text_structure.xml 17.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJacekPiechota">Witam wszystkich. Porządek obrad został państwu dostarczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJacekPiechota">Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJacekPiechota">W styczniu nasza Komisja zajmowała się stanem wdrażania i oceną funkcjonowania ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Po tamtej dyskusji postanowiliśmy zwrócić się do organizacji przedsiębiorców o opinie w tej sprawie. Dodatkowo zapytaliśmy, jak oceniają funkcjonowanie tej ustawy oraz jakie, ich zdaniem, zmiany powinny być wprowadzone. Termin przedstawienia opinii określiliśmy do końca kwietnia. Otrzymaliśmy stanowiska Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług, Związku Rzemiosła Polskiego, Konfederacji Pracodawców Polskich i Krajowej Izby Gospodarczej. Wymienionym organizacjom bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselJacekPiechota">W tym samym czasie prezydium Komisji przeanalizowało trudną sytuację małych i średnich przedsiębiorców, którzy zawiesili swoją działalność. Niestety, w prawie polskim nie ma instytucji zawieszenia działalności i obecnie pod ich adresem kierowane są określone oczekiwania ze strony takich instytucji, jak ZUS czy urzędy skarbowe. Myśląc logicznie, wydaje się, że w momencie, gdy przedsiębiorca zawiesza swoją działalność, również jego zobowiązania publicznoprawne ulegają zawieszeniu, okazuje się jednak, że zgodnie z interpretacja dokonywaną przez ZUS tak nie jest. W kierunku zmiany tej sytuacji chcielibyśmy pójść w czasie prac nad nowelizacją ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselJacekPiechota">Wiemy, że resort pracuje intensywnie nad nowelizacją twej ustawy, mam nadzieję, że pan minister poinformuje nas o stanie tych prac. Uznajemy jednak, że inicjatywa naszej Komisji pozwoli resortowi skuteczniej i szybciej przejść przez uzgodnienia międzyresortowe, aby te inicjatywy mogły spotkać się w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoselJacekPiechota">Chcielibyśmy dziś, po wysłuchaniu informacji pana ministra o stanie prac w resorcie, zaproponować państwu powołanie podkomisji, która zajmie się opracowaniem wszystkich dostarczonych nam opinii i zamówionych opracowań. Wynikiem jej prac powinno być podjęcie przez Komisję inicjatywy ustawodawczej w sprawie tej nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Bardzo dziękuję za spotkanie i inicjatywę związaną z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej. Chcę poinformować państwa, na jakim etapie nowelizacja tej ustawy znajduje się w Ministerstwie. Chciałbym przypomnieć, kilkakrotnie już o tym mówiliśmy, że w pierwszych dniach stycznia Ministerstwo Gospodarki skierowało do organizacji przedsiębiorców oraz niektórych indywidualnych przedsiębiorców, a także firm consultingowych, prośbę o sformułowanie postulatów dotyczących barier działalności gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Dostaliśmy bardzo dużo materiałów, konsultowaliśmy te kwestie ze środowiskami, które do tej pory, jak nam mówiły te osoby, nigdy nie były pytane i konsultowane. Zebraliśmy sporo materiału, który został zestawiony w raport podsumowujący. Był on przedmiotem narady i spotkania z organizacjami przedsiębiorców 15 lutego br. Ten materiał posłużył nam w znacznej mierze do sformułowania założeń nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wykorzystujemy dane zebrane w toku konsultacji, jak też inne materiały, które nadsyłały do nas środowiska przedsiębiorców. Wykorzystujemy również materiały będące wynikiem dyskusji na posiedzeniach Komisji Przedsiębiorczości dotyczących barier dla przedsiębiorczości.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Na tej podstawie, jak też na bazie własnych doświadczeń resortu sformułowaliśmy założenia, a następnie przygotowaliśmy projekt nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Został on skierowany do uzgodnień międzyresortowych pod koniec ubiegłego tygodnia. Wszystko dzieje się zgodnie z wstępnie przyjętym kalendarzem, który przewiduje, że projekt nowelizacji będzie rozpatrywany na posiedzeniu Rady Ministrów w czerwcu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Ten projekt w znacznej mierze wykorzystuje uwagi, które dostaliśmy od środowisk przedsiębiorców. W naszym odczuciu jest on pierwszym etapem szerszego programu przygotowywanego dzisiaj przez resort gospodarki, czyli programu reformy regulacyjnej. Ten program został przygotowany przez Ministerstwo i skierowany do uzgodnień międzyresortowych kilkanaście dni temu. Jednym z sześciu jego priorytetów jest uproszczenie regulacji na poziomie krajowym, co jest wynikiem procesu konsultacji ze środowiskami przedsiębiorców. Dotyczy to również ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i innych uwag zgłaszanych nam przez przedsiębiorców.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Chcę jeszcze krótko dodać, że w wyniku konsultacji zebraliśmy ponad 150 szczegółowych uwag dotyczących ustaw i obszarów regulacji. Statystycznie wygląda to w ten sposób, że prawie dokładnie 1/3 tych uwag dotyczy ustaw podatkowych, kolejna 1/3 szeroko pojętego prawa pracy, a pozostała 1/3 dotyczy wszystkiego innego, w tym regulacji dotyczących procesów inwestycyjnych i budowlanych. Muszę powiedzieć, że analizując te materiały, stwierdziłem z zaskoczeniem, że ustawa o swobodzie działalności gospodarczej nie jest dziś postrzegana jako bariera. Generalnie jest ona dobrze oceniana przez środowiska przedsiębiorców, tak że dzisiaj proponowane nowelizacje nie są bardzo głębokie i nie są rozwiązaniami o charakterze, powiedzmy, rewolucyjnym.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Szeregu zgłaszanych postulatów przedsiębiorców nie da się dziś zrealizować, bo są one sprzeczne np. z polskimi zobowiązaniami zewnętrznymi. Nie da się też zmniejszyć liczby działalności, których prowadzenie wymaga dziś zezwoleń, bo są to przepisy wynikające z ochrony interesów społecznych, opisanych np. w ustawie o wychowaniu w trzeźwości czy w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">W wielu punktach jesteśmy dziś na granicy możliwości dokonania istotnych zmian w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Nowelizacja, którą dziś proponujemy, w dużej mierze dotyczy instytucji kontroli i adiustacji spraw związanych z kontrolą, dotyczy również wprowadzenia instytucji zawieszenia działalności gospodarczej, o czym mówił już pan przewodniczący, jak też utworzenia centralnej bazy informacji o podmiotach gospodarczych i działalności gospodarczej. Zmiany są najgłębsze w stosunku do ustawy z 2004 r., wynikają one z odmiennego podejścia do rejestrów państwowych. Duży program zmian w tym zakresie przygotowuje minister spraw wewnętrznych i administracji. Opóźnienie skierowania ustawy do uzgodnień spowodowało, że w porozumieniu z Ministerstwem Finansów, Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Głównym Urzędem Statystycznym musieliśmy wypracować nową formułę Centralnego Rejestru Informacji o Działalności Gospodarczej – to zajęło nam najwięcej czasu. To jest najpoważniejsza zmiana w ustawie, którą proponujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJacekPiechota">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselTomaszSzczypinski">Po wysłuchaniu wystąpienia pana ministra rozumiem, że nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jest już w uzgodnieniach międzyresortowych, czyli można się z nią zapoznać na stronie internetowej Ministerstwa, może stać się też przedmiotem analizy dokonanej przez naszą Komisję lub specjalną podkomisję. Ponieważ potrzeba nowelizacji ustawy była zgłaszana nam przez środowiska gospodarcze, to ja się cieszę z tego, co usłyszeliśmy od pana ministra. Sprawa zawieszenia działalności była przedmiotem naszej troski i wielu interwencji w różnych biurach poselskich, to powinno zmobilizować nas do przyspieszenia tej sprawy. Cieszę się, że zmieniło się podejście do centrum informacyjnego; to informatyczne podejście jest mi bardzo bliskie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselTomaszSzczypinski">Wielu z nas, dziś tu obecnych, którzy intensywnie pracowali przy tej ustawie w poprzedniej kadencji Sejmu, wie, że ta sprawa budziła wtedy ogromne kontrowersje i nie udało się jej przeprowadzić. Sam wnosiłem różne poprawki, częściowo uwzględnione, dotyczące rejestrów i podejścia do nich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Jeszcze ktoś chciał znakowania towarów wprowadzanych do obrotu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselTomaszSzczypinski">To jest sprawa, która pokazuje, że zmiana tej ustawy wcale nie jest taka kosmetyczna, bo zmieniamy jednak kilka rozdziałów ustawy i dokonujemy dość istotnych korekt. Sam pan minister wspomniał, że problem rejestrów jest dość zasadniczą zmianą koncepcji. Sprawa kontroli jest elementem wynikającym z praktyki i uwag, które mamy, sprawa znakowania, o której pan wspomniał – tych zmian jest dość duży pakiet.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Jest dwadzieścia szczegółowych zmian w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej i dziesięć w innych ustawach, łącznie trzydzieści zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselTomaszSzczypinski">Sądząc po tej liczbie, to jednak jest dość duża zmiana, poza tym cały czas trwała wymiana poglądów, która wskazywała, że mamy wspólną opinię o niektórych sprawach. W czasie prac resort zasłaniał się różnego rodzaju europejskimi unormowaniami, które przy bliższym poznaniu okazywały się nieco inne. Nie mówię, że należy koniecznie znieść wszystkie zezwolenia, ale wiemy, że jest cała gama innych wymogów, które ograniczają swobodę działalności gospodarczej, a które nie zostały ruszone w tej ustawie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselTomaszSzczypinski">Wydaje się, że jest oczekiwanie środowisk gospodarczych – wiemy to z naszych rozmów z przedstawicielami organizacji przedsiębiorców – aby podjąć intensywne prace, których wynikiem byłaby zmiana ustawy. Myślę, że powołanie podkomisji, która się tym zajmie, jest dobrym pomysłem, bo, po pierwsze, skatalogujemy te problemy, które trafiły do Komisji w nadsyłanych opiniach. Mamy też propozycje szybkich incydentalnych zmian, wynikające z interwencji poselskich. Musimy to wszystko zrobić, zanim w czerwcu projekt rządowy trafi do Komisji, aby być przygotowanymi do pracy.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselTomaszSzczypinski">Jeżeli natomiast się okaże, że prace rządowe będą się przeciągały w czasie, to być może praca tej podkomisji zakończy się komisyjną inicjatywą ustawodawczą, zmieniającą dzisiejszą ustawę. W związku z tym, niezależnie od tego, jaki będzie rytm prac rządowych nad nowelizacją, popieram pomysł, przedstawiony przez pana przewodniczącego, powołania podkomisji, która przeanalizuje materiały i przygotuje komisyjny projekt nowelizacji. Jeżeli w tym czasie trafi do nas projekt rządowy, to być może nie będzie takiej potrzeby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJacekPiechota">Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, to uznam, że państwo podzielają pogląd, wypracowany wcześniej w prezydium, że warto powołać podkomisję i dokonać tego przeglądu. Z doświadczenia wiem, że dość szybko dochodzi do uzgodnień między Ministerstwem Gospodarki a organizacjami i środowiskami przedsiębiorców co do zakresu swobody działalności gospodarczej. Gorzej jest z uzgodnieniami międzyresortowymi, w których dochodzi do głosu „Polska resortowa”. Bez determinacji, której gorąco panu ministrowi i panu premierowi życzę, w forsowaniu określonych dobrych rozwiązań, wiele z nich, niestety, pada w procesie uzgodnień międzyresortowych. Jeśli w tej kwestii Komisja mogłaby być sojusznikiem resortu gospodarki, to byłaby szansa na dobrą współpracę i dobre efekty.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselJacekPiechota">Mam nadzieję, że podkomisja, która dziś włoży wiele trudu w te prace, będzie zespołem świetnie przygotowanym do rozpatrywania w przyszłości projektów, czy to rządowego, czy to komisyjnego, które na pewno w toku prac sejmowych zostaną skierowane do naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselJacekPiechota">Prezydium proponuje, żeby podkomisja liczyła pięciu członków, choć oczywiście jesteśmy otwarci, jeżeli zgłosi się więcej chętnych do pracy. Podkomisja może być wtedy siedmioosobowa albo jeszcze większa, ale myślę, że aż takiego naporu nie będzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselAndrzejLiss">Proszę, aby w składzie podkomisji znalazł się poseł z każdej partii politycznej, której członkowie wchodzą w skład naszej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJacekPiechota">Pod warunkiem, że będą chcieli popracować. Umówmy się, że nie wprowadzamy obligatoryjnie zasady reprezentacji. Jeżeli będą chętni, to nie widzę oczywiście żadnych przeciwwskazań. Z doświadczenia wiem, że gdy podkomisja siądzie już nad problemami, to naprawdę szybko zapomina się o tym, kto jest z jakiej partii, a ważne jest tylko to, żeby rzeczywiście chciał merytorycznie pracować. Będziemy potem wszyscy oceniać owoc prac podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselJacekPiechota">Pytanie: pięciu członków czy siedmiu? Może inaczej: ilu jest chętnych do pracy w takiej podkomisji? Dziewięć osób. Proszę się zgłaszać po kolei, będziemy zapisywać nazwiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAndrzejLiss">Chcę zgłosić posłów: Grzegorza Tobiszewskiego i Michała Wójcika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselTomaszSzczypinski">Chcę zgłosić pana przewodniczącego Tomasza Szczypińskiego i pana posła Damiana Raczkowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselEugeniuszWycislo">Chcę zgłosić posłów: Tadeusza Kopcia i Alicję Olechowską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselHenrykMilcarz">Zgłaszam poseł Stanisławę Prządkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselGrzegorzKolacz">Chcę zgłosić posła Andrzeja Rucińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJacekPiechota">Czy ktoś jeszcze? Mamy zgłoszonych osiem osób, i tak Komisja będzie rozstrzygać w przypadku, gdy państwo nie dojdziecie do porozumienia. Mam jednak nadzieję, że podkomisja będzie pracowała w drodze konsensusu, osiągając porozumienie w kwestii najważniejszych rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselJacekPiechota">Do składu podkomisji zgłoszono posłów: Grzegorza Tobiszowskiego (PiS), Michała Wójcika (PiS), Tomasza Szczypińskiego (PO), Damiana Raczkowskiego (PO), Tadeusza Kopcia (PO), Alicję Olechowską (PO), Stanisławę Prządkę (SLD) i Andrzeja Rucińskiego (Samoobrona). Czy są inne zgłoszenia? Nie ma. Proponuję w takim razie powołać podkomisję ośmioosobową. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za powołaniem podkomisji w przedstawionym składzie?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselJacekPiechota">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie, 20 głosami, powołała podkomisję w zaproponowanym składzie.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PoselJacekPiechota">Proszę, żeby podkomisja zebrała się zaraz po naszym posiedzeniu celem ukonstytuowania się i zaplanowania prac.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PoselJacekPiechota">Mamy zgłoszenia organizacji przedsiębiorców i jesteśmy otwarci na dalsze. Podkomisja na pewno – mam taką nadzieję – zechce zaprosić przedstawicieli tych organizacji do współpracy. Oczywiście zapraszamy również do współpracy Ministerstwo, myślę, że w dobrej sprawie wspólnie wypracujemy propozycje rozwiązań. Jeżeli rząd szybciej upora się z uzgodnieniami międzyresortowymi, to Komisja podejmie decyzję, co dalej z tą inicjatywą.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PoselJacekPiechota">Zamykam posiedzenie Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>