text_structure.xml 13.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Gospodarki oraz Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Witam przedstawicieli rządu. Witam panie i panów posłów oraz przedstawiciela Senatu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Porządek dzienny wszyscy otrzymali na piśmie. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę, zatem uznaję porządek dzienny za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Senat wniósł 3 poprawki. Proszę o ich uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SenatorMarianMilek">Senat wprowadził bardzo niewielkie poprawki do projektu ustawy zmieniającej prawo energetyczne.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SenatorMarianMilek">Poprawka nr 1 dotyczy zmiany górnej granicy, do której można wyznaczyć wysokość opłaty zastępczej, z 30 do 40 proc. Poprawka dotyczy art. 1 pkt 4 lit. c).</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SenatorMarianMilek">Obecnie jesteśmy w jakimś zawieszeniu, jeśli chodzi o elektroenergetykę. Rozpoczęła się konsolidacja pionowa, podjęto zdecydowane kroki w zakresie likwidacji kontraktów długoterminowych na zakup energii, tzw. KDT. Wprowadzamy też zupełnie nowe zasady przy rozliczaniu energii produkowanej w kogeneracji tzw. wysokosprawnościowej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SenatorMarianMilek">Na dobrą sprawę nikt nie jest w stanie powiedzieć, w jaki sposób wszystkie te elementy będą wpływały na cenę energii elektrycznej na rynku. Dlatego właśnie Senat postanowił dać prezesowi URE pewną dodatkową możliwość, polegającą na poszerzeniu granicy, która pozwala na ostateczne kształtowanie opłaty zastępczej za energię nieoddaną, brakującą do limitu obowiązującego przy zakupie energii z kogeneracji.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SenatorMarianMilek">Te 40 proc. to nie jest wielkie rozszerzenie – przypominam, że górna granica wynosi 30 proc. W dodatku te 40 proc. nie jest obligatoryjne. Prezes URE nie musi wykorzystywać tego górnego przedziału, ale ma pewną możliwość ingerencji w kształtowanie opłaty zastępczej w przypadku niespodziewanych ruchów cen spowodowanych tymi zjawiskami na rynku, o jakich wspomniałem.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SenatorMarianMilek">Dodam, że ta poprawka jest w pełni akceptowana przez prezesa URE.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Czy pan minister zechce odnieść się do poprawki nr 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszWilczak">Przychylam się do argumentacji przedstawionej przez pana senatora. Chciałbym jedynie dodać, iż podobną w swej treści i skutkach poprawkę przyjął Sejm podczas dyskusji w Komisji, a mianowicie poprawkę dotyczącą podniesienia górnej granicy opłaty zastępczej dla źródeł gazowych do 110 proc.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszWilczak">Nie wnosimy sprzeciwu wobec poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Proszę o uzasadnienie poprawki nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SenatorMarianMilek">Poprawka nr 2 ma na celu doprecyzowanie treści pierwszego raportu, do przygotowania którego obliguje art. 9. Dla porównania przytoczę dotychczasową treść ust. 2 i treść wprowadzoną poprawką przez Senat.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SenatorMarianMilek">Dotychczasowy ust. 2 brzmiał: „Pierwszy raport będzie zawierał także ocenę: 1) dokładności i niezawodności sytemu wydawania świadectw pochodzenia z kogeneracji; 2) możliwości stosowania wysokosprawnej kogeneracji; 3) barier utrudniających wykorzystanie prawidłowego potencjału wysokosprawnej kogeneracji”.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#SenatorMarianMilek">Po poprawce Senatu ust. 2 brzmi: „Raport, o którym mowa w ust. 1, będzie zawierał także: 1) ocenę możliwości stosowania wysokosprawnej kogeneracji oraz barier utrudniających wykorzystanie krajowego potencjału wysokosprawnej kogeneracji; 2) informację o zastosowanych środkach mających na celu zapewnienie niezawodności systemu wydawania świadectw pochodzenia z kogeneracji”.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#SenatorMarianMilek">To doprecyzowanie miało na celu po pierwsze pewne uporządkowanie pojęć, a po drugie doprecyzowanie zawartości pod szczególnym katem. Otóż w Ministerstwie Gospodarki opracowywana jest nowa ustawa – Prawo energetyczne i zależało nam na tym, aby pierwsze wnioski, jakie wypłyną z tego raportu, dotyczące funkcjonowania rynku kogeneracji, w tym szczególnie kogeneracji wysokosprawnej, mogły znaleźć odniesienie w treści tej nowej ustawy. Stąd też bardzo krótki okres przygotowania tego raportu i doprecyzowanie tego, co w tym raporcie powinno się znaleźć.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#SenatorMarianMilek">Dodam, iż obie poprawki zostały jednogłośnie przyjęte przez Senat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Co na to strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMGTomaszWilczak">Wobec tak szerokiego uzasadnienia, jakie przedstawił pan senator Miłek, nie pozostaje mi nic innego, jak powiedzieć, że my również przychylamy się do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Proszę o uzasadnienie poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SenatorMarianMilek">Poprawka nr 3 ma charakter redakcyjny. W art. 14 pkt 1 i 2 po wyrazach „ustawy wymienionej w art. 1” dodaje się wyrazy „w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Czy są pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Nie do końca jestem przekonany do kolejnego podwyższenia górnej granicy przy ustalaniu wysokości opłaty zastępczej. My na posiedzeniu Komisji, a potem na posiedzeniu plenarnym w Sejmie, zmieniliśmy ten górny pułap z 20 do 30 proc., i wówczas uzasadnienie było identyczne. Stąd też chciałbym dowiedzieć się, czy Senat ma jakieś podstawy ku temu, by jeszcze podnosić ten górny limit do 40 proc.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Z tym samym pytaniem zwracam się do pana ministra, bo przecież nie tak dawno – dwa, trzy tygodnie temu – nasza propozycja była przez rząd akceptowana i uznana za wystarczającą. Dzisiaj mówi się już o 40 proc., to może – dla zwiększenia elastyczności – przyjąć 50 proc,. żeby prezes URE czuł się spokojnie?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Chyba gdzieś, w którymś miejscu powinniśmy się jednak zatrzymać. Przyznam, że ja nie spodziewam się, żeby zmiany cen energii – nawet na etapie wielkich przekształceń w energetyce w Europie – były tak duże, żeby wymagały tych 40 proc.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Jeśli pan senator rozwieje moje wątpliwości – będę głosował za przyjęciem poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanRzymelka">Czy Senat dysponuje ekspertyzami, o jakie kwoty chodzi przy zmianie górnej granicy do 40 proc? Przypominam, że propozycja rządowa górnej granicy to było 20 proc., po pracy w Sejmie zwiększono ją do 30 proc. To wszystko są ogromne pieniądze. Proszę wyjaśnić, co z ta „kasą” będzie się działo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Czy są jeszcze pytania? Nie słyszę. Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMGTomaszWilczak">W przedłożeniu rządowym w oryginalnym tekście mieliśmy granicę 30 proc., jako górną granicę dla tych dużych źródeł opalanych paliwem stałym. W tym zakresie w Sejmie nie była przyjęta żadna poprawka. Natomiast chciałbym przypomnieć, że Sejm zajął się problematyką związaną ze źródłami gazowymi i tam, dla tego drugiego rodzaju źródeł kogeneracyjnych zaproponowano i przyjęto zwiększenie górnej granicy widełek dla źródeł gazowych z 90 do 110 proc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SenatorMarianMilek">Dysponuję stanowiskiem Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych, z którego przytoczę pewne dane. Otóż według szacunków Towarzystwa przy dzisiejszym poziomie cen energii na rynku – dodam rynku konkurencyjnym – nowe inwestycje w kogeneracje byłyby możliwe, gdyby ceny świadectw pochodzenia z kogeneracji kształtowały się na poziomie 43–53 zł. Taki poziom ceny świadectw nie będzie możliwy do osiągnięcia, jeżeli opłata zastępcza ustanowiona zostanie na poziomie maksymalnie 35 zł. Dalszy rozwój kogeneracji w segmencie źródeł niegazowych wymagałby podniesienia górnej granicy opłaty zastępczej o 10–15 punktów procentowych.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#SenatorMarianMilek">My przyjęliśmy to stanowisko fachowców, ale zaznaczam, że przyjęliśmy je w sposób bardzo ostrożny, podwyższając tylko o dolną granicę propozycji, czyli o 10 proc.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#SenatorMarianMilek">Tu chciałbym państwa poinformować, że mamy jeszcze co zyskać, bo potencjalne możliwości budowy źródeł pracujących w kogeneracji i produkujących energię elektryczną sięgają – według przybliżonych szacunków – od 3 do 4 tys. megawatów. To jest potężna potencjalna możliwość. W związku z tym warto wywołać takie mechanizmy, które będą skłaniały do dobudowywania do działających elektrociepłowni zespołów produkujących prąd. Tym samym sumaryczna energia elektryczna i cieplna będzie produkowana znacznie tańszym kosztem. I właśnie ten mechanizm produkcji energii chcemy wywołać, podwyższając tę granice opłaty zastępczej, jednocześnie regulując w ten sposób rynek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Zwracam się do panów posłów z pytaniem, czy jest to zadowalająca odpowiedź. Słyszę, że tak.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Przed głosowaniem chciałbym państwa poinformować, że otrzymaliśmy z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej opinię, iż uchwała Senatu RP jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Przystępujemy do głosowania poprawki nr 1. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 1?</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 1, przy 26 głosach za, braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Przystępujemy do głosowania poprawki nr 2. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 2?</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 2, przy 30 głosach za, 1 przeciwnym i braku wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Przystępujemy do głosowania poprawki nr 3. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 3?</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 3 jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, by nadal był nim poseł Tadeusz Madziarczyk. Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec mojej propozycji? Nie słyszę. Zatem stwierdzam, że Komisje powierzyły funkcje sprawozdawcy posłowi Tadeuszowi Madziarczykowi.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Dziękuję wszystkim. Zamykam wspólnie posiedzenie Komisji: Gospodarki oraz Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>