text_structure.xml 7.85 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Otwieram posiedzenie Komisji. W porządku dziennym mamy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Uzasadnienie do projektu przedstawi minister Andrzej Kaczmarek. Chcę przypomnieć członkom Komisji, że w opinii z dnia 25 września br. Biura Analiz Sejmowych znajduje się przekrojowy, syntetyczny przegląd kwestii związanych ze stosowaniem i funkcjonowaniem w porządku prawnym projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Przedstawię Komisji projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie zgodności oraz zmianie niektórych innych ustaw. Ustawa o systemie oceny zgodności z dnia 31 sierpnia 2003 r. stanowi w Polsce ramy prawne dla systemu oceny zgodności wyrobów przemysłowych przeznaczonych na rynek Unii Europejskiej, a także reguluje nadzór rynku kontroli wyrobów wprowadzanych na ten rynek. W szczególności umożliwia wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektyw nowego i globalnego podejścia. Przesłankę do podjęcia prac nad nowelizacją tej ustawy stanowi fakt przyjęcia przez Radę Europejską i Parlament Europejski w marcu 2004 r. dyrektywy 2004/22/WE, dotyczącej przyrządów pomiarowych. Głównym celem nowelizacji jest umożliwienie transpozycji do polskiego prawa tej dyrektywy, będącej tak zwaną dyrektywą nowego podejścia.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Postanowienia tej dyrektywy nowego podejścia, tak zwanej dyrektywy MID, są transponowane do porządku prawnego w drodze rozporządzenia ministra gospodarki, na podstawie art. 9 ustawy o systemie oceny zgodności. Jednak dokonanie pełnej i prawidłowej transpozycji dyrektywy MID wymaga dostosowania przepisów ustawy o systemie zgodności w kilku zasadniczych elementach. Trzeba zapewnić: po pierwsze, status dokumentów Międzynarodowej Organizacji Metrologii Prawnej podobny do tak zwanych norm zharmonizowanych; po drugie, publikację stosownych informacji o tych dokumentach; po trzecie, taką ochronę prawną oznakowania metrologicznego jak w przypadku oznakowania CE. Należy także objąć przyrządy pomiarowe systemem nadzoru rynku, czyli kontroli wyrobów wprowadzanych do obrotu lub oddawanych do użytku.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Nowelizacja ma na celu również wyeliminowanie trudności interpretacyjnych, które pojawiły się przy stosowaniu tej ustawy, szczególnie podnoszonych przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jest potrzebna także ze względu na fakt, że dyrektywa MID uchyla z dniem 29 października bieżącego roku 11 dyrektyw tak zwanego starego podejścia, dotyczących przyrządów pomiarowych objętych prawną kontrolą metrologiczną, wdrożonych do polskiego porządku prawnego ustawą – Prawo o miarach. Konieczne jest dokonanie zmian również w tej ustawie, aby umożliwić objęcie procedurami metrologicznymi przyrządów pomiarowych wprowadzanych na rynek na podstawie przepisów dyrektywy. W celu zapewnienia spójności regulacji niezbędne są zmiany także w ustawach niezwiązanych bezpośrednio z implementacją dyrektywy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie zgodności oraz zmianie niektórych innych ustaw notyfikowano w dniu 26 sierpnia br., zgodnie z procedurą określoną w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania notyfikacji norm i aktów prawnych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Oceniamy, że ustawa będzie miała korzystny wpływ na gospodarkę, właśnie poprzez wdrożenie dyrektyw nowego podejścia, umożliwiając polskim przedsiębiorcom skuteczniejsze konkurowanie z przedsiębiorcami na rynkach krajów UE i poza nimi. Nie przewidujemy wpływu ustawy na dochody sektora finansów publicznych, większość przyrządów pomiarowych podlegających gruntownej kontroli metrologicznej podlegała i będzie podlegać ocenie systemu zgodności. Ponadto przewidujemy możliwe niewielkie skutki finansowe związane z poszerzeniem zakresu zadań inspekcji handlowych oraz Wyższego Urzędu Górniczego.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Zwracamy też uwagę na fakt, że brak transpozycji dyrektywy MID do polskiego porządku prawnego może stanowić dla Komisji Europejskiej przesłankę do wszczęcia wobec Rzeczypospolitej Polskiej formalnego postępowania w ramach art. 226 Traktatu o Wspólnotach Europejskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Dobrze, że pan minister rozwinął skrót TW, bo rozgorzałaby pewnie dyskusja na ten temat – TW to traktat wspólnotowy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Prezydium Komisji jednogłośnie poparło propozycję utworzenia podkomisji do rozpatrzenia projektu ustawy. Przekazuję państwu tę informację, zanim otworzę dyskusję, ponieważ podkomisja będzie dobrym forum dla prowadzenia debaty. Jest teraz moment, aby przemyśleli państwo swoje ewentualne uczestnictwo w pracach podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Otwieram dyskusję. Nikt nie zgłasza się do głosu, w takim razie zamykamy pierwsze czytanie projektu. Jednocześnie chcę poinformować państwa, że nie wpłynęły żadne wnioski o charakterze lobbingowym.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Proszę o zgłaszanie kandydatur do pracy w podkomisji, która rozpatrzy projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Chcę zgłosić moją własną kandydaturę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselRenataBeger">W imieniu Klubu Samoobrony RP zgłaszam kandydaturę posła Bolesława Borysiuka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Ja zgłaszam kandydaturę posła Zbigniewa Kozaka.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Rozumiem, że poseł Bolesław Borysiuk złożył na ręce pani poseł zgodę na udział w pracach podkomisji. Czy są inne zgłoszenia? Czy poseł Sławomir Jeneralski rozważy możliwość udziału w pracach podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselSlawomirJeneralski">Ta propozycja jest dla mnie wyróżnieniem, ale – nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Czy są inne kandydatury? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła wniosek o powołanie podkomisji w zaproponowanym składzie. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>