text_structure.xml 20.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaSobecka">Otwieram posiedzenie Komisji Rodziny i Praw Kobiet. Tematem posiedzenia jest uchwalenie dezyderatu Komisji w sprawie zwalczania zjawiska prostytucji, sutenerstwa i stręczycielstwa. Temat jest konsekwencją wniosku zgłoszonego po drugim posiedzeniu Komisji, co zostało zapisane w protokole. Obecnie przedstawiam Komisji projekt dezyderatu w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelAnnaSobecka">Czy ktoś chce zgłosić propozycje zmiany porządku posiedzenia? Nie zgłoszono uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelAnnaSobecka">Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia Komisji został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelAnnaSobecka">Projekt dezyderatu został posłom dostarczony do skrytek. Dokument będzie skierowany do Prezesa Rady Ministrów. Zwracam się do posłów o wyrażanie opinii, co pozwoli Komisji na pełniejsze uzasadnienie dezyderatu od strony merytorycznej. Jeszcze przed rozpoczęciem posiedzenia zostały zgłoszone dwie propozycje w omawianej sprawie. W tej sprawie także proszę o wypowiedzi. Pierwsza propozycja dotyczy powołania podkomisji złożonej z 3-4 posłów, która rozpatrzy obecny projekt oraz przedstawi kolejny projekt w tej sprawie. Podkomisja zajmie się w szczególności sprecyzowaniem sprawy, o której jest obecnie mowa w ostatnim akapicie projektu, dotyczącej art. 142 Kodeksu wykroczeń. Chodzi o ewentualne uzupełnienie treści wspomnianego przepisu, co pozwoliłoby usprawnić pracę wszystkich służb zajmujących się zwalczaniem prostytucji z udziałem nieletnich. Na tym polegała druga propozycja dotycząca obecnie przedstawionego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselDariuszKleczek">Nawet czytając projekt po raz pierwszy, od razu widać potrzebę wprowadzenia kilku poprawek stylistycznych i merytorycznych. Dlatego właściwym rozwiązaniem byłoby powołanie podkomisji do opracowania poprawionego projektu. Proponuję, aby podkomisja spotkała się jeszcze w trakcie obecnego posiedzenia Sejmu, aby załatwienia sprawy nie przeciągać w czasie. Podczas przerwy w obradach, po dzisiejszych głosowaniach, ustaliliśmy, że takie spotkanie byłoby możliwe już w przyszłym tygodniu. Jeżeli Komisja zdecyduje o powołaniu podkomisji, to zgłaszam akces do pracy nad projektem dezyderatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Chcę zwrócić uwagę, że przedstawiony projekt wymaga zmian. Przyznam, że przygotowałam propozycję poprawek. Wydaje mi się, że najistotniejszą sprawą jest rozumienie zjawiska prostytucji, o czym mowa w czwartym akapicie projektu dezyderatu. Napisano tam m.in., że: „w ocenie Komisji prostytucja jest groźnym czynnikiem kryminogennym generującym zachowania przestępcze i patologiczne (np. alkoholizm, narkomania), jak również jest zjawiskiem demoralizującym nieletnich”. Chcąc precyzyjnie określić zjawisko, należy napisać jeszcze co najmniej o przemocy seksualnej. Przede wszystkim musimy dokonać własnej oceny zjawiska. Uważam, że dalsze prace powinny pójść w tym kierunku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaSobecka">Chcę poinformować posłów, że sformułowania zawarte w projekcie dezyderatu są w dużej części zaczerpnięte z materiałów, które Komisja otrzymała w marcu i maju br. z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz od Komendy Głównej Policji. Na posiedzeniu Prezydium Komisji zostały zgłoszone także wątpliwości dotyczące akapitu 3, w którym zapisaliśmy: „szczególnie po roku 1990 wyraźnie wzrosła liczba tzw. salonów masażu i odnowy biologicznej, które są nieoficjalnymi domami publicznymi”. Takie stwierdzenie dosłownie przejęliśmy z materiałów dostarczonych Komisji przez MSWiA. Mam świadomość, że wykorzystane w projekcie stwierdzenie może budzić wiele wątpliwości, ponieważ obraża ono właścicieli niektórych salonów, którzy prowadzą uczciwą i profesjonalną działalność.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacaposelAnnaSobecka">Rozumiem intencje zawarte w wypowiedzi poseł Izabeli Jarugi-Nowackiej, ale też trudno nie zgodzić się z faktem, że prostytucja jest groźnym czynnikiem kryminogennym. Szczególnie groźna jest prostytucja z udziałem małoletnich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Sama także zwróciłam uwagę na stwierdzenie dotyczące salonów masażu i odnowy biologicznej. Jest to błąd w materiałach MSWiA, którego Komisja nie powinna powielać. W mojej wypowiedzi zostało zawarte pytanie, co Komisja chce uzyskać od rządu, formułując proponowany dezyderat. Chodzi bowiem o to, abyśmy sami uświadomili sobie, czego oczekujemy od rządu. Dlatego sformułowanie treści dezyderatu musi być dostosowane do oczekiwanych przez Komisję działań rządu. Czy Komisja oczekuje tylko bezwzględnego respektowania obowiązującego prawa w zakresie ochrony małoletnich? Czy może Komisja chce również odnieść się do problemu agencji towarzyskich? Jeżeli nie chcemy odnosić się do problemu agencji towarzyskich, wówczas nie piszmy o nich w dezyderacie. Intencja mojego pytania polegała na tym, co Komisja chce osiągnąć, kierując dezyderat do Prezesa Rady Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaSobecka">Bardzo mi zależy, aby prawo w tym względzie nareszcie było respektowane. Szczególnie chodzi o ochronę małoletnich. Jednakże chodzi także o agencje towarzyskie, które generują wiele innych zjawisk patologicznych. W dezyderacie należy zatem zwrócić uwagę, że prawo w omawianym zakresie nie jest respektowane. Brak stosowania prawa posłowie mieli okazję stwierdzić także, oglądając film dostarczony Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJoannaSenyszyn">Moje uwagi także idą w omawianym wyżej kierunku. Jestem natomiast zaniepokojona postawieniem znaku równości między zjawiskami, które nie są przestępstwem, a zjawiskami będącymi przestępstwami. Już w samym tytule dezyderatu stwierdzamy, że dotyczy on zwalczania zjawiska prostytucji. Tymczasem prostytucja nie jest przestępstwem, a w dalszej części tytułu jest mowa o sutenerstwie i stręczycielstwie, co jest już przestępstwem. W moim odczuciu dezyderat dotyczy przede wszystkim zjawiska prostytucji z udziałem nieletnich. Takie zjawisko jest przestępstwem. Czy projektowany dezyderat nie powinien odnosić się przede wszystkim do tego aspektu? Wydaje się, że byłoby to bardzo celowe.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselJoannaSenyszyn">Projekt wymaga także zmian merytorycznych. Dla przykładu w 3. akapicie napisano „prostytucja nie jest w Polsce karana, co nie oznacza, że jest też zalegalizowana”. Pojęcie zalegalizowania nie jest w istocie jednoznaczne. Jednak w prawie obowiązuje ogólna zasada, że wszystko, co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone. Komisja nie może zatem stwierdzać, że prostytucja w Polsce jest nielegalna. Prostytucja nie jest natomiast zabroniona. Jeżeli zaś wykorzystywani są nieletni, wówczas jest to zupełnie inny aspekt zjawiska. Chodzi mi o to, że były podejmowane różnego rodzaju próby walki z prostytucją, jako zjawiskiem społecznym. Do tego rodzaju działań brak jednak umocowania prawnego, ponieważ prostytucja nie jest zabroniona.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselJoannaSenyszyn">Czy w danej sytuacji nie powinniśmy skoncentrować się w dezyderacie na tym, co jest przestępstwem? Tak należałoby uczynić, poczynając od tytułu. Trudno wymagać od rządu stanowiska w sprawach, które nie są przestępstwem. Zbyteczne jest domaganie się od rządu stanowiska wobec zjawiska, które w gruncie rzeczy jest dozwolone. Wydaje mi się, że w przedstawionym projekcie dezyderatu proporcje zostały nieco zachwiane. Sprawy najważniejsze umieszczono dopiero na końcu dezyderatu. Mam na myśli kwestie dotyczące prostytucji z udziałem nieletnich.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselJoannaSenyszyn">Nie wiem, czy powołanie podkomisji jest najlepszym rozwiązaniem. Może udałoby się sformułować dezyderat w gronie całej Komisji. Chcę jeszcze raz podkreślić, że dezyderat powinien służyć czemuś konkretnemu. Dla mnie nie do przyjęcia jest stwierdzenie Komisji, żeby zwalczać coś, co nie jest przestępstwem i traktować dane zjawisko na równi z tym, co jest przestępstwem. Musimy rozróżniać zjawiska, którymi się zajmujemy. Chociaż nie należę do miłośników obecnego rządu, to uważam, że nie można rządu stawiać w sytuacji, iż sam nie będzie wiedział, co ma zrobić po otrzymaniu dezyderatu w proponowanej formie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaSobecka">Nie wiem, czy posłowie zgodzą się ze mną, ale sama uważam, że wspomniane zdanie jest ważne. Fakt, że prostytucja jest dozwolona nie oznacza, że ma ona wymiar praworządny. Wydaje mi się, że w agencjach towarzyskich generuje się wiele zjawisk patologicznych, takich jak narkomania. Mówię obecnie tylko o świecie dorosłych. Wszelki brak respektowania prawa występuje natomiast wtedy, kiedy mamy do czynienia z prostytucją z udziałem małoletnich. Dowodem braku przestrzegania prawa był przedstawiony posłom reportaż filmowy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacaposelAnnaSobecka">Moje doświadczenia w pracy nad oficjalnymi dokumentami wskazują, że kilkuosobowa podkomisja poradzi sobie z zadaniem znacznie szybciej niż w gronie całej Komisji. W całej Komisji każdy coś dopowie, przez co traci się niepotrzebnie czas. Dlatego wydaje mi się, że potrzebne jest tylko jedno posiedzenie podkomisji, by sformułować projekt dokumentu uwzględniający różne punkty widzenia spraw. Opowiadam się za powołaniem podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Podzielam opinię, że redagowanie dezyderatu w gronie całej Komisji jest czymś niemożliwym do przeprowadzenia. Dlatego zgadzam się w kwestii powołania podkomisji. Chcę tylko zwrócić uwagę, ze wymiana opinii w trakcie obecnego posiedzenia jest na tyle ważna, by podkomisja miała wiedzę, czego Komisja oczekuje od rządu. Dlatego powtórzę swoją wcześniejszą myśl. Czy Komisja domaga się od rządu podjęcia konkretnych działań związanych ze zjawiskiem prostytucji? Jeżeli tak, wówczas chodziłoby o to, by rząd jakoś określił stanowisko w sprawie prostytucji. Nie mówię obecnie o przestępczości związanej z prostytucją, ani o wykorzystywaniu nieletnich, ponieważ w tej sprawie wszyscy się zgadzamy. Chodzi natomiast o to, czy chcemy, żeby nasz rząd jakoś się określił.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Na świecie funkcjonują dwa zasadnicze modele, jeżeli mówimy o relacji rządów do zjawiska prostytucji. W pierwszym przypadku prostytucja jest zalegalizowana. Legalizacja prostytucji wiąże się ze wszystkimi konsekwencjami, tzn. składkami emerytalno-rentowymi, możliwością działania związków zawodowych itd. Mimo legalności, co można stwierdzić na wielu przykładach, taki model nie zawsze dobrze funkcjonuje. Model szwedzki polega natomiast na uznaniu, że prostytucja jest nielegalna, a karany jest ten, kto korzysta z usług prostytutek. Teoretycy tego modelu znajdują uzasadnienie dla przyjętych rozwiązań prawnych, powołując się na filozofię pewnej przemocy, podmiotowego traktowania osoby itd. Także ten drugi model ma duże mankamenty, ponieważ Szwedzi i tak wyjeżdżają do innych krajów, gdzie zjawisko prostytucji jest nieuregulowane prawnie, lub tam, gdzie jest ona legalna.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Komisja może też uznać, że nie czuje się na siłach, aby występować z postulatami tego rodzaju. Dlatego może zwrócić się z kilkoma konkretnymi postulatami. Po pierwsze, chodzi o postulat przestrzegania prawa w tym zakresie, które ma chronić głównie osoby małoletnie. Zgadzam się przy tym z opinią przewodniczącej Komisji, że z prostytucją wiążą się często różne zjawiska kryminogenne. Jednak sformułowanie opinii, że prostytucja wywołuje zachowania przestępcze i patologiczne, jak narkomania, to niekoniecznie ma ścisły związek z tematem. W takim przypadku napiszmy w dezyderacie, że Komisji chodzi o narkotyki, a nie o prostytucję.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">W polskim prawie przewidziano karalność za czerpanie dochodów z prostytucji oraz zmuszanie do nierządu Są to zatem działania nielegalne. Dlatego w dezyderacie możemy postawić pytanie, jak rząd zamierza egzekwować przestrzeganie prawa w tym zakresie. Przecież agencje towarzyskie nie działają wyłącznie ku zadowoleniu chętnych, lecz czerpią konkretne zyski, tzn. korzyści. Może na podstawie obowiązującej sytuacji prawnej można będzie sformułować pytania, jak rząd zamierza egzekwować prawo. Chodzi m.in. o to, aby w gazetach, także związanych z prawicą, nie było całych stron mówiących o prostytucji. Także w tym przypadku mamy do czynienia z ewidentnym czerpaniem zysku z zamieszczania tego rodzaju ogłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Dlatego w Komisji musimy sami określić, czy stojąc na gruncie prawa, domagamy się jego egzekwowania. Może sformułujemy wniosek, aby zmienić prawo w Polsce. Dlatego wspomniałam o dwóch możliwych do zastosowania modelach prawnych. Mówiłam, że istnieją dwa modele w omawianym zakresie. Muszę jednak dodać, że występuje także trzeci, najpopularniejszy model, kiedy państwo nie robi nic i udaje, że nie widzi się zjawiska prostytucji. Tak jest w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Jeżeli chcemy uzyskać konkretny rezultat po przekazaniu dezyderatu, wówczas musimy określić nasze oczekiwania. Ponadto członkowie podkomisji powinni uzyskać czytelne wskazówki, by opracować projekt, zgodny z oczekiwaniami Komisji. Komisja musi więc wcześniej wypracować własne stanowisko, uwzględniając wiele opinii i dochodząc do porozumienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaSobecka">Na temat radzenia sobie z egzekwowaniem prawa przez rząd mogliśmy przekonać się praktycznie, wysłuchując przedstawicieli Komendy Głównej Policji. Te służby na co dzień zajmują się zjawiskiem prostytucji i starają się bezpośrednio egzekwować prawo. Sama uważam, że podejmowane działania są za słabe i jest ich za mało. Ktoś musi się wreszcie zdecydować na podjęcie bardziej zdecydowanych działań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselDariuszKleczek">Zgłoszone w dyskusji uwagi zasugerowały kierunki prac podkomisji. Zgadzam się, że obecny projekt wymaga zmian redakcyjnych i merytorycznych. Już w tytule jest mowa o zwalczaniu zjawisk, które nie są w istocie zwalczane przez prawo. Powinniśmy unikać tego rodzaju sytuacji. Jeżeli w tytule jest mowa o prostytucji, wówczas koniecznie trzeba dodać, że chodzi o prostytucję nieletnich. Dalszą część tytułu można pozostawić bez zmian. Chcąc jednak dodać coś jeszcze, można uzupełnić tytuł o sformułowanie, które na roboczo proponuję nazwać: „oraz przestępczych działań związanych z prostytucją”. Mam na myśli takie zjawiska, jak handel ludźmi, narkomania itd. Pracując nad obecnie przedstawionym projektem, widzieliśmy potrzebę zwrócenia uwagi na różne działania przestępcze, ale utknęliśmy tylko na alkoholizmie i narkomanii. Tymczasem te ostatnio wymienione zjawiska stanowią kropelkę w morzu problemów.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselDariuszKleczek">Zmiana tytułu dezyderatu pokazuje lepiej, o co chodzi w całej sprawie. Już w treści dezyderatu moglibyśmy żądać, aby działania rządu związane z prostytucją nieletnich były ścigane z większą surowością, z zaangażowaniem większych sił i środków. Moglibyśmy domagać się ograniczenia skali zjawisk, które są nielegalne w świetle obowiązujących przepisów. Jeżeli chodzi o cytowane wcześniej zdanie w akapicie 4., to uważam, że należy wykreślić wyrazy alkoholizm i narkomania ujęte w nawiasie, ponieważ podane tutaj przykłady zjawisk przestępczych i patologicznych zbytnio zawężają zakres możliwych zagrożeń. W dalszej części tego zdania napisaliśmy: „jak również jest zjawiskiem demoralizującym nieletnich”. W tej części zdania proponuję dodać określenie „głównie” przed wyrazem „nieletnich”. Chodzi o to, że prostytucja demoralizuje nie tylko nieletnich. Tego rodzaju drobnych zmian także należałoby dokonać.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselDariuszKleczek">Formułując dezyderat, możemy kierować do rządu oczekiwania, ale także żądania. Sami musimy jednak określić katalog spraw, z którymi zwrócimy się do Prezesa Rady Ministrów. Uważam, że katalog spraw musimy poszerzyć o wiele zjawisk. Wymieniłem handel ludźmi, ale mam na myśli także inne, groźne zjawiska, będące konsekwencją prostytucji, które czasem dzieją się także w zaciszu domowym. Zjawisko przemocy i wykorzystywania kobiet do prostytucji nie ogranicza się bowiem do działalności grup przestępczych. Wspomniano już, że w modelu szwedzkim karany jest ten, kto korzysta z usług prostytutek. Jest to dobre rozwiązanie sprawy.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PoselDariuszKleczek">Nie ulega żadnej wątpliwości, że zgłoszone sugestie dotyczące treści dezyderatu są bardzo ważne. Zachęcam do dalszej dyskusji, która pozwoli nam zwrócić uwagę na ważne sprawy, dotychczas nie zauważone przez posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaSobecka">Kto jest za powołaniem podkomisji do opracowania projektu dezyderatu?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacaposelAnnaSobecka">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie powołała podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczacaposelAnnaSobecka">Oczekuję propozycji uczestnictwa w pracy podkomisji. Taką wolę zadeklarował już poseł Dariusz Kłeczek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Zgłaszam kandydaturę poseł Joanny Senyszyn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaSobecka">Czy poseł Joanna Senyszyn zgadza się wejść w skład podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJoannaSenyszyn">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselIreneuszRas">Zgłaszam kandydaturę poseł Joanny Skrzydlewskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJoannaSkrzydlewska">Nie zgadzam się. Jestem przewodniczącą innej podkomisji i nie mam możliwości pracy w nowej podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaSobecka">Rozumiem, że zgodę na pracę w podkomisji wyraziła poseł Elżbieta Ratajczak z Klubu Parlamentarnego LPR.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselGrzegorzKolacz">W imieniu naszego Klubu zgłaszam kandydaturę posła Leszka Sułka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselLeszekSulek">Wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaSobecka">Proszę o zgłoszenie kandydatury z Klubu Parlamentarnego PO.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselIreneuszRas">Zgłaszam się do pracy w podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaSobecka">Kto jest za kandydaturami zgłoszonymi do podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacaposelAnnaSobecka">Stwierdzam, że Komisja wyłoniła podkomisję do opracowania nowej wersji projektu dezyderatu. Wybranych proszę o pozostanie po posiedzeniu w celu wyboru przewodniczącego tego gremium.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacaposelAnnaSobecka">Zamykam posiedzenie Komisji Rodziny i Praw Kobiet.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>