text_structure.xml
17.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny otrzymali państwo na piśmie. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuPiotrStomma">Podstawowym celem projektu ustawy jest wypełnienie obowiązków państwa członkowskiego wynikających z rozporządzenia wspólnoty nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej z dnia 15 marca 2006 roku w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego odpowiednie rozporządzenia Rady Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuPiotrStomma">Powyższe rozporządzenie uwzględnia zachodzące w transporcie w ciągu ostatnich 20 lat zmiany związane z postępującą liberalizacją usług, wprowadzeniem nowych technik rejestracji czasu pracy i generalnym zaostrzeniem wymagań wobec kierowców pojazdów oraz przewoźników. Rozporządzenie nr 561/2006 upraszcza oraz zwiększa przejrzystość i aktualizuje postanowienia dotyczące czasu, przerw i odpoczynku kierowców w czasie prowadzenia pojazdu. Wpływać ma to na polepszenie warunków pracy kierowców w międzynarodowych przewozach drogowych, obejmujące także ochronę kierowców zatrudnionych w komunikacji miejskiej. Jednym z najistotniejszych celów proponowanych przepisów jest zmniejszenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego ze strony pojazdów ciężarowych i autobusów. Jest to szczególnie istotne, biorąc pod uwagę rodzaj infrastruktury drogowej, z jaką mamy do czynienia w Polsce.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuPiotrStomma">Chciałbym podkreślić, że omawiany projekt nie wprowadza do polskiego porządku prawnego zmienionych wymagań dotyczących czasu prowadzenia, przerw i odpoczynku kierowców samochodów użytkowanych w przewozach drogowych, ponieważ przepisy rozporządzenia nr 561 stosowane są w Polsce bezpośrednio, analogicznie do przypadku rozporządzenia nr 3820 z 1985 roku. Państwa członkowskie zobowiązane są do wprowadzania pomocniczych przepisów krajowych, które pozwalają na sprawne stosowanie rozporządzenia nr 561. Weszłoby to w życie 11 kwietnia 2007 roku, z wyjątkiem przepisów dotyczących cyfrowych tachografów, które zaczęły obowiązywać od 1 maja 2006 roku. Przepisy, o których mowa, w odniesieniu do tachografów dotyczą określenia częstotliwości kopiowania danych z tachografów cyfrowych oraz z kart kierowców przez przedsiębiorstwa transportowe. Dotyczą również określenia, czy i jakie wyłączenia kategorii pojazdów z przepisów dotyczących prowadzenia przerw i odpoczynków kierowców wprowadza państwo członkowskie na swoim terytorium. Poza tym dotyczą kwestii objęcia przepisami krajowymi kierowców pojazdów używanych do wykonywania regularnych przewozów osób, których trasa nie przekracza 50 km, co zapewni odpowiednią ochronę w zakresie maksymalnego czasu pracy, przerw i okresów odpoczynku. Państwo członkowskie ustanawia krajowe przepisy dotyczące kar stosowanych w przypadku naruszenia przepisów rozporządzenia 561.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuPiotrStomma">Po analizie legislacji unijnej rząd uznał, że najlepszym rozwiązaniem pozwalającym na wykonanie zobowiązań członkowskich w powyższym zakresie będzie znowelizowanie następujących ustaw: z: 2001 roku o transporcie drogowym, z 2004 roku o czasie pracy kierowców oraz z 2005 roku o systemie tachografów cyfrowych. Korzystając z okazji wprowadzania wyżej wymienionych zmian w projekcie omawianej ustawy, zaproponowano także modyfikacje określonych przepisów ustawy o systemie tachografów cyfrowych. Wynika to z doświadczeń ponadrocznego okresu obowiązywania ustawy i praktycznego stosowania tachografów. Chodzi tutaj w szczególności o pewne korekty procedury udzielania zezwoleń na prowadzenie warsztatów dla tachografów cyfrowych, czy też nadawania uprawnień dla techników warsztatów.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuPiotrStomma">W wyżej wymienionych ustawach dokonano także zmiany o charakterze porządkowym, wprowadzając korekty w powołaniu odpowiednich aktów unijnych. Wdrożenie przepisów projektowanej ustawy nie spowoduje zwiększenia wydatków w sferze finansów publicznych. Projekt ustawy poddany był uzgodnieniom międzyresortowym oraz szerokim konsultacjom społecznym. Uwzględniono szereg uzasadnionych i dobrych propozycji, dzięki czemu projekt wydaje się bliski spełnieniu zrównoważonych oczekiwań poszczególnych zainteresowanych stron.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuPiotrStomma">Nie było możliwe uwzględnienie wszystkich uwag, w szczególności w sytuacjach, gdy wchodziły one w kolizję z regulacjami wspólnotowymi. Projekt został przyjęty przez Komitet Europejski Rady Ministrów oraz Radę Ministrów. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego nie wniosła uwag do projektu ustawy. Rada Legislacyjna przy Prezesie Rady Ministrów zaopiniowała projekt pozytywnie, ponadto projekt uzyskał pozytywną opinię sekretarza Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej o zgodności z prawem Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuPiotrStomma">Na zakończenie chcę podkreślić, że przepisy zarówno rozporządzenia nr 561, jak również projektu omawianej ustawy, które zaczną obowiązywać w połowie kwietnia 2007 roku, mają duże znaczenie dla organizacji pracy firm transportowych, w tym pracy kierowców wykonujących przewozy drogowe. Odnosi się to zarówno do kierowców zatrudnionych w przedsiębiorstwach transportowych, jak i kierowców będących jednoosobowymi firmami przewozowymi, których jest wiele. Warto podkreślić, że art. 29 ust. 3 rozporządzenia nr 561 postanawia, że kierowca zatrudniony przez więcej niż jednego przewoźnika lub pracujący na rzecz większej liczby przewoźników ma obowiązek przekazać tę informację, aby umożliwić przestrzeganie przepisów o czasie pracy kierowców. Ta kwestia jest bardzo istotna ze względu na analizę statystyk wypadków w transporcie drogowym, wliczając w to przewozy autobusowe, gdzie skutki wypadków są wyjątkowo tragiczne, a częstą przyczyną tego jest zmęczenie.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuPiotrStomma">Przepisy, o których wcześniej wspominałem, w pełni i w sposób praktyczny wpisują się w działania mające na celu jak najszybsze ograniczenie wypadków oraz zmniejszenie ich skutków. Podkreślam to ze względu na priorytety rządu, Ministerstwa Transportu oraz pana ministra Jerzego Polaczka. Nowoczesna technologia rejestrowania czasu prowadzenia pojazdu wspierać będzie służby kontrolne w ich działaniach, umożliwiając zwiększenie częstotliwości oraz efektywności kontroli, będzie także wspierać przewoźników, ułatwiając monitorowanie przestrzegania przepisów socjalnych, racjonalne organizowanie pracy kierowców oraz korzystanie z posiadanego taboru. Nie są to nowe rzeczy, ale podkreślam, że doskonalimy praktyczne funkcjonowanie tego systemu, który służy nam wszystkim. Podnoszenie poziomu bezpieczeństwa na drogach i doskonalenie warunków pracy kierowców wiąże się z kosztami. Rozumiemy, że zwiększa to i tak niemałe obciążenia przewoźników drogowych. Niestety, takie są konsekwencje wprowadzania wymagań unijnych, a wiemy, że służyć ma to bezpieczeństwu. Zostały przeprowadzone szerokie i wyjątkowo rzetelne konsultacje społeczne ze środowiskiem zarówno pracodawców, jak i pracobiorców organizacji społecznych i zawodowych w szeroko rozumianym transporcie drogowym.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuPiotrStomma">Chciałbym przeprosić za błąd na liście konsultowanych organizacji i poinformować, że była także konsultacja z Sekcją Krajową Przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej NSZZ Solidarność.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuPiotrStomma">Podkreślam, że przepisy rozporządzenia nr 561 wchodzą w życie w 27 państwach członkowskich. Niniejszy projekt stanowi podstawę do praktycznego wykonywania niektórych specyficznych regulacji zawartych w tym unijnym akcie prawnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Przy kopiowaniu danych z elektronicznego zapisu do bazy danych używa się słowa „wczytanie”. Czy nie lepsze byłyby, także z legislacyjnego punktu widzenia, użycie słowa „przeniesienie” lub „skopiowanie” danych? Rozumiem, że słowo „wczytanie” jest to popularna forma, natomiast mówimy o przeniesieniu danych z cyfrowego tachografu. Czy moje rozumowanie jest właściwe?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorDepartamentuDrogiTransportuDrogowegowMinisterstwieTransportuMaciejWronski">Takie sformułowanie użyte jest w tłumaczeniach bezpośrednich aktów unijnych. Zostało to opublikowane jako polskie tłumaczenie aktu unijnego. Można byłoby dyskutować nad poprawnością tego tłumaczenia i jest to jak najbardziej zasadne, ale trzeba byłoby zmienić tłumaczenie, co jest procedurą dość skomplikowaną, wymagającą zgody Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Interesuje mnie problem zgłaszany przez przewoźników. Mianowicie, jak rozwiązać wykorzystanie okresu wolnego w czasie 90 godzin. Przewoźnicy mają problem z tym, co zrobić, gdy okres wolny, obowiązkowy, wypada im w czasie drogi, jak przewoźnik ma się zachować. Ta ustawa musi to rozwiązać. Przewoźnicy muszą mieć do dyspozycji kierowcę, ale żeby nie działo się tak, że jedzie on do Frankfurtu i z powrotem, a gdzieś na trasie łapie go czas obowiązkowego odpoczynku. Czy jest możliwość, żebyśmy wzięli to pod uwagę? – ponieważ ten problem zwiększa koszta.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Myślę, że odpowiedź na pytania tego typu uzyska pan na posiedzeniu podkomisji, ponieważ będzie tam więcej czasu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJerzyBudnik">Panie ministrze, jest to projekt rządowy, autorzy projektu proponują, żeby ustawa weszła w życie z dniem 11 kwietnia 2007 roku. Jest mało czasu, dziś powołujemy podkomisję, potem będzie sprawozdanie podkomisji, komisja, drugie czytanie, trzecie czytanie, Senat. Co będzie, jeżeli parlament nie zdąży do 11 kwietnia 2007 roku? Dlaczego, skoro wiedzieliście państwo, że jest to termin obligatoryjny, ustawa tak późno trafiła na obrady Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMTPiotrStomma">Nie ma dobrej odpowiedzi na pytanie, dlaczego tak późno. Mogę tylko poinformować, że rząd zaczął prace w połowie zeszłego roku. Wbrew pozorom nie był to łatwy akt. Kwestia konsultacji społecznych, wydolności legislacyjnej całej struktury rządowej. Jest tu kwestia dostosowania się do terminów Unii Europejskiej. Im bardziej będziemy zaawansowani w pracy legislacyjnej, tym mniejsze będą zarzuty. W praktyce nie spodziewamy się żadnych sankcji, po prostu musimy rzetelnie pracować.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Mam jeszcze pytanie do pana inspektora Seweryna Kaczmarka. Zna pan przypadki z kontaktów z przewoźnikami, że inspektorzy często nakładają kary za 15-20 minutowe przekroczenie czasu. Dzieje się tak podczas przedłużonego postoju na granicy bądź krótkiego odcinka dojazdu do bazy lub do granicy. Kierowca ciągnie ten przewóz, powiedzmy, jeszcze przez 30 min, aby nie stać w polu, tylko na parkingu strzeżonym. Czy w tej ustawie mamy szansę, aby zminimalizować i zmusić do liberalniejszej postawy pańskich inspektorów? Czy widzi pan konieczność takiego zapisu?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Główny inspektor transportu drogowego Seweryn Kaczmarczyk:</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Ten problem istnieje od 5 lat. Przepisy są, niestety, tak sformułowane i tak są określone przez taryfikator. W ubiegłym roku prawie tysiąc decyzji nałożonych przez inspektorów zostało uchylonych przez głównego inspektora, dlatego że były nałożone z „błahych” powodów. Art. 13 ustawy mówi, że można skorzystać z dobrodziejstwa tego przepisu. Warto by to wprowadzić do prac podkomisji. Było to poruszane przez przewoźników już na kilku spotkaniach Komisji Infrastruktury. Należy tak sformułować przepisy, żeby w przypadku, kiedy trzeba dojechać do bazy, kierowca mógł to zrobić bez kar. Inspektor nie może naruszać prawa i dlatego należy odpowiednio sformułować przepisy.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMTPiotrStomma">Żaden przepis, nawet wagi konstytucyjnej, nie zawiesza zdrowego rozsądku. W rozmowie z ministrem Kaczmarkiem zwróciłem uwagę na problem szkoleń inspektorów, żeby potrafili zachować się elastycznie. Żadna zmiana przepisu nie rozwiąże problemu, gdy dochodzimy do wartości granicznych i zawsze będzie kwestia 15 minut bądź 3 metrów, albo czegoś bardzo szczegółowego. Cały czas będziemy ten problem obserwować.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMTPiotrStomma">Chcę poinformować, że według ministra Kaczmarka problem znany jest od paru lat i przez ten czas Inspekcja Transportu Drogowego nie była skłonna sformułować propozycji przepisu, który miałby poprawić tę sytuację.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Chcę poinformować, że inspektor wojewódzki jest tylko administratorem, wykonawcą poleceń, dyrektyw inspektora krajowego. Inspektor wojewódzki nie ma możliwości anulowania kary, jest to decyzja dopiero inspektora krajowego. Czy nie jest zasadne umożliwienie inspektorom wojewódzkim minimalnych uprawnień do odstąpienia od karania bądź anulowania kary?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMTPiotrStomma">Obecnie mamy taką sytuację, że wojewódzcy inspektorzy wchodzą w skład administracji zespolonej i tutaj istotną rolę odgrywają wojewodowie, nie umniejszając oczywiście roli głównego inspektora. Będziemy pracowali nad tym problemem. Minister transportu zadeklarował współpracę z wojewodami odnośnie do wojewódzkich inspektorów, tak żeby była stosowana właściwa polityka uwzględniająca realia branży. Jeżeli trzeba będzie zmienić przepisy, to będzie to rozważane. Wydaje się, że więcej jest do zrobienia na gruncie praktyki, szkoleń, instruktażu dla inspektorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Zakończyliśmy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 1337). W związku z wejściem w życie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa informuję państwa, że nie został złożony wniosek o wysłuchanie publiczne.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Prezydia Komisji proponują powołanie dziewięcioosobowej podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu. Kandydatami do podkomisji są posłowie: Lech Kołakowski (PiS), Stanisław Szwed (PiS), Edward Czesak (PiS), Krzysztof Gadowski (PO), Piotr Nowak (PO), Andrzej Fedorowicz (LPR), Jan Bednarek (Samoobrona), Bronisław Dudka (PSL), Witold Klepacz (SLD). Czy wyrażają państwo zgodę na pracę w podkomisji? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zgoda została wyrażona. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że podkomisja została powołana. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam, że podkomisja została powołana w zaproponowanym składzie.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Zgodnie z art. 95 regulaminu Sejmu Komisje powinny ustalić harmonogram pracy nad tym projektem zgodnie z kalendarzem prac w Sejmie, ponieważ jest to projekt ustawy wykonujący prawo Unii Europejskiej. Kierując projekt ustawy do Komisji, marszałek Sejmu wyznaczył termin przedstawienia sprawozdania do dnia 27 lutego 2007 roku. Mamy bardzo mało czasu, więc musimy wykonać tę pracę bardzo sprawnie.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>