text_structure.xml 25.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Otwieram posiedzenie Komisji. W dniu dzisiejszym mamy do rozpatrzenia jeden punkt porządku dziennego, który jest państwu znany. Czy są uwagi? Nie słyszę, a więc uznaję, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Przypomnę, że dwa dni temu przerwaliśmy posiedzenie z powodu braku stanowiska rządu w tej sprawie. Prezydia obu Komisji uznały, że w dniu dzisiejszym będziemy kontynuować posiedzenie. Czy poseł wnioskodawca chce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejBogdanSocha">Chciałbym powiedzieć, że popieramy ten projekt ustawy oraz chcemy, aby uchwalono go jak najszybciej. Nie widzimy problemów zabezpieczenia finansowego na pomoc dzieciom przebywającym w zerówkach bądź przedszkolach dla 6-latków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselSlawomirPiechota">Chciałbym uzyskać pewne dodatkowe wyjaśnienia. Czy to, o czym powiedział przed chwilą pan Bogdan Socha jest stanowiskiem rządu? Czy jest to może tylko opinia ministra pracy i polityki społecznej.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselSlawomirPiechota">Na ostatnich posiedzeniach rozmawialiśmy o sytuacji budżetowej. Wskazywaliśmy, że brakuje środków na Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz na zaopatrzenie w sprzęt dzieci niepełnosprawnych. Otrzymałem w tej sprawie dramatyczny wniosek od rodziny 11-letnigo chłopca. Jak mu pomóc? Takich wniosków dostaję coraz więcej. Teraz jednak z zaskoczenia dowiadujemy się, że minister pracy i polityki społecznej ma odłożone pieniądze. Tutaj zapytam – jaką ilość środków posiada ministerstwo? Na jakie cele zostały one przeznaczone? Dlaczego wniosek PFRON od kwietnia leżał w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej o przekazanie dodatkowych środków do samorządów na dodatkowe zadania i nie uzyskał on akceptacji? Mam tutaj na myśli zaopatrzenie osób niepełnosprawnych w pomoce techniczne, a zwłaszcza dzieci. Znowu wydłuża się kolejka po aparaty słuchowe dla dzieci niepełnosprawnych. Jak to jest, że na takie cele są odłożone środki, a na inne są zatrzymywane? Czy tym sposobem zaczyna się nowa tradycja legislacyjna, że będziemy zmieniać ustawy nowelizując tylko jeden przepis? Jako wiceprzewodniczącemu Komisji Ustawodawczej nie odpowiada mi taka sytuacja. Rozumiem, że to może dawać znakomite efekty statystyczne, gdyż można pokazać, że dokonano kilkudziesięciu nowelizacji, a naprawdę znowelizowano tylko jedną ustawę.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselSlawomirPiechota">Kolejne pytania – jakie znaczenie dla innych świadczeń będą miały nowe przepisy, z których już korzystają rodziny tych dzieci? Proszę o wyjaśnienie tych problemów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMariaNowak">Poseł Sławomir Piechota poruszył kilka problemów, ale dzisiaj powinniśmy skupić się nad projektem i zastanowić, czy chcemy nad nim debatować. Jest to projekt poselski i rząd nie musi przedstawiać swojego stanowiska. Jednak na sali jest obecny pan minister Bogdan Socha, który zaprezentował nam stanowisko rządowe.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselMariaNowak">Teraz odniosę się do wypowiedzi mojego przedmówcy. Pan poseł poruszył bardzo ważne kwestie, zarówno dla osób niepełnosprawnych, jak i dla mnie. W tym miejscu musielibyśmy mówić o Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i Narodowym Funduszu Zdrowia, gdyż z ich środków zostaną wykonane cele wskazane przez pana posła. Nie mieszajmy tak ważnych wątków, lecz skupmy się nad tematem dzisiejszego posiedzenia, a podczas opiniowania budżetu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych będzie okazja, aby poruszyć ten temat. Proszę, abyśmy przegłosowali to, czy chcemy dzisiaj rozpatrywać ten projekt. Uważam, że 23 mln zł nie jest kwotą niszczącą budżet, a otrzymają ją rodziny, które są najuboższe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Pierwsze pytanie dotyczyło tego czy jest to stanowisko rządu. Tak, jest to stanowisko rządu. Nie jest ono formalne, ponieważ jest to tylko projekt stanowiska rządu po przeprowadzonych konsultacjach międzyresortowych. Wszystkie resorty wypowiedziały się pozytywnie i nawet minister finansów wydał pozytywna opinię do tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Jeżeli chodzi o dodatkowe środki, to wczoraj na tej sali prezentowałem projekt budżetu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. 460 mln zł, którymi dysponuje ministerstwo w części 44, to wydatki przeznaczone na osoby niepełnosprawne, a więc jest to 79% wydatków ogółem. Poza tymi środkami dysponujemy także środkami pozostałych funduszy. Ponadto osoby niepełnosprawne korzystają z Funduszu Inicjatyw Obywatelskich i Europejskiego Funduszu Społecznego. Tak więc przeznaczyliśmy wiele środków na ten cel. Rozumiem pana stanowisko.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Pan poseł Sławomir Piechota poruszył problem aparatów słuchowych. Akurat ich refundacja należy do Narodowego Funduszu Zdrowia, a nie ministra pracy i polityki społecznej. Muszę powiedzieć, że ogólny koszt w zasiłkach rodzinnych wynosi 10.500 mln zł, natomiast pomoc dla 6-latków wynikająca z ustawy o zasiłkach rodzinnych, to jest 23 mln zł. Sądzę, iż przy takiej skali wydatków nie jest to duża kwota. Nawet minister finansów, który ma zwykle węża w kieszeni, wydał pozytywną opinię na temat tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Wnoszę o zakończenie pierwszego czytania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że wniosek został przyjęty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Pan poseł widzi, że zgłaszam się, gdyż chcę zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Mam prawo zgłaszać wnioski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Tak, ale zgłaszałam się przed panem, a pan udaje, iż tego nie dostrzega.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Czy ktoś jest przeciwny mojemu wnioskowi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Tak. Zgłaszam sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Jeżeli jest sprzeciw, to musimy przystąpić do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Kto jest za zakończeniem pierwszego czytania?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Stwierdzam, że Komisje 25 głosami, przy 10 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, zakończyły pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Teraz proponuję, abyśmy przeszli do prac nad projektem. Czy jest sprzeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Tak. Zgłaszam sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Tak więc musimy przejść do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Dlaczego nie dopuszcza pan posłów do głosu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Zgłoszono wniosek i należy go przegłosować. Posłów dopuszczę do głosu podczas procedowania nad ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Pan daje pierwszeństwo swoim wnioskom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Kto jest za przyjęciem mojego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Stwierdzam, że Komisje 26 głosami, przy 9 przeciwnych i braku wstrzymujących się, postanowiły podjąć prace nad projektem ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselSlawomirPiechota">Pan poseł Rajmund Moric łamie regulamin Sejmu, gdyż nie dopuszcza posłów do głosu. Jest to niedopuszczalne i dlatego opuszczam salę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Stwierdzam również, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne. Przechodzimy do procedowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Proszę mi wyjaśnić, na jakiej zasadzie pan poseł nie zgłaszając się do głosu oraz nie stwierdzając, czy chcę zgłosić wniosek formalny, udzielił sobie głosu i przegłosował swój wniosek formalny. Zaznaczam, iż zgłaszałam się i było to widoczne.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Stanowczo protestuję przeciwko takiemu prowadzeniu Komisji. Myślę, że na tej sali nie ma osoby, która byłaby przeciwna przyjęciu tego projektu, ale sposób prowadzenia Komisji pozostawia wiele do życzenia. Dlaczego prezydium ponownie zwołuje posiedzenie skoro posłowie zdecydowali o przerwaniu posiedzenia? Pan poseł Rajmund Moric nie ujawnił nam, jaki motyw spowodował, że dwa dni później w tym samym składzie spotykamy się ponownie. Oczekuję wyjaśnień. Dodatkowo powiem, że pan poseł próbuje z nami siłowo przeprowadzać tego typu rozstrzygnięcia i stanowczo temu protestuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Na szczęście nasze posiedzenia są nagrywane i protokołowane. Każda osoba może sobie wyrobić pogląd oraz zastanowić się, czy od początku nie „sypano piasku w tryby” tej ustawy. Dzisiejszy przebieg dyskusji też nam na coś wskazuje. Do wszystkich posłów przychodzą dramatyczne listy, a więc nie wiem, czy słuszne jest używanie w tej dyskusji argumentu, że brakuje pieniędzy dla niepełnosprawnych, gdyż jest to chwyt poniżej pasa. Dodam, że dla wielu rodzin nawet kilkadziesiąt złotych to bardzo dużo. Nie chcemy niczego robić siłą. Pani poseł jest doświadczonym parlamentarzystą i doskonale wie, iż ta ustawa jest bardzo prosta, a utrudnianie nad nią pracy jest faktem. Przykładem jest żądanie formalno-prawnego stanowiska rządu, które nie jest obligatoryjne. To jest skandal. Przepraszam za moje zdenerwowanie, ale czekają rodziny oraz 230 tys. dzieci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Panie pośle, od kiedy zaczyna się zerówka – od września czy przed wyborami?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Upominam panią poseł, że nie udzieliłem jej głosu.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Komisje podjęły stosowne decyzje i przystępuję do procedowania. Jeżeli posłowie chcą wyjaśnień, to każde ugrupowanie ma swojego przedstawiciela w prezydium Komisji i proszę się ich zapytać, dlaczego tak postąpiliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Ale my chcemy usłyszeć odpowiedź od pana posła. Zgłoszono pytanie i proszę na nie odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Odpowiadam państwu, ale pani poseł Izabela Jaruga-Nowacka nie da mi tego uczynić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Proszę na nas nie krzyczeć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Nie krzyczę tylko głośno mówię, gdyż jest harmider na sali. Prezydia Komisji podjęły decyzje i posiedzenie zostało zwołane. Dyskusja została rozpoczęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselMagdalenaKochan">I zaraz zamknięta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Tak, ponieważ pani poseł Maria Nowak wniosła o jej zamknięcie i przejście do procedowania. Tak więc zgłosiłem taki wniosek formalny, a to, że jestem przewodniczącym nie oznacza, iż muszę zabierać głos po wszystkich posłach. Mogę sobie udzielić głosu w stosownej sytuacji. Przechodzę do kontynuowania naszego posiedzenia, czyli do rozpatrywania ustawy.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Tytuł ustawy. Czy są uwagi? Nie słyszę, a więc uznaję, że tytuł został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Przechodzimy do art. 1. Czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuBogdanCichy">Nasza propozycja jest następująca, aby do art. 14 wprowadzić jeszcze jedną zmianę i ust. 2 nadać brzmienie: ”Dodatek przysługuje raz w roku, w związku z rozpoczęciem roku szkolnego lub obowiązkowego rocznego nauczania przedszkolnego, w wysokości 100 zł na dziecko”. Chodzi o to, aby dopisać element rocznego przygotowania przedszkolnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Co na to wnioskodawca?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Wydaje się to precyzyjne i bardzo logiczne. Dziękuję za podpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Rozumiem, że przejmuje pan ten zapis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Popieram go i zachęcam Komisje do jego przyjęcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Kto chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselSylwesterPawlowski">W którym rozdziale bądź paragrafie budżetu na 2007 r. przewidziano środki na ten cel? W jakiej wysokości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Wydatki na ten cel zostały przewidziane w dziale 852 – pomoc społeczna. Jest to dział 852.12 – świadczenia rodzinne, zaliczki alimentacyjne oraz składki na świadczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Przechodzimy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 1 wraz z poprawką do ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Proszę poczekać czekamy na kopie poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSBogdanCichy">Chciałbym dokonać modyfikacji poprawki. Podam jej nowe brzmienie: „Dodatek przysługuje raz w roku, w związku z rozpoczęciem roku szkolnego rocznego albo przygotowania przedszkolnego, w wysokości 100 zł na dziecko”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Czy poseł wnioskodawca przyjmuje taką treść?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Moje pytanie kieruję do ministerstwa. Czy ten dodatek będzie zaliczany do wysokości dochodu danej rodziny potrzebnego przy obliczaniu innych świadczeń?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Jesteśmy w trakcie procedowania. Ustaliliśmy tytuł, a teraz omawiamy art. 1. Przypominam, że zamknęliśmy dyskusję. Proszę, aby przedstawiciel rządu udzielił odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#DyrektorDepartamentuSwiadczenRodzinnychMinisterstwaPracyiPolitykiSpolecznejAlinaWisniewska">Chciałabym dopytać panią poseł, o jaki pani chodzi dochód?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Chodzi mi o dochód służący do wyliczania innych świadczeń rodzinnych, czyli do dodatków mieszkaniowych itp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#DyrektordepartamentuMPiPSAlinaWisniewska">Jeżeli chodzi o świadczenia rodzinne, to tego świadczenia nie wlicza się do dochodu, od którego zależą takie świadczenia. Jeżeli chodzi o dodatek mieszkaniowy, to jest on wliczany do dochodu, tak samo jak wszystkie świadczenia rodzinne, oprócz jednorazowych zapomóg i dodatków z tytułu urodzenia dziecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Przechodzimy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 1 wraz z poprawką. Nie słyszę sprzeciwu i uznaję, że Komisje przyjęły art. 1.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Przechodzimy do art. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSBogdanCichy">Proponujemy temu artykułowi nadać brzmienie: „Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z mocą od dnia 1 września 2006 r.”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Czy poseł wnioskodawca przyjmuje takie brzmienie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Tak, gdyż potwierdza ono naszą dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Jak nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że art. 2 został przyjęty. Czy jest sprzeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselSylwesterPawlowski">To nie jest sprzeciw tylko pytanie. Zasugerowałem się nauczaniem przedszkolnym, a nie przygotowaniem przedszkolnym. Nie jest tajemnicą, że część placówek pracuje już od 15 sierpnia, a nie od 1 września. Tak więc, czy dzieci, które rozpoczęły naukę w tym terminie, będą objęte tym dodatkiem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Taka jest intencja ustawy, ale nie wiem, czy z tego zapisu będzie można dokonać takich wypłat. Mam tutaj wątpliwość. Dotyczy to tylko tego roku szkolnego. Moje pytanie kieruję do legislatorów. Jak to będzie wyglądało w praktyce?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#DyrektordepartamentuMPiPSAlinaWisniewska">W ustawie o systemie oświaty w art. 14 ust. 3 napisano, że „dziecko w wieku 6 lat jest zobowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej”. Ust. 3a – „Obowiązek rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego”. Ja czytam to następująco, że jeżeli dziecko zaczęło uczęszczać od 15 sierpnia, to i tak ten obowiązek jest dopiero od 1 września, gdyż wtedy zaczyna się rok szkolny. Tak więc nie ma żadnego problemu, aby objąć te dzieci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Może tutaj zapisać: „z mocą od początku roku szkolnego 2006-2007”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselHenrykGolebiewski">Idąc w kierunku wyeliminowania problemu, który zauważył pan poseł Sylwester Pawłowski zapiszmy: „od roku szkolnego 2006-2007”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Czy Biuro Legislacyjne chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSBogdanCichy">Podtrzymujemy propozycję, którą zgłosiliśmy „od dnia 1 września 2006 r”, ponieważ wydaje nam się, iż jest ona bardziej czytelna. Państwo proponujecie rozwiązanie, od którego trzeba będzie wyprowadzać konkretną datę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Nie jestem prawnikiem, ale tutaj nie chodzi o datę, ale o podkreślenie danego roku szkolnego. Tak więc wydaje mi się, iż taki zapis obejmie również dzieci, które zaczęły naukę od 15 sierpnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#DyrektordepartamentuMPiPSAlinaWisniewska">Nakładają się tutaj dwie daty – są one jednakowe, ale dotyczą różnych zdarzeń. 1 września jest dniem rozpoczęcia roku szkolnego i okresu zasiłkowego. Chodzi o to, że ci, którzy mają takie uprawnienia, to od tego okresu otrzymają kolejne świadczenia. Zapis „z mocą od 1 września” oznacza, iż te osoby otrzymają wyrównanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Przechodzimy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że art. 2 został przyjęty. Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 2.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Przechodzimy do głosowania nad całością ustawy. Kto jest za przyjęciem ustawy w całości?</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Stwierdzam, że Komisje 28 głosami, przy braku przeciwnych i 8 wstrzymujących się, postanowiły przyjąć projekt ustawy w całości.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Pozostaje nam wyznaczenie posła sprawozdawcy. Zgłaszam kandydaturę pana posła Tadeusza Cymańskiego.</u>
          <u xml:id="u-65.4" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Kto jest za przyjęciem kandydatury pana posła Tadeusza Cymańskiego na posła sprawozdawcę?</u>
          <u xml:id="u-65.5" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie wybrały posła Tadeusza Cymańskiego posłem sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-65.6" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Czy na sali jest obecny przedstawiciel Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzedstawicielkaUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejKatarzynaMajcher">Na podstawie upoważnienia sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej muszę poinformować, że przedmiot tego projektu nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Chciałabym zobowiązać pana posła Rajmunda Morica do rzetelnego sprawozdania ze sposobu procedowania nad tą ustawą. Proszę zwrócić uwagę na fakt, że nie dopuszczano posłów do dyskusji. Kolejny raz obserwuję, że inne zdanie oraz dostrzeganie nieprawidłowości w zachowaniu procedur, a także dbałość o finanse publiczne budzi niezadowolenie. Nie można demagogicznie stwierdzać, że jeśli rozmawiamy na temat jednego zasiłku, to nie można pytać o kolejne. Uważam, iż niedopuszczalne jest cenzurowanie wypowiedzi posłów. Każdy z nas podkreślał, iż nie jest przeciwny tej ustawie. Muszę także zwrócić uwagę na niechlujność w przygotowywaniu dokumentów oraz o niewiedzę. Protestuję przeciwko temu, aby pan poseł Rajmund Moric wyrażał opinie o posłach w taki sposób, którego oni sobie nie życzą. Mam nadzieję, że następnym razem każdy z posłów zostanie dopuszczony do głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Pracujemy zgodnie z regulaminem Sejmu. Każdy z posłów może zabrać głos. Nie wyrażam opinii o żadnych posłach. Takie jest normalne procedowanie.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PrzewodniczacyposelRajmundMoric">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>