text_structure.xml
20.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Zanim przystąpimy do realizacji porządku obrad, udzielam głosu prezesowi Najwyższej Izby Kontroli panu Mirosławowi Sekule.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliMiroslawSekula">Chciałbym przedstawić pracowników Najwyższej Izby Kontroli, którzy będą współpracowali z Komisją. Przedstawiam: dyrektora Departamentu Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego pana Tadeusza Bachledę-Curusia, wicedyrektora tego Departamentu pana Waldemara Wojnicza oraz doradcę prezesa Najwyższej Izby Kontroli pana Lecha Bielickiego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliMiroslawSekula">Posłowie, którzy już zasiadali w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, znają tych panów. Chciałbym, żeby teraz poznali ich wszyscy. Najwyższa Izba Kontroli pragnie dostarczać Komisji rzetelnych informacji o państwie, jego instytucjach oraz o ich funkcjonowaniu. Będziemy się starać w tym duchu jak najbliżej współpracować z Komisją. Myślę, że doświadczenia płynące z poprzednich kadencji, będą wykorzystane dla poprawienia naszej współpracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Chciałbym powiedzieć, że przez ostatnie cztery lata współpraca z przedstawicielami Najwyższej Izby Kontroli układała nam się dobrze. Otrzymywaliśmy bardzo interesujące materiały. Mam nadzieję, że przygotowywane przez państwa informacje będą w odpowiedni sposób wykorzystywane nie tylko przez parlament, ale także przez inne instytucje, które powinny się zajmować porządkowaniem państwa.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do realizacji porządku obrad – rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego (druk nr 30). Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do porządku obrad?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselCzeslawHoc">Bardzo proszę o rozszerzenie porządku obrad o informację dotyczącą polskiego rybołówstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Chciałbym przypomnieć, że tego rodzaju wnioski należy zgłaszać wcześniej. W tej chwili nie ma na sali przedstawiciela rządu, który mógłby odpowiedzieć na pytania zadane przez pana posła. Powinniśmy dać czas rządowi na przygotowanie materiałów dotyczących danego tematu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę, aby posłowie do sekretariatu Komisji zgłaszali swoje uwagi i propozycje do planu pracy. W poprzedniej kadencji zdarzało się, że zajmowaliśmy się jakimś problemem doraźnie, ale to się zazwyczaj wiązało na przykład z nadzwyczajną sytuacją na rynku płodów rolnych. To nie znaczy, że sprawa rybołówstwa jest nieistotna – Komisja wielokrotnie się tym tematem zajmowała – jednak proszę o składanie tego rodzaju wniosków na piśmie do sekretariatu Komisji. Prezydium Komisji na pewno weźmie państwa sugestie pod uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselCzeslawHoc">W takim razie przedłożę moje propozycje do planu pracy Komisji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselCzeslawHoc">Myślę, że jak najszybciej powinniśmy się tym problemem zająć, ponieważ aktualnie ważą się losy rozporządzenia Rady Unii Europejskiej w sprawie zachowania zasobów połowowych. Według opinii stowarzyszeń rybackich poprzedni rząd dopuścił się wielu zaniedbań w tym obszarze. Niektórzy rybacy mówią nawet o nieodpowiedzialnych decyzjach rządu. Sprawa jest bardzo pilna. Znowu zostaną podjęte decyzje, których nie będzie można cofnąć.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselCzeslawHoc">Za chwilę przekażę panu przewodniczącemu wnioski z rozmów przeprowadzonych z przedstawicielami stowarzyszeń rybackich. Bardzo proszę o pilne podjęcie tego tematu. Oczywiście złożę też w tej sprawie interpelację poselską.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselStanislawKalemba">Chciałbym, aby na następnym posiedzeniu Komisja omówiła działania interwencyjne, które należałoby podjąć na rynku żywca wieprzowego. Jeśli państwo uznacie to za stosowne, można rozszerzyć tę informację o inne rynki rolne, ale mi przede wszystkim chodzi o trzodę chlewną.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Wydaje mi się, że doświadczeni parlamentarzyści powinni wiedzieć, że rząd ma bardzo ograniczone możliwości, jeśli chodzi o interwencję na rynku trzody chlewnej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Proponuję zatem, żeby rząd przedstawił ogólną informację w sprawie sytuacji na rynku żywca wieprzowego oraz rozmów mających na celu pozyskanie rynków zbytu. Jak wiadomo, w Unii Europejskiej nie przewiduje się interwencji na rynku trzody chlewnej. Nie możemy się zatem zwracać do rządu o rozpoczęcie działań interwencyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselStanislawKalemba">Oczywiście prezydium Komisji ma prawo doprecyzować rozpatrywany temat. Chciałbym jednak poinformować, że w Unii Europejskiej jest cały szereg działań interwencyjnych na rynku mięsa wieprzowego, między innymi skup półtusz po określonych cenach. Uważam zatem, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi powinno nakazać prezesowi Agencji Rynku Rolnego rozpoczęcie działań interwencyjnych dopuszczonych na Wspólnym Rynku.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Prezydium Komisji rozpatrzy pański wniosek.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma jeszcze uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Zwołałem posiedzenie Komisji w tym tygodniu, ponieważ mamy mało czasu na rozpatrzenie tego projektu. Musimy przedstawić sprawozdanie do 7 grudnia 2005 r. Bardzo proszę przedstawiciela Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi o uzasadnienie przedmiotowego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiLechRozanski">Otrzymaliście państwo projekt ustawy z uzasadnieniem, które prezentowałem podczas debaty plenarnej. Wnoszę o przyjęcie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">W takim razie będziemy teraz omawiać poszczególne przepisy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Proponuję, aby przed rozpoczęciem rozpatrywania projektu ustawy wypowiedzieli się przedstawiciele Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej. Myślę, że potem będzie nam łatwiej procedować.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Za chwilę będziemy szczegółowo omawiać przepisy ustawy. Jeśli będą jakieś uwagi, to chętnie ich wysłuchamy. Proponuję, aby jednak zacząć omawiać poszczególne artykuły, a dyskusję rozpocząć dopiero, gdy pojawią się jakieś uwagi lub propozycje zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Ja tylko proszę, aby teraz na chwilę oddać głos przedstawicielowi Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej. Chodzi o ogólną wypowiedź przedstawiciela samorządu lekarsko-weterynaryjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselStanislawKalemba">Zanim zaczniemy rozpatrywać projekt ustawy, chciałbym aby pan minister Lech Różański wyjaśnił, co się zmienia w przepisach, jeśli chodzi o ubój zwierząt w gospodarstwach na potrzeby własne.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselStanislawKalemba">Do tej pory te kwestie regulowano w art. 22 i 23. Czy tutaj następuje jakakolwiek zmiana? Czy sprawa uboju zwierząt w gospodarstwach na potrzeby własne jest regulowana przez te same przepisy? Proszę także o wyjaśnienia w kwestii dostaw bezpośrednich.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWLechRozanski">W tych przepisach, o których mówił poseł Stanisław Kalemba, nie zaszły żadne zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselKazimierzPlocke">Czy możemy mieć dostęp do rozporządzeń nr: 852, 853 i 854?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWLechRozanski">Z treścią tych rozporządzeń można się zapoznać w Internecie. Mam także przy sobie kopie tych rozporządzeń i za chwilę udostępnię je państwu do wglądu.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliWaldemarWojnicz">Czy do przedmiotowego projektu ustawy zostały dołączone wszystkie wymienione w nim projekty aktów wykonawczych? Wydaje mi się, że brakuje co najmniej czterech projektów rozporządzeń, które są w tym przypadku obligatoryjne.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliWaldemarWojnicz">Brakuje na przykład przepisów dotyczących numerów rejestracyjnych dla przedsiębiorców zajmujących się przetwarzaniem mięsa. Jest rozporządzenie o numerach rejestracyjnych, ale dla podmiotów prowadzących chów zwierząt gospodarskich.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliWaldemarWojnicz">Do projektu ustawy nie dołączono także projektów rozporządzeń wymienionych w: art. 10 ust. 2, art. 22 ust. 5 pkt 2, art. 34 pkt 2 oraz art. 35.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliWaldemarWojnicz">Czy brak tych rozporządzeń nie uniemożliwia dalszego rozpatrywania projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Mam pytanie do przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu? Czy bez tych projektów rozporządzeń Komisja może rozpatrywać przedmiotowy projekt ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuMichelRyba">Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu analizowało projekt ustawy także pod kątem brakujących rozporządzeń. Na przykład rozporządzenie związane z art. 10 ust. 2 zostało dołączone do tekstu ustawy. Czy chodzi o sposób ustalenia weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKWaldemarWojnicz">W art. 10 ust. 2 czytamy, że „Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, wykaz chorób zakaźnych zwierząt, ze względu na które wprowadza się zakaz albo ograniczenie wprowadzania na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego”.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKWaldemarWojnicz">To jest chyba dosyć istotne rozporządzenie, w którym zostaną określone jednostki chorobowe, przy których będzie obowiązywał kategoryczny zakaz wprowadzania mięsa do obrotu.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKWaldemarWojnicz">Art. 22 ust. 5 pkt 2 dotyczy wprowadzenia numeru identyfikacyjnego odnośnie rodzaju produktu pochodzenia zwierzęcego. W tej chwili obowiązują przepisy o numerach identyfikacyjnych, ale nie dotyczą one przedsiębiorców wytwarzających produkty pochodzenia zwierzęcego. Mam tu na myśli wyróżnik numeryczny dla hodowców drobiu, trzody chlewnej itd.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKWaldemarWojnicz">Art. 34 pkt 2 dotyczy ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej. Chodzi tutaj o współpracę z organami celnymi. Najwyższa Izba Kontroli wielokrotnie zwracała na to uwagę, że brakuje przepisów wykonawczych w tym zakresie. W przepisie czytamy, że „Minister właściwy do spraw rolnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów określi, w drodze rozporządzenia, warunki współpracy organów Inspekcji Weterynaryjnej z organami służb celnych”.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKWaldemarWojnicz">Art. 35 stanowi, że potrzebne jest rozporządzenie dotyczące przejść granicznych w kontekście zapewnienia sprawnej kontroli zwierząt domowych towarzyszących podróżnym. Tym razem nie chodzi o przejścia graniczne, na których się odprawia zwierzęta gospodarskie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu we wstępnej opinii do projektu ustawy zasygnalizowało marszałkowi Sejmu, że do przedmiotowego projektu ustawy nie dołączono wszystkich aktów wykonawczych. Na to pismo 21 listopada 2005 r. odpowiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – przesłano do Sejmu pięć dodatkowych projektów aktów wykonawczych. Dotyczy to art. 12 ust. 2, art. 14 ust. 2, art. 16 ust. 5, art. 20 ust. 5 oraz art. 22 ust. 5.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Jeżeli nie są to wszystkie projekty rozporządzeń, które powinny być dołączone do projektu ustawy, to jest to niezgodne z procedurą. Zgodnie z art. 34 Regulaminu Sejmu, jeśli projekt ustawy dotyczy przepisów Unii Europejskiej, to muszą być dołączone wszystkie projekty aktów wykonawczych, w przypadku których istnieje obowiązek ich wydania.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Pod projektem ustawy widnieje podpis pana premiera Marka Belki. Rozumiem, że poprzedni rząd nie przygotował w odpowiedni sposób tego projektu. Oczywiście to w żadnym stopniu nie usprawiedliwia obecnego rządu.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Zgodnie z opinią przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu musimy przerwać rozpatrywanie projektu ustawy. Proponuję, abyśmy powołali podkomisję, która przystąpi do prac, gdy tylko rząd nadeśle brakujące dokumenty.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWLechRozanski">Chciałbym przypomnieć, że część starych rozporządzeń będzie nadal obowiązywała pod rządami nowej ustawy. Spośród czterech wymienionych przez przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli rozporządzeń, trzy będą nadal obowiązywały. W przypadku rozporządzenia dotyczącego art. 34 pkt 2 konieczna będzie nowelizacja. Rzeczywiście tutaj nie dopełniliśmy obowiązku określonego w Regulaminie Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Musimy postępować zgodnie z Regulaminem Sejmu. Czekam na propozycje rozwiązania tego problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">W kontekście obowiązku przygotowania aktów wykonawczych nie ma żadnego znaczenia fakt, iż utrzymuje się w mocy już wydane rozporządzenia. Jeśli przepisy się nie zmienią lub nastąpi to w bardzo małym zakresie, to po prostu wystarczy przepisać obowiązujące rozporządzenie, nanieść te zmiany i załączyć do projektu ustawy projekt aktu wykonawczego. W ten sposób spełnia się wymóg legislacyjny. Należy dostarczyć wszystkie projekty rozporządzeń. W tej kwestii nie ma wyjątków.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Gdyby przyjąć argumentację przedstawioną przez pana ministra Lecha Różańskiego, to rząd nie musiałby załączyć do ustawy żadnego projektu rozporządzenia, bowiem w tym przypadku wszystkie przepisy obowiązują do momentu przyjęcia nowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Komisja już wie, że w związku z zaistniałą sytuacją nie można kontynuować prac nad projektem ustawy. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy powołali podkomisję. Czy możemy to zrobić?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Komisja może tak zdecydować. Nie powinniście jednak państwo pracować nad projektem ustawy bez tych aktów wykonawczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Pan mnie nie słucha. Powiedziałem, że nie będziemy rozpatrywać projektu ustawy, ale powołamy podkomisję. Jeśli rząd uzupełni dokumentację, to podkomisja rozpocznie pracę.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Trzeba wyraźnie powiedzieć, że od lipca – sierpnia w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi wykonano bardzo mało pracy. Nawarstwiły się różne problemy. Musimy je teraz rozwiązać. W związku z tym proponuję, aby powołać podkomisję. Przypominam, że mamy czas do 7 grudnia 2005 r.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za skierowaniem projektu ustawy do podkomisji?</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie postanowiła skierować projekt ustawy do podkomisji.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Proszę o zgłaszanie kandydatur na członków podkomisji.</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Zgłoszono następujące kandydatury: Szymon Giżyński (PiS), Stanisław Kalemba (PSL), Kazimierz Plocke (PO), Tadeusz Dębicki (Samoobrona) oraz Andrzej Fedorowicz (LPR).</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za powołaniem podkomisji w wyżej wymienionym składzie?</u>
<u xml:id="u-32.7" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie opowiedziała się za powołaniem podkomisji.</u>
<u xml:id="u-32.8" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Podkomisja dostarczy sprawozdanie do 6 grudnia 2005 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Skoro podkomisja ma pracować w tak szybkim tempie, to proponuję, abyśmy jednak teraz wysłuchali przedstawicieli Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej. W ten sposób będziemy mogli sprawniej pracować.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Myślę, że będzie lepiej, jeśli z uwagami Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej zapozna się podkomisja. Nie widzę potrzeby, aby rozpoczynać teraz dyskusję na posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselStanislawKalemba">Proponuję, aby podkomisja rozpoczęła pracę zaraz po zakończeniu posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">W takim razie bardzo proszę zainteresowane osoby, abyście państwo pozostali na tej sali po zakończeniu obrad Komisji.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Chciałbym państwa poinformować, że prezydium Komisji zamierza przyjąć dosyć rygorystyczne zasady usprawiedliwiania nieobecności na posiedzeniach Komisji. Na przykład dzisiaj frekwencja nie jest imponująca. Poseł ma obowiązek uczestniczyć w pracach Komisji, nawet jeśli posiedzenie zostało zwołane w tygodniu, w którym nie odbywa się posiedzenie plenarne Sejmu. Bardzo proszę, aby to wziąć pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>