 2007 potwierdzi te spostrzeżenia. Kiedy na przestrzeni kilku ostatnich miesięcy dokonywaliśmy porównań widać było, że częstotliwość występowania tej poważnej nieprawidłowości bardzo zmalała. Coraz rzadziej zdarzają się pracodawcy nie wypłacający przez kilka miesięcy pracownikom wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Coraz częściej jednakże mamy do czynienia z nieprawidłowościami dotyczącymi niewypłacania pracownikom należności za przekroczony czas pracy, czyli za nadgodziny. To nieprawidłowość, którą odnotowujemy najczęściej. Mam nadzieję, że w poprawianiu sytuacji w tym względzie pomoże nam znowelizowana ustawa, która weszła już w życie. Według niej niewypłacanie wynagrodzenia stwierdzone prawomocnym wyrokiem sądu jest przestępstwem zagrożonym karą pozbawienia wolności. Sądzę więc, że przynajmniej z wykonaniem prawomocnych wyroków sądu nie będziemy mieć problemów, gdyż pracodawcy będą starali się je wykonać.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Za wcześnie jednak na ocenianie skutków obowiązywania nowej ustawy, dopiero w podsumowaniu roku 2007 będziemy mogli powiedzieć, jak wygląda efekt jej funkcjonowania w okresie półrocza. Pełne efekty jej działania, a zwłaszcza skutki podwyższonych kar, działania prewencyjnego i promocyjnego będziemy mogli oceniać dopiero pod koniec przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Jeśli chodzi o represyjność Inspekcji, to trzeba zwrócić uwagę na fakt, że w naszym kraju nakładane są najniższe kary – w przeliczeniu na euro – w porównaniu z innymi państwami UE. Żaden inny kraj Unii, czy to stary, czy nowy, nie stosuje tak niskich kar. Utrudnieniem być może jest fakt – niespotykany w innych państwach – że inspektor, poza legitymacją upoważniającą do wejścia do zakładu pracy o każdej porze doby, musi mieć dodatkowo upoważnienie podpisane przez osoby uprawnione ustawowo. Jeśli nawet działamy ad hoc, bo inspektor nie planował kontroli, ale przechodząc z zakładu do zakładu zauważył zagrożenie dla zdrowia i życia, a więc podjął interwencję, to w określonym ustawowo terminie zobowiązani jesteśmy wrócić do kontrolowanego zakładu i dostarczyć upoważnienie do kontroli.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Taka była wola parlamentu i nie powinniśmy z nią dyskutować, niemniej wymóg ten powoduje dodatkowe koszty, bo występuje konieczność ponownego udania się do danego zakładu i dostarczenia upoważnienia, które wcześniej należy wydrukować i zawieźć do okręgu bądź do oddziału w celu zdobycia podpisu upoważnionej osoby – nadinspektora bądź szefa okręgowego inspektoratu. To rozwiązanie uciążliwe, ale że obowiązuje drugi rok inspektorzy już się do niego przyzwyczaili. Poszerzyło się też grono osób uprawnionych do podpisywania upoważnień, co nieco ułatwia sprawę.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Jeśli zaś chodzi o działania stricte restrykcyjne, to gdy w marcu ub. roku zostałam głównym inspektorem pracy podjęłam decyzję, która ma pomagać przede wszystkim nowym pracodawcom, nowo powstającym zakładom, aby owe pierwsze kontrole miały charakter raczej informacyjny, oczywiście pod warunkiem, że inspektorzy nie stwierdzą zagrożenia dla zdrowia lub życia ludzkiego. Wtedy bowiem nasza wizyta w zakładzie nie może ograniczyć się do pouczenia.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Jeżeli chodzi o kontrolę legalności zatrudnienia, to zagadnieniem tym Inspekcja zajmowała się zawsze, tyle że nie w tak szerokim zakresie. Kontrolowaliśmy bowiem zasadność podpisywanych umów o pracę, a przede wszystkim zasadność podpisywania innych umów niż umowa o pracę. Badaliśmy, czy nie zachodzi podejrzenia przestępstwa np. w celu ominięcia prawa bądź zastosowania umowy cywilnoprawnej, gdy winna zostać zawarta umowa o pracę. Od 1 lipca zajmujemy się tą problematyką w skali dużo szerszej.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Dodać pragnę, że zajmują się tym nasi inspektorzy, ponieważ osoby przejęte ze służby kontroli legalności zatrudnienia przechodzą w tej chwili roczne aplikacje i dopiero po ich ukończeniu i uzyskaniu tytułu inspektora pracy staną się prawomocnymi inspektorami, którzy będą dokonywać kontroli, nie tylko zresztą legalności zatrudnienia. Przyjęliśmy bowiem zasadę, że inspektor udający się do zakładu pracy na kontrolę celowaną na sprawdzanie legalności zatrudnienia, nie może podczas niej nie zauważyć zagrożenia dla zdrowia lub życia bądź też innych nieprawidłowości wynikających ze stosunku pracy. Tak więc inspektorzy pracy działający w zakresie określonym np. jako „celowana kontrola dotycząca kontroli legalności zatrudnienia” muszą dostrzegać wszystkie nieprawidłowości występujące w zakładzie, do którego przybyli. Stąd też wynikła konieczność odbycia aplikacji inspektorskiej przez kontrolerów przejętych ze służby kontroli legalności zatrudnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Skoro wyjaśniliśmy kwestie poruszone przez posłów w odniesieniu do informacji płynących z zaprezentowanego materiału, a nie ma kolejnych zapytań, przystąpimy do sprawy budżetu. Oddaję pani inspektor głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Pragnę zacząć ten temat od serdecznego podziękowania członkom Komisji za stanowisko w sprawie projektu budżetu Państwowej Inspekcji Pracy, jak też tym z państwa, którzy są członkami Rady Ochrony Pracy, która także zajęła stanowisko w kwestii tego projektu po zapoznaniu się z harmonogramem naszych działań na rok 2008 i programem na lata następne.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Na forum Komisji Finansów Publicznych zapadła decyzja zredukowania budżetu PIP o kwotę 21.900 tys. zł przeznaczoną głównie na inwestycji. Stało się tak, mimo że, realizując zalecenia Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz innych komisji, corocznie zamieszczaliśmy w budżecie koszty pozyskiwania siedzib na własność w postaci trwałych zarządów. Rozmowy z władzami samorządowymi w wielu miastach przyniosły oczekiwane efekty i udało się nam wstępnie pozyskać przyrzeczenia przekazania lokali. W niektórych zaś wypadkach rozpoczęliśmy już procedurę przejmowania od Skarbu Państwa budynków przeznaczonych na własne lokum. W wyliczeniach przedstawionych Komisji Finansów Publicznych udokumentowywaliśmy, że koszty związane z pozyskaniem siedzib zwracają się w bardzo krótkim czasie, tak że w istocie są to inwestycje korzystne dla budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Uznaliśmy jednak, że cięcia budżetowe, których należy dokonać we wszystkich jednostkach, muszą dotknąć i Państwowej Inspekcji Pracy. W związku z tym, z polecenia Komisji Finansów Publicznych, zrezygnowaliśmy w roku 2008 ze wszystkich inwestycji, choć nieco żal nam zaniechania tych, które już rozpoczęliśmy i które teraz musimy zatrzymać niejako w pół kroku. Rok ten jednak przetrwamy, mimo że nie kupimy dodatkowych samochodów stanowiących nieodzowne narzędzie pracy inspektorów, zwłaszcza zważywszy to, że po wejściu Polski do strefy Schengen kontrole odbywać się będą o różnych porach dnia i nocy, a więc nie możemy przemieszczać się środkami komunikacji publicznej. Przy kontrolach legalności zatrudnienia, czy przy kontrolach interwencyjnych dotyczących np. wielkich katastrof, wypadków przy pracy itd., inspektorzy muszą być mobilni, w związku z czym zaplanowany został zakup samochodów. Od razu pragnę zaznaczyć, że nie chodziło o żadne limuzyny, ale o samochody skromne – skody i peugeoty 107. Z samochodów tych zrezygnowaliśmy, tak jak i z budynków na własne siedziby.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Zgłoszono jednakże wniosek o dodatkowe ograniczenie naszego budżetu o kwotę 6 mln. Stawia to pod znakiem zapytania możliwość realizacji naszych zamierzeń wynikających z harmonogramu, w tym ustawowych. Wchodzi bowiem w grę kwota ok. 2 mln związana ze wzrostem wynagrodzeń. Ze wspominanych już 300 nowych pracowników urzędu 140 ukończy w przyszłym roku aplikację, w związku z czym staną się oni inspektorami i muszą otrzymać wynagrodzenie takie, jakie mają inspektorzy pracy. W roku następnym aplikację ukończy pozostałe 160 osób.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Zważywszy, że mocą nowej ustawy zabroniono pracownikom PIP – podkreślam słowo „pracownikom”, bo zakaz dotyczy już nie tylko inspektorów, ale wszystkich osób zatrudnionych w Inspekcji – podejmowania dodatkowego zatrudnienia, płaca inspektora pracy na poziomie 3,5 tys. zł, a specjalisty 3,5 – 4 tys. zł brutto przestaje być atrakcyjna, a więc z roku na rok odnotowujemy coraz znaczniejszy odpływ najlepszej kadry. Dwumilionowy uszczerbek w budżecie odnoszącym się do finansowania wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne jest uszczerbkiem sporym.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Podobnie rzecz się ma w przypadku czteromilionowego uszczerbku w wydatkach bieżących. Co mieści się w bieżących rzeczowych wydatkach urzędu? Np. opłaty za czynsze, a są one większe ze względu na dodatkową liczbę osób zatrudnionych, gdyż musieliśmy wynająć dodatkową powierzchnię biurową. Chodzi również o koszty podróży służbowych krajowych i zagranicznych oraz wydatki związane ze współpracą międzynarodową. W pojęciu „podróże służbowe krajowe” nie kryją się wyjazdy do ośrodków szkoleniowych, lecz wyjazdy na kontrole, w tym kontrole interwencyjne. Wydatki bieżące to również opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych, zakupu energii, materiałów biurowych, jak i wydatki związane ze szkoleniem pracowników.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Gdy zastanawialiśmy się nad omawianą sugestią kolejnego zmniejszenia budżetu, jej skutki wydały się nam dramatyczne dla Inspekcji ze względu na to, że oprócz szkoleń, do wykonania których jesteśmy zobowiązani ustawowo, aplikacji grup 140– i 160-osobowej, nie stać nas już na żadne dokształcanie inspektorów. A zważyć trzeba na fakt, że inspektorzy pracy zajmują się ogromem zagadnień. Napotykają na sytuacje, które wymagają reagowania natychmiastowego, zwłaszcza w zakresie decyzji rodzących skutki finansowe, za które później urząd odpowiada.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Zważywszy całokształt naszej sytuacji, zwracam się do członków Komisji do Spraw Kontroli Państwowej o poparcie poprawki, znajdującej się w tej chwili w Komisji Finansów Publicznych, dotyczącej przywrócenia owych 6 mln zł do budżetu Państwowej Inspekcji Pracy. Decyzja taka pozwoli nam na przetrwanie roku 2008. Z całą odpowiedzialnością mówię o przetrwaniu właśnie, ponieważ tak rzecz wygląda. Państwo posłowie poznali dokładnie projekt naszego budżetu podczas poprzedniego posiedzenia i wiedzą, że został zaplanowany na poziomie niezbędnego minimum. Gdyby te 6 mln zł wróciło do nas, zdołalibyśmy przetrwać rok, oczywiście z pominięciem wszelkiego rozwoju, zwłaszcza w zakresie inwestycyjnym.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Jak już wspomniałam, towarzyszy mi główna księgowa urzędu, gdyby więc mieli państwo pytania szczegółowe, to udzieli na nie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Jak pani inspektor wiadomo, Komisja do Spraw Kontroli Państwowej w pełnym składzie poparła bez zastrzeżeń projekt budżetu Państwowej Inspekcji Pracy. Mam nadzieję, że dzisiejsze uwagi pani inspektor zostaną uwzględnione w głosowaniu podczas posiedzenia plenarnego Sejmu, zwłaszcza że chyba zupełnie niepotrzebne jest zabieranie tych pieniędzy. Cięcia, jak wiemy z debaty publicznej, są powodowane m.in. potrzebą dokonania podwyżek płac w innych dziedzinach życia naszego państwa. Zabieranie zaś z jednych płac po to, by podnieść płace inne jest działaniem mało sensownym.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Mam ponadto nadzieję, że wstrzymanie inwestycji, sygnalizowane przez panią inspektor, nie przyniesie poważnych strat. Czy dobrze zrozumiałem, że rozpoczęto budowy, które teraz zostaną wstrzymane, czy też chodzi o rozpoczęcie negocjacji na temat pozyskania pieniędzy? Jeśli bowiem rozpoczęte są inwestycje budowlane, warto by chyba sprawę tę zaakcentować, żeby wskutek nagłego zatrzymania budowy nie doszło do strat. Czy nie ma takich zagrożeń?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowPIPGrazynaWitkowska">Jeśli chodzi o inwestycje rozpoczęte, to zostaną one w roku przyszłym zakończone kosztem m.in. wydatków na informatykę i innych drobnych wydatków planowanych w inwestycjach, jak np. zakup archiwalnych regałów przesuwnych. Ze względu na olbrzymią ilość dokumentacji przechowywanej w okręgowych inspektoratach pracy musimy stopniowo budować archiwa z prawdziwego zdarzenia. Rezygnujemy z tego na razie. Podejmiemy też inne działania, żeby zrealizować inwestycje rozpoczęte, tak że urząd nie pozwoli na straty w budżecie państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy państwo posłowie mają pod adresem przedstawicieli PIP pytania dotyczące budżetu instytucji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanuszKrason">Mam nie tyle pytanie, ile pewną informację. Jeśli chodzi o poprawki w związku z tym budżetem, to są one dwie, w tym jedna zredagowana przeze mnie. Będą one przedmiotem obrad Komisji Finansów Publicznych. W sprawie tej rozmawiałem z posłem Stanisławem Szwedem, który nie był pewny, czy jest też poprawka sformułowana przez Klub Parlamentarny PiS, niewykluczone jednak, iż będziemy mieć możliwość głosowania dwukrotnego, co zwiększa szansę odzyskania tych 6 mln zł, gdyż być może wskazane są w ten sposób dwa źródła znalezienia kwoty.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselJanuszKrason">Chciałbym poinformować, że udało mi się porozmawiać z przewodniczącym Komisji Finansów Publicznych, a jednocześnie przewodniczącym największego klubu parlamentarnego, który podzielił moje obawy, że zabranie z budżetu PIP wspomnianych 6 mln zł jest zabójcze dla Inspekcji. Przewodniczący obiecał, że na forum swego klubu zaproponuje poparcie poprawki w tej sprawie. Mam więc nadzieję, że jeśli nie wydarzy się nic nieprzewidzianego, te 6 mln zł wróci do budżetu Inspekcji.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselJanuszKrason">Warto ponadto – żeby uniknąć podobnej sytuacji za rok – powiedzieć, że rzeczywiście istnieje problem związany z kadrą, który będzie się nasilać, jeżeli dopuścimy do tego, że wynagrodzenie w Państwowej Inspekcji Pracy nie będzie w godziwy sposób wzrastać. Zjawisko odchodzenia z urzędów dobrych fachowców dotyczy zresztą większości instytucji. Na forum Komisji Obrony Narodowej rozmawialiśmy na temat uzawodowienia polskiej armii i stwierdzone zostało, że problem nie polega na braku chętnych do korpusu szeregowych, ale i na tym, że zaczyna dawać o sobie znać zjawisko odchodzenia z sił zbrojnych dobrze wyszkolonej kadry oficerskiej.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PoselJanuszKrason">Godzi się też przypomnieć – o czym wszyscy obecni zresztą wiedzą, ale należy to zaakcentować – że inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy są kadrą bardzo dobrze przygotowaną zarówno w obszarze prawnym, jak i technicznym. Znakomitą wiedzę prawną ma bowiem inżynier, a prawnik dysponuje takąż wiedzą z dziedziny technicznej. Są to więc osoby, które na rynku pracy mogą się pewnie poruszać, gdyż są stale poszukiwane.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PoselJanuszKrason">Zważywszy na ten fakt podkreślić trzeba, że w roku 2009 musi nastąpić znaczny wzrost budżetu Państwowej Inspekcji Pracy. Pamiętać bowiem należy przy jego uchwalaniu, że na rok 2008 budżet ten zostaje zmniejszony o dwadzieścia kilka milionów złotych, a więc przyrost na rok 2009 musi być naprawdę duży. Mam nadzieję, że przy czteromiesięcznej procedurze uchwalania budżetu będzie czas na wylobbowanie tego. Pamiętać trzeba, że w roku 2009 kolejnych 160 pracowników zakończy aplikację inspektorską i będzie musiało otrzymać stosowne podwyżki. Już dziś powinniśmy mieć świadomość, że czeka nas potężna batalia. Komisja do Spraw Kontroli Państwowej jest odpowiednim forum do przygotowania poważnej debaty przyszłorocznej, kiedy to omawiany będzie budżet na rok 2009, w którym trzeba będzie z nawiązką oddać Inspekcji to, co zostaje z jej budżetu zdjęte w roku 2008.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PoselJanuszKrason">Jeśli do tego nie doprowadzimy, obawiam się, że powstawać będą coraz większe problemy z pozyskiwaniem dobrych pracowników i utrzymaniem obecnych. Być może trzeba będzie pomyśleć o innym rozwiązaniu polegającym na mniej rygorystycznych wymogach w kwestii zakazu dodatkowej pracy pracowników PIP. W moim wszakże przekonaniu nie byłoby to rozwiązanie rozsądne, gdyż wprowadziłoby zamęt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję za te słowa, ważne tym bardziej, że to Sejm sprawuje nadzór nad Państwową Inspekcją Pracy i ma zamiar przez najbliższe cztery lata wymagać od niej realizowania rozlicznych zadań. Nie możemy jednocześnie domagać się wykonywania licznych zadań i odbierać środki na ich realizację. Zgadzam się z opinią przedmówcy, że zwolnienie z rygoru polegającego na zachowywaniu jednego tylko miejsca pracy nie byłoby dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza że doświadczenia innych instytucji uczą, jak np. Policji, której funkcjonariusze dorabiali w firmach ochroniarskich, a szefowie nie zawsze postępowali uczciwie, iż kończy się to źle.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Pani inspektor wspomniała, że odchodzący inspektorzy znajdują pracę za granicą, co oznacza, że problem podejmowania pracy za granicą dotyczy już nie tylko zawodów pielęgniarki czy budowlańca. Rozszerza się również na najcenniejszych fachowców mających wielki wpływ na prężność funkcjonowania państwa.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Jutro przed nami głosowania. Są trzy poprawki dotyczące budżetu PIP idące w tym samym kierunku. Wydaje się, że przynajmniej część płacowa wydatków bieżących zostanie uratowana, podczas gdy przepadną zapewne pieniądze na planowane inwestycje. Zgodnie ze słowami posła Janusza Krasonia, sprawa ta powróci w latach następnych.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy ktoś z państwa jest jeszcze chętny do zabrania głosu na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJaroslawPieta">Do października byłem pracownikiem PIP. W ostatnią sobotę rozmawiałem z posłem Grzegorzem Dolniakiem, wiceprzewodniczącym mojego klubu, a wczoraj z posłem Zbigniewem Chlebowskim i na podstawie rozmów tych mogę żywić nadzieję, że obydwaj oni zostali przekonani o konieczności oddania Inspekcji 6 mln zł. Jeśli jednak chodzi o kwotę pozostałą, to nie ma, w moim przekonaniu, na co liczyć.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselJaroslawPieta">Na niedawnym naszym posiedzeniu, w czasie którego dyskutowany był projekt budżetu Inspekcji, mówiliśmy również o zarobkach inspektorów, którzy od roku 1999 realnie tracą. Jako niedawny pracownik tej instytucji sercem i duszą wierzę, że to się zmieni. Szkoda tylko, że głosy na ten temat dają się słyszeć dopiero teraz, podczas gdy przez ostatnich 7 lat posłowie o tym nie mówili.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Musielibyśmy sięgnąć do historii, żeby to ustalić, niemniej odnoszę wrażenie, że głosy na temat płac pojawiły się wraz z poprawą koniunktury gospodarczej w Polsce. W roku 2000 czy 2001, kiedy bezrobocie było wprost niebotyczne, opinie na temat konieczności podwyżek wypowiadano znacznie powściągliwiej, ale też utrata fachowców w różnych zawodach była znacznie mniejsza, nie było tak licznych wyjazdów pracowników za granicę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJaroslawPieta">Skutki jednak ówczesnej sytuacji odczuwamy dziś.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Sądzę, że dzisiejsze opinie o potrzebie podwyżek są naturalnym skutkiem poprawy koniunktury gospodarczej. Nic bowiem nie dzieje się w próżni, dość oczywiste jest patrzenie na dyskutowaną sprawę przez pryzmat gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Myślę, że wyczerpaliśmy już ten wątek. Czy pani inspektor bądź współpracownicy chcieliby ewentualnie poruszyć inne sprawy? Zachęcam do korzystania z okazji, jaką stworzyło niniejsze nasze spotkanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Chciałbym tylko naprawić swe niedopatrzenie. Kiedy przedstawiałam zastępców głównego inspektora, przedstawiłam wprawdzie wszystkich, ale nie dałam szansy zaprezentowania nadzorowanego przez nią pionu pani Iwonie Hickiewicz, mojej zastępczyni do spraw organizacyjnych. Jeśli można, prosiłabym o udzielenie jej teraz głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Zastępca głównego inspektora pracy Iwona Hickiewicz:</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Ja z kolei chciałabym tylko przypomnieć, że w działalności Państwowej Inspekcji Pracy i Głównego Inspektoratu Pracy poza sprawami z zakresu nadzoru czy prewencji i promocji, poza sprawami prawnymi istnieje też działalność bieżąca. W części przedstawionej przez dyrektor Grażynę Witkowską, będącą głównym księgowym Inspekcji, funkcjonuje również Departament Organizacyjny GIP, zajmujący się obsługą całego urzędu z punktu widzenia spraw być może prozaicznych, ale bez których żaden urząd nie mógłby działać.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Zajmujemy się sprawami związanymi z różnymi procedurami zamówień publicznych, sprawami dotyczącymi szkoleń inspektorów pracy, w tym bieżącą współpracą z naszym znakomitym ośrodkiem szkolenia we Wrocławiu. Być może część z państwa zna już ten ośrodek, będący placówką, którą Inspekcja szczyci się i zapewne szczycić się będzie przez długie jeszcze lata. Zajmujemy się ponadto sprawami związanymi z zakupami, sprawami lokomocyjnymi itd.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Myślę, że każdy inspektor udający się na kontrolę wie, jaka siła instytucjonalna za nim stoi, w czym jest bez wątpienia wielka zasługa i pani inspektor. Mam nadzieję, że w rozpoczętej niedawno kadencji będziemy mieli okazję zwiedzić ośrodek we Wrocławiu, być może da się tam zorganizować posiedzenie wspólne z Komisją Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">W dniu dzisiejszym odbywa się wiele posiedzeń komisji sejmowych oraz posiedzenia klubów, co oznacza, że powinniśmy zmierzać ku końcowi spotkania. Najbliższe posiedzenie poświęcone będzie przyjęciu planu pracy, w związku z czym apeluję o zgłaszanie tematów i uwag do projektu. Postaramy się jutro odbyć w tej sprawie posiedzenie prezydium Komisji.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Przypominam, że ze względu na jutrzejsze głosowania odwołane jest posiedzenie wyjazdowe w Najwyższej Izbie Kontroli. Odbędzie się ono w innym terminie, o czym zostaną państwo poinformowani z odpowiednim wyprzedzeniem.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy są jeszcze uwagi do części merytorycznej? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Kierownictwu Państwowej Inspekcji Pracy dziękuję za goszczenie nas, wszystkim państwu za udział w obradach.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny – zamykam posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>