text_structure.xml
38.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselWaldemarNowakowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej z podsekretarzem stanu Stanisławem Koziejem oraz Agencji Mienia Wojskowego z zastępcą prezesa Tadeuszem Bałdygą.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselWaldemarNowakowski">W porządku dziennym posiedzenia mamy informację Ministra Obrony Narodowej o przekazywaniu jednostkom samorządu terytorialnego nieruchomości będących w dyspozycji Agencji Mienia Wojskowego i sprawy bieżące. Czy są jeszcze jakieś sprawy do poruszenia na tym posiedzeniu? Nikt się nie zgłasza. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że porządek obrad został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselWaldemarNowakowski">Proszę o wprowadzenie do dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejStanislawKoziej">Przedstawię generalną informację o działalności Agencji Mienia Wojskowego. W razie potrzeby moi współpracownicy udzielą bardziej szczegółowych informacji. Rozpocznę od generalnego stwierdzenia. Zgodnie z ustawą, głównym zadaniem Agencji Mienia Wojskowego jest przejmowanie zbędnych dla sił zbrojnych nieruchomości, a następnie ich racjonalne zagospodarowywanie i przekazywanie uzyskanych w ten sposób środków do budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej na modernizację sił zbrojnych. Nieruchomości zbędne dla wojska są przekazywane Agencji na podstawie resortowego planu przekazywania. Agencja zagospodarowuje je w formie bądź to sprzedaży, bądź to oddania w użytkowanie wieczyste, zamiany, czy też w formie wnoszenia aportem do spółek.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejStanislawKoziej">Agencja przekazuje także swoje nieruchomości na własność jednostkom samorządu terytorialnego na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych. Czyni to w drodze umowy, w której obie strony zgodne są co do warunków przekazania nieruchomości. Nieruchomości mogą być także przedmiotem darowizny na cele publiczne albo zamiany między Skarbem Państwa a jednostkami samorządu terytorialnego, bez obowiązku dokonywania dopłat w przypadku różnej wartości zamienianych nieruchomości. Ustawa umożliwia Agencji sprzedaż nieruchomości na rzecz jednostek samorządu terytorialnego w trybie bezprzetargowym, z możliwością zastosowania bonifikaty od ceny sprzedaży ustalonej na podstawie wartości oszacowanej przez rzeczoznawcę majątkowego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejStanislawKoziej">Określając warunki i formy zagospodarowania nieruchomości na potrzeby jednostek samorządu terytorialnego, Agencja bierze przede wszystkim pod uwagę cel, na jaki dana nieruchomość ma być przeznaczona, oraz kondycję finansową konkretnej gminy lub powiatu. Istotne jest również ustalenie, czy planowana transakcja nie zakłóci realizacji planu finansowego Agencji, który stanowi część budżetu Ministra Obrony Narodowej. Dlatego też negocjacje warunków finansowych transakcji, a tym samym wysokość udzielanej bonifikaty ma na celu wypracowanie stanowiska kompromisowego, uwzględniającego potrzeby zarówno władz samorządowych, jak i sił zbrojnych. W uzasadnionych przypadkach cena sprzedaży nieruchomości może być rozłożona na dogodne raty. W przypadkach gdy nieruchomość planowana jest do przeznaczenia na cele publiczne, na przykład budowę dróg, Agencja dokonuje darowizny na rzecz zainteresowanych gmin czy powiatów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejStanislawKoziej">W okresie ostatnich trzech lat Agencja Mienia Wojskowego zagospodarowała na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, to jest gmin, powiatów i województw 195 nieruchomości o powierzchni ponad 1807 ha oraz ponad 980 budynków o łącznej wartości 248 mln zł. Od początku swojego funkcjonowania Agencja ze sprzedaży nieruchomości uzyskała kwotę około 1 mld zł. W tym czasie w formie darowizny lub obniżek cen sprzedaży nieruchomości jakby świadczyła na rzecz organów samorządowych kwotę około 260 mln zł, to jest 25 proc. wszystkich przychodów.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejStanislawKoziej">Odrębną kwestią jest zagospodarowanie 24 lotnisk, które Agencja przejęła od sił zbrojnych. Są dwa aspekty zagospodarowywania lotnisk. W stosunku do niektórych z nich obowiązuje warunek zachowania ich lotniczego charakteru. MON decyduje, że niektóre lotniska powinny zachować swój lotniczy charakter z punktu widzenia ewentualnych potrzeb obronnych. To w decydujący sposób wpływa na zmniejszenie zainteresowania potencjalnych inwestorów zagospodarowaniem takiej nieruchomości. Wymusza także formę udostępniania lotnisk. Aby nie utracić kontroli nad sposobem zagospodarowania, gwarantującym zachowanie lotniczego charakteru obiektów, Agencja może je oddać w użytkowanie wieczyste wieloletnią dzierżawę lub wnieść aportem do spółki prawa handlowego. Kierując się tymi zasadami, do tej pory Agencja przekazała na rzecz jednostek samorządu terytorialnego lotnisko w Zegrzu Pomorskim. Oddała je w dzierżawę na czas nieoznaczony Związkowi Gmin i Miast Pomorza Zachodniego. W ramach programu zagospodarowania lotniska w Modlinie planowane jest przystąpienie do spółki AMW województwa mazowieckiego oraz miasta Nowy Dwór Mazowiecki. W przypadkach, w których Ministerstwo Obrony Narodowej nie nałożyło warunku zachowania lotniczego charakteru lotnisk, a jednostki samorządu terytorialnego zainteresowane są zagospodarowaniem tych nieruchomości, Agencja stara się wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom. Przykładem tego typu postępowania może być zbycie na rzecz gminy Wicko lotniska położonego na jej terenie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejStanislawKoziej">Niezależnie od przedstawionej problematyki, warto zwrócić uwagę, że zagospodarowanie nieruchomości powojskowych na rzecz samorządów możliwe jest w innych formach. Agencja płaci na rzecz samorządu podatek od nieruchomości. Zobowiązana jest do opłacania podatku od nieruchomości będących w jej zasobie. W związku z tym przekazuje do samorządów gminnych corocznie kwotę kilkunastu milionów zł, w tym również od nieruchomości mających znikomą wartość rynkową. Podstawę opodatkowania stanowi powierzchnia gruntów, powierzchnia użytkowa budynków i wartość budowli. Do tej pory Agencja, uiszczając podatki, przekazała samorządom gminnym kwotę ponad 80 mln zł. Warto zauważyć, że środki te dla budżetów niektórych gmin mają niejednokrotnie większe znaczenie niż przejęcie tych nieruchomości na własność.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejStanislawKoziej">Na koniec chcę poinformować, że obecnie w zasobie Agencji pozostaje do zagospodarowania około 6,6 tys. ha gruntów oraz ponad 2800 budynków. Ten zasób Agencja planuje zagospodarować poprzez sprzedaż w trybie przetargowym, ewentualnie przez wspólne przedsięwzięcia z samorządami oraz inwestorami. W razie zainteresowania jednostek samorządu terytorialnego określonymi nieruchomościami, Agencja – jak dotychczas – będzie indywidualnie rozpatrywała wnioski w tej sprawie, dążąc do uzyskania porozumienia. Chciałbym zaznaczyć, że dotychczasowa współpraca Agencji Mienia Wojskowego z samorządami układa się właściwie. Realizując proces zagospodarowania posiadanych nieruchomości Agencja uwzględnia – w miarę możliwości – potrzeby i oczekiwania jednostek samorządu terytorialnego, proponując rozwiązania korzystne zarówno dla tych jednostek, jak i sił zbrojnych, do czego Agencja jest zobowiązana.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejStanislawKoziej">To są podstawowe informacje, które chciałem przekazać Komisji. Jeśli są pytania szczegółowe, jesteśmy gotowi wraz z całą obecną tu ekipą na nie odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselWaldemarNowakowski">Chciałbym przypomnieć, że ta problematyka znalazła się w planie pracy, ponieważ od samorządów często uzyskujemy inne opinie od tej, którą przekazał nam pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Zabrakło mi informacji o lotnisku w Szymanach. Jest to lotnisko położone na terenie Warmii i Mazur. Działalność przez jest tam realizowana przez spółkę samorządowo-prywatną. Jaki jest stan prawny samego lotniska, jakie są przewidziane docelowo rozwiązania związane z tą nieruchomością i jaki jest wynik ekonomiczny uzyskiwany przez Agencję z tej nieruchomości? Czy do tego interesu dopłaca, czy osiąga pożytki materialne czy finansowe? Prosiłbym o uzupełnienie informacji o te sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoslankaDanutaJazlowiecka">Czy można prosić o poszerzenie informacji o lotnisko w Balicach? Dokładnie chodzi mi o ten sam zakres pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoslankaAnnaPaluch">Od kilku lat województwo małopolskie składało wnioski o przekazanie terenu zajmowanego przez lotnisko w Balicach. Jak pan minister wie, to jest lotnisko specyficzne, bo z jednej strony wykorzystywane jest na cele bazy lotniczej, a z drugiej jest tam Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II – Balice. Współudziałowcami są miasto Kraków, województwo małopolskie i Agencja Mienia Wojskowego, która dysponuje terenami i wykonuje uprawnienia właścicielskie w imieniu resortu. Jest to o tyle istotne, że Małopolska ze swoim potencjałem turystycznym musi mieć stabilnie funkcjonujące lotnisko. Zdarzały się takie sytuacje, których sama byłam świadkiem jako radna województwa, kiedy lotnisko wojskowe proponowało na miesiąc wyłączyć pas startowy z ruchu z uwagi na prace konserwacyjne, chociaż są technologie pozwalające to robić w sposób ciągły. Cały czas są takie zadrażnienia i problemy, które wykluczają bezkolizyjne i stabilne funkcjonowanie tego lotniska. Mamy ogromną konkurencję na rynku przewoźników lotniczych, dynamicznie rozwijają się tanie linie lotnicze świadczące usługi. Jeżeli w przypadku tego lotniska nie można określić procedur bezpieczeństwa, jeżeli nie można ustalić wszystkich warunków wymaganych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, to powstają niesamowite problemy. Kilka dni temu województwo małopolskie zwróciło się o przekazanie 16 ha terenów. Prosiłabym o rzetelne potraktowanie tej sprawy i rzetelną informację na ten temat. Starania o poszerzenie terenów będących we władaniu samorządu trwają od kilku lat. Tego problemu nie widzę w przekazanym nam materiale, a z punktu widzenia rozwoju Małopolski jest to ogromnie ważne.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselWaldemarNowakowski">Proponuję, żeby panowie odpowiedzieli na zadane już pytania. Później będziemy kontynuowali dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZastepcaprezesaAgencjiMieniaWojskowegoTadeuszBaldyga">Lotnisko w Szymanach zostało zwolnione przez wojsko w 2003 r. Wcześniej obowiązywała umowa współużytkowania z miejscowym podmiotem, spółką Mazury-Szczytno Sp. z o.o. Nieruchomość ta do dzisiaj pozostaje w trwałym zarządzie Ministerstwa Obrony Narodowej. Umowa zawarta z tym podmiotem wygasła. Agencja przedłużyła jej obowiązywanie do końca 2003 r., bowiem chciała dojść do porozumienia z tym podmiotem poprzez urealnienie czynszu dzierżawnego, który poprzednio wynosił zaledwie 2000 zł. Biegłemu rzeczoznawcy zleciliśmy wykonanie opinii o wysokości czynszu. Został on określony na kwotę 20 tys. zł miesięcznie. Próbowaliśmy dojść do porozumienia z prezesem spółki. Przez dwa lata woziliśmy się z tym tematem, ale prezes zawsze unikał podpisania tej umowy. Agencja została zmuszona do usunięcia spółki z lotniska. Opuszczenie przez spółkę terenu na wniosek Agencji może odbyć się wyłącznie na mocy wyroku sądowego. Agencja taki wniosek zgłosiła. Jak wiemy, rozprawa sądowa odbędzie się 18 maja br.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZastepcaprezesaAgencjiMieniaWojskowegoTadeuszBaldyga">Zamierzamy podjąć rozmowy z miejscowymi władzami samorządowymi po przejęciu tej nieruchomości jako trwale zbędnej dla wojska, żeby można było ją zagospodarować w sposób trwały.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Zadałem konkretne pytania, więc proszę o konkretną odpowiedź. Wiem, jaki jest stan prawny tej nieruchomości. Stanowi ona własność Skarbu Państwa. Jest w zarządzie Agencji Mienia Wojskowego. Nie odpowiedział pan na pytanie, co dalej będzie z tą nieruchomością. Rozmowy prowadzicie już 3 lata i nie widać żadnych skutków. Rozmawiał pan z tym samym podmiotem. Udziałowcem spółki jest samorząd szczycieński. Nieruchomość jest na terenie powiatu szczycieńskiego i tylko z tym samorządem może pan rozmawiać. Pytałem, jaki wynik ekonomiczny notuje Agencja na tej nieruchomości, czy Agencja dopłaca, czy zarabia?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZastepcaprezesaAMWTadeuszBaldyga">Obecnie Agencja nie czerpie żadnych profitów z tytułu posiadania tej nieruchomości. Nic do niej nie dopłaca. Podatki od nieruchomości uiszcza resort obrony narodowej.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#ZastepcaprezesaAMWTadeuszBaldyga">Całe lotnisko jest aktualnie w użytkowaniu spółki Mazury-Szczytno. Ponosi ona wszystkie koszty, choć umowa wygasła i spółka nic nie świadczy na rzecz Agencji Mienia Wojskowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoslankaJadwigaZakrzewska">Uważam, że przedstawiony nam materiał jest bardzo lakoniczny. Sięgając do historii, przypominam, że ta tematyka była również przedmiotem posiedzenia komisji Sejmu III kadencji. W wykazie ogólnikowo i lakonicznie poinformowano nas, co zostało zrealizowane. Przede wszystkim zabrakło mi wykazu wniosków i wystąpień jednostek samorządu terytorialnego do Agencji Mienia Wojskowego. W III kadencji taki wykaz otrzymaliśmy. Na jego podstawie widać było, jakie wnioski zostały zrealizowane, a jakie nie są możliwe do załatwienia z określonych względów. Taki wykaz jest nam niezbędny. Bardzo dobrze pamiętam, jak przewodnicząca Komisji, posłanka Irena Lipowicz, zwróciła się do związków gmin miejskich i wiejskich. Organizacje samorządowe przysłały nam swoje stanowiska. Dyskusja może być bezprzedmiotowa, bo Agencja Mienia Wojskowego powie swoje, my będziemy rozmawiać o lokalnych sprawach, a chodzi o załatwienie kwestii generalnej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoslankaJadwigaZakrzewska">Wnoszę, ażeby przerwać posiedzenie Komisji i dać czas na należyte przygotowanie materiałów. Po ich sporządzeniu wrócimy do generalnego tematu, jak Agencja Mienia Wojskowego od 1999 r. przekazywała mienie na rzecz administracji samorządowej, głównie na cele publiczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselWaldemarNowakowski">Wniosek posłanki przegłosujemy, ale trochę później, bo dzisiaj też zamierzamy pracować, gdyż temat jest bardzo ważny. Zgadzam się z opinią, iż brakuje wykazów wniosków i stanowisk związków gmin i powiatów. Proszę o odpowiedź na pytania dotyczące lotniska w Balicach. Pociągniemy kilka wątków, bo to umożliwi nam wypracowanie wniosków na następne posiedzenie Komisji w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZastepcaprezesaAMWTadeuszBaldyga">Lotnisko w Balicach jest współużytkowane. Całe lotnisko znajduje się w trwałym zarządzie Ministerstwa Obrony Narodowej. Część lotnicza została czasowo użyczona Agencji Mienia Wojskowego celem jej zagospodarowania. Na podstawie zarządzenia ministra infrastruktury, Agencja zawarła umowę dzierżawy z miejscowym podmiotem lotniczym. Ten podmiot za korzystanie z części lotniczej uiszcza kwotę na rzecz Agencji w wysokości 80 tys. zł miesięczne. Posłanka sugerowała, żeby zastanowić się nad możliwością dokonania dalszych przekształceń. Jest to możliwe, ale dopiero wówczas, gdy Ministerstwo Obrony Narodowej zrezygnuje z tego lotniska.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoslankaAnnaPaluch">Z tego co wiem, został sformułowany wniosek o stwierdzenie zbędności na cele wojskowe terenu 16 ha, o których mówiłam.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMONStanislawKoziej">W pytaniu posłanki były również wątki dotyczące współpracy wojskowej i cywilnej części lotniska w Balicach. To są bóle naturalne przy funkcjonowaniu dwóch podmiotów o bardzo różnych interesach. Cywilna część chce robić interesy przy zapewnieniu pełnej swobody działania, a część wojskowa potrzebuje pewnych ograniczeń, troszcząc się o interesy ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa i obronności. Jest to naturalne zderzenie. Jak likwidować te sprzeczności, czy problemy, które nie są obiektywne, lecz są następstwem niewłaściwego postępowania czy to miejscowego dowództwa zarządzającego lotniskiem, czy też strony cywilnej? Te problemy możemy podejmować. Natomiast ich nie pokonamy wszędzie tam, gdzie jest konieczność przestrzegania pewnych procedur prawnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselAdamPuza">Głos posłanki Jadwigi Zakrzewskiej potwierdził moje przypuszczenia i opinie. Przedstawiony materiał jest zbyt lakoniczny, by nim poważnie się zająć. Jak głęboko powinniśmy wchodzić w omawianą materię? Na pewno nie jest to uwaga do pana ministra i przedstawicieli Agencji, by uzgadniali ten materiał z przedstawicielami samorządów, bo akurat jest to praca, którą zorganizować powinno prezydium Komisji. Jeśli chcemy mieć opinię samorządów, to trzeba o to je poprosić w imieniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselAdamPuza">Mam pytanie dotyczące obiektów i terenów niezagospodarowanych. Czy dopuszczalne jest przypuszczenie, że są to trudniejsze obiekty do zagospodarowania? Atrakcyjne zostały już w jakiś sposób wykorzystane. Pozostałe trudniej jest zagospodarować. Obiekty te wojsku przestały być potrzebne. To przypuszczenie, jeśli jest prawdziwe, prowadzi mnie do stwierdzenia, że może polityka Agencji czy państwa w zakresie zagospodarowywania mienia niechcianego powinna być bardziej elastyczna.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PoselAdamPuza">Wyszedłem z samorządów, w których wiele lat pracowałem. Stykałem się z Agencją. Prowadziliśmy bardzo trudne negocjacje i rozmowy. Uważam, że z korzyścią dla dobra wspólnego mogłyby one być prowadzone inaczej, żeby zagospodarowywać to, co jest w dobrym stanie technicznym, a nie czekać parę lat na zdegradowanie nieruchomości, bo takie przypadki też były. Jeśli mówię o roli państwa, to nie myślę tylko o MON, ale w ogóle o Skarbie Państwa. Są takie sytuacje, kiedy samorząd chce dobić interesu i mówi, że zagospodaruje część niepotrzebnego mienia, kilkanaście hektarów czy budynków, a ma coś w zamian. Stroną nie będzie jedno ministerstwo, tylko Skarb Państwa. Nie dochodziło do takich transakcji. Pewne ograniczenia proceduralne powodowały to, że nie można było rozsądnie zagospodarować mienia.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PoselAdamPuza">Pytam o zestawienie składników mienia, które jest jeszcze do wykorzystania i jaka jest szansa na celowe jego zagospodarowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselBogdanBojko">Chciałbym zapytać o stan prawny lotniska w Babimoście.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselAntoniSosnowski">Interesuje mnie lotnisko w Mierzęcicach. Dlaczego wartość obiektu w 2004 r. jest dwa razy wyższa, a w 2003 r. prawie 3 razy wyższa niż cena uzyskana ze sprzedaży? Drugie pytanie, czy wszystkie tereny po lotnisku w Mierzęcicach zostały przekazane bądź sprzedane jednostkom samorządu terytorialnego? Wykazany tutaj areał nie odpowiada powierzchni lotniska, która jest mi znana. Trzecie pytanie: jakim jednostkom samorządu terytorialnego, w jakim czasie i o jakiej powierzchni zostały przekazane bądź sprzedane tereny po lotnisku w Mierzęcicach?</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselAntoniSosnowski">Poseł Ryszard Galla (niez.):</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselAntoniSosnowski">Reprezentuję województwo opolskie, jedno z tych województw, które były mocno dotknięte restrukturyzacją jednostek wojskowych, w tym przejmowaniem przez Agencję Mienia Wojskowego kompleksów wojskowych i ich sprzedażą. Można powiedzieć, że odnieśliśmy kilka sukcesów. Przykładem może być lotnisko w Kamieniu Śląskim czy też kompleks koszarowy, na terenie którego dzisiaj instaluje się opolska politechnika. Ponad 6,6 tys. ha terenów i 2800 obiektów do zbycia, to jest pokaźny majątek o dużej wartości. Z mojego doświadczenia wiem, że jest jeszcze wiele obiektów i terenów, które nie zostały zbyte. Takim przykładem jest jeden z kompleksów przy lotnisku pod Opolem, gdzie następuje poważna dewastacja części zarządzanej przez Agencję. Obiekt ten kilka lat przed przekazaniem do Agencji był poddany modernizacji. Dzisiaj jest on niezagospodarowany, a wręcz dewastowany. Interesują mnie obiekty, które są jeszcze do zbycia. Myślę, że nasza aktywność może pomóc w zagospodarowaniu tych nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PoselAntoniSosnowski">Jako poseł województwa opolskiego jestem zainteresowany najbliższą przyszłością. Czy będą podejmowane decyzje co do wyprowadzania wojsk i oddawania kompleksów koszarowych, które jeszcze funkcjonują na terenie garnizonu opolskiego, czy już nie garnizonu, bo niewiele obiektów wojskowych pozostało? Warto wcześniej rozmawiać na ten temat, zwłaszcza przed programowaniem środków pomocowych, żeby samorządy były zorientowane, w jakich przypadkach takie decyzje będą ewentualnie podejmowane. Chodzi o to, by możliwe było z pewnym wyprzedzeniem zastanowienie się nad tym, jak te obiekty będą zagospodarowane. Żeby nie być gołosłownym, chciałbym zapytać o kompleks koszarowy Kondracice, który jest w gestii brygady logistycznej. Ostatnio pojawiły się głosy, że prawdopodobnie kompleks ten ma być oddany do dyspozycji samorządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselJozefKlim">Mam dwa pytania. Agencja Mienia Wojskowego, gospodarując mieniem wojskowym powinna wypracowywać pewne dochody i utrzymywać swoje funkcjonowanie, a więc pokrywać koszty własne, osobowe. Jaki procent dochodów rocznych stanowią koszty własne? Pytanie drugie do pana ministra: czy planowana jest likwidacja Agencji Mienia Wojskowego i czy resort rozważa inny sposób zagospodarowania mienia wojskowego, na przykład poprzez inną formułę prawną i podmiotową?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMONStanislawKoziej">Zadano wiele pytań szczegółowych. Zapewne nie będziemy w stanie na wszystkie precyzyjnie odpowiedzieć. Odnośnie do charakterystyki zasobów pozostających do zagospodarowania, jeśli można zaproponować, to prosiłbym, żeby prezes Agencji przygotował dokładny opis tych obiektów i przysłał materiał do Komisji. Dzisiaj pewnych zasobów prezes nie byłby w stanie dokładnie wyspecyfikować. Zobowiązujemy się przysłać dokładny opis zasobów pozostających w dyspozycji Agencji. Rozumiem, że pytanie o to, czy wojsko będzie opuszczać jeszcze jakieś garnizony jest pytaniem o plan przekazywania nieruchomości do Agencji Mienia Wojskowego.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PodsekretarzstanuwMONStanislawKoziej">W resorcie obrony narodowej trwają prace nad programem rozwoju sił zbrojnych na lata 2007–2012. Program musi być gotowy w tym roku. Będzie w nim określona perspektywa zmian i generalnych przedsięwzięć związanych z rozwojem sił zbrojnych. Plan przekazywania nieruchomości do Agencji Mienia Wojskowego będzie wynikał z tego programu. Dzisiaj jest trochę za wcześnie, żeby można było precyzyjnie odpowiedzieć na przykład na pytanie, jakie obiekty będą zwalniane i przekazywane także do samorządów w garnizonie opolskim. Zapewne jakieś obiekty zostaną przekazane.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PodsekretarzstanuwMONStanislawKoziej">Postępować będzie proces konsolidacji sił zbrojnych, to znaczy grupowania wojska w większych bazach, a nie w rozproszonych miejscach po całym terytorium kraju. W związku z tym nieruchomości czy zasoby infrastrukturalne znajdujące się w tej chwili w dyspozycji wojska będą przekazywane do Agencji w celu zagospodarowania. Przy okazji mogę powiedzieć, że ten proces ma dwie strony. Napotkamy ze strony samorządów na protesty, by wojsko nie opuszczało różnych garnizonów, miast i miasteczek. Jednostki wojskowe w niektórych społecznościach lokalnych są podporą ich funkcjonowania. Potrzeby generalne sił zbrojnych i wydatki w skali państwa wymagają, by następował proces konsolidacji. Z jednej strony zbywane będzie mienie na rzecz samorządów. Z drugiej strony te lub inne samorządy będą protestowały przeciwko likwidacji jednostek wojskowych. Pod koniec 2006 r. w miarę jasna będzie przyszłość różnych nieruchomości, które będą mogły być przekazane. Wówczas też będziemy wiedzieli, w jakich nastąpi to latach. To nie są informacje tajne, które nie będą mogły być udostępnione. Wszystkim zainteresowanym takie informacje będą przekazane. Odpowiedzialne przekazanie informacji na ten temat będzie możliwe w momencie, gdy ten program zostanie zatwierdzony. Dzisiaj wszelkie informacje na ten temat mają bardziej charakter spekulacji.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PodsekretarzstanuwMONStanislawKoziej">Problem likwidacji Agencji Mienia Wojskowego. Jak państwo doskonale wiedzą, jest program przewidujący likwidację Agencji Mienia Wojskowego i Agencji Mieszkaniowej. To nie może być prosty proces likwidacji, ponieważ zadania wykonywane przez te agencje i tak jakiś podmiot będzie musiał realizować. Jest więc nie problem likwidacji, a ewentualnej reorganizacji wykonywania określonych funkcji na rzecz sił zbrojnych w Ministerstwie Obrony Narodowej. Nie ma decyzji co do tego, w jakim kierunku pójdzie ta reorganizacja. Przewidywane są różne opcje. W tej chwili w MON kończy się tzw. strategiczny przegląd obronny, w którym proponowane są i brane pod uwagę różne opcje i warianty wykonywania funkcji logistycznych. Jest koncepcja powołania Agencji Logistycznej, czyli instytucji zintegrowanej logistyki, która mogłaby pełnić te funkcje. Problem przyszłości Agencji Mienia Wojskowego jest dostrzegany, aczkolwiek dzisiaj nie ma przesądzonego sposobu rozwiązania tej kwestii. Zostanie ona przesądzona w ramach programu rozwoju sił zbrojnych, o którym już mówiłem. Na kolejnych sześć lat zostanie nakreślona wizja przemian w siłach zbrojnych, a tym samym w sferze obsługującej wojsko, związanej również z zaopatrzeniem. Obecnie Agencja Mienia Wojskowego wykonuje nie tylko funkcje, o których dzisiaj mówimy, ale wiele innych, na przykład zaopatruje wojsko. W programie rządowym taka idea się znalazła, więc Ministerstwo Obrony Narodowej jest zobligowane prowadzić prace w tym kierunku. Te prace prowadzimy, ale nie mamy jeszcze przesądzonego stanowiska, aby można było je przedstawić rządowi i parlamentowi.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PodsekretarzstanuwMONStanislawKoziej">O odpowiedź na kolejne pytania poproszę pana prezesa.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ZastepcaprezesaAMWTadeuszBaldyga">Koszty funkcjonowania Agencji Mienia Wojskowego. Może posłużę się planem finansowym na 2006 lub 2007 r., bo one są bardzo podobne. Plan ten opiewa na kwotę 235 mln zł, z tego koszty Agencji wynoszą około 119 mln zł. W ramach tych kosztów są środki finansowe wydatkowane na utrzymanie nieruchomości, odpisy amortyzacyjne, podatki od nieruchomości, środki, które Agencja przeznacza na utylizację amunicji i materiałów niebezpiecznych oraz na obsługę zakupów dla wojska. Jak wiadomo, Agencja świadczy te usługi na rzecz Ministerstwa Obrony Narodowej. Kupuje dla wojska wszystko poza uzbrojeniem i amunicją. Czyni to w systemie non profit. Koszty osobowe i koszty funkcjonowania Agencji wynoszą około 30 mln zł.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#ZastepcaprezesaAMWTadeuszBaldyga">Jak mówił minister, jesteśmy w stanie przygotować zestawienie wszystkich nieruchomości, bo ich wykaz jest na bieżąco prowadzony. Na ręce pana przewodniczącego prześlemy takie zestawienie. Chciałbym tylko zapytać, za jaki okres mają być podane informacje?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselWaldemarNowakowski">Sądzę, że w dezyderacie sprecyzujemy, jakie chcielibyśmy uzyskać informacje. Na pewno dzisiaj nie zakończymy omawiać tej problematyki. W podsumowaniu dyskusji to przedstawię.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZastepcaprezesaAMWTadeuszBaldyga">W sprawie lotniska Babimost odbyły się rozmowy w urzędzie marszałkowskim. Agencja zaproponowała przekazanie tego lotniska w użytkowanie wieczyste, z zastosowaniem bonifikaty zarówno do pierwszej opłaty rocznej, jak i następnych. Czekamy na stanowisko urzędu marszałkowskiego.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#ZastepcaprezesaAMWTadeuszBaldyga">Nie pamiętam szczegółowych danych na temat sprzedaży lotniska w Mierzęcicach. Jeśli poseł pozwoli, to przekażę je w późniejszym terminie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoslankaMagdalenaKochan">Trudno jest oceniać w jakikolwiek sposób materiał, jeśli nie ma w nim danych na temat tego, o przekazanie ilu nieruchomości samorządy występowały do Agencji Mienia Wojskowego. Mam dwa pytania. Kto płaci za wyceny rzeczoznawców wszystkich nieruchomości – czy zainteresowane samorządy, czy Agencja? Nawet mnie nie dziwi i nie martwi, że niektóre nieruchomości są sprzedawane za 1/4 ceny w trybie bezprzetargowym, bo one są przeznaczane na rzecz społeczności lokalnych. Społeczeństwo miało swój udział w budowaniu tych obiektów. Wykorzystywano w tym celu środki pochodzące z naszych podatków. Nie widzę żadnych przeszkód, by teraz za 1/4 ceny samorządy odkupowały od wojska nieruchomości. Jednak dziwią mnie takie przypadki, gdy wycena rzeczoznawcy jest niższa od zapłaty za nieruchomość zbytą w trybie bezprzetargowym. Tak było na przykład w 2004 r. w przypadku nieruchomości w Świnoujściu przy ul. Kruczkowskiego. Wycena rzeczoznawcy – 985.100 zł, kupno – 1 mln zł. Podobnie Koszalin Dąbki ośrodek kolonijny „Bobolin”: wycena rzeczoznawcy 904 tys. zł, zapłacona kwota – 1 mln zł. Chciałabym zrozumieć mechanizm, który pozwala samorządom nabyć nieruchomości w trybie bezprzetargowym za wyższą cenę niż wycena dokonana przez rzeczoznawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ZastepcaprezesaAMWTadeuszBaldyga">Kto płaci za wycenę nieruchomości zagospodarowanych przez Agencję? Za wycenę płaci Agencja Mienia Wojskowego. Przed uruchomieniem procesu sprzedaży Agencja zobowiązana jest do dokonania wyceny. Cena sprzedaży nieruchomości w trybie przetargowym nie może być niższa niż cena wywoławcza, niż wycena biegłego rzeczoznawcy. We wskazanych przypadkach, gdy cena sprzedaży w trybie bezprzetargowym była wyższa niż wycena rzeczoznawcy, być może chodziło o pokrycie kosztów, jakie Agencja poniosła na rozgraniczenie danej nieruchomości. Może to też wynikać ze wzajemnych ustaleń stron transakcji. Jeżeli nabywca może uzyskać określone profity, godzi się na zaakceptowanie wyższej ceny w transakcji bezprzetargowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselWaldemarNowakowski">Czy odpowiedź zadowala posłankę?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoslankaMagdalenaKochan">O ile pamiętam, samorząd nie może zapłacić przy nabywaniu w trybie bezprzetargowym więcej od wyceny rzeczoznawcy. Dzisiaj nie kończymy dyskusji, do tematu wrócimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoslankaJadwigaZakrzewska">Mam dwa szczegółowe pytania. Działka 6/7 w Modlinie. Prosiłabym o wszystkie informacje na temat sprzedaży tej działki, niekoniecznie dzisiaj. Pracując w Ministerstwie Obrony Narodowej byłam kiedyś w Biedrusku, gdzie znajduje się piękny pałacyk. Czy ten pałac jest w Biedrusku przy ul. Ogrodowej? Komu został sprzedany? W MON blokowaliśmy sprzedaż tego pałacyku. Chciały go nabyć jakieś związki łowieckie za marne grosze. Jaka jest dalsza historia tego pałacu?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselWaldemarNowakowski">Poszedłbym dalej. Pan minister poinformował, że sprzedano nieruchomości za 1 mld zł, a darowano za 260 mln zł. Sądzę, że Agencja więcej powinna podarować samorządom, by lepiej rozwijały się regiony niż sprzedawać, bo ten majątek staje się przedmiotem spekulacji. Będziemy zabiegać o sporządzenie wykazu wszystkich sprzedanych nieruchomości, z pełną specyfikacją komu i za ile. Chcielibyśmy całościowo na to popatrzeć. Reprezentuję okręg toruńsko-włocławski, czyli Kujawy i Pomorze. Na przykład we Włocławku sprzedano w drodze przetargu mienie wojskowe w centrum miasta, w dwóch bardzo dobrych punktach, prywatnemu inwestorowi za 2 mln zł i za 3,5 mln zł ponad 20 ha gruntów. Miasto ubiegało się o otrzymanie tych nieruchomości w drodze darowizny. Zawsze otrzymywało odpowiedź, że – niestety – nie, bo ważniejsze są cele Agencji Mienia Wojskowego w kwestii pozyskania środków. Miasto otrzymało ofertę na nieruchomość za 7 mln zł, a Agencja sprzedała ją na przykład za 3 mln zł. Takie sytuacje wystąpiły we Włocławku. Dlatego będziemy chcieli otrzymać szczegółowe informacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoslankaAnnaPaluch">Jeśli dobrze rozumiem, otrzymany na dzisiejsze posiedzenie wykaz zostanie poszerzony o pełną informacją o nabywcach. W związku z tym nie precyzuję, że mnie szczególnie interesuje Zakopane, Kościelisko (działki 849 i następne) oraz działka w Kościelisku o powierzchni 2275 m2 sprzedana za jedyne 99.500 zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselAntoniSosnowski">To dobrze, że niektóre obiekty sprzedawane są samorządom po cenie niższej od wyceny rzeczoznawcy. Lotnisko w Mierzęcicach jest w tej chwili w rękach spółki, w której udziały ma również samorząd. Od lat walczy on o to, by mieć więcej niż połowę udziałów w tej spółce. Jest to lotnisko o najlepszych cechach klimatycznych w Europie Środkowej. Dla mnie jest to przejaw pewnej niegospodarności. Agencja, oddając połowę udziałów samorządom, a połowę zachowując sobie, miałaby z tego tytułu duże przychody. Chciałbym być poinformowany o całej historii sprzedaży gruntów na lotnisku w Mierzęcicach.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselWaldemarNowakowski">Możemy długo dyskutować o każdym szczególe. Mam propozycję, by zakończyć dzisiaj to posiedzenie i wystąpić z dezyderatem, w którym poprosimy o zestawienie wniosków gmin i powiatów czy jednostek samorządu terytorialnego, które zgłosiły zamiar skorzystania z obowiązującej ustawy. Zwrócimy się o stanowisko w tej sprawie do związków gmin i powiatów. Niech nam przestawią swoje opinie. Będziemy się domagać zestawienia wszystkich sprzedanych zasobów, z konkretną specyfikacją oraz zestawu nieruchomości, które są jeszcze w zasobach Agencji.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PoselWaldemarNowakowski">Pan minister mówił o planach likwidacji pewnych jednostek wojskowych. Chcielibyśmy posiadać informację na ten temat. Może na to jest jeszcze za wcześnie. Czy nie warto byłoby popracować nad nowelizacją ustawy? Mam przed sobą dokument, w którym stwierdzono: „Wprowadzone przepisy ustawy pozwalają na przekazywanie nieruchomości w drodze umowy na własność jednostce samorządu. Ustawodawca nie wprowadził jednak zasady obligatoryjnego ich przekazywania”. Trzeba się zastanowić, czy nie należałoby tego zmienić. Na tym bym zakończył posiedzenie Komisji. Wystąpimy o przekazanie nam dodatkowych materiałów i odbędziemy jeszcze jedno posiedzenie na ten temat, żeby wszystkie kwestie zostały wyjaśnione.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PoselWaldemarNowakowski">Dziękuję wszystkim za udział w obradach.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMONStanislawKoziej">Jak rozumiem, resort czeka, aż otrzyma na piśmie, co ma przekazać Komisji, czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselWaldemarNowakowski">Otrzymacie państwo na piśmie nasze prośby.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PoselWaldemarNowakowski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>