text_structure.xml
6.59 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyWenderlich">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Kultury i Środków Przekazu, Kultury Fizycznej i Sportu oraz Zdrowia. Mamy w porządku dziennym posiedzenia tylko jeden punkt, w ramach którego odbędziemy pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Wniesiony projekt nowelizacji krótko - ze względu na głosowania, które odbędą się o 8.30 - uzasadni pan poseł Zygmunt Ratman.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselZygmuntRatman">Od lat obserwujemy znaczny spadek nakładów na kulturę fizyczną i sport. Oczywiście podobna sytuacja zaznacza się również w innych dziedzinach życia, ale Komisja Kultury Fizycznej i Sportu, ze zrozumiałych względów, zajęła się właśnie tą sprawą. W ramach prac podkomisji zastanawialiśmy się, w jaki sposób zwiększyć nakłady na te cele. W wyniku różnych dyskusji prowadzonych przy udziale polskich związków sportowych, a także Polskiego Komitetu Olimpijskiego wypracowaliśmy takie rozwiązanie, które przez drobne poluzowanie ograniczeń wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi mogłoby doprowadzić do pozyskania dodatkowych środków na kulturę fizyczną i sport. Pragnę poinformować państwa, że w roku ubiegłym kampanie piwowarskie wydatkowały na tę dziedzinę prawie 300 mln zł, poprzez reklamę i sponsoring. Doszliśmy do wniosku, iż w celu niesienia pomocy finansowej dla sportu dzieci i młodzieży należy wprowadzić w ustawie szereg poprawek. Jedna z nich umożliwia uwzględnianie tego aspektu w gminnych programach przeciwdziałania alkoholizmowi. To dotyczy art. 4. Pragnę stwierdzić, że również obecnie wiele gmin stosuje w swoich programach przeciwalkoholowych, aczkolwiek nie bardzo zgodnie z prawem, wykorzystywanie środków na te cele. Kolejna kwestia. Otóż chcemy z pozyskanych środków utworzyć przy ministrze edukacji narodowej pewien fundusz, który mógłby wspierać, zwłaszcza w trudnych sytuacjach, rozwój sportu dzieci i młodzieży. Niezbędne jest zatem złagodzenie bardzo drastycznych restrykcji wprowadzonych do ustawy podczas jej ostatniej nowelizacji, która była przeprowadzona w poprzedniej kadencji Sejmu. Chodzi o zmianę godzin dopuszczalności reklamy piwa. Dotychczas reklamowanie piwa jest dozwolone od godz. 23.00. Proponujemy, po wielu dyskusjach, by reklamowanie piwa było dozwolone po godz. 20.00, zakładając, że po tej godzinie dzieci i młodzież nie powinny już oglądać programu telewizyjnego. Proponujemy również udzielenie w ustawie zgody na reklamowanie piwa na różnego rodzaju banerach, billboardach itd., z tym że niezbędne byłoby zamieszczanie tam dodatkowych pisemnych ostrzeżeń - tak jak w przypadku tytoniu że picie alkoholu szkodzi zdrowiu. Jest jeszcze kilka drobniejszych poprawek, które jednak nie rzutują w tak poważnym stopniu na kształt ustawy. Istnieje zatem możliwość pozyskania od firm piwowarskich znacznych środków na kulturę fizyczną i sport. Dodam, iż badaliśmy, jak te kwestie są uregulowane w kilku innych krajach europejskich. Obowiązują tam różne regulacje prawne, wszędzie jednak istnieją możliwości, które chcemy tą nowelizacją wprowadzić w naszym kraju. Obecność pana prezesa Michała Listkiewicza powinna nam przypominać, że na przykład podczas transmisji z ostatnich mistrzostw świata w piłce nożnej reklamowała się firma piwowarska Budweiser. Wspomnę jeszcze o tym, że przecież docierają do nas, poprzez zagraniczne programy telewizyjne obecne na platformach cyfrowych telewizji satelitarnej oraz w telewizji kablowej, reklamy piwa, a także alkoholi wysokoprocentowych. Ze względu na ograniczenia czasowe pozwolę sobie na tym zakończyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzyWenderlich">Już wcześniej ustaliliśmy w gronie prezydiów wszystkich trzech Komisji, ze dla rozstrzygnięcia tak istotnych kwestii niezbędne jest powołanie podkomisji, która przygotuje odpowiednie sprawozdanie, które następnie stanie się przedmiotem naszych obrad. Czy są inne wnioski?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Mam propozycję dalej idącą. Stawiam wniosek o odrzucenie tego projektu, z przyczyn zasadniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJerzyWenderlich">Wobec tego poddaję ten wniosek pod głosowanie. Kto z państwa jest za tym, by odrzucić przedłożony projekt w pierwszym czytaniu? Stwierdzam, że Komisje, przy 8 głosach za, 38 głosach przeciw i braku głosów wstrzymujących się, odrzuciły wniosek o odrzucenie projektu nowelizacji w pierwszym czytaniu. W tej sytuacji przystępujemy do powołania podkomisji. Czy są jakieś pytania lub uwagi na tym etapie pracy nad projektem? Nie stwierdzam. Przewodnicząca Komisji Zdrowia pani poseł Barbara Błońska-Fajfrowska rekomenduje do składu podkomisji następujących członków swojej Komisji: Jakuba Derecha-Krzyckiego, Andrzeja Wojtyłę, Tadeusza Cymańskiego oraz Władysława Szkopa. Przewodniczący Komisji Kultury Fizycznej i Sportu pan poseł Mirosław Drzewiecki rekomenduje do składu podkomisji posłów: Zygmunta Ratmana, Jerzego Kuleja, Tadeusza Tomaszewskiego oraz siebie. Jako przewodniczący Komisji Kultury i Środków przekazu proponuję, by spośród jej członków w skład podkomisji weszli posłowie: Bronisław Cieślak, Grzegorz Schetyna, Tadeusz Samborski i Jacek Sauk. Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić kolejne kandydatury do składu podkomisji lub zgłasza jakieś inne uwagi? Nie stwierdzam, zatem przechodzimy do głosowania. Kto z członków połączonych Komisji jest za powołaniem podkomisji w przedstawionym składzie? Stwierdzam, że członkowie połączonych Komisji jednogłośnie opowiedzieli się za powołaniem podkomisji do spraw rozpatrzenia komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w składzie zaproponowanym przez przewodniczących trzech Komisji. Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie połączonych Komisji: Kultury Fizycznej i Sportu, Kultury i Środków Przekazu oraz Zdrowia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>