text_structure.xml
77.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości. Serdecznie witam panią minister spraw zagranicznych Annę Fotygę wraz ze współpracownikami. Bardzo się cieszę, że państwo jesteście w tak licznym gronie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Porządek obrad został państwu zaprezentowany na piśmie. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek obrad za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę, zatem przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proszę panią minister o przedstawienie tez jutrzejszego exposé.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">To dla mnie zaszczyt i honor, że mogę w dniu dzisiejszym zaprezentować państwu główne tezy mojego jutrzejszego wystąpienia. Przypada ono tuż po rocznicy objęcia przeze mnie urzędu Ministra Spraw Zagranicznych, więc dla mnie jest to w pewnym sensie data symboliczna.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Polska kontynuuje działania, które zostały podjęte w momencie, kiedy przystępowaliśmy do dwóch najważniejszych dla nas ugrupowań: do NATO, które zapewniło nam bezpieczeństwo i do Unii Europejskiej, która zapewnia nam znaczące zakorzenienie w regionie, w polityce globalnej, a także poczucie bezpieczeństwa i perspektywę stabilnego rozwoju oraz dobrego wzrostu dla obywateli Polski.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Pozwólcie państwo, że rozpocznę moją prezentację tez od kwestii związanych z polityką bezpieczeństwa. Tradycyjnie jest to bardzo ważny filar polskiej polityki zagranicznej. Jesteśmy aktywnym członkiem NATO.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">W rządzie premiera Jarosława Kaczyńskiego ministrowie, którzy są desygnowani do funkcjonowania w strukturach NATO, czyli minister spraw zagranicznych i minister obrony narodowej, byli bardzo aktywnymi członkami rządu. Uczestniczyłam we wszystkich ministerialnych spotkaniach, w których powinien uczestniczyć minister spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jesteśmy aktywnym członkiem NATO. Zabieramy głos w dyskusji. Wspieramy politykę NATO w regionie. Chcielibyśmy, żeby ugrupowanie zapewniło stabilny rozwój zdolności obronnych państw sojuszniczych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Nasze współdziałanie z sojusznikami w NATO znalazło swoje odzwierciedlenie w polskiej decyzji wysłania zwiększonego kontyngentu polskich wojsk do Afganistanu. Sojusz ocenia operację w Afganistanie jako operację, która staje się głównym wyzwaniem dla przyszłości NATO.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Polska jest dobrym, stabilnym sojusznikiem. Wysyłamy swoje wojska, wspierając je całą polską ekspertyzą oraz wiedzą ekspertów zarówno Ministerstwa Obrony Narodowej, jak i Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Działaniom naszego kontyngentu towarzyszy bardzo intensywne wsparcie dyplomatyczne. Otworzyliśmy już polską placówkę w Kabulu. Wysłany został do niej bardzo doświadczony i bardzo dobrze postrzegany w Kabulu dyplomata pan Jacek Najder. Chciałam bardzo podziękować państwu posłom za współpracę i pozytywną ocenę tej kandydatury.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Już mamy niezwykle pozytywne głosy na temat jego funkcjonowania. Jest aktywnym dyplomatą. Współdziała z sojusznikami, dobrze współpracuje z rządem w Kabulu, z ośrodkiem prezydenta Hamida Karzaia.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jesteśmy przekonani, że ta działalność dyplomatyczna będzie stanowiła znaczne wsparcie polskiego kontyngentu i przyczyni się do powodzenia sojuszniczej misji w Afganistanie. Podobnie, jak wszyscy sojusznicy, oceniamy tę misję jako bardzo trudną.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Ministerstwo Spraw Zagranicznych, współdziałając z Ministerstwem Obrony Narodowej, zaangażowało również środki pomocy rozwojowej w Afganistanie. Będzie to dokonywane zarówno poprzez struktury Ministerstwa Obrony Narodowej, jak i w sposób klasyczny, czyli poprzez organizacje pozarządowe.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">W ubiegłym roku odbyłam spotkanie bilateralne w Warszawie z ministrem spraw zagranicznych Afganistanu. Odbyły się również liczne konsultacje na niższych szczeblach, które miały określić potrzeby w zakresie pomocy rozwojowej i tak ją zdefiniować, żeby służyła rozwojowi ludności afgańskiej, ale również bezpieczeństwu naszych żołnierzy. Te dwa cele przyświecają działaniom Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Polska jest krajem, który prowadzi politykę ekspedycyjną. Nasze kontyngenty są obecne w różnych częściach świata. Dzieje się to zarówno w ramach NATO, jak i w ramach Unii. Taką operacją zakończoną z powodzeniem była wspólna misja europejska w Kongo. Polski kontyngent był zaangażowany przede wszystkim na prośbę naszych partnerów z Trójkąta Weimarskiego.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Pozwólcie państwo na dygresję, że współpraca w dziedzinie obronności i polityki bezpieczeństwa jest oprócz współpracy politycznej bardzo ważnym filarem funkcjonowania Trójkąta Weimarskiego. Operacja w Kongo była bardzo dobrym tego przykładem.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Decyzje, które będą podjęte w przypadku Kosowa, będą uwzględniały coraz większy komponent unijny. Polska współdziała z partnerami. Temu poświęcona była druga połowa ubiegłego roku, ale również tegoroczne i przyszłe działania, służące bezpieczeństwu i wsparciu naszego kontyngentu w ramach UNIFIL II, który zaangażowany jest w Libanie. Polska zdecydowała się na zwiększenie liczebności kontyngentu.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Spośród wszystkich państw, które uczestniczą w misji UNIFIL, Polska jest jednym z najlepiej postrzeganych przez obie strony konfliktu. Mamy bardzo dobre kontakty i prowadzimy intensywny dialog polityczny zarówno z państwami arabskimi, jak i z Państwem Izrael.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Pragnę wskazać na liczne wizyty i spotkania, które odbywały się również w ostatnim czasie. Jeśli chodzi o Izrael, kontakty zostały zapoczątkowane przede wszystkim wrześniową wizytą prezydenta Lecha Kaczyńskiego, która została bardzo wysoko oceniona. Pan prezydent był pierwszym wysokiej rangi politykiem, który odwiedził Państwo Izrael po wybuchu konfliktu izraelsko-palestyńskiego.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Przełamaliśmy pewną blokadę i nieufność. Od tamtego czasu odbyły się liczne wizyty wysokiej rangi polityków państw członkowskich Unii Europejskiej i całej społeczności międzynarodowej. Kontynuacją zapoczątkowanego przez pana prezydenta dialogu była moja oficjalna wizyta w Państwie Izrael, która odbyła się w ubiegłym miesiącu. Miałam okazję spotkać się i rozmawiać na temat konfliktu na Bliskim Wschodzie z niemal wszystkimi czołowymi politykami izraelskimi.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Zawsze wizyty w Izraelu są przez Polskę równoważone. Niemal na drugi dzień po moim pobycie w Tel Awivie i Jerozolimie doszło do spotkania pana prezydenta z Mahmudem Abbasem, który niemal w tym samym czasie gościł w Polsce.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Polska jest więc bardzo aktywnym uczestnikiem dialogu politycznego, nie tylko wysiłków militarnych, ale również procesów politycznych, które służą poprawie globalnego bezpieczeństwa. Obecnie mamy do czynienia z zaostrzającą się sytuacją w wielu regionach świata. Działalność Polski jest ważnym elementem funkcjonowania międzynarodowej społeczności w tych obszarach.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Kontynuacją moich rozmów izraelsko-palestyńskich było uczestnictwo w konferencji International Compact with Iraq w Szarm-El-Szejk, a następnie spotkania ministrów spraw zagranicznych Unii Europejskiej i państw Zatoki Perskiej, czyli Wspólnej Rady Unia Europejska – Rada Współpracy Państw Zatoki.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Na tych forach podejmuje się dyskusję na temat procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie, sposobów rozwiązania niezwykle trudnej sytuacji, w jakiej znalazł się Irak. Mam na myśli zaostrzające się konflikty między społecznością szyicką i sunnicką. Dzięki naszym tradycyjnym związkom ze światem muzułmańskim Polska jest w stanie pełnić swoje misje w sposób bardzo odpowiedzialny i bezpieczny.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Wbrew medialnym odgłosom, które dochodziły od kilku miesięcy, podjęte zostały bardzo intensywne działania, żeby nie tylko wspierać funkcjonowanie naszych oddziałów poprzez działania dyplomatyczne, ale również poprzez stosowne działania innych instytucji, w tym również polskich służb.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Pobyt zarówno mój, jak i ministra obrony narodowej w Izraelu był również poświęcony sprawom praktycznym, w tym możliwości poprawy uzbrojenia polskich kontyngentów. Te kwestie były poruszane również przez państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Nasza obecność w misjach pokojowych i stabilizacyjnych jest znaczącym elementem polskiej polityki bezpieczeństwa. Filarem tej polityki jest nasza ścisła współpraca – strategiczne partnerstwo ze Stanami Zjednoczonymi. Z zadowoleniem przyjęliśmy propozycję rządu Stanów Zjednoczonych zainstalowania na terytorium Polski elementów systemu obrony przeciwrakietowej, chociaż...</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselZbyszekZaborowski">Z zadowoleniem?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Tak, przyjęliśmy z zadowoleniem to, że taka oferta została przedstawiona. Żeby móc ocenić ostateczne decyzje Polski, potrzebne jest zaangażowanie się w negocjacje i taką właśnie wolę zaangażowania Polska przekazała. To nie przesądza żadnych decyzji, stanowi natomiast ważny element naszego dialogu ze Stanami Zjednoczonymi.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Przewidujemy, że następne miesiące 2007 r. będą w dużej mierze poświęcone dialogowi w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Sprawa systemu obrony przeciwrakietowej stała się również ważnym tematem naszego dialogu z innym sojusznikiem, czyli Czechami. Dialog prowadzony jest na wszystkich poziomach, zarówno politycznych, jak i technicznych. Prowadzone są konsultacje między partnerami.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">W sprawie tarczy antyrakietowej Polska prowadzi rozmowy ze wszystkimi partnerami, włączając w to Rosję. Dwukrotnie omawiałam tę kwestię na forum Rady ds. Ogólnych i Stosunków Zewnętrznych z naszymi partnerami w Unii Europejskiej, aczkolwiek sprawa lokalizacji tego typu przedsięwzięcia jest kwestią omawianą obecnie bilateralnie.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jesteśmy dobrym, otwartym partnerem państw członkowskich Unii Europejskiej i w sposób otwarty omawiamy te kwestie z naszymi partnerami, zdając sobie sprawę, że poglądy na ten temat są zróżnicowane, nawet wewnątrz jednego kraju, żeby nie powiedzieć, iż wewnątrz jednej koalicji rządzącej. Taka jest natura systemów politycznych w Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Temat ten jest również podejmowany na forum NATO. Ostatnie spotkanie ministerialne w Oslo było m.in. poświęcone tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Pozwólcie państwo, że skupię się przez chwilę na sprawach dotyczących naszego członkostwa w Unii Europejskiej. Jest to dominujący element naszej polityki zagranicznej, ale również polityki wewnętrznej. Pragnę przypomnieć, że znacząca część ustawodawstwa, które obowiązuje w Polsce, jest przygotowywana i tworzona w Brukseli. Bardzo ważne jest bieżące angażowanie się w proces tworzenia tego ustawodawstwa.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Ministerstwo Spraw Zagranicznych, współdziałając ściśle z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej, koordynuje sprawy bieżącego uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej. Ja uczestniczyłam z jednym tylko wyjątkiem we wszystkich posiedzeniach Rady do Spraw Ogólnych i Stosunków Zewnętrznych w całym okresie sprawowania przeze mnie funkcji ministra i zamierzam to kontynuować.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Bardzo ważny jest ogląd i pewna koncentracja wiedzy na temat funkcjonowania w Unii Europejskiej. To oczywiście nie wyklucza wiedzy i obecności innych moich współpracowników. Zwykle towarzyszy mi odpowiedzialny za sprawy europejskiej w MSZ minister Krzysztof Szczerski, a przede wszystkim pani minister Ewa Ośniecka-Tamecka.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Od kilku miesięcy obecny jest w Brukseli bardzo kompetentny polski ambasador – pan Jan Tombiński. Z pewną nadzieją patrzę w tej chwili na przyszłość naszego zaangażowania w Unii Europejskiej, również z punktu widzenia czystko technicznego funkcjonowania.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">W sprawy unijne niezwykle intensywnie zaangażowana jest głowa państwa polskiego – pan prezydent Lech Kaczyński, jak i sam premier. Nie wspominam innych ministrów, którzy uczestniczą aktywnie we wszystkich formułach Rady. Prezydent od pewnego czasu uczestniczy w szczytach europejskich, zarówno tych formalnych, jak i nieformalnych, angażując się i aktywnie współdziałając z partnerami unijnymi we wszystkich dziedzinach, które poruszane są podczas szczytów europejskich.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Funkcjonowanie MSZ oraz UKIE jest poświęcone przygotowaniu polskiego uczestnictwa w szczytach, gdzie zapadają strategiczne decyzje polityczne. Do takich decyzji zaliczamy kierunkowe konkluzje, które Rada Europejska podjęła w sprawach dotyczących energii.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Polska jest niezwykle zaangażowana w dialog energetyczny wewnątrz Unii Europejskiej. Naszym celem jest wsparcie wykształcenia się europejskiej polityki energetycznej, chociaż zdajemy sobie sprawę z tego, że konsens w sprawie kształtu polityki energetycznej jest sprawą dość odległą.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Nasza ocena mapy interesów państw członkowskich Unii wskazuje, że wypracowanie takiego konsensu, który musi być początkiem dyskusji na temat polityki energetycznej, będzie wymagało sporo czasu, cierpliwości i przede wszystkim wzajemnego przekonywania się partnerów. Mówię zarówno o aspektach wewnętrznych polityki energetycznej, jak i aspektach zewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Polski program dywersyfikacji i bezpieczeństwa energetycznego jest okrętem flagowym polityki zagranicznej. Jest to polityka niezwykle aktywnie realizowana przez Prezydenta RP. Wszystkie rozmowy, które prowadzi premier Jarosław Kaczyński zarówno z krajami Unii Europejskiej, jak i innych regionów świata, np. Afryki Północnej czy Bliskiego Wschodu, są poświęcone tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jesteśmy również zaangażowani w dialog w innych dziedzinach, natomiast bezpieczeństwo energetyczne jest jednym z priorytetowych celów polskiej polityki zagranicznej. W ostatnim czasie zarówno Ministerstwo Spraw Zagranicznych na wysokim szczeblu wiceministra, jak i sam pan prezydent, zaangażowani byli w dialog z państwami Azji Centralnej.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Wpisujemy się przez to w działania całej Unii Europejskiej, czyli działania podejmowane zarówno przez sekretarza generalnego Rady, Komisję Europejską, jak i niemiecką prezydencję. Za czasów prezydencji fińskiej była to znacznie mniej intensywna działalność.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Polska, podobnie jak inne państwa Unii Europejskiej, jest bardzo aktywna również w kontaktach bilateralnych w tym regionie. Angażujemy się w dialog z państwami Kaukazu Południowego. W regionie składał wizytę zarówno pan prezydent, jak i marszałek Senatu, a wcześniej przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych wraz z delegacją.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Ja odbyłam pierwszą bilateralną oficjalną wizytę polskiego ministra spraw zagranicznych w tym regionie. Kontynuacją takiego zaangażowania na rzecz dywersyfikacji zaopatrzenia w energię jest rozpoczynający się już dzisiaj w Polsce szczyt energetyczny, w którym uczestniczy m.in. prezydent bliskiej nam Litwy, bo łączy nas szereg projektów i wspólna wizja bezpieczeństwa energetycznego.</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Dziś w Warszawie gości już prezydent Gruzji Michaił Saakaszwili. Oczekujemy również innych partnerów – prezydentów Wiktora Juszczenki i Gajdara Alijewa. Obecny będzie również wysoki przedstawiciel prezydenta Nursułtana Nazarbajewa.</u>
<u xml:id="u-4.20" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Te działania, niezależnie od niezbyt przychylnej prasy, która im towarzyszy, stanowią ogromny przełom w polskim postrzeganiu bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-4.21" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Bezpieczeństwo energetyczne traktujemy jako kluczowe dla suwerenności Polski, pomimo naszego uczestnictwa w NATO i Unii Europejskiej. Uważamy, że ciągle jeszcze istnieją możliwości zakwestionowania pełnej suwerenności Polski i stąd takie intensywne działania.</u>
<u xml:id="u-4.22" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Chciałabym przypomnieć, że polski programu dywersyfikacji jest realizowany przede wszystkim przez pełnomocnika rządu, czyli sekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki pana Piotra Naimskiego, ale współdziałamy z nim wszyscy. Tak naprawdę ministrami gospodarki, jeśli chodzi o bezpieczeństwo energetyczne, jesteśmy wszyscy – pan prezydent, pan premier, ja i niemal wszyscy ministrowie polskiego rządu oraz wicepremierzy, ponieważ znaczna część jest zaangażowana w pracę w zespołach w obrębie rządu oraz w nieformalnych gremiach, które zajmują się bezpieczeństwem energetycznym.</u>
<u xml:id="u-4.23" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Wielu z nas jest zaangażowanych zarówno w prawnomiędzynarodową, jak i techniczną oraz polityczną analizę projektu, jakim jest gazociąg północny. Nie muszę chyba nikomu z państwa przypominać, jakie jest polskie stanowisko w tej sprawie, bo wielokrotnie już je prezentowaliśmy na różnych forach.</u>
<u xml:id="u-4.24" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Gazociąg północny jest przedmiotem naszych rozmów z wieloma naszymi partnerami. Interesują się nim również partnerzy ze stosunkowo odległych części świata, jak rejon Zatoki Perskiej. Sprawa rynków energii stała się jednym z wiodących tematów w rozmowach dyplomatów i staram się w nie angażować równie intensywnie.</u>
<u xml:id="u-4.25" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Pragnę przypomnieć, że Polska zaangażowała się w poszukiwanie alternatywnych dróg zaopatrzenia w gaz z rejonu Północy Europy, ze złóż norweskich. Te działania były bardzo intensywnie wspierane przez polską dyplomację – mnie i moich zastępców, ale przede wszystkim przez pana prezydenta i pana premiera.</u>
<u xml:id="u-4.26" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Rozmowy w tej sprawie prowadzone były ze wszystkimi partnerami Unii Europejskiej, którzy zaangażowani są w kwestie dywersyfikacji zaopatrzenia w energię dla Europy Północnej ze źródeł położonych na Morzu Północnym.</u>
<u xml:id="u-4.27" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Chcę podkreślić rolę przede zarówno ośrodka prezydenckiego, jak i MSZ. Polska intensywnie pracuje nad alternatywną drogą zaopatrzenia w ropę naftową. Mogę wymienić projekt Odessa – Brody – Gdańsk. Jestem przekonana, że będzie on przedmiotem obrad jutrzejszego szczytu energetycznego. Projekt stanowi wielkie wyzwanie dla polskiej dyplomacji. Łączymy z nim ciągle jeszcze wielkie nadzieje, chociaż angażujemy się również w rozważania innych możliwości.</u>
<u xml:id="u-4.28" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Pragnę powiedzieć o intensyfikacji funkcjonowania terminalu naftowego w Porcie Gdańskim. Rozważamy możliwość zaopatrywania w ropę naftową z innych obszarów, przede wszystkim z Bliskiego Wschodu, który przez państwa członkowskie starej Unii jest postrzegany jako niestabilny i rejon, od którego stara Europa jest w zbyt wielkim stopniu uzależniona.</u>
<u xml:id="u-4.29" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">My jednak widzimy pewien potencjał w zaangażowaniu w rejonie Bliskiego Wschodu i Zatoki Perskiej. Jesteśmy zainteresowani bilateralnymi kontaktami z państwami regionu i prowadzimy niezwykle intensywny dialog na wszystkich szczeblach, poczynając od konsultacji mojego zastępcy odpowiedzialnego za politykę wobec regionu Bliskiego Wschodu i Afryki, moich własnych rozmów, na rozmowach prezydenta i premiera kończąc, zarówno przy okazjach wielostronnych, jak i dwustronnych spotkań.</u>
<u xml:id="u-4.30" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Pragnę również wspomnieć o planach budowy terminalu gazu skroplonego w okolicach Świnoujścia. Dla potrzeb tego projektu polska dyplomacja, ale przede wszystkim Ministerstwo Gospodarki, które koordynuje działania z MSZ, angażuje się w pozyskiwanie partnerów z innych rejonów, przede wszystkim rejonu Zatoki Perskiej.</u>
<u xml:id="u-4.31" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Temu będzie służyła ponowiona – miejmy nadzieję w krótkim czasie – wizyta premiera Jarosława Kaczyńskiego w regionie. Tym razem będą to trzy państwa – Arabia Saudyjska, Kuwejt i Katar. Ja odbyłam w czasie szczytu w Rijadzie rozmowy z ministrami spraw zagranicznych wszystkich trzech partnerów, z którymi będzie rozmawiał pan premier.</u>
<u xml:id="u-4.32" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Nie chcę mówić o dalszych planach spotkań na wysokim i najwyższym szczeblu. Mogę tylko powiedzieć, że są one niezwykle obiecujące. Widzimy bardzo konkretne korzyści, które mogą wyniknąć dla Polski z aktywizacji Polityki w tym regionie.</u>
<u xml:id="u-4.33" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Bezpieczeństwo energetyczne staje się niezwykle ważnym obszarem polityki zagranicznej państwa polskiego.</u>
<u xml:id="u-4.34" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Nie wypada mi nie wspomnieć o Rosji, z którą Unia Europejska chciałaby zaangażować się w bardzo intensywny dialog i jeśli warunki będą sprzyjające – a przyznam, że w tej mierze nie jestem w tej chwili optymistą – w negocjacje umowy, która miałaby zastąpić istniejącą Umowę o Partnerstwie i Współpracy (PCA).</u>
<u xml:id="u-4.35" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Przypominam, że ciągle obowiązują polskie zastrzeżenia, ale ze względu na bardzo trudną sytuację na Litwie związaną z zaopatrzeniem rurociągiem „Drużba” do Możejek oraz ze względu na sytuację w Estonii nasi partnerzy zaczynają również zgłaszać zastrzeżenia do procesu przyjmowania mandatu negocjacyjnego. W poniedziałek odbędzie się kolejna sesja Rady do Spraw Ogólnych i Stosunków Zewnętrznych. Oczywiście będę w niej uczestniczyła.</u>
<u xml:id="u-4.36" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Moje krótkie spotkanie z ministrem Frankiem-Walterem Steinmeierem, do którego doszło w Rijadzie, było przede wszystkim poświęcone sprawom politycznym, związanym z relacjami z Rosją i sytuacji w Estonii.</u>
<u xml:id="u-4.37" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Polska udzieliła jednoznacznego wsparcia Estonii. Odbyła się rozmowa prezydenta Lecha Kaczyńskiego z prezydentem Estonii. Ministerstwo Spraw Zagranicznych wydało również stosowne oświadczenia. W konsultacje na swoim poziomie zaangażowany jest również ambasador Jan Tombiński i inni ministrowie polskiego rządu.</u>
<u xml:id="u-4.38" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Chciałabym być optymistką, jeśli chodzi o relacje Unia Europejska – Rosja i relacje Polska – Rosja, ale przyznam, że z trudem mi ten optymizm przychodzi. Warto byłoby nawiązać do słów, które wygłosił pan premier w czasie swojego lipcowego exposé.</u>
<u xml:id="u-4.39" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Ja również sądzę, że w relacjach z Rosją potrzeba jest przede wszystkim cierpliwość, bo cierpliwości i czasu wymaga przewartościowanie stanowiska Rosji i uznanie Polski oraz innych państw Europy Środkowowschodniej za pełnoprawnych, równorzędnych członków ugrupowania, jakim jest Unia Europejska.</u>
<u xml:id="u-4.40" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Nie dostrzegamy jeszcze ze strony Rosji takiej świadomości. Metody i narzędzia, które Rosja stosuje wobec Polski i innych naszych partnerów, moglibyśmy identyfikować z zupełnie innymi czasami. Nałożenie embarga na polskie produkty, zarówno roślinne, jak i zwierzęce, było w myśl wszystkich standardów międzynarodowych, w tym standardów wymiany handlowej między demokratycznymi partnerami, ograniczeniem nałożonym z pobudek politycznych.</u>
<u xml:id="u-4.41" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Tak to oceniliśmy i tak oceniła to bardzo dobrze przez nas postrzegana Komisja Europejska oraz państwa członkowskie Unii Europejskiej. W dialog z Rosją w tej mierze zaangażowała się również prezydencja niemiecka. Żadne z tych działań nie przyniosły pozytywnego skutku.</u>
<u xml:id="u-4.42" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Nie chcę w tej chwili przesądzać rozwoju wydarzeń. Mogłabym sobie wyobrazić nawet taki scenariusz, że Rosja byłaby skłonna ustąpić w sprawach technicznych, natomiast pojawiają się inne poważne przesłanki polityczne, również te związane z bezpieczeństwem energetycznym.</u>
<u xml:id="u-4.43" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Sprawa bezpieczeństwa energetycznego i bezpiecznych dostaw do rafinerii w Możejkach nie jest już tylko bilateralną sprawą Litwy i Polski. Po inwestycji polskiej w Możejkach jest to co najmniej sprawa trójstronna, a dzięki pionierskiej inicjatywie, którą podjęła Polska w sprawie umowy pomiędzy Unią a Rosją, czyli złożeniu polskich zastrzeżeń, wiemy, że działania Rosji wobec jakiegokolwiek, nawet tak małego jak Estonia państwa członkowskiego Unii, stają się priorytetem całej Unii.</u>
<u xml:id="u-4.44" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że ta świadomość kształtuje się z trudem i w trakcie bardzo trudnych dyskusji. Proszę mi wierzyć, że dyskusje podczas formalnych, jak i nieformalnych sesji Rady bywają bardzo trudne, twarde, otwarte, ale prowadzą do coraz większej solidarności i większego uświadomienia sobie przez stare państwa członkowskie, że ocena polityki, którą prowadzi Rosja, nie jest wyłącznie fobią nowych państw członkowskich. Nasza ocena jest oceną rzetelną, racjonalną, opartą na pogłębionej ekspertyzie i wieloletnich doświadczeniach.</u>
<u xml:id="u-4.45" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Mamy nadzieję, że polityka pozyskiwania solidarności państw członkowskich Unii Europejskiej, a z drugiej strony bardzo asertywnego prezentowania naszego stanowiska wobec partnera, jakim jest Rosja, w znacznie lepszym stopniu służyć będzie naszym relacjom bilateralnym niż unikanie trudnych tematów.</u>
<u xml:id="u-4.46" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Polska w ramach Unii Europejskiej jest rzecznikiem dalszego rozszerzenia. Jesteśmy bardzo stałym, niezmiennym i w dostatecznym stopniu słyszanym rzecznikiem rozszerzenia Unii Europejskiej nie tylko o państwa Bałkanów Zachodnich, ale również o państwa takie jak Ukraina i Turcja.</u>
<u xml:id="u-4.47" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Mówię o tym świadomie, zdając sobie sprawę, do jakiego stopnia decyzje, które są formalnymi decyzjami Unii Europejskiej, biorą pod uwagę kwestię członkostwa Ukrainy w Unii Europejskiej. Zdaję sobie również sprawę, w jak niewielkim stopniu perspektywa członkostwa Ukrainy w Unii Europejskiej cieszy się poparciem samych Ukraińców.</u>
<u xml:id="u-4.48" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Widzimy jednak wzrost poparcia oraz bardzo pozytywny rozwój wydarzeń. Unia Europejska w coraz większym stopniu identyfikuje Ukrainę jako niezależny podmiot w polityce zewnętrznej, nie tylko jako państwo, na które patrzy się z natury rzeczy poprzez pryzmat relacji z Rosją.</u>
<u xml:id="u-4.49" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Unia z polskim poparciem zaangażowała się w przyjęcie mandatu do umowy między Unią a Ukrainą. Unia Europejska z pewnym zainteresowaniem przyjęła informację o zwycięstwie Polski i Ukrainy i wspólnych przygotowaniach do EURO 2012.</u>
<u xml:id="u-4.50" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Dialog polsko-ukraiński na różnych szczeblach jest bardzo intensywny. Pan prezydent otrzymuje zarówno osobiste, jak i telefoniczne kontakty z prezydentem Wiktorem Juszczenką. Dochodzi do nich kilkakrotnie w ciągu miesiąca.</u>
<u xml:id="u-4.51" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">W tym roku doszło do dwóch istotnych spotkań premiera Jarosława Kaczyńskiego z premierem Wiktorem Janukowyczem. Niedawno odbyła się oficjalna wizyta premiera Wiktora Janukowycza w Warszawie. Premier Ukrainy prowadził rozmowy zarówno z polskim premierem, jak i z prezydentem. Ja również uczestniczyłam w tym rozmowach i mogę powiedzieć, że Polska wnosi znaczący wkład do procesu stabilizacji oraz wyjaśnienia sytuacji politycznej na Ukrainie.</u>
<u xml:id="u-4.52" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Wielokrotnie rozmawiałam telefonicznie z nowym ministrem spraw zagranicznych Ukrainy panem Arsenijem Jaceniukiem. Odbyliśmy dwustronne spotkanie na marginesie szczytu ministerialnego w Oslo. Pan prezydent Wiktor Juszczenko w towarzystwie ministra spraw zagranicznych będzie uczestniczył również w szczycie energetycznym.</u>
<u xml:id="u-4.53" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Dialog dwustronny jest więc bardzo intensywny. W okresie prowadzącym do wyborów, jak i w okresie formowania rządu oraz we współpracy z nowym rządem dostrzegamy nowe perspektywy.</u>
<u xml:id="u-4.54" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jeśli powiedzie się finansowo i technicznie projekt Odessa – Brody – Gdańsk, sądzimy, że będzie to znakomite wsparcie wielkich przygotowań do EURO 2012. Perspektywę wspólnego przygotowywania wielkiego projektu europejskiego traktujemy jako pewną platformę marketingową, czyli rodzaj dyplomacji publicznej, którą oba państwa podejmą dla wsparcia aspiracji europejskich i transatlantyckich Ukrainy.</u>
<u xml:id="u-4.55" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">W ostatnim szczycie w Oslo brał udział podczas jednego z punktów programu minister Arsenij Jaceniuk. Sądzę, że w obrębie NATO wzrasta świadomość rangi Ukrainy, również jako państwa, które współdziała z NATO w wielu misjach pokojowych i stabilizacyjnych. Widzę dobre perspektywy dla Ukrainy, chociaż to będzie wymagało czasu.</u>
<u xml:id="u-4.56" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Pan premier zapoczątkował niemal swoje urzędowanie i swoje zaangażowanie w polityce zagranicznej od wspomnienia w trakcie exposé wzrastającej roli Azji Południowo-Wschodniej, przede wszystkim ze względu na kontakty gospodarcze i handlowe z tym regionem, ale nie tylko. Wiążemy również wielkie nadzieje ze współpracą polityczną z tym obszarem.</u>
<u xml:id="u-4.57" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Kilka dni temu gościł w Warszawie prezydent Pakistanu. Jak państwo wiedzą, wizyta prezydenta Pakistanu gdziekolwiek jest, jest niezwykle ważnym wydarzeniem. To jest kluczowa postać dla działań antyterrorystycznych, dla współdziałania w zwalczaniu światowego terroryzmu.</u>
<u xml:id="u-4.58" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jest to ważny partner w polityce międzynarodowej. Wypada mi tylko wyrazić ubolewanie, że w Polsce nie znalazła ona stosownego nagłośnienia, chociaż rozmowy były niezwykle ważne.</u>
<u xml:id="u-4.59" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Pozwolę sobie na wspomnienie nieco anegdotyczne. Kiedy podczas posiedzenia Rady do Spraw Ogólnych i Stosunków Zewnętrznych moi partnerzy w Unii omawiali proces pokojowy na Bliskim Wschodzie i mówili o rozmowach z politykami tego regionu, ja jedna mogłam powiedzieć, że ostatnio rozmawiałam ze wszystkimi kluczowymi partnerami dialogu.</u>
<u xml:id="u-4.60" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Podobnie było na ministerialnym szczycie w Rydze. Ja jedna mogłam powiedzieć, że właśnie w tym tygodniu, kiedy wszyscy ministrowie mówili o potrzebie rozwiązania trudnej sytuacji w Afganistanie i potrzebie dialogu politycznego z Pakistanem, w Warszawie gościł prezydent Pakistanu, z którym omawialiśmy te kwestie.</u>
<u xml:id="u-4.61" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Swoją wizytę w Afganistanie zamierzam połączyć również z wizytą w Pakistanie. Odbywałam już rozmowy z ministrem spraw zagranicznych Pakistanu. Przy okazji Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych odbyliśmy spotkania dwustronne. Już wtedy, we wrześniu 2006 r. było ono przede wszystkim poświęcone sytuacji bezpieczeństwa na granicy pakistańsko-afgańskiej. Ten temat jest niemal przez wszystkie państwa członkowskie NATO uznawany za kluczowy dla pozytywnego rozwiązywania sytuacji w Afganistanie.</u>
<u xml:id="u-4.62" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Chciałabym również powiedzieć o kilku ważnych dziedzinach, które są przedmiotem zainteresowania Ministerstwa Spraw Zagranicznych i poważnego zaangażowania resortu. Poczynając od 2006 r. Polska stała się wzrastającym donatorem pomocy rozwojowej. Przygotowujemy stosowne strategie. Na sali jest pan minister Rafał Wiśniewski, któremu można zawdzięczać działania w tej mierze i dość intensywne konsultacje ze wszystkimi partnerami, w tym politycznymi.</u>
<u xml:id="u-4.63" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">W realizację programu pomocy rozwojowej zaangażowane są polskie organizacje pozarządowe. Sądzimy, że pomoc rozwojowa jest znakomitym, ciągle wymagającym wielkiego wsparcia i poważnych przedsięwzięć organizacyjnych narzędziem wsparcia dla dyplomacji, pozyskiwania lokalnych społeczności w bardzo trudnych sytuacjach, jakimi są np. misje pokojowe i stabilizacyjne.</u>
<u xml:id="u-4.64" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">W czasie, kiedy podjęta została decyzja o zwiększeniu polskiego kontyngentu w Libanie, uczestniczyłam wspólnie z ministrem Rafałem Wiśniewskim w konferencji w Sztokholmie, która była poświęcona programom pomocy humanitarnej i pomocy rozwojowej dla Libanu.</u>
<u xml:id="u-4.65" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Wiemy, że bezpieczeństwu misji pokojowej i stabilizacji w rejonach otwartych konfliktów służy wsparcie lokalnej społeczności. Bardzo często konflikty wybuchają tam, gdzie panuje wielka bieda i brak perspektyw lokalnej społeczności. Polskie organizacje pozarządowe i rząd polski jest aktywny w niemal wszystkich tych regionach. Tę aktywność będziemy zwiększali.</u>
<u xml:id="u-4.66" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Naturalnie priorytetowymi obszarami naszego zainteresowania są nasi wschodni sąsiedzi, przede wszystkim Białoruś, Ukraina, Mołdowa, ale jesteśmy również zaangażowani na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Sądzimy, że nasz udział pomaga nam podejmować równorzędną, partnerska rozmowę z innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-4.67" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Wskazujemy na konieczność zrównoważenia zaangażowania Unii na Południu w procesie barcelońskim, w basenie Morza Śródziemnego w ramach Europejskiej Polityki Sąsiedztwa spojrzeniem na Wschód i przydaniem większej wagi temu, co chcielibyśmy określić jako wymiar wschodni Europejskiej Polityki Sąsiedztwa.</u>
<u xml:id="u-4.68" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Nie udało się wypracować wschodniego wymiaru polityki Unii Europejskiej przed polską akcesją. Nie zafunkcjonowała inicjatywa, którą podejmowały polskie instytucje oraz organizacje pozarządowe i politycy, która zmierzała do utworzenia wewnątrz Unii procesu podobnego do wymiaru północnego UE, będącego wielkim osiągnięciem poprzedniej prezydencji fińskiej.</u>
<u xml:id="u-4.69" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Chcielibyśmy, żeby wymiar wschodni wewnątrzeuropejskiej polityki sąsiedztwa miał tę rangę dla wszystkich państw członkowskich, jaką ma wymiar północny i żeby nieco inaczej niż w przypadku wymiaru północnego zorientowany był na wszystkie państwa wschodniego sąsiedztwa, a nie tylko na Rosję.</u>
<u xml:id="u-4.70" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Chcielibyśmy, żeby ciężar spojrzenia ku Wschodowi był przesunięty również nieco dalej, na Południowy Kaukaz. Z tą myślą podpisywałam porozumienia z wszystkimi trzema ministrami spraw zagranicznych państw Południowego Kaukazu. Mam na myśli przede wszystkim Gruzję, Azerbejdżan i Armenię. Gruzja jest priorytetowym dla polskiej polityki zagranicznej krajem w tym regionie.</u>
<u xml:id="u-4.71" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Azerbejdżan jest nowym ze względu na nasze zainteresowanie dywersyfikacją źródeł zaopatrzenia w energię, bo przecież stosunki dyplomatyczne utrzymujemy od ponad 15 lat. Ciągle jednak odbywały się one na stosunkowo niewysokim szczeblu. Obecnie urosły do rangi najwyższej. Wizytę w Azerbejdżanie złożył już Prezydent RP i Marszałek Senatu. Wszystkie te wizyty miały charakter oficjalny, moja również. Jutro będzie w Polsce gościł prezydent Azerbejdżanu.</u>
<u xml:id="u-4.72" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jesteśmy również zainteresowani współpracą z Armenią, chociaż zdajemy sobie sprawę, w jak trudnej sytuacji znajduje się ten kraj partnerski. Pamiętamy o bardzo dobrych więziach historycznych, o stosunkowo licznej społeczności ormiańskiej w Polsce, o wspólnocie kulturowej. Są to elementy budujące partnerstwo.</u>
<u xml:id="u-4.73" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Mamy nadzieję, że również Armenia zwróci się ku Zachodowi i że podobnie, jak Azerbejdżan, dostrzeże walory i potrzebę uniezależnienia się od dotychczasowych wpływów. Życzymy tego serdecznie Armenii i temu służyło podpisanie porozumienia również z tym państwem.</u>
<u xml:id="u-4.74" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Na tym zakończyłabym swój wywód, zdając sobie sprawę, że nie poruszyłam całego szeregu spraw – kwestii naszego funkcjonowania w systemie Organizacji Narodów Zjednoczonych, dialogu Unia – NATO, czyli spraw bezpieczeństwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Może pani minister zechce ustosunkować się do kwestii relacji polsko-niemieckich?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Czekam na państwa pytania. Proszę mi wierzyć, w exposé będzie temu poświęcony stosowny rozdział.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jeśli chodzi o Niemcy, myślę, że w ostatnim czasie nastąpiła pewna poprawa atmosfery we wzajemnych relacjach, chociaż ze względu na toczący się proces dyskusji wewnątrzunijnej, prowadzącej do zwieńczenia prezydencji niemieckiej raportem w sprawie traktatu konstytucyjnego, uwidaczniają się różnice zdań między Polską a Niemcami. Bardzo pozytywnym faktem we wzajemnych stosunkach była rozmowa prezydenta Lecha Kaczyńskiego z panią kanclerz Angelą Merkel.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Przypominam, że w sprawie traktatu konstytucyjnego Polska wykonała pewien gest. Pan prezydent zgodził się na to, że obecny tekst projektu traktatu z polskiego punktu widzenia może być przedmiotem dalszej dyskusji. Nasz pogląd w tej sprawie wyraźnie jednak wskazuje, że chcielibyśmy, aby wszystkie elementy traktatu mogły być dyskutowane podczas zbliżającej się konferencji międzyrządowej.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Niemcy mają na ten temat nieco inny pogląd, stąd dialog i dalsza dyskusja będą trudne. Wiem jednak, że zarówno prezydent, jak i premier wykazują pewien optymizm. Dyskusja wewnątrz Unii Europejskiej jest bardzo intensywna. Nie ogranicza się wyłącznie do konsultacji. Dodam, że konsultacje są dwustronne z każdym z państw członkowskich. Obecnie nie kwestionujemy tej procedury, sądzimy jednak, że tuż przed czerwcowym szczytem procedura, którą zdecydowała się przyjąć prezydencja niemiecka, może stwarzać samym Niemcom i wykazującej dobrą wolę pani kanclerz spore problemy.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Państwa członkowskie muszą jednak odbyć szczerą i pogłębioną dyskusję na wielostronnym forum, bo Unia Europejska rządzi się pewnymi regułami dyskusji.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Polska, podobnie jak wszystkie inne państwa członkowskie, które naśladują działania prezydencji i bardzo intensywnie konsultują się dwustronnie, prowadzi intensywne działania w tym zakresie na różnych szczeblach. Temu były poświęcone ostatnie europejskie wizyty premiera i wizyty, które pan premier przyjmował, a także wizyty prezydenta. Służyła temu również wizyta premiera Tony’ego Blaira, który jest osobą mającą ambicje wsparcia przełomu w tej mierze wewnątrz opinii europejskiej.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Premier Jarosław Kaczyński rozmawiał o przyszłości Unii Europejskiej z premierem Danii i Holandii.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Mamy wielką agendę bilateralną, ciągle nie rozwiązaną w relacjach z Niemcami. Mówię to z ubolewaniem.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Proszę o pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Dziękuję pani minister za to bardzo obszerne i wyczerpujące wystąpienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Mam następującą prośbę. Otóż o godz. 19.00 rozpoczyna się spotkanie z prezydentem Michaiłem Saakaszwili, w którym powinnam wziąć udział. Za kwadrans siódma powinnam opuścić obrady Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanRzymelka">Dziękuję pani minister za długi wywód. Osobiście oczekiwałem tez skierowanych ku przyszłości polityki zagranicznej. Rozczarowało mnie to, że usłyszałem bardzo pozytywną ocenę wspaniałej polityki zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselJanRzymelka">Dlaczego tak późno przeprowadzamy tę debatę? Jest już połowa maja. Jeśli to mają być priorytety polskiej polityki zagranicznej na rok 2007, powinny być prezentowane w styczniu lub lutym. Tak ongiś bywało.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselJanRzymelka">Czy w przyszłości będziemy debatować w połowie roku nad celami i zadaniami polityki zagranicznej na dany rok?</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PoselJanRzymelka">Z czego wynikają rozbieżności w ocenie polityki zagranicznej Polski formułowanej przez polskich i zagranicznych dziennikarzy oraz przez ekspertów i tej formułowanej przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jeśli chodzi o termin wygłaszania exposé, z tego, co mi wiadomo, były już przypadki późniejszego niż majowy terminu debaty na temat polskiej polityki zagranicznej. Pan minister Bronisław Geremek przekroczył ten termin.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jeśli chodzi o ocenę polityki zagranicznej, jak pan poseł być może zauważył, w swojej wypowiedzi nie oceniałam polityki zagranicznej. Mówiłam o tym, co robimy. Moje wystąpienie jest skierowane ku przyszłości, bo mówiłam o wydarzeniach bieżących. One z natury rzeczy są zakorzenione w działaniach, które podejmowaliśmy kilka miesięcy temu, kilka tygodni temu, kilka dni temu i które będziemy podejmować nieodmiennie aż do skutku, póki nie będziemy pewni, że Polska jest pod względem energetycznym krajem bezpiecznym.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">W tradycyjnym pojmowaniu bezpieczeństwa nasze zakorzenienie w NATO i w Unii pozwala nam stwierdzić, że Polska jest krajem bezpiecznym, ale jest jeszcze element bezpieczeństwa energetycznego, który może stanowić – w naszej ocenie – znaczące zagrożenie.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">To są działania, które podejmowaliśmy i będziemy kontynuować. Procesy stabilizacyjne w rejonach konfliktów podejmowaliśmy i będziemy podejmować. Funkcjonowanie w Unii polega na nieco bardziej otwartym prezentowaniu polskiego stanowiska, nawet kiedy nie spotyka się to z jednoznacznym, natychmiastowym uznaniem ze strony naszych partnerów.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jeśli chodzi o różnice w ocenie, to nie ma aż takich różnic, jak pan poseł wyobraża sobie. Ostatnio dziennikarze, również polscy, wykazywali nieco inny ton w komentarzach. Sądzę, że tej aktywności trudno jest nie zauważyć bez uszczerbku dla powagi osoby, która dokonuje oceny.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jeżeli przedstawi się chociażby statystykę wyjazdów i przyjazdów do Polski w ważnych momentach, kluczowych dla Unii i NATO, to okazuje się, że do Polski przyjeżdżają ważni politycy. Czy państwo chcecie, czy nie, tak się dzieje od pewnego czasu. W naszej ocenie te kontakty będą coraz bardziej intensywne, bo Polska jest szóstym co do wielkości krajem Unii Europejskim. Jest ważnym krajem i nie jest izolowana, jak chciało kilku polityków i dziennikarzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Ja również odniosłam wrażenie, że pani minister zrelacjonowała to, co się działo do tej pory w polityce zagranicznej, natomiast kierunków na przyszłość jakoś nie ujrzeliśmy.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Uważam jednak, że to, co pani minister przedstawiła, jest zaczynem przyszłych działań. Niestety, na pierwszym planie w pani długim wystąpieniu wyeksponowane zostały wizyty, spotkania, rozmowy. Oczywiście jesteśmy zainteresowani tym, ile razy pani odbywała wizyty, ale bardziej interesuje nas kwestia, co z tego wynikało.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Moje pierwsze pytanie brzmi, jak pani minister mogłaby określić efekty wszystkich rozmów, wizyt i spotkań.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Rozumiem, że my nie oceniamy dotychczasowych działań, tylko mówimy o tym, co się będzie działo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Ja przyjmuję konwencję pani minister. Pani poświęciła swoje wystąpienie temu, co było. Ja chcę z tego cokolwiek wyłowić, bo jeśli uzyskaliśmy jakieś efekty, sukcesy, to one są znakomitą bazą do prowadzenia w przyszłości tej polityki. Jeżeli nie mamy efektów, to trudno mówić o sukcesach.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Chciałabym zadać pytanie dotyczące naszych stosunków z najważniejszymi sąsiadami – z Niemcami i Rosją. Pani minister zechciała sformułować tezę, że Rosja nie dojrzała jeszcze do poprawy stosunków, stąd utrzymywanie embarga, zahamowanie dostaw do Możejek. Stwierdziła pani również, że podłożem takich zachowań Rosji są pobudki polityczne.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Jak pani minister zdefiniowałaby te polityczne obszary, które stanowią przesłankę do takich właśnie zachowań Rosji, a jednocześnie powstrzymywania się przed poprawą stosunków?</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Czy ze szczytu ministrów w Oslo wynikało, że NATO całkowicie dystansuje się od kwestii budowy tarczy antyrakietowej i uznaje to za sprawę w obszarze stosunków bilateralnych? Mam przed sobą artykuł z zagranicznej prasy, w którym rzecznik NATO stwierdza, iż NATO nie ma żadnego mandatu, żeby w jakikolwiek sposób ingerować w budowanie tarczy antyrakietowej w Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Z pewnością utrzymywanie się rosyjskiego embarga na polskie produkty oraz towarzysząca temu rosyjska retoryka, która nie idzie w parze z wypowiedziami po stronie polskiej, świadczy o konflikcie we wzajemnych relacjach. Z uznaniem muszę przyznać, że w Polsce politycy wszystkich niemal opcji są dość wstrzemięźliwi. Są to oceny polityczne, ale nie dochodzi do agresji na poziomie werbalnym, a po stronie rosyjskiej to dostrzegamy. Nie służy to budowaniu wzajemnych relacji.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jeśli mowa o relacjach w warstwie powszechnie odczuwanej przez społeczeństwa obu państw, to ocena Rosji i polityki rosyjskiej jest zdecydowanie negatywna. Sądzę, że tego typu działania, jak embargo i retoryka, jaka towarzyszy relacjom polsko-rosyjskim, może służyć przede wszystkim celom wewnętrznym.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">W miarę zbliżania się wyborów w Rosji wewnętrzna wizja polityki będzie dominowała nad realiami zewnętrznymi. Rosja niewątpliwie przewartościowuje, wraz ze wzrostem dochodów, które czerpie z eksportu źródeł energii, swoją pozycję i rolę w polityce globalnej. Myślę, że stara się oddziaływać na kraje, które traktuje ciągle jeszcze jako kraje będące w orbicie wpływów polityki rosyjskiej, a więc z pewną dominacją.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Polska nie miewa tego typu zakusów.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselBeataBublewicz">Dotychczas szefowie klubów otrzymywali materiały dotyczące stanowiska w sprawie polityki zagranicznej dzień przed wystąpieniem ministra. Było to dobrym obyczajem i ułatwiało debatę.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselBeataBublewicz">Chciałabym zapytać panią minister, czy pani zdaniem jest to prawidłowa formuła.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PoselBeataBublewicz">Jaki będzie status formalny przygotowanego dokumentu? Czy będzie to stanowisko ministra, czy też stanowisko rządu? Czy Rada Ministrów zaakceptowała ten dokument?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Przewodniczący Komisji otrzymał już dzisiaj tezy wystąpienia ministra. Myślę, że w porozumieniu z panem przewodniczącym będzie można je udostępnić wąskiemu kręgowi osób po pewnych korektach. Dopiero dziś w południe przyleciałam z Arabii Saudyjskiej, więc sama jeszcze ingeruję w swoje wystąpienie.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Tradycyjnie dokument, który był przyjmowany przez Radę Ministrów, był innym dokumentem niż wystąpienie, które wygłaszał minister spraw zagranicznych, chociaż to wystąpienie było oparte na założeniach polityki zagranicznej rządu.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Taki dokument opracowany przez MSZ, przedłożony przez ministra spraw zagranicznych i zatwierdzony przez rząd również jest podstawą do wygłaszanego przez ministra exposé w dniu jutrzejszym. Założenia polityki zagranicznej to dokument niejawny i dlatego nigdy nie był prezentowany w całości. Uczestniczyłam w przygotowaniu tego dokumentu za czasów ministra Stefana Mellera i dokładnie pamiętam sekwencję wydarzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Rozumiem, pani minister, że po naniesieniu poprawek będę upoważniony przez panią minister do tego, aby przekazać przedstawicielom klubów tezy wystąpienia pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselPawelPiskorski">Postaram się jak najkrócej zadać pytania, mając nadzieję, że jutro pani minister będzie dysponowała czasem dla nas.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselPawelPiskorski">Pani minister podkreślała znaczenie NATO i naszej aktywności w ramach Sojuszu. Jak w tym kontekście pani minister ocenia nasze rozmowy bilateralne ze Stanami Zjednoczonymi na temat tarczy antyrakietowej?</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselPawelPiskorski">Czy pani minister uważa, że stanowią one wzmocnienie NATO, czy też mogą się okazać, jak twierdzą niektórzy obserwatorzy, osłabieniem wewnętrznym NATO i prowadzić do jego przejściowej dezintegracji?</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PoselPawelPiskorski">Drugie pytanie dotyczy bezpieczeństwa energetycznego. Pani minister wspomniała o wielu alternatywnych źródłach zaopatrzenia w podstawowe surowce. Zabrakło mi jednego, dosyć istotnego regionu, o którym – jak mniemam – pani minister jutro w exposé szerzej powie. Mam na myśli Amerykę Łacińską i m.in. Wenezulę. Czy w tym regionie prowadzone są jakieś działania zmierzające do ewentualnego importu surowców energetycznych?</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PoselPawelPiskorski">Ostatnie pytanie dotyczy inicjatywy prezydenckiej powołania fundacji Solidarności. Stosowny projekt znajduje się już w parlamencie. Czy ewentualne przyjęcie ustawy nie będzie tworzyło pewnego dualizmu na linii MSZ – Kancelaria Prezydenta RP, jeśli chodzi o prowadzenie polityki rozwojowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselZbyszekZaborowski">Pani minister użyła sformułowania, że z zadowoleniem przyjęliśmy ofertę amerykańską. Czy to zadowolenie wynika z faktu, że w ofercie znalazło się coś poza samą tarczą antyrakietową?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselZbyszekZaborowski">Jakie jest polskie stanowisko negocjacyjne, które podobno jest już gotowe?</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PoselZbyszekZaborowski">Co ze słynną polską propozycją nowego liczenia głosów w Unii Europejskiej pierwiastkiem kwadratowym? Jak to zostało przyjęte w Europie?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselJaroslawWalesa">Nie oczekuję odpowiedzi na moje pytanie, bo ten temat był już dzisiaj poruszany. Mam nadzieję, że w dniu jutrzejszym uzyskamy szerszą odpowiedź na temat stopnia zaawansowania negocjacji i rozmów zarówno bilateralnych, jak i na forum NATO w sprawie tarczy antyrakietowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Nie ma, nie było i nie będzie żadnego dualizmu w działaniach Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz Pałacu Prezydenckiego. Polityka zagraniczna jest w stosowny sposób koordynowana. Działania, które prowadzi ministerstwo, wynikają z obecnych uprawnień.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">W Sejmie jest stosowny projekt ustawy. Będziemy dostosowywali szereg aktów prawnych do rozwiązań, które ostatecznie parlament przyjmie. Nie przypuszczam, żeby należało się martwić o tę dziedzinę, bo ona z natury rzeczy oznacza wydatkowanie środków budżetowych i kompetencje będą jasno określone. Obecnie odpowiada za to Ministerstwo Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jeśli chodzi o tarczę antyrakietową, odpowiem nieco szerzej. Nie ma żadnego zagrożenia dla stabilności NATO, wręcz przeciwnie. Spotkanie Rady Północnoatlantyckiej, które odbyło się tydzień przed spotkaniem ministrów w Oslo potwierdziło kompatybilność obu systemów, chociaż żadnego systemu natowskiego jeszcze nie ma. Są to systemy nie stojące we wzajemnej sprzeczności, co stwarza szansę na zintegrowanie obu systemów. Mam nadzieję, że minister Witold Waszczykowski potwierdzi moje słowa.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Rozmowy z Amerykanami stanowią fazę przednegocjacyjną. Są to po prostu konsultacje, które pozwalają doprecyzować nasze stanowisko negocjacyjne, które od strony prawnomiędzynarodowej jest już gotowe. Jeśli dojdzie jakiś nowy element obronny, być może będziemy musieli dokonywać pewnej korekty, ale na razie nie przewidujemy takiego działania.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Nie widzimy zagrożenia. Rozmowy polityczne z Amerykanami oceniamy jak najbardziej pozytywnie. Niedawno gościł w Warszawie amerykański sekretarz obrony, który spotykał się z prezydentem, premierem, ze mną oraz ministrem obrony narodowej. Prowadzone były też konsultacje równoległe na poziomie eksperckim.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Wszystkie te rozmowy oceniamy pozytywnie. Jesteśmy dobrej myśli. Z zadowoleniem przyjmuję ewentualną możliwość zaangażowania Polski w relacje ze Stanami Zjednoczonymi, które pozwolą potwierdzić strategiczne partnerstwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselZbyszekZaborowski">Rozumiem, że nie usłyszymy nic o szczegółach tej oferty oraz pakietu negocjacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Nie, ponieważ są to dokumenty, które jeszcze nie ujrzały światła dziennego. Dodam, że są i będą to dokumenty niejawne, jak każde stanowisko negocjacyjne. Inaczej byłoby to co najmniej nierozsądne.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Obecnie stanowisko ocenia pan premier. Myślę, że po tej ocenie będziemy gotowi do nieco bardziej dokładnego informowania. Pan premier podjął konsultacje z klubami parlamentarnymi.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jeśli chodzi o metodę liczenia głosów, pierwiastek kwadratowy jest bardzo dobrą polską propozycją, która, jak każda bardzo dobra polska propozycja, wymaga pewnego zastanowienia ze strony partnerów. W mojej ocenie zmniejszać się będzie liczba państw członkowskich, którym to zdecydowanie nie odpowiada. Z samej oceny tego systemu wynika, że tak powinno się dziać.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Proces negocjacyjny jest procesem bardzo skomplikowanym i szybkie wypracowanie konsensu, aby móc wprowadzić w życie nowy traktat przed 2009 r., nie wydaje mi się prawdopodobne. Pod tym względem jestem pesymistką. Sądzimy, że traktat powinien być przede wszystkim dokumentem dobrym.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Odpowiadam na kolejne pytanie. Wenezuela to bardzo trudny partner, który stanowi przedmiot obaw zarówno w regionie, jak i ze strony całej społeczności międzynarodowej. Polska utrzymuje stosunki dyplomatyczne i gospodarcze z Wenezuelą. Towarzyszy temu pewien szczebel dialogu z partnerem.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Nie traktujemy tego regionu jako priorytetowy z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego, ale utrzymujemy taki poziom stosunków, który pozwoli nam brać pod uwagę również Wenezuelę jako alternatywę.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">To jest tradycja polskiej dyplomacji. Pragnę przypomnieć, że również z Iranem Polska zachowuje rozsądny poziom dialogu politycznego. Odbywa się on na szczeblu podsekretarzy stanu. W rozmowach z Iranem byliśmy również zaangażowani w pewne przedsięwzięcie o charakterze mediacyjnym, zakończone z niejakim powodzeniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselAndrzejCwierz">Ostatnio następuje dosyć dużo zmian na stanowiskach głów państw i szefów rządów. Polska stara się być w różnych częściach świata aktywnym podmiotem. Jak Polska będzie realizować swoje cele w Europie, zważywszy że w Wielkiej Brytanii i we Francji nastąpią zmiany, a w Niemczech już nastąpiły?</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PoselAndrzejCwierz">Druga kwestia dotyczy tarczy antyrakietowej. Jako drugorzędną traktuję kwestię powodów, dla których Stany Zjednoczone wybrały terytorium Polski dla rozmieszczenia elementów obrony przeciwrakietowej.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PoselAndrzejCwierz">Czy nie uważa pani minister, że w Stanach Zjednoczonych ten aspekt polityki międzynarodowej może być traktowany jako obszar działań, który prezydentowi USA tracącemu popularność przyniesie sukces polityczny? Czy nie moglibyśmy tego zdyskontować i uwzględnić w naszych negocjacjach?</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PoselAndrzejCwierz">Wydaje mi się, że z punktu widzenia Polski rozmieszczenie elementów tarczy antyrakietowej jest ważne, natomiast musimy dbać o swoją suwerenność i o to, żeby dobro Polski było uwzględnione w tych negocjacjach.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Nie mam wątpliwości, że przygotowaniom do negocjacji ze Stanami Zjednoczonymi w sprawie tarczy antyrakietowej towarzyszy pogłębiona ocena polityczna, również ocena odnosząca się do wewnętrznej sytuacji politycznej w Stanach Zjednoczonych. Bierzemy pod uwagę dynamikę wydarzeń oraz poglądy wszystkich partnerów.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Chcę przypomnieć, że ten projekt był omawiany i zapoczątkowany przez poprzedników prezydenta George’a Busha, więc nie jest to politycznie jednostronna inicjatywa. Niemniej przyglądamy się uważnie również temu, jakie elementy wewnętrznej gry politycznej mogą temu towarzyszyć.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jeśli chodzi o samą konstrukcję prawnomiędzynarodową – rozumiem, że chodzi panu posłowi o to, jakie Polska mogłaby mieć władztwo nad tego typu instalacją – regulują to umowy międzynarodowe. Takie kwestie są rozwiązywane. Elementy tarczy antyrakietowej funkcjonują już w Europie, w państwach, które cieszą się pełną suwerennością. Tego typu instalacje nie przyniosły żadnego uszczerbku suwerenności Wielkiej Brytanii czy Danii.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Rzeczywiście angażujemy się w istotny sposób poprzez kompetentne departamenty w analizę sytuacji prawnomiędzynarodowej i prawnotraktatowej.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jeśli chodzi o zmiany na wysokich i najwyższych szczeblach politycznych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Francja jest krajem partnerskim, z którym tradycyjnie Polskę wiąże bardzo bliska, dobra współpraca, znakomity poziom kontaktów ekonomicznych między biznesmenami obu krajów. Trudno sobie wyobrazić, że by relacje po zwycięstwie prezydenta elekta Nicolasa Sarkozy’ego mogły ulec pogorszeniu. Przypuszczam, że będą jeszcze lepsze.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Polska utrzymywała również kontakty z bliskim otoczeniem kandydata na prezydenta. Spotykałam się z jednym z doradców. Pani minister Ewa Ośniecka organizowała seminarium, w którym występowały osoby bliskie politycznie prezydentowi Nicolasowi Sarkozy’emu. W kongresie we Francji uczestniczył za moją osobistą radą wicepremier Ludwik Dorn.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Te działania mają na względzie ustabilizowanie naszych relacji i wręcz ich poprawę.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jeśli chodzi o inne państwa, w Niemczech zmiana na stanowisko kanclerza nastąpiła stosunkowo dawno. Z panią kanclerz kontaktują się prezydent i premier. Kontakty z prezydentem Niemiec są dobre. Jest to osoba, z którą łatwo jest prowadzić dialog. Polski prezydent bardzo sobie ceni takiego partnera, chociaż nie we wszystkich sprawach są zgodni. Przy intensywnym dialogu łatwiej jest również pokonywać tego typu trudności.</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Pewną kwestię stanowiła zmiana polityczna, która nastąpiła we Włoszech na poziomie głowy państwa. Pod tym względem kontakty stały się nieco mniej intensywne, ale prezydent Lech Kaczyński spotykał się z prezydentem Włoch podczas mini szczytu prezydenckiego w Rydze.</u>
<u xml:id="u-25.9" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Aczkolwiek te rozmowy nie wskazywały na zbieżność poglądów w wielu kwestiach politycznych, myślę, że w sprawach europejskich będziemy w stanie wypracować wspólne stanowisko, również z Włochami, niezależnie od rządzącej opcji politycznej. Tak to jest w relacjach między państwami, że jeśli one są oparte na prawdziwych podstawach i interesach, a także na równoważeniu korzyści, to można utrzymywać bardzo dobre kontakty niezależnie od różnic politycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselKrzysztofLisek">Chciałbym wrócić do sprawy traktatu konstytucyjnego i zapytać, czy pani minister zamierza w swoim jutrzejszym exposé rozszerzyć nieco tę część.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselKrzysztofLisek">Czy uzyskamy więcej informacji na temat stanu negocjacji i naszej strategii negocjacyjnej? Jeśli analizuje się media zachodnioeuropejskie i nowych państw członkowskich, to jest olbrzymia różnica pomiędzy zachowaniem polskiego rządu a rządów innych krajów.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PoselKrzysztofLisek">W wielu krajach Europy prowadzona jest dość otwarta debata, zarówno z partiami politycznymi, w tym opozycyjnymi, jak i z opinią publiczną oraz z ekspertami. Rząd polski stosuje taktykę daleko idącej poufności i tajemniczości, która jest o tyle dziwna, co nieskuteczna.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PoselKrzysztofLisek">Pani minister musi przyjąć do wiadomości fakt, że nowoczesne partie polityczne utrzymują kontakty międzynarodowe. Uczestniczymy w dziesiątkach seminariów. Czy nie wydaje się pani niezręczne i wręcz dziwne, że więcej informacji o polskim stanowisku negocjacyjnym uzyskujemy od przewodniczącego Bundestagu czy premiera Jose Marii Aznara niż od swojego rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Trudno mi odpowiedzieć na tak rozbudowane pytanie, więc odpowiadam, że w trakcie exposé moja wypowiedź w kwestii traktatu konstytucyjnego będzie nieco bardziej obszerna. Pozwolę sobie przytoczyć pewien fakt. Otóż w trakcie międzylądowania w Londynie rozmawiałyśmy z panią ambasador Barbarą Tuge-Erecińską o niedawnym wystąpieniu wicepremiera Włoch w Trynity College, gdzie przedstawiał stanowisko włoskie odnośnie do traktatu konstytucyjnego.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Nie było to szczególnie trudne, gdyż Włochy popierają w całości pełny tekst traktatu konstytucyjnego, więc skupił się na stanowisku brytyjskim. Tak się składa, że nasz ogląd stanowiska brytyjskiego całkowicie różni się od oglądu włoskiego.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Teza o otwartości wszystkich państw europejskich w porównaniu z Polską nie jest zgodna z prawdą. Myślę, że państwa, które chciałyby jak najwięcej ze swoich interesów ugrać w dyskusji nad przyszłością Europy, są powściągliwe w wyrażaniu stanowiska. Te, które chcą pełnego tekstu, otwarcie debatują.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Sądzę, że ta sprawa jest istotna także z punktu widzenia przekonania do polskiego stanowiska naszych partnerów. Jest rzeczą niezwykle ważną, aby w tej kwestii uzyskać możliwie najdalej idący kompromis oraz wsparcie dla stanowiska oficjalnego ze strony wszystkich klubów zasiadających w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Sprawa traktatu konstytucyjnego będzie dyskutowana już niedługo na posiedzeniu Komisji. Mam nadzieję, że uda nam się wypracować wspólne stanowisko, jeśli chodzi o najbardziej kluczowe polskie interesy.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Jeśli pani minister pozwoli, zorganizujemy takie spotkanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselMarianPilka">W wystąpieniu pani minister zabrakło mi pewnego ważnego elementu. Otóż Polska, jako kraj, który przez kilkadziesiąt lat był rządzony przez system totalitarny, powinna być żywotnie zainteresowana promocją praw człowieka zarówno na forach międzynarodowych, jak i w polityce bilateralnej.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PoselMarianPilka">W związku z przystąpieniem do Unii Europejskiej nasze kontakty z krajami Azji, Afryki, również Ameryki Łacińskiej ulegają intensyfikacji. Kwestia obrony praw człowieka, a szczególnie wolności religijnych, powinna należeć do naszych priorytetów.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PoselMarianPilka">Była pani ostatnio w krajach arabskich. Mam na myśli zwłaszcza Arabię Saudyjską, która jest najbardziej pod tym względem nietolerancyjnym krajem, by nie rzec totalitarnym. W wielu krajach afrykańskich i azjatyckich jest to zasadniczy problem.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PoselMarianPilka">Moim zdaniem pozycja międzynarodowa Polski również zależy od działań w tym obszarze. Dlatego zwracam na to uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">W moim wystąpieniu będzie cały blok poświęcony prawom człowieka i specjalnemu stosunkowi Polski do tego zagadnienia w odniesieniu do naszego funkcjonowania na forum ONZ oraz w relacjach bilateralnych. Dzięki dobrym relacjom bilateralnym możemy poruszać kwestie, które nie mogłyby być rozstrzygnięte na forach wielostronnych.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">W ostatnim czasie odbywałam rozmowy zarówno w Stolicy Apostolskiej, jak i w Izraelu. Jak pan poseł się domyśla, w obu miejscach pewna część moich rozmów poświęcona była majątkom kościelnym na terenie Jerozolimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Chciałbym prosić panią minister o przedstawienie pani poglądu na temat rozwoju sytuacji w relacjach białorusko-rosyjskich oraz tego, co może zrobić w tym kontekście polityka polska.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Polska polityka zagraniczna w jednym elemencie oceny sytuacji na Białorusi była niezmienna, mianowicie jeśli chodzi o prawa społeczeństwa obywatelskiego, prawa demokratyczne, rozwój sytuacji politycznej, prawa opozycji. W przypadku Białorusi trudno mówić o opozycji, bo są to coraz bardziej zdominowane przez administrację prezydenta Aleksandra Łukaszenki nieskonsolidowane grupy opozycji.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Polska wspiera funduszami rozwojowymi społeczeństwo obywatelskie na Białorusi. Jesteśmy zaangażowani we wsparcie aspiracji kulturalnych mniejszości białoruskiej w Polsce i jej oddziaływania na teren kraju pochodzenia.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jest to bardzo aktywny kontakt między społeczeństwami. Przede wszystkim kontaktują się przedstawiciele społeczeństwa białoruskiego i polskiego. Te kontakty nie dotyczą wyłącznie Polaków i polskiej mniejszości.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Wspieramy po prostu społeczeństwo Białorusi, niezależnie od narodowości, i dążenia do demokratyzacji własnego państwa. Wypowiadam się nie w imieniu rządu, lecz całego kraju. Rząd z natury rzeczy jest skoncentrowany na pomocy rozwojowej i pomocy na rzecz polskiej mniejszości.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Podobnie, jak wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej, podnosimy kwestię praw człowieka i praw demokratycznych przy angażowaniu się w kontakty polityczne na ograniczonym poziomie. Kontakty z Białorusią dotyczą spraw praktycznych, czyli przygranicznych oraz prawnotraktatowych. Kontakty były podejmowane również dla wysondowania sytuacji w czasie podwyższonego zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego Białorusi.</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Sytuacja jest po prostu monitorowana. Przyznam, że bardzo trudno jest w tej chwili o jednoznaczną ocenę. Niewątpliwie są takie kręgi władzy, które dostrzegają walor usamodzielniania się i upodmiotowienia się państwa białoruskiego.</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Na ile jest to trwałe i na ile daje perspektywy, trudno jest nam w tej chwili powiedzieć. W ubiegłym tygodniu spotkałam się z Aleksandrem Milinkiewiczem. Pozostajemy w stałym kontakcie. Blisko koordynujemy nasze działania z państwami partnerskimi, w tym z Litwą. Mamy zbieżne poglądy z Litwą w kwestii oddziaływania na Białoruś.</u>
<u xml:id="u-32.7" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Nie przekażę panu przewodniczącemu niczego bardziej zdecydowanego, bo sytuacja jest dość dynamiczna, ale mam wrażenie, że jest to raczej sytuacja, którą w historii dostrzegałam w momentach, kiedy chyliły się ku upadkowi jakieś reżimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Ostanie zdanie pani minister miało bardzo silną nutę optymizmu.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Dziękuję serdecznie za przybycie na posiedzenie Komisji i przedstawienie tez jutrzejszego exposé.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy w sprawach różnych ktoś z posłów chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Informuję, że wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>