text_structure.xml
25.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselCzeslawSobierajski">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Ze względu na przebieg prac parlamentarnych dzisiaj rozpatrzymy tylko jedną część projektu budżetu spośród tych, które opiniuje Komisja Gospodarki, a mianowicie część 53 dotyczącą Wyższego Urzędu Górniczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrezesWyzszegoUrzeduGorniczegoWojciechBradecki">Przekazałem państwu materiał dotyczący projektu budżetu Wyższego Urzędu Górniczego na 1999 r. Zawiera on szczegółowe informacje dotyczące organizacji i przedmiotu działania Wyższego Urzędu Górniczego oraz dokładne dane liczbowe w zakresie dochodów i wydatków zaplanowanych na 1999 r. Projekt budżetu WUG został opracowany zgodnie z ustaleniami zawartymi w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 8 maja 1998 r.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrezesWyzszegoUrzeduGorniczegoWojciechBradecki">Skoncentruję się tylko na najważniejszych zagadnieniach. Obecnie kontrolą organów nadzoru górniczego objętych jest 530 zakładów, w tym mieści się 74 zakładów podziemnych. Ponadto kontrolą objętych jest 226 zakładów odkrywkowych, 53 otworowych, 13 zakładów prowadzących roboty podziemne z zastosowaniem techniki górniczej oraz 167 zakładów wykonujących prace geologiczne. We wszystkich tych zakładach, łącznie z podmiotami świadczącymi usługi na ich rzecz, zatrudnionych jest ponad 320 tys. osób.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrezesWyzszegoUrzeduGorniczegoWojciechBradecki">Według stanu na dzień 1 listopada br., w urzędach górniczych, kalkulacyjna liczba etatów wynosi 545, w tym 390 etatów przypada na pracowników inspekcyjno-technicznych, od których wymaga się najwyższych kwalifikacji zawodowych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrezesWyzszegoUrzeduGorniczegoWojciechBradecki">Wszyscy wiemy o tym, że górnictwo węgla kamiennego przechodzi głęboką restrukturyzację. Rozpoczął się proces likwidacji kopalń, zmniejszania wydobycia węgla i redukcji zatrudnienia. Górnictwo węgla kamiennego jest nieefektywne ekonomicznie, a zapaść finansowa może spowodować pogorszenie stanu bezpieczeństwa załóg, pracujących w kopalniach węgla kamiennego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrezesWyzszegoUrzeduGorniczegoWojciechBradecki">Z tego powodu zmienia się rola organów kontrolnych Państwowego Nadzoru Górniczego. Inspektorzy urzędów górniczych muszą skupić swoją uwagę na nowych zjawiskach występujących w procesie zamykania kopalń na potencjalnych zagrożeniach, mogących wystąpić w wyniku realizacji nowych aktów prawnych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrezesWyzszegoUrzeduGorniczegoWojciechBradecki">Budżet Wyższego Urzędu Górniczego stanowi część 53 budżetu państwa. Planowane na 1999 r. dochody wyniosą 744 tys. zł, co stanowi wzrost o 7,2% w stosunku do 1998 r.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PrezesWyzszegoUrzeduGorniczegoWojciechBradecki">Trudno jest precyzyjnie oszacować przyszłe dochody, gdyż głównym ich źródłem są opłaty egzaminacyjne. W poprzednich latach te dochody były bądź niedoszacowane, bądź przeszacowane. Planując dochody na 1999 r. braliśmy pod uwagę liczbę przeprowadzonych egzaminów w II półroczu 1997 r oraz w I półroczu 1998 r.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrezesWyzszegoUrzeduGorniczegoWojciechBradecki">Łączna kwota planowanych wydatków wynosi 37.472 tys. zł. Na tę kwotę składają się trzy główne pozycje: świadczenia na rzecz osób fizycznych, wydatki bieżące oraz wydatki majątkowe. Wydatki na wynagrodzenia dla pracowników inspekcyjno-technicznych, zgodnie z wytycznymi otrzymanymi z Ministerstwa Finansów, skalkulowane zostały przy założeniu, że wzrosną one o 2 punkty procentowe ponad prognozowany wskaźnik inflacji, czyli nominalnie wynagrodzenia wzrosną o 10%, a realnie o 2%. Wynagrodzenia dla pozostałych pracowników urzędów górniczych zostały obliczone według wysokości płac w grudniu 1998 r.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PrezesWyzszegoUrzeduGorniczegoWojciechBradecki">Technika sporządzania projektu budżetu WUG została opisana w dostarczonym państwu materiale. W porównaniu z 1998 r. wzrosną wydatki na: zakładowy fundusz świadczeń socjalnych o 21,7%, czynsze - 29,9%, energię - 8%, usługi Zakładu Obsługi Gospodarczej - ponad 8%. Wydatki pozapłacowe wyniosą 2.372 tys. zł, co stanowi 78,4% tegorocznego budżetu.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PrezesWyzszegoUrzeduGorniczegoWojciechBradecki">Konstruując budżet na 1999 r. chcieliśmy przede wszystkim zagwarantować wykonanie podstawowych zadań ciążących na WUG. Z tego powodu w niektórych pozycjach znalazły się kwoty wyższe w porównaniu z tegorocznym budżetem. Wydatki na podróże krajowe wzrosną o ponad 15%. Przy Wyższym Urzędzie Górniczym funkcjonuje, na mocy ustawy, Centralne Archiwum Dokumentacji Mierniczo-Geologicznej. Dla tego archiwum przeznaczyliśmy 100 tys. zł. Jest to dolna granica niezbędnych do poniesienia wydatków. Zakładowy Funduszu Świadczeń Socjalnych wzrośnie o 21,7%.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PrezesWyzszegoUrzeduGorniczegoWojciechBradecki">W pozostałych pozycjach wydatki zostały zaplanowane na niższym poziomie w po-równaniu z br. Niektóre przypadki są drastyczne i np. wydatki majątkowe stanowią 47,1%, na remonty 27,1% i na zakupy materiałów i usług 57% tegorocznego budżetu. Również wydatki przeznaczone na współpracę naukowo-techniczną i gospodarczą z zagranicą są niewystarczające, mając na uwadze procesy dostosowawcze do norm Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PrezesWyzszegoUrzeduGorniczegoWojciechBradecki">Realizacja tego budżetu wymagać będzie mocnego "zaciśnięcia pasa", bardzo racjonalnego i oszczędnego gospodarowania środkami. Proszę, aby Komisja przyjęła projekt budżetu Wyższego Urzędu Górniczego na 1999 r. w proponowanym kształcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselCzeslawSobierajski">Z ramienia Komisji Gospodarki koreferat przedstawi pan poseł Jan Chojnacki.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanChojnacki">Wzrasta rola Wyższego Urzędu Górniczego w procesie restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego i innych przemysłów wydobywczych. W tym Urzędzie muszą pracować coraz lepsi fachowcy, aby mógł on sprostać nowym zadaniom, wynikającym z tego procesu. Mogłoby się wydawać, że w miarę postępującej likwidacji kopalń, zmniejszać się będzie zakres obowiązków urzędów górniczych. Kto tak sądzi jest w błędzie, bowiem w początkowym okresie zachodzić będzie odwrotna relacja, czyli zwiększy się zakres obowiązków i zadań wyższego Urzędu Górniczego i dlatego z rozwagą musimy podejść do jego budżetu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselJanChojnacki">W związku z tym proponuję, aby zwiększyć budżet Wyższego Urzędu Górniczego o 600 tys. zł, czyli ustanowić go na takim samym poziomie jak w 1998 r., po wyłączeniu środków na wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselJanChojnacki">Niedopuszczalne jest zmniejszenie wydatków na prace mające na celu zharmonizowanie naszego systemu prawnego, w zakresie działania WUG, z normami obowiązującymi w Unii Europejskiej. Nie możemy też godzić się na powiększanie dystansu, jaki dzieli nas od krajów Unii Europejskiej pod względem komputeryzacji prac, polegających na sporządzaniu i archiwizowaniu dokumentacji.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselJanChojnacki">Co praktycznie oznacza zmniejszenie wydatków na remonty? Jeśli dzisiaj nie wyre-montujemy dachu, to jutro trzeba będzie remontować cały budynek. Takie "oszczędności" można poczynić tylko na krótką metę, gdyż w 2000 r. trzeba będzie przeznaczyć znacznie więcej pieniędzy na remonty, niż gdyby były one wykonywane systematycznie.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PoselJanChojnacki">Z tych względów uznaję, że niezbędne jest zwiększenie wydatków WUG o 600 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PoselJanChojnacki">W wyniku restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego, szczególnej uwagi nabiera archiwizacja dokumentów. Grozi nam, że w pogoni za ekonomizacją kopalń potracimy wiele zasobów węgla. Za jakiś czas może się okazać, że podaż węgla wydobywanego z czynnych kopalń jest za mała. Ktoś może powiedzieć, że wówczas podaż z popytem można będzie zrównoważyć węglem importowanym. Gdyby rząd niemiecki obrał takie podejście, to w tym kraju nie wydobywanoby rocznie 50 mln ton węgla.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PoselJanChojnacki">Jeśli Wyższy Urząd Górniczy nie przejmie dokumentów likwidowanych kopalń i nie będzie w stanie odpowiednio ich przechowywać, to po 20-30 latach nie będzie wiadomo, gdzie są zasoby, których kiedyś nie opłacało się wydobywać ze względu na ówczesne warunki techniczne i ekonomiczne, ale po latach te warunki już się zmieniły.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PoselJanChojnacki">Głębokiej restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego powinna towarzyszyć dbałość o zabezpieczenie dokumentacji częściowo i całkowicie likwidowanych kopalń. Te materiały powinny być odpowiednio przetworzone, aby można je było wprowadzić do systemu informatycznego.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PoselJanChojnacki">Uważam, że przedstawione przeze mnie argumenty uzasadniają wniosek o zwiększenie budżetu Wyższego Urzędu Górniczego o 600 tys. zł na wydatki pozapłacowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselCzeslawSobierajski">Wniosek pana posła jest niekompletny. Chcąc go zamieścić w opinii dla Komisji Finansów Publicznych musimy wskazać źródło pokrycia dla 600 tys. zł. Proszę więc powiedzieć, w której pozycji pan poseł proponuje obniżyć wydatki?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanChojnacki">Na razie proponuję przesunąć 600 tys. zł z rezerwy celowej na rzecz Wyższego Urzędu Górniczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowEwaPaderewska">Czy pan poseł może powiedzieć, która to ma być rezerwa celowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanChojnacki">Musiałbym sięgnąć do projektu budżetu. Może pani nam coś zaproponuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorEwaPaderewska">Jestem zobowiązania, podobnie jak przedstawiciel Wyższego Urzędu Górniczego do tego, aby przekonać państwa, że wydatki ujęte w ustawie budżetowej zostały zaplanowane prawidłowo. Na pewno nie jest naszą rolą wskazywanie państwu, iż istnieje możliwość zmniejszenia jakichś wydatków, by można było zwiększyć wydatki Wyższego Urzędu Górniczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanChojnacki">Złożę w odpowiednim czasie wniosek na piśmie, w którym wskażę na konkretną rezerwę.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselJanChojnacki">Zadałem sobie trud, aby porównać poszczególne pozycje planowanych wydatków Wyższego Urzędu Górniczego na 1999 r. z takimi samymi pozycjami w tegorocznym budżecie. Przyznam pani rację, że wydatki na 1999 r. zostały zaplanowane na właściwym poziomie jeśli pani stwierdzi, że Wyższy Urząd Górniczy dostanie więcej pieniędzy niż w tym roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJerzyZajac">Z uwagą wysłuchałem pana posła Jana Chojnackiego, ale nie podzielam jego argumentów. Budżet państwa na 1999 r. jest trudny i nikt tego nie ukrywa. Natomiast propozycję zwiększenia wydatków WUG o kwotę 600 tys. zł, bez podania źródła pokrycia tej kwoty, uważam za nieporozumienie. Z tego powodu składam wniosek o przyjęcie projektu budżetu WUG według przedłożenia rządowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselWladyslawStepien">Uważam, że 1999 r., w związku z restrukturyzacją górnictwa węgla kamiennego, a także górnictwa soli, siarki, cynku i ołowiu, będzie dla Wyższego Urzędu Górniczego rokiem trudnym, gdyż likwidacja kopalń wymaga wzmożonej czujności pod względem bezpieczeństwa pracy. W związku z tym uważam, że nie można oszczędzać na działalności tego Urzędu.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselWladyslawStepien">Popieram propozycję pana posła Jana Chojnackiego i proponuję, aby 600 tys. zł zostało skierowane na zwiększenie budżetu Wyższego Urzędu Górniczego z rezerwy Rady Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselZygmuntMachnik">Jeśli nawet budżet Wyższego Urzędu Górniczego jest poprawny, to tylko pod względem księgowym. Nam chodzi o poprawność pod względem merytorycznym i mając to na uwadze w pełni zgadzam się z wnioskiem pana posła Jana Chojnackiego.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselZygmuntMachnik">Dodam, że coraz więcej jest nieprawidłowych przypadków w miarę narastania procesu likwidacyjnego kopalń. Są to zupełnie nowe zjawiska, z którymi borykają się gminy górnicze. Likwidacja kopalń wiąże się często z użyciem materiału obcego, takich jak popiół i odpady górnicze. Wyższy Urząd Górniczy m.in. bada stopień skażenia wód dołowych przez te przypadkowe materiały.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselZygmuntMachnik">W okresie komercjalizacji gospodarki jest duże niebezpieczeństwo, że takimi przypadkowymi decyzjami zniszczone zostaną ujęcia wody, a także spowodowane zostaną zaburzenia w górotworze.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PoselZygmuntMachnik">Uważam, że powinniśmy się zdecydować nawet na zmniejszenie o 600 tys. zł środków przeznaczonych na restrukturyzację górnictwa, by tę samą kwotę przeznaczyć na policję górniczą. W finansowaniu reformy górnictwa będzie to znikomy uszczerbek, natomiast Wyższy Urząd Górniczy będzie mógł w pełni zaspokoić swoje potrzeby.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselWaldemarWiazowski">Popieram moich przedmówców, którzy proponowali, by zwiększyć wydatki Wyższego Urzędu Górniczego. Rozumiem, że budżet jest trudny i trzeba szukać oszczędności, ale nie wiem, jak można, zmiejszając wydatki na dostosowanie przepisów prawa do norm obowiązujących w Unii Europejskiej, dobrze wykonać to zadanie.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselWaldemarWiazowski">Chcę zapytać pana prezesa Wojciecha Bradeckiego, jak on ocenia możliwość wykonania zadań w tym zakresie, mając na nie mniej środków?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrezesWojciechBradecki">Obecnie prowadzimy bardzo intensywne rozmowy z przedstawicielami Unii Europejskiej o harmonizacji przepisów polskiego prawa geologiczno-górniczego, aktów wykonawczych wynikających z tego prawa, wdrażania dyrektyw dotyczących bezpieczeństwa pracy w górnictwie i ochrony środowiska. Na szeroko pojętą współpracę naukowo-techniczną przeznaczyliśmy 130 tys. zł. Jest to ten sam poziom środków, jakimi dysponujemy w br., ale intensywność prowadzonych prac będzie większa. Dlatego też wydzieliliśmy z tych środków kwotę 40 tys. zł i przeznaczymy ją wyłącznie na prace związane z integracją europejską. Jest to minimalna kwota na zaspokojenie potrzeb w tym zakresie. Każda możliwość przekroczenia tej kwoty spowoduje, że harmonizacja przepisów będzie przebiegała zdecydowanie szybciej.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselCzeslawSobierajski">Wskazane zostały dwa źródła pokrycia 600 tys. zł, która to kwota powiększy budżet Wyższego Urzędu Górniczego. Proszę posłów wniosko-dawców, aby wskazali konkretną pozycję w projektowanym budżecie na 1999 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselJanChojnacki">Pan poseł Władysław Stępień zaproponował, by o tę kwotę została obniżona rezerwa ogólna Rady Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselCzeslawSobierajski">Chcę zapytać panią dyrektor, czy w naszej opinii, którą skierujemy do Komisji Finansów Publicznych możemy zawrzeć takie ogólne sformułowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#DyrektorEwaPaderewska">Chodzi o rezerwę ogólną Rady Ministrów, która jest ujęta w części 81 budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#DyrektorEwaPaderewska">Chcę państwa poinformować, że rezerwa ta została zaplanowana na 1999 r. na wyjątkowo niskim poziomie. Zgodnie z przepisami Prawa budżetowego, może ona wynosić 1% planowanych wydatków budżetu państwa. Na przyszły rok została zaplanowana w wysokości wielokrotnie niższej.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#DyrektorEwaPaderewska">Przypominam, że w 1999 r. będzie realizowanych kilka reform i w związku z tym mogą nastąpić jakieś nieprzewidziane wydatki. Zostaną one sfinansowane z rezerwy Rady Ministrów. Zmniejszanie tej rezerwy jest bardzo niebezpieczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselZdzislawTuszynski">Jestem posłem III kadencji i zaobserwowałem, że każdego roku zwiększane są wydatki na szeroko rozumiane górnictwo. Mogę także powiedzieć, że zawsze podczas prac nad projektem ustawy budżetowej, podnoszony jest argument, że następny rok będzie rokiem trudnym. Najprawdopodobniej przez najbliższych kilka lat też będziemy mieli trudne budżety.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselZdzislawTuszynski">Słuchając wniosku pana posła Jana Chojnackiego zastanawiałem się. dlaczego zapro-ponował od 600 tys. zł, a nie 500 tys. zł lub 1.200 tys. zł. Na co mają być przeznaczone dodatkowe pieniądze?</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PoselZdzislawTuszynski">Usłyszałem, że chodzi o zwiększenie środków na dostosowanie polskiego prawa do norm stosowanych w Unii Europejskiej. To zadanie staje się wytrychem, przy pomocy którego sięga się do środków budżetowych. Sądzę, że każda sejmowa komisja opiniując właściwe dla siebie części budżetowe, będzie miała do czynienia z tym "wytrychem". Nie wiem, ile nas jeszcze nas będzie kosztowało tzw. harmonizowanie polskiego systemu prawnego z normami obowiązującymi w krajach Unii Europejskiej? Ile poszczególne resorty, posługując się tym "wytrychem" wyciągną środków z budżetu państwa?</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PoselZdzislawTuszynski">Zanim przystąpimy do głosowania chciałbym się dowiedzieć na co ma być przeznaczone 600 tys. zł? Chciałbym także prosić o wyjaśnienie, dlaczego pan poseł Jan Chojnacki wnosi o taką kwotę, a nie większą lub mniejszą.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselJanChojnacki">Wszyscy dobrze wiemy, że jeszcze przez lat kilka budżet państwa będzie łożył na procesy dostosowacze do wymogów unijnych. Proponowana przeze mnie kwota 600 tys. zł nie będzie w całości przeznaczona na te procesy.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselJanChojnacki">Wyjaśniałem poprzednio, że poziom wydatków Wyższego Urzędu Górniczego, za-planowanych na 1999 r., będzie niższy od poziomu wydatków w tegorocznym budżecie. Kwota ta spowoduje wyrównanie poziomów.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PoselJanChojnacki">Dokładnie mówiąc planowane wydatki na 1999 r. należałoby zwiększyć o 11,6%, z uw-zględnieniem przewidywanego wskaźnika inflacji. Pomijając wydatki na wynagrodzenia, pozostałe wydatki powinny wzrosnąć o 649 tys. zł. Dlatego nie zaproponowałem 500 tys. zł, ani 1.200 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PoselJanChojnacki">Jeszcze raz powtarzam, że 600 tys. zł nie jest przeznaczone na przystosowanie przepisów prawa geologicznego i górniczego do wymogów Unii Europejskiej. Tylko część z tej kwoty zostanie przeznaczona na ten cel.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PoselJanChojnacki">Jeśli chcemy być nowoczesnym państwem, także pod względem przechowywania informacji, to musimy wyposażyć Wyższy Urząd Górniczy w sprzęt komputerowy. Być może dobrym sposobem na zlikwidowanie bezrobocia jest zatrudnienie kilku czy kilkunastu osób, które będą pracowały posługując się kartką papieru i długopisem, ale w ten sposób cofniemy się kilka lat do tyłu.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PoselJanChojnacki">Chcemy znaleźć się wśród nowoczesnych krajów, a zatem musimy wejść do nich z nowoczesną techniką, a na to trzeba wydać określone pieniądze. Dzisiaj cieszymy się, że mieszkamy w domu, który nie wymaga remontu, ale ten dom trzeba konserwować, bo za rok przyjdzie nam go remontować. Ten przykład wskazuje na to, że trzeba przeznaczyć określoną pulę środków na bieżącą konserwację i remonty siedziby WUG i jego oddziałów.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#PoselJanChojnacki">Zakładamy, że w roku przyszłym wzrośnie cena benzyny, a w związku z tym trzeba przewidzieć większe wydatki związane z używaniem samochodów służbowych. Jeśli Telekomunikacja Polska S.A. zapowiada podniesienie opłat, to także trzeba przewidzieć związane z tym większe wydatki, chyba że do przesyłania wiadomości będziemy wykorzystywali gołębie. Takie są moje argumenty przemawiające za przyznaniem Wyższemu Urzędowi Górniczemu dodatkowych 600 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselAntoniTyczka">Argumenty pana posła są przekonujące, niemniej jednak proszę, abyśmy się zastanowili, czy źródłem pokrycia tych środków powinno być zmniejszenie rezerwy ogólnej Rady Ministrów. W przyszłym roku rząd musi wykonać og-romne zadania związane z wprowadzeniem kilku reform. Mogą pojawić się jakieś błędy, nieprzewidziane wydatki i z tego względu zmniejszanie rezerwy Rady Ministrów jest niebezpieczne.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PoselAntoniTyczka">Opowiadam się za przyznaniem Wyższemu Urzędowi Górniczemu dodatkowych środków, ale proszę o zastanowienie się, czy nie można byłoby znaleźć innej pozycji w budżecie dla pokrycia tych środków.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselZbigniewMrozinski">Chcę zapytać pana prezesa, czy Wyższy Urząd Górniczy utożsamia się z planowanymi wydatkami i dochodami tego Urzędu? Jeżeli tak, to nie widzę powodu, abyśmy dawali temu Urzędowi coś więcej niż sam potrzebuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselZygmuntMachnik">Uzupełnię swój wniosek, bowiem poprzednio nie podałem pozycji budżetowej, którą proponowałem zmniejszyć na rzecz Wyższego Urzędu Górniczego. Wnoszę, aby dokonać przeniesienia do części 53 z części dotyczącej Ministerstwa Gospodarki z działu 96 rozdział 9611 kwoty 600 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselCzeslawSobierajski">Mówiąc szczerze, ten wniosek ma większą szansę na to, aby był zaakceptowany przez Komisję Finansów Publicznych, niż wniosek dotyczący zmniejszenia rezerwy ogólnej Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PoselCzeslawSobierajski">Przystępujemy do głosowania. Najdalej idący jest wniosek o przyjęcie projektu budżetu Wyższego Urzędu Górniczego w takim kształcie, w jakim został zaproponowany przez rząd. Kto jest za przyjęciem tego wniosku.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PoselCzeslawSobierajski">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 4 za, 6 przeciw, a 6 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PoselCzeslawSobierajski">Kto jest za zwiększeniem budżetu Wyższego Urzędu Górniczego o 600 tys. zł przez przeniesienie środków w tej samej wysokości z rezerwy Rady Ministrów?</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PoselCzeslawSobierajski">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 6 za, 8 przeciw, a 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#PoselCzeslawSobierajski">Kto jest za zwiększeniem budżetu Wyższego Urzędu Górniczego o 600 tys. zł przez przeniesienie kwoty w tej wysokości z części dotyczącej ministra gospodarki z działu 96 z rozdziału 9611.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#PoselCzeslawSobierajski">Wniosek został przyjęty stosunkiem głosów: 7 za, 3 przeciw, a 4 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#PoselCzeslawSobierajski">Ten wniosek znajdzie się w opinii, którą przekażemy Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselJerzyZajac">Rozumiem, że jutro rozpatrywać będziemy projekt budżetu Ministerstwa Gospodarki pomniejszony o 600 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselCzeslawSobierajski">Taką decyzję podjęła Komisja. Zamykam posiedzenie Komisji Gospodarki.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>