text_structure.xml
82.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej i Sportu. Stwierdzam kworum. Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec nie wniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Witam państwa posłów oraz zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Informuję, że porządek dzienny został państwu dostarczony na piśmie. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przechodzimy do rozpatrzenia pierwszego punktu porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">b) plan finansowy Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Informuję, że Sejm podczas 26 posiedzenia, w dniu 17 października 2006 r. skierował projekt ustawy budżetowej na 2007 r. (druk nr 1000) do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia i przyjęcia sprawozdania do dnia 30 listopada br. Jednocześnie Sejm zalecił, aby poszczególne części projektu budżetu rozpatrzyły właściwe Komisje i przekazały Komisji Finansów Publicznych stanowiska zawierające wnioski, opinie lub propozycje poprawek wraz z uzasadnieniami. Proszę, aby ewentualne wnioski lub propozycje poprawek przekazywać na piśmie wraz ze wskazaniem źródła sfinansowania.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Proszę pana ministra Tomasza Lipca o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Proszę o udzielenie głosu dyrektor departamentu ekonomiczno-finansowego w Ministerstwie Sportu, pani Annie Klimek-Krypie celem przedstawienia prezentacji planu budżetu na rok 2007.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Proszę panią dyrektor o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Przedstawię państwu posłom projekt budżetu na 2007 r. w części 25 – Kultura fizyczna i sport. Zadania z działu 750 – Administracja publiczna w zakresie części 25 – Kultura fizyczna i sport objęte są działaniem Ministerstwa Sportu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">W projekcie ustawy budżetowej na 2007 r. w części 25 zaplanowano dochody budżetowe, ujęto plan wydatków budżetowych oraz plany finansowe 2 państwowych funduszy celowych: Funduszu Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów oraz Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, których dysponentem jest minister sportu.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">W dziale 25 – Kultura fizyczna i sport, w części dotyczącej dochodów przewiduje się plan w kwocie 403 tys. zł. Dochody będą realizowane w rozdziale 92604 „Instytucje kultury fizycznej” z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa oraz innych umów o podobnym charakterze w kwocie 213 tys. zł. Dotyczy to Centralnego Ośrodka Sportu. Ponadto w rozdziale 92695 „Pozostała działalność” przewidziane są dochody w kwocie 190 tys. zł z tytułu sprzedaży wydawnictw „Biblioteka trenera” i „Sport Wyczynowy”.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Wydatki w omawianej części zaplanowano w kwocie 244.719 tys. zł, co stanowi 105,3% planu wydatków po zmianach w 2006 r. W stosunku do ustawy budżetowej na 2006 r. odnotowujemy 10,2% wzrostu.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Budżet obejmuje 3 działy: dział 750 – Administracja publiczna w kwocie 12.676 tys. zł, dział 752 – Obrona narodowa w kwocie 10 tys. zł oraz dział 926 – Kultura fizyczna i sport w kwocie 232.033 tys. zł. Udział wydatków przeznaczonych na administrację publiczną w planowanej kwocie wydatków w części – 25 wynosi 5,2%, natomiast na dział 926 – Kultura fizyczna i sport – 94,8%. Odsetek wydatków na dział 752 – Obrona narodowa w odniesieniu do ogółu wydatków w części 25 nie przekracza 0,1%.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Projekt planu na 2007 r. w części 25 – Kultura fizyczna i sport, w dziale 750 Administracja publiczna wynosi 12.676 tys. zł, co stanowi 105% planu wydatków po zmianach na 2006 r., z przeznaczeniem 12.382 tys. zł na wydatki bieżące. Obejmują one kwotę 8 tys. zł przeznaczoną na świadczenia na rzecz osób fizycznych oraz wydatki bieżące jednostek budżetowych w kwocie 12.374 tys. zł. W ramach tych środków zostaną sfinansowane wynagrodzenia wraz z pochodnymi, czyli składkami na ubezpieczenia społeczne oraz Fundusz Pracy w kwocie 8408 tys. zł, a także wydatki rzeczowe przeznaczone na utrzymanie Ministerstwa Sportu w kwocie 3966 tys. zł. Z tych środków 154 tys. zł zostanie przeznaczone na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Środki na utrzymanie ministerstwa będą przeznaczone na zakup materiałów, energii elektrycznej, opłat telekomunikacyjnych, pocztowych, telefonicznych, czynszu za wynajem lokali biurowych, konserwację, naprawy sprzętu biurowego oraz koszty delegacji krajowych i zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Wydatki majątkowe zaplanowano w kwocie 294 tys. zł. Stanowi to 100% w stosunku do planu po zmianach w 2006 r. W ramach tej kwoty przewiduje się sfinansowanie: zakupu sprzętu informatycznego na kwotę 79 tys. zł, zakupu sprzętu kopiującego – 35 tys. zł oraz zakupu 2 samochodów osobowych – 180 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Projekt planu wydatków budżetowych na 2007 r. w dziale 752 – Obrona narodowa wynosi 10 tys. zł, co stanowi 250% planu według ustawy budżetowej na 2006 r. Środki zostaną przeznaczone na szkolenie ochronne pracowników Ministerstwa Sportu oraz pracowników jednostek podległych wykonujących zadania kultury fizycznej i sportu.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Projekt planu wydatków budżetowych na 2007 r. w dziale 926 – Kultura fizyczna i sport wynosi 232.033 tys. zł. Jest to o 5,3% więcej w stosunku do planu po zmianach w 2006 r. oraz 10,3% więcej w stosunku do ustawy budżetowej na 2006 r. W ramach tych środków zostaną sfinansowane dotacje w kwocie 209.999 tys. zł, świadczenia na rzecz osób fizycznych – 14.474 tys. zł, wydatki bieżące jednostek budżetowych – 6761 tys. zł oraz wydatki majątkowe – 799 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Postaram się omówić teraz wszystkie rozdziały w budżecie ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">W rozdziale 92603 – Komisja do Zwalczania Dopingu w Polsce przewidziano wydatki w kwocie 2715 tys. zł, co stanowi 100% planu po zmianach wydatków Komisji na 2006 r. W ramach tej kwoty będą realizowane wydatki bieżące w kwocie 2709 tys. zł, z tego wynagrodzenia wraz z pochodnymi 210 tys. zł, a także pozostałe wydatki związane z działalnością programową Komisji w kwocie 2499 tys. zł obejmującej również środki na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Wydatki majątkowe zostały zaplanowane w kwocie 6 tys. zł. Zostaną przeznaczone na zakup oprogramowania komputerowego dla Komisji.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Rozdział 92604 – Instytucje kultury fizycznej – Centralny Ośrodek Sportu przewiduje wydatki w kwocie 18.294 tys. zł, co stanowi 100% planu wydatków w tym rozdziale według ustawy budżetowej na 2006 r. W ramach tej kwoty zaplanowano dotację przedmiotową, stanowiącą dopłatę do usług szkolenia sportowego, świadczonego przez państwowy zakład budżetowy w wysokości 17.501 tys. zł, co stanowi 100% planu dotacji przedmiotowej w 2006 r. Ponadto została zaplanowana dotacja celowa przeznaczona na finansowanie zadań inwestycyjnych realizowanych przez COS w kwocie 793 tys. zł, tj. 100% planu wydatków majątkowych w 2006 r.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Plan wydatków budżetowych w rozdziale 92605 – Zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu wynosi 192.498 tys. zł. Jest to o 11,8% więcej niż w planie wydatków po zmianach w 2006 r. Środki w wysokości 175.900 tys. zł zostaną przeznaczone na sport kwalifikowany, a kwota 16.598 tys. zł na sport powszechny.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Na realizację zadań w zakresie sportu kwalifikowanego zlecanych stowarzyszeniom działającym w sferze kultury fizycznej i sportu zaplanowano środki w kwocie 175.900 tys. zł. Stanowi to 12,8% wzrostu w stosunku do środków z 2006 r. W 2007 r. priorytetem będzie program przygotowań olimpijskich Pekin 2008 oraz rozpoczęcie przygotowań do udziału w kolejnych zimowych igrzyskach olimpijskich, które odbędą się w Vancouver w 2010 r.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">W ramach tych środków realizowane będą najważniejsze zadania, czyli program przygotowań olimpijskich Pekin 2008 w kwocie 71.000 tys. zł, program przygotowań do mistrzostw świata i Europy w dyscyplinach olimpijskich – 61.300 tys. zł, stypendia sportowe dla zawodników kadry narodowej olimpijskiej – 14.800 tys. zł oraz program przygotowań do mistrzostw świata i Europy w dyscyplinach nieolimpijskich – 14.700 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Prawie 41% wydatków stanowią środki przeznaczone na program przygotowań olimpijskich Pekin 2008.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Środki przeznaczane na sport powszechny zaplanowano w kwocie 16.598 tys. zł. Jest to wzrost o 2,2%. Kwota obejmuje stypendia sportowe dla zawodników niepełnosprawnych w wysokości – 696 tys. zł. Obecnie stypendia otrzymują 83 osoby. W 2007 r. liczba ta wzrośnie do około 100 osób.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Zostało wprowadzone nowe zadanie w ramach sportu powszechnego, zlecone fundacjom występujące w pozostałej działalności. Chodzi o promocję aktywności fizycznej w kontekście zapobiegania nadwadze i otyłości. W 2007 r. na ten cel zostanie przeznaczone 800 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Największy udział w środkach przeznaczanych na sport powszechny ogółem, bo aż 29% ma program upowszechniania kultury fizycznej w rodzinie, różnych grupach zawodowych i społecznych.</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">W rozdziale 92695 – Pozostała działalność zaplanowano środki w kwocie 18.526 tys. zł. Jest to 68,3% w stosunku do planu po zmianach w 2006 r.</u>
<u xml:id="u-4.20" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Plan przewiduje przeznaczenie 14.747 tys. zł na świadczenia na rzecz osób fizycznych. Z tego zaplanowano na nagrody dla zawodników za wybitne wyniki we współzawodnictwie sportowym oraz trenerów i działaczy za szczególne osiągnięcia w działalności szkoleniowej oraz za zasługi dla sportu kwotę 5869 tys. zł, na świadczenia olimpijskie – 7305 tys. zł oraz świadczenia pieniężne dla byłych medalistów paraolimpijskich – 8605 tys. zł. Świadczenia olimpijskie przeznaczone zostaną na wypłaty dla 257 byłych olimpijczyków.</u>
<u xml:id="u-4.21" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Ponadto w rozdziale 92695 – Pozostała działalność przewiduje się środki na pozostałe zadania Ministerstwa Sportu w kwocie 4052 tys. zł, co stanowi 28,8% planu po zmianach na 2006 r. oraz 100% w stosunku do ustawy budżetowej 2006 r.</u>
<u xml:id="u-4.22" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">W ramach tych środków realizowane będzie opłacenie składek do organizacji międzynarodowych, wykonywanie niezbędnych analiz, ekspertyz i tłumaczeń, a także usług obcych świadczonych na rzecz przedsięwzięć sportowych realizowanych przez COS, Centralny Ośrodek Medycyny Sportowej, Instytut Sportu, Radę do Spraw Bezpieczeństwa Imprez Sportowych, a także inne zadania, które departamenty ministerstwa realizują w ramach swoich wewnętrznych budżetów.</u>
<u xml:id="u-4.23" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Omówię teraz państwowe fundusze celowe. Pierwszym z nich jest Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej, który działa na podstawie ustawy o grach i zakładach wzajemnych. Źródłem przychodów jest 80% wpływów pochodzących z dopłat do stawek w grach losowych stanowiących monopol państwa. Stan funduszu na początek roku planuje się na kwotę 1468 tys. zł, natomiast planowane przychody wyniosą 15.757 tys. zł, z czego prognozowane wpływy przez Totalizator Sportowy sp. z o.o. oraz Polski Monopol Loteryjny stanowić będą 514.627 tys. zł oraz odsetki bankowe w kwocie 3130 tys. zł, które zostaną przeznaczone na obsługę finansowo-księgową Funduszu w zakresie modernizacji remontów i dofinansowania inwestycji obiektów sportowych.</u>
<u xml:id="u-4.24" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Wydatki planujemy na kwotę 517.757 tys. zł, w ramach których przewidujemy środki na modernizację, remonty i dofinansowanie obiektów sportowych w kwocie 348.917 tys. zł, co stanowi 67,8% prognozowanych wpływów. Środki na rozwój sportu dzieci i młodzieży zaplanowano w kwocie 142.552 tys. zł, co jest 27,7% prognozowanych wpływów oraz środki na rozwój sportu osób niepełnosprawnych – 23.158 tys. zł, czyli 4,5% prognozowanych wpływów.</u>
<u xml:id="u-4.25" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">W ramach środków na rozwój sportu dzieci i młodzieży planuje się realizację dwóch przedsięwzięć, programu szkolenia i współzawodnictwa sportowego młodzieży uzdolnionej w kwocie 106.914 tys. zł – 75% kwoty przeznaczonej na program rozwoju sportu wśród dzieci i młodzieży. 35.638 tys. zł zostanie przeznaczone na program „Sport wszystkich dzieci”. Jest to 25% kwoty przeznaczonej na program rozwoju sportu wśród dzieci i młodzieży.</u>
<u xml:id="u-4.26" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">W ramach programu szkolenia i współzawodnictwa sportowego młodzieży uzdolnionej w kwocie 106.914 tys. zł dofinansowaniem zostaną objęte takie programy, jak: szkolenie kadr wojewódzkich, juniorów, młodszych juniorów oraz młodzików, w tym również dofinansowanie płac szkoleniowców najefektywniej pracujących z dziećmi i młodzieżą, czyli program Trener w kwocie 49.507 tys. zł. Udział w stosunku do całej kwoty na program wynosi 46%. Na szkolenie zawodników publicznych i niepublicznych w szkołach mistrzostwa sportowego oraz zawodników powołanych przez polskie związki sportowe do ośrodków szkolenia sportowego młodzieży przewiduje się kwotę 25.000 tys. zł, co stanowi 23% w stosunku do całości. Organizacja eliminacji wojewódzkich i zawodów finałowych ogólnopolskiej olimpiady młodzieży w sportach letnich i zimowych, halowych oraz biegach przełajowych zostanie sfinansowana kwotą 7750 tys. zł, czyli 7% udziału ogółem. Pozostawiona została rezerwa, zabezpieczenie środków na ewentualność niepełnego wykonania prognozowanych wpływów z Totalizatora Sportowego. Te środki zostaną rozdysponowane na zwiększenie zakresu rzeczowo-finansowego zadań w tym programie. Jest to kwota 17.837 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.27" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">W ramach programu Sport Wszystkich Dzieci realizowane będą może najważniejsze zadania, które również przedstawię. Będą to obozy sportowo-rekreacyjne dla dzieci i młodzieży, organizowane w ramach akcji Sportowe wakacje, w kwocie 9000 tys. zł, zakup i dystrybucja sprzętu sportowego – 6500 tys. zł, program Animator Sportu Dzieci i Młodzieży – 7600 tys. zł oraz organizacja masowych imprez sportowych i rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży – 6000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.28" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">W ramach programu Rozwijanie sportu wśród osób niepełnosprawnych w 2007 r. w kwocie 23.158 tys. zł realizowane będą następujące zadania: uczestnictwo sportowców niepełnosprawnych w igrzyskach paraolimpijskich, mistrzostwach świata i Europy i innych imprezach mistrzowskich rangi międzynarodowej i krajowej w kwocie 6000 tys. zł, uczestnictwo osób niepełnosprawnych zajęciach sekcji sportowych i rekreacyjnych – 5000 tys. zł, uczestnictwo osób niepełnosprawnych w imprezach rekreacyjno-sportowych – 4300 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.29" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Przychodami w Funduszu Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów są opłaty stanowiące 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług reklam napojów alkoholowych. Wynika to z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Projekt budżetu na 2007 r. przedstawia się następująco: stan środków na początek roku wynosi 29.530 tys. zł. Prognozowane przychody z tytułu opłat wyniosą 15.500 tys. zł, co stanowi 100% przewidywanych przychodów w 2006 r. oraz planowane wydatki – 22.630 tys. zł, w tym 4 tys. zł na opłaty bankowe. Stan środków na koniec roku wyniósł 2400 tys. zł. Największymi kontrahentami, którzy wpłacają opłaty z reklam jest Telewizja Polska S.A., Telewizja Polsat oraz TVN.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Dziękuję za prezentację.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Otwieram dyskusję. Proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Po raz pierwszy, odkąd od 13 lat jestem posłem, minister konstytucyjny nie przedstawia najważniejszej ustawy budżetowej. Minister Tomasz Lipiec najwyraźniej uznał, że mamy do czynienia z zestawieniem danych pokazanych w słupkach. Jest to tymczasem najważniejsza ustawa, która daje posłom odpowiedź na pytanie, co minister za pomocą środków budżetu państwa chce osiągnąć i jakie cele zrealizować.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Po drugie, należy popatrzeć na uwarunkowania makroekonomiczne, czy rzeczywiście tak, jak oczekiwało tego środowisko sportowe, minister konstytucyjny będzie w stanie wywalczyć lepszą pozycję wydatków w budżecie państwa na kulturę fizyczną i sport. Tak było, co chcę podkreślić, w 2006 r. Nie mogę jednak tego samego powiedzieć o 2007 r. z oczywistych względów, czyli uwarunkowań makroekonomicznych. Prezentują się one następująco: wzrost PKB o 4,6%, wzrost cen towarów i usług o 1,9%, realny wzrost nakładów z wyłączeniem wydatków administracyjnych o 1%. Niekoniecznie trzeba się z tym zgadzać, ale do tej pory nikt nie podważał takich danych. Nie można zatem powiedzieć, że mamy do czynienia z dynamicznym wzrostem lub że udało się uzyskać lepszą pozycję wydatków w budżecie państwa na kulturę fizyczną i sport. Występuje minimalnie spadkowa tendencja wielkości wydatków na omawiany cel. Ktoś inny dobrałby inne słowa. Mówię jednak o założeniach makroekonomicznych i proszę popatrzeć na to, jak wydatki na kulturę fizyczną i sport mają się do wydatków administracyjnych w porównaniu do zeszłego roku. Udział pierwszych wydatków w PKB również się zmniejszył. Sądzę, że jeśli zwracalibyśmy uwagę jedynie na obraz widziany z pomocą wskaźników, to byłby on taki, o jakim mówiła pani dyrektor Anna Klimek-Krypa, choć w uzasadnieniu do projektu budżetu państwa są podane inne. Rok 2007 nie będzie należał w związku z tym do czasu, kiedy zwiększą się wydatki na kulturę fizyczną i sport. Nie chodzi mi o konkretne działy, ale o wydatki ogółem.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Należy również wspomnieć o uwarunkowaniach formalno-prawnych. Zostaje zlikwidowana tzw. sportowa ulga podatkowa. Pan minister w odpowiedzi na interpelację powiedział, że podejmował działania wewnątrz rządu, aby ją udoskonalić oraz zachować. Niestety nie spotkało się to ze zgodą innych członków rządu.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Decyzją władz światowych oraz europejskich piłki nożnej sprawa rozstrzygnięcia miejsca organizacji mistrzostw Europy EURO 2012 została przełożona.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Myślę, że nasze wysiłki, o których była mowa na poprzednim posiedzeniu Komisji, nie zostaną zmarnowane w związku z zakończeniem wydatkowania rezerwy celowej w 2006 r. Wiem, że decyzja zapadła później, kiedy rząd pracował nad budżetem. Obecnie nasza Komisja powinna zasygnalizować, a pan minister poinformować nas, o jaką kwotę chodzi, by projekt kontynuować do momentu przeprowadzenia pozytywnych dla nas wszystkich zmian. Sądzę, że Komisja w tej sprawie powinna zająć stanowisko i przekazać je w formie pisemnej do Komisji Finansów Publicznych. Powinno ono dotyczyć np. uruchomienia stosownej rezerwy.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Druga sprawa wiąże się z zapowiedziami omówionymi przez pana ministra Tomasz Lipca w imieniu rządu, a przedstawionymi na piśmie. Odnosi się to do pozytywnego stanowiska rządu w sprawie świadczeń dla medalistów zawodów „Przyjaźń 84”. Pan minister w piśmie przekazanym nam stwierdził, że jest pozytywne stanowisko. Prace trwają, ale nie ma zarezerwowanych środków budżetowych na ten cel. Jeśli w dalszym ciągu tak się dzieje, to należy utworzyć stosowną rezerwę celową w czasie prac nad budżetem, aby nasza Komisja wystąpiła o środki finansowe, jak się stało w pracach nad budżetem w 2006 r., jeśli chodzi o rezerwę na świadczenia dla medalistów igrzysk paraolimpijskich. Sygnalizuję ten problem, abyśmy jako Komisja o tych dwóch sprawach nie zapomnieli w trakcie prac, jeżeli chcemy podtrzymać rozpoczęte prace nad ustawą, która przyzna uprawnienia do renty olimpijskiej medalistom podczas zawodów „Przyjaźń 84”. Są to uwarunkowania dodatkowe, formalno-prawne, które towarzyszą naszym pracom nad budżetem.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Przejdę do poszczególnych zapisów zawartych w projekcie ustawy budżetowej. Wiem, że są znacząco większe środki na przygotowania olimpijskie, natomiast jeśli chodzi o Centralny Ośrodek Sportu, bo rozumiem, że część tych zadań będzie tam realizowanych, to chodzi o zwiększoną dotację do szkolenia sportowego itp. Wydatki przewidziane są na identycznym poziomie, jak w 2006 r. Chcę spytać, czy nie ma tu jakiejś kolizji, ponieważ część przygotowań będzie realizowana poza COS. Proszę wyjaśnić, czy większe fundusze są zarezerwowane jedynie na sprawy, które będą realizowane poza COS, czy jest też szansa na to, aby przygotowania olimpijskie także tam się odbywały. Jeśli tak, to przypominam, że COS nie ma zaplanowanych większych środków na 2007 r., chyba że stanie się to kosztem innych działań, pozaolimpijskiego szkolenia w COS. Tych środków w pierwszej kolejności musi wystarczyć na przygotowania olimpijskie. Proszę o wyjaśnienie tej sprawy.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o nakłady na upowszechnianie sportu i kultury fizycznej, to obserwujemy stagnację. Funduszy zaplanowano tyle, co w poprzednim roku budżetowym. Na tym samym poziomie finansowania są od kilku lat 2 programy związane z upowszechnianiem sportu i kultury fizycznej w środowisku wiejskim i akademickim. Trzeba jednak podkreślić, że środowisko akademickie zostało docenione. Jest nowy program finansowany ze środków z dopłat do gier liczbowych. W związku z tym działania podejmowane przez resort sportu uzyskały akceptację również na posiedzeniu Komisji i są rozwijane w środowisku akademickim.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W środowisku wiejskim natomiast, jeśli chodzi o finansowanie zadań związanych ze sportem oraz kulturą fizyczną z budżetu, jest kolejny rok stagnacji. Może jednak okaże się inaczej po odpowiedzi pana ministra na temat tego, ile zostało wydane w tym roku na upowszechnianie sportu w środowisku wiejskim. Wiem jednak, że część środków przeznaczona na ten cel mogła nie zostać wydana. Jeśli chodzi o ten dział to w projekcie budżetu na 2007 r. znajduje się o 500 tys. zł środków więcej przeznaczonych na ośrodki szkolenia sportowego finansowane ze środków z dopłat do gier liczbowych.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Istnieje nowy program dotyczący promocji aktywności fizycznej w kontekście zapobiegania nadwadze i otyłości. Odbywa się to jednak kosztem programu, który w ubiegłym roku był w większym stopniu finansowany, a dotyczył upowszechniania kultury fizycznej w rodzinie oraz innych grupach społecznych. Jeśli chodzi o upowszechnianie sportu, nie zrobimy zatem kroku do przodu, ponieważ nie dysponujemy odpowiednimi instrumentami, chyba, że istnieją inne narzędzia, które nie zostały opisane w informacji przedstawionej przez ministerstwo.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o zadaniach sportu kwalifikowanego, to następuje wzrost o 12,8% planowanych wydatków w porównaniu z rokiem poprzednim. W przededniu przygotowań do Igrzysk Olimpijskich w Pekinie oraz realizacji innych programów jest to jak najbardziej zasadne. Czy taki wzrost wystarczy? Sądzę, że są tu obecni lepsi specjaliści, którzy zapewne w swoich wypowiedziach to określą. Fakt jest jednak pozytywny.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W elemencie działalności pozostałej, jak mówiła pani dyrektor Anna Klimek-Krypa, część została przeniesiona do działalności w zakresie upowszechniania sportu. Mam pytanie dotyczące wzrostu nakładów o 5% na administrację publiczną. Jest tam pozycja „zakup 2 samochodów” na kwotę 180 tys. zł. Pani dyrektor wspominała także o zakupie sprzętu komputerowego. Czy powody tego są takie, jak podano w opinii?</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o wynagrodzenie i zatrudnienie pracowników, to nie mam uwag, ponieważ wzrost płac wyniesie 3,4%, a zatrudnienie pozostanie mniej więcej na tym samym poziomie, co w poprzednim roku. Należy jednak pamiętać o tym, że kiedy likwidowano urzędy i instytucje, wówczas mówiono, że zmniejszy się liczba osób pracujących w sporcie, ponieważ będzie jedno centralne miejsce. Nie stało się tak jednak. W Ministerstwie Sportu pracuje 160 osób, więc mniej więcej tyle, ile pracowało w likwidowanych instytucjach.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Nakłady budżetowe na kulturę fizyczną i sport stanowią 31,2% ogółu wydatków. Musimy pamiętać o tym, że 68,8% sportu finansują obywatele, którzy grają w Totalizatorze Sportowym oraz prowadzą działalność reklamującą m.in. produkty alkoholowe. Tak to dziś wygląda. Tendencje minimalnie zmieniły się w kierunku zwiększenia udziału nakładów budżetowych z 30,7% w obecnym roku do 31,2% w 2007 r. Wobec powyższego nasuwają się pytania.</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Po pierwsze, odniosę się do Funduszu Zajęć Rekreacyjno-Sportowych dla Uczniów. Ostatnio pytaliśmy pana ministra Tomasza Lipca o sprawę ewentualnego zmniejszenia wpływów do tego funduszu, co może być efektem zapowiadanej przez innych ministrów nowelizacji przepisów. Ministerstwo Sportu podjęło już decyzję o tym, że ogłasza się konkurs. Do 15 listopada br. są przyjmowane wnioski. Środków finansowych jest tyle, ile zostało zaplanowane. W związku z powyższym warto ministrowi zdrowia lub wszystkim ministrom w czasie posiedzenia rządu powiedzieć, że jeśli będziemy nowelizować ustawę, która może spowodować zmniejszenie wysokości środków zarezerwowanych na fundusz, to należy utworzyć rezerwę. Jeżeli określone kwoty zostały podane do publicznej wiedzy, to należy mieć to na uwadze. Dostrzegam niestety pewne niebezpieczeństwo związane z nowelizacją, choć mam nadzieję, że pójdzie ona w innym kierunku i że się mylę.</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o wydatkowanie pieniędzy i cel, to jest to zgodne z rozporządzeniem, w formie procedury konkursowej. Nie mam żadnych uwag. Uważam, że jest to realizowane zgodnie z pomysłem ustawodawcy i z tym, co minister zawarł w rozporządzeniu.</u>
<u xml:id="u-6.16" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Odniosę się też do Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Abyśmy mogli ocenić realność planu, musielibyśmy znać wysokość wpływów w tym roku. Proszę o taką informację. Do połowy roku otrzymywaliśmy informacje, że nie jest zbyt dobrze, jeśli chodzi o wpływy. Jeśli taka tendencja się utrzymuje, to może nie udać się zrealizować planów. Wzrost zaplanowany jest w bardzo niewielkim stopniu, ale mimo wszystko należy sprawdzić czy jest to realne. Sprawdziłem, że wzrostu zaplanowano w wysokości 1,3%, a więc nawet poniżej wzrostu cen towarów i usług. Podsumuję tę sprawę. Proszę o informacje na temat wpływów w tym roku, jak się to odnosi procentowo do planów i czy założenia omawianego projektu budżetu oparte są na wnioskach z realizacji dochodów funduszu w bieżącym roku. Może przeprowadzono analizy, z których wynika, że wpływy się zwiększyły. Być może podwyżka do 2 zł nie wpłynęła na zmniejszenie liczby płacących. Nie wiadomo, czy kolejne gry nie zostaną opodatkowane dopłatą na cele kultury duchowej, co pozwoli wykonać ten plan.</u>
<u xml:id="u-6.17" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jeżeli chodzi o zadania, które są realizowane za pomocą środków z Funduszu Kultury Fizycznej, to po pierwsze inwestycje strategiczne. Jest to kwota przewyższająca 5000 tys. zł. Nowe inwestycje są niewielkie, więc proszę pana ministra Tomasza Lipca, aby zechciał powiedzieć Komisji, jakie planuje nowe inwestycje w ramach inwestycji strategicznych. Otrzymaliśmy z MS materiał dotyczący inwestycji strategicznych, który był wcześniej prezentowany na posiedzeniu Komisji. Możemy porównać, jakie dodatkowe inwestycje strategiczne są planowane za tę kwotę w 2007 r.</u>
<u xml:id="u-6.18" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Po drugie są to inwestycje terenowe. Relacje pomiędzy tymi dwoma rodzajami nie są wciąż idealne, ale zdajemy sobie sprawę z tego, że jest tendencja taka, aby pojawiało się jak najwięcej inwestycji strategicznych ważnych dla sportu polskiego. Jeśli chodzi o inwestycje terenowe, to chcę spytać o program, który został w tym roku rozpoczęty i dotyczy budowy boisk. Proszę powiedzieć, czy będzie on kontynuowany, jaka kwota będzie na to przeznaczona itp.</u>
<u xml:id="u-6.19" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Pozostałe zadania wiążą się ze szkoleniem sportowym i sportu powszechnego dzieci i młodzieży. Tu także sytuacja nie jest komfortowa. Nie wiemy nadal czy zadania są możliwe do wykonania. Na rozwijanie sportu wśród dzieci i młodzieży zaplanowano w porównaniu do bieżącego roku o 500 tys. zł więcej, o 25% więcej na upowszechnianie sportu, czyli program „Sport wszystkich dzieci”, 75% na program szkolenia sportowego. Relacje są mniej więcej takie, jak wskazaliśmy w naszym wniosku, choć wcześniej było 30% do 70%. Przewidziano więcej środków finansowych na szkolenie kadr wojewódzkich i trenera, plus 5000 tys. zł oraz na szkolenie w publicznych i niepublicznych szkołach mistrzostwa sportowego w kwocie 1450 tys. zł, także na ośrodki szkolenia sportowego prowadzone przez LZS. Mniej, o 670 tys. zł na organizacje współzawodnictwa w ramach ogólnopolskiej olimpiady młodzieży i nowe zadanie, czyli udział reprezentacji Polski w uniwersjadach i imprezach akademickich.</u>
<u xml:id="u-6.20" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Na program „Sport Wszystkich Dzieci” zaplanowano środki w podobnej wysokości, jak w poprzednim roku. Kwoty w niektórych pozycjach nawet uległy zmniejszeniu, bo w obecnym roku było przewidziane 6700 tys. zł na zakup i dystrybucję sprzętu sportowego, a planuje się kwotę 6500 tys. zł. O 80 tys. zł spadło zaplanowane dofinansowanie organizacji imprez sportowych i rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży. O 100 tys. zł mniej zaplanowano na akcję „sportowe wakacje”. Program „Animator Sportu Dzieci i Młodzieży” ma fundusze na poziomie z ubiegłego roku.</u>
<u xml:id="u-6.21" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o rozwój sportu osób niepełnosprawnych to nie mam uwag, natomiast chcę zgłosić pytanie. W wydatkach wymieniono uczestnictwo osób niepełnosprawnych w letnich i zimowych obozach rekreacyjno-sportowych. Z informacji, które uzyskałem z internetowej strony Ministerstwa Sportu wynika, że w 2006 r. na ten cel planuje się wydać kwotę 4200 tys. zł, a na 2007 r. przewidziano kwotę 3000 tys. zł. Proszę powiedzieć, czym jest to spowodowane, czy nagle zmniejszyła się liczna osób niepełnosprawnych, czy są inne przyczyny. To są właśnie wydatki, które zgodnie z przepisami ustawy przeznaczone są na rozwój sportu dzieci i młodzieży oraz osób niepełnosprawnych. Wszystkie pozostałe, czyli zdecydowana większość wydatków są przeznaczone na szkolenie sportowe osób niepełnosprawnych. Teraz jednak mówię o kwotach związanych z upowszechnianiem sportu, które zostały znacząco zmniejszone.</u>
<u xml:id="u-6.22" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chcę prosić, abyśmy wspólnie wypracowali, po odpowiedziach przedstawicieli Ministerstwa Sportu, wniosek, dotyczący dalszego promowania projektu EURO 2012, przyznania świadczeń dla medalistów zawodów „Przyjaźń 84” oraz kwestii wynikających z uwarunkowań prawnych lub wpływu budżetu z bieżącego roku na Fundusz Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów oraz Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Proszę, aby propozycje poprawek, wnioski i wszelki inne uwagi przekazywane były na piśmie, jak już wcześniej zaznaczyłem. Proszę nie zapomnieć o wskazaniu źródła finansowania przy propozycjach zwiększenia zaplanowanego budżetu na określony cel.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselBeataBublewicz">Podzielam poglądy pana posła Tadeusza Tomaszewskiego, podobnie jak jego obawy dotyczące realizacji programu. Nie ma przecież pewności, co do otrzymania całości kwot przyznanych na ten rok z powodu mniejszych dochodów. Proszę przedstawicieli Ministerstwa Sportu o udzielenie odpowiedzi na pytanie, jaka jest gwarancja, że dochody będą wyższe w 2007 r., chodzi mi o program rozwijania sportu wśród dzieci i młodzieży w 2007 r.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselBeataBublewicz">Trudno jest też odnieść się do różnic przyznanych kwot, dlatego że w opracowaniu przygotowanym dla członków Komisji brak jest porównania wysokości kwot na poszczególne zadania w kolejnych latach. Myślę, że Ministerstwo Sportu powinno szczegółowo określić sposób i harmonogram przekazywania środków na ten cel. Nie może być przecież tak, że przekazywanie środków nie jest skorelowane z terminami realizowanych zdań w ramach zatwierdzonych planów.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselBeataBublewicz">Chcę także zapytać o nowe inwestycje o szczególnym znaczeniu, które są brane pod uwagę w planach na 2007 r. oraz o to, dlaczego kwota zaplanowana na stypendia dla zawodników niepełnosprawnych jest taka sama jak w 2006 r., gdy liczba zawodników w 2007 r. upoważnionych do pobierania stypendium, ma wzrosnąć z 83 osób do około 100 osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Proszę pana ministra Tomasza Lipca o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Rozumiem, że nie ma więcej pytań, bo chcę się odnieść do wszystkich głosów na raz.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Uważam, że pan poseł Tadeusz Tomaszewski zgłosił tak wiele uwag i pytań, że należy na nie odpowiedzieć od razu, chyba że państwo posłowie wolą inaczej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">W takim razie, kto z państwa posłów chce jeszcze zadać pytania lub zgłosić wnioski?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Mam prośbę o wyjaśnienie, w jaki sposób w 2007 r. zostanie rozpoczęty wielki proces inwestycyjny Narodowego Centrum Sportu w Warszawie. Proszę wskazać środki na przygotowanie dokumentacji lub realizację tego zadania. Jaki jest harmonogram kluczowego zadania inwestycyjnego dla Polski? Dobrze by było, abyśmy w planie finansowym mogli odnaleźć pozycje, które świadczą o przygotowywaniu tego zadania inwestycyjnego.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Moje kolejne pytanie dotyczy także budżetu państwa, ale wybiega poza omawianą dziś jego część. Proszę wskazać, czy w budżecie państwa są przewidziane zadania inwestycyjne dotyczące inwestycji sportowych, np. w częściach dotyczących wojewodów, rezerw itp.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Chcę jednocześnie zapytać o jeszcze jedną kwestię. Od dłuższego czasu mówimy o problemie dotyczącym pomysłu oraz sposobu na upowszechnianie kultury fizycznej. Chodzi mi o masowość tego zjawiska, które można nazywać modą na sport. Występuje niestety spadek w stosunku do bieżącego roku o blisko 20% środków finansowych. Jaki jest tego powód? Jakie jest dodatkowe źródło, które powinno zaspokajać potrzeby? Wiemy, że jest to zadanie samorządów terytorialnych.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Zabrakło mi w projekcie wzmianki o środkach unijnych. Być może jest to kwestia pewnej schematyczności przygotowanych materiałów. W 2007 r. otrzymamy największe kwoty ze środków z funduszy europejskich. Rozumiem, że mają one swój szczegółowy sposób opisu w konkretnych programach operacyjnych, są przypisane dla konkretnych resortów oraz podmiotów oraz sposobu podziału, ale czy nie jest słusznym fakt, że nie mamy nigdzie wyodrębnionych środków na możliwość pokrycia udziału własnego na zadania, które mogłyby dotyczyć sfery kultury fizycznej i sportu po stronie inwestycyjnej i miękkiej. Czy rzeczywiście słuszne jest postrzeganie dużych możliwości, jakie dają posiadane i funkcjonujące instrumenty, jak choćby Europejski Obszar Gospodarczy?</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Następna kwestia, którą chcę poruszyć, dotyczy struktury ministerstwa. W uwagach Biura Analiz Sejmowych jest wskazana sytuacja dotycząca wydatków na informatyzację. Jesteśmy oczywiście jej zwolennikami, ale czy struktura organizacyjna MS jest docelowa? Wiemy, że jeśli chodzi o informatyzację, to te wydatki powinny być racjonalnie realizowane. Pytam nie tylko o kwestię 2007 r., ale również następnych lat.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Przypominam po raz kolejny, że do dziś nie otrzymaliśmy informacji o szczegółowym podziale kompetencji pomiędzy kierownictwem resortu. Nie chodzi mi o pośpieszanie państwa, ale chciałbym, aby taka informacja została nam dostarczona.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Kolejna sprawa to środki przeznaczone na dofinansowanie zadań zleconych stowarzyszeniom w sferze kultury fizycznej i sportu. Wydaje mi się, że możemy modelowo określić, kiedy konkurs zostanie zakończony i do którego miesiąca są zaplanowane przygotowane przez pana ministra decyzje o podpisaniu umów. Pytaliśmy o to w czerwcu lub lipcu tego roku. Chcielibyśmy wiedzieć, a za naszym pośrednictwem zainteresowane stowarzyszenia, do kiedy powinny być podpisane umowy przez przedstawicieli ministerstwa. To jest ważne, aby traktować najbliższy rok, jako modelowy w zakresie wydatkowania pieniędzy, ponieważ po stronie zainteresowanych podmiotów jest takie oczekiwanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselZbigniewPacelt">Mam kilka uwag. Bardzo przykre jest to, co przeczytaliśmy w informacji, że realnie wydatki na polski sport wzrosną o 1%. Jest to faktem i nie ma co z tym dyskutować. Tak zostało przedstawione w porównaniu do 2006 r.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselZbigniewPacelt">Jeśli chodzi o przygotowania olimpijskie, to trudno odnieść się do ubiegłego roku, ponieważ nie było takiego programu. Według mojej opinii i doświadczenia ponad 71.000 tys. zł jest wystarczającą kwotą na przygotowania na 2 lata przed igrzyskami olimpijskimi. Myślę, że jest to jedyny pozytywny punkt omawianej dziś części budżetu.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselZbigniewPacelt">Dla departamentu sportu kwalifikowanego i młodzieżowego w ministerstwie zostało zarezerwowane 20.000 tys. zł więcej niż w ubiegłym roku. Czasem mówi się, że powinno się dać 2 razy więcej, ale nie zawsze jest to możliwe, ponieważ należy rozbudować system, poszczególne grupy oraz stworzyć odpowiednie programy. Gdybyśmy utrzymali takie lub podobne wskaźniki przez kilka następnych lat, to można by powiedzieć, że wąska grupa sportu wyczynowego mogłaby złapać wiatr w żagle.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PoselZbigniewPacelt">Proszę o wyjaśnienie kilku kwestii. Fundusz Zajęć Rekreacyjno-Sportowych dla Uczniów na początek 2007 r. będzie wynosił 9500 tys. zł. Skąd wzięła się taka kwota? Pamiętam, że raz była taka wielkość środków, ale z powodu niedziałania rozporządzenia, przez co skumulowały się środki. Co jest teraz przyczyną tak dużej kwoty? Czy późno spłynęły pieniądze do funduszu, czy nie zostały zrealizowane jakieś programy?</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PoselZbigniewPacelt">Wyrażam opinię, a nawet ubolewanie, że miało być inaczej, a jest źle. Pamiętam, że kiedy działał jeszcze Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki, który miał w zakresie swoich działań Akademię Wychowania Fizycznego i dział turystyki, liczba etatów wynosiła około 145. Dziś nie ma podległych tych 2 zadań, a liczba etatów wynosi 160. Co jest przyczyną tak znaczącego wzrostu zatrudnienia? Kiedy powoływaliśmy Ministerstwo Sportu, to funkcjonowała opinia, że zostaną zatrudnieni pracownicy Polskiej Konfederacji Sportu, pracownicy 2 departamentów Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu oraz ewentualnie niezbędne następne komórki. W sumie można było policzyć, że wynosiło to razem około 120 etatów. Nastąpiło w mojej ocenie nadmierne rozbudowanie struktury resortu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Mam kilka pytań. Dobrze by było, gdybyśmy otrzymali dokładną odpowiedź dotyczącą Mistrzostw Europy EURO 2012. Jakie środki mają zostać przeznaczone od początku przyszłego roku do kwietnia, kiedy ma zostać podjęta ostateczna decyzja, co do wyznaczenia gospodarza imprezy? Uważam, że jest to strategiczna sprawa dotycząca przyszłości polskiego sportu. Jeśli nie zostaniemy wybrani, to oczywiście polski sport będzie nadal istniał, ale nie nastąpi duże przyspieszenie rozwoju i nie powstaną nowe możliwości. Odpowiednie środki dodatkowe powinny zostać przeznaczone na ostatni etap przygotowań, abyśmy mogli zintensyfikować starania i przygotowania do wyboru gospodarza. Wszystkim nam zależy bardzo mocno na organizacji mistrzostw Europy w Polsce.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Jakie są plany dotyczące budowy basenu olimpijskiego? Ta sprawa pojawiała się już kilka razy na posiedzeniach Komisji, mówił o tym m.in. pan poseł Czesław Fiedorowicz. Basen olimpijski miałby zostać zbudowany na terenie AWF Warszawa. Wiem, że jest w to zaangażowany komisarz Warszawy, pan Kazimierz Marcinkiewicz. Czy środki zostaną przeznaczone na ten cel? Akademia jest bardzo zainteresowana taką inwestycją.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Chcę zapytać również o ośrodek piłkarski, który ma zostać uruchomiony. Wiem, że taka decyzja zapadła na posiedzeniu senatu AWF w Warszawie. Ma powstać ośrodek sportowy, tym bardziej, że PZPN chce ewentualnie budować swoją przyszłą siedzibę na terenach należących do AWF. Czy jest możliwe, aby ta inicjatywa została wsparta pomocą ministerstwa?</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Pytanie dotyczące budowy 100 boisk o sztucznej nawierzchni, o czym wspominał pan Tadeusz Tomaszewski, jest bardzo istotne. W jaki sposób ten program jest i ma być realizowany w przyszłości? Istotne jest również to, gdzie te boiska będą budowane.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Jaki jest plan rozwoju w zakresie sportu tzw. ściany wschodniej kraju? Wiem, że nie ma na Podlasiu żadnego centralnego ośrodka sportu. Najbardziej zaniedbaną częścią naszego kraju, jeśli chodzi o występowanie boisk, hal sportowych i stadionów jest właśnie wschodnia ściana Polski. Czy w planie przyszłej działalności MS jest brane pod uwagę zwrócenie szczególnej uwagi na próbę wyrównania poziomu sportowego tamtej części kraju w porównaniu z resztą Polski? Stamtąd pochodzi wielu uzdolnionych sportowców, medalistów, mistrzów świata i Europy, olimpijczyków oraz kandydatów do następnych olimpiad. Zaniedbania są na tamtych terenach olbrzymie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselJacekFalfus">Chcę zapytać o dochody budżetowe w dziale 92604 „Instytucje kultury fizycznej” z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych. Rozumiem, że chodzi głównie o działalność Centralnych Ośrodków Sportu. Jak, moim zdaniem bardzo niska, kwota 213 tys. zł ma się do roku ubiegłego? Mówimy, że COS będą podejmować bardziej zdecydowane działania, jeśli chodzi o dochody w kontekście organizowania różnych imprez sportowych. Czy kwota nie jest za mała?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselJacekFalfus">Chcę również poprzeć wypowiedź pana posła Tadeusza Tomaszewskiego w kontekście jednoznacznego zobowiązania ministerstwa do znalezienia środków na uhonorowanie medalistów zawodów „Przyjaźń 84”. Ministerstwo wydało pozytywną opinię, obliczyło kwotę, ale nie ma jej zawartej w projekcie budżetu. Może jednak się mylę. Proszę pana ministra o odniesienie się do tego tematu, tym bardziej, że możemy w trakcie prac nad zmianą ustawy o kulturze fizycznej szybko wprowadzić niezbędne poprawki. Brakuje nam jedynie kilku elementów.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy ktoś z państwa posłów chce jeszcze zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Proszę zatem pana prezesa Adama Giersza o wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WiceprezesPolskiegoKomitetuOlimpijskiegoAdamGiersz">Mam tylko jedno pytanie dotyczące przygotowań olimpijskich. PKOL z dużym uznaniem przyjął wypowiedź pana premiera Jarosława Kaczyńskiego na sierpniowej konferencji prasowej, kiedy powiedział, cytuję za Polską Agencją Prasową i Rzeczpospolitą, że „na przygotowania do letnich igrzysk w Pekinie 2008 i zimowych w Vancouver 2010, a także zawodów paraolimpijskich rząd przeznaczy dodatkowo 20.000 tys. zł”. Budżet sportu wzrasta o 12.400 tys. zł. Powstaje zatem pytanie, czy na wspomniany przeze mnie cel została przewidziana w budżecie rezerwa celowa, czy 20.000 tys. zł wynikają z przesunięć wewnątrzbudżetowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#EkspertKomisjiAndrzejBaczewski">Na str. 17 jest opisana część – Stypendia sportowe dla zawodników kadry narodowej i olimpijskiej w kwocie 14.800 tys. zł. Stypendia będą wypłacane na podstawie rozporządzenia Ministra Sportu z dnia 20 września 2006 r. w sprawie stypendiów sportowych dla członków kadry narodowej. Czy kwota obejmuje stypendia dla zdobywców punktowanych miejsc, które osiągnęli po dacie 20 września br., czy tak, jak i medaliści? Moje pytanie uzasadniam tym, że niepokojące sygnały dochodzą do polskich związków sportowych na temat wykładni tego przepisu. Przypomnę jedynie, że w poprzedniej kadencji Sejmu nastąpiła omyłkowa zmiana przepisów. To był spory błąd. Zostali uwzględnieni w dokumencie medaliści, ale nie osoby, które zajmowały miejsca punktowane 4-8. W obecnej kadencji Sejm naprawił ten błąd. Na podstawie delegacji minister wydał odpowiednie rozporządzenie.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#EkspertKomisjiAndrzejBaczewski">Medaliści otrzymywali stypendia za osiągnięte wyniki przez cały czas. Są natomiast 2 sposoby interpretacji. Ukazało się rozporządzenie, które obejmuje punktowane miejsca i wobec tego ci, którzy zdobyli punktowane miejsca mogliby od 1 października pobierać stypendia. Druga interpretacja jest jednak taka, że muszą najpierw startować w zawodach i uzyskać odpowiednie wyniki.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Proszę pana ministra Tomasza Lipca o udzielenie odpowiedzi na postawione pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Odpowiem na początku na ostatnie pytanie zadane przez eksperta Komisji. Projekt budżetu obejmuje oczywiście tę kwotę. To nie Sejm poprawił ustawę, ale nowelizacja ustawy o sporcie kwalifikowanym powstała w Ministerstwie Sportu, przyjęta bardzo szybko przez rząd. Niestety dopiero teraz, po roku, wchodzi w życie. Jak mówiłem dziś na posiedzeniu zarządu PKOL bardzo łatwo jest coś popsuć, ale znacznie trudniej później naprawić. My tego dokonaliśmy i zawodnicy zdobywający miejsca 1-8 na imprezach rangi mistrzowskiej będą otrzymywać należne im stypendia sportowe za wyniki osiągane w całym sezonie. Ogromny błąd autorów poprzedniej nowelizacji, który miał wpływ na zawodników i poziom sportu, został naprawiony.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Krytyka wypowiedziana przez pana posła Tadeusza Tomaszewskiego nie jest jednak uzasadniona. Nie chcę odnosić się do licznych tabel, o których wspominał pan poseł. Jestem z wykształcenia ekonomistą i mógłbym oczywiście przedstawić konteksty makroekonomiczne czy związane z priorytetami poszczególnych rządów, ale tego nie zrobię. Przedstawione tabele w odniesieniu do PKB lub wydatków państwa można interpretować na wiele sposobów.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Nie wiem, z czego wynika bazowa kwota zawarta w opinii o projekcie ustawy budżetowej na 2007 r. w zakresie dotyczącym kultury fizycznej i sportu. Nasz budżet obejmujący wpływy z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w tym roku, wyłączając administrację, wynosi 762.000 tys. zł. W 2005 r. ta kwota była niższa niż 700.000 tys. zł. Istnieje tendencja spadkowa, jeśli chodzi o wpływy do Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, natomiast projekty budżetu państwa na przestrzeni lat 2005-2007 prezentują się następująco: 187.000 tys. zł, 222.000 tys. zł oraz 244.000 tys. zł. Proszę zatem opierać się na faktach i mówić o środkach płynących do polskiego sportu.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Środki trafiające do związków sportowych bezpośrednio przekładają się na dochody COS oraz możliwości jego działania. Większa dotacja, to większe wykorzystanie środków w postaci tzw. osobodni w centralnych ośrodkach sportu, a więc większe wpływy do COS. Chcę powiedzieć, że oczywiście bardziej dynamicznie rosną wydatki na sport kwalifikowany, z racji tego, że jest on finansowany z budżetu państwa. Można natomiast obserwować pewną stagnację, ponieważ minimalny wzrost występuje w przypadku sportu powszechnego. Wynika to jednak ze źródła jego finansowania, czyli Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Informowałem Komisję Kultury Fizycznej i Sportu, że na początku tego roku dokonywaliśmy karkołomnych przesunięć pomiędzy budżetem a funduszem, aby zadania realizowane z zakresu sportu powszechnego finansowane z funduszu, zostały wykonane. Jeszcze do niedawna obecny na dzisiejszym posiedzeniu pan poseł Zbigniew Pacelt musiał dokonywać skomplikowanych uzupełnień w budżecie sportu kwalifikowanego, przesuwając tam środki z Totalizatora Sportowego. Tę sprawę nareszcie wyjaśniliśmy i wyczyściliśmy. Sport powszechny jest finansowany obecnie z funduszu, a sport kwalifikowany z budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Ministerstwo Sportu jest zdecydowanie najmniejszym resortem, jeśli chodzi o liczbę zatrudnionych pracowników. Oczywiście jest tak, że nominalnie liczba pracowników się nie zwiększa. Etatów jest 157, ludzi pracujących w resorcie natomiast 110. Są to zatem nadal te same liczby wynikające z połączenie Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu, później Polskiej Konfederacji Sportu oraz departamentów, które były w strukturach Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu. Nie ma zatem żadnego wzrostu zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Wpływy do Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej z odpłat do Totalizatora Sportowego sp. z o.o. na dzień dzisiejszy są o 12% mniejsze w stosunku do planu. Zakładając, że tendencja się utrzyma, utworzona rezerwa, o której informowałem państwa posłów na początku tego roku budżetowego, została przewidziana w odpowiedniej kwocie i pozwoli zabezpieczyć określone wcześniej zadania. Liczę na to, że spokój, który zapanował w Totalizatorze Sportowym sp. z o.o., związany z nominacją nowego prezesa, z rozwiązaniem pewnych kwestii związanych z zarządem oraz radą nadzorczą będzie sprzyjał rozwojowi spółki Skarbu Państwa. Są wreszcie plany wprowadzenia nowych produktów.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Chcę odnieść się do pytań dotyczących źródeł finansowania Narodowego Centrum Sportu. Za chwilę udam się do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z projektem uchwały, który mam przy sobie, przygotowanym przez ministra sportu dotyczącym wieloletniego planu budowy NCS. Jak już mówiłem na posiedzeniu Komisji, w której uczestniczyłem, w 3 Ministerstwach: Finansów, Skarbu Państwa i Sportu powstaje projekt nowelizacji ustawy o grach i zakładach wzajemnych, który sprowadza się do objęcia monopolem państwowym nowych gier. Środki uzyskane z tej nowelizacji mają w znakomitej większości pokryć koszty budowy NCS. Harmonogram prac oraz inne szczegóły są w fazie projektowania, ale przewidujemy, że jeśli ta nowelizacja zostanie przyjęta przez rząd, a następnie przez Sejm, to będzie mogło być to zrealizowane na przestrzeni 4 najbliższych lat. W tym roku mamy zabezpieczone 10.000 tys. zł na koncepcję. Następny etap to konkurs na projekt. Chcemy, aby był on zbudowany modułowo, tzn. aby każda z części składowych NCS, czyli wielofunkcyjny stadion narodowy, hala widowiskowo-sportowa i basen o wymiarach olimpijskich, mogły być realizowane niezależnie od siebie, w zależności od możliwości finansowych, kalendarza imprez sportowych itp. Pragnę przypomnieć, że 2 tygodnie temu przy wysiłkach Polskiego Związku Piłki Siatkowej i pomocy Ministerstwa Sportu otrzymaliśmy możliwość organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Siatkowej Kobiet w 2009 r. To także wpływa na harmonogram tych prac. Oczywiście także ubieganie się przez nas o organizację Euro 2012, czyli trzeciej co do wielkości po igrzyskach olimpijskich i mistrzostwach świata w piłce nożnej, imprezy sportowej na świecie. Na szczęście UEFA podjęło decyzję o prolongacie terminu wyboru gospodarza przed rozstrzygnięciem postępowania przetargowego na promocję idei organizacji przez Polskę Euro 2012. Zmodyfikowaliśmy to postępowanie. Rozciągnęliśmy je w czasie, aby środki starczyły na realizację tego projektu na przestrzeni najbliższego półrocza. Mówię w tej chwili o 5000 tys. zł, czyli o połowie rezerwy celowej.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Jeśli chodzi o sprawę projektu dołączenia kilkudziesięciu sportowców, którzy z przyczyn politycznych nie mogli uczestniczyć w Igrzyskach Olimpijskich w Los Angeles w 1984 r., jak pan poseł Jacek Falfus wie, od początku byłem za tym projektem, spotykałem się z wieloma osobami, które nie otrzymały drugiej szansy na reprezentowanie Polski na igrzyskach olimpijskich. Okres 8 lat, to często czas, kiedy kariera zaczyna się i kończy. Znam ten problem z autopsji. Mnie dane było trafić z na tyle dobrą formą, że mogłem reprezentować Polskę na Igrzyskach Olimpijskich w Sydney, ale utrzymanie takiej formy przez 8 lat jest praktycznie niemożliwe. Są oczywiście wyjątki. Z tych względów od początku popieram ten projekt z pewną korektą. Chodzi o to, aby renty olimpijskie mogli otrzymywać wszyscy, którzy zdołali zakwalifikować się na Igrzyska Olimpijskie w Los Angeles i zdobyli medale na tzw. zawodach „Przyjaźń”. Musi być koniecznie nominacja na igrzyska, przynajmniej naszym zdaniem, choć z tego, co wiem, wynika, że członkowie Komisji podzielili nasze zdanie.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">W pracach w podkomisjach czy Komisjach w Sejmie jest wiele projektów ustaw. Nie zostały one wszystkie uwzględnione w budżetach poszczególnych resortów. To nie jest sprawa dotycząca tylko naszego resortu, ale wszystkich ministerstw. Oczywiście, jeżeli ten projekt zostanie uchwalony przez Sejm, a mam nadzieję, że tak się stanie, to wystąpimy o rezerwę celową na jego realizację. Nawiasem mówiąc, jeśli nawet się to nie uda, to na pewno w budżecie Ministerstwa Sportu znajdziemy środki na realizację tego celu.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Chyba wyjaśniłem wszystkie kwestie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Nie usłyszeliśmy odpowiedzi na temat Basenu Olimpijskiego AWF, dofinansowania Ośrodka Piłkarskiego na AWF i wyrównywania poziomów pomiędzy ścianą wschodnią a resztą naszego kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Jeśli chodzi o basen o wymiarach olimpijskich na terenie AWF, to rozmawiałem z panem premierem Kazimierzem Marcinkiewiczem na ten temat. Pan premier ma zamiar wystąpić do Ministerstwa Sportu o ujęcie tej inwestycji w ramach inwestycji strategicznych Ministerstwa Sportu. Projekt będzie uwzględniony. Naszym zdaniem pływalnia powinna mieć charakter stricte treningowy, z małą widownią. Oczywiście zmniejsza to o połowę koszty jej budowy. Jest to decyzja dotycząca 100.000 tys. zł lub 200.000 tys. zł. Proponujemy, aby powstała tam pływalnia o wymiarach olimpijskich ze względu na to, że będzie usytuowana w stolicy, jest tu grupa olimpijska trenera Pawła Słomińskiego itp. Popieramy ten projekt. W ramach NCS jest uwzględniona pływalnia o wymiarach olimpijskich do rozgrywania dużych imprez sportowych, więc wydaje się, że te 2 obiekty nie powinny ze sobą konkurować. Jedna powinna mieć charakter typowo treningowy, a druga z przeznaczeniem organizowania największych imprez sportowych.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Jeśli chodzi o projekt dofinansowania Ośrodka Piłkarskiego na AWF, to ja ani moi współpracownicy nie mamy jak na razie żadnej informacji na ten temat. Jak tylko czegoś się dowiemy, to od razu ustosunkujemy się do tego pytania.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Przejdę do tematu ściany wschodniej. Kilka dni temu byłem z premierem w Białymstoku. Zapowiedziałem tam kontynuację programu budowy boisk wielofunkcyjnych właśnie z myślą wyrównania pewnych dysproporcji pomiędzy wschodnią a zachodnią częścią naszego kraju. Program, który cieszył się ogromnym zainteresowaniem w bieżącym roku i który spowoduje w najbliższych tygodniach powstanie w Polsce 120 nowych wielofunkcyjnych ogrodzonych i oświetlonych boisk dla młodzieży, będzie rozwijany w przyszłym roku. Z budżetu MS będzie realizowany przynajmniej w tym zakresie, w którym był realizowany w bieżącym roku. Chcemy zachęcić do udziału w tym programie spółki Skarbu Państwa. Prowadzone są rozmowy, które być może umożliwią rozszerzenie tego projektu i budowę większej liczby wielofunkcyjnych boisk. Jak już powiedziałem ten program cieszy się ogromnym zainteresowaniem.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Chcę także powiedzieć o tym, co jest nowością w tym programie w bieżącym roku. Często zgłaszały się do nas gminy, których po prostu nie było stać na wniesienie 50% wkładu inwestycyjnego. Nowością jest możliwość wkładu pracy, tzn. społecznicy, którzy chcą, aby w ich gminie, mieście powstało takie boisko, mogą wnieść swój udział pracy. Będzie ona wyceniona i zaliczona do wkładu inwestorskiego. Jest to wyjście naprzeciw temu, z czym spotkaliśmy się w bieżącym roku. Niektóre gminy nie mogły uczestniczyć w programie ze względu na brak środków finansowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Proszę, aby wszyscy pamiętali, że jeśli mówimy o ścianie wschodniej, nie chodzi jedynie o Białystok i Podlasie, tylko o tereny wzdłuż całej wschodniej granicy. Okolice Lublina są niezmiernie zaniedbane.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Jeśli już była mowa o Białymstoku i Podlasiu i wizycie w tym regionie pana premiera Kazimierza Marcinkiewicza, to dobrze byłoby, gdyby w głównym programie również było ujęte w jak najszybszym czasie wybudowanie hali sportowej, której nie ma na całym Podlasiu. Przypominam, że jest to najzimniejszy region Polski, czyli najdłużej są niskie temperatury, czyli młodzież i sportowcy muszą dużą część roku spędzać na ćwiczeniach w zamkniętych pomieszczeniach. Zupełnie nielogiczne jest to, że hale są budowane tam, gdzie jest ciepło, a tam, gdzie są o wiele bardziej potrzebne z samej racji warunków klimatycznych, nie ma ani jednej.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Sądzę, że Komisji przydałaby się informacja na temat programu budowy boisk, który powstał, jest realizowany i ma być tak nadal, dotyczącą miejsc, gdzie takie obiekty mają powstawać. Chodzi o mapę nowych boisk. Jest to bardzo istotne, aby nie było znów takiej sytuacji, że boiska powstaną tam, gdzie są największe ośrodki sportowe, a nie tam, gdzie są najbardziej potrzebne, bo w niektórych rejonach Polski nie ma żadnych podobnych obiektów sportowych. Sztuczne nawierzchnie są przede wszystkim potrzebne tam, gdzie warunki klimatyczne i atmosferyczne są najtrudniejsze. Powtarzam jeszcze raz, że takie warunki są na ścianie wschodniej i w górach.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Kto z państwa chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chcę sprostować pewną wypowiedź. Pan minister powiedział, że można w różny sposób podejść do uwag Biura Analiz Sejmowych. Będę bardzo wdzięczny, jeśli pan minister przedstawi nam swoją analizę w odniesieniu do tego, co przedstawiła pani Zofia Szpringer. Dla mnie byłaby to wspaniała okazja do poszerzenia wiedzy. Zbieram wszystkie opinie i bardzo ucieszyłbym się, gdybym dostał kolejną od Ministerstwa Sportu.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Pan minister powiedział także, że nie ma finansowania z budżetu państwa sportu powszechnego. Nie zgadzam się z tą tezą, ponieważ nawet w materiale przekazanym nam przez MS, na str. 10 jest to dokładnie opisane. Zacytuję: „Projekt planu w układzie programów i zadań sportu powszechnego na 2007 r. w relacji do planu po zmianach w roku 2006, przedstawia się następująco”. Zgadzam się, że druga część finansowana jest ze środków z dopłat do gier liczbowych.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chciałbym, abyśmy uzgodnili stanowisko. Projekt ustawy budżetowej został przyjęty także przez pana ministra Tomasza Lipca, wraz z rządowym uzasadnieniem. Na str. 54 materiału przekazanego przez MS jest tabelka zatytułowana „Struktura wydatków według części budżetowych”. Jest rzeczywiście tak, jak powiedział pan minister, tzn. na kulturę fizyczna i sport przeznaczono 110.200 tys. zł. Mamy także następną tabelkę, którą polecam uwadze pana ministra na str. 58, która jest zatytułowana „Wydatki według działów budżetowych z uwzględnieniem rezerw”. W ubiegłym roku, kiedy rezerwa była dodatnia, to oczywiście o tym mówiliśmy. Z uwzględnieniem rezerw wszystkie wydatki w budżecie wynoszą 113.700 tys. zł, a wydatki na sport 102.300 tys. zł. To są materiały rządowe. Wewnątrz budżetu jest odnotowany spadek. Jest też pozycja dotycząca zasadniczej części działalności ministerstwa, czyli sport kwalifikowany, gdzie odnotowuje się wzrost. Sądzę, że na tych faktach powinniśmy się opierać.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Na kilka pytań nie otrzymałem odpowiedzi, ale rozumiem – brak odpowiedzi też coś oznacza. Nie na każde pytanie, nawet minister może odpowiedzieć. Proszę jednak o choćby najbardziej podstawowe informacje na temat docelowego umiejscowienia MS, jego siedziby itp. Pytanie wiąże się z wydatkami na informatyzację.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Proszę też o informacje na temat modelowego sposobu rozdysponowania środków na dofinansowanie zadań zleconych stowarzyszeniom. Proszę powiedzieć, jak państwo szacują, do kiedy powinien być zakończony ten proces i kiedy nastąpi realizacja i podpisanie umów.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Proszę także odnieść się do funduszy europejskich i zadań. Każdy poseł reprezentuje jakiś region, województwo. Pan poseł Janusz Wójcik jest posłem z województwa podlaskiego i słusznie walczy o inwestycje w tym rejonie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przepraszam, że panu posłowi przerywam, ale chcę zaznaczyć, że mówiłem o ścianie wschodniej, a nie tylko o Podlasiu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">W ogóle nie używam pojęcia „ściana wschodnia”, ale pan poseł naprawdę mówił o tym województwie.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Chcę zwrócić państwu uwagę na pewną kwestię. Zresztą nie tylko ja się o to troszczę, bo Komisja Europejska zadaje pytanie, czym rząd polski uzasadnia zwiększenie z kwoty 900.000 tys. euro na 5 województw wschodnich o kwotę 1.300.000 tys. zł, które rząd sam postanowił dodatkowo przekazać na województwa wschodnie. Pamiętajmy, że kryterium wyboru tzw. najbiedniejszych województw było kryterium PKB na 1 mieszkańca, które jest bardzo minimalnie mniejsze od kilku województw w Polsce. Komisja Europejska powątpiewa w słuszność takiej polityki. Zajmuję się funduszami europejskimi od dawna. Wszyscy pytają, czy rzeczywiście województwa Polski wschodniej będą mogły wykorzystać takie środki. Wydaje mi się, że przy tak dużym wzroście funduszy przeznaczonych na te województwa, przy jednoczesnym zmniejszeniu wydatków na inne województwa w Polsce, na regionalne programy operacyjne, nie ma żadnej potrzeby szukania dodatkowych źródeł w budżecie Ministerstwa Sportu, by finansować owe boiska w tym województwie. Chodzi o to, by jednak była realizowana szlachetna zasada dotyczącą kryteriów, które muszą być jednakowe w stosunku do wszystkich części składowych Rzeczypospolitej Polskiej. Jeżeli na terenie jakiejś gminy nie ma żadnego wielofunkcyjnego boiska, a gmina jest na terenie najbogatszego województwa, to musi ona stać w pierwszej kolejności przed gminą, w której już jest takie boisko. Mnie się wydaje, że w ten sposób będziemy sprawiedliwie i równoprawnie traktować różne społeczności lokalne. Jeśli uruchamiamy te kryteria nieco wcześniej, to należy określić kryteria precyzyjnie mówiące o tym, jaka jest sytuacja finansowa danej gminy. Chcę zwrócić państwa uwagę, że w województwie lubuskim struktury gmin są zupełnie sztuczne. Pewna gmina ma 48 wsi i przysiółków, a obok niej gmina, która liczy 6 wsi. Pan minister odbył wizytę w województwie podlaskim i powiedział, że tam będą budowane boiska wielofunkcyjne. Wydaje mi się, że warto odbyć jeszcze 15 wizyt do pozostałych województw i zadeklarować, że tam także będą budowane podobne obiekty. Jednak w każdym z tych przypadków kryteria powinny być obiektywne. Z całą powagą, przy rozpatrywaniu kolejnych projektów budżetu państwa będę mógł powiedzieć, że 5 województw Polski wschodniej otrzymują niebywały zastrzyk finansowy, jeśli się porówna środki na inne województwa, to wynika, że są to 2 lub 3-krotnie wyższe środki na realizacje zadań od pozostałych województw. Nie toczmy tego boju, bo będziemy do tego wracali.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Proszę o odpowiedź na pytanie, czy nie słuszne byłoby odniesienie do możliwości współfinansowania projektów nie tylko inwestycyjnych, ale i miękkich, finansowanych z różnych źródeł, np. Europejskiego Funduszu Społecznego, jako choćby tytuł w opisie dotyczącym budżetu na 2007 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselZbigniewPacelt">Nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie dotyczące Fundusz Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów, dlaczego tak duża rezerwa przechodzi na kolejny rok i skąd się ona wzięła.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselBoguslawWontor">Chcę zmierzać ku końcowi tej dyskusji i złożyć wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu w części budżetowej 25 – Kultura fizyczna i sport oraz planów finansowych Funduszu Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów i Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Jednocześnie chcę, aby Komisja zobowiązała prezydium Komisji do przygotowania projektu opinii uwzględniające poprawki zwiększające nakłady na sport powszechny i ewentualne świadczenia dla medalistów zawodów „Przyjaźń 84”. Proszę, żeby jeszcze w czasie bieżącego posiedzenia Sejmu Komisji został przedstawiony taki projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Nie było pana posła na sali, kiedy mówiliśmy o tym, że wszystkie wnioski, propozycje i poprawki należy przekazywać na piśmie. Oczywiście Prezydium Komisji przygotuje taki projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselJacekFalfus">Chcę zwrócić uwagę, że pan minister Tomasz Lipiec odpowiedział na pytanie skąd wziąć pieniądze szczególnie, jeśli chodzi o fundusze na świadczenia dla medalistów zawodów „Przyjaźń 84”. Jest to kwestia poszukania we własnych rezerwach i sądzę, że jest to wystarczająca odpowiedź, tym bardziej, że nie są to duże kwoty, ponieważ będzie to nieco ponad 2000 tys. zł na rok.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Dobrym obyczajem Komisji jest zabieganie o zwiększenie środków na sport. W związku z powyższym mamy argument, iż nakłady na upowszechnienia sportu są realnie na poziomie roku bieżącego, czyli 2006. 3 dotychczasowe programy, a także nowy program dotyczący profilaktyki i zwalczania otyłości jest tylko zamarkowany określoną kwotą. Gdyby kwota była większa, to pogram można by realizować z większym rozmachem, a co za tym idzie, byłby bardziej skuteczny. Stąd wniosek, aby rozważyć zwiększenie środków na upowszechnianie sportu powszechnego. Pan minister odpowiedział, że znajdzie środki finansowe na ewentualne świadczenia dla zawodników zawodów „Przyjaźń 84”. Oznacza to jednak, że stanie się to kosztem innych zadań, które są już zapisane w projekcie budżetu. W związku z powyższym musi nam towarzyszyć świadomość, że może MS nie kupi komputerów, samochodów itp., bo będzie musiał wydać pieniądze na uczestników zawodów „Przyjaźń 84”. Mam propozycję, aby prezydium znalazło rozwiązanie, jak w czasie poprzednich prac nad budżetem państwa, aby ta rezerwa była zabezpieczona. Zdecydowanie łatwiej się później prowadzi prace parlamentarne, podejmuje decyzje, kiedy środki na ten cel są zarezerwowane. Rezerwa ma to do siebie, że nie musi być odpowiedniego rozwiązania prawnego, a środki mogą być zarezerwowane. Tak się dzieje np. w przypadku funduszy na waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych, a do dziś rząd nie przedstawił w Sejmie stosownego projektu ustawy. W tym przypadku możemy uczynić podobnie, aby nie trzeba było zabierać tych środków z innych działań, które zaplanował pan minister Tomasz Lipiec.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy ktoś z państwa posłów chce jeszcze zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Zanim oddam głos naszym gościom, chcę odnieść się krótko do słów pana posła Czesława Fiedorowicza. Nie upieramy się, aby jakiekolwiek województwo było preferowane. Jeżeli dokładnie zbadałby pan algorytm, w jaki sposób było to wyliczane, jeśli chodzi o środki na różne województwa, to okazałoby się, że ściana wschodnia została potraktowana bardzo źle. Jest to opinia wszystkich osób, które zadają sobie pytanie, czemu się tak dzieje. Nie chodzi jedynie o sport, ale i o pozostałe dziedziny życia. Województwa: warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie oraz podkarpackie wymagają wielkiego dofinansowania w zakresie sportu i obiektów sportowych. Istnieją w tych regionach duże zaniedbania i opóźnienia w przygotowaniu, chociażby ze względu na warunki klimatyczne.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Kierujemy się wszyscy jednym. Naszym celem jest, aby wszyscy polscy sportowcy, nasza młodzież miała gdzie trenować i rozwijać umiejętności sportowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselJacekFalfus">Chcę odnieść się do kwestii planowanej budowy boisk o sztucznej nawierzchni. Należy zwrócić uwagę na fakt, że boiska zaczęły być budowane we wrześniu, czyli pod koniec roku. Należy również pamiętać, że jest to rok wyborczy, w którym gminy wydawały dokładnie wszystkie środki finansowe, by we wrześniu i październiku mieć efekt wyborczy. Jak jeździliśmy po polskich drogach, to zauważyliśmy, że raptem wszędzie rozpoczęły się remonty. Wiadomo oczywiście, dlaczego akurat teraz a nie np. pół roku wcześniej. Jest to pewna gra wyborcza. Niezbędnych na omawiany cel środków nie trzeba było wiele, ale w takich warunkach były trudne do uzyskania w samorządach. Być może w przypadku tzw. ściany wschodniej było to tym bardziej trudne. Dobrze, że w następnym roku będziemy już lepiej poinformowani i mapa planowanych boisk będzie inaczej wyglądać.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzedstawicielBiuraAnalizSejmowychZofiaSzpringer">W związku z uwagą pana ministra Tomasza Lipca, że przytaczam inne wielkości, niż państwo uważacie, jeśli chodzi o nakłady na kulturę fizyczną z wyłączeniem opłat administracyjnych, chcę poinformować, że są to dane uzyskane z ustawy budżetowej. Przyjmując założenie, że jeśli ustawa byłaby przyjęta w niezmienionym kształcie, wówczas te wartości by obowiązywały. Mam oczywiście świadomość, że w pewnych wyliczeniach się różnimy. Zauważyłam to podczas wystąpienia pani dyrektor Anny Klimek-Krypy, która relacjonowała wydatki Funduszu Kultury Fizycznej w odniesieniu do przychodów. Stąd mogą wynikać pewne różnice, ale nie oznacza to wcale, że przytaczamy państwu posłom zupełnie różne wielkości odnośnie do tej samej materii.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#DyrektordepartamentuMSAnnaKlimekKrypa">Chcę odpowiedzieć panu posłowi Zbigniewowi Paceltowi odnośnie do stanu Funduszu Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów na koniec roku. Środki na koniec 2006 r. wynoszą 9530 tys. zł. Ta kwota pochodzi ze stanu na początek 2006 r. W 2005 r. nie zostały wydatkowane wszystkie środki finansowe. Pochodziły one z ponadplanowych przychodów, czyli wpłat od kontrahentów. Nasz plan zakładał niższe przychody niż de facto później były realnie. W 2006 r. nie zrealizowaliśmy wszystkich środków, które były na stanie na początek roku, ponieważ obliguje nas ustawa o finansach publicznych, w której jest zapisane, że aby zwiększyć wydatki z środków posiadanych na początek roku , musi być na to zgoda Komisji Finansów Publicznych. W 2006 r. jest podobna sytuacja, a przychody faktyczne większe niż zaplanowane. Z tego względu będą wyższe środki na koniec bieżącego roku oraz na początek 2007 r. Wówczas nasze wydatki są większe niż przewidywane przychody.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy ktoś z państwa posłów chce jeszcze zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przypominam jedynie, aby ewentualne wnioski i propozycje poprawek przekazywać na piśmie wraz ze wskazaniem źródła sfinansowania, o czym już mówiłem na początku posiedzenia Komisji. Jutro zbierze się prezydium Komisji, podczas którego zostaną one rozpatrzone oraz sporządzony zostanie odpowiedni materiał. Komisja na jutrzejszym posiedzeniu przyjmie opinię w sprawie ustawy budżetowej na 2007 r. w zakresie swojej właściwości.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Zamykam 1 pkt porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przechodzimy do rozpatrywania 2 pkt porządku obrad, czyli spraw bieżących.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Może wydam się uparty, ale skoro pan minister Tomasz Lipiec nie odpowiedział mi podczas rozpatrywania pierwszego punktu porządku dziennego, to spytam teraz. Chodzi mi o kwestię dotyczącą siedziby Ministerstwa Sportu oraz materiałów o kompetencjach, na które Komisja czeka. Byłoby dobrze, żebym taką odpowiedź otrzymał teraz. Jeśli nie, to będę pytał o to na jutrzejszym posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Byłem pewien, że materiał dotyczący kompetencji poszczególnych ministrów sportu trafił do Komisji. Jeśli tak się nie stało, to jeszcze raz prześlemy go jutro.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">W kontekście budowy systemu informatycznego podział siedziby ministerstwa na 3 lokalizacje nie jest najlepszy. W chwili obecnej są to w zasadzie 2 odrębne budynki, ponieważ siedzibę w Al. Róż zajęło Ministerstwo Sprawiedliwości. Obecnie Ministerstwo Sportu mieści się w Al. Szucha oraz na ul. Kruczej. Wszystko wskazuje na to, że od 1 stycznia 2007 r. będziemy mieli jedną siedzibę. Zamykamy negocjacje z Urzędem Marszałkowskim w tej kwestii. Będzie to wolnostojący budynek w centrum Warszawy, w którym będzie mieściło się jedynie Ministerstwo Sportu. To w sposób oczywisty ułatwi budowę systemu informatycznego, jego szczelność oraz płynność.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy mają państwo posłowie jeszcze jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia zostanie wyłożony do przejrzenia w Sekretariacie Komisji Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Zamykam posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>