text_structure.xml 33 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJozefDabrowski">Otwieram posiedzenie Komisji Transportu i Łączności. Witam gości oraz państwa posłów. Porządek naszego posiedzenia przewiduje 1 punkt.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJozefDabrowski">Nasze prace zakończyliśmy na art. 32. Przypominam, że sprawozdanie zostało skierowane ponownie do podkomisji, by jej członkowie wraz z przedstawicielami przewoźników uzgodnili jego ostateczne brzmienie.  Proszę o zabranie głosu przewodniczącego podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselEdwardManiura">Podkomisja zebrała się dwukrotnie: 9 i 16 stycznia br. 13 lutego br. omawialiśmy komplet rozporządzeń, które przygotowało Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej. Zakończyliśmy prace na Rozdziale 5. W trakcie prac został zgłoszony Rozdział 6  - Centralna Ewidencja Naruszeń.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselEdwardManiura">Podkomisja omówiła też art. 34. Zmiany nastąpiły także w Rozdziale 7 przygotowanym przez MTiGM. Artykuły 36, 37 i 38 oraz 39 mają nowe brzmienie. Artykuły te wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przewoźników. Pragnę zwrócić szczególną uwagę na art. 37, w którym uregulowano problem związany z nadawaniem przesyłki.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselEdwardManiura">Chciałbym też powiedzieć, że doszliśmy także do porozumienia w kwestii kar pieniężnych. Jeśli chodzi o rozporządzenia, to najwięcej uwag odnosiło się właśnie do rozporządzenia dotyczącego wysokości kar pieniężnych. Największe kary będą nakładane na przewoźników obcych za poważne naruszenie prawa.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselEdwardManiura">Podkomisja wróciła też do dwóch bardzo spornych kwestii i zdecydowała, że w art. 8 w ust. 1 skreślono punkt dotyczący możliwości wejścia inspektora na teren firmy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselEdwardManiura">Mam nadzieję, że dzisiaj uda nam się zakończyć prace nad tym projektem ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanOraniec">Mam pytanie dotyczące art. 6. Główny Inspektor jest centralnym organem administracji rządowej podległym ministrowi właściwemu do spraw transportu. Głównego Inspektora powołuje i odwołuje prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw transportu. Chciałbym wiedzieć, na jaki okres powołuje się Głównego Inspektora? Moim zdaniem powinniśmy określić okres trwania kadencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJozefDabrowski">Chciałbym przypomnieć panu posłowi, że art. 6 został już przyjęty przez Komisję. Uważam, że nasze prace powinny zmierzać w tym kierunku, by dzisiaj je zakończyć. Pan poseł może zawsze wnieść poprawkę podczas drugiego czytania.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselJozefDabrowski">Przechodzimy do art. 33. Czy są uwagi do tego artykułu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselSewerynKaczmarek">Chciałbym się dowiedzieć, jak Rozdział 6 ma się do ustawy o centralnej ewidencji pojazdów i kierowców? Czy przypadkiem nie ośmieszamy ustawy zgodnej z prawem UE. Uważam, że nie powinniśmy tworzyć nowej centrali ewidencji naruszeń. Dwie ewidencje nie są nam potrzebne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJozefDabrowski">Pan poseł ma rację o tyle, że w systemie centralnej ewidencji, tworzonej przez Komisję w związku z nowelizacją prawa o ruchu drogowym, nie pojawił się element naruszeń zaproponowany w Rozdziale 6. Brakuje odniesienia do art. 100 prawa o ruchu drogowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Chciałabym, by projektodawcy przybliżyli mi zapis art. 33 i 34. W tych artykułach mowa jest o naruszeniach wynikających z Kodeksu wykroczeń i decyzji administracyjnych. Mamy tu więc naruszenia dwojakiego rodzaju. Czy taka ewidencja naruszeń nie podważa zasad konstytucyjnych, które nie zezwalają na gromadzenie informacji bez wskazań ustawowych. Jaki jest w ogóle cel tworzenia takiej ewidencji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejKrzysztofTchorzewski">Ewidencja naruszeń została wprowadzona dlatego, że przyjęliśmy zasadę stopniowania wielkości kary w zależności od powtarzalności naruszeń. Za wielokrotność naruszeń przewidziane są bardzo wysokie kary. Chcieliśmy dostosować nasze prawo do prawa krajów UE. Nie chcemy od razu stosować kary maksymalnej. Do ewidencji będą wprowadzani zarówno polscy przewoźnicy jak i zagraniczni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJozefDabrowski">Czy są jeszcze jakieś wątpliwości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselTadeuszSyryjczyk">Musimy jednak posiadać podstawę ustawową, by móc ewidencjonować dane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselZdzislawDenysiuk">W art. 37 w ust. 2 art. 103a zawiera cały katalog naruszeń. Czy to nie wystarczy, by zdefiniować, co jest naruszeniem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJozefDabrowski">To nie dotyczy art. 37.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselZdzislawDenysiuk">Przepraszam, pomyliłem się. Chodzi o art. 36.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Chciałbym się odnieść do art. 40 i 41, które mówią o warunkach i sposobie wykonania kontroli. Zmiana art. 31 wymienia wszystkie naruszenia podlegające karze. Zmiana art. 31b mówi o zróżnicowanych wysokościach kar za naruszenia, które zależą od rodzaju, społecznej szkodliwości i stopnia powtarzalności naruszenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJozefDabrowski">Wówczas w art. 31b brakuje odniesienia do ewidencji, o której jest mowa w art. 33.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Ewidencja istnieje z racji art. 33.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJozefDabrowski">Stopnie naruszeń muszą się wiązać z ewidencją, o której mowa w art. 33. Ewidencja pokazuje nam, jaki jest stopień powtarzalności naruszeń. Czy do art. 33 są jeszcze jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselSewerynKaczmarek">Wnoszę o odrzucenie Rozdziału 6 w całości. Uważam, że tworzenie kolejnej ewidencji nie przyniesie nam nic dobrego. To są tylko ogromne koszty. Przyjęliśmy ustawę o centralnej ewidencji kierowców i pojazdów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJozefDabrowski">Ustawa o transporcie drogowym została skierowana do Komisji Prawa Europejskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselTadeuszSyryjczyk">Nie wolno mylić rejestru pojazdów z rejestrem naruszeń. Rejestr naruszeń przypomina rejestr kar i wykroczeń. Rejestr naruszeń rejestruje polskich i zagranicznych przewoźników, czego nie robi rejestr kierowców i pojazdów. Będzie też mniejszy niż rejestr pojazdów i kierowców, gdyż dotyczy tylko pojazdów przewozowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselEdwardManiura">Rozdział 6 nie wzbudzał zastrzeżeń podczas prac podkomisji. Przewoźnikom polskim chodziło o to, by naruszenia przewoźników zagranicznych były również rejestrowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Popieram wniosek pana posła Seweryna Kaczmarka i składam wniosek o skreślenie Rozdziału 6 w całości. Centralny rejestr kierowców i pojazdów mówi, jak sama nazwa wskazuje, także o kierowcach. Możemy uzupełnić zapis, tak by można było także rejestrować kierowców zagranicznych. Rozdział 6 jest zbędny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselStefanMacner">Mam podobne wątpliwości jak poseł Seweryn Kaczmarek i poseł Bogusław Liberadzki. Uzasadnienie nie podaje dla kogo jest tworzona centralna ewidencja naruszeń. Komu ma ona służyć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJozefDabrowski">Poddaję pod głosowanie wniosek panów posłów Seweryna Kaczmarka i Bogusława Liberadzkiego. Kto z państwa posłów jest za odrzuceniem w całości Rozdziału 6?</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselJozefDabrowski">Stwierdzam, że 8 głosami, przy 5 głosach za i 1 wstrzymującym się, Komisja odrzuciła wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselStefanMacner">Proszę o odpowiedź, dlaczego tworzymy ewidencję naruszeń? Komu ma ona służyć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJozefBlaszczyk">Proszę w głosowaniu uwzględniać tylko głosy posłów, a nie także głosy zaproszonych gości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselJozefDabrowski">Policzono tylko głosy posłów. Liczba obecnych posłów zgadza się z liczbą głosujących. Proszę pana ministra o odpowiedź na pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Wprowadzenie ewidencji jest konsekwencją prac podkomisji. Chodzi o zastosowanie zasady stosowanej już w innych państwach, która odnosi się do stopnia powtarzalności naruszeń. Chcemy zastosować gradację kar, by nie karać od razu najwyższą karą. Dla przykładu podam, że wykonywanie przewozu bez wymaganego zezwolenia na przewóz osób kara się za pierwszym razem karą pieniężną w wysokości 1000 zł, za drugim razem w wysokości 2000 zł, a za trzecim lub kolejnym razem w wysokości 4000 zł. Każdemu przewinieniu przypisana jest konkretna kara. Inspektor nie może zatem stosować żadnej dowolności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselStefanMacner">Żaden artykuł nie mówi o wydaniu rozporządzenia do centralnej ewidencji naruszeń. Potrzebny jest dodatkowy artykuł mówiący o rozporządzeniach ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">O tym mówią art. 40 i 41.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselJozefDabrowski">Czy są uwagi do art. 33. Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselJozefDabrowski">Przechodzimy do art. 34. Czy są uwagi do tego artykułu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PoselJozefDabrowski">Przechodzimy do art. 35. Czy są uwagi do tego artykułu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PoselJozefDabrowski">Przechodzimy do Rozdziału 7 do art. 36. Czy są uwagi do tego artykułu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselTadeuszSyryjczyk">Czy policja może także wystąpić z wnioskiem o ukaranie, czy tylko organ właściwy do spraw kontroli?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselJozefDabrowski">Zapis mówi, że "na wniosek właściwego organu kontroli". Chodzi więc o wszystkie organy kontrolne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Kodeks wykroczeń mówi wyraźnie, że policja także jest do takich działań uprawniona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselJozefDabrowski">Czy są jeszcze jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Orzekanie za wykroczenia przechodzi teraz w gestię sądu. Czy termin "naruszenia" obejmuje także wykroczenia?</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Chciałabym też dowiedzieć się, jak będzie wyglądał system przepływu informacji. Skąd inspektor będzie wiedział, że sąd ukarał jakiegoś kierowcę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Wykroczenia z Kodeksu wykroczeń nie podlegają rejestrowi w naszym rejestrze. Jeżeli sprawa trafi do sądu, staje się przedmiotem postępowania sądowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselJozefDabrowski">Jeśli dobrze zrozumiałem wypowiedź pani posłanki, to chodziło o to, czy organ kontroli, który stwierdzi naruszenie przepisów przewidzianych w ustawie o krajowym drogowym przewozie rzeczy, będzie musiał złożyć wniosek do sądu, by wyegzekwować nałożoną karę? Czy kara musi być orzeczona przez sąd i dopiero potem wyegzekwowana? Jakiemu trybowi to podlega?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Jeżeli inspektor nie ma uprawnień do ukarania, zgłasza przewinienie do kolegium do spraw wykroczeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselJozefDabrowski">Czy są jeszcze uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Nie wiem, czy w związku z tym różne podmioty nie będą różnie traktowane w transporcie drogowym. Jeżeli jedne wykroczenia nie będą zarejestrowane w rejestrze naruszeń, a drugie tak, to to oznacza nierówne traktowanie obywateli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselJozefKorpak">Chciałbym odpowiedzieć na to pytanie, gdyż uczestniczyłem w tworzeniu tych przepisów. Przepis art. 36 dotyczy zmiany w Kodeksie wykroczeń, a zmiana ta polega na tym, że włączamy wykonywanie przewozów rzeczy. Przy przewozie rzeczy w przypadku naruszenia określonych przepisów będzie stosowany Kodeks wykroczeń w takich formach, w jakich stosuje się w innych dziedzinach życia. Przy przewozach międzynarodowych i przy przewozie krajowym osób będzie stosowana procedura rejestru naruszeń. Moim zdaniem nie ma tu żadnej dyskryminacji. Rozróżniamy kary w zależności od rodzaju wykonywanego transportu. Dajemy delegację ministrowi transportu, by mógł nakładać różne kary w zależności od stopnia powtarzalności naruszeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#CzlonekZarzaduZachodniopomorskiegoStowarzyszeniaPrzewoznikowiSpedytorowSzczecinBoleslawMilewski">Państwo cały czas nakładają obowiązki na przewoźnika, natomiast ja chciałbym wiedzieć, jak państwo zamierzacie zapewnić przewoźnikom warunki do wykonywania pracy? Obecnie brakuje parkingów. Jest też bardzo niebezpiecznie na drogach. Jak mamy przestrzegać przepisów, skoro państwo nie zabezpieczacie nam warunków do pracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselJozefDabrowski">Państwo wracacie do kwestii dyskutowanych już wielokrotnie na forum podkomisji. Przewoźnicy mieli wiele okazji, by wypowiedzieć swoje zdanie, zostało ono wysłuchane i uwzględnione w tekście projektu. Nie bardzo więc wiem, jaka jest intencja pana wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselJozefKorpak">To, o czym mówi pan reprezentujący przewoźników, jest określone w prawie o ruchu drogowym. Uwagi pana nie dotyczą więc ustawy o Inspekcji Transportu Drogowego. Wyposażyliśmy Inspekcję w pewne narzędzia, by nie była ona bezsilna wobec łamania prawa. Można zapłacić mandat do wysokości 500 zł. Uważam, że jest to i tak bardzo słabe narzędzie. Uwagi pana nie są adresowane do właściwego gremium.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Chcę powiedzieć, że do Komisji Prawa Europejskiego wpłynął projekt rządowy ustawy o transporcie drogowym. Projekt ten powstaje w celu dostosowania zasad obowiązujących na polskim rynku do zasad obowiązujących na rynku UE. W projekcie tym mówi się o licencji i zezwoleniu. Na wszystko potrzebna jest i licencja i zezwolenie.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Jeśli próbujemy wydzielić grupę przewoźników, która podlega ustawie o Inspekcji Transportu Drogowego i grupę, która jej nie podlega, to działamy wbrew regulacjom unijnym. Padnie zarzut tego typu, że nierówno traktujemy poszczególnych przewoźników. Inaczej traktujemy przewoźników osób, a inaczej przewoźników towarów. Inaczej traktujemy przewoźników polskich, a inaczej krajowych.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Proponuję wstrzymać pracę nad ustawą o Inspekcji Transportu Drogowego do momentu zakończenia prac nad ustawą o transporcie drogowym. Rząd właśnie w takiej kolejności skierował te ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselEdwardManiura">Nie mogę się zgodzić z tym, że inaczej traktujemy przewoźników polskich niż zagranicznych. Przewoźnicy polscy sami domagali się, by prawo było egzekwowane w stosunku do obcych przewoźników. Chcę też przypomnieć, że Polska nie jest jeszcze w UE.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselJozefDabrowski">Czy są uwagi do art. 36?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzedstawicielkaGlownegoUrzeduMiarBarbaraLisowska">Chciałabym zaproponować zmodyfikowany zapis pkt. 2 art. 36. Tam, gdzie jest mowa o art. 103a w paragrafie 1 w pkt. 5 proponujemy dla porządku przyjąć zapisy obowiązujące w przyjętych już dokumentach. Proponujemy następujący zapis:</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PrzedstawicielkaGlownegoUrzeduMiarBarbaraLisowska">"Kto wykonuje krajowy drogowy przewóz rzeczy samowolnie zmieniając wskazania lub rejestrację przyrządów rejestrujących prędkość jazdy, długość drogi oraz czas jazdy i postoju lub przyrządów pomiarowo-kontrolnych zainstalowanych w pojeździe".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselJozefDabrowski">Jak można zmienić rejestrację przyrządów rejestrujących?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzedstawicielkaGUMBarbaraLisowska">To, co przyrząd pokazuje na wyświetlaczu jest rejestrowane na tzw. wykresówce. W przyszłości ową wykresówkę zastąpi karta magnetyczna. Chodzi o nieregulowanie przyrządów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselJozefDabrowski">Konkludując wprowadzilibyśmy zapis:</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PoselJozefDabrowski">"Kto wykonuje krajowy drogowy przewóz rzeczy samowolnie zmieniając wskazania lub rejestrację przyrządów rejestrujących prędkość jazdy, długość drogi oraz czas jazdy i postoju lub przyrządów pomiarowo-kontrolnych zainstalowanych w pojeździe".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselJozefKorpak">Żałuję, że pani tak gorliwie nie uczestniczyła w pracach podkomisji. Konwencja AETR na razie nie obejmuje krajowego drogowego przewozu rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PoselJozefKorpak">Art. 36 ma charakter tymczasowy. Jeżeli ustawa o transporcie drogowym zostanie uchwalona, to art. 36 zostanie wykreślony. Nie widzę potrzeby wprowadzania zmian zaproponowanych przez panią reprezentującą Główny Urząd Miar. W tej chwili przewoźnik nie ma obowiązku posiadania tachografu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselJozefDabrowski">Tutaj pan poseł się myli. Posiadanie tachografu jest obowiązkowe. Rzeczywiście problem stanowią pomysłowi przewoźnicy, którzy mogą majstrować przy urządzeniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselZdzislawDenysiuk">Chciałbym się upewnić, że państwo chcecie uściślić kwestię zapisu przez przyrządy rejestrujące, czyli wskazania oraz samo utrwalenie tego zapisu na karcie magnetycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselJozefDabrowski">Interesuje nas bardziej rejestracja zapisu na karcie magnetycznej niż samo wskazanie prędkości jazdy, długości itp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzedstawicielKomendyGlownejPolicjiMariuszWasiak">Wskazania urządzeń być może powinny być zawarte w wykroczeniach, ale zarejestrowanie na karcie magnetycznej nie może być wykroczeniem, gdyż na razie zmienianie zapisu na karcie jest przestępstwem.  Jeżeli przyjmiemy zapis zaproponowany przez panią z Głównego Urzędu Miar, to przeniesiemy na zasadzie szczególnej akt fałszerstwa z kategorii przestępstw do kategorii wykroczeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselJozefDabrowski">Okazuje się, że racje Głównego Urzędu Miar zmieniają nam zupełnie punkt widzenia, gdyż zmienia się kwalifikacja czynu. Musimy się jednak zastanowić nad tym, jak uniknąć fałszowania zapisu urządzeń rejestrujących.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzedstawicielKonfederacjiPracodawcowPrywatnychiproducenturzadzenrejestrujacychPawelDrabczynski">Wczoraj nasza firma właśnie w tej sali odebrała medal europejski za analizę tarcz tachografów dla potrzeb bezpieczeństwa w ruchu drogowym.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PrzedstawicielKonfederacjiPracodawcowPrywatnychiproducenturzadzenrejestrujacychPawelDrabczynski">Chciałbym zwrócić państwa uwagę na to, że w Hiszpanii ukarano polskiego kierowcę mandatem w wysokości 1200 DM i 800 pesos za zły dobór tarcz i tachografów do samego przyrządu kontrolnego. Tarcza jest bardzo ważnym elementem. Uczulam na to państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Proponuję, by pozostawić sporny zapis w takiej wersji, w jakiej został zawarty w projekcie. Art. 28 mówi, że jeżeli inspektor stwierdzi, że są zmiany dotyczące rejestracji, to na podstawie pkt. 2 art. 28 składa wniosek o wszczęcie postępowania karnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselJozefDabrowski">Myślę, że wszystko zostało już wyjaśnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrezesKrajowejRadyPrzewoznikowDrogowychZygmuntSienko">Jest jeden podstawowy problem. Pani z Głównego Urzędu Miar mówiąc o tachografach mówiła o fałszerstwach kart drogowych. Pan minister powołuje się na art. 28. Zaszło pewne nieporozumienie ponieważ nie my, jako przedsiębiorcy, fałszujemy karty drogowe, ale kierowcy. Robią to w majestacie prawa Kodeksu pracy. Kierowcy zwiększają ilość kilometrów poprzez zastosowanie różnego rodzaju urządzeń. Jeżeli inspekcja drogowa zatrzyma taki samochód, to kierowca powinien odpowiedzieć za swoje czyny. Nie można w tej kwestii powoływać się na art. 28. Jednoznacznie należy powiedzieć, że kierowca łamiący prawo podlega takiej a takiej karze. Proszę nie obarczać przedsiębiorców odpowiedzialnością za winy kierowców. Za popełniony czyn odpowiada prowadzący pojazd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselJozefDabrowski">Dlaczego pan uważa, że kara dotyczy przedsiębiorców? Odpowiedzialność ponosi kierowca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrezesZygmuntSienko">W Polsce istnieje sieć stacji benzynowych, które wystawiają fałszywe faktury. Kierowcy fałszują wskazania tachografów, by wykazać większy przebieg. To jest proceder, który trwa już 6 lat. Jeżeli w projekcie nie znajdzie się zapis mówiący o tym, że to kierowca odpowiada za fałszowanie wskazań przyrządów rejestrujących, to przedsiębiorcy będą bezbronni. Chcę powiedzieć, że kierowcy na terenie naszego kraju zaniżają prędkość. Taki zabieg nie jest możliwy na terenie Unii, gdyż tamtejsza policja jest wyposażona w odpowiednie urządzenia. Policja działająca na terenie UE nie jest zainteresowana sprawdzaniem faktycznej ilości przejechanych kilometrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#DyrektorDepartamentuPrawnolegislacyjnegowMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejDanutaTyszkiewicz">Nie możemy przesądzić w tej ustawie, tudzież w żadnej innej, o winie bądź niewinności kogokolwiek. W art. 28 jest mowa o skierowaniu do wszczęcia karnego. Tą kwestią zajmuje się sąd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselJozefDabrowski">Uważam, że możemy się przychylić do wniosku pana ministra, by pozostawić zapis bez zmian. Uwaga pani reprezentującej Główny Urząd Miar jest słuszna, ale zmiana powinna być wprowadzona w innym miejscu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzedstawicielkaGUMBarbaraLisowska">W takim razie proponuję skreślić słowa: "oraz czas jazdy i postoju". Te czynniki nie są wskazywane, a rejestrowane. Proszę to wziąć pod rozwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzedstawicielKPPPawelDrabczynski">Chciałbym nawiązać do konwencji AETR. Uważam, że pani z Głównego Urzędu Miar ma rację. Konwencja mówi o tym, że należy stosować i przestrzegać rejestrację godzin i czasu pracy. Policjanci niemieccy mają uprawnienia do kontroli czasu pracy. Jest to chyba najważniejsze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoselJozefDabrowski">Nie chciałbym dzisiaj doprowadzać na sali do uzgodnień międzyresortowych. Pan minister jest jedyną osobą, która może zgłaszać poprawki. Jeśli poprawki zgłaszanej przez Główny Urząd Miar nie podejmie żaden z posłów, to przejdziemy do następnych artykułów. Czy ktoś z państwa posłów chce podjąć propozycję Głównego Urzędu Miar? Nie widzę. Rozumiem, że przyjęliśmy art. 36.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PoselJozefDabrowski">Przechodzimy do art. 37. Czy są jakieś uwagi? Nie widzę. Czy są uwagi do art. 38?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#CzlonekZarzaduZPSPiSSzczecinBoleslawMilewski">Mam uwagę odnoszącą się do przekroczenia norm. Chcę powiedzieć, że nie jest możliwe uzyskanie dopuszczalnej masy pojazdu członowego o masie 42 tony bez przekroczenia dopuszczalnej osi napędowej wynoszącej 10 kN. Trzeba więc wprowadzić zmiany w rozporządzeniu ministra transportu i gospodarki morskiej.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#CzlonekZarzaduZPSPiSSzczecinBoleslawMilewski">Kolejna sprawa. Zachowując dopuszczalną masę osi napędzanej mocą 100 kN należy zwiększyć nacisk osi napędowej z 100 kN do 115 kN przy pneumatycznym lub równoważnym zawieszeniu osi i stosowaniu kół bliźniaczych. Uczyniono to już odnośnie do dwunaczyniowego autobusu. Należy zmniejszyć też nacisk do 40 ton.</u>
          <u xml:id="u-70.2" who="#CzlonekZarzaduZPSPiSSzczecinBoleslawMilewski">W krajach unijnych nie płaci się mandatu za przekroczenie osi, tylko pojazd jest ważony. W Niemczech nie ponosi się żadnej kary, jeżeli ładunek jest przekroczony o 2%. Pojazd nie jest wpuszczany na terytorium Niemiec, gdy ładunek jest przekroczony o 2 tony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PoselJozefDabrowski">Szkoda, że mówi pan o tym dopiero dzisiaj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzedstawicielZrzeszeniaMiedzynarodowychPrzewoznikowDrogowychJanuszMacny">Dokument, o którym mówił kolega, już od dawna znajduje się u państwa. To na nasz koszt zostały te badania wykonane. Nasze pojazdy w większości są o 2 tony cięższe niż pojazdy Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PoselJozefDabrowski">Panowie brali udział w posiedzeniach podkomisji. Trzeba było wtedy zgłosić wszystkie uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Naciski na oś, które powinny być u nas przestrzegane, wynikają z odniesienia się do stanu dróg i do szkód, które powstają przy wyższych naciskach. W przyszłości będziemy szli w kierunku zmniejszenia masy całkowitej, ale nie w kierunku zwiększenia nacisku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PoselSewerynKaczmarek">Problem był rzeczywiście przedstawiony resortowi transportu, ale resort nie wziął tego pod uwagę. Ustawa w takiej formie nie będzie do przyjęcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PoselZdzislawDenysiuk">Proszę, by nasza dyskusja dotyczyła tylko konkretnych poprawek. Sprawy, które były już omówione na obradach podkomisji, nie powinny być teraz poruszane. Podkomisja jest powołana właśnie po to, by na jej forum dyskutować sporne kwestie i je rozwiązywać. Pracujemy już rok nad tą ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PoselJozefDabrowski">Właśnie w ten sposób chciałem zakończyć dyskusję nad art. 38. Czy są konkretne propozycje do art. 38?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PoselSewerynKaczmarek">Apeluję, by pan minister uporządkował rozporządzenie. Załatwmy chociaż jedną sprawę należycie w tej ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PoselJozefDabrowski">Rozumiem, że przyjęliśmy art. 38. Czy są uwagi do art. 39? Nie widzę. Rozumiem, że przyjęliśmy art. 39. Czy są uwagi do art. 40?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PrzedstawicielZMPDJanuszMacny">Art. 40 mówi o tym, że inspektor ma prawo nałożyć karę pieniężną na pojazd, który nie spełnia wymogów technicznych, ma prawo skierować go na parking, ale do czasu uiszczenia kary pieniężnej pojazd kieruje się na parking na koszt przedsiębiorcy. Zwrot pojazdu następuje po przedstawieniu organowi, który nałożył karę, dowodu uiszczenia kary pieniężnej. Należy dopisać, że zwrot pojazdu następuje także pod warunkiem usunięcia przyczyny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PoselJozefDabrowski">Proszę o zabranie głosu pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#SekretarzstanuKrzysztofTchorzewski">Ten zapis podyktowany był tym, by przewoźnik zagraniczny nie odjechał przed uiszczeniem kary.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PoselJozefDabrowski">Chętnie podejmę wniosek pana Janusza Macnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PoselEdwardManiura">To samo dotyczy usterki, która może zagrażać bezpieczeństwu innych uczestników ruchu. Moim zdaniem warto dopisać, że należy usunąć przyczynę zatrzymania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PoselJozefDabrowski">Dopisujemy: "oraz usunięcia przyczyny, dla której pojazd został zatrzymany".  Rozumiem, że przyjęliśmy art. 40.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#PoselJozefDabrowski">Czy są uwagi do art. 41? Nie widzę. Rozumiem, że przyjęliśmy art. 41 wraz z poprawką wynikającą z poprawki art. 40.</u>
          <u xml:id="u-85.2" who="#PoselJozefDabrowski">Czy są uwagi do art. 42? Nie widzę. Rozumiem, że przyjęliśmy art. 42.</u>
          <u xml:id="u-85.3" who="#PoselJozefDabrowski">Czy są uwagi do art. 43? Nie widzę. Rozumiem, że przyjęliśmy art. 43.</u>
          <u xml:id="u-85.4" who="#PoselJozefDabrowski">Czy są uwagi do art. 44? Nie widzę. Rozumiem, że przyjęliśmy art. 44.</u>
          <u xml:id="u-85.5" who="#PoselJozefDabrowski">Posłem sprawozdawcą zostaje pan poseł Edward Maniura. Termin dla UKIE wyznaczam na 5 kwietnia.</u>
          <u xml:id="u-85.6" who="#PoselJozefDabrowski">Dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu. Zamykam posiedzenie Komisji Transportu i Łączności.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>