text_structure.xml 31.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselEwaKopacz">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam panie i panów posłów. Porządek dzienny przewiduje zaopiniowanie dla Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej rządowego projektu ustawy o zarządzaniu kryzysowym, zawartego w druku nr 770, następnie powołanie stałej podkomisji ds. zdrowia publicznego oraz sprawy różne. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Zatem uznaję porządek dzienny za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselEwaKopacz">Przystępujemy do realizacji pkt I porządku dziennego. Proszę przedstawiciela rządu o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelSoloch">Chciałbym się odnieść do kwestii zgodności rządowego projektu ustawy o zarządzaniu kryzysowym z rządowym projektem ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelSoloch">Otóż w projekcie ustawy o zarządzaniu kryzysowym w art. 3 pkt 2 mowa jest o infrastrukturze krytycznej, która jest rozumiana jako systemy kluczowe dla bezpieczeństwa państwa i obywateli, i wymienione są elementy wchodzące w skład tejże infrastruktury, a jednym z wymienionych elementów jest „ochrona zdrowia” – co, naszym zdaniem, jest zgodne z ustawą o Państwowym Ratownictwie Medycznym.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelSoloch">Jeśli chodzi o rozwiązania systemowe – w art. 5 projektu ustawy o zarządzaniu kryzysowym mowa jest o tworzeniu na szczeblu krajowym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym planów reagowania kryzysowego, w ramach których przewiduje się również „organizację opieki społecznej i medycznej, z uwzględnieniem planów zabezpieczenia ratownictwa medycznego” – art. 5 ust. 2 pkt 3 lit. f – co jest zgodne z art. 21 rządowego projektu ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, zgodnie z którym wojewoda sporządza plan działania w ramach planów działania kryzysowego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelSoloch">W dalszej części projektu ustawy o zarządzaniu kryzysowym, gdy mowa jest o zadaniach wojewódzkiego zespołu kryzysowego – art. 14 ust. 2 pkt 8 – jest to zgodne z art. 29 ust. 1 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, gdzie mowa jest o lekarzu koordynatorze zatrudnionym w wojewódzkim centrum zarządzania kryzysowego, który bierze udział w pracach wojewódzkiego zespoły reagowania kryzysowego.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelSoloch">Z ustawą o Państwowym Ratownictwie Medycznym zgodny jest również zapis w projekcie ustawy o zarządzaniu kryzysowym, który mówi o tym, iż w skład wojewódzkiego zespołu zarządzania kryzysowego wchodzą osoby zatrudnione w urzędzie wojewódzkim. Taką osobą – zgodnie z art. 29 projektu ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym – jest lekarz koordynator ratownictwa medycznego, który będzie zatrudniony w wojewódzkim centrum zarządzania kryzysowego.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelSoloch">Art. 16 ust. 1 projektu ustawy o zarządzaniu kryzysowym mówi o tworzeniu wojewódzkich centrów zarządzania kryzysowego, natomiast art. 29 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym również mówi o wojewódzkich centrach zarządzania kryzysowego – stąd uważamy, iż jest tu pełna zgodność.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelSoloch">Art. 30 projektu ustawy o zarządzaniu kryzysowym mówi o uchyleniu art. 12 w ustawie o stanie klęski żywiołowej – co również, w naszym przekonaniu, jest zgodne z zapisami projektu ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselEwaKopacz">Witam pana ministra Jarosława Pinkasa. Czy pan minister zechce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJaroslawPinkas">Projekt ustawy zawarty w druku 770 jest w pełni kompatybilny z ustawą o Państwowym Ratownictwie Medycznym, którą procedowaliśmy przez ostatnie dni.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJaroslawPinkas">Pamiętacie państwo zapewne, że mówiłem iż jest to element pewnej układanki. Jak widać elementy tej układanki do siebie pasują – mogę to potwierdzić. Rzeczywiście będziemy mieli racjonalny sposób zarządzania kryzysowego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJaroslawPinkas">Nasza ustawa jest ustawą o charakterze bardziej permanentnym niż ustawa przedstawiona przez resort spraw wewnętrznych i administracji, która mówi o pewnych sytuacjach, które, mam nadzieję, będą zdarzały się wyjątkowo, czyli o sytuacjach kryzysowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselEwaKopacz">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMaciejSwiatkowski">Chciałbym zapytać o finansowanie tego zarządzania kryzysowego. Wczoraj usłyszeliśmy, iż ratownictwo medyczne jest integralną częścią zarządzania kryzysowego. Na wczorajszym posiedzeniu przegłosowaliśmy też dość niebezpieczną poprawkę, która stwarza możliwość zmniejszenia środków finansowych z budżetu państwa na ratownictwo medyczne.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselMaciejSwiatkowski">Czy można powiedzieć, że w tym wypadku finansowanie zarządzania kryzysowego jest rzeczą sztywną? Jak w ogóle wygląda sprawa finansowania tego działania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselEwaJanik">W obrębie zadań związanych z kryzysowymi sytuacjami jest także obowiązek, na szczeblu samorządów, wykonywania planów, związanych z ratownictwem medycznym, jako cząstką całego zespołu planów w ramach potencjalnego kryzysu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselEwaJanik">W ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym na temat faktu, że plan wojewody powstaje na bazie uwzględnienia planów starostw, nie ma ani słowa. Tam jest powiedziane jedynie, że wojewoda tworzy plany, a organy samorządu mają tylko obowiązek dostarczenia niezbędnych informacji.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselEwaJanik">Na ile obie te ustawy przewidują korelację miedzy wojewódzkim planem ratownictwa medycznego a tymi cząstkowymi planami, związanymi z potencjalnym kryzysem w obrębie ratownictwa medycznego na szczeblu powiatu czy gminy? Jak to się ma i kto to będzie koordynował? Na ile elementy planów starostw mają mieć odbicie w planie wojewódzkim? I odwrotnie – na ile starostwa będą zobligowane do realizacji planu i czym, jakim zapisem prawnym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselZbigniewPodraza">W uzupełnieniu dodam, iż w ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym mamy wyraźne wytyczne Ministerstwa Zdrowia do tworzenia wojewódzkiego planu, jeśli chodzi o zabezpieczenie ratownictwa medycznego.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselZbigniewPodraza">W ustawie o zarządzaniu kryzysowym mówi się o tym, iż na poziomie krajowym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym tworzy się plany reagowania kryzysowego, gdzie niezbędnym składnikiem jest również organizacja opieki społecznej i medycznej z uwzględnieniem planów zabezpieczenia ratownictwa medycznego. Mało tego, napisane jest, że plany te sporządzane są w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Moim zdaniem brakuje tu jakby wytycznych do tworzenia planów ratownictwa medycznego na poziomie powiatu i na poziomie gminy.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselZbigniewPodraza">A wracając do dyskusji z dnia wczorajszego – jeśli te plany wchodzą w skład zarządzania kryzysowego – to spieraliśmy się o kwestie, czy starosta jest organem. Z tego, co udało mi się z tego projektu ustawy wyczytać, to na potrzeby tej ustawy przedstawicielstwa samorządu terytorialnego nabywają prawa organów. Bardzo proszę o wyjaśnienie tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselZbigniewPodraza">Moim zdaniem jeśli takich wytycznych do tworzenia planów ratownictwa medycznego na poziomie powiatu i gminy brakuje, to w pracy nad tym projektem ustawy one powinny być uzupełnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselEwaKopacz">Czy są jeszcze pytania? Nie słyszę. Zatem bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania i odniesienie się do poruszonych kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawelSoloch">Pierwsza sprawa – finansowa. Nie ma żadnych korelacji finansowych między ustawą o zarządzaniu kryzysowym a ustawą o Państwowym Ratownictwie Medycznym. Nie jest po prostu tak, aby realizacja jednej ustawy odbywała się kosztem drugiej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawelSoloch">Druga kwestia – korelacja planów. Wyjaśniam, to są dwie różne rzeczy. My tu mówimy o planach reagowania kryzysowego, natomiast w ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym jest mowa o planach rozmieszczenia, organizowania ratownictwa medycznego. Nie o tym, jak będzie reagowało ratownictwo medyczne w sytuacji kryzysowej, gdzie będzie współgrało wiele elementów, bo o tym mówi „nasza” ustawa, tzn. ta, dla której wiodące jest MSWiA.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawelSoloch">To są jakby dwie płaszczyzny, absolutnie niekompatybilne. Lekarz wojewódzki jest tą osobą, która dysponuje bazą danych, która jakby odpowiada za wiedzę o tym, jak ratownictwo medyczne jest realizowane na terenie całego województwa. My mówimy o planach reagowania kryzysowego, które mają szerszy wymiar, ale tylko w wypadku sytuacji nadzwyczajnej, która poprzedza wprowadzenie stanu nadzwyczajnego.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawelSoloch">Jeżeli pani przewodnicząca pozwoli, to moją wypowiedź uzupełni jeszcze przedstawiciel Ministerstwa Zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiZdrowotnejMinisterstwaZdrowiaDariuszAdamczewski">Dodam tylko informację o rozwiązaniach zawartych w ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym. Rozwiązaniach unikalnych, takich, jakie do pory nie znajdowały się w żadnej z naszych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiZdrowotnejMinisterstwaZdrowiaDariuszAdamczewski">Po pierwsze – decyzyjność lekarza koordynatora, który w sytuacjach nadzwyczajnych ma prawo uruchomić placówki ochrony zdrowia, w sposób, jaki do tej pory nie występował. Otóż lekarz ten ma prawo nakazać szpitalom przyjmowanie pacjentów, wstrzymać przyjęcia planowe i zabiegi planowe – i to w stosunku do placówek publicznych, jak i niepublicznych.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiZdrowotnejMinisterstwaZdrowiaDariuszAdamczewski">Ponadto zwracam uwagę na zapis art. 5 ust. 2 pkt 3 lit. f omawianego projektu ustawy, gdzie jest mowa nie tyle o planach zabezpieczenia ratownictwa medycznego, a jedynie o ich uwzględnieniu, natomiast gdzie literalnie mówi się o tym, że załącznikiem planu głównego jest organizacja opieki społecznej i medycznej na właściwym terenie, czyli gminnym, powiatowym czy wojewódzkim. Zatem tak naprawdę to tutaj, w tym planie jest uwzględniona infrastruktura i możliwości ochrony zdrowia na wypadek stanu kryzysowego.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiZdrowotnejMinisterstwaZdrowiaDariuszAdamczewski">Przypomnę, że ratownictwo medyczne na co dzień udziela pomocy poszkodowanym w sytuacjach standardowych, natomiast w kryzysie mamy do czynienia z zupełnie inną sytuacją, gdzie ratownictwo medyczne wykorzystuje się jedynie jako jeden z elementów całego systemu reagowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselEwaJanik">Naturalnie mówimy o dwóch różnych ustawach – co do tego nie mam żadnych wątpliwości. I obyśmy – jak to już pan minister powiedział – nigdy z tej omawianej dziś ustawy nie musieli skorzystać. Ta druga ustawa – o Państwowym Ratownictwie Medycznym – dotyczy codzienności i kwestii związanej z dniem codziennym i występowaniem zagrożeń utraty zdrowia i życia ludzi. Doskonale zdaję sobie sprawę, że to są dwa różne problemy i dwie różne ustawy.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselEwaJanik">Niemniej jednak dla każdego jest oczywiste, że w przypadku wystąpienia zjawisk kryzysowych integralną częścią zabezpieczeń, wyjścia z tego kryzysu, jest także kwestia pomocy medycznej. I nie przez przypadek tutaj, w ustawie dziś omawianej, jest to enumeratywnie wymienione, jako jeden z elementów opanowania sytuacji kryzysowej na danym terenie.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselEwaJanik">W odróżnieniu od tamtej ustawy tutaj sporą rolę jednak oddaje się w ręce samorządów w globalnym wymiarze kryzysu na ich terenie. I nie wyobrażam sobie, żeby było inaczej: w obrębie tego panującego kryzysu jest także ratownictwo medyczne.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselEwaJanik">Zgodnie z tą ustawą starosta, wójt, burmistrz ma obowiązek zrobić plan na okoliczność kryzysu, którego elementem – i tu sobie pozwolę nie zgodzić się z panami ministrami – ma być kwestia związana z ratownictwem medycznym na ich terenie. Oczywiście robiąc ten plan – przynajmniej ja sobie tak to wyobrażam – on będzie mógł wykorzystać elementy planu wojewody, jeżeli na jego terenie będzie zlokalizowany oddział ratownictwa medycznego czy inne rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PoselEwaJanik">Dlatego zadałam pytanie – na ile plany starostw, na okoliczność kryzysu, staną się odbiciem w planie wojewody, lub odwrotnie? I jak panowie chcecie realizację takiego modelu zabezpieczyć ustawowo, skoro ani w jednej ustawie, ani w drugiej na ten temat nie ma ani słowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Ja mam inne wątpliwości, które się zrodziły po informacjach, jakie mam po katastrofie w Katowicach. Otóż dość duże kompetencje, a właściwie największe będzie teraz miał lekarz koordynator, który w przypadku katastrofy będzie miał prawo ściągnąć karetki także z innego terenu, aby zapewnić opiekę medyczną. Czy on również ma takie kompetencje na wypadek dużej katastrofy na terenie np. dużego zakładu? Czy on również zabezpiecza – w przypadku, gdy ściągnie już zespoły wyjazdowe na miejsce katastrofy – dany teren? Chodzi bowiem o to, że na tym terenie też może się coś zdarzyć, np. jakiś wypadek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselMaciejSwiatkowski">Chciałbym uściślić swoje pytanie. Otóż w czasie kryzysu ponoszone są dość istotne koszty. Przykładem tego jest np. epidemia ptasiej grypy. Moja gmina – gmina Bydgoszcz – poniosła koszty rzędu blisko 1 mln zl i do dzisiaj nie może odzyskać tych pieniędzy z budżetu państwa, ponieważ są wpisane w budżet Ministra Rolnictwa i nie ma możliwości prawnej, żeby te środki przekazać.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselMaciejSwiatkowski">Tak więc chodzi o to, by te kwestie finansowe wyjaśnić do końca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJaroslawPinkas">Chciałbym zdementować pewną sprawę. Otóż z wypowiedzi pana posła można by wywnioskować, iż mieliśmy w Polsce epidemię ptasiej grypy. W Polsce było zagrożenie, wynikające ze znalezienia wirusa grypy u ptaków, natomiast absolutnie nie mieliśmy żadnej sytuacji epidemicznej. W związku z tym nie można tutaj mówić o kosztach.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PodsekretarzstanuwMZJaroslawPinkas">Proszę pamiętać o tym, że samorządy mają środki zarezerwowane na tego typu działania. My tutaj nie możemy regulować finansów samorządów za pomocą tej ustawy. Taka rzecz nie może mieć miejsca.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PodsekretarzstanuwMZJaroslawPinkas">Ja rozumiem, że mamy tutaj także ustawę logistyczną, bo ta ustawa pokazuje jak co powinno działać. Natomiast to nie jest ustawa, która mówi o tym ile to powinno kosztować i jakie są ponoszone koszty. To oczywiste, że w momencie sytuacji kryzysowej z tej ustawy nie wynikną pieniądze dla gmin, które np. zostały zalane przez powódź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">Panie ministrze, powiedział pan, że samorządy nie mogą być finansowane w związku z tą ustawą. Chciałbym posłużyć się konkretnym przykładem. Otóż w Ciechanowie była olbrzymia chłodnia. Firma upadła. Pakiet większościowy miał tam minister skarbu państwa. Niestety doszło do uszkodzenia zbiorników z amoniakiem i był to stan zagrożenia dla całego 40-tysięcznego miasta. Powstał problem związany z kosztami: kto ma ten amoniak wypompować. Koszt takiej operacji to ponad 250 tys. zł. Minister skarbu państwa odmówił, spółka również, w rezultacie kosztem tym został obciążony samorząd miasta Ciechanowa.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselAleksanderSoplinski">Stąd właśnie powstaje kwestia finansowania samorządów w pewnych stanach zagrożenia – o czym mówił poseł Maciej Świątkowski. Samorządy muszą być w jakiś sposób finansowane w takich sytuacjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselEwaKopacz">Czy są jeszcze pytania? Nie słyszę. Proszę stronę rządową o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawelSoloch">Pierwsza kwestia – plany. Zwracam uwagę na zapis w art. 5 ust. 2 pkt 3 lit. f w ustawie o zarządzaniu kryzysowym, gdzie mówimy, iż na poziomie krajowym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym tworzy się plany reagowania kryzysowego, w których mają być załączniki funkcjonalne planu głównego określające w szczególności „organizację opieki społecznej i medycznej, z uwzględnieniem planów zabezpieczenia ratownictwa medycznego”.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawelSoloch">Oczywiście przy planach reagowania kryzysowego przyjmujemy układ terytorialny, tzn. że każda gmina, każdy powiat na swoim szczeblu przygotowuje plany. Jeżeli są zadania wykraczające poza obręb gminy, czy poza obręb powiatu, a dotyczące tego właśnie powiatu, to po to jest ten szczebel wojewódzki, żeby te plany uzgodnić. Tak więc nie widzimy tutaj sprzeczności. Co więcej, chcę podkreślić, że obydwa ministerstwa bardzo ściśle ze sobą współpracowały i staraliśmy się wszystkie sytuacje przewidzieć i tę kompatybilność ustaw zapewnić.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawelSoloch">Dodam, że zadania z zakresu koordynacji działań ratowniczych i reagowania kryzysowego na poziomie starostw i gmin należą do zadań wojewody, który daje wytyczne do powiatowych planów reagowania kryzysowego i zatwierdza je. I to jest to wzmocnienie władzy wojewody, jako koordynatora.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawelSoloch">Jeśli chodzi o rolę wojewódzkiego koordynatora medycznego, to z kolei w art. 29 ust. 2 pkr 2 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym czytamy, że do jego zadań należy „koordynacja współpracy dyspozytorów medycznych w przypadkach zdarzeń wymagających użycia jednostek systemu”, o których mowa jest w art. 32, czyli tych wszystkich, które wchodzą w skład ratownictwa medycznego.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawelSoloch">Tak naprawdę ten lekarz koordynator podlega wojewodzie. To wojewoda reaguje, zgodnie z ustawą o Państwowym Ratownictwie Medycznym. W art. 30 tejże ustawy jest mowa o katastrofach naturalnych, awariach technicznych i sytuacjach kryzysowych, a z ust. 2 wynika, iż wojewoda może nałożyć, w drodze decyzji administracyjnej, na zakłady opieki zdrowotnej obowiązki pozostawania w stanie podwyższonej gotowości. Wojewoda może też – mówi o tym ust. 4 – upoważnić lekarza koordynatora ratownictwa medycznego do wydawania decyzji, o których mowa była w ust. 2. Tak więc kluczową postacią jest tu wojewoda.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawelSoloch">Następna kwestia – samorządy i finansowanie. Chcę podkreślić, iż strona rządowa poczytuje sobie za sukces uzgodnienie z samorządami na Komisji wspólnej wszystkich zapisów dotyczących ustawy o zarządzaniu kryzysowym. Wiadomo, że samorządy są bardzo uczulone na kwestie finansowe. I właśnie te zapisy były bardzo wnikliwie omawiane i wszystkie propozycje ze strony samorządowej były uzgodnione.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawelSoloch">To, o czym mówił poseł Aleksander Sopliński, dotyczy sytuacji szczególnej. Ta sprawa w Ciechanowie najprawdopodobniej kwalifikuje się do drogi sądowej, gdzie samorząd może być stroną w sporze.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawelSoloch">Powtarzam – nie uważamy, że kwestie finansowe są jakoś zagrożone w naszej ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselZbigniewPodraza">Mam konkretną propozycję. Otóż, jak powiedziałem, w ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym zabrakło jakby wytycznych do tworzenia planów ratownictwa medycznego na poziomie powiatu i gminy. Plan tworzy wojewoda. Art. 14 ustawy o zarządzaniu kryzysowym mówi o tym, że wojewoda wydaje starostom wytyczne do powiatowych planów reagowania kryzysowego. Uważam, że jest tu miejsce, aby zastanowić się czy właśnie w tym artykule nie powinny się znaleźć wytyczne dla tworzenia planów zabezpieczenia ratownictwa medycznego na poziomie gminy i powiatu.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselZbigniewPodraza">Ja poddaję tę myśl pod rozwagę. Państwo oczywiście możecie skorzystać z takiego rozwiązania lub nie. Moim zdaniem wojewoda dając wytyczne do planów reagowania kryzysowego może również zawrzeć, zgodnie ze swoim planem ratownictwa medycznego, wytyczne do tworzenia planów na poziomie gminy i powiatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselEwaJanik">W którejś z ustaw musi być choć zdanie związane właśnie z tą korelacją, o której mówił poseł Zbigniew Podraza.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselEwaJanik">Cieszę się, że ta ustawa była konsultowana z samorządami, bo dlatego ona tak wygląda: dlatego tak wyraźnie wpisana jest tu rola samorządów. Tamta ustawa nie była omawiana z samorządami i stąd o samorządach nie ma tam ani słowa – mówię tu o ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselEwaJanik">W ustawie o zarządzaniu kryzysowym, którego i tak koordynacja leży w rękach administracji publicznej, rządowej, rola powiatów i gminy jest wyraźnie dookreślona. Niestety w ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym tej roli nie ma. Jest tylko obowiązek dostarczenia niezbędnych informacji.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PoselEwaJanik">Dlatego będę się upierała, że jeżeli na szczeblu wojewody powstaje plan zabezpieczenia kryzysowego województwa, którego integralną częścią są plany zabezpieczenia kryzysowego jednostek administracyjnych tego terenu, to w planie ratownictwa medycznego powinno być dokładnie tak samo. Moje pytanie dotyczy tylko i wyłącznie kwestii korelacji tego elementu, związanego z ratownictwem medycznym, który nie tylko powinien być skorelowany w kryzysie, ale i na co dzień. I dopiero wtedy będzie to wszystko spójne, logiczne. Jeśli tak będzie, to wtedy przestaniemy mówić o nieskorelowaniu obu tych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PoselEwaJanik">Powtarzam – ustawa o zarządzaniu kryzysowym podoba mi się, natomiast w ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym brakuje mi właśnie tej korelacji, tego jednego drobnego szczegółu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawelSoloch">Odpowiedź strony rządowej podzielę na dwie części. W pierwszej części odniosę się do korelacji, w drugiej poproszę o uzupełnienie ze strony Ministerstwa Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawelSoloch">Jeśli rozpatrujemy kwestię czy te ustawy są zgodne, czy są skorelowane, to podkreślam, iż uważamy, że tak. Te kwestie, które przed chwilą państwo podnieśliście, nie zmieniają tego, że zapisy tych dwóch ustaw nie są sprzeczne ze sobą.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawelSoloch">Wyjaśniam – w projekcie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym założenie jest takie, iż plany ratownictwa medycznego powstają na poziomie wojewódzkim. A jeżeli tak, to w myśl zapisów projektu ustawy o zarządzaniu kryzysowym wojewoda mając plany ratownictwa medycznego wydaje wytyczne dla starostów itd.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawelSoloch">Zwracam uwagę, że w art. 5 jest zapisane, że wojewoda ma uwzględnić w planach „organizację opieki społecznej i medycznej, z uwzględnieniem planów zabezpieczenia ratownictwa medycznego”. Zatem wojewoda to uwzględnia, daje dyrektywy – zgodnie z ustawą o zarządzaniu kryzysowym – staroście, starosta przygotowuje plan i tak samo postępuje względem gminy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJaroslawPinkas">Boję się, że będę powielał swoje wypowiedzi z dnia wczorajszego i przedwczorajszego.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuwMZJaroslawPinkas">Otóż z naszego punktu widzenia sprawa jest następująca. My wiemy, że koordynować ratownictwo medyczne można wyłącznie z pewnego pułapu. Ten pułap, to pułap wojewody, a nie starosty czy wójta, ponieważ potencjał gminy jest żaden, a potencjał starostwa jest zbyt mały. Jak się coś zdarzy, to trzeba ściągnąć siły zmasowane zewsząd. I dlatego tak ta ustawa nasza wygląda.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PodsekretarzstanuwMZJaroslawPinkas">Tutaj, w ustawie o zarządzaniu kryzysowym, są zapisy mówiące o tym, żeby wiedzieć jak wygląda potencjał w starostwie i w gminie.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PodsekretarzstanuwMZJaroslawPinkas">Nasza ustawa ma charakter permanentny i nam taka wiedza nie jest potrzebna. Oczywiście jednak ta wiedza generalnie jest w miejscu, gdzie się koordynuje wszystko, czyli w centrum zarządzania kryzysowego, gdzie jest lekarz koordynator, który może wydawać dyspozycje każdemu podmiotowi, znajdującemu się na terenie województwa, do podjęcia konkretnych działań. I to jest rzecz najbardziej istotna. To jest rzecz, która wreszcie daje nam bezpieczeństwo.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PodsekretarzstanuwMZJaroslawPinkas">Te dwie ustawy praktycznie będą równolegle wchodziły w życie i wreszcie spowodują to, że ktoś będzie zarządzał ochroną zdrowia na terenie całego województwa – czego do tej pory nie było. Przecież jak np. coś się na terenie Warszawy zdarzyło, to bywały takie sytuacje, że niektórzy dyrektorzy szpitali, który mieli inny organ założycielski niż ten, który wydaje się, iż zarządzał miastem, odmawiali wykonania poleceń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselMalgorzataStryjska">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać glos? Nie słyszę. Przypominam, że jako Komisja mamy obowiązek wydać opinie o treści ustawy. Prezydium Komisji przygotowało projekt opinii w następującej treści: „Opinia nr 16 Komisji Zdrowia dla Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej uchwalona w dniu 8 września 2006 r. W związku z zaleceniem Sejmu z dnia 22 sierpnia 2006 r. dotyczącym zasięgnięcia opinii o rządowym projekcie ustawy o zarządzaniu kryzysowym (druk nr 770), Komisja Zdrowia na posiedzeniu w dniu 8 września 2006 r. zapoznała się z ww. projektem ustawy. Komisja, po przeanalizowaniu ww. projektu ustawy wydała opinię pozytywną.”. Czy ktoś z państwa posłów jest przeciwny wydaniu takiej opinii? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselMalgorzataStryjska">Zatem stwierdzam, że Komisja Zdrowia wydała opinie pozytywną o rządowym projekcie ustawy o zarządzaniu kryzysowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselEwaKopacz">Przechodzimy do pkt II porządku dziennego, czyli do powołania podkomisji stałej ds. zdrowia publicznego.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselEwaKopacz">Pozwolę sobie odczytać pismo, jakie otrzymaliśmy od marszałka Sejmu 26 kwietnia br., w którym to pan marszałek w odpowiedzi na nasze pismo z 11 kwietnia br. informuje: „Prezydium Sejmu wyraziło zgodę na powołanie stałej podkomisji do spraw zdrowia publicznego.”.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselEwaKopacz">Pozwolę sobie również przeczytać nazwiska osób, które zadeklarowały chęć pracy w tejże podkomisji. Są to: Ewa Kopacz, Beata Małecka-Libera, Ewa Więckowska, Maciej Świątkowski, Rafał Muchacki, Mieczysław Walkiewicz, Lucyna Wiśniewska, Tomasz Latos, Mirosława Masłowska, Halina Olendzka, Andrzej Sośnierz, Czesław Hoc, Regina Wasilewska-Kita i Alfred Budner. Czy ktoś z państwa chce się jeszcze dopisać lub wypisać z tej listy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">Proszę o dopisanie mnie do listy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselAndrzejSosnierz">Proszę o skreślenie mnie z listy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselEwaKopacz">Zamykam listę. Przeczytam listę posłów, którzy zgłosili akces do pracy w stałej podkomisji do spraw zdrowia publicznego: Ewa Kopacz (PO), Beata Małecka-Libera (PO), Ewa Więckowska (PO), Maciej Świątkowski (PO), Rafał Muchacki (PO), Mieczysław Walkiewicz (PiS), Lucyna Wiśniewska (PiS), Tomasz Latos (PiS), Mirosława Masłowska (PiS), Halina Olendzka (PiS), Czesław Hoc (PiS), Regina Wasilewska-Kita (Samoobrona), Alfred Budner (Samoobrona), Zbigniew Podraza (SLD), Aleksander Sopiliński (PSL), Jolanta Szczypińska (PiS) i Małgorzata Stryjska (PiS).</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoselEwaKopacz">Czy jest sprzeciw wobec takiego składu podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego? Nie słyszę. Zatem uznaję skład podkomisji za zatwierdzony.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PoselEwaKopacz">Czy są wnioski w sprawach różnych? Nie słyszę. Dziękuję państwu. Członków podkomisji proszę o pozostanie na sali w celu ukonstytuowania się. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>