text_structure.xml
78.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanuszWojcik">Witam wszystkich. Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum. Wobec nie– wniesienia zastrzeżeń stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji. Potrzebne materiały i porządek obrad zostały państwu dostarczone na piśmie. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanuszWojcik">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku, referują: minister sportu i przedstawiciel NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Panie przewodniczący, bardzo proszę o udzielenie głosu pani dyrektor Departamentu Ekonomiczno-Finansowego Ministerstwa Sportu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Chcę przedstawić wykonanie zadań i budżetu w roku 2005. Zadania z działu administracji rządowej – Kultura Fizyczna i Sport do dnia 31 sierpnia objęte były zakresem działania ministra edukacji narodowej i sportu. Obsługę działań ministra w tej kwestii zapewniało Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu. Po wejściu w życie w dniu 29 lipca ustawy o sporcie kwalifikowanym, a także aktów wykonawczych do niej, z dniem 1 września 2005 r. utworzono odrębny urząd obsługujący ministra – Ministerstwo Sportu. W jego skład weszły komórki organizacyjne obsługujące sprawy kultury fizycznej i sportu, które wydzielono z dotychczasowego MENiS. Na podstawie art. 70 ust. 3 ustawy o sporcie kwalifikowanym pracownicy likwidowanej Polskiej Konfederacji Sportu stali się pracownikami Ministerstwa Sportu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Powyższe zmiany organizacyjne wymagały dokonania zmian planowanych wydatków budżetowych w niektórych działach, rozdziałach, a także paragrafach. Należało dokonać zwiększenia limitów zatrudnienia i kwot wynagrodzeń w części 25, zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2005, w dotacji na funkcjonowanie Polskiej Konfederacji Sportu.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Zgodnie z przepisami rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia przeniesiono do działu – Administracja publiczna kwotę 1181 tys. zł z przeznaczeniem na utrzymanie urzędu oraz sfinansowanie wynagrodzeń pracowników zlikwidowanej PKS, którzy zostali przeniesieni do Ministerstwa Sportu. Natomiast do działu – Kultura fizyczna i sport, do rozdziału – zadania z zakresu kultury fizycznej i sportu przeniesiono kwotę 16.258 tys. zł z przeznaczeniem na realizację zadań z obszaru sportu kwalifikowanego oraz kwotę 1532 tys. zł do rozdziału 92695 – pozostała działalność, z przeznaczeniem na realizację pozostałych zadań z dziedziny kultury fizycznej i sportu.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia dokonano również przeniesienia wydatków, limitu zatrudnienia oraz kwot wynagrodzeń, ustalonych w ustawie budżetowej na rok 2005 w części 25 – Kultura fizyczna i sport, do części 30 – Oświata i wychowanie, działu 750 – Administracja publiczna. Było to 5 etatów członków korpusu służby cywilnej wraz ze środkami na wynagrodzenie i pochodne w łącznej kwocie 71 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Finansowanie zadań z działu kultura fizyczna i sport w roku 2005 realizowane było w ramach budżetu ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, czyli części 25 oraz budżetów wojewodów – część 85.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Realizacja zadań z tego obszaru obejmowała wydatki budżetowe w trzech działach: administracja publiczna, obrona narodowa oraz kultura fizyczna i sport. Obejmowała ona również plany przychodów i wydatków państwowych funduszy celowych pochodzących z dopłat do gier i zakładów wzajemnych, tzw. Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej, oraz opłat od reklam napoi alkoholowych. Jest to Fundusz Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">W ustawie budżetowej na rok 2005 w części 25, w dziale – Kultura fizyczna i sport, zaplanowano wydatki w kwocie 176.875 tys. zł. W wyniku zmian związanych z przeniesieniami rezerw celowych i rezerwy celowej ogólnej, a także w wyniku dokonanych zmian organizacyjnych, plan po zmianach opiewał na kwotę 175.613 tys. zł. Wydatki zrealizowano w wysokości 175.513 tys. zł, co stanowiło 99,9% planu po zmianach.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">W ustawie budżetowej na rok 2005 w dziale – Kultura fizyczna i sport nie były planowane wydatki z budżetów wojewodów. Dopiero w trakcie roku przeniesiono środki z rezerw celowych do budżetu 14 województw na zadania związane z kulturą fizyczną i sportem. Wyjątkiem były tylko województwa mazowieckie i świętokrzyskie. Łącznie przeniesiono na ten cel kwotę 9888 tys. zł. Chcę przypomnieć, że w roku 2004 kwota ta wynosiła 39.032 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Wydatki z budżetów wojewodów zrealizowano w roku 2005 w kwocie 8145 tys. zł. Wydatki niewygasające wyniosły 1729 tys. zł, czyli łączna kwota wydatków wyniosła 9874 tys. zł, z tego wydatki bieżące – 184 tys. zł, wydatki majątkowe – 9690 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">W skali ogólnokrajowej wydatki w dziale – Kultura fizyczna i sport wyniosły 183.658 tys. zł, natomiast w 2004 r. było to 192.619 tys. zł. Po odjęciu wydatków niewygasających pozostaje kwota 185.387 tys. zł, co oznacza spadek w stosunku do roku 2004 o 4,9%.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Wracamy do części 25 budżetu, w której dochody budżetowe nie były planowane, a jednak zostały osiągnięte w wysokości 429 tys. zł. W głównej mierze były to zwroty niewykorzystanych dotacji lub wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem. Dało to kwotę 366 tys. zł. Kolejne 52 tys. uzyskano ze sprzedaży wydawnictw Biblioteki Trenera oraz Forum Trenera. Pozostałe drobne kwoty to 7 tys. zwrotu nadpłaconych składek na ZUS, zwrot kosztów delegacji zagranicznej oraz 4 tys. odsetek za niezwrócenie w terminie dotacji.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Wydatki budżetowe w części 25 zaplanowano w ustawie budżetowej na rok 2005 w wysokości 183.344 tys. zł. Był to wzrost o 12,7% w stosunku do wykonania roku 2004. W trakcie roku wydatki te zostały zwiększone o środki z rezerw celowych i rezerwy ogólnej w łącznej wysokości 904 tys. zł. Z tego 240 tys. zł przeznaczono na sfinansowanie wypłat wynagrodzeń wraz z pochodnymi, a także ekwiwalentów za niewykorzystane urlopy wypoczynkowe osób odwołanych z kierowniczych stanowisk państwowych. Kolejne 63 tys. wynosiły zobowiązania Skarbu Państwa wynikające z wyroku sądowego, a 2 tys. zł przeznaczono na dofinansowanie szkolenia dysponentów drugiego i trzeciego stopnia.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Do działu 926 – Kultura fizyczna i sport została przeniesiona kwota 599 tys. zł, z której 199 tys. przeznaczono na sfinansowanie programu „Pokolenie EURO”2012, a 400 tys. na sfinansowanie działań związanych z organizacją i promocją kandydowania Polski do organizacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Wprowadzone w trakcie roku budżetowego zmiany organizacyjne związane z utworzeniem Ministerstwa Sportu oraz likwidacją Polskiej Konfederacji Sportu spowodowały przeniesienie, tak jak powiedziałam na wstępie, do działu 750 – Administracja publiczna, kwoty 1861 tys. zł, do rozdziału 92605 – Zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu, kwoty 16.258 tys. zł oraz do rozdziału 92695 – Pozostała działalność, kwoty 1532 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Po wszystkich tych zmianach plan wydatków wynosił 184.177 tys. zł. Natomiast wykonanie wyniosło 184.055 tys. zł, co stanowiło 99,9% planu po zmianach. Zrealizowane wydatki w części 25 były wyższe o 13,2% od wykonania roku 2004. Wydatki w dziale – Administracja publiczna wyniosły 8542 tys. zł, co stanowiło 4,6% ogółu wydatków w części 25.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Wydatki bieżące wyniosły 8185 tys. zł, z których na wynagrodzenia wraz z pochodnymi wydatkowano 5745 tys. zł, na świadczenia dla osób fizycznych 3 tys. zł i na odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych 79 tys. zł. Wydatki rzeczowe stanowiące koszty utrzymania i funkcjonowania urzędu ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu wyniosły 2358 tys. zł. W ramach wydatków majątkowych 357 tys. zł przeznaczono na inwestycje Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu. Było to 68 tys. zł na odtworzenie elewacji zewnętrznej budynku i wykonanie renowacji dziedzińca głównego oraz 289 tys. zł na zakupy inwestycyjne, zakup zestawów komputerowych, kopiarek, drukarek itd.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Dział 752 – Obrona Narodowa. W ustawie budżetowej była zaplanowana kwota 4 tys. zł. Środki te w roku 2005 nie zostały wydatkowane i zostały zwrócone do budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">W wydatkach części 25 dominujący udział miały wydatki działu – Kultura fizyczna i sport, była to kwota 175.513 tys. zł. Oznacza to wykonanie 99,9% planu po zmianach, co stanowiło 95,4% ogółu wydatków w tej części. Wydatki te obejmowały kwotę 2221 tys. zł przeznaczoną na sfinansowanie działalności Komisji do Zwalczania Dopingu w Sporcie. Stanowi to 99,8% planu po zmianach. W ramach tej kwoty sfinansowano wydatki na działalność bieżącą – 2213 tys. zł, co stanowiło 99,9 % planu. Z tej kwoty wynagrodzenia wraz z pochodnymi – 201 tys. zł, odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych – 6 tys. zł oraz wydatki na działalność programową Komisji – 2006 tys. zł. Na zakupy inwestycyjne, zakup komputera i oprogramowania, Komisja wydała 8 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-3.18" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Centralny Ośrodek Sportu – zakład budżetowy – wydatkował środki w wysokości 18.594 tys. zł, co stanowiło 99,8% planu. Z tej kwoty dotacja przedmiotowa przeznaczona na dofinansowanie usług w zakresie szkolenia sportowego z wykorzystaniem infrastruktury COS wyniosła 17.209 tys. zł, co oznacza, że plan został wykonany w 100%. Wydatki majątkowe pochłonęły kwotę 1385 tys. zł, co stanowiło 97,7% planu. W 2005 r. pełen koszt szkolenia sportowego z wykorzystaniem infrastruktury COS wyniósł 43.398 tys. zł. Szkolenie to objęło 398.343 tys. osób. Przeciętny dzienny koszt szkolenia sportowego jednego zawodnika wyniósł w 2005 r. 108,95 zł. Dofinansowanie dziennego kosztu szkolenia ze środków dotacji przedmiotowej wyniosło 43,21 zł, co stanowiło 39,7% całkowitej kwoty.</u>
<u xml:id="u-3.19" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Dotacja celowa na dofinansowanie zadań z dziedziny kultury fizycznej i sportu zapisana została w rozdziale 92605. W ustawie budżetowej na rok 2005 zaplanowano na ten cel 16.258 tys. zł. Pieniądze te były przeznaczone na dofinansowanie zadań z zakresu sportu powszechnego zlecanych stowarzyszeniom kultury fizycznej. W toku realizacji planu wydatków kwota ta została zwiększona o środki przeznaczone na realizację zadań z obszaru sportu kwalifikowanego. Plan budżetu po zmianach wyniósł 33.412 tys. zł, natomiast wykonanie 33.411 tys. zł. Oznacza to, że plan po zmianach wykonano w 100%. Z tej kwoty na zadania związane ze sportem powszechnym przeznaczono kwotę 16.451 tys. zł, z tego na rozwój kultury fizycznej w środowisku akademickim przeznaczono kwotę 4794 tys. zł. Z kolei na zadania związane z rozwojem kultury fizycznej w rodzinie, jak też w innych grupach zawodowych i społecznych, a realizowane przez polskie związki i stowarzyszenia sportowe, przeznaczono 5920 tys. zł. Od 2005 r. zadania na rzecz kultury fizycznej w wojsku i Policji zostały właśnie włączone do programu upowszechniania kultury fizycznej w rodzinie oraz promocji sportu powszechnego. Przeznaczono na ten cel kwotę 246 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.20" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Na stypendia sportowe dla niepełnosprawnych zawodników, członków kadry narodowej uczestniczących w realizacji programu przygotowań do igrzysk paraolimpijskich, mistrzostw świata i Europy, przeznaczono kwotę 696 tys. zł. Pomocą stypendialną objętych zostało 92 sportowców niepełnosprawnych, reprezentujących różne dyscypliny sportowe. Wysokość stypendium wahała się od 300 do 1100 zł brutto.</u>
<u xml:id="u-3.21" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Na zadania z zakresu sportu kwalifikowanego przeznaczono kwotę 16.960 tys. zł. Ministerstwo Sportu kontynuowało w tej dziedzinie zadania realizowane wcześniej przez Polską Konfederację Sportu. W ramach tego programu zorganizowane zostały przygotowania zawodników kadry narodowej do udziału w mistrzostwach świata i Europy oraz w imprezach międzynarodowych o podobnej randze. Na letnie i zimowe dyscypliny sportu przeznaczono łącznie kwotę 12.489 tys. zł. Na przygotowania zawodników kadry narodowej w zimowych dyscyplinach olimpijskich przeznaczono kwotę 1992 tys. zł. Kwotę 2479 tys. zł przeznaczono na organizację przygotowań zawodników kadry narodowej do udziału w mistrzostwach świata i Europy oraz w imprezach międzynarodowych o podobnej randze w dyscyplinach nieolimpijskich.</u>
<u xml:id="u-3.22" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Polska Konfederacja Sportu – rozdział 92606. Plan wydatków PKS został określony w ustawie budżetowej na łączną kwotę 124.167 tys. zł. Z tego na dotacje podmiotowe przeznaczono 124.021 tys. zł i na wydatki majątkowe 146 tys. zł. W toku realizacji zadań i budżetu kwota ta została zwiększona, decyzją ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu, o kwotę 870 tys. zł, czyli do wysokości 124.891 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.23" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Wprowadzone w trakcie roku budżetowego zmiany organizacyjne związane z utworzeniem Ministerstwa Sportu oraz likwidacją PKS wymagały dokonania stosownych przeniesień, które zostały wprowadzone, wcześniej wspomnianymi rozporządzeniami. Do dnia 31 sierpnia 2005 r. środki przekazywane były zgodnie z planem i harmonogramem PKS, która otrzymała łącznie 105.386 tys. zł – dotacja podmiotowa 105.244 tys. zł, wydatki majątkowe 142 tys. zł. W ramach dotacji podmiotowej, na dofinansowanie zadań z zakresu sportu wyczynowego, zlecanych głównie polskim związkom sportowym, przeznaczono kwotę 100.136 tys. zł. Na pozostałe koszty realizacji zadań statutowych przeznaczono kwotę 1517 tys. zł. W ramach tej kwoty 337 tys. otrzymał COS, 456 tys. przeznaczono na badania naukowe i 635 tys. na pozostałe zadania.</u>
<u xml:id="u-3.24" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Funkcjonowanie do dnia 31 sierpnia 2005 r. biura Polskiej Konfederacji Sportu kosztowało 3591 tys. zł, w tym na wynagrodzenia wraz z pochodnymi wydano 2187 tys. zł. Ponadto PKS otrzymała w 2005 r. dotacje celową w wysokości 142 tys. zł, na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupy inwestycyjne. W ramach tych środków zakupiono za 85 tys. zł samochód osobowy oraz sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem za 53 tys. zł, czyli dotacja celowa została wykorzystana w 100%.</u>
<u xml:id="u-3.25" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Polska Konfederacja Sportu otrzymała również dotację w wysokości 27.500 tys. zł z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Sportu z przeznaczeniem na realizację programu „Szkolenie kadry olimpijskiej w kategorii młodzieżowej”. Do dnia 31 sierpnia wydatkowano kwotę 15.423 tys. zł, a pozostałe środki zostały przeniesione, zgodnie ze wspomnianym już rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów, do wcześniej wspomnianych części budżetu.</u>
<u xml:id="u-3.26" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Pozostała działalność. Na realizacje tych zadań zaplanowano w ustawie budżetowej na rok 2005 15.599 tys. zł. W wyniku dokonanych w trakcie roku zmian budżetowych i organizacyjnych suma ta wzrosła do 15.964 tys. zł. Wykonanie wydatków w tym rozdziale wyniosło 15.901 tys. zł, co stanowiło 99,6% planu po zmianach. Wykonanie wydatków w układzie zadaniowym przedstawia się następująco: wypłaty, zgodnie z ustawą o sporcie kwalifikowanym, świadczeń dla 242 byłych olimpijczyków – 6560 tys. zł, nagrody dla 368 zawodników za wybitne osiągnięcia sportowe – 2787 tys. zł, nagrody dla 497 trenerów, instruktorów i działaczy – 2762 tys. zł, czyli łącznie kwota 5549 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.27" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Sumą 557 tys. zł dofinansowano zlecane imprezy sportowo– rekreacyjne, fundacje otrzymały 152 tys. zł, a inne stowarzyszenia 405 tys. zł. W 2005 r. realizatorami tych zadań było 15 stowarzyszeń, które zorganizowały 63 obozy, festyny, turnieje i spartakiady sportowo-rekreacyjne, w których uczestniczyło prawie 6 tys. osób. Dofinansowanie otrzymało również 6 fundacji, m.in. Fundacja Pomocy Społecznej EWA, Fundacja „Centrum Edukacji Olimpijskiej”, Związek Harcerstwa Polskiego itp.</u>
<u xml:id="u-3.28" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Finansowanie zadań realizowanych bezpośrednio przez Ministerstwo Sportu wyniosło 3235 tys. zł. Wydatki te dotyczyły przede wszystkim: zakupu pucharów oraz upominków wręczanych jako nagrody rzeczowe zawodnikom – 144 tys. zł, zakupu usług obcych świadczonych na rzecz zadań sportowych, w tym realizacja umów zawartych z Centralnym Ośrodkiem Sportu, Akademią Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku oraz Instytutem Sportu. Dotyczyły one wykonania niezbędnych analiz, ekspertyz i tłumaczeń. Wykonanie odznaczeń resortowych, przyjęcie delegacji zagranicznych, organizacja konferencji z trenerami i szkołami mistrzostwa sportowego oraz Turnieju „Pokolenie EURO 2012”, konferencji prasowych i usług reklamowych związanych z organizacją Mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012 – była to kwota 2382 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.29" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">W tym rozdziale otrzymaliśmy środki z rezerwy celowej w kwocie 199 tys. zł, które wydatkowano na pokrycie kosztów organizacyjnych uczestnictwa siedmiu zespołów ukraińskich w turnieju piłki nożnej pod nazwą „Pokolenie EURO 2012”. Został on zorganizowany w Krakowie w dniach 15-20 sierpnia 2005 r. Bezpośrednim organizatorem był Małopolski Związek Piłki Nożnej, a w turnieju uczestniczyło 13 zespołów, w tym 7 z Ukrainy. Celem tego przedsięwzięcia było przybliżenie społecznościom Polski i Ukrainy starań obu krajów o powierzenie organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w roku 2012. Środki przeznaczone na ten cel wydatkowano w 100%.</u>
<u xml:id="u-3.30" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Z ogólnej rezerwy budżetu państwa otrzymaliśmy 400 tys. zł na sfinansowanie działań promocyjnych związanych z kandydowaniem Polski do organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012. Wydatkowano z tego 380 tys. zł, a niewykorzystane 20 tys. zł zwrócono do budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-3.31" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Pozostałe zadania, czyli podróże służbowe krajowe i zagraniczne osób obcych delegowanych przez Ministerstwo Sportu – 244 tys. zł, składki do organizacji międzynarodowych – 369 tys. zł, zakup zleconych ekspertyz i opracowań – 96 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.32" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Państwowe fundusze celowe. Przepisami ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych zlikwidowano środki specjalne w dziedzinie kultury fizycznej i sportu, zastępując je państwowymi funduszami celowymi. Ustawą tą zmieniono ustawę z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych, tworząc z dniem 1 stycznia 2005 r. Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej oraz ustawę z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, tworząc Fundusz Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów. Wykorzystaniem środków obu tych funduszy zostały uregulowane w rozporządzeniach. Po utworzeniu Ministerstwa Sportu dysponentem środków tych funduszy stał się minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu.</u>
<u xml:id="u-3.33" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Głównym źródłem przychodów Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej jest 80% wpływów pochodzących z dopłat do stawek w grach losowych, stanowiących monopol państwa. Na początku roku 2005 Fundusz dysponował kwotą 36.055 tys. zł. Przychody ogółem wyniosły 480.550 tys. zł, w tym wpływy z dopłat do gier losowych 474.917 tys. zł. Wydatki Funduszu w 2005 r. wyniosły 505.125 tys. zł. Na budowę, modernizację i remonty obiektów sportowych wydano 338.710 tys. zł, trzeba zaznaczyć, że było to o 12% więcej niż w roku 2004. Na rozwój sportu dzieci i młodzieży wydatkowano 140.741 tys. zł, wzrost o 7,3%. Rozwój sportu osób niepełnosprawnych – 22.361 tys. zł, opłaty za obsługę bankową – 3122 tys. zł. Stan funduszu na koniec 2005 r. wyniósł 11.480 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.34" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">W ramach modernizacji, remontów i dofinansowania inwestycji obiektów sportowych uruchomiono 338.710 tys. zł na realizację 732 inwestycji. W tym 691 inwestycji terenowych, na które wydano 212.718 tys. zł oraz 41 inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu – 125.992 tys. zł. Wśród tych inwestycji było 344 noworozpoczętych, które dofinansowano kwotą 121.767 tys. zł – 328 inwestycji terenowych i 16 inwestycji strategicznych – oraz 388 inwestycji kontynuowanych, które dofinansowano kwotą 216.943 tys. zł – 363 inwestycje terenowe – 127. 916 tys. zł i 25 inwestycji strategicznych – 89.027 tys. zł. W roku 2005 rozliczono 359 umów na dofinansowanie inwestycji sportowych na łączną kwotę 256.134 tys. zł, w tym na 338 inwestycji terenowych na kwotę 207.274 tys. zł oraz 21 inwestycji strategicznych na kwotę 48.860 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.35" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">W roku 2005 ze środków funduszu programu „Rozwój sportu dzieci i młodzieży” wydatkowano kwotę 140.741 tys. zł. Pieniądze te przeznaczono głównie na realizację programu „Szkolenie i współzawodnictwo młodzieży uzdolnionej sportowo”. Była to kwota 107.245 tys. zł, co oznacza wzrost o 5,8 % w stosunku do roku 2004.</u>
<u xml:id="u-3.36" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Szkolenie kadry olimpijskiej w kategorii młodzieżowej, realizowane do 31 sierpnia przez Polską Konfederację Sportu pochłonęło 15.423 tys. zł. Kontynuacja tego zadania przez Ministerstwo Sportu kosztowała 25.378 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.37" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Na sport wszystkich dzieci wydano kwotę 33.496 tys. zł, co oznacza wzrost o 12,4% w stosunku do wykonania roku 2004. Przy realizacji tego programu zawarto łącznie 272 umowy.</u>
<u xml:id="u-3.38" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Na dofinansowanie rozwoju sportu osób niepełnosprawnych wydatkowano 22.361 tys. zł. Największy udział w tej kwocie miały wydatki dotyczące uczestnictwa osób niepełnosprawnych w zajęciach sekcji sportowych i rekreacyjnych – 4320 tys. zł, w imprezach rekreacyjno-sportowych – 4014 tys. zł, w igrzyskach paraolimpijskich, mistrzostwach świata i Europy – 5432 tys. zł. W 2005 r. zawarto z 58 organizacjami 146 umów na realizację zadań z zakresu sportu osób niepełnosprawnych. Było to prawie 2 tys. zadań, w których wzięło udział prawie 96 tys. osób niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-3.39" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Fundusz Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów. Przychodami tego Funduszu są wpływy z opłat od podmiotów świadczących usługi reklamowe dla firm produkujących napoje alkoholowe. Wynoszą one 10% podstawy opodatkowania, takiej reklamy, podatkiem od towarów i usług. Zasady dofinansowania zadań ze środków Funduszu określa specjalne rozporządzenie ministra sportu. Realizatorami tych zadań były stowarzyszenia działające w sferze kultury fizycznej, organizacje pozarządowe, które w ramach swojej statutowej działalności realizują zadania z zakresu upowszechniania kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży, a także jednostki samorządu terytorialnego. Stan finansów Funduszu wynosił na początku roku 2005 17.678 tys. zł. Przychody wyniosły 14.043 tys. zł i były wyższe od planowanych o 20%. Określony w ustawie budżetowej plan wydatków w wysokości 25.877 tys. zł został wykonany na sumę 24.647 tys. zł. Jednostki nie zaliczane do sektora finansów publicznych otrzymały 12.995 tys. zł, a jednostki zaliczane do niego, czyli jednostki samorządu terytorialnego – 11.650 tys. zł. Stan Funduszu na koniec roku 2005 wyniósł 7074 tys. zł. W 2005 r. zawarto 606 umów na realizację powyższych zajęć, 347 ze stowarzyszeniami, 26 z organizacjami pozarządowymi oraz 233 z jednostkami samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-3.40" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuAnnaKlimekKrypa">Jeżeli będą jakieś pytania, to chętnie na nie odpowiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanuszWojcik">Słyszę, że pan minister nie chce już nic dodać. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliGrzegorzBuczynski">Jak co roku przedstawiamy syntetyczny raport o realizacji 25 części budżetu państwa, jak również funduszy współpracujących z tą częścią budżetu. Ogólna ocena wykonania budżetu w obu tych sferach finansowych jest pozytywna. Warto podkreślić, że na ten pozytywny obraz wpłynęła głównie poprawa sytuacji po utworzeniu nowego Ministerstwa Sportu. Stwierdziliśmy jedynie kilka uchybień, na które zwrócę uwagę.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliGrzegorzBuczynski">Pierwsze, stosunkowo drobne, to niepełne wdrożenie w życie zarządzenia dotyczącego planowanej organizacji mistrzostw Europy. Według zapewnienia pana ministra, sprawa została już uregulowana.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliGrzegorzBuczynski">Druga kwestia, to pominięcie w sposób nieuzasadniony, w byłym Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu, dochodów budżetowych, pani dyrektor wspominała o tym w swoim wystąpieniu, bo te dochody występowały już w latach poprzednich.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliGrzegorzBuczynski">Jeszcze trzecia sprawa, której warto poświęcić trochę więcej uwagi. Chodzi o niepełne wykonanie naszego wniosku sformułowanego po kontroli wykonania budżetu roku 2004. Chodziło o stworzenia systemu nadzoru i kontroli nad racjonalnym i prawidłowym wydatkowaniem, z punktu widzenia wymogów formalnych, środków publicznych przez instytucje, które z nich korzystają. Dodam tylko, że szersze omówienie tej problematyki, mające za podstawę wyniki kontroli w tych jednostkach, które otrzymały takie środki, przedstawiliśmy państwu kilkanaście dni temu w informacji dotyczącej sportu wyczynowego. Ta nieprawidłowość powtarza się również w innych resortach, nie tylko w tym Ministerstwie, od lat.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliGrzegorzBuczynski">Chcę powiedzieć, że w informacji otrzymanej od pana ministra w ostatnich dniach zapowiedziane są zmiany organizacyjne i wzmocnienie komórek audytu wewnętrznego. Sytuacja powinna ulec poprawie, a to jest chyba rzecz najważniejsza. Znalazło to potwierdzenie w raporcie dotyczącym wykonania budżetu.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliGrzegorzBuczynski">Wszystkie inne szczegóły dotyczące części 25 budżetu i funduszy celowych znajdą państwo w naszym raporcie. Autopoprawka, którą załączyliśmy, jest wynikiem zmiany danych po rozpatrzeniu końcowych sprawozdań funduszy.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliGrzegorzBuczynski">Chcę jednym zdaniem odnieść się jeszcze do części dotyczącej wojewodów. NIK zbadała również tę problematykę z działu 926 – Kultura fizyczna i sport, i nie znalazła nieprawidłowości lub uchybień w tej części budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanuszWojcik">Otwieram dyskusję, proszę państwa o zabieranie głosu. Nie słyszę żadnych pytań, co jest zastanawiające. Czy są jakieś pytania, uwagi lub sugestie? Nie ma. Czy ktoś z gości chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Pytałem w tej sprawie pana dyrektora z NIK, bo informacja się do tego tematu nie odnosi, a i kontrola go nie uwzględniła. W związku z tym proszę NIK i Ministerstwo o zbadanie jednej z inwestycji strategicznych, o której donosiły media – nasza Komisja też się tym zajmowała – a mianowicie budowy krytego toru kolarskiego. Wymiar finansowy tej sprawy budzi powszechny niepokój. Uważam, że nie można prześlizgiwać się nad tym problemem, trzeba go dokładnie zbadać, bo są doniesienia o istotnych przekroczeniach finansowych przy realizacji tego centralnego zadania inwestycyjnego. Jeżeli doniesienia się potwierdzą, to muszą zostać wyciągnięte wnioski i konsekwencje. NIK nie ma obowiązku badania każdej inwestycji, robi to wybiórczo, ale wydaje mi się, że tę warto zbadać, również w interesie pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanuszWojcik">To bardzo cenna uwaga, bo budowa tego toru trwa już bardzo długo, cały czas trwają próby znalezienia środków na dokończenie tej inwestycji. Z informacji, które otrzymałem, wynika, że wiele nieprawidłowości zostało już zauważonych. Nie widać końca tej inwestycji, która pochłonęła do tej pory nieprawdopodobne pieniądze. Jest jeszcze i ten problem, że nikt dokładnie nie wie, jak ten tor miałby być wykorzystywany.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselJanuszWojcik">Czy przedstawiciel NIK może nam coś na ten temat powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DyrektordepartamentuNIKGrzegorzBuczynski">Monitorujemy tę inwestycję i nasze obserwacje pokrywają się z informacjami i troską, która tutaj została zaprezentowana. Jeżeli uznajecie państwo, że trzeba przeprowadzić dokładną kontrolę, to, ze swej strony, potwierdzam trafność takiej sugestii i proszę taką kontrolę zasugerować. Wykorzystamy wszelkie dane i dodatkowe materiały, aby tę inwestycję skontrolować, bo faktycznie jest ona bardzo droga, a jej realizacja mocno się przedłuża.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Wobec tego sugeruję, żeby nasza Komisja złożyła wniosek o przeprowadzenie kontroli tej inwestycji przez NIK. Rozumiem, że Ministerstwo podziela słuszność tego poglądu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Stoimy przed dylematem, co z tą inwestycją dalej robić, bo z jednej strony z budżetu państwa zostały wydane potężne środki, a z drugiej strony okazuje się, że równie potężne środki trzeba wydać, żeby tę inwestycję zakończyć. Przeprowadzamy tam kontrolę, która będzie trwała do zakończenia tej inwestycji. Powołany został specjalny zespół monitorujący tę inwestycję. Czekamy w tej chwili – nie ma tu z nami głównego zainteresowanego, czyli prezesa Walkiewicza z Polskiego Związku Kolarskiego – na wykazanie przez PZK 10% wkładu własnego, bo tylko wtedy ta inwestycja strategiczna, zgodnie z wymogami formalnymi, będzie mogła być kontynuowana. Oczywiście przychylamy się do sugestii przeprowadzenia kontroli przez NIK, wydaje się, że kontrola tego typu organu jest jak najbardziej zasadna.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanuszWojcik">Należy się tylko cieszyć z tego, że ta inwestycja jest otoczona tak pieczołowitą opieką. To dobrze, bo naprawdę jest olbrzymie zainteresowanie tą sprawą, nie tylko ze strony ludzi działających w sporcie, ale również ze strony zwykłych obywateli, którzy przyglądają się, jak ta inwestycja powstaje. Myślę, że dokończenie tej inwestycji nie jest trudne, problemem będzie dopiero utrzymanie gotowego toru. Wielu ludzi się nad tym zastanawia, bo, z tego co wiem, nie ma pomysłu na to, w jaki sposób utrzymywać ten obiekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselZbigniewPacelt">Mam drobną uwagę, w przeszłości posłowie byli informowani o efektach wykorzystania środków, dziś takiej informacji mi brakuje. Ile medali zdobyto i w jakich grupach? Myślę, że dla Ministerstwa i dla nas ważna jest informacja, jakie były efekty roku 2005 w poszczególnych dziedzinach. Taki materiał dałby nam możliwość porównania wyników z wynikami z lat poprzednich.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Jesteśmy skłonni taki materiał przedstawić, bo właściwie jest gotowy. Każdego roku podsumowujemy efekty wydatkowania tych środków, natomiast przedmiot dzisiejszego posiedzenia był jasno określony, chodziło o finansową stronę realizacji budżetu roku 2005. Materiał, o którym mówił pan poseł, w Ministerstwie jest i jesteśmy gotowi przedstawić go państwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanuszWojcik">Sugestia pana posła będzie uwzględniona. Niedługo będziemy przygotowywać plan pracy na drugie półrocze i ten temat na pewno nam nie umknie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselZbigniewPacelt">Część tych danych jest tu podana, to co dotyczy osiągnięć sportowych niepełnosprawnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselJanuszWojcik">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie ma chętnych.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselJanuszWojcik">W związku z tym, że komisje branżowe muszą przedstawić Komisji Finansów Publicznych opinie o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2005 r. w zakresie swojej działalności, prezydium naszej Komisji przygotowało projekt opinii w przedmiotowej sprawie. Zapoznam państwa z jej treścią, a później przegłosujemy wniosek o jej przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PoselJanuszWojcik">„Opinia nr 3 Komisji Kultury Fizycznej i Sportu uchwalona na posiedzeniu w dniu 21 czerwca 2006 r. dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2005 r. (druk nr 624) w zakresie działania Komisji.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PoselJanuszWojcik">Na posiedzeniu w dniu 21 czerwca 2006 r. Komisja Kultury Fizycznej i Sportu rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2005 r. (druk nr 624) w zakresie:</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PoselJanuszWojcik">I. części budżetowej 25 – Kultura fizyczna i sport,</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PoselJanuszWojcik">a) dochody i wydatki,</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#PoselJanuszWojcik">b) zakłady budżetowe,</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#PoselJanuszWojcik">c) dotacje podmiotowe,</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#PoselJanuszWojcik">d) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#PoselJanuszWojcik">II. części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 926 – Kultura fizyczna i sport,</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#PoselJanuszWojcik">a) dochody i wydatki,</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#PoselJanuszWojcik">b) dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego,</u>
<u xml:id="u-17.12" who="#PoselJanuszWojcik">c) przychody i wydatki:</u>
<u xml:id="u-17.13" who="#PoselJanuszWojcik">III. Fundusz Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów,</u>
<u xml:id="u-17.14" who="#PoselJanuszWojcik">IV. Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej,</u>
<u xml:id="u-17.15" who="#PoselJanuszWojcik">Komisja rozpatrzyła również informację NIK o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa w 2005 r. przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu w okresie od stycznia do sierpnia 2005 r. i Ministerstwo Sportu w okresie od września do grudnia 2005 r. w części 25 – Kultura fizyczna i sport oraz wykonania w 2005 r. planów finansowych Funduszu Zajęć Sportowo – Rekreacyjnych dla Uczniów i Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.</u>
<u xml:id="u-17.16" who="#PoselJanuszWojcik">Po analizie otrzymanych dokumentów i dyskusji poselskiej, Komisja pozytywnie opiniuje powyższe sprawozdanie wraz z uwagami i wnioskami NIK.”.</u>
<u xml:id="u-17.17" who="#PoselJanuszWojcik">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku?</u>
<u xml:id="u-17.18" who="#PoselJanuszWojcik">Stwierdzam, że 9 głosami, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się, Komisja przyjęła opinię dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w 2005 r.</u>
<u xml:id="u-17.19" who="#PoselJanuszWojcik">Pozostaje nam wybór przedstawicieli naszej Komisji, którzy przedstawią naszą opinię na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselBoguslawWontor">Proponuję panów posłów Janusza Wójcika i Tadeusza Tomaszewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselJanuszWojcik">Czy są inne kandydatury? Nie ma. Czy posłowie wyrażają zgodę? Jeżeli nie ma sprzeciwu, to nie musimy głosować. Informuję, że zgłoszono dwie kandydatury, które zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselJanuszWojcik">Stwierdzam, że do przedstawienia opinii Komisja upoważnia posłów: Tadeusza Tomaszewskiego i Janusza Wójcika.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PoselJanuszWojcik">Czy są inne uwagi do pierwszego punktu porządku obrad? Nie ma uwag. Zamykam pierwszy punkt porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PoselJanuszWojcik">Przystępujemy do realizacji punktu 2: rozpatrzenie sprawozdania z działalności Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli w 2005 r. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#DyrektordepartamentuNIKGrzegorzBuczynski">Przedstawiliśmy roczne sprawozdanie syntetycznie pokazujące pracę całej Izby. W uzgodnieniu z prezesem NIK przedstawiłem w nim bardzo skrótowe sprawozdanie pokazujące zakres i efekty naszej pracy. W grupie 38 pracowników współpracujemy z pięcioma Ministerstwami i kilkoma innymi ważnymi instytucjami ze sfery nauki, oświaty, kultury i mediów, m.in. PAN, Rzecznik Praw Dziecka, KRRiTV itd. Współpracujemy również na stałe z pięcioma komisjami sejmowymi. Staramy się służyć radą i dodatkową informacją wtedy, gdy jesteśmy potrzebni, bazując wyłącznie na wynikach naszych kontroli, które są tematycznie przygotowywane.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#DyrektordepartamentuNIKGrzegorzBuczynski">Wśród tych kontroli prym wiedzie edukacja, co jest zasadne, ponieważ jest to wielki problem wielu milionów bardzo młodych Polaków. Nie tylko zresztą młodych, mam na uwadze kształcenie ustawiczne. Sferą naszego oddziaływania jest także szkolnictwo wyższe i nauka.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#DyrektordepartamentuNIKGrzegorzBuczynski">Sprawom sportu również poświęcamy naszą uwagę, także poza coroczną kontrolą budżetową. W tym roku przedstawiliśmy kilka dni temu informację o wynikach kontroli finansowania sportu wyczynowego, przygotowujemy się do kontroli sportu osób niepełnosprawnych. Jest ona bardzo ważna, ponieważ nigdy jeszcze Izba nie przyglądała się tej problematyce, jest to również ważne z tego powodu, że ta tematyka uzyskała akceptację z państwa strony.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#DyrektordepartamentuNIKGrzegorzBuczynski">Jest to ważne również dlatego, że NIK przygotowuje się do udziału w 2008 r. w organizacji EUROSAI, która zrzesza wszystkie najwyższe europejskie organy kontroli. To jest bardzo poważne forum, na którym, obok programów społecznych z zakresu edukacji, będzie prezentowana szeroko pojęta problematyka osób niepełnosprawnych. Będziemy pokazywać, jak Izba to kontroluje i dostrzega, jakie stosuje metody kontroli i jakie wyciąga wnioski. Chcemy z kontrolą sportu osób niepełnosprawnych w Polsce wpisać się w ten drugi obszar, który będzie omawiany.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#DyrektordepartamentuNIKGrzegorzBuczynski">Staramy się zawsze służyć państwu radą i reagować na wszystkie życzenia i oczekiwania, również na indywidualne życzenia posłów, wtedy gdy potrzebujecie państwo dostępu do materiałów poufnych lub tajnych. Staramy się, aby nasza współpraca była jak najbardziej efektywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselJanuszWojcik">Czy są jakieś uwagi? Nie ma. Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselBoguslawWontor">Chcę powiedzieć, że do tej pory, jako posłowie zawsze byliśmy zadowoleni z pracy NIK. Mam nadzieję, że dalej tak będzie, bo współpraca pomiędzy Komisją Kultury Fizycznej i Sportu oraz Departamentem Edukacji zawsze była bardzo dobra. Zawsze rozumieliśmy siebie nawzajem i dlatego można sobie tylko życzyć, aby inne departamenty NIK i komisje branżowe działały podobnie. Dziękujemy panu i wszystkim pana pracownikom, bo zawsze reagowaliście w porę na wszystkie nasze uwagi i wnioski. Wasze opinie i wnioski pokontrolne były zawsze trafne i pomagały nam w codziennej pracy parlamentarnej. Za to wszystko można tylko podziękować NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselJanuszWojcik">Dołączam się do tego, co powiedział pan poseł Bogusław Wontor. Nasza współpraca układa się bardzo dobrze, ale mamy dodatkową prośbę, bo wiele słyszy się o różnych inwestycjach, które powstają lub powstawały, a było przy ich realizacji wiele niedociągnięć, chcemy żeby to wszystko było bardzo dokładnie pilnowane i rozliczane. Chodzi o takie sprawy, jak omawiana przed chwilą budowa toru kolarskiego. Niestety, ciągle mamy za mało pieniędzy w budżecie związanym ze sportem i kulturą fizyczną i dlatego muszą być one bardzo dokładnie uruchamiane i rozliczane.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselJanuszWojcik">Czy są inne pytania? Nie ma. Widzę, że przedstawiciel NIK prosi o głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DyrektordepartamentuNIKGrzegorzBuczynski">Bardzo dziękuję za tę ocenę. Moi pracownicy oczekują na taką lub inną ocenę, za kilka dni mamy odprawę, na której ją im przedstawię. Obok dziennikarzy jesteście państwo jedynymi, którzy tak naprawdę nam dziękują, bo w dialogu z jednostkami kontrolowanymi zawsze jest miło i konstruktywnie, ale czasami dość trudno jest usłyszeć słowo „dziękuję”. Dla nas jest to szczególnie cenne. Dziękuję pięknie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselJanuszWojcik">Dziękuję panu dyrektorowi, jeszcze raz chcielibyśmy, za pana pośrednictwem, przesłać podziękowania na ręce pana prezesa. Dziękujemy za bardzo dobrą współpracę, zsynchronizowaną z naszymi potrzebami, jeżeli można użyć takiego sformułowania.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PoselJanuszWojcik">Komisja zobligowana jest do przedstawienia Komisji do Spraw Kontroli Państwowej opinii o działalności Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli w 2005 r. Prezydium przygotowało projekt opinii, którą teraz państwu przedstawię, a później przegłosujemy wniosek o jej przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PoselJanuszWojcik">„Opinia nr 4 Komisji Kultury Fizycznej i Sportu uchwalona na posiedzeniu w dniu 21 czerwca 2006 r. dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w sprawie sprawozdania z działalności Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli w 2005 r. i pierwszym półroczu 2006 r. w zakresie działania Komisji na posiedzeniu w dniu 21 czerwca 2006 r.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PoselJanuszWojcik">Komisja Kultury Fizycznej i Sportu rozpatrzyła w zakresie swojego działania sprawozdanie z działalności NIK w 2005 r. i pierwszym półroczu 2006 r. (druk nr 668). Po wysłuchaniu informacji dyrektora Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego NIK, po analizie otrzymanych dokumentów oraz przeprowadzonej dyskusji Komisja pozytywnie ocenia działalność Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli w 2005 r. i pierwszym półroczu 2006 r.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PoselJanuszWojcik">Komisja bardzo wysoko ocenia wartość merytoryczną informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli oraz ich przydatność dla prac Komisji, podkreślając jednocześnie rzetelność i dokładność przedkładanych materiałów.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#PoselJanuszWojcik">Komisja wyraża podziękowanie dla kierownictwa i pracowników Departamentu za bardzo dobrą współpracę”.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#PoselJanuszWojcik">Kto z państwa jest za przyjęciem zgłoszonego wniosku?</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#PoselJanuszWojcik">Stwierdzam, że 10 głosami, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się, Komisja przyjęła opinię dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w sprawie działalności Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli w 2005 r.</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#PoselJanuszWojcik">Przystępujemy do realizacji punktu 3 porządku obrad, sprawy bieżące.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselBoguslawWontor">Mam prośbę do prezydium Komisji, aby na popołudniowe posiedzenie przygotowało projekt dezyderatu – myślę, że wszyscy będziemy w tej sprawie zgodni – dotyczącego ostatnich wypowiedzi pana ministra Romana Giertycha na temat wprowadzania dodatkowych lekcji historii kosztem czwartej godziny wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselBoguslawWontor">Oczywiście mam sugestię, żebyśmy w dezyderacie nie atakowali pana ministra i czasami nie robili jakichś wybiegów politycznych, tylko całkowicie merytorycznie odnieśli się do tej kwestii. Trzeba powiedzieć, że jako Komisja jesteśmy zbulwersowani takim tokiem myślenia i będziemy się temu sprzeciwiali, bo wiemy, jak dzisiaj wygląda kwestia rozwoju fizycznego dzieci i młodzieży. Nie po to walczyliśmy w poprzednich kadencjach, m.in. jako Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży, o dodatkowe godziny wychowania fizycznego, aby dziś pozwolić na zrobienie w tej kwestii kroku do tyłu.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PoselBoguslawWontor">Bardzo proszę, żeby prezydium poważnie do tego podeszło, abyśmy mogli jak najszybciej zareagować. Trzeba sprawę zdusić w zalążku, póki jeszcze nie jest za bardzo głośna, dopóki pewne działania nie nabrały jeszcze tempa. Musimy jednoznacznie powiedzieć, że pan minister Roman Giertych powinien spróbować poszukać na te dodatkowe lekcje historii innego finansowania niż kosztem wychowania fizycznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselJanuszWojcik">Bardzo cenna uwaga, myślę, że ta sprawa bardzo zainteresowała wszystkich, również tych, którzy chcieliby więcej historii, ale przede wszystkim tych, którzy chcieliby, żeby nasze dzieci miały odpowiednią liczbę godzin wychowania fizycznego i to na właściwym poziomie. Jak najbardziej popieram ten wniosek i sądzę – były już pewne pozytywne odruchy ze strony pana ministra – że należy znaleźć kompromis, należy tę sprawę przedyskutować. Sądzę, ze premier Roman Giertych miał na względzie przede wszystkim historię, ale myślę, że również zastanawia się bardzo poważnie i głęboko nad sprawami wychowania fizycznego, bo co będzie warta historia, jeżeli będziemy mieli chore społeczeństwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselBoguslawWontor">Korzystając z okazji, zwracam się do pana ministra Tomasza Lipca, żeby jako członek Rady Ministrów ostro bronił tych zdobyczy z dziedziny kultury fizycznej, które do tej pory osiągnęliśmy. To oczywiście nie będzie taka prosta sprawa, jak się może panu Romanowi Giertychowi wydaje, bo liczba godzin wychowania fizycznego jest regulowana ustawowo. To będzie musiał być projekt rządowy, który będzie musiał przejść konsultacje międzyresortowe. Ma pan, panie ministrze, dużą rolę do odegrania. Ma pan na pewno nasze wsparcie i prosimy, żeby te działania były jedynie słuszne, patrząc z punktu widzenia kultury fizycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Bardzo dziękuję za ten głos, zgadzam się z panem posłem Bogusławem Wontorem, że takiego zdania wypowiedzianego przez wicepremiera, a przede wszystkim przez ministra edukacji, nie wolno lekceważyć. Mimo, że rzeczywiście ta godzina jest zapisana ustawowo, nie można zapominać, że te słowa wypowiada minister edukacji, a więc jest to groźne dla naszego środowiska. Reakcja z mojej strony była, wczoraj poruszyłem ten temat w rozmowie z premierem. Stanowisko premiera rządu jest jednoznaczne i zgodne z opiniami wszystkich osób obecnych dzisiaj na tej sali. Oczywiście nie powinniśmy wypowiadać się w tym dezyderacie, jeśli mogę coś zasugerować, na temat zasadności wprowadzenia dodatkowej godziny historii, bo to nie jest w naszej gestii, natomiast bardzo ostro powinniśmy przeciwstawić się pomysłowi likwidacji godziny wychowania fizycznego, bo tendencja powinna być wręcz odwrotna.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselJanuszWojcik">Z tego co słychać, mamy wspólne stanowisko, to nas bardzo cieszy. Wszyscy uważamy, że potrzebne jest jak najwięcej wychowania fizycznego i jak najwięcej historii, ale jedno z drugim musi iść w parze, a nie jedno zamiast drugiego.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PoselJanuszWojcik">Mam prośbę do pana posła Bogusława Wontora, aby zgłosił projekt dezyderatu, o którym przed chwilą mówił.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselBoguslawWontor">Lepiej, żebym ja tego nie przygotowywał, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselJanuszWojcik">Tylko projekt, panie pośle, a później prezydium się tym zajmie i uzupełni o dodatkowe elementy. Chcę też powiedzieć, że dzisiaj nie jesteśmy w stanie tego zrobić, bo popołudniowe posiedzenie mamy wspólnie z Komisją Obrony Narodowej. Możemy to rozpatrzyć jutro.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chcę powrócić do spraw budżetowych, bo nie mogłem uczestniczyć w pierwszej części posiedzenia, ponieważ sprawozdawałem część budżetu na posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Z przedstawionego sprawozdania z realizacji budżetu wynika, że w roku ubiegłym przeznaczono z budżetu państwa na program rozwoju kultury fizycznej w środowisku wiejskim 4794 tys. zł. Oczywiście osobno płynęły środki z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Zrzeszeniu Ludowe Zespoły Sportowe zaproponowano niecałe 3000 tys. zł, oczywiście nie po prostu Zrzeszeniu LZS, ale na realizację konkretnego programu rozwoju.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W poniedziałek rozpoczynają się wakacje. Według moich informacji nie ma w tej chwili umowy na wakacje sportowe. Czy to oznacza, że w środowisku wiejskim nie ma potrzeby zorganizowania sportowych wakacji? Chciałbym usłyszeć od pana ministra jakiś komentarz do tej kwestii. Nie dostrzegam w informacji z wykonania tego programu jakichś generalnych zastrzeżeń mówiących o tym, że zostało to źle wykorzystane, źle rozliczone, niezgodnie z priorytetami programu itd. Przypominam, że w roku bieżącym idzie to zupełnie innym torem i dlatego chciałbym prosić pana ministra o ustosunkowanie się do tej problematyki.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Druga rzecz. Panie ministrze, „Rzeczpospolita” podała, że jeden z pracowników pana gabinetu starając się o mieszkanie, zdaniem „Rzeczpospolitej”, popełnił jakieś uchybienia, chyba podał nieprawdziwe dane. Powiedział pan, czy też pana rzecznik, że trzeba to wyjaśnić. Czy ta sprawa została już wyjaśniona? Jeśli nie, to na jakim etapie się znajduje?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Zacznę od końca. Bardzo szybko zareagowałem na doniesienie „Rzeczpospolitej” i wysłałem do redakcji wyjaśnienie, z którego wynikało, że jest prawdą, iż pan Marek Różycki – bo to o niego chodzi – oddał się do mojej dyspozycji do czasu przedłożenia przez dyrektora Biura Audytu i Kontroli Wewnętrznej m.st. Warszawy raportu w tej sprawie. Spotkałem się w tej sprawie z prezydentem Kochalskim i prosiłem o jak najszybsze przesłanie mi wniosków pokontrolnych. Taką informacje wysłałem do „Rzeczpospolitej” z jednoczesnym zapewnieniem, że w razie stwierdzenia jakichkolwiek uchybień przy staraniu się o mieszkanie komunalne przez mojego pracownika, jeśli coś takiego znajdzie się w protokole pokontrolnym, to ten człowiek przestanie pełnić jakiekolwiek funkcje w Ministerstwie Sportu.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Jeśli chodzi o Ludowe Zespoły Sportowe, to chcę powiedzieć, że nie tylko w środowisku wiejskim, ale i we wszystkich innych umowy na sportowe wakacje są realizowane na bieżąco. Na poprzednim posiedzeniu Komisji przedstawiałem stanowisko Ministerstwa Sportu w tej sprawie. Zarówno realizacja zadań przez LZS w zakresie rozwoju sportu w środowisku wiejskim, jak realizacja zadań przez TKKF i Szkolny Związek Sportowy, zostały rozliczone prawidłowo, trzeba jednak zaznaczyć, że nie jest to jedyne kryterium, jeśli chodzi o przyznawanie środków na ten rok. Chcę powiedzieć, że ten rok był rokiem pomostowym i w przyszłym roku należy się spodziewać jeszcze mniejszego finansowania programów realizowanych przez te podmioty. Chcemy, żeby środki budżetowe trafiały bezpośrednio do wnioskodawców, żeby omijały pośredników. Oczywiście niektóre programy, które oceniamy bardzo wysoko, np. Animator Sportu, będą zachowane. W tym roku ten program również jest realizowany w tej samej wysokości, co w roku ubiegłym. Natomiast generalna tendencja jest taka, że chcemy omijać pośredników, aby środki budżetowe, które zawsze są niewystarczające, były bardziej efektywnie wykorzystywane. Chcemy, żeby trafiały bezpośrednio do wnioskodawców, których jest coraz więcej. W tym roku wpłynęło do Ministerstwa 3,5 tys. wniosków, czyli prawie o 1 tys. więcej niż w roku ubiegłym, bardzo się z tego cieszymy. Oczywiście dla nas jest to większa praca, przy tych samych zasobach ludzkich, ale wydaje się nam, że takie finansowanie sportu, nie tylko w środowisku wiejskim, ale w ogóle sportu powszechnego, jest bardziej efektywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">To jest oczywiście temat na osobną dyskusję, kiedy będziecie państwo przedstawiać programy rządowe. Takim jest program upowszechnienia sportu w środowisku wiejskim, który ma w sobie elementy dotyczące szkolenia, np. w wiodących klubach sportowych. Podobnie jest z upowszechnianiem sportu akademickiego. Kiedy rozmawialiśmy niedawno właśnie o tym programie, to został on bardzo pozytywnie oceniony, choć ma tylko jednego partnera. Nie ma przeszkody, żeby tym partnerem była organizacja o charakterze ogólnopolskim. To jest temat do oddzielnej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Mnie chodzi o to, żebyście państwo uwzględniali jednak te programy, które budowano od wielu lat, żeby jednym pociągnięciem pióra nie spowodować utraty efektów i nie spowodować zaniechania dalszej ich realizacji. Dotyczy to zwłaszcza systemu szkolenia, w którym nagła zmiana lub zaprzestanie działania powoduje, iż wcześniej uzyskane efekty idą po prostu na marne.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W kontekście dzisiejszych materiałów budżetowych chcę jeszcze zapytać, jak w tej chwili wygląda kwestia wpływów na Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej i Fundusz Zajęć Rekreacyjno-Sportowych. Z materiałów wynikało, że na FKF nie wpłynęło około 12.000 tys. zł, natomiast na FZRS wpłynęło o 19% więcej niż planowano, czyli ponad 3000 tys. zł. Czyli de facto, na sport było ponad 8000 tys. zł mniej niż planowano. Jak w tym kontekście wykonanie przychodów roku 2005 ma się do przychodów planowanych w roku 2006. Czy coś drgnęło w tym funduszu, czy nadal jest tendencja spadkowa wpływów?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Przede wszystkim chcę wyrazić żal, że pan poseł nie zadał tych pytań wtedy, gdy były tu jeszcze obecne panie z Ministerstwa, które mogłyby bardziej szczegółowo na nie odpowiedzieć. Oczywiście w miarę moich możliwości i wiedzy postaram się odpowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Jeśli chodzi o wpływy Totalizatora, a tym samym wpływy do naszego Funduszu, to raport za pierwsze półrocze będziemy mieli 30 czerwca. Tak, jak mówiłem na poprzednich posiedzeniach Komisji, liczyłem się z tym, że te wpływy będą niższe i zachowałem pewną rezerwę, tak żeby umowy, które zostały podpisane na rok bieżący, mogły być w pełni realizowane, niezależnie od wpływów z Totalizatora Sportowego. Znamy wszyscy historię z roku ubiegłego, kiedy to podpisano umowy na podstawie prognoz, które później się nie sprawdziły. Teraz mamy na taką ewentualność specjalną rezerwę.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">W pierwszym kwartale wynik finansowy Totalizatora Sportowego był dramatyczny – minus 30%. Na szczęście wpływy do Funduszu są lepsze, bo ma na to wpływ wynik finansowy całej spółki Skarbu Państwa, tak że Fundusz otrzymuje tylko o kilka procent mniej niż w roku ubiegłym. Mieści się to w granicach błędu, który założyłem planując budżet i zostawiając rezerwę w wysokości blisko 30.000 tys. zł. Sytuacja jest pod kontrolą, jeśli tendencja spadkowa nie będzie większa, to zrealizujemy wszystkie umowy, które podpisaliśmy.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Cały czas prowadzę rozmowy z premierem i ministrem skarbu państwa, zmierzające do uregulowania sytuacji w Totalizatorze, sytuacji personalnej, organizacyjnej i finansowej. Podkreślam, że wpływy z tytułu dopłat do gier liczbowych stanowią dwukrotność naszego budżetu. Dla nas jest to naprawdę najbardziej istotny element, największe zasilenie naszego budżetu, dwa razy więcej niż to, co dostajemy z budżetu państwa, 222 do 480 mln. Nie ma tygodnia, żebym w tej sprawie nie interweniował.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Jeszcze raz powtarzam, w tej chwili wpływy do Funduszu są mniejsze niż w roku ubiegłym, ale mieszczą się w ramach naszych przewidywań. Oznacza to, że nie będzie takiej sytuacji, że nie będziemy mogli zrealizować umów, które podpisaliśmy na przełomie roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselJanuszWojcik">Można tylko potwierdzić, że faktycznie sytuacja w Totalizatorze nie jest najlepsza, ale z informacji, które napływają z tej spółki wynika, że z początkiem drugiego półrocza powinno się to zdecydowanie poprawić. Mają nastąpić zmiany kadrowe, a za tym na pewno będą szły również zmiany organizacyjne, co powinno poprawić wyniki finansowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselJanBednarek">Krótkie pytanie, czy są jakieś zmiany kadrowe w Totalizatorze Sportowym? Czy ta spółka w ogóle ma prezesa?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Tak, jak powiedziałem przed chwilą, obecnie nie ma niestety żadnych zmian w tej spółce. Sytuacja jest taka, że prezes został odwołany, jest osoba pełniąca jego obowiązki, natomiast sąd pracy stwierdził, że prezes został odwołany w sposób nie do końca właściwy. Nie wiem w tej chwili, czy została uregulowana do końca sprawa przedstawiciela załogi w zarządzie. Sytuacja jest skomplikowana i niedobra, przede wszystkim dla nas, ponieważ te zawirowania organizacyjne obniżają wynik finansowy firmy, a co za tym idzie i wpływy do Funduszu.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Wszyscy byliśmy świadkami tego, moim zdaniem, kuriozalnego sprawozdania z działalności Totalizatora. Na przestrzeni ostatnich lat brak było przede wszystkim uregulowania spraw związanych z zarządzaniem spółką, brak było jakichkolwiek działań marketingowych oraz działań związanych z wprowadzaniem nowych gier. Nie zajęto się w ogóle sprawami uregulowań dotyczących zakładów internetowych. Duże pieniądze wymykają się w tej chwili z rąk Totalizatora, co odbija się oczywiście negatywnie na zasilaniu Funduszu. Tę spółkę trzeba zreorganizować, nie ma tygodnia, żebym w tych sprawach nie alarmował osób odpowiedzialnych za tę sytuację. Nie chcę w tej chwili mówić o szczegółach, ale mam nadzieję, że sprawy personalne zostaną uregulowane w ciągu kilku najbliższych dni, najwyżej tygodni. Sytuacja w tej spółce, dla nas, ludzi sportu strategicznej, musi zostać uregulowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselJanuszWojcik">Dodam tylko, że faktycznie zbliżają się takie dni, które zadecydują o tym, w jaki sposób będzie funkcjonował Totalizator. W tej chwili sprawy przedstawicieli załogi są już rozwiązane. Kolejne zmiany muszą nastąpić, bo zasilanie sportu jest po prostu uzależnione od dochodów z Totalizatora. Chcę państwa poinformować, że od 1994 r. Totalizator przekazał Funduszowi łącznie około 4 mld zł. To są olbrzymie pieniądze i dlatego ta firma wymaga przeorganizowania. Trzeba wprowadzić nowe gry i nowe możliwości zarobkowania, dla sportu jest to bardzo ważne.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselJanBednarek">Ta sytuacja jest trochę dziwna, bo brak szefostwa rzutuje na całość działań Totalizatora, a wszyscy jesteśmy zainteresowani tym, żeby te środki były większe. W związku z tym stawiam wniosek, aby Komisja wystosowała dezyderat do ministra skarbu, w którym będziemy postulować przyspieszenie wyjaśnienia sytuacji w Totalizatorze Sportowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselJanuszWojcik">Wszyscy jesteśmy tym bardzo zainteresowani, ale taki dezyderat nic by nie zmienił. Prace się toczą, są one może prowadzone zbyt wolno, ale ta opieszałość wynika z przyczyn prawnych. Nie da się tego przyspieszyć, nawet nasze ponaglenia nic tu nie pomogą.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Panie ministrze, czy w trakcie rozgrywanych obecnie mistrzostw świata w piłce nożnej w Niemczech, Polska prowadzi akcję promocyjną dotyczącą naszego kandydowania do organizacji mistrzostw Europy wspólnie z Ukrainą? Jakie środki zostały na to przeznaczone? Jak to formalnie zostało zrealizowane? Czy w ogóle jest realizowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Tak, taka akcja jest prowadzona. Na jednym z poprzednich posiedzeń przekazałem państwu informację, że 30 maja zakończyła się pierwsza część naszych starań o organizację EURO 2012. Polegała ona na gromadzeniu i przekazaniu dokumentacji zgodnej z wymogami UEFA. Od 1 czerwca rozpoczął się drugi etap, który zakończymy 8 grudnia. Jest to działanie polegające na promocji idei organizacji EURO 2012. W ramach tej akcji promocyjnej działano również w trakcie mistrzostw świata. Prowadzona była akcja ogłoszeniowa w programach na niektórych stadionach, były plakaty na billbordach w miastach, w których odbywały się mecze mistrzostw świata. Było wiele innych akcji promocyjnych, bo w Niemczech znajdowało się w pewnym momencie 300 tys. Polaków, a ta akcja promocyjna jest skierowana przede wszystkim do naszych obywateli. Chodzi o popularyzację tej idei przed badaniami opinii społecznej, do których jesteśmy zobligowani przepisami UEFA.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Jeśli chodzi o szczegóły finansowe, to oczywiście mogę je państwu przedstawić.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Odrębnym tematem jest prowadzenie akcji dyplomatycznej. Nasze materiały zostały przekazane wszystkim naszym ambasadom w państwach, z których pochodzą przedstawiciele UEFA, którzy będą decydowali o wyborze kraju organizującego mistrzostwa. Szczegóły tej akcji również możemy państwu przedstawić.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Tych działań jest naprawdę bardzo wiele. Na pewno będą prowadzone jeszcze trzy duże akcje promocyjne w Polsce, będzie wizyta przedstawicieli UEFA, trwają przygotowania do kongresu UEFA, który odbędzie się 7 grudnia. Sam wybór odbędzie się 8 grudnia, a naszą ostateczną ofertę wzmocni udział Prezydenta RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Panie ministrze, ta sprawa wszystkich nas interesuje, dlatego proszę o przekazanie nam informacji mówiącej o zadaniach, które są realizowane, jak też o środkach, które są na nie przeznaczone. Chcemy wiedzieć, jakie sumy były wydatkowane podczas mistrzostw świata w piłce nożnej. Chcemy mieć możliwość ocenienia sensowności i skuteczności wydatkowania pieniędzy na promocję, bo to jest największe piłkarskie wydarzenie w tym roku, a w grudniu ma być rozstrzygnięcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Chętnie przekażemy państwu cały plan promocji idei EURO 2012 pomiędzy 1 czerwca a 8 grudnia br. Przekażemy też plan finansowy tej akcji, wraz z podziałem środków, które znajdują się w rezerwie celowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselJanuszWojcik">Myślę, że jest to satysfakcjonująca odpowiedź. Wracając do wypowiedzi pana posła Jana Bednarka i zgłoszonego wniosku, chcę zapytać, czy podtrzymuje pan wniosek o skierowanie dezyderatu, czy też go wycofuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselJanBednarek">Podtrzymuję mój wniosek, bo myślę, że będzie to jakieś poparcie dla pana ministra. Po drugie, będzie to wizytówka Komisji mówiąca o tym, że widzimy problem i postulujemy dokonanie w trybie pilnym obsady wakujących stanowisk w Totalizatorze Sportowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselJanuszWojcik">Jeżeli pan poseł podtrzymuje wniosek, to proszę o przygotowanie projektu dezyderatu. Na jego podstawie przygotujemy tekst faktycznie wspierający działania pana ministra w celu usprawnienia funkcjonowania Totalizatora Sportowego. Czy są jeszcze uwagi lub sugestie?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrezesTowarzystwaKrzewieniaKulturyFizycznejMieczyslawBorowy">Dwie kwestie. Po pierwsze, w imieniu Krajowej Federacji Sportu dla Wszystkich oraz Zarządu Głównego TKKF, chciałbym publicznie nie zgodzić się ze stanowiskiem pana ministra. Ministerstwo Sportu jest młodą strukturą, nieokrzepłą kadrowo i programowo. Świadczy o tym dobitnie dzielenie zadań na rok 2006, już blisko lipiec, a niektóre stowarzyszenia nie mają jeszcze przydzielonych zadań. Świadczy to o tym, że Ministerstwo ma jeszcze wielkie problemy i zadania.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PrezesTowarzystwaKrzewieniaKulturyFizycznejMieczyslawBorowy">Trzy wymienione przez pana ministra organizacje: LZS, TKKF i Szkolny Związek Sportowy mają wieloletnie tradycje i wielki wkład w rozwój polskiego sportu. O Ludowych Zespołach Sportowych, które dały Polsce mistrzów świata i mistrzów olimpijskich nie ja będę mówił. Powiem o TKKF, które wprowadziło do Polski ponad dwadzieścia nowych dyscyplin sportowych: badminton, trójbój, kulturystyka itd. Najpierw było TKKF, a dopiero potem powstał Polski Związek Sportowy. Nie będę zresztą przekonywał, bo TKKF broni się samo, świadczą o tym dokonania tysięcy jego działaczy.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#PrezesTowarzystwaKrzewieniaKulturyFizycznejMieczyslawBorowy">Mam wniosek i prośbę do Komisji, aby państwo spowodowali, żeby przydział zadań państwowych nie odbywał się bez dyskusji z zainteresowanymi. Nie mamy żadnej szansy rozmowy z Ministerstwem na temat zasadności tego lub innego elementu polityki resortu. Chcielibyśmy, ażeby jesienią resort, wiadomo, że nie teraz, znalazł czas na spotkanie się z przedstawicielami stowarzyszeń kultury fizycznej.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#PrezesTowarzystwaKrzewieniaKulturyFizycznejMieczyslawBorowy">Druga sprawa. Na posiedzeniu Komisji w marcu zgłosiłem wniosek, żeby przyspieszyć druk legitymacji dla nowo wykształconych instruktorów i trenerów. Wtedy około 3 tys. osób oczekiwało na legitymacje, dzisiaj jest to o wiele większa liczba ludzi. Wiem, że resort chce to robić wraz z ogłoszeniem nowego rozporządzenia pana ministra w kwestii szkolenia, prosimy jednak, żeby tę kwestię wcześniej rozwiązać. Przypominam, że na posiedzeniu Komisji w marcu przyrzeczono nam, że w kwietniu–maju będą legitymacje, mamy koniec czerwca, a dalej ich nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Duża część tej wypowiedzi była skierowana do państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Jeśli chodzi o legitymacje instruktorskie, to zostało podpisane odpowiednie rozporządzenie i legitymacje są już sukcesywnie wydawane. Opóźnienie związane było z koniecznością przeorganizowania Departamentu Kształcenia Kadr i Rady do Spraw Kształcenia w strukturze Centralnego Ośrodka Sportu. Legitymacje są już wydawane.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#MinisterSportuTomaszLipiec">Jeżeli chodzi o inne kwestie, to pozwolę sobie niezgodzić się ze zdaniem pana prezesa Mieczysława Borowego. Oczywiście deklaruję chęć spotkania się z przedstawicielami TKKF na etapie budowania budżetu. Chętnie merytorycznie z panem prezesem podyskutuję. Nie tylko zresztą z panem, ale także z przedstawicielami LZS i Szkolnego Związku Sportowego. Mam tylko nadzieję, że te rozmowy będą bardziej merytoryczne niż ta, którą przeprowadził ze mną prezes LZS w momencie, gdy otrzymał o 30% mniejszą dotację niż w roku ubiegłym. Jedynym wnioskiem pana prezesa było utrzymanie na dotychczasowym poziomie kosztów pośrednich. Mam nadzieję, że rozmowa, która odbędzie się w trakcie budowania budżetu na rok 2007 r. będzie odnosiła się do kwestii merytorycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Myślę, że nie możemy zostawić bez odpowiedzi prośby pana prezesa Mieczysława Borowego, choć trudno oczekiwać, że jako posłowie włączymy się bezpośrednio w tego rodzaju uzgodnienia. Jeżeli pan minister wyraża wolę spotkania się z ogólnopolskimi stowarzyszeniami, które od lat zajmują się organizacją sportu, to wydaje mi się, że zaproszenie na nie członków naszej Komisji byłoby rozwiązaniem wystarczającym. Nie ma chyba sensu robienie specjalnego posiedzenia Komisji, na którym omówilibyśmy prace nad budżetem. Myślę, że wystarczy, że pan minister zaprosi nas na takie spotkanie dyskusyjne. Byłby to zupełnie nowy obyczaj, ale ponieważ Ministerstwo też jest nowe, to może warto spróbować, bo mamy pewne doświadczenia.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Składam taką propozycję, bo uważam, że jeśli są jakieś błędy lub uwagi, to nie powinny one ujść naszym uszom, o wszystkim powinniśmy wiedzieć. Wydaje mi się, że gdyby pan minister nas zaprosił, to skorzysta z tego tylko część członków Komisji, bo inni posłowie są zajęci licznymi obowiązkami. Jeżeli coś jest na rzeczy, to warto mówić o tym normalnie i otwarcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselJanuszWojcik">Jest to propozycja, jak najbardziej do zaakceptowania. Widzę, że pan minister też jest do niej pozytywnie nastawiony. Nawiążemy współpracę i nie będzie żadnych problemów.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrezesLudowychZespolowSportowychWaclawHurko">Dwie sprawy. Zostałem po nauczycielsku wezwany do tablicy przez pana ministra, ale zanim odpowiem, to chcę w imieniu środowiska zwrócić się z serdeczną prośbą o interwencję. Panie ministrze, idzie nie tylko o sportowe wakacje, z powodu drastycznego obcięcia środków mamy w tej chwili niepodpisane sześć umów.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#PrezesLudowychZespolowSportowychWaclawHurko">Po drugie, nigdy się z panem ministrem nie spotkałem i nigdy nie wyraziłem takiej opinii. Nie wiem, o jakim prezesie pan minister mówi. Swoje stanowisko w sprawie obcięcia środków wyraziłem w stosownym piśmie, na które nie otrzymałem odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselJanuszWojcik">Ten temat został poruszony, na temat LZS mówił pan poseł Tadeusz Tomaszewski. Ja sam też miałem okazję spotkać się z przedstawicielami LZS i z panem prezesem. Jest to temat niezmiernie ważny, bo tak jest zawsze, że potrzebne są środki, aby móc funkcjonować. W związku z tym, że tych środków nie ma za dużo, mówiliśmy o sytuacji w Totalizatorze Sportowym, trzeba umiejętnie wykorzystywać te, które są. Sam też zwracałem z prośbą i zapytaniem do pana ministra, czy nie można by przekazać więcej środków wzmacniających funkcjonowanie LZS. Myślę, że pan minister, wspólnie ze swoimi współpracownikami, musi mieć trochę czasu na to, żeby ewentualnie rozeznać sprawę i udzielić nam odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PoselJanuszWojcik">Czy są jeszcze jakieś sugestie? Nie ma. Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany, a protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#PoselJanuszWojcik">Zamykam posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>