text_structure.xml 18.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do rządowego i poselskiego projektów ustaw o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Czy mają państwo uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje przyjęły zaproponowany porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przechodzimy do przedstawienia zgłoszonych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Poprawka nr 1 została zgłoszona przez pana posła Romana Koseckiego wraz z grupą posłów. Przedstawiciel wnioskodawców jest nieobecny, więc proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMarekSurmacz">Do poprawki nr 1 odnoszącej się do art. 21 projektów mamy jedynie uwagę dotyczącą zmiany jej redakcji. Nie chcemy wprowadzać zmian do sensu poprawki, tylko do jej sformułowania. Proszę przedstawicieli Biura Legislacyjnego o zabranie głosu w tej sprawie. Chodzi mi o zapis: „podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny, której kwota minimalna wynosi 1000 zł” i zamianę na następujący: „podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł”.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMarekSurmacz">Popieramy przyjęcie poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">MSWiA opowiada się za przyjęciem poprawki nr 1 przy uwzględnieniu zmiany redakcji.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Proszę przedstawicieli Biura Legislacyjnego o wypowiedź w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuWojciechMiller">Kodeks wykroczeń w sytuacji, kiedy określona jest dolna granica sankcji rzeczywiście posługuje się sformułowaniem „nie niższej niż”. Akceptujemy tę zmianę redakcyjną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Czy są propozycje do zmiany nr 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSArturKowalski">Chcę także przedstawić uwagę, że przyjęcie poprawki nr 1 spowoduje naszym zdaniem bezprzedmiotowość poprawki nr 2. Poprawka nr 1 jest dalej idąca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMarekSurmacz">Zwracam się do legislatorów. Uważam, że w art. 22a określenie „podlega karze pozbawienia wolności do lat 3 lub grzywny, której kwota minimalna wynosi 1000 zł” także należy zamienić na sformułowanie„podlega karze pozbawienia wolności do lat 3 lub grzywny nie niższej niż 1000 zł”. Zaburza ono jednak systematykę kodeksową. Powinno tu pozostać jedynie brzmienie „pozbawienia wolności do lat 3”.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzstanuwMSWiAMarekSurmacz">Moja uwaga dotyczy poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Czy do poprawki nr 1 ktoś zgłasza inne uwagi?</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Proszę o odniesienie się do poruszonego problemu, że przyjęcie poprawki nr 1 spowoduje bezprzedmiotowość poprawki nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSArturKowalski">Według naszej opinii poprawka nr 1 jest dalej idąca, w związku z czym jej przyjęcie spowoduje bezprzedmiotowość poprawki nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 1?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje 32 głosami, przy braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrywania poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSGrzegorzKazubski">Komisje powinny przedstawić rekomendacje także w stosunku do poprawki nr 2. Rozumiem, że będzie ona negatywna, ale proszę o jej przedstawienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Powinniśmy się odnieść do poprawki nr 2.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">W jaki sposób najlepiej to uczynić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSGrzegorzKazubski">Proszę o poddanie poprawki nr 2 pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Czy są inne opinie? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 2?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje, przy braku głosów za, 31 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 2.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrywania poprawki nr 3.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Kto z państwa posłów chce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselArnoldMasin">Poprawka, którą zaproponowaliśmy, ma następujące brzmienie: „Kto bez zgody organizatora imprezy sportowej wnosi lub posiada”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przepraszam, że przerywam panu posłowi, ale poprawkę nr 2, którą zaczął pan omawiać przed chwilą, Komisje zarekomendowały negatywnie. Przeszliśmy już do rozpatrywania poprawki nr 3.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMarekSurmacz">Podtrzymuję stanowisko, że zaburzona zostanie systematyka kodeksowa, jeśli sankcja za nieprzestrzeganie zakazu stadionowego będzie tak sformułowana. Z tego względu sugerujemy pozostawienie jedynie zapisu, że kto niestosuje się do zakazu stadionowego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3, jak w Kodeksie karnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Proszę o sformułowanie propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMarekSurmacz">Proszę o pomoc przedstawicieli Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSGrzegorzKazubski">Rozumiem, że stanowisko pana ministra jest takie, żeby nie przyjmować tej poprawki, pozostawić ją w kształcie, jaki miała w projekcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselArnoldMasin">Wnoszę o reasumpcję głosowania dotyczącego poprawki nr 2. Zostałem wprowadzony w błąd. Kierowałem się nie tym porządkiem dziennym, który obowiązuje. Nie przysłuchiwałem się dyskusji dotyczącej poprawki nr 1, ponieważ myślałem, że dotyczy ona poprawki nr 3. Proszę o reasumpcję głosowania. Chcę także uzasadnić, dlaczego powinniśmy przyjąć poprawkę nr 2. Przepraszam za zamieszanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Uporządkuję naszą dyskusję. Zwracam uwagę, że obecnie dyskutujemy nad poprawką nr 3. Po zakończeniu procedowania, o ile pan poseł Arnold Masin podtrzyma swój wniosek, powrócimy do poprawki nr 2.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Czy do poprawki nr 3 są propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSArturKowalski">Chcemy zgłosić uwagi, które podniósł już pan minister Marek Surmacz, ponieważ sankcja określona w tym przepisie, w brzmieniu, w jakim jest zaproponowana w poprawce, jest sankcją określoną odwrotnie, niż określa się sankcje za przestępstwa, czyli od najniższej do najwyższej. Ponadto jest to sankcja nieznana ustawie karnej, ponieważ operuje grzywną wymierzaną kwotowo i nie określa górnej granicy tej kwoty. W związku z tym nie da się zastosować zasad ogólnych części ogólnej Kodeksu karnego. Nie są też one wyraźnie wyłączone, czego wymagałby art. 116 kk. W związku z tym przewiduje się sankcję nieznaną obecnie w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Czy są inne uwagi do poprawki nr 3? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 3?</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje, przy 6 głosach za, 24 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 3.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrywania poprawki nr 4. Czy ktoś chce zabrać głos w imieniu wnioskodawców? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Proszę pana ministra Marka Surmacza o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMarekSurmacz">Zawracam się do państwa o odrzucenie tej poprawki, ponieważ właściciele obiektów, na których mogą zostać zorganizowane imprezy o podwyższonym ryzyku, są przygotowani do wykonywania przepisów ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Jaka jest opinia przedstawicieli Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSWojciechMiller">Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Czy ktoś z państwa posłów ma uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 4?</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje, przy 4 głosach za, 32 przeciwnych i braku wstrzymujących się, postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 4.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Powracamy do kwestii, którą poruszył pan poseł Arnold Masin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselArnoldMasin">Przepraszam za zamieszanie, ale bardzo proszę o reasumpcję głosowania nad poprawką nr 2. Proszę o wysłuchanie uzasadnienia.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselArnoldMasin">Zaproponowany w ustawie zapis całkowicie zakazuje używania materiałów pirotechnicznych przez kibiców. Nasza propozycja dąży ku temu, aby organizator sportowy, prezes czy dyrektor obiektu sportowego mógł decydować o tym, czy kibice, za których on odpowiada, będą mogli używać takich materiałów. Chodzi o race, które przez wiele lat były używane na polskich stadionach i uświetniały widowisko. Pragnę zauważyć, że czasami poziom piłkarski naszej ligi był taki, z jedynie kibice pokazywali średnią europejską. Chcemy, aby prezes klubu, ewentualnie organizator imprezy sportowej, decydował o tym, czy kibic może używać materiałów pirotechnicznych. Nie możemy podejmować decyzji na tej podstawie, że 2 lata temu w Hiszpanii jakiś kibic rzucił racą i z tego powodu doszło do tragicznego wypadku z udziałem dziecka. Posłowie podawali takie argumenty. W ubiegłym tygodniu na konferencji prasowej Michel Platini podczas konferencji dotyczącej walki z chuligaństwem powiedział, że należy wyłapywać przestępców, karać jednostki, a nie kibiców i kluby.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PoselArnoldMasin">Bardzo proszę o ponowne rozpatrzenie tej poprawki. Pod wnioskiem zaproponowanym przeze mnie podpisało się 50 zorganizowanych stowarzyszeń i klubów pierwszej, drugiej i trzeciej oraz niższych lig.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselJuliaPitera">Najgorsze są wyjątki w ustawie. Później będzie trzeba kontrolować, czy zaświadczenie jest prawdziwe, jak ktoś wniesie na stadion materiały pirotechniczne i coś się stanie, to nie będzie winnego, nie będzie można znaleźć osoby, która wystawiła zaświadczenie, nikt nie będzie chciał za to odpowiadać. Kiedy przychodzi się na imprezę masową, to nie ma powodu, że były tam fajerwerki, ponieważ niezależnie od tego, czy ma się zgodę prezesa, czy też jest jej brak, skutki użycia fajerwerków są takie same.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselDariuszOlszewski">Popieram głos pana posła Arnolda Masina. Naprawdę kibicowanie jest wielkim świętem i nie róbmy z tego przestępstwa.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PoselDariuszOlszewski">Chcę zwrócić uwagę pani poseł Julii Piterze, że materiałów pirotechnicznych nie wnosiłyby na stadiony osoby prywatne, a tylko i włącznie stowarzyszenia, które działają przy klubach. Nikt z kibiców nie mógłby wnieść racy.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PoselDariuszOlszewski">Kibicowanie nie polega tylko na tym, że się siedzi i klaszcze. Oprawa meczu piłkarskiego uczyniona dzięki racom jest naprawdę piękna. Chciałbym, aby w dyskusji zabierały głos osoby, które chodzą na mecze, kibicują i widzą, co dzieje się na stadionach, a nie tylko zauważają kibiców, którzy wywołują burdy. To są pseudokibice.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Dopuszczam jeszcze jeden głos za i jeden głos przeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJuliaPitera">Przepis zawarty w poprawce nr 2 jest zły, a najlepszym tego dowodem jest to, jak pan poseł przed chwilą go zinterpretował. Pan poseł powiedział, że nie każdy kibic będzie mógł wnieść materiały pirotechniczne na stadion, tylko stowarzyszenia. Proszę mi wskazać, gdzie jest to zapisane w tej poprawce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselArnoldMasin">Zacytuję początek poprawki nr 2: „Kto bez zgody organizatora imprezy sportowej”. Zatem organizator imprezy decyduje, czy będzie współpracował ze stowarzyszeniem działającym przy swoim klubie. Jeżeli nie będzie stowarzyszenia, które działa legalnie, a jego członkowie zachowują się porządnie i starają się zapewniać bezpieczną oprawę imprezy, organizator może zakazać korzystania z materiałów pirotechnicznych na stadionie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Został złożony wniosek o reasumpcję głosowania. Poddaję ten wniosek pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przeprowadzeniem reasumpcji głosowania nad poprawką nr 2?</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje, przy 6 głosach za, 27 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, odrzuciły wniosek złożony przez pana posła Arnolda Masina.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselArnoldMasin">Bardzo ubolewam nad tym, że poprawka nr 2 nie uzyskała akceptacji Komisji. Okazuje się, że mecze narodowej drużyny polskiej, które będą rozgrywane na stadionie chorzowskim, jako oprawę na trybunach będą miały płótna z narysowanymi racami i z podpisami, że za takie race nie można ukarać kibiców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Dotychczas tę funkcję pełnił pan poseł Krzysztof Mikuła, który wyraził zgodę na jej kontynuowanie. Czy są inne propozycje lub uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje dokonały wyboru pana posła Krzysztofa Mikuły na posła sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Wyznaczam termin dla UKIE na przedstawienie opinii co do zgodności poprawek z prawem wspólnotowym na 16 marca 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>