text_structure.xml 24.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie wspólne Komisji Zdrowia i Komisji Finansów Publicznych. Witam wszystkich przybyłych na nasze dzisiejsze spotkanie. Jest z nami dzisiaj pan minister Jacek Dominik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Witam pana ministra. Witam wszystkich obecnych na naszym wspólnym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia to rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych oraz ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (druk nr 4354). Czy są uwagi do porządku obrad? Nikt nie zgłasza uwag. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego. Przystępujemy do realizacji porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przypominam, że na posiedzeniu w dniu 12 lipca 2011 roku Komisje powołały podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy z druku nr 4354. Sprawozdanie podkomisji zostało państwu doręczone.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania. Bardzo proszę panią poseł Krystynę Skowrońską o zreferowanie prac podkomisji. Następnie przystąpimy do szczegółowego rozpatrzenia sprawozdania. Bardzo proszę, pani poseł Krystyna Skowrońska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Szanowni państwo, przedkładając sprawozdanie, chciałabym poinformować, że podkomisja nadzwyczajna pracowała w trakcie dwóch posiedzeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo państwa proszę o nieprowadzenie rozmów. Projekt ustawy nie jest długi. Mam nadzieję, że szybko go rozpatrzymy, ale to też zależy od państwa. Proszę bardzo, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chciałabym przypomnieć, że podkomisja odbyła dwa posiedzenia w dniach 12 i 15 lipca 2011 roku. Podkomisja przedłożyła państwu sprawozdanie. Chciałabym poinformować, że ponownie przeprowadzono dyskusję w zakresie intencji, która została sformułowana przez posła reprezentującego wnioskodawców, iż zamiarem wnioskodawców było między innymi, aby Rzecznik Praw Pacjenta i Rzecznik Ubezpieczonych nie byli członkami partii politycznych, aby obejmując stanowisko, nie byli członkami partii politycznych, a także nie sprawowali mandatu posła lub senatora. W związku z opinią do projektu w dyskusji wskazano, że nie jest możliwe zrealizowanie intencji, aby Rzecznik Ubezpieczonych lub Rzecznik Praw Pacjenta nie wypełniał mandatu posła lub senatora. Wobec tego projekt został przyjęty przez podkomisję w wersji przesłanej przez Komisję Finansów Publicznych. Chciałabym poinformować, że stosunkiem głosów: 3 głosy za, 1 głos przeciwny, brak głosów wstrzymujących się, projekt został zaopiniowany pozytywnie do przedłożenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Winna jestem państwu także informację, że w związku z debatą, iż nie możemy wyjść poza zakres intencji, poza sformułowanie przedstawione w projekcie a związane z wykonywaniem mandatu posła lub senatora, Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej przygotował stosowny projekt, ale w związku z właściwością komisji będzie on procedowany przez Komisję Regulaminową i Spraw Poselskich. W tym zakresie sprawozdanie podkomisji zostało przedłożone paniom i panom posłom w wersji identycznej jak zostało przekazane do podkomisji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję pani przewodnicząca. Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę państwa, czy są uwagi do tytułu projektowanej ustawy? Nikt nie zgłasza uwag.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam przyjęcie tytułu projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1, który dotyczy ustawy o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Mamy tu zgłoszoną poprawkę. Czy wszyscy państwo otrzymali jej treść? Moment. Proszę państwa, poprawka jest już rozdawana. Być może nie została przygotowana w wystarczającej liczbie egzemplarzy, ale myślę, że jakoś państwo do niej dotrą. Poprawka dotyczy art. 24 ust. 1 pkt 1. Wnioskodawcy proponują nadanie nowego brzmienia owemu przepisowi. Bardzo proszę, kto z państwa przedstawi poprawkę? Bardzo proszę, pani poseł Elżbieta Rafalska. Proszę o przedstawienie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselElzbietaRafalska">W przedłożeniu podkomisji znajduje się rygorystyczny przepis, że Rzecznik Ubezpieczonych nie może zajmować innego stanowiska, z wyjątkiem profesora szkoły wyższej ani wykonywać innych zajęć zawodowych. W niezwykle istotny sposób zawęża to możliwość sięgania do zasobów kadrowych. Takiego rozwiązania do tej pory nie było. Posłowie podpisani pod poprawką proponują następujące brzmienie: „zajmować innego stanowiska, z wyjątkiem stanowiska naukowo-dydaktycznego lub naukowego w szkole wyższej” – a więc nie tylko stanowiska profesora – „w Polskiej Akademii Nauk, instytucie naukowo-badawczym lub innej placówce naukowej, ani wykonywać innych zajęć zawodowych”. Oznacza to rozszerzenie kręgu kandydatów, którzy mogą prowadzić działalność naukową z zakresu ubezpieczeń gospodarczych lub zabezpieczenia emerytalnego, a niekoniecznie muszą posiadać tytuł profesora, za to posiadają inną wybitną, ekspercką wiedzę z wymaganego zakresu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo pani poseł. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos na temat zgłoszonej poprawki? Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Pani poseł przedstawiła poprawkę. Mam wątpliwość, czy sformułowanie „z wyjątkiem stanowiska naukowo-dydaktycznego lub naukowego w szkole wyższej” nie dopuszcza szerokiego kręgu osób. Mam pytanie do przedstawicieli Biura Legislacyjnego, czy na ten moment możliwe jest wskazanie od jakiego stopnia będzie można mówić o osobach, które można by było powołać na interesujące nas stanowisko.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chciałabym przypomnieć, że intencją wnioskodawców było, aby Rzecznik Praw Pacjenta i Rzecznik Ubezpieczonych zajmowali się stricte tymi sprawami. W szczególny sposób wyłączono jedynie osoby zajmujące stanowisko profesora szkoły wyższej. W tym zakresie tylko w stosunku do tych osób sformułowano stosowny zapis.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chciałabym zaprzeczyć opinii, że stanowi to brak możliwości sięgania do zasobów kadrowych. Myślę, że w tym przypadku Wysokiej Izbie, Komisji Zdrowia w stosunku do Rzecznika Praw Pacjenta, Komisji Finansów Publicznych w stosunku do Rzecznika Ubezpieczonych, zależy na tym, aby można było wybrać osoby, które w najlepszy sposób będą sprawowały funkcje dla dobra osób, których sprawami się zajmują. Myślę, że w związku z takim zapisem nie będzie braku możliwości sięgania do zasobów kadrowych, ponieważ funkcje tę może sprawować nie tylko profesor szkoły wyższej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Pan poseł Marek Balicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarekBalicki">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Przepis znajdujący się w sprawozdaniu podkomisji rozumiem w taki sposób, że chodzi tu o stanowisko profesora szkoły wyższej, a nie o tytuł profesora nadawany przez Prezydenta RP. A więc może być taka sytuacja, że ktoś obejmując funkcję rzecznika, jest zatrudniony na stanowisku profesora w wyższej uczelni – są to kadencyjne zatrudnienia – i w trakcie pełnienia funkcji rzecznika nie przestaje być pracownikiem naukowo-dydaktycznym szkoły wyższej, ale traci stanowisko uczelniane. Powiem, że znam takich ministrów, którzy byli zatrudnieni na stanowisku profesora wyższej uczelni, a ponieważ kadencja upłynęła, nie zostali ponownie zatrudnieni na tym samym stanowisku, ale dalej mieli habilitację i byli pracownikami naukowo-dydaktycznymi.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselMarekBalicki">Wydaje mi się, że poprawka rozwiązuje podobny problem. To, co mamy zaproponowane w sprawozdaniu podkomisji, dotyczy tylko zatrudnienia, a nie dotyczy tytułu profesora. Moim zdaniem jest to niepełny zapis. Jeżeli Biuro Legislacyjne by to wyjaśniło, byłoby dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Rzeczywiście można mieć wątpliwości. Jeżeli dobrze zrozumiałem wypowiedź pani przewodniczącej Skowrońskiej, między innymi nasuwa się pytanie, czy nie chodzi o magistra prowadzącego ćwiczenia. Jak rozumiem, to też jest pracownik naukowy w szkole wyższej. Czy krąg osób dotyczy także jego? Pani poseł Elżbieta Rafalska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Odpowiadając na wątpliwości dotyczące tytułu naukowego chciałabym powiedzieć, że jeżeli nic się nie zmieniło, z tytułem naukowym wiąże się wyższe wykształcenie. W ustawach szczegółowych, akurat w ustawie o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych jest wyraźnie mowa o tym, że może to być osoba wyróżniająca się wiedzą, doświadczeniem w pewnym zakresie – i jest precyzyjnie określone, w jakim zakresie wiedza musi być głęboka. Określone są też kwalifikacje, a więc między innymi wyższe wykształcenie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselElzbietaRafalska">Pan poseł Balicki bardzo słusznie powiedział o stanowisku. Może być taka sytuacja, że ktoś będzie zatrudniony w szkole wyższej ze stopniem doktora. Jest tu doprecyzowanie. Brzmienie zaproponowane w sprawozdaniu podkomisji może rodzić trudności w ofercie kadrowej. Uważam, że jest to dobre rozwiązanie. Proszę pamiętać także o tym, że do tej pory podobnego zawężenia nie było, a jednak nie wnoszono uwag do kwalifikacji, jakości pracy osób, które pełnią naprawdę wymagające wyjątkowo merytorycznej wiedzy stanowiska rzeczników. Chyba nikt przy zdrowych zmysłach nie porywa się na dane stanowisko, nie mając o tym bladego pojęcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca Elżbieta Streker-Dembińska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselElzbietaStrekerDembinska">Myślę, że w tej chwili dyskutujemy nie o tym, o czym powinniśmy dyskutować, ponieważ ustawy precyzują, jakie trzeba mieć kwalifikacje, aby być Rzecznikiem Ubezpieczonych bądź Rzecznikiem Praw Pacjenta. Jest to jedyna sytuacja, kiedy można zachować swoje dotychczasowe stanowisko. Rozumiem, że jeżeli będzie znakomity adiunkt, będzie mógł być Rzecznikiem Ubezpieczonych, ale będzie musiał zrezygnować z pracy jako adiunkt. I to wszystko. I to jest dopuszczalne. Jedyną ochronioną funkcją, jedynym ochronionym stanowiskiem będzie stanowisko profesora. Wydaje się, że rozszerzenie nie zawęża liczby osób czy jakości kandydatów na rozpatrywane przez nas funkcje. Jest tylko jedna rzecz, każda inna osoba, która będzie spełniała warunki ustawowe, może być rzecznikiem, ale pod warunkiem, że zrezygnuje ze swojej dotychczas wykonywanej pracy i poświęci się pracy rzecznika, z wyjątkiem profesora, który będzie mógł utrzymać i jedno, i drugie, czyli będzie mógł wypełniać funkcje profesorskie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Pan poseł Marek Balicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselMarekBalicki">Być może też z innym wyjątkiem. Nie wiem, czy takie stany faktyczne mają miejsce. Chodzi o to, czy osoby, które posiadają tytuł profesora, tytuł naukowy otrzymany od Prezydenta RP, są zatrudniane w szkołach wyższych na innych stanowiskach niż stanowiska profesorskie. Gdyby tak było, to byłby paradoks, że osoba niemająca tytułu profesora, ale zatrudniona w szkole wyższej na etacie profesora, będzie mogła być rzecznikiem, a profesor belwederski niezatrudniony na etacie profesorskim nie będzie mógł być rzecznikiem. Dlatego twierdzę, że zaproponowany przepis jest niepełny. Chyba że nie ma takich stanów faktycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę państwa, musimy to rozstrzygnąć. Rozstrzygnąć możemy jedynie poprzez głosowanie. Nie mamy tu urządzenia do głosowania, a więc musimy policzyć głosy.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo proszę, kto z państwa posłów opowiada się za przyjęciem poprawki przedstawionej przez panią poseł Rafalską, proszę podnieść rękę. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Słyszeli państwo wynik. 11 posłów głosowało za, 29 było przeciwnych, 3 osoby wstrzymały się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała akceptacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Pani poseł Rafalska zgłasza wniosek mniejszości. Bardzo proszę o zgłoszenie go na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są inne uwagi do art. 1? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam przyjęcie art. 1.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 2, który dotyczy ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. W art. 2 mamy dwie zmiany.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są uwagi do zmiany nr 1? Nikt nie zgłasza uwag.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 1 w art. 2.</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przechodzimy do omówienia zmiany nr 2 w art. 2. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos, wnieść uwagi? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-17.12" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam, że zmiana nr 2 w art. 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-17.13" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 3. Czy są uwagi do art. 3? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-17.14" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam, że art. 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-17.15" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 4. Pan poseł Balicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselMarekBalicki">Przepis art. 3 to przepis przejściowy, który odnosi się do Rzecznika Ubezpieczonych. Jeśli chodzi o Rzecznika Praw Pacjenta, to czy podkomisja rozważała potrzebę stworzenia przepisu przejściowego czy nie? Przepisy dotyczące Rzecznika Praw Pacjenta wchodzą w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia. Jeśli ktoś należy do partii politycznej – nie wiem, czy rzecznik należy – to brakuje mi tu przepisu przejściowego, analogicznego jak w stosunku do przepisów o Rzeczniku Ubezpieczonych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Tak, w moim przekonaniu uwaga jest zasadna. Czy pani przewodnicząca podkomisji jest w stanie odnieść się do tego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">W art. 3 wprowadziliśmy przepis dotyczący Rzecznika Ubezpieczonych. W tym przypadku dotyczy to tej osoby. Przepis związany z partią polityczną po raz pierwszy zostanie zastosowany od nowej kadencji. Chodzi o przepis przejściowy. Przepis intertemporalny to jest to, co dostaliśmy nowego, aby sformułować intencję, która się pojawiła, iż ma to być od następnej kadencji. Rzecznik Praw Pacjenta nie jest członkiem partii politycznej. Tak jest zapisane w ustawie. W tym przypadku nie mamy takiej sytuacji. Zapisaliśmy, że cała ustawa wchodzi w życie po upływie czternastu dni od daty jej ogłoszenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">W tej chwili też mam wątpliwości. Czy to znaczy, że wśród dotychczasowych przepisów dotyczących Rzecznika Ubezpieczonych jest przepis, który odnosi się do niełączenia funkcji? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Jeżeli można, chciałbym wyjaśnić, że sytuację Rzecznika Praw Pacjenta należy rozpatrywać na tle art. 103 ust. 1 Konstytucji RP, z którego wynika, że mandatu posła nie można łączyć z różnego rodzaju funkcjami, które są tu wymienione. W tym jest także zatrudnienie w administracji rządowej. Z art. 42 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta wynika, że rzecznik jest centralnym organem administracji rządowej, a zatem wyłączenie następuje z mocy Konstytucji RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Pan poseł Balicki ma jeszcze wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselMarekBalicki">Rozumiem to. Rozumiem też, że funkcje centralnych organów administracji rządowej par excellence w wielu przypadkach są sprawowane przez osoby pełniące funkcje i zajmujące stanowiska polityczne. Wprowadzamy pewne ograniczenie w stosunku do stanu prawnego – tak to rozumiem – jaki jest obecnie. Brakuje przepisu przejściowego. Co będzie w sytuacji, gdyby była kolizja pomiędzy osobą obecnie pełniącą funkcję Rzecznika Praw Pacjenta a nowymi przepisami. Moim zdaniem brakuje przepisu przejściowego, ponieważ inaczej nie byłoby chyba rozszerzania zakazu. Taki przepis jest w stosunku do Rzecznika Ubezpieczonych. Nie chodzi o partię polityczną, ale o inne kolizje. Nie ma zakazu pełnienia funkcji politycznych przez osoby, które pełnią funkcje centralnych organów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Jeszcze raz proszę, przedstawiciel Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#LegislatorBogdanCichy">W aktualnym stanie faktycznym nie ma takiej kolizji, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Temat ten był omawiany. Podkomisja nie podzieliła uwag pana posła Balickiego. W tym przypadku nie ma poprawki. Myślę, że jest to ważna sugestia w dyskusji. Zastanowimy się – myślę, że uczynią to wszystkie kluby – czy taki przepis jest konieczny. Jeśli, panie pośle, będzie on konieczny, potrzebny, dołożymy należytej staranności co do intencji sformułowanej przez pana posła. W trakcie pracy odnosiliśmy się także do stanu faktycznego. Rzecznik Praw Pacjenta, czyli pani minister Kozłowska nie jest członkiem żadnej partii politycznej. Jeżeli byłaby potrzeba sformułowania przepisu przejściowego w stosunku do Rzecznika Praw Pacjenta, myślę, że w trakcie drugiego czytania zredagujemy taki przepis. Biuro Legislacyjne w trakcie prac podkomisji prezentowało takie samo stanowisko jak przed chwilą. Stąd znalazł się przepis przejściowy w stosunku do Rzecznika Ubezpieczonych, nie znalazł się w stosunku do Rzecznika Praw Pacjenta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Jeszcze raz pan poseł Marek Balicki. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselMarekBalicki">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że problem ten zostanie rozwiązany. Trzeba pamiętać, że ustawa wchodzi w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia. Może być to jeszcze kilka miesięcy. W czasie kilku miesięcy, odpukać, ale… Powinniśmy starannie uchwalać ustawy, przewidując różne sytuacje. Jak powiedziała pani przewodnicząca Skowrońska, rozumiem, że w trakcie drugiego czytanie będzie można to rozstrzygnąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Jeszcze raz chciałbym zapytać, czy są uwagi do art. 4. Przepis art. 4 określa termin wejścia w życie projektowanej ustawy. Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam, że art. 4 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Chciałbym teraz poddać pod głosowanie całość projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Kto z państwa posłów opowiada się za przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych oraz ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, proszę podnieść rękę. Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">28 osób głosowało za, nikt nie był przeciw, 10 osób wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam, że projekt ustawy został przyjęty przez Komisje.</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę państwa, jak zwykle pozostały nam jeszcze dwie formalności.</u>
          <u xml:id="u-31.8" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Po pierwsze, proponuję, aby posłem sprawozdawcą została przewodnicząca podkomisji pani poseł Krystyna Skowrońska. Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Tak, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Czy są inne kandydatury? Czy jest sprzeciw wobec powierzenia funkcji posła sprawozdawcy pani poseł Skowrońskiej? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że pani poseł została wybrana posłem sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę państwa, ostatnia sprawa wiąże się z kwestią opinii na temat zgodności sprawozdania z prawem unijnym. Termin na przedstawienie stanowiska o zgodności projektu z prawem unijnym wyznaczam do dnia 27 lipca, czyli do jutra, do godz. 12.00.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję, to wszystko, co mieliśmy do omówienia na wspólnym posiedzeniu Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>