text_structure.xml 23.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Informuję, że Marszałek Sejmu, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu, skierował w dniu 7 listopada 2018 r. do Komisji Infrastruktury, do pierwszego czytania, rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw, druk nr 2988. Jednocześnie, na postawie art. 95b regulaminu Sejmu, Marszałek Sejmu wyznaczył termin przedstawienia sprawozdania do 3 grudnia 2018 r. Porządek dzienny posiedzenia obejmuje pierwsze czytanie powyższego projektu ustawy z druku nr 2988.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Czy państwo posłowie zgłaszają jakieś uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Zanim to nastąpi, chciałbym jeszcze przywitać naszych gości. Zapowiadał się pan minister Mikołaj Wild. Nie wiem, czy jest już pan minister? Słyszę, że jest w drodze, ale jest z nami pani Beata Mieleszewska, dyrektor Departamentu Lotnictwa W Ministerstwie Infrastruktury. Witamy. Witamy pana Łukasza Chaberskiego, zastępcę dyrektora Departamentu Lotnictwa oraz pana Michała Fronczaka i panią Magdalenę Porzycką, naczelników wydziałów w tymże departamencie. Witam także pana Marcina Przychodzkiego, dyrektora Departamentu Prawnego w resorcie infrastruktury. To byli nasi goście z Ministerstwa Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Z Ministerstwa Administracji i Spraw Wewnętrznych przybyli dziś na nasze obrady: pan płk Marcin Własnowolski, dyrektor Biura Prawnego w Komendzie Głównej Straży Granicznej, pan kpt Jarosław Wlaź, radca prawny w Biurze Prawnym w KG Straży Granicznej, pan Wojciech Krupiński, główny specjalista w Zarządzie Operacyjno- Śledczym KG Straży Granicznej, insp. Michał Czerwiński, naczelnik Zarządu Lotnictwa Policji Głównego Sztabu Policji w Komendzie Głównej Policji oraz pan Marek Mrugała, główny specjalista w Departamencie Porządku Publicznego MSWiA.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Mamy także gości z Ministerstwa Obrony Narodowej. Witam pana Artura Zdybskiego, naczelnika Wydziału Zarządzania Nieruchomościami MON, pana płk Jerzego Aleksiejuka, szefa Oddziału Zarządzania Przestrzenią Powietrzną w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych oraz panią Annę Smolińską, specjalistę w Szefostwie Służby Ruchu Lotniczego SZ RP. Najwyższą Izbę Kontroli reprezentuje pan Tomasz Emiljan, dyrektor Departamentu Infrastruktury NIK, który na razie, jak słyszę, jest jeszcze w drodze na posiedzenie Komisji. Urząd Lotnictwa Cywilnego jest reprezentowany przez pana prezesa Piotra Samsona, panią Iwonę Grochowalską, dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego oraz pana Michała Stokowskiego, głównego specjalistę w tym departamencie. Serdecznie państwa witamy. W imieniu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w posiedzeniu uczestniczy pan Janusz Janiszewski, p.o. prezesa PAŻP. Witamy pana prezesa. Właśnie przybył także pan minister Wild, który został przez nas formalnie powitany nieco wcześniej, ale witamy raz jeszcze pana ministra. Powracam do przedstawiania gości z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Oprócz pana prezesa są dziś z nami pani Martyna Woźnicka i pan Igor Komarnicki, radcowie prawni PAŻP. Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze reprezentuje pan prezes Mariusz Szpikowski. Witamy, panie prezesie. W imieniu PLL LOT w posiedzeniu uczestniczy pan Grzegorz Jarczewski i pani Agnieszka Kunert-Dialo, radca prawny. Są z nami także przedstawiciele Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego: Ewelina Szybowiska i Antoni Dramski. Serdecznie państwa witamy.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Mam nadzieję, że zdołałem wszystkich przywitać, jeśli nie, to tych z państwa, którzy będą zabierali głos w trakcie posiedzenia, proszę o przedstawianie się do mikrofonu.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Szanowni państwo, nadszedł czas na przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy, czyli mówiąc wprost wyjaśnienie, po co się tutaj dziś zebraliśmy. Oddaję głos panu ministrowi lub jego współpracownikom. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyMikolajWild">Panie przewodniczący, szanowni państwo, najprostszym uzasadnieniem dla zaproponowanej nowelizacji byłoby stwierdzenie, że tego wymagają od nas unijne standardy. Jednak, żeby nie ograniczać się tylko do tego stwierdzenia, pozwolę sobie krótko przedstawić, czego dotyczą regulacje, które wprowadza niniejsza nowelizacja.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyMikolajWild">Projekt przewiduje, po pierwsze, zmianę zasad prowadzenia przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego kontroli przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego. Przede wszystkim chodzi o rozszerzenie katalogu podmiotów podlegających kontroli prezesa ULC o użytkowników statków powietrznych i członków personelu pokładowego oraz wprowadzenie kontroli niezapowiedzianych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyMikolajWild">Po drugie, projekt przewiduje nowe rozwiązania w zakresie koordynacji rozkładów lotów. W tym przypadku chodzi o zmianę zasad naliczania opłat. Trzecia kwestia to rozszerzenie regulacji w zakresie zgłaszania i oznakowania przeszkód lotniczych, a także usuwania i przycinania drzew lub krzewów stanowiących przeszkody lotnicze. Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia rozbudowy portów lotniczych. Kolejne nowe rozwiązania porządkują i doprecyzowują przepisy dotyczące czasu pracy członków załóg statków powietrznych, uszczegóławiają zasady regulujące strefy i stawki opłat nawigacyjnych – chodzi m.in. o wprowadzenie przepisów, zgodnie z którymi strefy opłat terminalowych są zatwierdzane przez ministra właściwego do spraw transportu. W ramach nowelizacji zostanie powołany rzecznik praw pasażerów. To rozwiązanie ma charakter prokonsumencki. Wprowadzamy również sankcje za nieprzestrzeganie wymagań i obowiązków ustalonych w prawie unijnym oraz uzupełniamy katalog opłat lotniczych opłatami za czynności administracyjne wynikające z prawa unijnego lub z nim związane. W tym obszarze mieliśmy w naszym prawie lukę i wymagała ona wypełnienia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję. Czy macie państwo jakieś pytania do pana ministra po jego wypowiedzi? Państwo posłowie? Zaproszeni goście? Pan minister Cezary Grabarczyk, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselCezaryGrabarczyk">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, panie ministrze, szanowni państwo, punkt wyjścia to rzeczywiście implementacja przepisów europejskich, ale zarówno przebieg konsultacji, jak i uwagi napływające do członków Komisji Infrastruktury wskazują, iż w projekcie ustawy pojawiły się rozwiązania, które nie posiadają umocowania w prawie europejskim. Część tych rozwiązań będzie skutkowała wysokimi kosztami, które poniosą porty lotnicze. Dotyczy to chociażby takich kwestii jak monitorowanie obszaru poza ogrodzoną częścią lotnisk. Takie rozwiązanie jest określane przez niektórych prowadzących porty lotnicze jako warunek, który nie może zostać spełniony.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselCezaryGrabarczyk">W projekcie przewiduje się również ogrodzenia lotnisk stawiane na betonowej podmurówce. To chyba również nie wynika wprost z europejskich przepisów, ale w istotny sposób obciąży budżety portów lotniczych. Lotniska te z reguły obejmują tereny o dużej powierzchni i jeśliby miano je grodzić na betonowych podmurówkach, to w efekcie taki obowiązek w istotny sposób zaważy na ponoszonych kosztach, czego skutkiem będzie ograniczenie innych inwestycji niezbędnych z punktu widzenia danego portu lotniczego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselCezaryGrabarczyk">W związku z tym chciałbym zapytać, czy moglibyśmy dostać od pana ministra zagregowany wykaz tych rozwiązań, które nie mają nic wspólnego z implementacją unijnych przepisów, są zaś proponowane przez resort infrastruktury jako podmiot, który przygotował ostateczny kształt nowelizacji. Bardzo by nam to ułatwiło pracę nad projektem ustawy.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselCezaryGrabarczyk">Chciałbym także zgłosić wniosek, chociaż to chyba nie jest jeszcze właściwy moment, abyśmy projekt ustawy przekazali do dalszego procedowania w podkomisji. Regulacja jest bardzo obszerna i wydaje się, że w jej rozpatrywaniu powinny uczestniczyć nie tylko instytucje związane z sektorem lotniczym i reprezentujące administrację rządową, ale również przedstawiciele branży lotniczej, w tym portów lotniczych. Byłoby to niewątpliwie z pożytkiem dla pracy wykonanej przez Komisję. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Panie ministrze, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMIMikolajWild">Zacznę od końca. Jeśli chodzi o przekazanie projektu ustawy do podkomisji, to rzeczywiście może to być dobry pomysł. Pragnę jednak zwrócić uwagę, iż musimy uwzględniać unijne uwarunkowania, czyli że jest to regulacja, z której przyjęciem nie możemy zbyt długo zwlekać. Przekazanie projektu do prac w podkomisji z naszej strony nie jest problematyczne. Jesteśmy na to gotowi.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwMIMikolajWild">Jeżeli chodzi o zagregowany wykaz zmian, które wynikają wprost z prawa unijnego, to pragnę zwrócić uwagę, iż głównym celem nowelizacji ustawy jest wdrożenie prawa unijnego. Oczywiście jesteśmy w stanie wykazać, które przepisy dokładnie wynikają z rozwiązań unijnych. Chcę jednak wskazać na fakt, iż uregulowania unijne pozostawiają pewien luz. Z oczywistych względów nie zależy nam na ograniczaniu możliwości funkcjonowania portów lotniczych, ale nie unikamy debaty na ten temat. Jak wspomniałem, jesteśmy gotowi na dalsze prace w podkomisji i dyskusję o każdym przyjętym rozwiązaniu oraz na wyjaśnienie przyczyn, dlaczego akurat takie, a nie inne rozwiązanie zostało przyjęte. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję, panie ministrze. Czy są jeszcze jakieś pytania ze strony państwa posłów? Pan poseł Król, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselPiotrKrol">Panie ministrze, zanim podejmiemy decyzję, czy procedujemy dalej, czy przekazujemy projekt ustawy do podkomisji, chciałbym uzupełniająco dopytać o to, o co pytał mój przedmówca, szczególnie o pojawiające się w projekcie ustawy zapisy dotyczące obowiązku monitorowania powierzchni ograniczających. Budzi on wiele obiekcji w środowisku przedstawicieli portów lotniczych, zwłaszcza w kontekście rozporządzenia Komisji Unii Europejskiej nr 139/2014, w którym mówi się o tym, że lotnisko odpowiada za okolicę, którą widać z terenu lotniska. Przy takim zapisie, w przypadku Bydgoszczy mielibyśmy obszar o wielkości ponad 27 tys. hektarów. W tym miejscu musi pojawić się pytanie, jakby to miało wyglądać w teorii i w praktyce? Rzecz wydaje się być mało realna.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselPiotrKrol">Jest jeszcze druga kwestia, o której również mówił mój przedmówca, tzn. czy możemy gdzieś znaleźć informację, w jakim przepisie unijnym jest zapisane, że chodzi nie tylko o ogrodzenie lotniska, ale że musi to być ogrodzenie postawione na fundamencie? Szczerze mówiąc nigdzie nie znalazłem takiej regulacji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMIMikolajWild">Chciałbym, aby na temat tych kwestii wypowiedziała się pani Beata Mieleszkiewicz, dyrektor Departamentu Lotnictwa w resorcie infrastruktury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorDepartamentuLotnictwawMIBeataMieleszkiewicz">Dzień dobry państwu. Chcę powiedzieć, że ten obowiązek istnieje nie od dziś i bynajmniej nie jest wprowadzany tą nowelą. Obszary wysokościowe są przede wszystkim dla zarządzających. Tak naprawdę to zarządzający jest zainteresowany w tym, aby na terenach znajdujących się wokół lotniska nie powstawały przeszkody lotnicze. Monitorowanie sytuacji w tym zakresie odbywa się od bardzo dawna. Wszyscy zarządzający w swojej dokumentacji rejestracyjnej lotniska mają wyraźnie wskazane obiekty, które są przeszkodami lotniczymi, które powstały wcześniej oraz na bieżąco monitorują te obiekty, które mają dopiero powstać. Stąd bierze się opiniowanie wysokościowe budynków, jeżeli tylko wchodzą one w powierzchnię ograniczającą lotnisko. Ten obowiązek był nałożony już bardzo dawno i nie jest to wyłącznie nowela unijna, ponieważ zarządzający przekazywał powierzchnie wysokościowe do samorządu, który z kolei uwzględniał ograniczenia wysokościowe w swoich dokumentach, w planach zagospodarowania przestrzennego.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#DyrektorDepartamentuLotnictwawMIBeataMieleszkiewicz">Nowela dodatkowo wzmacnia dotychczasowe regulacje, ponieważ przepisy są tworzone niejako dla zarządzających. Mają one za zadanie ochronę zarządzających przed powstawaniem budowli, które z zasady mogą być przeszkodami lotniczymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję. Czy pan minister chciałby coś jeszcze dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMIMikolajWild">Nie, dziękuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Czy są inne pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselPiotrKrol">Pozostaje niewyjaśniona kwestia tajemnych fundamentów. Czy można wskazać odpowiednie źródło tej regulacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DyrektorDepartamentuLotnictwawMIBeataMieleszkiewicz">Informacji na ten temat udzieli pani naczelnik Porzycka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#NaczelnikWydzialuPrawnegowDepartamencieLotnictwawMIMagdalenaPorzycka">Magdalena Porzycka, naczelnik Wydziału Prawnego w Departamencie Lotnictwa. Szanowni państwo, na chwilę obecną kwestia ogrodzenia jest uregulowana w przepisach dotyczących wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk wydawanych na podstawie art. 59a ust. 5, 6 i 7. To nie jest tak, że na chwilę obecną tych wymagań nie ma. One są, z tym że ze względu na zabieg techniczno-legislacyjny i biorąc pod uwagę fakt, że podmurówka i ogrodzenie są dla lotniska mniej wymaganiami techniczno-eksploatacyjnymi, tylko de facto zabezpieczeniem ochrony lotniska przenosimy tę regulację do działu dotyczącego ochrony lotnictwa cywilnego. Mamy na celu zapobieżenie ewentualnym zagrożeniom. Jak powiedziałam, wymagania już są, tyle że teraz zostaną przeniesione w inne miejsce. Nie jest więc tak, że dziś nie ma mowy o żadnej podmurówce. Wymagania obowiązują, lotniska są ogrodzone i mają podmurówkę. Wszystko jest uregulowane, nawet kwestia siatki grodzącej. Ministerstwo Środowiska zgłaszało nam nawet postulat doprecyzowania gęstości oczek w tej siatce. Powtórzę raz jeszcze: regulacja nie jest nowa, a jedynie przeniesiono ją z działu dotyczącego wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk do działu dotyczącego ochrony lotnictwa cywilnego.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#NaczelnikWydzialuPrawnegowDepartamencieLotnictwawMIMagdalenaPorzycka">Tak przedstawia się zasadniczy cel regulacji, a jeśli chodzi o przepisy dotyczące ogrodzenia lotniska i wymagania, które się z tym wiążą, to znajdą się one w rozporządzeniu, które będzie procedowane na dalszym etapie prac, po przyjęciu ustawy, w odrębnym trybie. Zainteresowane podmioty zostaną w tej sprawie skonsultowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DyrektorDepartamentuLotnictwawMIBeataMieleszkiewicz">Dodałabym jeszcze, że głębokość podmurówki wynika przede wszystkim z konieczności ochrony lotnisk przed zwierzętami. Zwierzęta potrafią dokonywać bardzo głębokich podkopów. Jak wiadomo, lotnisko nie jest miejscem przeznaczonym do hodowli dzikich zwierząt dlatego obowiązujące wymagania dotyczą zarówno safety, jak i security i są niezbędne w obydwu wymienionych obszarach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Pan minister Grabarczyk, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselCezaryGrabarczyk">Bardzo dziękuję za te informacje, a w zasadzie za wyjaśnienia. Podzielam obawy związane z bezpieczeństwem lotnisk oraz opinię, że dzikie zwierzęta potęgują ryzyko na terenie lotniska. Tym bardziej potwierdza to tezę, że w dyskusji na temat nowelizowanej ustawy powinni uczestniczyć prowadzący lotniska, zarządzający tymi lotniskami. Być może doprecyzują oni uwagi, które otrzymaliśmy na piśmie i w postaci e-maili.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselCezaryGrabarczyk">Z uwag, które dotarły do mnie, jasno wynika, że po stronie zarządzających występują w tej kwestii istotne wątpliwości. W pełni uzasadnia to procedowanie nad projektem najpierw na posiedzeniu podkomisji, przy udziale szerszej reprezentacji zarządzających lotniskami. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Pozwolę sobie wszystkich państwa jeszcze raz poinformować, że na sali jest przedstawiciel przedsiębiorstwa Porty Lotnicze, pan prezes Szpikowski. Obecni są także przedstawiciele lotnisk z Krakowa i Katowic. Myślę, że to właściwa reprezentacja, jeśli chodzi o rozpatrzenie zawartości projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Panie ministrze, rozumiem, że pańskie wystąpienie należy traktować jako wniosek o powołanie podkomisji. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselCezaryGrabarczyk">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Czy ktoś z posłów ma jeszcze jakieś pytanie lub chciałby się podzielić z nami uwagą na temat projektu ustawy? Nie widzę. Pan minister? Także nie ma już uwag.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Stwierdzam, że zakończyliśmy pierwsze czytanie projektu ustawy z druku nr 2988. Nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne, ale zgłoszono wniosek o powołanie podkomisji nadzwyczajnej. Przychylając się do tego wniosku proponuję, żeby podkomisja liczyła 9 posłów. Proszę przedstawicieli poszczególnych klubów o zarekomendowanie swoich reprezentantów do pracy w podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Wcześniej zapytam jeszcze, czy jest sprzeciw wobec powołania podkomisji? Nie ma sprzeciwu. Dziękuję. Jak powiedziałem, podkomisja będzie liczyła 9 członków. Proponuję, żeby z ramienia Prawa i Sprawiedliwości w podkomisji zasiadali następujący posłowie: Mariusz Trepka, Artur Zasada, Piotr Król, Jerzy Bielecki i Jan Kilian.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">O zgłoszenie posłów klubu Platforma Obywatelska proszę pana przewodniczącego Żmijana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselStanislawZmijan">Zgłaszam pana posła Cezarego Grabarczyka i pana posła Stanisława Lamczyka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Bardzo dziękuję. Proszę o przedstawicieli Kukiz’15. Proponuję pana posła Misiło. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselPiotrMisilo">Nie, panie przewodniczący. Poza tym zgłaszam pana posła Suchonia, tylko że z ramienia Nowoczesnej, a nie Kukiz’15.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Oczywiście, bardzo przepraszam. Na razie kandydat z Nowoczesnej. Zgłasza pan posła Mirosława Suchonia, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselPiotrMisilo">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Tylko czy on wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselPiotrMisilo">Wyraża zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Dziękuję. Teraz czas na kandydata z Kukiz’15. Zdaje się, że widziałem pana posła Szramkę. Czy jest pan poseł? Był, ale już wyszedł. W tej sytuacji zgłosimy do podkomisji pana posła Szramkę, żeby nie tracić czasu.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Szanowni państwo, w ten sposób wyłoniliśmy skład podkomisji. Za chwilę się ona ukonstytuuje i wybierze przewodniczącego. Proponuję, aby podkomisja niezwłocznie zajęła się projektem ustawy. Czas na rozpatrzenie projektu mamy do 3 grudnia tego roku.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Okazuje się, że prezes ULC jutro wyjeżdża w delegację, nie będzie mógł zatem uczestniczyć w pracach podkomisji, dlatego procedowanie nad projektem powinno zacząć się dziś. Prace kontynuowane byłyby w ustalonym wspólnie terminie, abyśmy mogli przygotować sprawozdanie Komisji na następnym posiedzeniu Sejmu. Obecne posiedzenie kończy się 23 listopada, czyli w piątek, a kolejne rozpoczyna od 4 grudnia. Do 3 grudnia mamy przedstawić sprawozdanie marszałkowi, czyli jasno widać, że 3 grudnia zostanie zwołane w tym celu posiedzenie Komisji. Najpóźniej Komisja zbierze się 3 grudnia, tak aby podkomisja mogła w odpowiednim czasie przedstawić nam swoje sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#PrzewodniczacyposelBogdanRzonca">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanej procedury? Nie widzę. Wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury. Proszę o zebranie i ukonstytuowanie się podkomisji oraz o informowanie prezydium o efektach jej pracy na bieżąco, poprzez sekretariat. Dziękuję panu ministrowi, dziękuję posłom i wszystkim gościom. Zamykam obrady.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>