text_structure.xml 15.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Chciałbym przywitać państwa z Najwyższej Izby Kontroli – pana Andrzeja Stycznia, dyrektora generalnego NIK, panią Dorotę Gawot, panią Małgorzatę Sitarską, pana Michała Dutkiewicza i pana Andrzeja Kożuchowskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Czy do porządku obrad są jakieś uwagi?</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Nie ma, przystępujemy więc do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">W punkcie pierwszym – rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych Sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 (druk nr 3490) wraz z Analizą NIK (druk nr 3539) w zakresie części budżetowej 07 – Najwyższa Izba Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Proszę państwa przedstawiciela o przedstawienie wykonania budżetu państwa w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorgeneralnyNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejStyczen">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorgeneralnyNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejStyczen">Panie przewodniczący, szanowni państwo, dzisiaj przedstawimy budżet Najwyższej Izby Kontroli. Ja pozwolę sobie skrócić to wystąpienie, dlatego że otrzymaliście państwo wcześniej materiały, które były omawiane i były przedmiotem również posiedzenia Komisji do Spraw Kontroli Państwowej 12 czerwca. Stąd też pozwólcie państwo, że taką esencję z tego podsumowania powtórzę.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorgeneralnyNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejStyczen">Najważniejsza rzecz: zaplanowany budżet na 2018 rok został zrealizowany w obszarze wydatków w 99,9%, zaś po stronie dochodowej – 95,6%.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorgeneralnyNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejStyczen">Koncentrując się na części dochodowej, chciałbym przypomnieć, że budżet został wykonany w kwocie 664 tys. zł, co stanowi 95,6% kwoty ustalonej w ustawie budżetowej, czyli 694 tys. zł. Ponieważ to nie jest główna część budżetu i państwo doskonale wiecie, jaka jest struktura – części są powtarzalne, na przykład, wpływy z czynszów za wynajem lokali. Są też części o charakterze zmiennym – zwracam zawsze uwagę, że są to składniki, na które nie mamy w niektórych przypadkach wpływu, bo są to również rozliczenia z instytucjami i firmami, wykonującymi u nas postępowania przetargowe i są to też wpływy z tytułu kar i odszkodowań, wynikających z opóźnień.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorgeneralnyNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejStyczen">Główna część budżetowa to są, oczywiście, wydatki i przypomnę, że plan finansowy NIK został określony w kwocie 282 111 tys. zł i został zrealizowany w 99,9%, natomiast w odniesieniu do wydatków poniesionych w roku poprzednim nastąpił wzrost o 1,5%.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorgeneralnyNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejStyczen">Przypomnę państwu jak wygląda struktura wydatków, jest to pięć części.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#DyrektorgeneralnyNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejStyczen">Wynagrodzenia z pochodnymi wraz z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym łącznie wyniosły 226 790 tys. zł, co stanowiło 80,5 % wszystkich wydatków. Ta pozycja stabilnie miarę się utrzymuje co roku, między 80 a 81 %.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#DyrektorgeneralnyNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejStyczen">Drugą pod względem wielkości grupę wydatków stanowią wydatki bieżące jednostki. Wydatki w tej grupie wyniosły 21 667 tys. zł, co stanowi 7,7% budżetu, były niższe od założonych w ustawie budżetowej o 5 tys. zł a jednocześnie wyższe od poniesionych w roku poprzednim o 3609 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#DyrektorgeneralnyNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejStyczen">Trzecią grupę wydatków stanowią wydatki majątkowe wykonane w wysokości 15 105 tys. zł, co stanowi 5,4% wszystkich wydatków Izby. W porównaniu do roku wcześniejszego kwota ta była niższa o 882 tys. zł. W obszarze wydatków majątkowych w Izbie, niezbędne było wystąpienie od wprowadzenie do planu finansowego wydatków niewygasających z upływu roku budżetowego.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#DyrektorgeneralnyNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejStyczen">Wyjaśnię dlaczego taka sytuacja powstała.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#DyrektorgeneralnyNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejStyczen">Mieliśmy postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą „Dostawa serwerów”. Prowadzone było, oczywiście ,postępowanie przetargu nieograniczonego i wykonawca poinformował, nas pisemnie dnia 10 grudnia, że nie jest w stanie nam dostarczyć przed końcem roku i, że planowana dostawa przedmiotu zamówienia to termin 15 stycznia – z powodu nieplanowanej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#DyrektorgeneralnyNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejStyczen">W związku z powyższym, wystąpiliśmy o zapewnienie środków na uregulowanie zobowiązań w 2019 roku i na podstawie art. 181 ustawy z dnia 27 sierpnia o finansach publicznych, Najwyższa Izby Kontroli zwróciła się do Ministerstwa Finansów o wprowadzenie zadania inwestycyjnego pod nazwą „Zakup Serwerów” do wykazu planu finansowego wydatków budżetu państwa, które w 2018 roku nie wygasają z upływem roku budżetowego.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#DyrektorgeneralnyNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejStyczen">Czwartą grupę wydatków stanowią pozostałe wydatki bieżące, które wyniosły łącznie 11 884 tys. zł, co stanowi 4,2% wydatków Izby. W tej grupie odnotowano wzrost w stosunku do ustawy budżetowej o 158 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#DyrektorgeneralnyNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejStyczen">Ostatnia, piąta grupa wydatków, to podróże służbowe – krajowe i zagraniczne, które wyniosły łącznie 6101 tys. zł co stanowi 2,1 % wydatków Izby. Na podróże krajowe wydatkowano 5131 tys. zł, kwota wyższa od tej z roku wcześniejszego o 559 tys. zł. Na podróże służbowe zagraniczne wydatkowano 970 tys. zł, co w stosunku do roku poprzedniego jest kwotą niższą o 151 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#DyrektorgeneralnyNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejStyczen">Jeszcze powiem na zakończenie, że tak naprawdę wydatki nasze byłyby zrealizowane w 100%, gdyby nie jedno z postępowań przetargowych, a dokładnie – dostarczenie mebli biurowych do Delegatury NIK w Lublinie. Tutaj nie mogliśmy odebrać przedmiotu zamówienia, jak również zapłacić, stąd niewykonanie planu w kwocie 312 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#DyrektorgeneralnyNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejStyczen">Kilka słów podsumowania na temat budżetu zadaniowego.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#DyrektorgeneralnyNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejStyczen">W roku 2018 Najwyższa Izba Kontroli wykonywała zadania „Ocena działalności organów administracji publicznej, Narodowego Banku Polskiego oraz jednostek organizacyjnych wydatkujących środki publiczne z punktu widzenia ustawowych kryteriów NIK”. To państwu już zostało przybliżone przez wiceprezesa Kutyłę na poprzednim posiedzeniu, natomiast najważniejsze jest podsumowanie, że założony na 2018 rok program działań statutowych został zrealizowany.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#DyrektorgeneralnyNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejStyczen">Na zakończenie chciałem podkreślić, że realizacja budżetu NIK w roku 2018 była konsekwencją działań wszystkich służb Izby, przed którymi wytyczono oszczędnościowy program gospodarowania środkami budżetowymi, głównie w obszarze działalności inwestycyjnej. W toku wykonywania budżetu przestrzegano ustawowych zasad gospodarowania środkami publicznymi. Wydatki dokonywane były z zastosowaniem ustawy – Prawo zamówień publicznych, w sposób racjonalny, oszczędny i celowy a pozyskane dochody odprowadzane były na bieżąco na rachunek dochodów budżetu państwa, w terminach wynikających z obowiązujących regulacji.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#DyrektorgeneralnyNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejStyczen">Jeżeli będą jakieś pytania ze strony członków Komisji to – jesteśmy w grupie osób reprezentujących wydatkowanie budżetu.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#DyrektorgeneralnyNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejStyczen">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Teraz proszę o przedstawienie koreferatu pana przewodniczącego Tadeusza Dziubę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselTadeuszDziuba">Tak jak wspomniał pan prezes 12 czerwca, kiedy omawialiśmy merytoryczną cześć Sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli, zapowiedziałem, że będzie wniosek pozytywny co do wykonania budżetu NIK w 2018 roku, może od razu to powtórzę.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselTadeuszDziuba">Powiem trzy słowa na temat budżetu.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselTadeuszDziuba">Dochody, jak wiadomo, stanowią nieistotną część budżetu Najwyższej Izby Kontroli. Zaplanowano je w wysokości 2,5‰ wydatków a wykonano w wysokości 2,4‰. Uwagę zwraca mały przychód w stosunku do planu i lat wcześniejszych, z tytułów wpływów z usług, w tym noclegowych w ośrodku szkoleniowym, bo to jedynie 10% w stosunku do planu. Wydatki pozainwestycyjne poniesiono na ogół w kwotach mniejszych niż planowano, co można interpretować jako świadczące o oszczędnym gospodarowaniu finansami – z jednej strony, ale – z drugiej strony – w odniesieniu do kilku pozycji wydatków (podobnie jak zresztą w latach poprzednich) może powstać przypuszczenie o tworzeniu ukrytych rezerw na wydatki nieplanowane, potocznie zwane zakładkami. Szczególnie mniejsze wydatki, w relacji do planu, poniesiono na wydatki bezosobowe –70%, wynagrodzenia na rzecz osób fizycznych – tylko 14% w stosunku do planu, wynagrodzenia bezosobowe – 60% planu, podróże zagraniczne – niecałe 80% planu. Owe nadmiarowe zaplanowanie wydatków w tych wymienionych pozycjach, można oszacować na kwotę  1 mln zł, czyli 3,5‰ wydatków.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselTadeuszDziuba">Oczywiście, jeszcze raz powtórzę: ponoszenie wydatków bieżących w sposób oszczędny jest zaletą, ale – z drugiej strony – także zaletą byłoby planowanie wydatków bez tych ukrytych rezerw. Zresztą w samym Sprawozdaniu właśnie te pozycje wydatków, wymienione przez mnie, przedstawia się i definiuje, jako źródła finansowania wydatków przekraczających kwoty zaplanowane.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselTadeuszDziuba">W stosunku do ustawy budżetowej poniesiono większe wydatki i zakupy inwestycyjne o około 8%, ta kwotowa różnica to 1,35 mln zł. Pomnażanie wartości majątku Skarbu Państwa poprzez inwestycje i inwestycyjne zakupy należy ocenić pozytywnie, corocznie to podkreślam – oczywiście, pod pewnymi warunkami, mianowicie, jeżeli inwestowanie jest sensowne, czyli rzeczowo uzasadnione i nierozrzutne.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PoselTadeuszDziuba">Z przykrością muszę powiedzieć, że przeciwnie niż w latach poprzednich, ta część sprawozdawcza, dotycząca budżetu Izby, nie zawiera tabel dotyczących właśnie wydatków inwestycyjnych. Ja uparcie będę twierdził, że jest to tendencja do ograniczania kontrolnej funkcji Sejmu, realizowanej poprzez kontrolną funkcję, jaką pełni nasza Komisja.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PoselTadeuszDziuba">Budżet zadaniowy tradycyjnie skrytykuję. Przyjęte mierniki i przypisane im zadania są dyskusyjne, co rok ta kwestia powraca. W moim przekonaniu, jest to problem dotyczący całej sfery budżetowej . W tej sprawie można tylko strategiczną decyzję podjąć, czy jednostki budżetowe w ten, tak zwany budżet zadaniowy się chcą bawić, czy nie chcą, my właściwie nie mamy nic dodania.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PoselTadeuszDziuba">Jak już wspomniałem, niezależnie od tych uwag, proponuję pozytywną opinię o wykonaniu budżetu Najwyższej Izby Kontroli w roku 2018.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PoselTadeuszDziuba">Tak, powiedziałem: pozytywną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselElzbietaStepien">To dla nas zaskakujące, więc potrzebowaliśmy potwierdzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselTadeuszDziuba">Akurat co do budżetu zawsze była pozytywna, więc nie koniecznie zaskakujące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Czy są jakieś pytania lub uwagi?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Jeśli nie ma to przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem Sprawozdania z wykonania budżetu państwa w 2018 roku w zakresie części budżetowej 07 – Najwyższa Izba Kontroli? (4)</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Kto jest przeciw? (0)</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Potrzebne jest wskazanie naszego przedstawiciela na posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, na którym będzie omawiane wykonanie budżetu państwa. Proponuję, aby to był pan poseł Tadeusz Dziuba.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Czy ktoś jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Nie, a więc upoważniamy pana przewodniczącego Tadeusza Dziubę.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">W sprawach bieżących są jakieś uwagi?</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Również nie ma.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję państwu bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>