text_structure.xml 20.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Otwieram posiedzenie wspólnie obradujących Komisji: Ustawodawczej oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Jedynym punktem porządku dziennego jest rozpatrzenie wniosku dr Janusza Kochanowskiego – rzecznika praw obywatelskich, o wyrażenie zgody przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na ustanowienie pełnomocnika terenowego Rzecznika Praw Obywatelskich z siedzibą w Katowicach. Komisje mogą w tej sprawie podjąć stosowną uchwałę.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Czy do przedstawionego porządku posiedzenia są jakieś uwagi? Jeśli nie ma, oddaję głos Rzecznikowi Praw Obywatelskich, serdecznie witając zarówno jego jak i towarzyszących mu współpracowników.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Rzecznik praw obywatelskich dr Janusz Kochanowski:</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">14 marca bieżącego roku, zgodnie z przyjętą procedurą, zwróciłem się do Marszałka Sejmu o wyrażenie zgody przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na ustanowienie pełnomocnika terenowego Rzecznika Praw Obywatelskich. Zadanie to zostało zaplanowane na rok 2007 a jako siedzibę tego pełnomocnika wybraliśmy Katowice co wynika z faktu, że jest to bardzo dobra lokalizacja a jednocześnie uzyskaliśmy korzystne warunki finansowe zaproponowane przez Wojewodę Śląskiego. Taka lokalizacja wynika także z potrzeb tego rejonu obejmującego praktycznie trzy województwa. Jeśli powołamy tam właśnie pełnomocnika, to będzie on obejmował swoją działalnością województwa: śląskie, małopolskie i świętokrzyskie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Statystyki wskazują, że z tych województw każdego roku wpływa do mojego urzędu 21 proc. nowych spraw. W roku 2006 było 5379 spraw na ponad 36 tys. spraw, jakie wpłynęło ogółem do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich. Powołanie dotychczasowych jednostek terenowych we Wrocławiu i w Gdańsku okazało się być bardzo skutecznym i istotnym narzędziem dla obywateli w dochodzeniu ich spraw. Świadczy o tym bardzo duża liczba przyjmowanych tam interesantów, porad telefonicznych oraz spraw wpływających do zespołów terenowych. W okresie 29 miesięcy działalności pełnomocnika terenowego we Wrocławiu rozpatrzono blisko 6 tys. spraw, przyjęto 5,5 tys. interesantów, udzielono też podobną ilość porad i wyjaśnień telefonicznych. W okresie 20 miesięcy działalności pełnomocnika terenowego w Gdańsku rozpatrzono 3407 spraw i przyjęto podobną ilość interesantów jak również udzielono podobną ilość porad i wyjaśnień telefonicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Jak wskazują nasze statystyki, powołanie placówek terenowych nie wpłynęło znacząco na zmniejszenie ilości spraw kierowanych do rzecznika w Warszawie. Jednakże dostępność do naszego urzędu, w tych sześciu województwach, stała się dużo łatwiejsza, czemu dają wyraz zarówno obywatele jak i lokalne media oraz organy administracji rządowej. Zespoły terenowe są także bardzo pomocne w wizytowaniu na miejscu m.in. placówek służby zdrowia, szpitali psychiatrycznych, aresztów śledczych i deportacyjnych, policyjnych izb zatrzymań, ośrodków wychowawczych dla młodocianych i innych ośrodków pomocowych. Dzięki aktywności pełnomocników terenowych znacząco zwiększył się zakres kontaktów z organizacjami społecznymi i obywatelskimi zajmującymi się szczególnie niesieniem pomocy ofiarom przestępstw, osobami niepełnosprawnymi, pomocą rodzinie i mniejszościom etnicznym oraz narodowym.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">W zespole terenowym w Katowicach przewidziane jest zatrudnienie w wymiarze 10 etatów, w tym 7 etatów merytorycznych oraz 2 administracyjne. Wojewoda Śląski użyczył nam na biuro pełnomocnika 5 pomieszczeń o powierzchni 120 m.kw. w budynku Urzędu Wojewódzkiego oraz stanowisko do przyjęć interesantów w biurze obsługi klienta. Użyczenie to jest nieodpłatne. Szacowany koszt utworzenia tej nowej jednostki terenowej określony został na 1,3 mln zł w tym roku, a koszty te będą niższe od planowanych o kilkadziesiąt tysięcy zł. bowiem rozpoczęcie działalności pełnomocnika ulegnie przesunięciu na pierwsze dni czerwca, co ograniczy m.in. wydatki na wynagrodzenia. Niższe od planowanych będą również wydatki na wynajem ze względu na bardzo korzystne warunki zaproponowane przez wojewodę.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Zwracam się do państwa, członków obydwu Komisji, o zaakceptowanie mego wniosku.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselStanislawRydzon">Przypominam sobie dyskusję z poprzedniej kadencji Sejmu jak również to, że Sejm chciał aby poprzez swoje komisje decydować o każdorazowym uruchomieniu placówki terenowej biura Rzecznika Praw Obywatelskich. Jak widać obecny wniosek zmierza właśnie w tym kierunku jaki nakreślił wcześniej Sejm i to chciałbym nie tylko przypomnieć, ale również uznać jako pozytywną realizację naszych wcześniejszych postanowień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Ja chciałbym powiedzieć, że bardzo pozytywnie oceniam tą inicjatywę. Jestem mieszkańcem Śląska i cieszę się, że kolejna terenowa placówka Rzecznika Praw Obywatelskich może być uruchomiona właśnie w Katowicach i może służyć pomocą nie tylko mieszkańcom Śląska ale również innych województw Polski południowej.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Przy podejmowaniu tego typu decyzji zawsze ważną rolę odgrywają względy finansowe, które zostały nam przez pana szeroko przedstawione. Sprawa jest zresztą oczywista ponieważ w budżecie państwa na rok bieżący pieniądze na ten cel zostały wyznaczone, a więc nie będziemy mieć do czynienia z dodatkowymi decyzjami obciążającymi ten budżet.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKatarzynaPiekarska">Chciałabym zapytać, czy już zastanawialiście się państwo, gdzie chcecie uruchomić następną placówkę terenową i czy w przyszłym roku budżetowym wystąpicie o przyznanie środków na ten cel?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselKatarzynaPiekarska">Rzecznik praw obywatelskich dr Janusz Kochanowski:</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselKatarzynaPiekarska">To jest słuszne pytanie. Przypomnę, że pełnomocnictwo terenowe we Wrocławiu utworzono w roku 2004, a w Gdańsku w roku 2005. Rok 2006 to był pierwszy rok mojej działalności i choć miałem w planach utworzenie kolejnego biura terenowego, jednak siłą rzeczy przesunęło się to na rok 2007. Ten rok będzie zresztą okresem szkolenia, rozruchu i konsumowania tego wysiłku organizacyjnego, merytorycznego i finansowego, jaki zgromadziliśmy w roku ubiegłym. Myślimy jednak również o tworzeniu nowych placówek terenowych. Kiedy zastanawialiśmy się nad obecną propozycją był jednocześnie brany pod uwagę Kraków, ze względu na to, że jest położony w środku Polski południowej oraz Rzeszów, z uwagi na istniejące tam potrzeby. Kraków nie odpowiedział jednak pozytywnie na nasze propozycje, a poza tym jest to miasto, w którym działa wiele różnych instytucji i dlatego sytuacja obywateli jest tam znacznie lepsza niż w innych ośrodkach. Rzeszów natomiast nie zapewnia odpowiedniej struktury komunikacyjnej i w związku z tym wybór padł na Katowice, tym bardziej, że ten właśnie region wymaga szczególnej pomocy z uwagi na szkody jakie w przeszłości były tam wyrządzane mieszkańcom i samemu regionowi.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselKatarzynaPiekarska">Jest jednak oczywiste, że kiedy zorganizujemy już ten nowy ośrodek i pełnomocnik będzie tam działał w pełnym wymiarze, zaczniemy myśleć o kolejnym pełnomocniku. Nie wiem jeszcze gdzie to będzie, ale myślę, że powinniśmy się np. orientować na Białystok. Z uwagi na ogólną ideę bycia jak najbliżej obywatela oraz fakt, że dla wielu osób dojazd do Warszawy przekreśla możliwość skontaktowania się z rzecznikiem, powinniśmy starać się, aby ośrodków terenowych było więcej. Z drugiej jednak strony nie powinno ich być zbyt wiele dlatego, że musi być jakaś jednolitość zarządzania, polityki i kontroli. Przy nadmiernie rozbudowanej sieci placówek terenowych będę bowiem mniej skoncentrowany na tym co robimy na bieżąco a więcej na nadzorowaniu i kontaktach z tymi placówkami.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselKatarzynaPiekarska">Odpowiadając zatem wprost na pytanie pani poseł powiem, że po uruchomieniu biura w Katowicach będę myślał o kolejnym, ale bez pośpiechu. Być może będziemy się orientować właśnie na Białystok, ale nie będzie to szybciej niż dopiero za rok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselSlawomirPiechota">Ja również chciałbym mocno poprzeć tę inicjatywę, bo doświadczenia jakie mamy z funkcjonowania biura Rzecznika Praw Obywatelskich we Wrocławiu wskazują, że instytucja ta bardzo szybko uzyskała wysoką wiarygodność ze względu na rzetelność, kompetencje i niezależność w postępowaniu. Chodzi tu zwłaszcza o niezależność od różnych instytucji publicznych, a głównie organów władzy. W tym kontekście chciałbym jednak spytać pana, czy właściwy jest wybór budynku urzędu wojewódzkiego na siedzibę takiego biura?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselSlawomirPiechota">We Wrocławiu dyskutując o tym uznaliśmy, że byłoby źle, gdyby obywatele szukający ochrony przed działaniami urzędu musieli przychodzić do gmachu, w którym siedzibę ma tenże urząd. Mogliby oni kojarzyć biuro Rzecznika Praw Obywatelskich jako jeszcze jedną komórkę tego urzędu. Oddzielenie tych placówek jest tym bardziej potrzebne, że przecież często bywa, iż pełnomocnik RPO musi wytłumaczyć, że obywatel nie ma racji, a jego roszczenia może subiektywnie zrozumiałe i usprawiedliwione, nie znajdują jednak oparcia w przepisach prawa ani uzasadnienia faktycznego.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselSlawomirPiechota">Na ile więc taka lokalizacja jest właściwa i czy rozważa pan może przeniesienie tego biura w przyszłości do innej siedziby? We Wrocławiu uznano, że najlepszą siedzibą będzie kamienica komunalna, w której miasto wyremontowało pomieszczenia na siedzibę tej placówki terenowej. W ten sposób biuro to jest traktowane przez obywateli jako instytucja całkowicie odrębna i niezależna od różnych organów władzy, na które najczęściej przychodzą się skarżyć.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselSlawomirPiechota">Rzecznik praw obywatelskich dr Janusz Kochanowski:</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PoselSlawomirPiechota">To jest dobre pytanie na które nie ma jednak dostatecznie dobrej odpowiedzi. Myśmy się też nad tym zastanawiali kiedy byliśmy w Katowicach jesienią ubiegłego roku. Powiem jednak szczerze, że pomieszczenia jakie otrzymaliśmy są naprawdę znakomite i ta placówka już sprawia nam radość z racji samego swego położenia. Trzeba ją tylko będzie odpowiednio wyposażyć.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PoselSlawomirPiechota">Jeśli chodzi o zastrzeżenia jakie przedstawił pan poseł mogę powiedzieć, że zaraz w pierwszej mojej rozmowie z wojewodą padło pytanie, czy z racji urzędowania pod jednym dachem nie dojdzie z czasem do zbytniego bratania się jednych i drugich urzędników. Odpowiedź jest jednak oczywista, po pierwsze – w tym gmachu są już inne instytucje kontrolno-skarżące, a po drugie – jesteśmy bardzo wyczuleni na to, na co pan poseł zwrócił uwagę i będziemy pilnie baczyć, aby nie nastąpiła jednak zbytnia „fraternizacja” w wyniku spotykania się na tych samych korytarzach czy np. w bufecie lub stołówce.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PoselSlawomirPiechota">Nasza placówka jest instytucją niezależną, opłacaną z innego budżetu, a obywatel, który jest np. niezadowolony na działalność wojewody będzie mógł natychmiast, wychodząc z jego pokoju, jeszcze nawet w stanie silnej emocji przekazać nam swoje zastrzeżenia i skargi.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PoselSlawomirPiechota">Nie potrafię z góry powiedzieć, czy nie nastąpi jednak zbytnie „zbratanie” między pracownikami. Osobiście nie mam takich obaw i powiem szczerze, że nie przyszłoby mi nawet do głowy, że mógłby to być powód do obaw. Zapewniam jednak pana, że będziemy na to bardzo uważali.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PoselSlawomirPiechota">Przepraszam, ale nastąpiło tu całkowite nieporozumienie, bo ja mówiłem o czymś zupełnie innym, co wiąże się z obywatelem. Otóż, obywatel bardzo często nie odróżnia urzędu miejskiego od urzędu wojewódzkiego i od innych jeszcze urzędów. Dla obywatela urząd, to jest po prostu urząd. Na ile zatem obywatel przychodzący na skargę będzie miał poczucie, że jego skarga rozpatrywana jest przez instytucję rzeczywiście niezależną od tego urzędu, na który on się skarży?</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#PoselSlawomirPiechota">Ja pytałem tylko w tym kontekście, nie zaś z obawy na jakieś koleżeńskie więzy, które mogłyby ograniczać zdolność do rzetelnego osądu sprawy.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#PoselSlawomirPiechota">Rzecznik praw obywatelskich dr Janusz Kochanowski:</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#PoselSlawomirPiechota">Odpowiem na to przypominając, że my jeździmy czasami (nie tak często jak byśmy chcieli) na spotkania z obywatelami. Ostatnio byliśmy np. w Krakowie i wtedy wojewoda udziela nam swoich pomieszczeń. Jesteśmy więc na tym samym piętrze, co urząd wojewody i przyjmujemy tam skargi przy czym nie zdarzyło się, aby był z tym jakiś problem. Obywatele przychodzili zarówno ze swymi sprawami do wojewody jak i do nas, ze skargami na różne urzędy.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#PoselSlawomirPiechota">Oczywiście, będziemy na te sprawy szczególnie uczuleni, ale trzeba jednocześnie pamiętać, że musimy nieustannie pracować nad świadomością obywateli, podobnie jak i nad własną świadomością, aby jak najgłębiej zapadło w nas przekonanie, iż urząd Rzecznika Praw Obywatelskich jest instytucją całkowicie odrębną od agend rządowych, administracji i innych instytucji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMarekWojcik">Chciałbym podziękować panu rzecznikowi za inicjatywę utworzenia pełnomocnika terenowego właśnie w Katowicach dlatego, że jestem posłem z Katowic i wiem, z jak dużą ilością problemów obywatelskich, w tym również skarg, muszę się spotykać na co dzień. Jest to olbrzymi region liczący ponad 4,5 mln mieszkańców, a jego centrum administracyjnym są właśnie Katowice.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselMarekWojcik">Chciałbym też uspokoić posła Sławomira Piechotę przypominając, że gmach Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach jest olbrzymim, historycznym obiektem, bardzo związanym z historią tego regionu, bo sięgającym czasów autonomii Śląska. W tym gmachu mieścił się niegdyś Sejm Śląski, a obecnie mieści się nie tylko Urząd Wojewody, ale również Urząd Marszałkowski. Ten obiekt jest więc kojarzony nie tylko z władzą administracyjną ale również z historią i dlatego ranga jego w świadomości obywateli jest bardzo duża. Wydaje mi się więc, że ulokowanie właśnie tam pełnomocnika terenowego Rzecznika Praw Obywatelskich może mu dodać szczególnego splendoru. Nie obawiam się też, aby ta nowa placówka była w jakikolwiek sposób kojarzona z urzędem wojewódzkim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie słyszę, a zatem możemy przystąpić do dalszego procedowania. Jak wiemy inicjatywa wystąpienia w tej sprawie z uchwałą może należeć do Komisji jak też do wspólnie obradujących Komisji, które mogą razem wystąpić do Marszałka z projektem uchwały.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Czy Biuro Legislacyjne potwierdza taki tryb działania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorTomaszJaroszynski">Tak, panie przewodniczący, jest to dopuszczalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Wszyscy państwo otrzymaliście na piśmie projekt uchwały w tej sprawie. Różni się on dwoma szczegółami od tego projektu, który przedstawił Rzecznik Praw Obywatelskich. Pierwsza sprawa to powołanie się na podstawę prawną, która została uzupełniona o nowy akt prawny, jaki obecnie obowiązuje, a druga to zmieniona pisownia wyrazów „pełnomocnik terenowy”, która jest teraz zgodna z tą, jaka występuje w ustawach. Wprawdzie ja jestem przekonany, że pełnomocnik będzie miał ogromne znaczenie na swoim terenie, niemniej prawnicy zaproponowali pisanie tego tytułu małymi literami, bo tak jest zapisane w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Rzecznik praw obywatelskich dr Janusz Kochanowski:</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Dziękuję za tę poprawkę, którą uwzględnimy także w kolejnych projektach podobnych uchwał oraz innych dokumentach.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Czy są jakieś uwagi do przedstawionego projektu uchwały, która ma następujące brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">„Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie przez Rzecznika Praw Obywatelskich jego pełnomocnika terenowego.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">§ 1. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie art. 22 ustawy z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz. U. Z 2001 r. Nr 14, poz. 147 oraz z 2007 r.Nr 25, poz. 162), wyraża zgodę na ustanowienie przez Rzecznika Praw Obywatelskich jego pełnomocnika terenowego z siedzibą w Katowicach.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.”.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Skoro nie ma uwag, przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Kto z członków Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka jest za przyjęciem projektu tej uchwały?</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Stwierdzam, że wspólnie obradujące Komisje jednogłośnie, 20 głosami, przyjęły przedstawiony projekt uchwały.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Musimy jeszcze wskazać Marszałkowi osobę, z naszego grona, która będzie reprezentowała wnioskodawców na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Czy są jakieś propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselSlawomirPiechota">Proponuję, aby reprezentantem został pan przewodniczący, poseł Wojciech Szarama.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Ja oczywiście przyjmuję tę propozycję z zadowoleniem, ale może są jeszcze inne kandydatury? Nie słyszę, a zatem przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Kto z członków wspólnie obradujących Komisji jest za tym, aby powierzyć mi funkcję reprezentowania wnioskodawców przyjętego projektu uchwały?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Stwierdzam, że jednogłośnie, 20 głosami, przyjęto tę kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechSzarama">Rozumiem, że dopełniliśmy wszystkich czynności związanych z podjęciem tej uchwały a tym samym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie wspólnie obradujących Komisji: Ustawodawczej oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>