text_structure.xml 86 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Witam przedstawicieli Poczty Polskiej S.A., którym przewodniczy prezes Maciej Polakowski. Witam prezesa Banku Pocztowego S.A. pana Tomasza Bogusa. Witam również bardzo serdecznie wiceprezesa Najwyższej Izby Kontroli pana Jacka Kościelniaka oraz pana Andrzeja Panusiaka członka Rady Nadzorczej Poczty Polskiej S.A. Witam bardzo serdecznie wszystkich gości, w tym także przedstawicieli strony społecznej. Witam również panie i panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Chcę zaproponować uzupełnienie porządku dziennego posiedzenia Komisji o rozpatrzenie informacji na temat strategicznych kierunków rozwoju Banku Pocztowego S.A. w latach 2010-2013.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Jeżeli nie usłyszę uwag, uznam, że Komisja zaakceptowała propozycję uzupełnienia porządku dziennego. …Proszę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Czy w posiedzeniu Komisji uczestniczy przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury? Mam na myśli podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, który jest odpowiedzialny za Pocztę Polską S.A.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Pan poseł Wiesław Szczepański zadał pytanie. Ponieważ nikt nie odpowiedział na pytanie, należy sądzić, że w posiedzeniu Komisji nie uczestniczy przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury, o którego pytał pan poseł Wiesław Szczepański. Byłoby dobrze, rzecz jasna, gdyby w posiedzeniu Komisji uczestniczył przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury. Sądzę, że wkrótce na posiedzenie dotrze przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury w odpowiedniej randze. Nie chcę, żebyśmy tracili czas, bo zmuszeni jesteśmy prowadzić posiedzenie w okolicznościach, które nie są od nas zależne. Chcę państwa poinformować, że na dzisiaj na godzinę 17.00 zostały zarządzone przez Marszałka Sejmu głosowania w Sejmie. Oznacza to, że posiedzenie Komisji musi się skończyć do godziny 17.00.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Witam pana ministra Macieja Jankowskiego. Pan poseł Wiesław Szczepański zapytał o pana ministra Macieja Jankowskiego, który właśnie dotarł na posiedzenie Komisji Infrastruktury. Oznacza to, że wszystko jest w porządku.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Mam w związku z tym następującą prośbę do wszystkich państwa. Posiedzenie rozpoczniemy od rozpatrzenia informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach działalności PPUP Poczta Polska, następnie rozpatrzymy informację na temat bieżącej sytuacji w Poczta Polska S.A. oraz planów strategii i dalszej restrukturyzacji Spółki, a na końcu zapoznamy się z informacją na temat strategicznych kierunków rozwoju Banku Pocztowego S.A. Mam następującą sugestię, czy może raczej prośbę. Chodzi o to, żeby informacje były przekazywane w sposób zwięzły. Umówmy się, że każda prezentacja materiałów będzie trwała od 12 do 15 minut. Chodzi o to, żeby posłowie mogli się jeszcze odnieść do informacji, które usłyszymy i które będą budzić nasze pewne wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Żeby nie przedłużać, poproszę wiceprezesa Najwyższej Izby Kontroli pana Jacka Kościelniaka o przedstawienie informacji Najwyższej Izby Kontroli. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie i panowie posłowie, szanowni państwo, zaprezentujemy państwu informację o wynikach kontroli działalności państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska”, z uwzględnieniem przepływów finansowych i jakości świadczonych usług. Kontrola dotyczyła okresu działalności Poczty Polskiej jako przedsiębiorstwa państwowego, jednak jej ustalenia i cześć ocen mogą być również wykorzystane przy analizie działania nowopowstałej Spółki. Jaki okres objęliśmy kontrolą? W zakresie dotyczącym przedsiębiorstwa państwowego kontrola obejmowała okres od 2006 roku do trzeciego kwartału 2008 r. Jeżeli chodzi o 2009 r., to kontrola przypadła na zakończenie procesu przekształcania w Spółkę Akcyjną, której założycielem jest Skarb Państwa. Celem kontroli było dokonanie oceny działalności państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska” w latach 2006-2008 w szczególności w zakresie wdrażania nowych usług i technologii, powszechnej dostępności, jakości i bezpieczeństwa usług pocztowych i finansowych oraz dbałości o wyniki finansowe.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Skontrolowaliśmy 51 jednostek ze wszystkich poziomów organizacyjnych Poczty Polskiej. Kontrola została przeprowadzona przez wszystkie delegatury Najwyższej Izby Kontroli. Ocena ogólna kontrolowanej działalności Poczty Polskiej jest negatywna dlatego, że zaobserwowaliśmy stałe pogarszanie się sytuacji ekonomiczno-finansowej operatora publicznego, nie zapewniono wymaganej powszechnej dostępności do usług pocztowych, nie dotrzymywano parametrów jakościowych świadczonych usług w zakresie terminowości i bezpieczeństwa obrotu, jak również z opóźnieniem realizowano inwestycje strategiczne dla rozwoju poczty.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Jeżeli chodzi o uzasadnienie oceny negatywnej, to, po pierwsze, najważniejszą sprawą, naszym zdaniem, jest wynik finansowy. W 2008 r. po raz pierwszy poniesiono stratę na działalności w wysokości 144.200 tys. zł. Stratę również przewidziano na okres 2009 r. Według ówczesnych szacunków, miała to być kwota 215.000 tys. zł. Na tym slajdzie widzicie państwo, jaka była tendencja kształtowania się wyniku finansowego wyrażona w milionach złotych.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Proszę państwa, jeżeli chodzi o uzasadnienie oceny negatywnej dotyczącej malejącej dostępności usług, to stwierdzamy, że nie spełniono rzetelnie wymogu uruchomienia na terenie kraju odpowiedniej liczby placówek pocztowych, czyli co najmniej 8240 placówek pocztowych. Wymagana liczba tych placówek została określona w znowelizowanych przepisach z inicjatywy Ministra Infrastruktury. Stwierdziliśmy również, że coraz mniej urzędów pocztowych prowadziło swoją działalność, za to pojawiło się coraz więcej fili i agencji pocztowych. Proszę państwa, na tym slajdzie uwidoczniona jest analiza pokazująca, jakie dane zebrała w toku postępowania kontrolnego Najwyższa Izba Kontroli i jakie dane przedstawiała Poczta Polska. Proszę państwa, jeżeli chodzi o dostępność usług mierzoną liczbą skrzynek pocztowych, to odnotowaliśmy, że na koniec 2006 r. było 4% mniej skrzynek niż w latach ubiegłych. Stwierdziliśmy również zbyt małą gęstość lub brak dostępu do skrzynek pocztowych na niektórych obszarach. Stwierdzamy również naruszania częstotliwości opróżniania skrzynek. Na tym slajdzie, proszę państwa, prezentujemy również zmniejszenie liczby urzędów pocztowych na rzecz filii urzędów pocztowych i agencji pocztowych. Na podstawie zebranych danych stwierdzamy, że następuje zmniejszenie dostępności do świadczenia usług. Przytoczę w tym kontekście jedną bardzo ważną informację. Z 57 do 52 zmniejszyła się liczba placówek czynnych całą dobę. Zmniejszyła się również liczba placówek otwartych w dni wolne od pracy, jak na przykład w soboty.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Proszę państwa, jeżeli chodzi o uzasadnienie oceny negatywnej dotyczącej jakości świadczonych usług, to naruszono wymagane prawem standardy terminowości doręczeń, obniżono poziom bezpieczeństwa obrotu pocztowego. Stwierdziliśmy większą liczbę przypadków zaginięć, uszkodzeń i sprzeniewierzenia wartości pieniężnych. Stwierdziliśmy również niską skuteczność podejmowanych działań na rzecz przeciwdziałania tego rodzaju zjawiskom. Proszę państwa, jeżeli chodzi o jakość usług i terminowość, to we wszystkich skontrolowanych oddziałach regionalnych i oddziałach rejonowych centrum Poczty osiągane wskaźniki terminowości dla co najmniej jednego rodzaju przesyłki listowej lub paczki były gorsze niż wymagane rozporządzeniem ministra infrastruktury. Jako jedną z głównych przyczyn składania reklamacji i skarg na działalności Poczty oraz rezygnacji z jej usług na rzecz innych operatorów pocztowych potwierdziło to co najmniej 27,4% ankietowanych kontrahentów instytucjonalnych.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Panie i panowie posłowie, jeżeli chodzi o jakość usług, bezpieczeństwo obrotu, to znaczenie mają tak zwane ujemne przejawy. Występowały zaginięcia, uszkodzenia, ubytki przesyłek listowych i paczek pocztowych, jak również sprzeniewierzenia pieniężne. W 11 ze skontrolowanych 17 oddziałów rejonowych wystąpiły przypadki nieprawidłowego zabezpieczenia obiektów pocztowych i obrotu przesyłkami. Wskaźnik występowania tych zjawisk wzrósł z poziomu 6,1 pkt w pierwszym półroczu 2006 r. do 7,9 pkt w pierwszym półroczu 2008 r. Również liczba tych zdarzeń zwiększyła się z 41,1 sztuk w 2006 r. do 49,4 tys. sztuk w 2007 r. Po 9 miesiącach 2008 r. osiągnęła poziom 43,9 tys. sztuk. Powyższe skutkowało wzrostem przyznanych odszkodowań z 4200 tys. zł w 2006 r. do 5500 tys. zł w 2007 r. i do 4300 tys. zł do końca września 2008 r.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Jeżeli chodzi o inwestycje, to stwierdzamy, że nastąpiły zmiany w planach Poczty Polskiej oraz brak konsekwentnego działania w zakresie budowy węzłów ekspedycyjno-rozdzielczych. Zmiany te nosiły znamiona niegospodarności będącej konsekwencją opóźnień w budowie węzłów ekspedycyjno-rozdzielczych oraz braków w wyposażeniu obiektów, które już zostały oddane do eksploatacji – na przykład, w grudniu 2007 r. we Wrocławiu, czy w listopadzie 2007 r. w Pruszczu Gdańskim. W wyposażonych już w sprzęt i urządzenia do automatycznego sortowania przesyłek obiektach, które zostały oddane do eksploatacji, była konieczność dokonywania ręcznego rozdziału przesyłek, co powodowało konieczność zatrudniania w węzłach znaczącej liczby własnych pracowników oraz wspomagania pracy węzłów pracownikami firm zewnętrznych, czyli tak zwanym outsourcingiem. Nie wykorzystano w pełni, szanowni państwo, zasobów Poczty Polskiej i maszyn do sortowania przesyłek. Jeżeli chodzi o budowę węzłów, na przykład, w Szczecinie, Białymstoku, Rzeszowie, Kielcach i Lublinie, to inwestycje te zostały czasowo wstrzymane lub uległy spowolnieniu. Wskutek tego do końca 2007 r. doszło do przesunięcia terminów zakończenia ich budowy i do zamrożenia już wydatkowanych środków w łącznej kwocie 25.157 tys. zł. W przypadku węzła w Olsztynie wydatkowano 3999 tys. zł, głównie na nabycie gruntów oraz budowę lewoskrętu, na inwestycję, która w ogóle została zaniechana. Ponadto wskutek utraty ważności pierwotnie sporządzonej za 5743 tys. zł dokumentacji budowlanej lub zmiany charakteru i statusu niektórych węzłów z głównych na pomocnicze Poczta Polska w przypadku ich realizacji będzie musiała ponieść dodatkowe nakłady na jej aktualizację szacowane w wysokości 3533 tys. zł. W grudniu 2003 r. pod budowę węzła w Rzeszowie zakupiona została za kwotę 4040 tys. zł nieruchomość w miejscowości Jasionka o łącznej powierzchni blisko 14 ha. W czerwcu 2006 r. za kwotę 1013,5 tys. zł wykonano dokumentację techniczną tej inwestycji, a we wrześniu 2006 r. uzyskano decyzję o udzieleniu pozwolenia na budowę ważną do dnia 21 września 2008 r. Z budowy węzła w pierwotnie planowanym zakresie zrezygnowano, bowiem decyzją Dyrekcji Generalnej Poczty Polskiej z kwietnia 2008 r. węzeł w Rzeszowie został zakwalifikowany od węzłów typu B bez umaszynowienia, w którym odbywa się ręczne dzielenie przesyłek. W rezultacie zaszła potrzeba opracowania nowej dokumentacji technicznej, której koszt wyniesie co najmniej 950 tys. zł. Łączna wysokość podatku od nieruchomości zapłaconego do końca października 2008 r. wyniosła 402,3 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Jeżeli chodzi o informatyzację, to stwierdzamy przewlekłe wdrażanie systemów informatycznych. W umowach na ich wykonanie nienależycie zabezpieczone były interesy Poczty Polskiej, co wiązało się z nieuzasadnionymi dodatkowymi wydatkami. Nieprawidłowości wykryto w 7 spośród 10 postępowań o udzielenie zamówień. Były to postępowania o wartości 251.700 tys. zł. Stwierdziliśmy w tym również nieuzasadnioną rezygnację z trybów konkurencyjnych. Z planowanych nakładów inwestycyjnych i tak zwanych środków na finansowanie kosztów towarzyszących inwestycjom wydatkowano tylko odpowiednio 35,6% oraz 24% planowanych kwot. Skutkiem tego wskaźnik informatyzacji placówek pocztowych, zamiast się poprawić, uległ pogorszeniu z 93,5% do 90,7%. Opóźniła się budowa zintegrowanego systemu informatycznego.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Jeżeli chodzi o strategię rozwoju poczty, to w ograniczonym zakresie i z opóźnieniem realizowana była strategia rozwoju Poczty Polskiej na lata 2006-2009, której opracowanie kosztowało blisko 2600 tys. zł. Z 33 wskazanych w tym dokumencie inicjatyw głównie z uwagi na ograniczenia finansowe podjęto realizację tylko 21 inicjatyw. W strategii zignorowano szereg istotnych kwestii dotyczącej bieżącej i późniejszej docelowej działalności przedsiębiorstwa, wobec czego w listopadzie 2008 r. zlecono opracowanie kolejnej strategii na lata 2009-2015 za kwotę 3600 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Szanowni państwo, Najwyższa Izba Kontrolki sformułowała wniosek do Ministra Infrastruktury o podjęcie kroków mających na celu uzupełnienie przepisów dotyczących działalności pocztowej o regulacje, które skutecznie wyeliminują możliwość nieuprawnionego wykonywania przez innych operatorów pocztowych usług zastrzeżonych dla Poczty Polskiej i które pozwolą na jednoznaczne rozliczanie operatora publicznego ze spełniania kryteriów dostępności do usług pocztowych. Celem nowych regulacji powinno być, między innymi, zwiększenie poziomu ochrony praw Poczty Polskiej i konsumentów, w tym uniemożliwienie operatorowi publicznemu zaliczania do sieci placówek tych jednostek, które zawiesiły działalność, oraz przeciwdziałanie ograniczaniu przez placówki pocztowe zakresu świadczonych powszechnych usług pocztowych.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Jeżeli chodzi o wnioski do Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej, to sformułowaliśmy wniosek o racjonalizację struktury organizacyjnej Poczty Polskiej oraz stanu zatrudnienia, wypracowanie i wdrożenie rozwiązań organizacyjnych poprawiających skuteczność doręczeń przesyłek listowych i paczek pocztowych celem ograniczenia skali ich awizowania, kreującego powstawanie kolejek przy okienkach pocztowych, oraz dokonanie inwentaryzacji i oceny funkcjonalności istniejących i wdrażanych w Poczcie Polskiej systemów informatycznych pod kątem ich zupełności, kompatybilności, przydatności i bezpieczeństwa dla prowadzonej działalności pocztowej. Jeśli chodzi o kolejne wnioski, to mówiliśmy o zagospodarowaniu nieruchomości zbędnych oraz wypracowaniu zasad efektywnego zarządzania posiadanym zasobem mieszkaniowym celem zmniejszenia ponoszonych kosztów ich utrzymania, jak również zapewnienie we współpracy z Telekomunikacją Polską S.A. racjonalnej gospodarki nieruchomościami stanowiącymi współwłasność oraz poprawienie relacji ekonomicznych z podmiotami zależnymi od Poczty Polskiej, wycofanie się z powiązań kapitałowych ze spółkami nie przynoszącymi jej korzyści.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Jeżeli chodzi o realizację ważniejszych wniosków pokontrolnych, to doszło do likwidacji 125 długotrwale zawieszonych placówek pocztowych, podjęto działania również na rzecz świadczenia przez agencje pocztowe pełnego zakresu powszechnych usług pocztowych, jak również poprawy jakości świadczonych usług pocztowych oraz ograniczenia skarg i reklamacji a także ujemnych przejawów działalności pocztowej oraz zagospodarowania niewykorzystywanych lub zbędnych nieruchomości Poczty Polskiej. Wszczęto również postępowania na dostawę, montaż, szkolenie, uruchomienie i serwis gwarancyjny maszyn rozdzielczych w węzłach eksploatacyjno-rozdzielczych.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Jeżeli chodzi o działalność Urzędu Komunikacji Elektronicznej, to sformułowaliśmy wobec tego urzędu ocenę ogólną kontrolowanej działalności jako pozytywną pomimo stwierdzonych nieprawidłowości. Te nieprawidłowości polegały na tym, że Urząd Komunikacji Elektronicznej nie przeprowadzał w Poczcie Polskiej wymaganych Prawem pocztowym kontroli liczby i sposobu rozmieszczenia placówek pocztowych, a przy wykonywaniu badań jakościowych usług pocztowych nie przestrzegano norm odnoszących się do ciągłości pomiarów. Stwierdziliśmy nieprawidłowy sposób przeprowadzania przez Urząd Komunikacji Elektronicznej weryfikacji ksiąg rachunkowych i rachunku kosztów Poczty Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Sformułowaliśmy wniosek do prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, żeby podjął działania dla zapewnienia wykonywania kontroli operatora publicznego w pełnym zakresie określonym Prawem pocztowym oraz żeby zapewnił ciągłość badań jakości usług pocztowych w zgodzie z obowiązującymi normami.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Szanowni państwo, jeżeli chodzi o efekty finansowe, to dotychczasowe efekty finansowe kontroli wyrażają się ujawnieniem nieprawidłowości w łącznej kwocie 356.200 tys. zł. Składają się na to, między innymi, kwoty wydatkowane z naruszeniem prawa w wysokości 122.900 tys. zł, kwoty wydatkowane z naruszeniem zasad należytego zarządzania finansami w wysokości 71.400 tys. zł oraz potencjalne finansowe lub sprawozdawcze skutki nieprawidłowości w wysokości 141.700 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Jeżeli chodzi o realizację wniosków pokontrolnych, to prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej poinformował Najwyższą Izbę Kontroli, między innymi, o tym, że przygotował nowelizację Prawa pocztowego, wychodząc, między innymi, naprzeciw oczekiwaniom Najwyższej Izby Kontroli w zakresie sposobu sprawowania kontroli i nadzoru nad działalnością pocztową. Podjął się również uporządkowania spraw związanych z wszczynaniem postępowań karnych oraz egzekucją kar pieniężnych nałożonych przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej na operatorów pocztowych. Podjął również działania zmierzające do zwiększenia nadzoru nad udzielaniem zamówień publicznych przez Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz działania mające na celu zapewnienie właściwego prowadzenia rejestru skarg na działalność operatorów pocztowych oraz kontroli przebiegu i terminowości ich załatwiania. Jeśli chodzi o refleksję, jaką Najwyższa Izba Kontroli sformułowała na koniec procesu kontrolnego po analizie wszelkich materiałów, to uważamy, że istotne dla Poczty Polskiej, a w szczególności dla jej dalszego funkcjonowania i utrzymania znaczącej pozycji i konkurencyjności na rynku usług pocztowych, będzie właściwe wykorzystanie czasu i podjęcie działań organizacyjnych, ekonomicznych, prawnych i technicznych do końca 2012 r., to jest do czasu całkowitego uwolnienia na terenie kraju tych usług.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, z mojej strony to wszystko. Rozumiejąc, że czas trwania posiedzenia Komisji jest ograniczony, bardzo państwu dziękuję za uwagę. Jesteśmy gotowi do udzielenia odpowiedzi na pytania. Jeżeli będą państwo mieli jakieś pytania pod naszym adresem, to bardzo proszę je zadawać. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do rozpatrywania informacji na temat bieżącej sytuacji w Poczta Polska S.A. oraz planów strategii i dalszej restrukturyzacji Spółki. Pan prezes Andrzej Polakowski, proszę bardzo. Wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli pan Jacek Kościelniak mówił dłużej niż 12 minut. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejPolakowski">Żeby w tak krótkim czasie zreferować zagadnienie, trzeba być mistrzem świata. Poproszę, żeby prezentację przedstawił pan prezes Tomasz Malczewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TomaszMalczewski">Dzień dobry państwu. Szanowni państwo, chcemy przedstawić prezentację wyników prac zespołu powołanego zarządzeniem zarządu Poczty Polskiej S.A. do opracowania strategii dla potrzeb Poczty Polskiej S.A. na lata 2010-2015. Do prac nad tą nową strategią przystąpiliśmy zaraz po przekształceniu państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej w spółkę akcyjną. Tak duża firma, która ma takie znaczenie na rynku, powinna mieć, jak każda inna, swoją strategię, cel działania oraz sposoby pozwalające na realizację celów określonych w strategii.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#TomaszMalczewski">Prezentacja już jest gotowa. Postaram się tak szybko, jak to możliwe, przedstawić prezentację. Mamy 56 slajdów do obejrzenia. Pozwolą państwo, że niektóre slajdy, te mniej istotne, będę w takim razie pomijał. Myślę, że prezentacja powinna trwać przynajmniej 40 minut. W pierwszej kolejności przedstawię państwu, jak wygląda obecna sytuacja Poczty Polskiej S.A. Przedstawię również wyniki finansowe Poczty Polskiej na tle innych operatorów narodowych. Będę również korzystał z dokumentów przygotowanych na potrzeby zarządu Poczty Polskiej, które stanowią bardzo cenny materiał analityczny.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#TomaszMalczewski">Na tym slajdzie widzimy, jak kształtuje się sytuacja Poczty Polskiej na tle innych europejskich operatorów narodowych. Mamy tutaj pokazane wskaźniki dotyczące Przychodowości oraz zyskowności. Szczerze mówiąc, jak państwo sami widzicie, pozycja Poczty Polskiej S.A. nie jest najlepsza. Jesteśmy w kącie bliskim zera. Zajmujemy nawet gorszą pozycję od innych środkowoeuropejskich operatorów narodowych. To są dane za lata 2005-2009.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#TomaszMalczewski">Następnie widzimy, jak kształtują się średnie przychody na pracownika Poczty Polskiej S.A. w porównaniu do innych operatorów. Średnio jest to wskaźnik w wysokości prawie 18 tys. euro na pracownika. Ten wskaźnik wzrósł w 2009 r. głównie wskutek zmniejszenia liczby etatów w Poczcie Polskiej. Również inne wskaźniki dotyczące potencjału wzrostu efektywności pracy pozycjonują nas, niestety, na końcu listy wiodących operatorów europejskich. Liczba przesyłek pocztowych przypadających na jednego pracownika, chociaż wzrosła w ostatnich latach, wynosi tylko 16 tys. sztuk.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#TomaszMalczewski">Kolejne wskaźniki, dzięki którym możemy porównać się do innych europejskich operatorów narodowych, to między innymi liczba przesyłek pocztowych przypadających na jedną placówkę. Tutaj również ze względu na dużą liczbę placówek pocztowych i porównywalnie niski wolumen przesyłek w stosunku do innych europejskich operatorów narodowych ten wskaźnik jest bardzo niski. Przedstawiam państwu to wszystko, ponieważ to są informacje pokazujące nasz sposób widzenia tego, w jaki sposób firma powinna się przekształcać, aby dorównywać do wiodących europejskich operatorów narodowych, a przynajmniej do tych, których można uznać za średnich.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#TomaszMalczewski">Po raz pierwszy, jak to zostało przedstawione w informacji Najwyższej Izby Kontroli, Poczta Polska osiągnęła stratę w 2008 r. Rok 2009 też zakończyliśmy stratą. Plan na 2010 r. również przewiduje stratę, ale zakładamy, że ta strata bardzo się zmniejszy.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#TomaszMalczewski">Jeżeli chodzi o założenia planu finansowego, to niczego państwo nie widzą, ale powiem, że zysk brutto za 2009 r. wyniósł 154.983 tys., a plan rzeczowo-finansowy na 2010 r. zakłada stratę brutto w wysokości 6000 tys. zł oraz stratę netto w wysokości 23.400 tys. zł. Planujemy znaczące zmniejszenie wysokości straty w 2010 r.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#TomaszMalczewski">Chcę powiedzieć, że pracując nad strategią, przyjęliśmy dość konserwatywne założenia, uważając, iż jako firma musimy, tak naprawdę, sami sobie poradzić z naszymi problemami. Takie myślenie nam przyświecało w trakcie prac nad strategią. Mamy pewne ograniczenia, jeżeli chodzi o wykorzystanie środków własnych oraz środków obcych pochodzących z kredytu. To mniej więcej kształtuje się na poziomie 225.000 tys. zł. Takie są możliwości finansowania się zewnętrznego Poczty Polskiej w dzisiejszych warunkach. Wyniki finansowe osiągane obecnie i w latach ubiegłych nie pozwalają na dalsze zadłużanie się Poczty Polskiej S.A. Nie zakładamy również wykorzystania środków z budżetu Unii Europejskiej, bo byłoby to trudne, biorąc pod uwagę, że jesteśmy uznani za tak zwanego operatora zasiedziałego. Będziemy jednak starali się opracować pewne metody zdobycia środków z budżetu Unii Europejskiej za pomocą spółek zewnętrznych należących do naszej grupy kapitałowej. Nie zakładamy, że będziemy korzystać z pomocy publicznej. Zakładamy, że konsekwentnie realizując tę strategię, poradzimy sobie sami, nie korzystając z pomocy państwa. Nasze podejście do strategii oraz model finansowy nie zakłada również, że będziemy korzystać z dofinansowania usług powszechnych. Długoterminowo zamierzamy podobnie, jak nasza spółka córka, czyli Bank Pocztowy S.A., upublicznić Spółkę poprzez emisję akcji na Giełdzie Papierów Wartościowych. Decyzję uzależniamy od tego, czy uda nam się ustabilizować finanse spółki w najbliższych latach. W strategii ten cel nie został ujęty. Nie uwzględniamy w strategii tych środków, które ewentualnie będzie można dodatkowo pozyskać na rynku tą drogą.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#TomaszMalczewski">Na kolejnym slajdzie przedstawione zostały założenia finansowe dla projekcji bazowej. Żeby określić efekty inicjatyw, które są zawarte w strategii, musieliśmy odnieść się do bazy, którą wyliczyliśmy na podstawie wskaźników pokazanych na tym slajdzie. Najważniejsze jest to, że w projekcji bazowej założyliśmy, że wynagrodzenia, które są zagadnieniem wrażliwym społecznie, w 2010 r. będą na poziomie planu operacyjnego, w 2011 r. wzrosną o 4%, w 2012 – o 5,3%, a w latach 2013-2015 – o 3,5% rocznie.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#TomaszMalczewski">Są tutaj również liczne inne założenia. Najważniejsze z nich to założenie, że nastąpi wzrost cen listów i paczek w latach 2011 i 2012. Zakładamy, że od 2013 r. podnoszenie cen nie będzie już możliwe ze względu na liberalizację rynku.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#TomaszMalczewski">Przygotowując projekcję bazową, policzyliśmy, że jeżeli Poczta Polska S.A. nie przeprowadzi wewnętrznej restrukturyzacji i zmian w zakresie optymalizacji zatrudnienia oraz procesów, to przy założeniu, że zatrudnienie przez kolejne 5 lat pozostałoby na niezmienionym poziomie i że nie zrealizowano by żadnych zmian, w wariancie optymistycznym zagrożenie utratą płynności Poczty Polskiej S.A. pojawi się już w 2012 r., ponieważ zapotrzebowanie na finansowanie wyniesie 457.000 tys. zł. Wariant pesymistyczny zakłada, że to zagrożenie pojawi się jeszcze wcześniej, bo już w 2011 r. zapotrzebowanie na środki obce wyniesie 489.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#TomaszMalczewski">Kolejny slajd przedstawia pogorszenie się kondycji finansowej Poczty Polskiej S.A., co praktycznie w 2011 r. doprowadzi do wyczerpania możliwości finansowania strat ponoszonych przez przedsiębiorstwo środkami obcymi oraz dalsze pogarszanie się kondycji finansowej i ekonomicznej Poczty Polskiej S.A. Konieczne jest podjęcie działań przede wszystkim o charakterze restrukturyzacyjnym. Analizowane były cztery modele rozwoju operatorów międzynarodowych na podstawie benchmarku i porównania do innych firm. Wszędzie jednak, zanim dochodzi do jakichś zmian polegających na oparciu się na nowych filarach biznesu, wejścia na nowe rynki czy ekspansji zagranicznej, należało dokonać restrukturyzacji wewnętrznej tych przedsiębiorstw. Czołowi operatorzy międzynarodowi takie przekształcenia przeprowadzili, dzięki czemu są kilka kroków przed nami. Jako zarząd Poczty Polskiej S.A. jesteśmy bardzo zdeterminowani, żeby podjąć energiczne kroki zmierzające do przeprowadzenia takiej restrukturyzacji przedsiębiorstwa.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#TomaszMalczewski">Ponieważ jest mało czasu, przejdziemy do kolejnego slajdu. Na marginesie chcę powiedzieć, że międzynarodowi operatorzy stosują różne strategie, między innymi, dotyczące dywersyfikacji swojej działalności. Biorąc pod uwagę to, że rynek listów kurczy się, nie jest tak, że nie uruchamiając dodatkowych biznesów i nie dywersyfikując swojej działalności, można się utrzymać na tym rynku. Jest to bardzo trudne. Przy zmniejszających się przychodach oraz przy zmniejszającym się wolumenie przesyłek sitowych należy naprawdę bardzo ostro ciąć koszty i ograniczać działalność.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#TomaszMalczewski">Typowe elementy strategii operatora, które są rozważane dla Poczty Polskiej S.A., to ambitne inicjatywy rozwojowe, jak ekspansja na nowe rynki, rozwój nowych linii biznesowych, przejęcia innych podmiotów, ale, jak wspomniałem wcześniej, w pierwszej kolejności należy zrestrukturyzować działalność podstawową. To jest warunkiem ambitnej strategii.</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#TomaszMalczewski">Obecna negatywna sytuacja w otoczeniu makroekonomicznym, czyli spowolnienie gospodarcze oraz tak zwany efekt substytucji negatywnie wpływają na dalsze kształtowanie się wolumenów na tym rynku i ograniczają wzrost przedsiębiorstwa, co powoduje dalsze ryzyko pogarszania się sytuacji Poczty Polskiej S.A. Zwracam uwagę, na przykład, na ostatnią decyzję dotyczącą możliwości przesyłania faktur w postaci elektronicznej, która, jak sądzę, również przyczyni się do jeszcze szybszego kurczenia się tego rynku. Taka jest, niestety, prawda. Z faktami nie dyskutujemy, lecz staramy się dostosować naszą strategię do tych zmieniających się warunków.</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#TomaszMalczewski">Proszę o kolejny slajd. Jeszcze dalej. Przepraszam, miałem na myśli wcześniejszy slajd. Zakładamy, że podniesienie cen jest krótkotrwałym pomysłem na poprawę kondycji finansowej i trudnym do realizacji, biorąc pod uwagę ograniczenia nakładane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz liberalizację rynku, która nastąpi od 2013 r. To jest trudne również z tego względu, że de facto już dzisiaj na tym rynku jest olbrzymia konkurencja. Wyprzedaż majątku nie może być samym w sobie celem strategicznym przedsiębiorstwa. To działanie ma charakter krótkotrwały, które ma na celu poprawić kondycję finansową i płynność finansową Spółki, ale nie może ono być celem samym w sobie. Skupiamy się na restrukturyzacji, komercjalizacji, która już nastąpiła, oraz dalszej prywatyzacji przedsiębiorstwa. To są działania, które mają największe znaczenie dla Poczty Polskiej S.A. Naszym zdaniem, przyniosą one bardzo korzystne rezultaty.</u>
          <u xml:id="u-7.16" who="#TomaszMalczewski">Proszę o kolejny slajd. Można powiedzieć, że hasłem naszej strategii jest restrukturyzacja Spółki dla rozwoju. Kładziemy bardzo duży nacisk przez pierwsze trzy lata realizowania strategii na działania restrukturyzacyjne oraz optymalizację kosztów działania. Kolejne działania stanowić będą przygotowanie do realizacji kolejnego etapu, w którym najważniejszym zadaniem będzie zebranie środków finansowych pozwalających na realizację działań mających na celu rozwój Spółki.</u>
          <u xml:id="u-7.17" who="#TomaszMalczewski">Proszę o kolejny slajd. Zarząd Poczty Polskiej S.A. na warsztatach ustalił misję i wizję Poczty Polskiej S.A. Chcemy być operatorem, który zbliża ludzi i biznes, przekazując to, co ważne. Przekazujemy to, co ważne, ponieważ przekazujemy pomiędzy indywidualnymi klientami ważne sprawy, jak emocje wyrażone w listach, i pomiędzy biznesem, jak na przykład faktury, rachunki, umowy, paczki i rozmaite wartości. To jest istota działania naszego przedsiębiorstwa. W ten sposób chcemy zbliżać ludzi i biznes do siebie, będąc wciąż ważnym elementem służącym komunikacji na rynku. Zaspokajamy przede wszystkim potrzeby klientów indywidualnych. Mocno skupiamy się na naszych ważnych klientach instytucjonalnych. Chcemy realizować działalność pocztową, ale również rozszerzać ją o takie dwa kolejne filary służące stabilizacji przychodów Poczty Polskiej S.A., którymi są usługi finansowe oraz usługi logistyczne.</u>
          <u xml:id="u-7.18" who="#TomaszMalczewski">Poczta Polska S.A. tradycyjnie wartość przedsiębiorstwa buduje z dużą odpowiedzialnością społeczną. Chcemy budować przewagę konkurencyjną w oparciu o kompetencje i zaangażowanie pracowników, powszechną dostępność sieci, innowacyjność produktów oraz zastosowanie nowoczesnych procesów i technologii.</u>
          <u xml:id="u-7.19" who="#TomaszMalczewski">Poświęcę kilka słów głównym kierunkom działań strategicznych. Mówiąc hasłami, chcemy działać elastycznie, efektywnie, nowocześnie, prokliencko i dużym z zaangażowaniem naszych pracowników. W ramach tych głównych kierunków działań strategicznych są zawarte takie działania jak optymalizacja sieci placówek pocztowych, optymalizacja zasobów i struktury organizacyjnej Poczty Polskiej S.A., przejście na zarządzanie zoptymalizowanymi procesami, odbudowa pozycji rynkowej Poczty Polskiej S.A., budowa kompetencji i zaangażowania kadr Poczty Polskiej S.A.</u>
          <u xml:id="u-7.20" who="#TomaszMalczewski">Mapę strategii, która została zwizualizowana w ten sposób, przedstawiałem w ten sposób, że tu są dwa główne obszary, czyli, po pierwsze, obszar restrukturyzacji i optymalizacji kosztów, i po drugie, obszar rozwojowy, czyli odbudowa pozycji rynkowej Poczty Polskiej S.A. poprzez wzrost satysfakcji klientów, jakości obsługi, poprawy wizerunku. Są tutaj wszystkie działania związane z poprawą jakości i konkurencyjności usług a także poprawą jakości obsługi klientów indywidualnych oraz klientów instytucjonalnych, czyli kluczowych klientów Poczty Polskiej S.A. Do procesów optymalizujących należą przede wszystkim optymalizacja sieci placówek pod kątem potrzeb klientów indywidualnych i biznesowych z założeniem, że te usługi będą świadczone w sposób efektywny przez sieć placówek, która również będzie efektywna kosztowo. Chcemy rzecz jasna optymalizować procesy biznesowe, zasoby i strukturę organizacyjną. To wszystko będzie wsparte kompetentną zmotywowaną grupą pracowników, wprowadzaniem zarządzeń procesowych i projektowych, kompleksowym systemem obsługi placówek pocztowych oraz systemem informacji zarządczej. Jako zarząd wskazaliśmy sobie pewne cele, takie kamienie milowe, których chcemy się trzymać, realizując strategię. Chcemy rozliczać z realizacji tych celów siebie oraz menedżerów zatrudnionych przez Pocztę Polską S.A. Należy tutaj wymienić wskaźniki dotyczące rentowności, sprzedaży netto, płynności finansowej, pokrycia kosztów przychodami, przychodów ze sprzedaży. Te wskaźniki są zaprezentowane w materiałach. Wśród innych wskaźników, które będziemy co roku analizować i które zostały wymienione w strategii, należy wymienić średni przychód ze sprzedaży na pracownika, produktywność wynagrodzeń, produktywność placówek pocztowych oraz zysk operacyjny przed indeksowaniem, opodatkowaniem oraz zapłaceniem odsetek. Jak państwo widzą, w porównaniu do innych europejskich operatorów narodowych nie są to jakieś wygórowane wskaźniki, ale zapewniają stabilny rozwój formy i, mam nadzieję, będą powodować w przyszłości zadowolenie właściciela, którym jest Skarb Państwa, oraz klientów i przyszłych akcjonariuszy.</u>
          <u xml:id="u-7.21" who="#TomaszMalczewski">Podsumowując założenia dotyczące działań restrukturyzacyjnych, trzeba powiedzieć, że nadrzędnym celem w ramach tej strategii przedstawianej przez nas jest przywrócenie równowagi finansowej Poczty Polskiej S.A. oraz wypracowanie nadwyżki finansowej pozwalającej na prowadzenie inwestycji związanych z planowanym w przyszłości rozwojem. Widzieliście państwo na wykresie, jak się kształtuje sytuacja finansowa Poczty Polskiej S.A. Dla nas najważniejszym celem jest okrzepnięcie i stanięcie na nogi. Musimy zachowywać się jak piłkarz, który na boisku charakteryzuje się elastycznością i szybkością. Jeżeli miałbym znaleźć jakieś nawiązania do piłki nożnej, to porównując Hiszpanię i Polskę, nasi piłkarze muszą nabrać więcej kondycji i sił, żeby mogli szybciej biec do przodu. Chociaż nasi listonosze nie mają tego problemu, to Poczta Polska S.A. musi zrzucić z siebie niepotrzebny balast.</u>
          <u xml:id="u-7.22" who="#TomaszMalczewski">To wszystko chcemy zrealizować poprzez optymalizację liczby placówek pocztowych, struktury sieci, procesów doręczeń i sortowania listów rejestrowanych oraz efektywne zarządzanie procesami i wykorzystanie zasobów. W tym przypadku kluczowe znaczenie ma kontynuowanie prac nad wdrożeniem modeli kosztowych oraz wprowadzenie systemu zarządzania kosztami procesów.</u>
          <u xml:id="u-7.23" who="#TomaszMalczewski">Jest jeszcze wariant pesymistyczny. Wierzymy, że skuteczna realizacja tych inicjatyw pozwoli nam uniknąć realizacji pesymistycznego scenariusza w zakresie kształtowania się przychodów Poczty Polskiej S.A. Celem restrukturyzacji jest minimalizacja negatywnych efektów związanych z liberalizacją rynku usług pocztowych w 2013 r. oraz przygotowanie pod niezbędne inwestycje oraz ewentualne przejęcia innych podmiotów, dzięki którym będziemy w stanie zwiększać udziały w rynku w obszarze rynku paczek i przesyłek ekspresowych. Żeby tego dokonać, potrzebujemy, oczywiście, środków finansowych.</u>
          <u xml:id="u-7.24" who="#TomaszMalczewski">Kolejne działania, które zamierzamy podjąć, mają charakter rozwojowy. Osoba odpowiedzialna za prezentację pominęła kilka slajdów, być może słusznie mnie poganiając. Jeżeli chodzi o działania rozwojowe, to mają one na celu utrzymanie pozycji lidera na rynku przesyłek listowych, zwiększenie przychodów z usług finansowych oraz zwiększenie udziałów w rynku KEP, czyli kurier, ekspres, paczka. Powiedziałem o spadku na rynku listów, ale rynek paczek rośnie. Poczta Polska S.A. wiąże swoją szansę z rozwojem tego rynku. Chcemy mocniej współpracować z szeroko pojętym rynkiem e-commerce oraz sklepami internetowymi. Pierwsze oferty Poczty Polskiej S.A. na tym rynku już się pojawiły. Swoje działania marketingowe kierujemy właśnie na ten rynek, zachęcając do korzystania internautów i osoby dokonujące zakupów w sieci internet do korzystania z naszych usług. Chcemy w tym celu przeprowadzić reorganizację oferty usług pocztowych. Chcemy wdrożyć nowy model zarządzania sprzedażą produktów finansowo-ubezpieczeniowych, który będzie bardziej efektywny i który będzie przynosił nam więcej przychodów. Chcemy również wprowadzić mechanizmy, które zapewnią nam lojalność najważniejszych klientów.</u>
          <u xml:id="u-7.25" who="#TomaszMalczewski">Dla obrony pozycji Poczty Polskiej S.A niezbędna jest współpraca z regulatorem, który podejmuje działania prawne służące ochronie obszaru zastrzeżonego. Cieszy nas to, że nawet w informacji Najwyższej Izby Kontroli zwrócono uwagę na bezprawne, naszym zdaniem, naruszanie obszaru zastrzeżonego przez operatorów, którzy, wchodząc w obszar zastrzeżony, nadużywają polskiego prawa. Strategia uwzględnia również inwestycje w placówki pocztowe, które koncentrować się będą na modernizacji, poprawie wystroju i funkcjonalności placówek, a także systemów IT wspierających sprzedaż w placówkach, żeby można było szybciej i bardziej sprawnie obsługiwać w lepszych warunkach, wykorzystując nowoczesne zintegrowane systemy informatyczne.</u>
          <u xml:id="u-7.26" who="#TomaszMalczewski">Mówiłem, że ważnym elementem warunkującym sukces tej strategii będzie ich wsparcie działaniami marketingowymi oraz działaniami z zakresu public relations, które wpływać będą na poprawienie wizerunku Poczty Polskiej S.A. Kiedy osiągnięta zostanie stabilizacja finansowa i kiedy potrzeby wewnętrzne zostaną zapewnione, planujemy przygotowanie oferty rozwoju logistyki pocztowej, dzięki czemu zamierzamy wesprzeć działalność Poczty Polskiej S.A. na trzecim filarze, którym jest rozwój usług logistycznych.</u>
          <u xml:id="u-7.27" who="#TomaszMalczewski">Można ogólnie powiedzieć, że strategia składa się z trzech głównych zadań restrukturyzacyjnych oraz dwóch zadań rozwojowych. Na kolejnych slajdach szczegółowo opisano, jakie są kluczowe czynniki sukcesu dotyczące tych kierunków strategicznych. Poproszę o kolejny slajd. Jeżeli pan przewodniczący i państwo posłowie pozwolą, to nie będę omawiał tego zagadnienia szczegółowo.</u>
          <u xml:id="u-7.28" who="#TomaszMalczewski">Przejdę w związku z tym do najważniejszego slajdu. Mam na myśli slajd numer 38. Te strategiczne kierunki, które starałem się państwu jak najszybciej przedstawić – przepraszam za ten pośpiech, który, być może, spowodował, że moja wypowiedź brzmiała chaotycznie, ale zostałem niejako zmuszony do tego warunkami – dzielą się na inicjatywy restrukturyzacyjne, inicjatywy rozwojowe oraz oznaczone na slajdzie symbolem parkingu inicjatywy kierunkowe, które są inicjatywami dodatkowymi. Pracujemy nad tymi inicjatywami. Chcemy dokonać kalkulacji tych inicjatyw, żeby ich realizacja przyniosła realne rezultaty.</u>
          <u xml:id="u-7.29" who="#TomaszMalczewski">Kolejny, również ważny slajd, pokazuje, że realizując tę strategię – mam nadzieję, z sukcesem – chcemy uzyskać dodatkowy efekt finansowy w postaci takiej skumulowanej sumy przychodów wynikających z wdrożenia inicjatyw restrukturyzacyjnych. W ciągu 5 lat to będzie kwota w wysokości 1.689.000 tys. zł. Ta kwota stanowi zsumowany efekt wszystkich inicjatyw, które są esencją tej strategii, wśród których wymieniałem optymalizację sieci, optymalizacją procesów i innych licznych inicjatyw, dzięki którym pojawią się duże oszczędności w funkcjonowaniu Poczty Polskiej S.A. Z kalkulacji, które sporządziliśmy, wynika, że efekt tych wszystkich dodatkowych inicjatyw rozwojowych wyniesie 137.000 tys. zł w ciągu najbliższych 5 lat. W sumie wartość tych efektów wyniesie w ciągu 5 lat 1.900.000 tys. zł, ale wstępnie szacujemy, że te zaparkowane inicjatywy, nad którymi jeszcze pracujemy, wymagające dopracowania, kalkulacji i ujęcia w ostatecznym modelu finansowym mogą nam ostatecznie dać dodatkowo 780.000 tys. zł. To jest taka, powiedzmy, poduszka bezpieczeństwa, bo w przypadku realizacji gorszego scenariusza rozwoju rynku będą jeszcze w zapasie inicjatywy, które będzie można uruchomić i dzięki którym Poczta Polska S.A. będzie mogła w najbliższych latach stanąć na nogi. W strategii te inicjatywy zostały szczegółowo scharakteryzowane, dlatego nie będę ich w tej chwili omawiał. W strategii przedstawiliśmy również szacunkową wielkość efektu finansowego tych inicjatyw w kolejnych 5 latach.</u>
          <u xml:id="u-7.30" who="#TomaszMalczewski">Co jeszcze powinniśmy dopracować w ramach strategii? Musimy dopracować strategie cząstkowe wynikające z przyjęcia tej głównej strategii. Mam tutaj na myśli strategię regulacyjną, strategię międzynarodową oraz strategię budowania efektywnego systemu motywacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-7.31" who="#TomaszMalczewski">Przejdźmy do omawiania wariantu, który Poczta Polska rekomenduje, i jego założeń. Ten slajd również należy do najważniejszych. Przykładamy do bazy wariant rekomendowany przez zarząd Poczty Polskiej S.A. Ten wariant opiera się na planie operacyjnym na 2010 r. oraz na założeniu, że zostanie zrealizowany optymistyczny wariant projekcji bazowej na lata 2010-2015. Bardzo ważnym warunkiem dla pomyślnej realizacji tej strategii, który jest konieczny, żeby kondycja finansowa Poczty Polskiej S.A. poprawiła się, jest konieczność zamrożenia funduszu wynagrodzeń w latach 2011-2012 na poziomie funduszu wynagrodzeń z 2010 r. Nie oznacza to, szanowni państwo, że nie przewidujemy możliwości wzrostu wynagrodzeń dla pracowników. Chcemy, żeby zamrożeniu uległy tylko wydatki w ramach funduszu wynagrodzeń, czyli baza. Pragnę zwrócić uwagę, że w wyniku uruchamiania kolejnych inicjatyw liczba pracowników będzie się zmniejszać. Dzięki temu będziemy w stanie sfinansować podwyżki wynagrodzeń dla pracowników. W kolejnych latach wynagrodzenie ma się kształtować na podstawie przyjętych przez nas planów oraz prognoz banku PKO BP. W 2013 r. wzrost wynagrodzeń wyniesie 2%, w 2014 r. – 1,8% , a w 2015 r. – 3%.</u>
          <u xml:id="u-7.32" who="#TomaszMalczewski">Wcześniej wspomniałem o tak zwanych zaparkowanych inicjatywach. Teraz powiem, jaki przewidujemy poziom zatrudnienia. W ramach wariantu rekomendowanego przez zarząd Poczty Polskiej zakładamy, że poziom zatrudnienia, który dzisiaj, czyli w 2010 r., wynosi 91,8 tys. etatów, w 2015 r., przy założeniu, że zostanie zakończona realizacja wszystkich działań zawartych w strategii, wyniesie 83,8 tys. etatów. Oznacza to, że zatrudnienie zmniejszy się o 8 tys. etatów. Trzeba zaznaczyć, że zmniejszenie liczby etatów nastąpi wskutek naturalnych odejść pracowników na emeryturę. Mamy jeszcze jedną możliwość. Na początku pokazywałem państwu wskaźniki dotyczące innych europejskich operatorów narodowych. Te wskaźniki dotyczyły obszaru ściśle usług pocztowych. Te przedsiębiorstwa już dawno temu inne rodzaje działalności wydzieliły poza działalność podstawową. Taką możliwość zakłada również strategia Poczty Polskiej S.A. Dotyczy to w szczególności Centrum Usług Koncesjonowanych, usługi kurierskiej POCZTEX oraz służb obsługowych w centrum logistyki. Może to spowodować, że 6,5 tys. etatów zostanie uwolnionych dzięki wydzieleniu tych rodzajów działalności z działalności Poczty Polskiej S.A.</u>
          <u xml:id="u-7.33" who="#TomaszMalczewski">Kolejny slajd przedstawia, w jaki sposób wariant rekomendowany przez zarząd Poczty Polskiej S.A. nakłada się na projekcję bazową i jaki jest w związku z tym prognozowany wynik poczty w przypadku pozytywnego wdrożenia strategii. Ta prognoza na 2010 r. ujmuje już część inicjatyw. Zakłada ona jeszcze stratę w wysokości 23.000 tys. zł. Zakładamy, że w 2011 r. możliwe będzie osiągnięcie zysków w wysokości 140.000 tys. zł, w 2012 r. – w wysokości prawie 250.000 tys. zł, w 2013 r., kiedy będziemy mieli do czynienia ze skutkami uwolnienia i liberalizacji rynku – 150.000 tys. zł, w 2014 r. – 122.000 tys. zł, oraz w 2015 r. – 43.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-7.34" who="#TomaszMalczewski">Na kolejnych slajdach pokazano wyniki finansowe dla wariantu rekomendowanego przez zarząd Poczty Polskiej S.A. Może nie będę tego zagadnienia szczegółowo przedstawiał. Myślę, że na tym zakończę swoją wypowiedź. Powiem tylko krótko, że bardzo ważne jest poparcie ze strony właściciela, które dzisiaj czujemy i które nas mocno dopinguje do tego, żeby skutecznie wdrożyć tę strategię, oraz współpraca ze związkami zawodowymi, dobra komunikacja strategii z pracownikami Poczty Polskiej S.A. jak również dobra komunikacja z otoczeniem politycznym i prawnym. Bardzo ważna jest również determinacja zarządu we wdrażaniu tej strategii, organizacja jej wdrażania oraz rozliczanie menedżerów w firmie z realizacji kolejnych jej etapów. Mamy przygotowaną strukturę dla tej strategii, która pozwoli nam na skuteczne wdrażanie tej strategii. Mam nadzieję, że strategia, którą dzisiaj państwu przedstawiam, będzie strategią, która po raz pierwszy w całości albo przynajmniej w znakomitej większości zostanie wdrożona w Poczcie Polskiej S.A., bo to pozwoli na utrzymanie znakomitej większości najlepszych pracowników tworzących załogę Poczty Polskiej S.A., dostosowanie się do warunków rynkowych oraz spełnienie wymagań klientów Poczty Polskiej S.A. czyli, tak naprawdę, wszystkich Polaków. Uprzejmie dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Oddaję głos panu Tomaszowi Bogusowi, prezesowi Banku Pocztowego S.A. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TomaszBogus">Dzień dobry, panie przewodniczący. Szanowni państwo, nazywam się Tomasz Bogus. Jestem prezesem Banku Pocztowego S.A. Proszę państwa, jesteśmy tutaj nie bez powodu. Po pierwsze, dlatego, że Bank Pocztowy S.A. jest największą inwestycją kapitałową Poczty Polskiej S.A., a po drugie, dlatego, że sektor usług finansowych stanowi jedno z istotnych źródeł przychodów narodowych operatorów pocztowych w innych państwach. Tak powinno być również w Polsce. Będziemy zmierzać w tym kierunku. Chcę w związku z tym przedstawić krótko strategię rozwoju Banku Pocztowego S.A. Jeżeli będziecie mieli państwo jakieś pytania, to towarzyszy mi pan prezes Szymon Midera, który odpowiada za biznes, oraz pan prezes Michał Sobiech, który odpowiada za finanse Banku Pocztowego S.A.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#TomaszBogus">Proszę państwa, w kilku słowach scharakteryzuję misję i wizję strategii rozwoju Banku Pocztowego S.A., a także naszą grupę docelową i to, co zamierzamy przez następnych kilka lat zrobić. Strategia została opracowana do 2013 r. Proszę państwa, Bank Pocztowy S.A. znajduje się na etapie zmiany z banku rozliczeniowego na bank detaliczny. Dzisiaj mamy taką sytuację, że Skarb Państwa oczekuje restrukturyzacji oraz optymalizacji kosztów redystrybucji świadczeń, czyli wszystkich świadczeń emerytalno-rentowych, które redystrybuuje zarówno Poczta Polska S.A. jak i Bank Pocztowy S.A. należący do Grupy Poczta Polska. Optymalizacja tych kosztów oznacza zmianę struktury przychodów nie tylko dla całej grupy Poczty Polskiej, ale również dla Banku Pocztowego S.A. Dlatego jesteśmy na etapie zmiany charakteru banku z banku rozliczeniowego, jakim przez ostatnie 20 lat był Bank Pocztowy S.A., na bank detaliczny, do czego predestynuje nas sytuacja wewnętrzna oraz sytuacja zewnętrzna.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#TomaszBogus">Proszę państwa, prosta i dostępna bankowość jest misją Banku Pocztowego S.A. na najbliższe lata. Chcemy proponować ludności proste produkty dla docelowej grupy klientów, wolne od pisanych drobnym drukiem zastrzeżeń, z prostą komunikacją i barierą dostępu.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#TomaszBogus">Jeżeli chodzi o strukturę udziałowców, to 75% – 1 akcja udziałów posiada Poczta Polska S.A., a 25% + 1 akcja posiada Bank PKO B.P.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#TomaszBogus">Proszę państwa, wizja rozwoju Banku Pocztowego S.A. opiera się na trzech podstawowych filarach. Po pierwsze, adresujemy swoją ofertę do mieszkańców małych miast miejscowości i wsi, sektora emerytów i rencistów, czyli grupy nestorów, oraz mikrofirm, a także małych i średnich przedsiębiorstw. To jest pierwszy filar rozwoju Banku Pocztowego S.A.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#TomaszBogus">Po drugie, Bank Pocztowy S.A. kieruje swoją ofertę, chcąc wykorzystać sytuację, do bardzo licznej grupy osób, które są nieubankowione. Za chwilę powiem, jaki w Polsce jest poziom nieubankowienia. Bank Pocztowy S.A. będzie realizował społeczny program edukacji finansowej dla tej grupy klientów. To jest drugi element, którym chcemy się wyróżniać. Opieramy na tym filarze strategię rozwoju Banku Pocztowego S.A.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#TomaszBogus">Po trzecie, chcemy czynnie wspierać i brać udział w procesie restrukturyzacji Poczty Polskiej S.A. poprzez integrację i sprzedaż usług finansowych, żeby zwiększyć przychody ze sprzedaży usług finansowych, co, jak za chwilę pokażę, było naturalnym zjawiskiem u narodowych operatorów pocztowych, którzy już te procesy restrukturyzacyjne mają za sobą.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#TomaszBogus">Mamy misję oraz wizję swojej wartości, zgodnie z którymi zmieniamy kulturę korporacyjną banku i zgodnie z którymi postępujemy, realizując nasze zadania.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#TomaszBogus">Chciałem zwrócić państwa uwagę na najważniejszą sprawę, mianowicie na to, że tak naprawdę znamy dwa podstawowe modele rozwijania się banków pocztowych na świecie, które wykształciły się w wyniku przeprowadzania procesów restrukturyzacyjnych przez narodowych operatorów pocztowych. Mamy, jak powiedziałem, dwa główne modele. Pierwszy model możemy zaobserwować, na przykład, w Belgii, Holandii, Irlandii i częściowo w Wielkiej Brytanii. Ten model polega na tym, że tworzy się join venture między narodowym operatorem pocztowym a bankiem komercyjnym. Zazwyczaj to join venture zakłada, że udziały w banku pocztowym dzielą po połowie miedzy siebie narodowy operator pocztowy oraz bank komercyjny. W tym modelu poczta dystrybuuje produkty finansowe, które są przygotowywane przez bank komercyjny będący partnerem. To jest pierwszy model dominujący. Drugi model dominujący, który pod względem biznesowym jest modelem bardziej efektywnym, to model, w którym narodowy operator pocztowy tworzy swój własny bank, w którym posiada większość lub 100% udziałów. Takie modele sprawdziły się we Francji, gdzie La Poste ma spółkę finansową, która dopiero w 2006 r. uzyskała pełną licencję bankową, i we Włoszech, i w Niemczech, gdzie Deutsche Post po ponad dwudziestu latach budowania swojego banku zaczął realizować wartość, sprzedając go poprzez giełdę. Reasumując, są dwa modele. Ten drugi model jest bardzo efektywny. We Francji, na przykład, to 15.000 tys. klientów oraz 350.000 tys. euro przychodów, we Włoszech – 5000 tys. klientów i ponad 1.000.000 tys. euro przychodów, czy w Niemczech, gdzie Post Bank ma około 15.000 tys. klientów i przychody w wysokości prawie 1.000.000 tys. euro. Ten model jest naprawdę bardzo efektywny. Chcę powiedzieć, że w tym kierunku idzie rozwój Banku Pocztowego S.A. w ramach grupy kapitałowej Poczty Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#TomaszBogus">Zapowiadałem, że powiem o tym, co ma wyróżniać Bank Pocztowy i co ma stanowić drugi filar rozwoju Banku Pocztowego S.A., czyli o kierowaniu oferty do osób nieubankowionych. Dzisiaj, proszę państwa, różne szacunki mówią, że w Polsce nawet 24% obywateli nie posiada w dalszym ciągu rachunku bankowego. Ci ludzie nie korzystają z usług finansowych oferowanych przez banki, lecz z bardzo drogich pożyczek oferowanych przez parabanki. To jest nisza, do której Bank Pocztowy S.A. kieruje swoją ofertę. Chcemy nie tylko sprzedawać produkty, ale również realizować program edukacji finansowej, bo tylko dzięki takiej edukacji możemy liczyć na to, że ci klienci zaczną korzystać z bankowych usług finansowych. Jeżeli nie będą korzystać z bankowych usług finansowych, to będą korzystać z oferty parabanków, które stosują bardzo wysokie oprocentowanie swoich produktów finansowych.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#TomaszBogus">Bank Pocztowy S.A. uczestniczy, tak naprawdę, tylko w dwóch obszarach bankowości, czyli w bankowości detalicznej i częściowo w bankowości korporacyjnej. Dlaczego kierujemy swoją ofertę do mieszkańców małych miast i miejscowości oraz wsi? Dlaczego kierujemy swoją ofertę do klientów nieubankowionych, którzy mieszkają w małych miastach i miejscowościach oraz na wsi? Są dwa powody, które za tym przemawiają. Pierwszy powód jest taki, że ci klienci stanowią w dalszym ciągu niszę. Drugi powód jest taki, że będziemy korzystać z sieci dystrybucji Poczty Polskiej S.A. To jest powód, dla którego możemy być obecni tam, gdzie nie jest obecna nasza konkurencja. Dzięki temu w skali całego kraju, uwzględniając tak zwane pocztowe stanowiska finansowe, w których sprzedawane są produkty finansowe Banku Pocztowego S.A., posiadamy 12% udziału w ogólnej sieci placówek bankowych. To jest naprawdę olbrzymi wewnętrzny potencjał, który chcemy wykorzystać.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#TomaszBogus">Nie będę się koncentrował na liczbach. Bardzo duży skok zrobiliśmy w 2009 r. Zanotowaliśmy prawie 100% przyrost kredytów. Rzeczywiście, rozwijamy się dość intensywnie. Zmienia się nie tylko wysokość naszych przychodów, ale również wizerunek. Nowy wizerunek Banku Pocztowego ma podkreślać profil finansowy Banku Pocztowego S.A. Kolorystyka wyróżnia się bielą i czerwienią, dzięki czemu nawiązuje do barw narodowych. Staramy się również podkreślić bezpieczeństwo Banku Pocztowego S.A.</u>
          <u xml:id="u-9.12" who="#TomaszBogus">Nie będę omawiał silnych i słabych stron strategii, lecz ograniczę się jedynie do omówienia podstawowych celów strategicznych i na tym zakończę prezentację. Proszę państwa, Bank Pocztowy S.A. chce osiągnąć 1500 tys. klientów do 2013 r. Obecnie mamy 500 tys. klientów. Aspirujemy, żeby z trzeciej dziesiątki wejść do drugiej dziesiątki banków. Od 2011 r. chcemy stać się bankiem notowanym na Giełdzie Papierów Wartościowych. Jak już powiedziałem, realizujemy i w dalszym ciągu będziemy realizować program edukacji finansowej. Chcemy być głównym dostawcą i integratorem sprzedaży usług finansowych na poczcie.</u>
          <u xml:id="u-9.13" who="#TomaszBogus">Nie będę już wspominał o segmentacji klientów. To wszystko, w naszej ocenie, ma nie tylko generować wartość w postaci wzrostu wartości Banku Pocztowego S.A. i zwiększać przychody finansowe Poczty Polskiej S.A., ale również może się przyczynić do wzrostu stopnia rozwoju gospodarczego Polski głównie poprzez edukację finansową naszych klientów i do większej stabilności finansowej. Jest jeszcze to, o czym mówiłem na początku. Spodziewamy się większej efektywności, bo zmniejszą się koszty dystrybucji świadczeń socjalnych. To również może doprowadzić do ograniczenia szarej strefy. To są podstawowe korzyści, które możemy i będziemy starali się osiągnąć.</u>
          <u xml:id="u-9.14" who="#TomaszBogus">Jak wygląda ta sieć, która stanowi naszą naturalną przewagę nad konkurencją? Składają się na nią placówki pocztowe oraz pocztowe stanowiska finansowe w części placówek pocztowych. Należy tutaj również wspomnieć o projekcie zakładającym tworzenie mikrooddziałów, który zaczynamy realizować, alokując nieduże oddziały banków w sieci Poczty Polskiej, mikroodziały w sieci własnej oraz realizując dystrybucję poprzez specjalne spółki. Call center oraz serwis internetowy, to uzupełniające kanały zdalne, którymi posługują się wszystkie banki. Nie będę się na nich koncentrował.</u>
          <u xml:id="u-9.15" who="#TomaszBogus">Podsumowując, plan finansowy na 2010 r. zakłada zysk w wysokości 14.000 tys. zł. W 2013 r. planujemy osiągnąć zysk w wysokości 90.000 tys. zł. Żeby wejść do drugiej dziesiątki banków, musimy trzykrotnie zwiększyć sumę bilansową banku, co jest naprawdę bardzo dużym wyzwaniem. Jest to ambitne wyzwanie, ale realne, biorąc pod uwagę możliwości, które posiadamy.</u>
          <u xml:id="u-9.16" who="#TomaszBogus">Proszę państwa, jesteśmy dostrzegani i doceniani. Otrzymujemy liczne nagrody i wyróżnienia. Powiem kilka słów na temat tego, co nas najbardziej cieszy. Wygrywamy mianowicie w naszej grupie docelowej. „Gazeta Prawna” w kwietniu 2010 r. przyznała nam nagrodę za najlepszy rachunek dla emeryta. Nasz produkt – pocztowe konto standard – otrzymał w marcu od „Gazety Wyborczej” nagrodę dla najlepszego rachunku na rynku. Te osiągnięcia są naprawdę liczne. Oznaczają one, że nasza oferta jest skonstruowana tak, że jest dostrzegana zarówno przez klientów, jak i przez recenzentów oferty bankowej.</u>
          <u xml:id="u-9.17" who="#TomaszBogus">Proszę państwa, w tym roku Bank Pocztowy S.A. kończy dwadzieścia lat. Dziękując państwu za uwagę, chcę wyrazić nadzieję, że kolejne dwadzieścia lat będzie jeszcze lepsze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, prezydium Komisji w związku z tym, że przedstawiony materiał jest bardzo obszerny i bogaty ustaliło, że na dzisiejszym posiedzeniu Komisja nie rozpatrzy przedstawionych informacji. Na następnym posiedzeniu Sejmu, jeżeli będzie taka możliwość, będziemy kontynuowali posiedzenie Komisji. Chodzi o to, żebyśmy mieli czas podyskutować o sprawach, które dzisiaj zostały przedstawione. Na kolejnym posiedzeniu Komisji przeprowadzimy tylko dyskusję. Przepraszam państwa za to, że musieliśmy ograniczyć długość prezentacji, ale to nie było zależne od Komisji Infrastruktury. Z tej racji, że pan przewodniczący Wiesław Szczepański jest pracownikiem Poczty Polskiej, nie mogę nie oddać mu głosu. Panie pośle, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, panie ministrze, panie prezesie, czytając informację, musiałbym powiedzieć, że należy popełnić samobójstwo. Koledzy się śmieją ze mnie i pytają, czy za dwa lata będę miał gdzie do pracy wrócić.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselWieslawSzczepanski">Chcę zadać przede wszystkim pytanie prezesowi Najwyższej Izby Kontroli. Panie prezesie, z informacji, którą pan przedstawił, wynika, że stwierdzono niegospodarne działania albo działanie na szkodę Poczty Polskiej w kwocie kilkuset milionów złotych. Mam w związku z tym następujące pytanie. Czy Najwyższa Izba Kontroli sformułowała jakieś wnioski osobowe? Z tej informacji, którą pan przedstawił, nie wynika, żeby sformułowano jakieś wnioski osobowe w stosunku do pracowników lub osób pełniących funkcje kierownicze, którym można byłoby postawić zarzut niegospodarności lub podejmowania działań niezgodnych z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych na szkodę Poczty Polskiej S.A.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselWieslawSzczepanski">Panie ministrze, jakie jest stanowisko Ministra Infrastruktury w sprawie informacji Najwyższej Izby Kontroli? Znamy stanowisko Poczty Polskiej S.A., ale nie znamy stanowiska Ministerstwa Infrastruktury. Chcę dowiedzieć się, jakie jest stanowisko Ministra Infrastruktury. Co Ministerstwo Infrastruktury zrobiło, żeby poprawić tę sytuację? Przecież państwo wcześniej mieliście Radę Poczty, która teraz została zastąpiona Radą Nadzorczą, w której większość mają przedstawiciele Skarbu Państwa. Z jakimi wnioskami udali się na posiedzenie Rady Nadzorczej Poczty Polskiej S.A. ci przedstawiciele Skarbu Państwa? Czy ich obecność wiązała się tylko z podpisaniem listy obecności i pobraniem diety? Powiem krótko, że będąc przewodniczącym Rady Nadzorczej Poczty Polskiej S.A., zastanowiłbym się bardzo poważnie, zanim bym podpisał się pod tą informacją.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PoselWieslawSzczepanski">Jak wygląda realizacja strategii rozwoju Poczty Polskiej w latach 2005-2008? W jakiej części ta strategia została zrealizowana? Pytam, bo przecież opracowanie tej strategii kosztowało 2500 tys. zł. Mam w związku z tym kolejne pytanie do pana prezesa. Ile kosztowało przygotowanie strategii rozwoju Poczty Polskiej S.A. na lata 2010-2015? Czy ta strategia rzeczywiście jest objęta tajemnicą handlową? Czy możemy rozpatrywać informację na temat tej strategii na otwartym posiedzeniu Komisji? Na dokumentach, które państwo przekazaliście nam, widnieje napis mówiący, że jest to objęte tajemnicą handlową przedsiębiorstwa. Chcę się dowiedzieć, czy ten dokument jest utajniony? Czy posiada on jakąś klauzulę poufności, czy może jest to dokument, z którym mogą się zapoznać wszyscy, bez żadnych ograniczeń? Jeżeli każdy może się zapoznać z tymi dokumentami, to nie trzeba było opatrywać go informacją, że stanowi tajemnicę handlową przedsiębiorstwa. Dlatego chcę się dowiedzieć, czy każdemu można udostępnić ten dokument i czy każda konkurencja może mieć do niego wgląd. Każdy, kto uczestniczy w posiedzeniu Komisji, może się dowiedzieć, jaka jest strategia rozwoju Poczty Polskiej S.A. do 2015 r., dlatego pytam, czy ten dokument jest poufny i czy każdy może go oglądać?</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PoselWieslawSzczepanski">Kolejne pytanie kieruję do pana ministra. Panie ministrze, kiedy do Sejmu trafi nowy projekt ustawy – Prawo pocztowe? O tym projekcie ustawy, który wciąż czeka na przygotowanie, dyskutujemy już od kilku lat. Sejm powinien w trybie pilnym rozpatrywać ten projekt ustawy w związku z tym, że w 2013 r. rynek usług pocztowych zostanie zliberalizowany. Nowelizacja ustawy – Prawo pocztowe jest potrzebna. Na jakim etapie są prace nad przygotowaniem projektu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PoselWieslawSzczepanski">Pan prezes Poczty Polskiej S.A. poinformował nas w swoim wystąpieniu, że w 2015 r. nastąpi zmniejszenie zatrudnienia do 83 tys. etatów. Patrząc jednak na tabelę zamieszczoną w prezentacji wyników prac nad Strategią Poczty Polskiej na lata 2010-2015, widzę, że od 2012 r. zatrudnienie ma wynosić 91997 etatów. Albo jest to jakaś pomyłka, albo inne dane zawarte są w przedstawionych Komisji dokumentach, a inne dane państwo przekazujecie nam. Z prezentacji wynika, że od 2012 nastąpi spadek sprzedaży, ale zatrudnienie pozostanie na niezmienionym poziomie. Chcę dowiedzieć się, ilu pracowników pracujących w Poczcie Polskiej S.A., jest de facto zatrudnianych jest przez firmy zewnętrzne. Ilu takich pracowników będzie pracowało dla Poczty Polskiej w 2015 r?</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PoselWieslawSzczepanski">Dzisiaj wartość nieruchomości należących do Poczty Polskiej S.A. wynosi około 3.600.000 tys. zł. Chcę dowiedzieć się, jaka była wartość sprzedanych w 2009 r. nieruchomości należących do Poczty Polskiej S.A. Jaka będzie wartość nieruchomości, które planujecie państwo sprzedać w 2010 r? Ile będą wynosić wydatki na remonty nieruchomości? Pytam, bo przecież placówki pocztowe naprawdę są w katastrofalnym stanie. To również jest przyczyną tego, że się je zamyka.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PoselWieslawSzczepanski">Panie prezesie, chcę pana zapytać o jeden szczegół. Jakie były wydatki Poczty Polskiej S.A. związane z przygotowaniem dokumentacji budowy siedziby? Chcę powiedzieć, że Poczta Polska S.A. jest chyba jedyną spółką Skarbu Państwa, która nie posiada własnej siedziby. Poczta Polska S.A., kiedy odebrano jej dawną siedzibę, musiała przenieść się do wynajmowanego budynku. Jakie były wydatki związane z przygotowaniem dokumentacji budowlanej? Na co wydano te środki finansowe? Rozumiem, że ta dokumentacja trafiła do kosza, ponieważ uznano, że jest nieprzydatna i że inwestycja nie będzie w związku z tym realizowana na podstawie tej dokumentacji.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#PoselWieslawSzczepanski">Chcę powiedzieć, że czytam tę strategię, ale jest ona dla mnie ciężka do zrozumienia. Chcę dowiedzieć się, w jaki sposób państwo zamierzacie konkurować począwszy od 2010 r. na rynku usług pocztowych? Z jednej strony, ustępujecie państwo z rynku przesyłek bezadresowych. Dzisiaj, kiedy trwa kampania wyborcza, można przecież najwięcej zarobić na dystrybucji przesyłek bezadresowych. Wkrótce będą wybory samorządowe, a tymczasem Poczta Polska S.A. nie zajmuje się dystrybucją tych przesyłek, a jeżeli już się zajmuje, to każe sobie najpierw zapłacić, a dopiero później roznosi je, albo ich nie roznosi. Inaczej zachowują się firmy, które konkurują z Pocztą Polską S.A. na tym rynku, którym zresztą Poczta Polska S.A. zleca czasami realizację takich zamówień. Jakie państwo planujecie podjąć działania, które wpłyną na zwiększenie sprzedaży?</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#PoselWieslawSzczepanski">Jeżeli chodzi o węzły ekspedycyjno-rozdzielcze, to do dzisiaj nie są one wyposażone we frankownice. Przyjmuje się przesyłki, których de facto nikt nie liczy, bo umowę zawiera się na 5 tys. albo 10 tys. przesyłek, a realizuje się 5,2 tys. albo odpowiednio 10,3 tys. przesyłek. Te szacunki są robione na oko, przez co Poczta Polska S.A. traci. Jak będzie wyglądała kontrola wewnętrzna i jakie państwo zamierzacie podjąć działania w celu poprawy sytuacji finansowej Poczty Polskiej S.A? Jeżeli nic się w tej sprawie nie zrobi, to za dwa albo trzy lata trzeba będzie Pocztę Polską S.A. postawić w stan upadłości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Z całą pewnością dyskusja się odbędzie. Pan przewodniczący Janusz Piechociński, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanuszPiechocinski">Rzadko odważam się publicznie krytykować Najwyższą Izbę Kontroli, ponieważ zwykle chwalę pracę kontrolerów NIK, zwłaszcza realizujących kontrole w obszarze infrastruktury, ale dzisiaj muszę powiedzieć, że jestem zdumiony. Chcę powiedzieć, że nie życzę sobie takich dokumentów, w których państwo coś sugerujecie, ale nie stawiacie kropki nad i. Albo były bezprawne i niegospodarne działania, więc były pewne konsekwencje, albo ich nie było. To nie może być tak, by gdzieś między wierszami w takim poważnym dokumencie, jakim jest informacja Najwyższej Izby Kontroli, organu pracującego na rzecz obywateli i parlamentu, pojawiały się takie niedopowiedzenia. Nie można pozwolić, żeby takie wpadki się powtarzały. Uważam, że treść tej informacji jest wstrząsająca, ale tak istotny dokument nie może ograniczać się tylko do sugerowania. Jeżeli nie macie państwo dowodów pozwalających na postawienie zarzutów niegospodarności lub złego wykorzystania środków, to nie macie państwo prawa formułować publicznie takich oskarżeń. Jeżeli macie państwo, to powinniście być konsekwentni aż do bólu. Bardzo proszę, żeby kierownictwo Najwyższej Izby Kontroli na piśmie … Powoli, panie prezesie, powoli! Kiedy bronimy i kiedy wspieramy Najwyższą Izbę Kontroli, to jest w porządku, ale przyjmijcie państwo do wiadomości, że parlamentarzyści mają również prawo do krytykowania jakości pracy kontrolerów NIK. Ta informacja zawiera bardzo poważne oskarżenia. Jeżeli państwo sformułowaliście takie oskarżenie, to kierowaniem wniosków w tej sprawie nie powinni zajmować się ani posłowie, ani związki zawodowe, ani opinia publiczna. Jeżeli się stawia takie zarzuty, to nadaje się temu stosowny tryb. To wszystko w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselJanuszPiechocinski">Przechodzę do drugiego zagadnienia. Przynajmniej raz na rok, a bywa, że częściej, Komisja Infrastruktury zapoznaje się z kolejną prezentacją. W posiedzeniu Komisji uczestniczą również nowe twarze, dlatego chcę poinformować, że spotykamy się w mniej więcej tym samym gronie od 2001 r. Jest trochę zmian, ale przedstawiciele związków zawodowych, część posłów i przedstawiciele Poczty Polskiej nie zmienili się od 2005 r. Ministrowie się tylko zmieniają, ale chyba tylko dlatego, że taki jest naturalny cykl polityczny. Po zapoznaniu się z informacją Najwyższej Izby Kontroli oraz po zapoznaniu się z informacją na temat wyników finansowych Poczty Polskiej S.A. chcę zadać panu ministrowi pytanie. Z czym przedstawiciele Ministra Infrastruktury pójdą na posiedzenie władz tej spółki prawa handlowego? Z czym państwo pójdziecie, skoro nadzorujecie, zatwierdzacie strategię, uczestniczycie w jej opracowaniu i tak dalej? Powiem w ten sposób. Uczestniczymy w kolejnym wielkim publicznym kłamstwie, bo kolejne kierownictwo Poczty Polskiej S.A. deklaruje nam, że wkrótce sytuacja się poprawi. Panowie, Poczta Polska S.A. znalazła się w takiej sytuacji, że firma zewnętrzna, która przygotowała tę strategię, stwierdza bez ogródek, że jeżeli pójdzie bardzo źle, to Poczta Polska S.A znajdzie się pod kreską już w 2011 r., a jeżeli pójdzie dobrze, to znajdzie się pod kreską w 2012 r. Bardzo ładnie brzmią państwa opowieści, jak to będzie dobrze po zrealizowaniu procesu restrukturyzacji w 2015 r. Przepraszam, ale to kierownictwo z tym samym dawniej dyrektorem, a dzisiaj prezesem kilkakrotnie nam, posłom, którzy reprezentowali różne barwy polityczne, to deklarowało. W związku z tym chcę zadać jedno podstawowe pytanie. Pewne jest, że Poczta Polska S.A. będzie ratowała swój byt tak, jak to zrobiła w 2009 r., i jak zapewne zrobi to w 2010 r., poprawiając swoją efektywność ekonomiczną kosztem klienta oraz pracowników Poczty Polskiej S.A. Obserwujemy totalne załamanie jakości pracy Poczty Polskiej S.A.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PoselJanuszPiechocinski">Kolejny już raz słyszymy, że rynek paczek wzrośnie. Chcę jednak powiedzieć, że udział w tym rynku Poczty Polskiej S.A. maleje. Rośnie rynek paczek, ale nie rośnie udział w tym rynku Poczty Polskiej S.A., a co za tym idzie nie wzrastają jej przychody. Wprowadziliście państwo nie tak dawno nową ofertę, tak zwaną przesyłkę aglomeracyjną. Szkoda, że dane, które państwo nam prezentujecie, są tak bardzo zagregowane. Jakie są rzeczywiste koszty wprowadzenia na rynek tej nowej oferty? Jakie są rzeczywiste zyski albo jakie są straty wynikające z wprowadzenia tej nowej oferty? Jakiej wartości majątek Poczta Polska S.A. sprzedała w pierwszym kwartale 2010 r. i w całym 2009 r.? Uwaga, czytam: „z wielką radością społeczność Poczty Polskiej, a także kierownictwo, przyjęła to, że rząd Polski uzyskał stosowne zapewnienie o przesunięciu procesu liberalizacji”. Jeżeli jeszcze przed uwolnieniem rynku usług pocztowych mówi się, że w przypadku zrealizowania się scenariusza optymistycznego Poczta Polska S.A. w 2012 r. utraci płynność finansową, a w przypadku zrealizowania się wariantu pesymistycznego nastąpi to już w 2011 r., to przypominam, że mamy czerwiec 2010 r. i za chwilę będziemy mieli 2011 r. W związku z tym Poczta Polska S.A. będzie zmuszona do wyzbywania się majątku po to, żeby być w stanie podtrzymywać proces restrukturyzacji, który jest realizowany w tym tempie i na tych zasadach. Czy to na tym ma polegać to odchudzanie Polaka, żeby zaczął nadążać za Hiszpanem, a jeżeli chodzi o polski rynek usług bankowych, żeby nadążał za Niemcem? Czy to na tym ma polegać? Czy na to się mamy zgodzić? Powiem tylko to, że po pięciu latach intensywnego obserwowania tego, co się dzieje w Poczcie Polskiej, dochodzę do wniosku, że te pięć lat kończy się gigantycznym bankructwem tej koncepcji i ludzi, którzy za to odpowiadają. Uważam, że czas najwyższy, żeby pan premier i rząd przeanalizowali, czy przedłużać kontynuowanie tej misji przez ludzi, którzy odpowiadają za funkcjonowanie i zdolność do konkurowania Poczty Polskiej S.A. Z tych strategii, które państwo przedstawiliście, na najwyższą ocenę zasługuje jedynie wartość artystyczna. Jednak wniosek merytoryczny jest taki, że Poczta Polska S.A. znalazła się na krawędzi. Dlatego mówię o tym z całą mocą. Państwo wystąpiliście z wnioskiem o zmniejszenie o 1,4 tys. liczby placówek pocztowych zlokalizowanych poza wielkimi miastami, na prowincji. Czy państwo zakładacie, że nastąpi pogorszenie jakości usługi publicznej? Przypominam, że rok temu sugerowaliście, że należy dofinansowywać usługę publiczną z budżetu państwa. Taka propozycja była głośno rozważana. Pisano o tym nawet w tygodniku wydawanym przez Pocztę Polską S.A., w którym były na ten temat liczne wypowiedzi i deklaracje. Teraz okazuje się, że strategia zakłada, że Poczta Polska S.A. nie będzie korzystać z pomocy publicznej. Jest gorzej, bo zakładacie, że podmioty zależne od Poczty Polskiej S.A. będą korzystać ze środków Unii Europejskiej. Panowie, z jakich środków Unii Europejskiej? Z jakich programów Unii Europejskiej chcecie skorzystać? To wciąż jest jedna wielka fikcja. Apeluję w tej sprawie do pana ministra, bo albo się potrafi coś zrobić, albo się nie potrafi, i trzeba się do tego umieć przyznać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Jak powiedziałem, będziemy kontynuować dyskusję na kolejnym posiedzeniu Sejmu. Pozwolę prezesowi Najwyższej Izby Kontroli panu Jackowi Kościelniakowi oraz podsekretarzowi stanu w Ministerstwie Infrastruktury panu Maciejowi Jankowskiemu na krótką odpowiedź. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WiceprezesNIKJacekKoscielniak">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Rozumiem, że mamy bardzo mało czasu i że jesteśmy w pomieszczeniu bez klimatyzacji, co powoduje, że pojawiają się te emocje. Panie pośle, panie przewodniczący Piechociński, po pierwsze, Najwyższa Izba Kontroli w dniu 22 kwietnia 2010 r. sformułowała do Prokuratury Rejonowej dla Warszawy Mokotowa w Warszawie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Proszę o spokój.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WiceprezesNIKJacekKoscielniak">Czy pan poseł pozwoli mi się wypowiedzieć? Jeżeli nie, to udzielę odpowiedzi na piśmie. Jeżeli pan poseł woli, to odpowiemy pisemnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Proszę kontynuować, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WiceprezesNIKJacekKoscielniak">Ten wniosek został sformułowany przez Najwyższą Izbę Kontroli. Wskazaliśmy w tym wniosku na niegospodarność, czyli naruszenie art. 296 §1 Kodeksu Karnego, który mówi o niegospodarności. Wskazaliśmy również na znamiona popełnienia przestępstwa, to jest naruszenie art. 77 pkt 1 ustawy o rachunkowości. Jeżeli w informacji o wynikach kontroli zostały sformułowane stwierdzenia mówiące o niegospodarności dotyczącej wydatków w kwocie 359.000 tys. zł, to ta niegospodarność została przez Najwyższą Izbę Kontroli oceniona, oszacowana, przeliczona, zweryfikowana i zaprezentowana w informacji o wynikach kontroli, żebyście państwo, czyli parlamentarzyści, którzy reprezentują władzę ustawodawczą, oraz premier, Prezydent RP i Minister Infrastruktury, nie wspominając już o szefie Biura Bezpieczeństwa Narodowego czy szefie Centralnego Biura Antykorupcyjnego, którzy reprezentują władzę wykonawczą, mieli świadomość i wiedzę o tym, jakie są wyniki kontroli Najwyższej Izby Kontroli. Przypominam szanownym państwu posłom, że Najwyższa Izba Kontroli nie jest arbitrem i nie jest organem ścigania. Najwyższa Izba Kontroli formułuje wnioski w sprawie oraz zawiadomienia do prokuratury. Zasadnicze pytanie, które pan poseł Janusz Piechociński był łaskaw sformułować, jest pytaniem, które należy skierować do Prokuratora Generalnego, który poinformuje o tym, na jakim etapie znajduje się postępowanie. To prawda, że w informacji o wynikach kontroli Najwyższej Izby Kontroli w rozdziale poświęconym działaniom podjętym po zakończeniu kontroli nie ma wzmianki, ponieważ w owym czasie nie był jeszcze gotowy wniosek zawiadamiający o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Ponieważ ta informacja została zatwierdzona w listopadzie 2009 r., a wniosek został złożony w kwietniu 2010 r., mamy prawo przypuszczać, że prokuratura zajęła się już tym zawiadomieniem. Zapewne nasi kontrolerzy, inspektorzy i doradcy będą wzywani celem złożenia zeznań. To wszystko tytułem wyjaśnienia, szanowni państwo. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo, panie prezesie. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyMaciejJankowski">W trakcie dyskusji zadano liczne pytania i postawiono liczne zarzuty. Myślę, że szczegółowo odniosę się do nich na posiedzeniu Komisji, które zostanie zwołane na następnym posiedzeniu Sejmu. Ponieważ nie mamy zbyt dużo czasu, chcę dosłownie w kilku zdaniach odnieść się do informacji Najwyższej Izby Kontroli. Pan prezes wybaczy, ale kiedy czytałem informację Najwyższej Izby Kontroli i kiedy słuchałem, jak pan prezes zdecydowanym głosem przedstawiał kolejne zarzuty, odnosiłem wrażenie, że ta informacja przypomina opis pojedynczych drzew, w którym zapomniano, że istnieje coś takiego jak las. Być może, powinniśmy powiedzieć kilka zdań na temat tego lasu? Kiedy nasi poprzednicy w 2004 i 2005 r. – mówię nasi poprzednicy nie tylko dlatego, że informacja NIK dotyczy lat 2006-2007, ale również dlatego, że takie przedsiębiorstwo, jak Poczta Polska, jest jak wielki statek, który po to, żeby skręcić, potrzebuje dużo czasu – podejmowali decyzję o kierunkach rozwoju Poczty Polskiej nie wzięli pod uwagę dwóch podstawowych spraw, a mianowicie zmiany sposobu komunikowania się między ludźmi oraz wielkiego kryzysu ekonomicznego, który wybuchł w 2008 r. Zdaję sobie sprawę z tego, że wszyscy państwo bardzo się spieszycie, dlatego zagadnienie otoczenia gospodarczego, w którym działa Poczta Polska, i tego, co się dzieje na rynku usług pocztowych, i tego, jak problemy związane z funkcjonowaniem rynku pocztowego próbuje się rozwiązać w innych państwach, przedstawię później, bo to jest bardzo ważne, żebyśmy zdawali sobie sprawę z tego, w jakim kontekście Najwyższa Izba Kontroli stawia konkretne zarzuty. Myślę, że dzięki temu łatwiej zrozumiemy odpowiedzi na pewne pytania, bo mówimy nie tyle o trudnej operacji, ile o operacji na żywym organizmie. Pan poseł ma rację mówiąc, że ten organizm, który zatrudnia kilkadziesiąt tysięcy pracowników, ma bardzo duże znaczenie dla życia społecznego w Polsce. Każde z tych pytań, które zostały zadane, wymaga bardzo poważnej dyskusji. Zdaję sobie sprawę z tego, że teraz nie mamy na to czasu. Dlatego przepraszam…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Panie ministrze, myślę, że będzie czas na to, żeby omówić te sprawy. Wszystkim państwu bardzo serdecznie dziękuję za uwagę. Dziękuję bardzo za przedstawienie prezentacji oraz za głosy w dyskusji. O terminie, w którym zostanie zwołane kolejne posiedzenie Komisji, zostaniecie państwo poinformowani. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselAndrzejAdamczyk">Przepraszam, panie przewodniczący, czy możemy liczyć na to, że posiedzenie Komisji będzie kontynuowane na następnym posiedzeniu Sejmu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Panie przewodniczący, to zależy od tego, czy uda nam się znaleźć wolną salę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselAndrzejAdamczyk">Rozumiem, że przerywamy posiedzenie Komisji do następnego posiedzenia Sejmu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Tak jest, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselAndrzejAdamczyk">Dziękuję bardzo. Chcę, żeby mój głos został odnotowany w protokole.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>