text_structure.xml 17.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Otwieram wspólne posiedzenie trzech komisji – Infrastruktury, Polityki Społecznej oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam panie i panów posłów oraz zaproszonych gości, a w szczególności witam pana ministra Andrzeja Aumillera oraz pana ministra Piotra Stycznia. Porządek dzienny jest państwu znany – mamy rozpatrzyć poprawki i wnioski zgłoszone w trakcie drugiego czytania do projektu ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Czy do porządku dziennego zgłaszają państwo uwagi lub propozycje? Nie widzę. Stwierdzam, że komisje przyjęły proponowany porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Na wstępie proszę przedstawicieli Biura Legislacyjnego o przedstawienie propozycji związanych ze zgłoszonymi poprawkami i uwagami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuDorotaRutkowska">Przed głosowaniem poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania na sali obrad plenarnych chciałabym zwrócić uwagę na błąd, który pojawił się w sprawozdaniu komisji o rządowym projekcie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych. Chodzi o art. 3 ust. 2, w którym jest mowa o finansowym wsparciu, jakiego udziela się gminie na pokrycie części kosztów przedsięwzięcia. Wsparcia tego udziela się, jeżeli liczba lokali mieszkalnych zakupionych przez gminę w jednym budynku w ramach tego przedsięwzięcia nie przekracza połowy liczby wszystkich lokali mieszkalnych znajdujących się w budynku. Powinien być również pkt 5, który mówi o kupnie lokali mieszkalnych połączonych z remontem.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuDorotaRutkowska">Jak zapewne państwo posłowie sobie przypominają, podczas poprzedniego wspólnego posiedzenie trzech komisji przyjęto poprawkę zgłoszoną przez pana posła Wiesława Szczepańskiego. Poprawka ta podzieliła pkt 4 dotyczący kupna lokali na dwa – kupna lokali mieszkalnych oraz kupna lokali mieszkalnych połączonych z ich remontem. To są obecnie punkty 4 i 5 ust. 1 w art. 3.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuDorotaRutkowska">Konsekwencją przyjęcia poprawki pana posła Wiesława Szczepańskiego była zmiana w tekście wszędzie tam, gdzie pojawiał się ust. 1 pkt 4; ustęp ten trzeba rozbić na pkt 4 i 5. Niestety, nie zrobiliśmy tego wcześniej na skutek błędu, za który przepraszamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Prosimy teraz wnioskodawców poprawek i uwag o ich uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Wszystkie cztery poprawki, które zgłosiliśmy do ustawy, w gruncie rzeczy polegają na jednym założeniu. Jeżeli program realizowany przy pomocy tej ustawy w roku 2014 ma się zakończyć sukcesem, to samorządy muszą ze swojej kiesy wyłożyć 7,5 mld zł, przy tylko 2,5-miliardowym wsparciu budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselMagdalenaKochan">Nam się wydaje, że byłoby dobrze, aby zmienić te proporcje wydatków na realizację programu. Byłoby także dobrze, aby z tej ustawy dla gmin wynikało, że jeśli budują nowe lokale socjalne, zaprojektowane jako takie lokale, a także noclegownie czy domy dla bezdomnych, możecie z państwowej kasy uzyskać 40% dopłaty. Natomiast na wszystko, co remontujecie, otrzymacie tylko do 30% dopłaty z kiesy rządowej.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselMagdalenaKochan">Bardzo pana przewodniczącego przepraszam, ale hałas na sali nie pozwala mi się skupić nad wypowiedzią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Bardzo państwa proszę o spokój, aby pani poseł mogła swój wniosek uzasadnić w normalnym trybie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Zmiany proponowane przez nas w art. 13 porządkują tylko przepisy ustawy, które mówią o przedsięwzięciach inwestycyjnych podejmowanych przez gminy, polegających na budowaniu. Proponujemy w związku z tym, aby 40% kosztów przedsięwzięcia gminy mogły otrzymać z Funduszu Dopłat w przypadku budowania nowych lokali mieszkalnych. Art. 13 ust. 1 pkt 2 dotyczy uporządkowania tych artykułów ustawy, które mówią o remontach. Proponujemy w związku z tym, aby możliwość uzyskania dopłaty do przedsięwzięcia z Funduszu Dopłat wynosiła 30%. Konsekwencją tej zmiany jest wykreślenie w art. 13 obecnego brzmienia ust. 1 pkt 3.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselMagdalenaKochan">Zgadzając się z tym, że ustawodawca nie chce tworzyć mieszkalnych gett. Dlatego mówi że mieszkania socjalne remontowane, adoptowane czy też kupowane przez gminy muszą być tworzone w tych miejscach w taki sposób, aby co najmniej połowa mieszkań w danym budynku była mieszkaniami normalnymi, a więc nie socjalnymi.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselMagdalenaKochan">Zgadzając się z takim założeniem ustawodawcy, proponujemy w art. 3 ust. 2 dopisanie jednego słowa „wybudowanych”. Tak więc po zmianie art. 3 ust. 2 otrzymałby następujące brzmienie: „2. Finansowego wsparcia, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, udziela się, jeżeli liczba lokali mieszkalnych wybudowanych lub zakupionych przez gminę w jednym budynku w ramach tego przedsięwzięcia nie przekracza połowy liczby wszystkich lokali mieszkalnych znajdujących się w tym budynku”.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselMagdalenaKochan">Omówiłam wcześniej poprawki nr 2 i 3, ponieważ jeśli je komisje przyjmą, konsekwencją tego powinna być także zmiana w art. 3. I tego generalnie dotyczą nasze poprawki do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Proszę pana ministra o zajęcie stanowiska wobec zgłoszonych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Ideą ustawodawcy był taki układ proporcji wysokości finansowego wsparcia gmin na realizację przedsięwzięć, aby możliwie najwięcej mieszkań socjalnych powstało w wyniku remontu, przebudowy czy modernizacji już istniejących lokali. Mamy obecnie około jednego miliona mieszkań wymagających wyremontowania, z czego 400 tys. mieszkań wymaga pilnego remontu na skutek groźby katastrofy budowlanej. Takie przynajmniej dane o stanie zasobów mieszkaniowych w Polsce przedstawiają nasze placówki badawcze.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Wiele gmin posiada w swoich zasobach mieszkaniowych bardzo dużo lokali znajdujących się w opłakanym stanie technicznym. Efekt tego jest taki, że centra małych miast wyludniają się, gdyż gminy i inni inwestorzy budują domy mieszkalne na obrzeżach. Nieznaczne tylko środki przeznaczają gminy na remonty starej substancji mieszkaniowej.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Jest jeszcze jeden argument przemawiający za finansowym wsparciem remontu budynków i lokali z przeznaczeniem na lokale socjalne. Remont jest tańszy od budowania nowych mieszkań. Ponadto wiele gmin posiada na swoim terenie obiekty, które z powodzeniem można zaadaptować na mieszkania socjalne. Mam na myśli stare koszary, zakłady przemysłowe i inne obiekty, które można zmienić po remoncie na doskonałe mieszkania. Znane są przypadki zamiany starych koszar na tak zwane apartamentowce o najdroższych mieszkaniach.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">W tym przypadku nie chodzi o takie lokale, ale o to, aby centra miast, zwłaszcza małych, mogły zostać porządnie wyremontowane. Stąd w ustawie położyliśmy nacisk na remonty. Na nie chcemy z Funduszu Dopłat przeznaczać więcej środków niż na nowe budownictwo socjalne.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Jeśli chodzi o poprawkę nr 1 zgłoszoną w drugim czytaniu do art. 3 ust. 2, polegającą na dodaniu wyrazu „wybudowanych”, to jesteśmy jej przeciwni. W gminie może zaistnieć taka sytuacja, że gmina chce postawić atrialny budynek 4 czy 5-rodzinny. Tą poprawką zamykamy jej możliwość uzyskania finansowego wsparcia. Chodziło nam o to, aby gmina nie kupowała całego dużego budynku i zamieniała w nim mieszkania na lokale socjalne. Nam chodzi raczej o to, by gmina wykupywała mieszkania w różnych miejscach i dzielnicach miasta i w różnych budynkach, aby nie skupiać w jednym miejscu ludzi otrzymujących lokale socjalne. Badania socjologiczne pokazują, że w XXI wieku właśnie tak powinniśmy postępować z ludźmi, którzy są pozbawieni mieszkań i których chcemy przywrócić społeczeństwu. To są przeważnie ludzie będący na granicy wykluczenia poza nawias społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Chciałbym państwa poinformować, że w Ministerstwie Budownictwa kończymy prace nad projektem ustawy, która również będzie wspierała gminy podejmujące przedsięwzięcia inwestycyjne polegające na remontach i modernizacji substancji mieszkaniowej. Uważamy, że remontom budynków powinny towarzyszyć również działania o charakterze termomodernizacyjnym. Niebawem bowiem będziemy także w Polsce musieli stosować dyrektywę unijną dotyczącą wartości energetycznej budynków. Na razie Komisja Europejska przyznała nam okres przejściowy, ale niebawem każdy obiekt mieszkalny nowo budowany lub remontowany będzie musiał posiadać zupełnie inne parametry energetyczne. Pisząc tę ustawę mieliśmy już na uwadze konieczność dostosowania się do norm europejskich. Wymaga to zwiększenia środków finansowych na remonty budynków mieszkalnych, które powinny być przeprowadzane razem z termomodernizacją.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Trzeba przyznać, że program termomodernizacji sprawdził się w praktyce, zwłaszcza po zmianie ustawy. Na własne oczy widzimy efekty wsparcia tego programu ze środków budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Z wypowiedzi pana ministra wynika, że rząd jest przeciwny przyjęciu poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu przez Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Zgłasza się wnioskodawca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMagdalenaKochan">40% dopłat do przedsięwzięć podejmowanych przez gminy, które proponuje rząd w swoim projekcie, gmina otrzyma tylko wówczas, kiedy budownictwo socjalne będzie realizowane przy pomocy towarzystwa budownictwa społecznego. Ponadto towarzystwo takie stawiające budynki z lokalami socjalnymi nie może korzystać z kredytów z Banku Gospodarstwa Krajowego na cele związane z działalnością inwestycyjną. Jeżeli towarzystwo otrzyma kredyt na stawianie budynku dla swoich członków, nie może już skorzystać z Funduszu Dopłat.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselMagdalenaKochan">Może zatem zaistnieć taka sytuacja, że gmina będzie mogła dostać dopłatę do budownictwa socjalnego do 40% kosztów przedsięwzięcia, ale pod jednym warunkiem; że budynek taki będzie wyłącznie realizowało towarzystwo budownictwa społecznego. Jeśli już towarzystwo na to się zgodzi, straci możliwość korzystania z kredytów udzielanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inaczej mówiąc, obiecujemy Inflanty, których nigdy gmina nie dostanie.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselMagdalenaKochan">Odniosę się także do uwag pana ministra do art. 3. Rozumiem, że całość ustawy dotyczy wyłącznie budownictwa socjalnego, a nie budownictwa komunalnego. I to jest moja uwaga do pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Czy pan minister mógłby się odnieść do uwag pani poseł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Przygotowując projekt tej ustawy wyszliśmy z założenia, że również budownictwo socjalne musi posiadać odpowiedni standard. Taki lokal musi posiadać łazienkę, kuchnię ze zlewozmywakiem i kuchenkę gazową lub elektryczną. Nie można budować baraku bez wygód i nazywać to budownictwem socjalnym. Jesteśmy w Unii Europejskiej i musimy stosować standardy, jakie obowiązują w Unii. Dlatego różnica między mieszkaniem komunalnym a socjalnym pomału będzie się zacierać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze się wypowiedzieć przed głosowaniem poprawek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Zgłaszam wniosek o zakończenie dyskusji i przystąpienie do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Zamierzam właśnie to zrobić, najpierw jednak wypowie się przedstawicielka Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKSMagdalenaFlorek">Mamy uwagę do sposobu głosowania poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania projektu ustawy. Uwaga jest następująca. Poprawki nr 2, 3 i 4 powinny być głosowane łącznie, gdyż stanowią pewną całość. Odrzucenie poprawki nr 2 powoduje bezprzedmiotowość poprawki 3 i 4. Dlatego sugerujemy, aby najpierw głosować poprawkę nr 1, a potem, w zależności od wyników tego głosowania, poddać pod głosowanie łącznie poprawki nr 2, 3 i 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przechodzimy do głosowania poprawek. Czy ktoś z państwa ma jeszcze uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselTomaszTomczykiewicz">Mam pytanie do pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Sądziłem, że pan poseł ma pytanie związane z samym głosowaniem. Dyskusję już bowiem zakończyliśmy. Padł wniosek formalny pana posła Wiesława Szczepańskiego, o zakończenie dyskusji i przystąpienie do głosowania. I tak też zrobiłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselTomaszTomczykiewicz">Ale ten wniosek nie został przegłosowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przepraszam, panie pośle, ale trochę się pan spóźnił z pytaniem do pana ministra. Przystąpiliśmy już do głosowania poprawek.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 1?</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam, że komisje, przy 18 głosach za, 37 przeciwnych i 4 wstrzymujących się, postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do łącznego rozstrzygnięcia poprawek nr 2, 3 i 4. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tych poprawek?</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam, że komisje, przy 19 głosach za, 40 przeciwnych i 5 wstrzymujących się, postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawek nr 2, 3 i 4.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Otrzymaliśmy pismo z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Stwierdza się w nim, że przedmiot regulacji dodatkowego sprawozdania trzech komisji o projekcie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych nie jest objęty prawem Unii Europejskiej. Pozostał nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Jest propozycja, aby sprawozdawcą komisji została pani poseł Beata Szydło. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselBeataSzydlo">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>