text_structure.xml 9.14 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Otwieram wspólne posiedzenie komisji: Łączności z Polakami za Granicą oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych. Celem posiedzenia jest przeprowadzenie pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o repatriacji /druk nr 1301/. Czy ktoś chce zgłosić uwagi do porządku obrad? Nie zgłoszono uwag ani wniosków. Stwierdzam, że komisje przyjęły zaproponowany porządek posiedzenia. Naszym zamiarem jest przeprowadzenie pierwszego czytania ww. projektu ustawy oraz wybór podkomisji do rozpatrzenia tegoż projektu. Przyjmuję, że rząd reprezentuje na posiedzeniu minister Piotr Stachańczyk. Proszę o krótkie uzasadnienie potrzeby zmiany ustawy o repatriacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RepatriacjiiCudzoziemcowPiotrStachanczyk">Przedstawiając rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o repatriacji, chcę stwierdzić, że projekt ten jest wynikiem doświadczeń, jakie zebraliśmy w trakcie obowiązywania ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji. Projekt zawiera dwojakiego rodzaju zmiany. Jest w nim kilka poważnych zmian merytorycznych oraz wiele zmian o charakterze porządkującym i legislacyjnym. O tych ostatnich nie będę mówił w tej części wystąpienia. Są cztery zmiany merytoryczne. Po pierwsze, projekt przyznaje członkom najbliższej rodziny repatrianta, którzy nie nabywają obywatelstwa polskiego, prawo do nabywania zezwolenia na osiedlenie się w kraju. Oznacza to zdecydowaną poprawę sytuacji tej kategorii osób, ponieważ do dnia dzisiejszego te osoby otrzymują tylko zezwolenie na pobyt czasowy. W konsekwencji te osoby muszą m.in. ubiegać się o uzyskanie zezwolenia na pracę. Tego rodzaju stan prawny powoduje poważne komplikacje w wielu rodzinach, ponieważ praktycznie uniemożliwia członkom rodziny repatrianta prowadzenie pracy w Polsce. Dlatego proponujemy zmianę, która spowoduje, że najbliżsi członkowie rodziny repatrianta będą mogli starać się o pracę w Polsce natychmiast po przyjeździe. W takiej sytuacji także małżonek repatrianta będzie mógł podjąć pracę. Po drugie, proponujemy zmianę przepisów dotyczących aktywizacji zawodowej repatrianta, tak aby stała się ona znacznie łatwiejsza i była bardziej popularna. Proponujemy przekazanie obowiązków w tym zakresie z gmin do starostw, ponieważ właśnie starostowie dysponują wyspecjalizowanym aparatem na poziomie powiatu. Mam na myśli powiatowe urzędy pracy. Sugerujemy skrócenie okresu, na który pracodawcy są zobowiązani zatrudniać pracownika, z 48 do 24 miesięcy. Z naszych obserwacji wynika, że skutkiem powinien być wzrost zainteresowania taką możliwością ze strony pracodawców. Tworzymy także możliwość zwrotu repatriantom kosztów na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, poniesionych przez nich samych. Po trzecie, proponujemy zmianę przepisów dotyczących udzielania dotacji z budżetu państwa gminom zapraszającym anonimowe rodziny repatriantów. Obecnie sytuacja jest taka, że kwota na ten cel jest stała i wynosi 100 tys. PLN. Kwota ta powinna być skierowana tylko na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych repatrianta. W takim przypadku organy kontrolne: izby regionalne i izby obrachunkowe domagają się zaświadczeń lub tego rodzaju dowodów, które dokumentują, że przyznane środki odpowiadają, mniej więcej, wartości mieszkania i zostały przeznaczone właśnie na mieszkanie. Intencją ustawy było, żeby ww. kwota była premią dla gminy, która przekaże własne mieszkanie repatriantom. W związku z tą sytuacją proponujemy zapisanie w ustawie jasnej zasady, że pieniądze te stanowią dochód gminy i mogą być wydawane na cel określony przez władze gminy. Jednocześnie wprowadzamy dużą elastyczność rozwiązania. Chodzi głównie o to, aby w porozumieniach wojewodów z gminami można było odnosić się do standardów i wielkości przyznawanego repatriantom lokalu. Chodzi także o to, aby wojewoda nie był zobowiązany do przekazywania gminom takich samych kwot za mieszkania 1-, 2-pokojowe o niskim standardzie, jak za mieszkania o większej liczbie pokoi oraz o wyższym standardzie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#RepatriacjiiCudzoziemcowPiotrStachanczyk">Czwarta zmiana merytoryczna polega na stworzeniu członkom rodzin osób, które uzyskały promesę wizy repatriacyjnej, a którzy oczekują na przyjazd do Polski, możliwości korzystania z organizowanych przez polskie placówki konsularne kursów języka polskiego w krajach pochodzenia. Są to cztery najważniejsze zmiany, ujęte w przedstawionym projekcie. Naszym zdaniem wszystkie proponowane zmiany prowadzą do poprawy losu repatriantów i ich rodzin. Mogą także spowodować zwiększenie zainteresowania gmin przyjmowaniem repatriantów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Kto z posłów chce zabrać głos w pierwszym czytaniu przedstawionego projektu ustawy? Nikt nie zgłosił się do głosu. Wobec braku chętnych do zabrania głosu zamykam pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o repatriacji. Przystępujemy do powołania podkomisji do rozpatrzenia ww. projektu ustawy. Chcę poinformować, że w wyniku ustaleń z Komisją Łączności z Polakami za Granicą przyjęliśmy, że może to być podkomisja 7-osobowa. Proszę o zgłaszanie kandydatur do składu podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAndrzejGalazewski">Proponuję kandydaturę posłanki Elżbiety Radziszewskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselWojciechSzarama">Zgłaszam posła Mariusza Kamińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAntoniKobielusz">Do składu podkomisji proponuję posłów: Piotra Gadzinowskiego oraz Joannę Senyszyn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselRomanGiertych">Zgłaszam kandydaturę posłanki Gertrudy Szumskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAntoniKobielusz">Zgłaszam jeszcze kandydaturę posła Jerzego Muellera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Na razie zostały zgłoszone kandydatury ze składu Komisji Łączności z Polakami za Granicą. W tej sytuacji istnieje konieczność zgłoszenia posłów z Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanZaworski">Zgłaszam posła Marcina Wnuka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Dotychczas zgłoszono 7 osób do składu podkomisji. Czy możemy powołać podkomisję złożoną ze zgłoszonych już posłów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Zgłaszam kandydaturę posła Stanisława Gudzowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">W tej sytuacji będziemy musieli zwiększyć skład podkomisji do 9 osób. Czy poseł Stanisław Gudzowski chce koniecznie pracować w podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Przewodniczący Komisji jakoś nie zapytał o to nikogo z poprzednich kandydatów. Może przewodniczący Komisji zapyta także pozostałych posłów, czy chcą koniecznie pracować w podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Została zgłoszona kandydatura posła Stanisława Gudzowskiego. To dobrze. Jeżeli ktoś chce pracować w podkomisji, wówczas należy każdemu to umożliwić. Jednakże w zaistniałej sytuacji należy zgłosić kolejne kandydatury dla zachowania parytetu politycznego. Czy posłanka Joanna Nowiak wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoslankaJoannaNowiak">Nie wyrażam zgody.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Zgłaszam kandydaturę posła Stanisława Piosika, który wyraża zgodę. W tej sytuacji podkomisja liczy 9 osób. W jej skład zostali kolejno zgłoszeni posłowie: Elżbieta Radziszewska /PO/, Marian Kamiński /PiS/, Piotr Gadzinowski /SLD/, Joanna Senyszyn /SLD/, Gertruda Szumska /LPR/, Jerzy Mueller /UP/, Marcin Wnuk /SLD/, Stanisław Gudzowski /LPR/ oraz Stanisław Piosik /SLD/. Kto jest za wyborem 9-osobowej podkomisji w zgłoszonym składzie? Stwierdzam, że jednomyślnie powołano podkomisję w ww. składzie osobowym. Zamykam wspólne posiedzenie komisji: Łączności z Polakami za Granicą i Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>