text_structure.xml
7.29 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJozefOleksy">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Europejskiej oraz Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Celem posiedzenia jest powołanie podkomisji do przygotowania sprawozdania w sprawie projektu ordynacji wyborczej do Parlamentu Europejskiego. Projekt był przedmiotem dyskusji na posiedzeniu Sejmu i jest znany posłom. Połączone prezydia obydwu Komisji proponują, aby w skład podkomisji weszli posłowie: Robert Smoleń /SLD/, Sylwia Pusz /SLD/, Jacek Protasiewicz /PO/, Paweł Poncyliusz /PiS/, Jan Łączny /Samoobrona/ i Roman Giertych /LPR/ - z Komisji Europejskiej, a także posłowie: Stanisław Kurpiewski /SLD/, Kazimierz Chrzanowski /SLD/, Wiesław Woda /PSL/, Stanisław Gudzowski /LPR/, Andrzej Gałażewski /PO/ oraz Piotr Krzywicki /PiS/ - z Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Czy posłowie wyrażają zgodę na przedstawioną propozycję składu osobowego podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselBogdanPek">Zgłaszam kandydaturę posła Gabriela Janowskiego /niez./.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJozefOleksy">Chcąc przedstawić posłom propozycję składu podkomisji, wstępnie przyjęliśmy, że podkomisja nie będzie liczyć więcej niż 10 osób. Obecnie liczba ta wzrosła do 12 osób. Dalsze poszerzanie składu podkomisji może negatywnie wpłynąć na sprawność pracy. Dlatego proponuję głosowanie. Kto jest za tym, aby Komisje wybrały podkomisję w składzie, który zaproponowałem na początku posiedzenia? Stwierdzam, że posłowie wybrali podkomisję w składzie, który zaproponowałem wcześniej. Za takim wnioskiem głosowało 42 posłów, nikt nie był przeciw, a jeden poseł wstrzymał się od głosu. Do projektu przedmiotowej ustawy zostały opracowane uwagi prawno-legislacyjne, które zostaną przekazane podkomisji. Uwagi są obszerne. Ponadto została sporządzona opinia Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, którą także otrzymają wszyscy posłowie. Przypomnę również, że istnieje poselski projekt ordynacji wyborczej do Parlamentu Europejskiego, który w dniu 10 września br. był rozpatrywany przez Komisję Europejską. Po pierwszym czytaniu tenże projekt zostanie prawdopodobnie skierowany do obydwu obradujących obecnie Komisji, a w konsekwencji będzie rozpatrywany także przez podkomisję. Zatem podkomisja zajmie się dwoma projektami, a ważnym jej zadaniem będzie dokonanie wyboru, który projekt ma stanowić podstawę dalszych prac. Chodzi o to, aby połączone Komisje otrzymały w rezultacie prac jeden projekt ordynacji, który będzie rozpatrywany przez Sejm w drugim czytaniu. W obydwu projektach znajduje się wiele rozwiązań wymagających szczegółowych wyliczeń i symulacji. Dotyczą one m.in. metod liczenia głosów oraz rozkładu mandatów przy zakładanej frekwencji. Dlatego praca będzie żmudna. Chodzi o to, aby w trakcie posiedzeń Sejmu nie spierać się, które rozwiązanie jest bardziej korzystne ze względów politycznych. Dlatego konieczne jest dokładne rozpatrzenie różnych wariantowych rozwiązań, by mieć wspólny pogląd, które rozwiązania zaproponujemy Sejmowi do przyjęcia. Zwracam się do członków podkomisji, aby wykorzystywano wiedzę ekspertów. Wielu z nich było zatrudnianych we wcześniejszych fazach tworzenia projektów. Proszę również o zlecenie wykonania różnorodnych wyliczeń. Chodzi o to, aby nie stało się tak, jak niekiedy to się zdarza, że z podkomisji wraca projekt sprawozdania, który jest równie kontrowersyjny jak projekty wyjściowe. W ten sposób nie dobrniemy do szczęśliwego końca. Natomiast chcę przypomnieć, że ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego musi być przyjęta do końca grudnia br. Takie tempo wymusza termin czerwcowych wyborów w przyszłym roku. Dlatego połączone prezydia sugerują, aby podkomisja określiła zestaw koniecznych wyliczeń dotyczących wszystkich projektowanych rozwiązań oraz dokonała wyboru ekspertów, którzy przedstawią stosowne opracowania. Zwracamy się do członków podkomisji, aby zakończyli prace do dnia 10 października br. Chodzi o to, aby połączone Komisje mogły zakończyć prace w dniu 14 października br. Taki harmonogram umożliwi przeprowadzenie drugiego i trzeciego czytania projektu ustawy oraz sprawny przebieg prac na dalszych etapach drogi ustawodawczej. Zwracamy się również z prośbą, aby podczas prac w podkomisji posłowie zwrócili uwagę na tę część ordynacji, w której jest mowa o zgłaszaniu kandydatów. Chodzi o to, że sprawa komitetów obywatelskich i list partyjnych już obecnie jest publicznie dyskutowana. Dlatego już w trakcie drugiego czytania projektu ordynacji w Sejmie warto mieć wyrobioną opinię na temat różnych możliwości zgłaszania kandydatów.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselJozefOleksy">Wszystko to dla dobra sprawy, tzn. dla dobra demokracji, dostępu wszystkich do członkostwa w Parlamencie Europejskim oraz dla systemu partyjnego, który funkcjonuje w naszej demokracji. Druga kwestia dotyczy okręgów wyborczych. To także pozostaje kwestią sporną. Dlatego proszę, aby przeprowadzić w podkomisji symulacje, które złagodzą ewentualne spory, dlaczego wybraliśmy konkretne rozwiązanie. Trzeci temat, który należy szczegółowo rozpatrzyć, dotyczy systemu finansowania wyborów. Istnieje bowiem zasadnicza różnica między komitetami obywatelskimi a listami partyjnymi w kwestii finansowania kampanii wyborczej. Proszę sięgnąć do rozwiązań przyjętych w innych państwach wchodzących w skład Unii Europejskiej. Dlatego wspólnie z przewodniczącym Bogdanem Bujakiem apelujemy obecnie, żebyśmy nie spierali się na końcu prac sejmowych o sprawy, o których już teraz wiemy, że powinny być uporządkowane i klarownie przedstawione połączonym Komisjom oraz Sejmowi. Czy ktoś z posłów chce zgłosić wnioski lub zapytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselAleksanderMalachowski">Chcę stwierdzić, że przeczytałem wspomniane uwagi legislacyjne do projektu ordynacji i jestem zdumiony. W projekcie dostarczonym posłom są zawarte wręcz szkolne błędy. Jak to się dzieje, że tak ważny projekt został opracowany tak niestarannie? Czy projekt tego rodzaju, przed skierowaniem go przez rząd do Sejmu, nie jest poddawany żadnej kontroli o charakterze czysto formalnym, o charakterze legislacyjnym? Jak wskazują pracownicy Kancelarii Sejmu, przedstawiony projekt zawiera pełno szkolnych błędów. Taki fakt mocno mnie zdumiewa.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJozefOleksy">Panie marszałku. Z tego tylko wynika, że praca legislacyjna rządu poprawia się stopniowo. Czy ktoś chce zgłosić inne uwagi? Nikt nie zgłosił się do głosu. Występując również w imieniu przewodniczącego Bogdana Bujaka, zamykam posiedzenie wspólne Komisji: Europejskiej oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>