text_structure.xml
30.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z podsekretarzem stanu Darią Oleszczuk oraz innych gości Komisji. Porządek dzienny obecnego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie tylko jednego punktu, a jest nim pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego /druk nr 2786/. Projekt uzasadnia minister Daria Oleszczuk.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiDariaOleszczuk">W imieniu rządu mam zaszczyt przedstawić posłom projekt ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego. Jest mi niezmiernie miło przedstawić właśnie ten projekt, ponieważ po wielu latach oczekiwania dopiero obecnie został on skierowany do Sejmu. Projekt ustawy ma na celu przede wszystkim uporządkowanie struktury doradztwa rolniczego w kraju, wprowadzając jednolitą strukturę tych jednostek. Zgodnie z projektem ustawy, na bazie istniejących ośrodków doradztwa rolniczego powstanie 16 wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego o zasięgu terytorialnym, tożsamym z obszarem danego województwa. Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego będą podlegać właściwemu terytorialnie wojewodzie. Projekt ustawy przewiduje również utworzenie Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Brwinowie. Centrum będzie nadzorowane przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi. Minister będzie pełnił funkcję koordynującą dla wszystkich wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego. Przewidujemy, że zostaną zlikwidowane oddziały Krajowego Centrum Doradztwa Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich w Poznaniu i Krakowie. Natomiast regionalne centra Doradztwa Rolnictwa i Obszarów Wiejskich oraz wszystkie jednostki doradztwa rolniczego podległe wojewodom zostaną przekształcone w Wojewódzkie Ośrodki Doradztwa Rolniczego. W ten sposób w każdym województwie będzie działał jeden ośrodek doradztwa rolniczego. Przy tworzeniu nowej struktury organizacyjnej w projekcie ustawy zwrócono szczególną uwagę na to, aby nie utracić wytworzonych w trakcie dotychczasowej działalności wzajemnych relacji między jednostkami a ich partnerami, wywodzącymi się spośród producentów rolnych, mieszkańców wsi, organizacji producenckich, instytucji i przedsiębiorstw całego otoczenia rolniczego. Stworzenie efektywnej, jednorodnej struktury doradztwa rolniczego pozwoli na wsparcie polityki rolnej państwa oraz realizację zadań z zakresu Wspólnej Polityki Rolnej, w tym wdrożenie unijnego, zintegrowanego systemu rachunkowości rolnej, systemu IACS, wykorzystanie instrumentów strukturalnych Unii Europejskiej oraz pomocy dla rolnictwa obszarów wiejskich, wymaganej przez system doradztwa rolniczego. Warunkiem wykorzystania szans rozwoju gospodarstw rolnych oraz obszarów wiejskich jest efektywne zarządzanie działaniami podejmowanymi przez jednostki doradztwa rolniczego. Projekt ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego gwarantuje również współpracę ośrodków doradztwa rolniczego z jednostkami samorządu terytorialnego oraz udział w realizacji kierunków wyznaczonych w regionalnych i lokalnych programach rozwoju rolnictwa. Projekt ustawy zapewnia także realizację podstawowych zadań doradztwa rolniczego, współudział w kształceniu i doskonaleniu zawodowym rolników oraz innych mieszkańców obszarów wiejskich. Ważnym zadaniem będzie przygotowywanie oraz rozpowszechnianie materiałów informacyjnych, a także prowadzenie działań na rzecz modernizacji gospodarstw rolnych, mających na celu poprawę jakości artykułów rolno-spożywczych i przetwórstwa. Realizacja wymienionych wyżej zadań spowoduje m. in. zwiększenie konkurencyjności polskich producentów rolnych na rynku wewnętrznym oraz na rynkach zewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiDariaOleszczuk">Na zakończenie krótkiego wystąpienia chcę podkreślić, że zaproponowane w projekcie ustawy rozwiązania mają spełnić dwa podstawowe cele. Po pierwsze - mają zapewnić powszechne, ogólnodostępne doradztwo dla rolników i mieszkańców obszarów wiejskich. Po drugie - mają uporządkować istniejącą strukturę doradztwa rolniczego. Nowa struktura ma zapewnić funkcjonowanie jednego ośrodka doradztwa w każdym województwie. Zatem do dyspozycji rolników oraz innych mieszkańców obszarów wiejskich zostanie postawiona jednolicie zorganizowana struktura jednostek doradztwa rolniczego. W tym miejscu chcę szczególnie podziękować posłom za zajęcie się projektem ustawy. Jest to bowiem pierwszy projekt ustawy z tzw. otoczenia rolnictwa. Ustawa ma na celu budowę i wzmocnienie systemu, który umożliwi pełną absorpcję środków unijnych. Ministerstwo pozostaje w pełnej dyspozycji wobec posłów. Jeżeli będą zgłoszone jakieś zapytania lub wątpliwości, wówczas postaramy się na nie odpowiedzieć. Będziemy również wdzięczni za wszelkie uwagi i ewentualne propozycje posłów w sprawie przedstawionego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Niedługo rozpoczniemy część posiedzenia przeznaczoną na zapytania posłów w omawianej sprawie. Chcę natomiast przypomnieć, że dla rozpatrzenia projektu zostanie powołana podkomisja, w której będą prowadzone szczegółowe dyskusje.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselTadeuszWojtkowiak">Tak zrozumiałem wypowiedź minister Darii Oleszczuk, że doradztwo rolnicze będzie upolitycznione. Będąc we Francji zaobserwowałem, że tamtejsze doradztwo rolnicze podlega bezpośrednio pod izby rolnicze. W proponowanym rozwiązaniu polskim doradztwo rolnicze znajdzie się natomiast w dyspozycji administracji rządowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselPiotrKrutul">Minister Daria Oleszczuk stwierdziła m. in., że przedstawiany projekt ustawy jest jednym z pierwszych projektów tworzących pewną całość. Czy moglibyśmy uzyskać informację o innych projektach ustaw z tej grupy i dowiedzieć się także na jakim etapie są prace nad wspomnianymi projektami? Nie wiadomo, jak długo będzie trwać kadencja obecnego Sejmu. Czy w Sejmie obecnej kadencji istnieje szansa ich uchwalenia? Po drugie, chciałbym nawiązać do zapytania poprzedniego dyskutanta i dowiedzieć się, czy izby rolnicze tworzące samorząd rolniczy wypowiedziały się w kwestii omawianego projektu? Czy rolnicze samorządy wojewódzkie oraz Krajowa Rada Izb Rolniczych wypowiedziały się na temat proponowanych rozwiązań? Chodzi o to, aby ośrodki doradztwa były tworzone oddolnie. Po drugie, chodzi również o ich odpolitycznienie. Chcę zapytać o najważniejszą sprawę, tzn. o przyszłość systemu doradztwa rolniczego w kontekście unijnego systemu doradztwa rolniczego i stosowanej w Unii zasady współzależności. Mam na myśli weryfikację wniosków na tzw. opłaty powierzchniowe, dopłaty bezpośrednie. Mam na myśli również wymogi zawarte w 24 dyrektywach unijnych. W zapytaniu chodzi o to, czy były przedstawione propozycje, aby weryfikacje już zgłoszonych wniosków do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa były dokonywane przez ośrodki doradztwa rolniczego. Przypomnę, że zgodnie z reformą Wspólnej Polityki Rolnej od 1 stycznia 2007 r. kraje członkowskie mają ustanowić system doradztwa rolniczego. Na razie rozwiązania w tej mierze mają być dobrowolne, ale Komisja Europejska może nakazać krajom członkowskim, że od 1 stycznia 2011 r. uczestnictwo rolników w takim jednolitym systemie może stać się obowiązkowe. Dlatego chcę zapytać, czy docelowo rolnik będzie płacił za system doradztwa rolniczego. Czy, zgodnie ze wspomnianą możliwością, rolnik będzie zobowiązany do opłat na tego rodzaju jednolity system?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselAleksanderGrad">Minister Daria Oleszczuk wyraziła zadowolenie z faktu, że omawiany projekt ustawy stał się przedmiotem prac Sejmu. Chcę stwierdzić, że proponowana ustawa niczego nie załatwia. Nie odpowiada bowiem na podstawowe pytania, które obecnie należy sobie postawić. Nie odpowiada na pytanie, jak ma funkcjonować doradztwo rolnicze w naszym ustroju państwa. W przedstawionym projekcie doradztwo rolnicze zostało umieszczone w gestii właściwego ministra. Projekt nie daje odpowiedzi, jak mają wyglądać relacje między ośrodkami doradztwa rolniczego a samorządami. Mam na myśli głównie relacje z samorządami wojewódzkimi, które odpowiadają m. in. za politykę regionalną oraz za rozwój obszarów wiejskich w województwie. Projekt nie precyzuje relacji między ośrodkami doradztwa rolniczego a izbami rolniczymi w województwach, ani na szczeblu Krajowej Rady Izb Rolniczych. Dlatego w mojej opinii ustawa ma na celu głównie wygaszenie działalności kilku funkcjonujących obecnie jednostek doradztwa rolniczego oraz stworzenie jednej jednostki w każdym województwie. Taka zmiana ma dla całej sprawy znaczenie swoistego zabiegu kosmetycznego. Dlatego powstaje pytanie, czy nad omawianym projektem nie powinniśmy pracować w inny sposób. Poseł Piotr Krutul mówił o czekających Polskę zmianach ustawodawstwa w kwestii doradztwa rolniczego. Chodzi o niezbyt odległe lata 2007 oraz 2011. Czy idąc śladem projektu rządowego, nie zajmujemy się znowu fikcją? Fikcja polega na tym, że w projekcie ustawy stwierdzono, iż wszystko jest za darmo. Tymczasem doradztwo rolnicze kosztuje. Skoro projektodawcy twierdzą, że doradztwo rolnicze jest darmowe, wówczas mam prośbę o jednoczesne napisanie w uzasadnieniu projektu, że wejście ustawy w życie spowoduje np. 5-krotne zwiększenie kwoty w budżecie państwa na doradztwo. Tak się stać musi, jeżeli doradztwo ma być prawdziwe, a nie fikcyjne. Jeżeli autorzy wprowadzają do zakresu działalności cały system doradztwa dotyczący wykorzystania środków unijnych, to należy mieć świadomość, że chodzi o gigantyczną pracę prowadzoną na wielką skalę przez ośrodki doradztwa. Na wykonanie takiej pracy są więc potrzebne równie gigantyczne pieniądze. Jeżeli decydujemy się na tego rodzaju fikcję, a w uzasadnieniu do obecnego projektu napisano, że na działalność ośrodków doradztwa nie będzie więcej pieniędzy, wówczas trzeba zapytać o cel i sens przedstawiania takiej ustawy. W tym przypadku można znaleźć dość oczywiste analogie z ustawą o ochronie zdrowia, gdzie deklarowano bezpłatność niemal wszystkiego. Tymczasem chorzy muszą stać w gigantycznych kolejkach lub płacić z własnych pieniędzy za leczenie. W służbie zdrowia fikcja wyraża się m. in. tym, że teoretycznie można uzyskać bezpłatną poradę lub pomoc lekarską, ale - tak naprawdę - funkcjonuje tzw. drugi obieg, obieg komercyjny. Dlatego uważam, że należy rozsądnie unormować system doradztwa rolniczego. Może zatem funkcjonować "koszyk" doradztwa, które będzie faktycznie bezpłatne, ale działalność będzie prowadzona na bardzo wysokim poziomie fachowym. Drugą częścią systemu byłoby doradztwo komercyjne w całości lub w pewnej części płatne. Także w tym przypadku doradztwo musiałoby spełniać najwyższe standardy fachowe. Takie rozwiązanie powinno być precyzyjnie opracowane, by rolnicy mogli w jasny sposób korzystać z określonych porad ośrodków doradztwa. Jeżeli chcielibyśmy przyjąć taki sposób myślenia o systemie doradztwa rolniczego, wtedy należałoby np.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselAleksanderGrad">zmienić status ośrodków, nadać im osobowość prawną. Chodzi o to, aby ośrodki były faktycznie niezależne, autonomiczne oraz mocne. Jest przy tym oczywiste, że szczególny nadzór nad ich działalnością powinien sprawować minister kreujący politykę rolną w państwie. Jednostki doradztwa mogłyby być kontrolowane także przez wojewodów, będących przedstawicielami rządu. Jeżeli zaś chcemy pozostać w sferze fikcji, a taką wizję stwarza obecnie przedstawiony projekt ustawy, wówczas miejmy świadomość tego faktu. Omawiany projekt nie zmienia bowiem niczego. Dlatego przedstawiony projekt ustawy nie jest powodem do dumy, a w związku w tym stwierdzeniem dodam, że obecnie nie może on być także powodem do zadowolenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przypominam, że za 50 minut rozpoczyna się posiedzenie Sejmu. Do głosu zapisało się kilkunastu posłów. Jeżeli każdy zechce mówić przez kilka minut, wtedy nie zdążymy przeprowadzić zaplanowanego czytania projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselTadeuszBadach">We wszystkich województwach istnieje po kilka ośrodków doradztwa rolniczego. Jest to pozostałością po poprzednim podziale administracyjnym kraju. Na terenie obecnego województwa lubelskiego zachowały się trzy takie ośrodki. W projekcie ustawy nie znalazłem przepisu stanowiącego o ich rozwiązaniu lub zachowaniu. Jeżeli ośrodki zostaną rozwiązane, wówczas chciałbym dowiedzieć się o zamiarach wobec byłych pracowników tych jednostek. W projekcie jest mowa m. in. o pracownikach Krajowego Centrum Doradztwa Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich. Nie ma natomiast mowy o pracownikach w obecnym województwie lubelskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselOlgierdPoniznik">Chcę zgłosić dwa zapytania ogólne, ponieważ wyjaśnieniem kwestii szczegółowych zajmiemy się podczas prac w podkomisji. W pierwszym zapytaniu chodzi o sprawę poruszoną poprzednio przez posła Aleksandra Grada. Chcę uzyskać informację, czy projektowane ośrodki doradztwa rolniczego będą mieć osobowość prawną i czy same będą mogły pozyskiwać środki unijne? Takie rozwiązanie pozwoli m. in. na odciążenie budżetu państwa. Po drugie, chcę uzyskać odpowiedź, czy przedmiotowa ustawa była konsultowana z zainteresowanymi sprawą organizacjami oraz jakie było ich stanowisko. Wiadomo, że projekt był konsultowany z Krajowym Związkiem Kółek Rolniczych, z izbami rolniczymi oraz innymi organizacjami rolników. W uzasadnieniu do projektu ustawy informacje na ten temat są jednak bardzo zwięzłe. Skrótowo napisano, że tylko NSZZ Rolników Indywidualnych "Solidarność" zaproponował zwiększenie liczby członków Rady Społecznej Doradztwa Rolniczego. Chciałbym szerzej zapoznać się ze stanowiskiem izb rolniczych oraz ze stanowiskiem organizacji związkowych i społeczno-zawodowych rolników w omawianej materii.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselBenedyktSuchecki">W zwięzłej wypowiedzi nawiążę do sprawy podniesionej przez posła Tadeusza Badacha. W przeszłości działalność ośrodków doradztwa rolniczego była prowadzona w kraju na różnych poziomach. Funkcjonowały ośrodki lepsze i gorsze. Poseł Tadeusz Badach zapytał o losy pracowników likwidowanych ośrodków. Chciałbym uzyskać informację na temat bazy materialnej likwidowanych ośrodków, na temat majątku likwidowanych jednostek. Tak się składa, że akurat na moim terenie baza ośrodków jest dobra. Źle by się stało, gdybyśmy zniszczyli majątek i dorobek ośrodków doradztwa rolniczego działających już od wielu lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselStanislawKopec">Zamierzam ograniczyć wypowiedź do spraw ogólnych. Proponuję, aby Komisja upoważniła podkomisję, by ta wyegzekwowała przepisy zawarte w wytycznych w sprawie procesu legislacyjnego, dotyczące doradców, ekspertów oraz przedstawicieli określonych organizacji i podmiotów zaproszonych do prac nad projektem ustawy. Przypomnę, że obecnie te warunki muszą być spełnione. Chodzi o to, aby do środy 26 kwietnia br. do sekretariatu Komisji mogły wpłynąć imienne zgłoszenia osób reprezentujących konkretne organizacje. W ten sposób proces ustawodawczy odbywałby się zgodnie z wytycznymi. Ponadto chodzi o to, aby zgłoszeni kandydaci na ekspertów reprezentowali to, co w wytycznych procesu legislacyjnego zostało zapisane. W trakcie pierwszego czytania trudno byłoby koncentrować uwagę na szczegółach. Jednakże należy skonstatować, że projekt ustawy trafił wreszcie do Sejmu. Stało się tak po wielu latach. Przypomnę, że ostatnia zapowiedź przedstawienia projektu, zgłoszona przez ministra Artura Balazsa, pochodzi z czerwca 2001 r. Wówczas zakończyło się na zapowiedzi. Do projektu ustawy można mieć - jak to zwykle bywa - wiele uwag. W omawianym przypadku zaletą przedłożenia jest jednoczesne dołączenie projektów aktów wykonawczych, co nie zdarza się zbyt często. Posłowie Piotr Krutul oraz Aleksander Grad słusznie zwrócili uwagę, że projekt ustawy powinien spełniać wszystkie wymogi unijne, dotyczące regulowanej materii. Uważam, że w trakcie prac nad projektem posłowie zapanują nad sytuacją. Chcę zwrócić uwagę posłów, że w posiadaniu członków prezydium Komisji znajduje się już blisko 10 opinii w sprawie projektu. Prezydium Komisji zleci także opracowanie opinii przez Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. Przypomnę, że prezydium naszej Komisji w dniu 17 listopada 2003 r. spotkało się w województwie kujawsko-pomorskim z przedstawicielami ośrodków doradztwa rolniczego oraz z innymi osobami znającymi problematykę. W trakcie spotkania uzyskaliśmy wiele uwag i opinii, które będą pomocne w dalszych pracach nad przedstawionym projektem. Podczas spotkania mówiono m. in. na temat formuły osobowości prawnej ośrodków doradztwa rolniczego oraz pozyskiwania przez nie środków finansowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselStanislawKalemba">Poseł Stanisław Kopeć wspomniał o wyjazdowym posiedzeniu prezydium Komisji w listopadzie ub. r. Odbyła się wówczas dość burzliwa dyskusja z dyrektorami wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego. Nie będę ukrywał, że spotkanie doszło do skutku ma mój wniosek. Należy podkreślić, że projekt rządowy niewiele odbiega od propozycji rozważanych w Minikowie. Jednak nasuwa mi się kilka pytań. Przede wszystkim trzeba jasno stwierdzić, że przedstawiony projekt nie proponuje większego przełomu, prowadzącego do pozytywnego funkcjonowania doradztwa rolniczego. W związku z tym chcę zapytać, czy Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozważało, jak na podstawie ustawy umożliwić łatwiejsze przekazywanie wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego właściwym terytorialnie izbom rolniczym. Ustawa o izbach rolniczych stwarza taką możliwość. Na podstawie doświadczeń wielkopolskich mogę stwierdzić, że tamtejsza izba rolnicza jest gotowa, aby w ramach zadań zleconych przejąć zadania ośrodków doradztwa rolniczego. Przekazanie ośrodków doradztwa rolniczego w gestię izb rolniczych przybliży doradztwo rolnikom. Na podstawie doświadczeń zagranicznych mogę stwierdzić, że często doradca pozostaje blisko rolnika, a jednocześnie pracuje na uczelni rolniczej. W ten sposób osiągnięcia nauki są bezpośrednio przybliżane rolnikowi. Taka możliwość nie jest dotychczas wykorzystana. Ponadto nie znajduję takiego rozwiązania w przedstawionym projekcie ustawy. Podczas dyskusji w Minikowie dyrektorzy wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego podnosili argument, że wobec dość powszechnej biedy powinni mieć możliwość ściągania środków finansowych z zewnątrz na dofinansowanie różnego rodzaju uzasadnionych działań lub na utrzymanie bazy materialnej. Ponieważ nie zdążyłem dokładnie przeanalizować projektu, chciałbym uzyskać trochę informacji na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselAlfredBudner">Obecnie rolnikom doradzają wszyscy. Tak czynią producenci pasz, tak robią producenci środków ochrony roślin, nawet sprzedawcy węgla doradzają rolnikom, jak spalać węgiel. Rząd proponuje obecnie, aby ośrodki doradztwa znajdowały się po jednym w województwie, a za ich działalność będzie odpowiadał wojewoda. Jeżeli rząd doprowadzi do realizacji takiego rozwiązania, wtedy rolnicy będą mieli do czynienia z doradcą jedynie z okazji dożynek. Rolnicy zobaczą wówczas dyrektora ośrodka, albo inne ważne osoby, a nic poza tym. Natomiast obecnie funkcjonuje w całym kraju w miarę dobra struktura doradztwa rolniczego. Nie wolno zniszczyć tego, co jeszcze działa. My, rolnicy, korzystamy z doradztwa na co dzień, na bieżąco mamy kontakt z ośrodkami w danych województwach i znamy sytuację najlepiej. Dlatego serdecznie proszę, aby obecny rząd nie manipulował już więcej w tej sferze. Nie wiadomo bowiem, jak jeszcze długo będziecie rządzić w państwie. Po co stwarzać następcom jakiekolwiek problemy? Dajcie sobie spokój.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoslankaZofiaGrzebiszNowicka">Chcę wyrazić wielkie zadowolenie z faktu, że możemy rozpocząć proces legislacyjny nad projektem ustawy od dawna już oczekiwanym. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi powinna uczynić wszystko, żeby jak najlepiej opracować omawiany projekt i jak najszybciej uchwalić ustawę. Chcę zwrócić uwagę posła Alfreda Budnera, że taka ustawa powinna być uchwalona już co najmniej 10 lat temu. Dla kogo mielibyśmy odkładać uchwalenie tej ważnej ustawy? W naszym interesie, w interesie wszystkich, którym sprawy wsi i rolnictwa leżą na sercu, powinno dojść do jak najszybszego wejścia w życie omawianej ustawy. Istnieje wielka ku temu potrzeba. Takie też są oczekiwania środowisk. Dlatego zgłaszam gotowość do pracy w podkomisji, żeby efektem naszej pracy była jak najlepsza ustawa, która dobrze będzie służyć polskiemu rolnictwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselStanislawStec">W przeciwieństwie do stanowiska posła Alfreda Budnera uważam, że istnieje potrzeba uchwalenia ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego. Chcę też zwrócić uwagę, że projekt jest już w Sejmie, a więc jest niejako własnością posłów, którzy mogą wreszcie nad nim pracować. Ponadto uważam, że należy z uwagą zająć się kwestią finansowania doradztwa rolniczego. Podzielam w części wątpliwości wyrażone przez posła Aleksandra Grada, że w tej sferze także powinna być przejrzystość. Tymczasem obecnie służby podlegające wojewodom nie spełniają zadań na takim poziomie, jakiego oczekują rolnicy. Często dzieje się tak nawet z powodu braku pieniędzy na dojazd pracowników ośrodków doradztwa do rolników. Chcę zapytać minister Darię Oleszczuk, czy omawiany projekt był konsultowany z samorządami wojewódzkimi. Chodzi o to, że także samorządy wojewódzkie są zainteresowane dobrym funkcjonowaniem ośrodków doradztwa rolniczego, ponieważ właśnie samorządy odpowiadają za regionalną politykę gospodarczą, a nie służby wojewodów, które są upoważnione tylko do prowadzenia nadzoru i kontroli nad jednostkami doradztwa rolniczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Po zapytaniach proszę minister Darię Oleszczuk o udzielenie odpowiedzi. W kolejnej części posiedzenia przejdziemy do wyboru składu członków podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWDariaOleszczuk">Zacznę od odpowiedzi na zapytanie, czy projekt ustawy był konsultowany z samorządami wojewódzkimi. Projekt nie był konsultowany bezpośrednio z samorządami wojewódzkimi, był natomiast konsultowany z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Komisją Wspólną Rządu i Samorządów. Projekt był więc konsultowany zgodnie z ustawą o Radzie Ministrów. Regulamin Rady Ministrów określa, że resorty mają obowiązek konsultowania projektów ustaw, właśnie z wymienionymi podmiotami. Jestem zadowolona ze stanowiska posłanki Zofii Grzebisz-Nowickiej, która podkreśliła znaczenie projektu dla rolników oraz konieczność szybkiego rozpoczęcia i pomyślnego zakończenia prac nad ustawą. Jeżeli posłowie zgłoszą uwagi, będziemy je wszystkie uwzględniać. Poseł Stanisław Kalemba zwrócił uwagę na brak przełomu w sferze doradztwa. Chcę podkreślić, że właśnie ów projekt rozpoczyna budowę tzw. otoczenia okołorolnego, porządkuje pewne zagadnienia. Jeżeli posłowie będą mieć propozycje doskonalące przedstawiony projekt, wówczas my je wszystkie rozważymy. Minister rolnictwa ma chęć opracowania dobrego projektu ustawy. Projektu, który będzie stwarzał m. in. możliwość nadania jednostkom doradztwa rolniczego osobowości prawnej, jeżeli taka będzie wola Sejmu i Senatu. Chodzi o to, aby środki unijne mogły być najkorzystniej absorbowane. Jeżeli posłowie mają propozycje dotyczące sposobu zorganizowania jednostek doradztwa rolniczego oraz propozycje dotyczące zakresu ich działania, wówczas zostaną one uwzględnione w trakcie prac ustawodawczych. Kolejne zapytanie dotyczyło kwestii przeprowadzenia konsultacji społecznych. Chcę poinformować posłów, że podczas następnego posiedzenia złożę na ręce przewodniczącego Komisji wykaz dokumentów dotyczących przeprowadzonych konsultacji społecznych. W dyskusji padło zapytanie dotyczące likwidacji istniejących jednostek doradztwa rolniczego. Chcę potwierdzić, że istniejące jednostki zostaną zlikwidowane. W przepisach przejściowych projektu ustawy znajdują się normy, w których zapisano, co stanie się z jednostkami doradztwa rolniczego oraz z ich dotychczasowymi pracownikami. W dyskusji padły również pytania dotyczące upolitycznienia jednostek doradztwa rolniczego w kontekście ich podległości wojewodom. Faktycznie jest zupełnie odwrotnie. Naszym celem było odpolitycznienie tych jednostek. Pragnę zwrócić uwagę, że są przewidywane m. in. konkursy na dyrektorów ośrodków. Głównym zaś celem zmian jest sprawne funkcjonowanie doradztwa rolniczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do powołania podkomisji do rozpatrzenia projektu omawianej ustawy. Dotychczas zostali zgłoszeni następujący posłowie: Stanisław Kopeć, Olgierd Poniźnik, Stanisław Kalemba, Romuald Ajchler, Aleksander Grad, Szymon Giżyński, Mieczysław Aszkiełowicz, Wojciech Zarzycki, Marek Sawicki, Zofia Grzebisz-Nowicka, Piotr Krutul i Antoni Mężydło.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselAleksanderGrad">Zgłaszam posła Kazimierza Plocke.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselLeszekSulek">Zgłaszam kandydaturę posła Alfreda Budnera.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselRomualdAjchler">Proszę o udzielenie głosu w sprawie formalnej. Nie chciałbym być złośliwy, ale dotychczas zgłoszono kilkanaście osób do podkomisji. W związku z powyższym proponuję określenie liczebności podkomisji albo przyjęcie formuły pracy otwartej na posiedzeniach Komisji bez powoływania tak liczebnej podkomisji. Jeżeli podkomisja ma pracować efektywnie, wówczas nie powinna liczyć więcej niż 9 posłów. Dlatego też proponuję rozważyć zamknięcie listy zgłoszeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Po ponad 2,5-letniej działalności Sejmu Komisja stała się bardzo pluralistyczna politycznie. Dlatego też nic nie poradzimy na taką sytuację.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselStanislawStec">Chcę podkreślić, że jest to bardzo ważna i obszerna regulacja prawna. Dlatego można rozpatrywać projekt na posiedzeniu Komisji w kolejności artykułów.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Proszę posłów o zabieranie głosu w zgłoszonej kolejności. Proszę o zgłaszanie kolejnych kandydatur do składu podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselWiktorOsik">Zgadzam się z uwagą posła Romualda Ajchlera, ale tryb powoływania podkomisji należało ustalić na początku tej części posiedzenia. Nie uczyniliśmy tego. W tej sytuacji zgłaszam do podkomisji posła Stanisława Steca.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoslankaZofiaGrzebiszNowicka">Chcę zgłosić do podkomisji posła Wiktora Osika, ponieważ w Komisji specjalizował się w oświacie rolniczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselRomualdAjchler">Zgłaszam posła Czesława Pogodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselKazimierzPlocke">Ponieważ projekt ustawy jest bardzo ważny, chcę zgłosić do podkomisji przewodniczącego Komisji posła Wojciecha Mojzesowicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Ponieważ nie ma dalszych zgłoszeń, odczytam listę posłów zgłoszonych do podkomisji. Do podkomisji zostali zgłoszeni następujący posłowie: Stanisław Kopeć /SLD/, Olgierd Poniźnik /SLD/, Stanisław Kalemba /PSL/, Romuald Ajchler /SDPL/, Aleksander Grad /PO/, Mieczysław Aszkiełowicz (Samoobrona), Wojciech Zarzycki /PSL/, Szymon Giżyński /PiS/, Zofia Grzebisz-Nowicka /SLD/, Kazimierz Plocke /PO/, Marek Sawicki /PSL/, Piotr Krutul /D_Ojczysty/, Alfred Budner /Samoobrona/, Stanisław Stec /SLD/, Wiktor Osik /SLD/, Antoni Mężydło /PiS/, Czesław Pogoda /SDPL/ oraz Wojciech Mojzesowicz /PBL/. Kto jest za powołaniem podkomisji w składzie wyżej wymienionym? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie dokonała wyboru członków podkomisji do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego. Proszę wybranych posłów o pozostanie na sali posiedzeń. Wobec wyczerpania porządku obrad zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>