text_structure.xml 20 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Otrzymałem gest głową od Romana Koseckiego, że możemy rozpoczynać…</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Szanowni państwo, za listą obecności stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Witam zaproszonych gości, pana ministra, państwa dyrektorów, przedstawicieli zaproszonych na posiedzenie organizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Przed ustaleniem porządku dziennego, proszę abyśmy wstali i uczcili pamięć trenera Janusza Wójcika, posła V kadencji, który piastował tę funkcję, jaką obecnie pełnię. Proszę o minutę ciszy, aby upamiętnić naszego barwnego i aktywnego w pracach Komisji kolegę. Wszyscy dobrze go znamy i pamiętamy.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Sekretariat będzie informował wszystkich państwa posłów o terminie pogrzebu. Jeśli ktoś będzie mógł być obecny, zachęcam do wzięcia udziału w uroczystościach. Zwrócimy się również do odpowiednich instytucji sejmowych, aby pomogły rodzinie w organizacji pogrzebu.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Pragnę ponownie powitać pana ministra Dariusza Rogowskiego wraz z ekipą. Przystępujemy do ustalenia porządku dziennego. W dniu dzisiejszym przewidujemy dwa punkty – rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (druk nr 2012), w punkcie drugim przewidujemy rozpatrzenie informacji Ministra Sportu i Turystyki na temat organizacji imprez masowych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem imprez biegowych i rowerowych. Rozumiem, że temat przedstawi pan dyrektor Buza? A może pan minister lub ktoś dojedzie? Pan dyrektor Piechota? Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Czy są uwagi odnośnie do porządku dziennego?</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Nie słyszę, stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Przystępujemy do rozpatrzenia uchwały Senatu w sprawie ustawy o imprezach masowych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Chciałbym powiedzieć, że teraz głos powinien zabrać przedstawiciel Senatu. Rzadko, ale dziś powinniśmy go gościć. W związku z tym, że go nie ma, czy ja mam przedstawić to sprawozdanie? Nie.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Rozpatrujemy uchwałę Senatu w sprawie ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, to kontynuacja prac poselskich. Pragnę poinformować, że wraz z panem Kucharskim i w konsultacjach z panem przewodniczących Janikiem, wzięliśmy udział w pracach senackich. Mówiliśmy o naszych poprawkach i sugestiach. Senat rozpatrzył te wszystkie kwestie i skierował do nas uchwałę, w której przedstawia pięć poprawek. Zaproponowałbym, abyśmy każdą z tych poprawek zaopiniowali dla Sejmu…</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuJaroslawLichocki">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuJaroslawLichocki">Na wstępie mam uwagę natury proceduralnej – poprawki nr 1 i 2 można rozpatrywać łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dobrze, dziękuję za tę uwagę. Będziemy rekomendowali Sejmowi przyjęcie lub oddalenie poprawek. Pierwszą i drugą, po sugestii Biura Legislacyjnego będziemy rozpatrywali i omawiali łącznie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Bardzo proszę, panie ministrze, czy mógłby ktoś przedstawić króciutko poprawki pierwszą i drugą oraz państwa ostateczne stanowisko? Po, ewentualnej, dyskusji poddam je pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiDariuszRogowski">Szanowni państwo, panie przewodniczący, poprawka ta ma na celu doprecyzowanie przepisu i usunięcie ewentualnych wątpliwości interpretacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiDariuszRogowski">O ewentualne uzasadnienie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Wnioskowaliśmy o to, te 25% jest analogiczne do innych krajów, które wykorzystywały właśnie tę kwotę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTDariuszRogowski">Biorąc pod uwagę opinię społeczną i dyskusję w Sejmie i Senacie oraz rozwiązania innych krajów oraz motyw 18, który jest quasi-przepisem, faktycznie będzie to służyło lepszej interpretacji i rozwieje wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Szanowni państwo, omawialiśmy już to.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Panie przewodniczący, szanowni państwo, odnosząc się do poprawek nr 1 i 2 Senatu, pragniemy wskazać, że Senat zastępuje przeczenie, z jakim mamy do czynienia w art. 5 ust. 2 pkt 1 oraz art. 6 ust. 2.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Proszę zwrócić uwagę, że w obu tych przepisach mamy konstrukcję, która odnosi się do sytuacji, w której mamy do czynienia z dwoma przeczeniami. Pomijając wstęp do ust. 2 art. 5 pkt 1 „Nie stanowią znacznej części łącznej wartości połączonych usług turystycznych, ani nie stanowią istotnego elementu z innych przyczyn”.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Podobna konstrukcja jest w art. 6 ust. 2.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Nie odnoszę się do kwestii merytorycznych i 25%. W przypadku, gdy Senat mówi o pozytywnym ujęciu sprawy „stanowią mniej niż 25%” później mamy „ani nie stanowią istotnego elementu” w sytuacji, w której ta pierwsza część powinna być przeczeniem. Gdyby Senat ujął tę kwestię w ten sposób, że „nie stanowią więcej niż 25%, ani nie stanowią istotnego elementu z innych przyczyn”, nie mielibyśmy żadnych zastrzeżeń. W przypadku takiego sformułowania trudno będzie się zorientować, jaki charakter ma to „ani” – czy to jest „lub”, „i”, „albo”, jaka to alternatywa a może koniunkcja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Biuro Legislacyjne Senatu tak to pewnie sformułowało. Czy przyjmiemy propozycję legislatorów sejmowych czy… nie możemy dokonywać zmian. Opinia rządu jest pozytywna, głosujemy łącznie, rozstrzygamy.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Kto jest za pozytywną rekomendacją dla tych poprawek? (14) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Stwierdzam, że poprawki zostały zarekomendowane pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Przechodzimy do poprawki trzeciej – bardzo proszę, panie ministrze, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTDariuszRogowski">Panie przewodniczący, ta poprawka ma charakter czysto techniczny, ma na celu doprecyzowanie przepisu i poprawienie spójności terminologicznej projektu ustawy. Wyraz „podmiotów” zastępuje się wyrazem „przedsiębiorców”, konsekwentnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Czy są uwagi Biura Legislacyjnego lub państwa posłów?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Kto jest za pozytywną rekomendacją poprawki nr 3 dla Sejmu? (16) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Stwierdzam, że trzecia poprawka uzyskała pozytywną rekomendację.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Poprawka czwarta, bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTDariuszRogowski">Szanowny panie przewodniczący, poprawka ta ma na celu poprawienie czytelności tego przepisu, to kwestia redakcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Odnosząc się do poprawki czwartej należy zwrócić uwagę, że po zmianie tej redakcji przepis będzie brzmiał: „W przypadkach innych niż określone w ust. 5 umowie o udział w imprezie turystycznej, organizator turystyki może ograniczyć odszkodowanie, jakie ma zostać wypłacone przez organizatora, o ile ograniczenie to nie dotyczy szkody na osobie lub szkody spowodowanej umyślnie lub w wyniku niedbalstwa”. Kluczowe w kontekście naszej uwagi jest „i wynosi nie mniej niż trzykrotność całkowitej ceny imprezy turystycznej”.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Po zmianie tej redakcji powstaje wątpliwość do czego odnosi się ta przesłanka „i wynosi nie mniej niż trzykrotność” – czy do ograniczenia, czy do odszkodowania?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Panie dyrektorze, do czego to się odnosi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DyrektorDepartamentuPrawnegoMSiTPiotrKudelski">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, nie do końca zgadzam się z tą uwagą. Poprawka dostosowuje brzmienie art. 50 ust. 6 do art. 14 ust. 4 dyrektywy. Chodzi o to, że ograniczenie nie może spowodować zejścia poniżej trzykrotności ceny całkowitej imprezy turystycznej.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#DyrektorDepartamentuPrawnegoMSiTPiotrKudelski">Dla mnie to sformułowanie nie budzi zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#DyrektorDepartamentuPrawnegoMSiTPiotrKudelski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselGrzegorzJanik">Ale czego to dotyczy – odszkodowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DyrektordepartamentuMSiTPiotrKudelski">W efekcie tego ograniczenia odszkodowanie nie może być niższe od trzykrotności ceny wycieczki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję za to wyjaśnienie, intencja jest znana.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Kto jest za pozytywną rekomendacją dla poprawki nr 4? (16) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Stwierdzam, że poprawka nr 4 uzyskała pozytywną rekomendację.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Poprawka nr 5 – bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTDariuszRogowski">Poprawka ta ma na celu poprawienie odesłania znajdującego się w ustawie – Prawo konsularne tak, aby uwzględniało ustawę o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PodsekretarzstanuwMSiTDariuszRogowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag. Czy posłowie chcą zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Nie słyszę. Poddaję pod głosowanie – kto jest za pozytywną rekomendacją dla poprawki nr 5? (16) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Stwierdzam, że poprawka nr 5 również uzyskała pozytywną rekomendację.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Musimy wybrać sprawozdawcę, konsekwentnie będzie to Grzegorz Janik. Czy wyraża zgodę? Tak.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Czy są inne kandydatury? Nie.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Grzegorz Janik będzie sprawozdawcą Komisji. Na tym ten punkt został przez nas wyczerpany. Dziękuję wszystkim urzędnikom, którzy pomagali nam w procedowaniu tego punktu.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Przechodzimy do rozpatrzenia informacji Ministra Sportu i Turystyki na temat organizacji imprez masowych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem imprez biegowych i rowerowych.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Jak o bieganiu to pan dyrektor Piechota, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ZastepcadyrektoraBiuraMinistrawMSiTRafalPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#ZastepcadyrektoraBiuraMinistrawMSiTRafalPiechota">Panie przewodniczący, szanowni państwo, nie ukrywam, że ten temat jest dla nas troszkę problematyczny, gdyż może budzić pewne wątpliwości interpretacyjne. Tak jak podkreślamy w treści informacji, Ministerstwo Sportu i Turystyki jako urząd, ani minister jako organ, de facto nie są organizatorami wymienionych w temacie informacji imprez. Nie jesteśmy też organem, który wyraża zgodę na organizację tych imprez, stąd też nie prowadzimy ich rejestru. Nie jest nam znana w skali kraju liczba odbywających się imprez masowych rowerowych lub biegowych. Takich rejestrów w formie bardzo rozproszonej można doszukiwać się u podmiotów, które wydają takie zgody.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#ZastepcadyrektoraBiuraMinistrawMSiTRafalPiechota">Jedyna rola ministerstwa, pewnie nie do przecenienia, w zakresie organizacji imprez sportowych o takim charakterze (rowerowych i biegowych) ma miejsce w przypadku dofinansowanych przez nas działań w ramach zlecanych zadań publicznych w różnych programach, które Minister Sportu i Turystyki zatwierdza w formie decyzji. Tego typu lista przykładowych imprez biegowych lub rowerowych, które w ramach takich dofinansowań zleconych zadań publicznych się odbywają została ujęta w informacji.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#ZastepcadyrektoraBiuraMinistrawMSiTRafalPiechota">Jest pewien problem – wiele imprez biegowych czy rowerowych nie musi koniecznie odbywać się jako imprezy masowe, bo ten termin wprowadza ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych. Tego typu imprezy mogą korzystać z wyjątku, który przewiduje art. 3 ustawy. W większości są to imprezy na terenie ogólnodostępnym, otwarte, o charakterze rekreacyjnym. Z tego powodu często nie są imprezami masowymi.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#ZastepcadyrektoraBiuraMinistrawMSiTRafalPiechota">W tej informacji wskazujemy dofinansowane imprezy ze środków ministerialnych i głównie operujemy terminem imprez biegowych i rowerowych, bez przymiotnika „masowe”.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#ZastepcadyrektoraBiuraMinistrawMSiTRafalPiechota">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Otwieram dyskusję. Rozumiem, że przedstawione przez pana ministra zostały tu imprezy, które były dofinansowane przez Ministerstwo Sportu i Turystyki – jedynie część. Nie mamy globalnej kwoty, jaką chcecie dedykować tego typu imprezom – biegom masowym i rajdom, wyścigom rowerowym, które nasza Komisja uznała za istotne z punktu widzenia strategii rozwoju sportu masowego. Nie ma określonej kwoty na konkursy w ministerstwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DyrektorDepartamentuSportudlaWszystkichwMSiTDariuszBuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w naszym budżecie mamy alokowane środki na zadania tematycznie dedykowane imprezom sportowym w Departamencie Sportu dla Wszystkich. Przykładowo, w Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej mamy specjalne zadanie, które polega na wspieraniu organizacji imprez sportowych dla dzieci i młodzieży. W materiale przedłożonym Komisji przedstawiamy pewne przykładowe przedsięwzięcia, które tam się znajdują. Jeśli chodzi o budżet, w roku bieżącym kwota przeznaczona na to zadanie wynosi 10 649 tys. zł, a w roku przyszłym w budżecie ta kwota wzrośnie do 17 mln zł. Imprezy biegowe i rowerowe zajmują dość istotną pozycję w ramach zadań, które wspieramy. Są tam imprezy duże, poczynając od wsparcia Polskiego Związku Kolarskiego, gdzie mamy 158 szkółek kolarskich na terenie całego kraju. To projekt skierowany do dzieci i młodzieży szkolnej.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#DyrektorDepartamentuSportudlaWszystkichwMSiTDariuszBuza">Jeśli chodzi o lekkoatletykę to prym wiedzie tu Szkolny Związek Sportowy. W szesnastu województwach dzieci zarówno ze szkół podstawowych, jak i ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych biorą udział w rywalizacji w zakresie lekkiej atletyki. Wspieramy imprezy o charakterze ponadlokalnym – maratony, biegi okolicznościowe, rajdy rowerowe, wyścigi towarzyszące często dużym imprezom rowerowym. Paleta wsparcia ze strony ministerstwa jest dość szeroka w tym zakresie. Pozycji, które odpowiadają na pytanie Komisji w zakresie Programu Sport dla Wszystkich, dofinansowywanych z budżetu państwa, jest sto. To dość istotne. W programie SKS lekkoatletyka jest piątym co do wielkości sportem pod względem popularności. Pierwsza czwórka to sportowe gry zespołowe, na czele z piłką nożną. Piąte miejsce zajmuje lekkoatletyka. Przypomnę, że w tym programie przekroczyliśmy 14 tys. grup a ponad 2 tys. stanowią grupy lekkoatletyczne.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#DyrektorDepartamentuSportudlaWszystkichwMSiTDariuszBuza">To wsparcie z naszej strony, dostrzegamy te dyscypliny, w obu przypadkach są to dyscypliny bardzo popularne, o charakterze masowym, zakorzenione w tradycji społecznej. Często rower jest jednym z pierwszych prezentów, które dziecko otrzymuje. Umiejętność poruszania się na jednośladzie jest dość powszechna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję panu dyrektorowi za uzupełnienie.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Bardzo proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">W związku z tym, że posłowie nie mają pytań, chciałem podziękować za dobrą informację.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>