text_structure.xml
85.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselGabrielJanowski">Witam wszystkich przybyłych. Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Dzisiejszy porządek dzienny posiedzenia przewiduje w pierwszym punkcie omówienie spraw związanych z pracą Komisji, w tym wysłuchanie informacji o planie pracy Komisji do końca 1999 r., informacji na temat pracy podkomisji stałych i nadzwyczajnych oraz informacji o uczestnictwie posłów w pracy, czyli o dyscyplinie w Komisji.W punkcie drugim porządku przewiduję powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o Narodowej Polityce Rolnej zawartego w druku nr 1057. W punkcie trzecim zaplanowaliśmy przedłożenie propozycji Komisji do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2000 r. W punkcie czwartym porządku rozpatrzymy sprawy różne.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselGabrielJanowski">Czy macie państwo propozycje do przedłożonego porządku dziennego? Nie ma. Rozumiem, że jest akceptacja dla zaproponowanego porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselGabrielJanowski">Jeżeli państwo pozwolicie to na początku przedstawię bardzo krótką informację o pracy Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi na dzień 13 października 1999 r. Po pierwsze, Komisja wraz z dzisiejszym posiedzeniem odbyła dokładnie 103 posiedzenia. Od początku kadencji marszałek Sejmu skierował do Komisji 32 projekty ustaw, z czego 18 do pierwszego czytania, a 14 do rozpatrzenia. Do chwili obecnej z powyższej liczby uchwalono 11 ustaw, a 16 projektów jest w trakcie rozpatrywania.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselGabrielJanowski">W sprawie dwóch projektów podkomisja uchwaliła sprawozdanie, które oczekuje na rozpatrzenie na wspólnym posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Komisji Finansów Publicznych. Pozostałych 14 projektów rozpatruje 11 podkomisji nadzwyczajnych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselGabrielJanowski">Do rozpatrzenie bądź pierwszego czytania w ostatnim czasie marszałek Sejmu skierował 5 projektów ustaw. Rozpatrywanie pierwszego z nich odbędzie się 15 października br. 3 projekty z wymienionych skierowane są do dwóch Komisji - Rolnictwa i Finansów Publicznych. Wreszcie ostatni z tej grupy skierowany jest do pierwszego czytania do naszej Komisji. Zostanie ono odbyte możliwie w najbliższym czasie. Ponadto w celu przedłożenia stanowiska o projektach uchwał oraz dokumentach rządowych Komisja otrzymała 8 skierowań, z czego 6 rozpatrzono. Jedno stanowisko oczekuje na rozpatrzenie przez Sejm, a rozpatrzenie dokumentu "Pakt dla rolnictwa i obszarów wiejskich" Komisja odłożyła.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselGabrielJanowski">Do chwili obecnej odbyły się 33 posiedzenia Prezydium Komisji, które zajmowało się sprawami organizacyjnymi naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselGabrielJanowski">Jest to tak bardzo krótko i zwięźle przedstawiona statystyka niejako naszej aktywności. Chcę powiedzieć, że na tle innych Komisji w Sejmie raczej klasyfikujemy się w tym górnym stanie aktywności. W tym momencie chcę państwu podziękować za tę aktywność. Oczywiście dobrze by było, gdyby ta nasza aktywność mierzona była odpowiednią liczbą przyjętych i wdrożonych, co jest ważne, ustaw. Niektóre przez nas przyjęte ustawy niestety nie funkcjonują tak jakbyśmy sobie tego życzyli, ponieważ na przykład nie ma do nich aktów wykonawczych i rozporządzeń.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselGabrielJanowski">Jeżeli chodzi o sprawy najważniejsze chciałbym poinformować, że w najbliższym czasie będziemy musieli zająć się sprawą rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o Narodowej Polityce Rolnej. Oczekuje na pierwsze czytanie poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Na rozpatrzenie oczekują także następujące poselskie projekty ustaw:</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PoselGabrielJanowski">- o podatku rolnym,</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PoselGabrielJanowski">- o zryczałtowanym zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego zużywanego w produkcji rolnej,</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PoselGabrielJanowski">- o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego zużywanego w produkcji rolnej.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PoselGabrielJanowski">Oczekuje ponadto na rozpatrzenie dokument "Pakt dla rolnictwa i obszarów wiejskich" w celu przedstawienia stanowiska rządu. Przypomnę, że po przyjęciu paktu przez związki zawodowego, i po niejako drugim rozpatrzeniu go przez rząd, nasza Komisja zajmie się tym dokumentem po raz wtóry.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PoselGabrielJanowski">Oczekuje na rozpatrzenie przez Sejm projekt uchwały w sprawie sytuacji w polskim cukrownictwie. Jak państwo pamiętacie, na ostatnim posiedzeniu Komisji rozpatrywaliśmy ten projekt uchwały. To tak bardzo ogólnie powiedziałem o tych najważniejszych naszych zadaniach i zamierzeniach, które będziemy musieli podjąć.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PoselGabrielJanowski">Dzisiaj jeszcze powołamy podkomisję nadzwyczajną stosowną do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o Narodowej Polityce Rolnej. Jednak głównym tematem naszego dzisiejszego posiedzenia będzie wysłuchanie sprawozdań przedłożonych przez szefów podkomisji o stanie prac w podkomisjach.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PoselGabrielJanowski">Wydaje mi się, że jest ważne, by Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi śledziła na bieżąco stan tych postępów w pracy podkomisjach, tym bardziej że podkomisje rozpatrują kilka ważnych dla rolnictwa ustaw. Proponuję, abyśmy przeszli teraz do wysłuchania sprawozdań przewodniczących podkomisji.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PoselGabrielJanowski">Jeżeli nie będzie głosów sprzeciwu co do dalszego procedowania, to poprosimy w pierwszej kolejności pana posła Leszka Dziamskiego, by był łaskaw zreferować nam prace własnej podkomisji. Przypominam, że podkomisja pana posła rozpatruje poselski projekt ustawy o zawodzie lekarza weterynarii i Izbach Lekarsko-Weterynaryjnych. Następnie pan poseł złoży nam sprawozdanie z przebiegu prac nad poselskim projektem ustawy o wyścigach konnych, którym to projektem też się jego podkomisja zajmuje. Były to chyba dwa najwcześniej złożone i rozpatrywane przez podkomisję projekty. Już blisko dwa lata minęło od wpłynięcia tych projektów do podkomisji, więc bylibyśmy radzi wysłuchać postępu prac nad nimi. Następnie przejdziemy do sprawozdań z pracy innych podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselLeszekDziamski">Jest prawdą, że te dwa projekty ustaw, którymi mam przyjemność zajmować się w podkomisji były dosyć dawno do niej skierowane. Co prawda nie aż tak dawno, nie przed dwoma laty, ale rzeczywiście dosyć dawno. Półtora roku jest już w podkomisji projekt ustawy o zawodzie lekarza weterynarii i o izbach lekarzy weterynarii. Tak się będzie teraz ta ustawa nazywała, więc przyzwyczajmy się do niej. Drugi projekt jest też dosyć długo w podkomisji, ale zaraz powiem o większych szczegółach.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselLeszekDziamski">Nad ustawą o zawodzie lekarza weterynarii pracujemy od końca kwietnia ubiegłego roku, czyli półtora roku. Odbyło się 18 posiedzeń podkomisji, w tym 8 nie miało kworum. Największym mankamentem czy trudnością jest to, że po prostu państwo posłowie nie przychodzą na te podkomisje i trudno zebrać kworum, a to jest już poza zasięgiem moich osobistych możliwości. Tak próbuję dostosowywać termin posiedzenia swojej podkomisji, aby nie kolidował on z posiedzeniami innych podkomisjami, a przede wszystkim z posiedzeniami Komisji, do których członkowie podkomisji należą.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselLeszekDziamski">Mam prośbę do pana przewodniczącego i Prezydium naszej Komisji, a także do Komisji Zdrowia. Często się do tej pory zdarzało, że musiałem odwoływać wyznaczony termin posiedzenia podkomisji z powodu tego, że miało miejsce nie zaplanowanie wcześniej posiedzenie Komisji. Zawsze jak jest posiedzenie Komisja Rolnictwa, to podkomisja musi ustąpić. Prawdziwym nieszczęściem jest to, że podkomisje, którym przewodniczę są wspólne, pierwsza jest z Komisją Zdrowia, a druga - z Komisją Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselLeszekDziamski">Ilość posiedzeń podkomisji jest dosyć duża. Materia projektów jest bardzo obszerna i trudna. To jest opinia państwa legislatorów. Musimy sięgać do różnych dziedzin, a poza tym próbujemy znaleźć rozwiązania nowatorskie w stosunku do samorządu zawodowego. Po raz pierwszy odnośnie lekarzy weterynarii będą stosowane rozwiązania wcześniej nie praktykowane w innych samorządach zawodowych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselLeszekDziamski">Są dwa problemy z którymi się jeszcze dokładnie do końca nie uporaliśmy. Pierwszym z nich jest obligatoryjność należenia lekarzy weterynarii do izby lekarzy weterynarii. Tu chodzi głównie o inspekcję weterynaryjną. Są podzielone zdania, czy to ma być obowiązek, obligatoryjność, czy może być dowolność. Czy lekarze weterynarii zajmujący państwowe posady, czyli pracujący w inspekcji weterynaryjnej w świetle nowych ustaw, które w tej kadencji Sejmu już wprowadziliśmy, mogą do niej należeć? Ten dylemat musimy rozwiązać na posiedzeniu podkomisji.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PoselLeszekDziamski">Drugi dylemat jest bardziej taki spektakularny, trochę społeczny, a dotyczy techników weterynarii. Ten projekt ustawy nie będzie mógł uwzględnić, zadowolić i usatysfakcjonować techników weterynarii nawet najdłużej pracujących w zawodzie, bo to jest jednak ustawa o zawodzie lekarza weterynarii, a nie technika.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PoselLeszekDziamski">W zasadzie przepracowaliśmy całą ustawę nie tylko raz, bo mamy zwyczaj, zły zwyczaj, cofania się do materiałów już wcześniej omówionych. To wynika z tego, że posłowie bardzo rzadko chodzą na obrady podkomisji, niektórzy bywają wręcz okazjonalnie. Jak taki poseł przychodzi na posiedzenie podkomisji, to pyta o to, co jego interesuje i siłą rzeczy trzeba ten temat rozpatrywać.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PoselLeszekDziamski">W zasadzie nie został opracowany jeden jeszcze rozdział, a mianowicie odpowiedzialności zawodowej, czy nawet sądowej. Tutaj są spory. W piątek o godzinie 10.30 robimy robocze spotkanie w izbie lekarzy weterynarii przy udziale prawników, którzy znają się na tych rozwiązaniach.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PoselLeszekDziamski">Wolałbym nie składać deklaracji jak długo praca nad tym projektem jeszcze potrwa. W każdym razie myślę, że powinna ta ustawa w tym roku kalendarzowym być uchwalona. Jak to będzie w praktyce, trudno powiedzieć.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PoselLeszekDziamski">Jeżeli chodzi o ustawę o wyścigach konnych, to w pracach nad nią była nie potrzebna zwłoka. W trakcie pierwszego czytania, jak pamiętacie państwo, już nieobecny w Komisji pan poseł Henryk Wujec zgłosił, że nie ma opinii rządowej. Czekaliśmy na tę opinię dosyć długo. Próbowałem przez panów przewodniczących, przez pana marszałka wznowić pierwsze czytanie. W efekcie po paru miesiącach udało mi się je wznowić.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PoselLeszekDziamski">Pierwsze czytanie skończyło się powołaniem podkomisji. Podkomisja pracuje wyjątkowo dobrze, tak mi się wydaje. Materiał jest już prawie skończony. Jak się sprężymy, to może nawet jutro o godzinie 8.00 byśmy się w Sejmie też spotkali i jeszcze pewne rzeczy uzgodnili. Myślę, że niedługo będzie gotowy materiał na posiedzenie dwóch Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PoselLeszekDziamski">Nie chcę przedłużać, bo pan przewodniczący dosyć syntetycznie zdał sprawozdanie jakby z całej pracy Komisji. Zakończyłbym swoją wypowiedź takim apelem, żeby po prostu pan przewodniczący Prezydium naszej Komisji wpłynął na przewodniczącego i Prezydium Komisji Zdrowia, żeby zdyscyplinować chociaż w końcówce posłów, aby można było już w bardzo krótkim terminie, może do końca listopada na pewno zakończyć prace nad tym pierwszym projektem ustawy. Wtedy dosyć szybko można będzie wprowadzić ustawę na posiedzenie połączonych Komisji. Jest to moja prośba. Jeżeli będą pytania dotyczące projektów, którymi się zajmuję to chętnie udzielę odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselGabrielJanowski">Kto z pań i panów posłów chciałby zadać pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJozefLassota">Stawiam następujący wniosek, aby wystąpienia przewodniczących podkomisji były dwu-, trzyminutowe, nie dłuższe. Wystarczy, aby przedstawili na jakim etapie pracy są dane podkomisje i kiedy przygotują one sprawozdania. Przecież nie będziemy rozpatrywać teraz w sposób szczegółowy projektów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselGabrielJanowski">Zwróciłem się do szefów podkomisji, by nam złożyli niejako krótką informację właśnie według takiego schematu czy planu - stan pracy nad projektami ustaw, trudności merytoryczne i techniczne występujące podczas procedowania, przewidywany termin zakończenia i przedłożenia sprawozdania. Proszę o trzy odpowiedzi zwięzłe, abyśmy mieli obraz pracy podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoslankaMariaStolzman">23 maja br. została skierowana nowelizacja ustawy o nasiennictwie do naszej Komisji. 3 września br. ukonstytuowała się podkomisja. Odbyła ona do tej pory dwa posiedzenia. Pierwsze posiedzenie było bardzo szerokie, z dużą liczbą ekspertów. Drugie posiedzenie odbyło się już z mniejszą liczbą tych, którzy będą z nami pracowali nad tą ustawą.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoslankaMariaStolzman">W zasadzie mam nadzieję, że uda się rozstrzygnąć sprawę porejestrowej oceny odmian, co jest bardzo ważne dla usytuowania stacji doświadczalnych oceny odmian, które do tej pory są w takim zawieszeniu, a szkoda by było, aby one przestały funkcjonować, bo są niewątpliwie potrzebne.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoslankaMariaStolzman">Grozi nam może poprawka rządowa jeszcze do tej ustawy, ale tego nie chcę przesądzać. Nie wiem, to zależy od rządu. Uważam, że to nie powinna ona wejść do tej ustawy, ale zobaczymy, jak się to ułoży.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselGabrielJanowski">Przypomnę, że pani posłanka Maria Stolzman jest szefową podkomisji, która rozpatruje rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o nasiennictwie. To tak dla porządku, bo na dzisiejszym posiedzeniu jest prasa, a z pani wypowiedzi to tak jednoznacznie nie wynikało.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselGabrielJanowski">Bardzo proszę teraz pana posła Marka Kaczyńskiego, który jest szefem podkomisji rozpatrującej poselski projekt ustawy o organizacji rynku produktów rolnych i żywnościowych oraz o rolniczych grupach producenckich i zrzeszeniach. To po pierwsze. Drugim projektem, którym podkomisja pana posła się zajmuje jest poselski również projekt ustawy o państwowym nadzorze standaryzacyjnym towarów rolno-spożywczych w obrocie z zagranicą.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarekKaczynski">Jest jeszcze trzeci projekt, któremu też mam zaszczyt przewodniczyć, ustawę o rodzinnym gospodarstwie rolnym.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselMarekKaczynski">Zacznę od projektu ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach. Może powiem troszkę o historii projektu. Projekt ten został skierowany do pierwszego czytania jako projekt jeszcze poselski 21 lipca 1998 r. 8 września 1998 r. została wybrana podkomisja nadzwyczajną. Jej przewodniczącym został wówczas pan poseł Ryszard Bondera. Podkomisja podjęła prace. Po tragicznej śmierci posła podkomisja zmieniła przewodniczącego. Zostałem wybrany na jej przewodniczącego w styczniu 1999 r.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselMarekKaczynski">21 kwietnia 1999 r. Sejm skierował do rozpatrzenia rządowy projekt ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach. Komisja 7 maja 1999 r. wybrała podkomisję o rozszerzonym składzie w liczbie 14 posłów w celu rozpatrzenia tych dwóch wymienionych projektów. Jako projekt bazowy wybraliśmy projekt rządowy.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselMarekKaczynski">Podkomisja odbyła łącznie 14 posiedzeń i w ubiegłym tygodniu zakończyła swoje prace. Sprawozdanie z prac podkomisji zostanie przedłożone Komisji w najbliższym czasie. To tyle o projekcie ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PoselMarekKaczynski">Drugim projektem ustawy, któremu mam zaszczyt przewodniczyć w podkomisji jest projekt ustawy o zmianie ustawy o państwowym nadzorze standaryzacyjnym towarów rolno-spożywczych w obrocie z zagranicą. Jest to projekt poselski. Odbyło się pierwsze czytanie tego projektu w dniu 17 marca br. Komisja w dniu 6 maja 1999 r. wybrała podkomisję której zostałem przewodniczącym.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PoselMarekKaczynski">Podkomisja zapoznała się z opiniami i ekspertyzami i postanowiła wstrzymać prace do czasu otrzymania stanowiska rządu. Taka też była wola przedstawiciela posłów wnioskodawców, aby do czasu otrzymania stanowiska rządu wstrzymać prace nad tym projektem. Podkomisja odbyła łącznie 3 posiedzenia. Czekamy na stanowisko rządu. Także poselski projekt ustawy o rodzinnym gospodarstwie rolnym został skierowany przez pana marszałka do pierwszego czytania 1 października 1998 r. A więc minął już rok. Podkomisja ukonstytuowała się 18 lutego 1999 r. Odbyły się 3 posiedzenia podkomisji, ostatnie 3 marca 1999 r.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PoselMarekKaczynski">Tutaj chcę wskazać na problem dużej wagi, który istnieje. Sekretariat Komisji występował wielokrotnie poszukując ekspertów do prac nad tą ustawą. Do tej pory takich ekspertów nie uzyskaliśmy, nie zgłosili się. Również poprzez swoje kontakty prywatne kierowałem pisma i prośby do specjalistów, aby zechcieli wziąć udział w pracach tej podkomisji. Nie ma chętnych o tego, aby pracować przy tym projekcie. W związku z tym widzę tutaj dużą trudność. Jest to projekt posłów Polskiego Stronnictwa Ludowego.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PoselMarekKaczynski">Odbyły się 3 posiedzenia tej podkomisji. W najbliższym czasie noszę się z zamiarem zwołania podkomisji i chciałbym, aby zdecydowała ona co dalej z tym projektem. W tej chwili jest taki stan zawieszenia, który może trwać po prostu w nieskończoność. Nie miałoby to większego sensu. A może pan przewodniczący używając swoich możliwości znajdzie ekspertów do pracy nad projektem tej ustawy, to wówczas prace nad nią by ruszyły. Bez ekspertów po prostu nie ruszymy z miejsca Dodam jeszcze, że w międzyczasie przedstawiciele rządu obiecywali, że zostanie przedstawiony projekt rządowy o rodzinnym gospodarstwie rolnym. Być może z tego względu także trudno jest pozyskać ekspertów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselGabrielJanowski">Myślę, że dwoma bardzo ważnymi ustawami pan poseł Marek Kaczyński się zajmuje, to jest ustawą o grupach producenckich i o gospodarstwie rodzinnym. Są to ustawy oczekiwane przez rolników. O gospodarstwie rodzinnym jest zapis w Konstytucji, natomiast jest on martwy. Zapis ten nie jest wypełniony treścią ustawową. Wielka więc na panu pośle spoczywa odpowiedzialność, by te dwie ustawy możliwie jak najszybciej mogły być poddane ocenie Komisji. Chętnie pomożemy w tych sprawach, jeżeli są jakieś trudności.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselGabrielJanowski">Chcę państwa poinformować przy okazji, że 29 listopada br. organizujemy międzynarodowe seminarium na temat "Rolnicze gospodarstwo rodzinne". Chodzi nam o wiedzę na temat prawnych, organizacyjnych i innych uregulowań, które mają miejsce w Unii Europejskiej i dotyczą gospodarstwa rodzinnego, jak również stanu prawnego w Polsce. Myślę, że to seminarium będzie bardzo pomocne panu posłowi Markowi Kaczyńskiemu w kontynuowaniu pracy w podkomisji.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselGabrielJanowski">Jeżeli będą inne jakieś propozycje, by się tą materią bardziej stanowczo zająć, to myślę, że Komisja jest otwarta i chętnie włączy się w to, aby możliwie jak najszybciej te dwie ustawy sfinalizować.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarekKaczynski">Przepraszam, że jeszcze raz głos zabieram, ale widziałem, że pan przewodniczący jak mówiłem o ustawie o grupach producentów rolnych i ich związkach był zajęty rozmową. Powiedziałem już, że podkomisja zakończyła prace w ubiegłym tygodniu nad tą ustawą i sprawozdanie już do Komisji zostanie niebawem skierowane. Jest ono w tej chwili przygotowywane. Jest prośba, aby jak najszybciej ten projekt został skierowany do drugiego czytania.Natomiast, jeżeli chodzi o ustawę o gospodarstwie rodzinnym, to trudność polega na zdobyciu ekspertów do pracy nad nią. Sekretariat Komisji poinformował mnie, że wyczerpał swoje możliwości, aby ekspertów pozyskać. Swoje prywatne kontakty też wyczerpałem. Może ewentualnie Prezydium Komisji, czy może inną drogą byłyby takie możliwości, aby ekspertów do prac nad tym projektem pozyskać. Inaczej właśnie pomimo moich najszczerszych chęci i posłów z podkomisji ten projekt nie ruszy.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselMarekKaczynski">Jeszcze mam taki wniosek, jeżeli już jestem przy głosie. Jestem także przedstawicielem wnioskodawców ustawy o regulacji rynku skrobi i producentów ziemniaka. Jest to bardzo ważna ustawa i dosyć długa. Ta ustawa uzyskała już pozytywna ocenę zespołu legislacyjnego i została skierowana do pana marszałka.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselMarekKaczynski">Jest moja serdeczna prośba, którą już kiedyś składałem. Ustawa powinna wejść już od 1 stycznia 2000 r. w życie, dlatego mam prośbę, aby Prezydium Komisji spowodowało, żeby przyśpieszyć tryb całej procedury formalnej, skierowania tej ustawy do posłów, a później do pierwszego czytania. Potrzeba tutaj takiego zadziałania, bo inaczej to będzie się ciągnąć jeszcze dwa miesiące.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselMarekKaczynski">Już jest po tych wszystkich wstępnych legislacyjnych procedurach. Jest również pozytywna opinia resortu rolnictwa. Chciałbym, żeby projekt tej ustawy nie leżał gdzieś u marszałka, tylko żeby posłowie go dostali i jak najszybciej pierwsze jego czytanie mogło się odbyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselGabrielJanowski">Zwrócimy się do pana marszałka o przyśpieszenie prac nad tym projektem ustawy. Przy okazji chcę powiedzieć, że świat rolniczy oczekuje innych ustaw regulujących rynki. To jest jeden z pierwszych projektów. Myślę, że albo poprzez inicjatywę poselską, ale najlepiej gdyby to była inicjatywa rządowa, można było w krótkim czasie dorobić się projektów dotyczących poszczególnych rynków.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselGabrielJanowski">Jeżeli mówimy w przyszłości o zbilansowaniu produkcji, o dotowaniu jej, czy o bezpośrednich dopłatach, to takie uregulowania są nam koniecznie potrzebne. Czy są pytania do pana posła Marka Kaczyńskiego? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PoselGabrielJanowski">Przechodzimy zatem do projektów ustaw, którymi kieruje w podkomisji pan poseł Jan Wyrowiński, mianowicie proszę o zreferowanie spraw dotyczących poselskiego projektu ustawy o składowaniu artykułów rolnych w pierwszej kolejności, a w drugiej kolejności o rządowym projekcie ustawy o domach składowych oraz o zmianie Kodeksu Postępowania Cywilnego i innych ustaw. Te dwa projekty są łącznie rozpatrywane.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanWyrowinski">Podkomisja, którą przejąłem od obecnego podsekretarza stanu pana posła Mirosława Koźlakiewicza w zasadzie zakończyła prace, przyjmując jako podstawę pracy projekt rządowy. Podstawowa kontrowersja dotyczyła kształtu dokumentu, który ma poświadczać fakt, że rozwiązanie, które proponuje rząd jest lepsze. Tym niemniej wychodząc naprzeciw pewnym oczekiwaniom środowisk rolniczych dopuściliśmy jeszcze możliwość, aby w tym projekcie - generalnie rządowym - opcjonalnie była możliwość taka oto, iż by były dwa możliwe papiery, jeden to kwit składowy dwuczęściowy, tak jak to proponował rząd, a drugi - ewentualnie kwit jednoczęściowy. Również w tej kwestii zamierzamy zasięgnąć opinii i ekspertyz. Nie wiem, czy on się obroni.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselJanWyrowinski">Myślę, że w ciągu półtora miesiąca prace zakończymy i sprawa będzie skierowana do Komisji. Faktem jest, że ta propozycja rządowa ma bardziej uniwersalny charakter i tak na dobrą sprawę obok naszej Komisji powinna się tym zajmować również na przykład Komisja Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoselJanWyrowinski">Z uwagi na to, że nie mam tych kłopotów co pan poseł Marek Kaczyński, jeżeli chodzi o ustawę o gospodarstwie rodzinnym i na brak ekspertów nie narzekam, także tutaj uporamy się z tym ku pożytkowi nie tylko rolników, ale w ogóle wszystkich, którzy mieliby zamiar korzystać z rozwiązań tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PoselJanWyrowinski">Oczekujemy na ustawę o giełdach towarowych. Projekt już jest. Nie wiem dlaczego marszałek nie kieruje jego do pierwszego czytania. Ten projekt się pojawił bodajże blisko 3 tygodnie temu i ze zdziwieniem zauważyłem w porządku obrad następnego posiedzenia Sejmu, że nie ma tego projektu, mimo że inne są projekty, moim zdaniem, nie tak pilne. Prosiłbym, żebyśmy wystąpili w tej sprawie do marszałka, aby ta ustawa dopełniająca nam ustawę o domach składowych się znalazła w porządku.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselGabrielJanowski">Rzeczywiście jest to bardzo ważna ustawa, którą zajmuje się podkomisja. Zwrócimy się również do pana marszałka, żeby ustawa o giełdach towarowych wpłynęła jak najszybciej, ponieważ ona w jakiś sposób ten rynek giełdowy obrotu towarowego zamknie.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselGabrielJanowski">Czy są pytania do pana posła Jana Wyrowińskiego? Nie ma. Dziękujemy panu posłowi. Jest natomiast pytanie do pana posła Marka Kaczyńskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Jedną z ważnych regulacji rynku rolnego są grupy producenckie. Czy rozwiązania, które ustaliła podkomisja zapewniają funkcjonowanie grup producenckich? Czy jest zabezpieczone finansowe wsparcie tych grup? Czy jest przewidziana sprawa rejestracji grup producenckich? Chodzi mi o to, aby powstające grupy producenckie na tyle obejmowały rynek, żeby nie było nadprodukcji i żeby ta nadprodukcja nie biła w same grupy producenckie. Powinny być one ujęte w sporządzanym bilansie produkcyjnym na kraj i mieć możliwość eksportowania artykułów określonych branż.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselMarekKaczynski">Odpowiadam na pierwsze pytanie dotyczące mechanizmów finansowych jakie w trakcie prac podkomisji nad ustawą o grupach producentów rolnych i ich związkach wypracowaliśmy. Otóż zapisaliśmy trzy zasadnicze mechanizmy finansowe, które mają wspierać powstawanie i funkcjonowanie grup producentów rolnych.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselMarekKaczynski">Pierwszym takim mechanizmem jest zapisanie dotacji na początkowy okres tworzenia się grup. Są one przewidziane na działalność administracyjną związaną z powstawaniem i funkcjonowaniem tych grup. W ustawie są wyszczególnione nawet cele szczegółowe na które te dotacje mogą być kierowane.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PoselMarekKaczynski">Drugim mechanizmem finansowym są kredyty preferencyjne, które grupy producentów rolnych będą mogły uzyskiwać z dopłatami Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o wysokości 0,25 proc. redyskonta weksli.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PoselMarekKaczynski">Trzeci mechanizm budził bardzo wiele kontrowersji w pracach podkomisji, ale zyskał akceptację większości i został zapisany. Jest to zwolnienie z podatku od nieruchomości budynków, budowli, które będą własnością grup producentów rolnych. To była taka największa kontrowersja. Myślę, że w trakcie dalszych prac też to będzie dosyć kontrowersyjne. Powiem też, że stanowisko ministra finansów w stosunku do dotacji na rozpoczynanie działalności administracyjnej grup jest negatywne. Stanowisko ministra finansów w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości też jest stanowiskiem negatywnym. Jedynie kredyty zyskały akceptację, chociaż niezbyt jasno wyartykułowaną. Mimo tego w projekcie te trzy mechanizmy finansowego wsparcia grup producenckich są zapisane.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PoselMarekKaczynski">Natomiast, jeżeli chodzi o rejestr grup producentów rolnych to według zamysłu podkomisji i zapisów w projekcie ma go prowadzić wojewoda.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PoselMarekKaczynski">Pan poseł Wojciech Zarzycki mówił o nadprodukcji produktów rolnych. Myślę, że projekt nie może swoim zakresem objąć regulacji aż do tego stopnia, żeby wyznaczyć ilość produkowanych produktów rolnych przez grupy producentów rolnych. To będzie przedmiotem innych, bardziej ogólnych regulacji na szczeblu ogólnopaństwowym, czyli limitów.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselGabrielJanowski">Dziękuję panu posłowi. W zasadzie dzisiaj nie prowadzimy merytorycznej dyskusji na ten temat. Chodziło nam tylko o przybliżenie spraw związa-nych z tokiem prac Komisji. Natomiast merytoryczna dyskusja odbywa się w podkomisjach i później naturalnie w Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Czy pan poseł ma wiedzę, kiedy rząd przedstawi projekt ustawy o gospodarstwie rolnym, tak żeby można było kontynuować prace podkomisji?</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselWojciechZarzycki">Na czym polega trudność, jeśli chodzi o ekspertów? Nie rozumiem dlaczego tutaj nie możecie znaleźć ekspertów. Ta przerwa kilkumiesięczna bardzo mnie niepokoi, bo praktycznie nie ma pracy nad tym projektem.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselMarekKaczynski">Odpowiem krótko najpierw na drugie pytanie. Otóż projekt poselski zawierał według opinii chociażby Biura Studiów i Ekspertyz, czy również opinii wyrażanym na posiedzeniach podkomisji przez posłów czy przedstawicieli rządu wiele błędów legislacyjnych, wiele błędów również merytorycznych, wiele błędów natury rozwiązań prawnych. Dlatego potrzebni są eksperci, aby można było skutecznie te błędy wyeliminować i kontynuować prace.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselMarekKaczynski">Były moje liczne prośby i polecenia dla Sekretariatu. Takie zapytania i takie prośby o możliwość uczestniczenia w pracach podkomisji były kierowane do różnych ekspertów, którzy wcześniej brali udział w pracach również takiej podkomisji czy takich projektach ustaw. Odpowiedzi były na ogół negatywne.Przypomnę jeszcze raz, że swoimi prywatnymi kanałami kierowałem prośby do ekspertów o uczestniczenie w pracach podkomisji. Ci eksperci nie zdecydowali się, mówiąc, że bardzo trudno z tego projektu będzie coś konstruktywnego zrobić. Odnoszę wrażenie, że oni się boją tego.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselMarekKaczynski">Natomiast, jeżeli chodzi o projekt rządowy o gospodarstwie rolnym, to rząd złożył obietnicę, że będzie on jak najszybciej. Termin nie został jednak sprecyzowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselRomualdAjchler">Odniosę się jeszcze w tej kwestii, dlaczego jest przerwa w pracach podkomisji, żeby pan poseł Wojciech Zarzycki był usatysfakcjonowany. Otóż, gdyby tak właściwie spojrzeć na tę ustawę to ona nie nadaje się do pracy. Trzeba pisać od początku do końca nową ustawę. Dlatego są takie problemy z tym. Nikt czy mało kto chce w ogóle nad tym projektem pracować z ekspertów, z osób spoza Sejmu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselRomualdAjchler">Jest źle oceniany cały projekt. Tu nie chodzi o ideę. Tu głównie tylko do zaakceptowania jest tytuł ustawy i nic więcej.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselGabrielJanowski">Przechodzimy do kolejnego sprawozdania. Proszę o wypowiedź pana posła Piotra Krutula, który przewodzi podkomisji do spraw rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o nawozach i nawożeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselPiotrKrutul">Mam zaszczyt przewodzić podkomisji do spraw rządowego projektu ustawy o nawozach i nawożeniu zawartego w druku nr 998. Pierwsze posiedzenie podkomisji było w lipcu. Podkomisja została wybrana 16 czerwcu na połączonym posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselPiotrKrutul">Jesteśmy na etapie opracowywania ekspertyzy dotyczącej tego rządowego projektu ustawy i szukaniu ekspertów. Najbliższe posiedzenie podkomisji odbędzie się 21 października o godzinie 13.00 w sali 25, na które serdecznie zapraszam.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PoselPiotrKrutul">Są trzy, może cztery merytoryczne uwagi. Pierwsza z nich dotyczy tego, że od 1 stycznia 2000 r. stacje chemiczno-rolnicze nie będą już zakładami budżetowymi, ale jednostkami budżetowymi. To jest przewidziane w projekcje budżetu na rok 2000.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PoselPiotrKrutul">Druga sprawa. Od 10 września weszła nowa ustawa o certyfikatach i jest konieczność zablokowania w pewnym sensie wpływaniu do Polski przetworzonych odpadów jako nawozy. To też jest w gestii tego rządowego projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PoselPiotrKrutul">Najważniejsza sprawa, z którą podkomisja sobie nie poradzi, dotyczy gnojowicy. Czy gnojowica jest nawozem czy ściekiem? Myślę, że ten problem przyjdzie rozstrzygnąć nie w podkomisji, ale w Komisji. Uważam, że wielu ekspertów nie będzie, ponieważ zdania na ten temat są podzielone. Większość członków Komisji Ochrony Środowiska mówi, że to jest ściek. My mówimy, jako rolnicy, że to jest nawóz naturalny. Myślę, że tutaj wspólnie z panią posłanką Marią Stolzman będziemy forsować, żeby to zostało tak jak jest w przedłożeniu rządowym, ponieważ przedłożenie to jest akceptowane przez Ministerstwo Ochrony Środowiska i Ministerstwo Rolnictwa. Jest szansa, że do końca roku przedłożymy dla dwóch Komisji projekt naszego stanowiska w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselGabrielJanowski">Dziękuję panu posłowi. Czy ktoś ma zapytanie do pana przewodniczącego podkomisji Piotra Krutula? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PoselGabrielJanowski">Praktycznie wyczerpaliśmy w tej chwili sprawozdania bezpośrednie. Chcę przy okazji tylko jeszcze powiedzieć, że z powodzeniem zostały rozpatrzone projekty ustaw, którym w podkomisji przewodniczył pan poseł Edward Maniura. To po pierwsze. Po drugie jest nieobecny pan poseł Henryk Goryszewski, który przewodniczy podkomisji do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o warunkach sprzedaży produktów rolnych. Ona jest z Komisji Finansów Publicznych. Jak również poselski projekt ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych na gruntu leśne, który jest rozpatrywany przez podkomisję ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PoselGabrielJanowski">Na bieżąco mieliście państwo okazję śledzić "urobek" prac podkomisji, która rozpatrywała rządowy i poselski projekt ustawy dotyczący regulacji rynku cukru i przekształceń własnościowych. Dodam, że w tej chwili podkomisja pracuje nad ostateczną wersją tego projektu. Prawdopodobnie we wtorek przedstawi nam prace już całościowe.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PoselGabrielJanowski">Przewidywaliśmy rozpatrzenie sprawozdania w piątek, ale na skutek przedłużającej się pracy, a to wynika między innymi z poprawek, które tam zostały zgłoszone, przewidujemy posiedzenie Komisji we wtorek.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselZdzislawPupa">Posiedzenie podkomisji będzie we wtorek.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselGabrielJanowski">Dopiero. To panowie mnie rozczarowali, bo liczyłem, że to już będzie praca dla Komisji.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PoselGabrielJanowski">Sprostowanie pana posła Zdzisława Pupy, że we wtorek odbędzie się kolejne posiedzenie podkomisji na którym będą rozpatrzone te poprawki. Kiedy panowie możecie nam przedłożyć jako Komisji sprawozdanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselZdzislawPupa">Trudno przewidzieć. Natomiast liczymy, że w przyszłym tygodniu uda się nam zakończyć prace w podkomisji nad składanymi propozycjami dotyczącymi przekształceń własnościowych w przemyśle cukrowniczym, bo temat regulacji rynku cukru został już wcześniej przedłożony Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselMarianDembinski">Chciałbym poruszyć los dwóch bardzo ważnych ustaw, które gdzieś tam utknęły. Złożyłem do laski marszałkowskiej projekt zmiany ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. W najbliższym porządku posiedzeń Sejmu nie ma tego. Wiem zaś, że Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ma w tej chwili tyle telefonów od studentów z tych obszarów, bo już poszedł taki przeciek, że prawdopodobnie będą poręczenia udzielane przez agencję. Proszę bardzo gorąco, żebyśmy zrobili wszystko, ażeby na najbliższym posiedzeniu, może nie tym jutrzejszym, bo procedury nie pozwolą, ale na przyszły tydzień, projekt ten już był w czytaniu. To jest bardzo ważna sprawa.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselMarianDembinski">Los drugiej ustawy jest mi nieznany, a wnoszę o spotkanie z ministrem finansów na temat ustawy o finansowaniu rolnictwa. Taka ustawa jest niezbędna przed integracją z Unią Europejską.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PoselMarianDembinski">Przewodniczę zespołowi Komisji Integracji Europejskiej, który bada nasze dostosowanie legislacyjne i niestety, ale zastrzeżenia Komisji Europejskiej są właśnie takie, że w legislacji najważniejszą z ustaw jest ustawa o finansowaniu rolnictwa. Bez tej ustawy nie ma mowy o wspólnej polityce rolnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselGabrielJanowski">Rozpatrujemy teraz projekty, które wpłynęły do Komisji, są w podkomisjach. Natomiast jest to bardzo słuszna propozycja, by zainteresować Ministerstwo Finansów, czy szerzej rząd taką ustawą. Komisja Integracji Europejskiej tego nie zrobi. Ona tylko wnioskuje o te regulacje. Dobrze byłoby, gdyby również z Komisji Rolnictwa taki głos wyszedł co wzmocni argumentację Komisji Integracji Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselRyszardSmolarek">Wiem, że rząd i resort rolnictwa nie podjął jeszcze decyzji jaka agencja ma być akredytowana do dystrybucji i monitorowania środków SAPARD? Zdaje się, że jest próba usankcjonowania oddziałów terenowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i samej agencji jako tej agendy, która byłaby do tego zaakceptowana przez Unię Europejską i w Polsce służyła do opiniowania biznes planów, jak i również do weryfikowania i dystrybuowania środków pomocowych SAPARD i PHARE. Rozporządzeniem tego zrobić nie można. To trzeba powiedzieć sobie wprost. Ustawa o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jednoznacznie sankcjonuje po prostu jedną rejestracyjność agencji w Warszawie. Tu by trzeba było zrobić nowelizację ustawy wpisując do niej po prostu, że siedzibą centrali jest Warszawa, a oddziały terenowe agencji będą znajdowały się w 16 województwach. Do dzisiaj rząd takiej decyzji nie podjął. Sądzę, że powinniśmy bardzo szybko wymusić na rządzie i na ministrze, żeby to trafiło do nas. Praktycznie Czesi już mają afiliowaną agencję, która to będzie czyniła. W Polsce w dalszym ciągu wozimy się "od Sasa do lasa", kto to ma robić, a w pozycji budżetowej wpisujemy środki SAPARD. Nie wiadomo kto te środki pomocowe i w jaki sposób będzie dystrybuował, jak to będzie w ogóle dalej w dół funkcjonowało.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselGabrielJanowski">Myślę, że jest to ta sama grupa tematów, którą poruszał pan poseł Marian Dembiński o finansowaniu, o organizacyjnych rozwiązaniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselMarianDembinski">Nie jestem co prawda przedstawicielem rządu, ale tą sprawą się żywotnie interesowałem.Pytanie padło bardzo zasadne. Od dawna nie wyrażaliśmy niepokoju o dystrybucję ewentualnych środków pomocowych. Wiem, że na ostatnim posiedzeniu rządu była mowa o agencji płatniczej. Agencja ta jest wskazana, to jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i koncepcja 16 oddziałów. Jest przygotowana nowela do tej ustawy. W niedługim czasie będzie. Tyle wiem. To nie jest wcale takie śmieszne. Panowie mieliście też 4 lata i to można było zrobić taką agencję płatniczą przez ten czas.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselGabrielJanowski">Chciałbym, aby dzisiejsze posiedzenie Komisji było ponad partyjne w tym sensie, że wszyscy chcemy wypracować najlepsze metody pracy Komisji, pomóc naszym kolegom w podkomisjach, by po prostu stworzyć jak najlepsze regulacje prawne dotyczące wsi, rolnictwa i obszarów wiejskich. Proszę o zawieszenie polemik politycznych panie pośle Marianie Dembiński i panie pośle Wiktorze Osiku i o skoncentrowanie się na sprawie, która jest przedmiotem naszej dzisiejszej dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselMarekKaczynski">Przepraszam, że jeszcze raz głos zabiorę. Nie słyszałem, albo umknęło to mojej uwadze, aby w sprawozdaniu dzisiejszym z prac podkomisji pan przewodniczący powiedział o projekcie ustawy mojego autorstwa o zmianie ustawy o podatku rolnym. Zajmowała się nim podkomisja, której przewodniczył pan poseł Edward Maniura. Pan poseł był, choć już go w tej chwili nie widzę. Nie było mowy o tym projekcie. Jest to bardzo ważny projekt. On też już bardzo długo, bodajże półtora roku gdzieś krąży po Sejmie i gdzieś leży.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselGabrielJanowski">O tym powiedziałem. Te dwa projekty zostały z powodzeniem rozpatrzone przez podkomisję pana posła Edwarda Maniury. Jest przygotowane sprawozdanie, w związku z tym nie prowadziliśmy dyskusji na ten temat, bo sprawa jest, mam nadzieję, pozytywnie załatwiona.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Jedną z najważniejszych rzeczy jest uzyskanie odpowiedniej pomocy przedakcesyjnej. Czy grupy producenckie są w katalogu spraw, które będzie obejmować fundusz SAPARD? Czy rząd wystąpił z takim wnioskiem? Z tego co wiem, to nie, a byłby on wskazany.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselGabrielJanowski">Przechodzimy do sprawozdań szefów stałych podkomisji. Przewodniczącym stałej podkomisji do finansowego wspierania restrukturyzacji rolnictwa jest pan poseł Stanisław Stec. Proszę pana posła o złożenie sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselStanislawStec">Podkomisja została powołana decyzją prezydium Sejmu 2 kwietnia 1998 r. Odbyła ona 12 posiedzeń. Główne tematy posiedzeń podkomisji to: wykorzystywanie środków z funduszy strukturalnych, wykonanie projektów budżetu na lata 1998-1999, wdrażanie podatku od towarów i usług oraz wykorzystywanie dopłat do kredytów obrotowych i do kredytów inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PoselStanislawStec">Chciałbym poinformować Komisję, że stanowisko podkomisji między innymi w sprawie podatku od towarów i usług, jego sposobu funkcjonowania w rolnictwie zostało w pełni przyjęte przez Komisję Finansów Publicznych, przez to, że Komisja ta jednogłośnie odrzuciła sposób opodatkowania tym podatkiem rolnictwa w 2000 r. przedstawiony przez rząd. Decyzją Komisji Finansów Publicznych została powołania podkomisja w której w składzie jestem i pracujemy od nowa nad tym podatkiem.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PoselStanislawStec">Dzisiaj odbyło się posiedzenie Komisji i minister Jan Rudowski został zobowiązany do przedłożenia innego wariantu, który umożliwi rolnikom wybór między zasadami ogólnymi a ryczałtem. Minister Jan Rudowski dzisiaj zobowiązał się, że w ciągu tygodnia przedstawi założenia takiego rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#PoselStanislawStec">Stałym zainteresowaniem podkomisji jest absorpcja środków pomocowych, a szczególnie środków SAPARD. Ze sprawozdania przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa przedstawionym na ostatnim posiedzeniu podkomisji wynikało, że 21 czerwca br. Unia Europejska przyjęła rozporządzenie o SAPARD, które weszło w życie 29 czerwca 1999 r. Od tego czasu płynie okres w którym polski rząd winien przedłożyć program operacyjny w zakresie wykorzystania środków pomocowych.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#PoselStanislawStec">4 października br. Unia Europejska poinformowała nasz kraj o przydziale środków - 168 mln euro rocznie na lata 2000-2002 w cenach roku 1999. Na dzień dzisiejszy brak jest zasad finansowania i programu wdrożeniowego, który powinien być jeszcze opracowany przez Komisję Europejską. Do końca października Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej zakłada konsultacje w Unii Europejskiej na temat programu operacyjnego SAPARD, a opracowanie programu już końcowe na koniec grudnia bieżącego roku. Resort przewiduje ponadto w najbliższym czasie utworzenie 6 oddziałów agencji płatniczych. Ministerstwo Rolnictwa czeka na decyzje premiera w sprawie zmiany statutu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w tym zakresie. Rząd polski wybrał z 15 priorytetów 4, a mianowicie:</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#PoselStanislawStec">- infrastruktura wsi i gmin na co przeznaczy w 2000 r. 45 proc. środków, które postawione są do dyspozycji przez Komisję Europejską,</u>
<u xml:id="u-36.6" who="#PoselStanislawStec">- alternatywne źródła dochodów w produkcji pozarolniczej - 5 proc. tych środków,</u>
<u xml:id="u-36.7" who="#PoselStanislawStec">- poprawa przetwórczości oraz dystrybucji artykułów rolnych i rybnych - 35 proc. środków, w tym na przemysł mleczarski, mięsny, rybny i owocowo-warzywny. W ramach tego priorytetu mają być również wspierane grupy producenckie,</u>
<u xml:id="u-36.8" who="#PoselStanislawStec">- inwestycje w gospodarstwie - 15 proc. środków, a główny cel to produkcja żywca i mleka, a także ochrona środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselGabrielJanowski">Czyli w ramach inwestycji w gospodarstwie jest również ochrona środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselStanislawStec">Tak. Co jest problemem? Przy inwestycjach poprawiających realny dochód, czyli przy inwestycjach związanych z alternatywnymi źródłami dochodu, z poprawą przetwórstwa, z inwestycjami w gospodarstwie udział inwestora własny wynosi 50 proc. Jest to bardzo duży udział.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PoselStanislawStec">Jaki jest następny problem? 37 proc. środków daje tutaj SAPARD, 12,5 proc. stanowią środki publiczne krajowe, ale inwestor musi praktycznie wykonać zadanie i dopiero wówczas te 37,5 proc. będzie refundowane przez Unię Europejską.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PoselStanislawStec">Jest tu problem szczególnie roku 2000, bo jeżeli załóżmy, że program operacyjny zostanie złożony w grudniu 1999 r. Unia Europejska jak wiadomo ma czas na rozpatrzenie do 6 miesięcy. Jeżeli rozpatrzy do końca czerwca przyszłego roku, to na wykorzystanie środków, szczególnie na zrealizowane zadania, będzie bardzo mało czasu. W związku z tym absorpcja 168 mln euro w 2000 r. będzie bardzo trudna z uwagi na to, że będzie bardzo krótki okres na wykorzystanie tych środków, tym bardziej że tak jak tu już koledzy mówili jeszcze nie ma decyzji o agencjach płatniczych.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#PoselStanislawStec">Ministerstwo zakłada, że wstępne limity na poszczególne województwa będą znane w grudniu. W województwie jest powołana osoba do spraw SAPARD. Ale nim nastąpi rozpropagowane samej idei, zorganizowanie chętnych i udziału własnego, to realizacja inwestycji zmierzających do poprawy przetwórstwa i dystrybucji artykułów rolnych oraz inwestycji w gospodarstwie będzie niestety trudna do zrealizowania.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#PoselStanislawStec">Praktycznie najłatwiejsze do realizowania będą inwestycje związane z infrastrukturą wsi i gmin, gdzie udział środków Unii Europejskiej może być do 75 proc., a udział środków inwestora - 25 proc. Są to praktycznie najłatwiejsze do zrealizowania inwestycje, ale nie mają one bezpośredniego wpływu na poprawę dochodowości w produkcji rolniczej. Limity na województwa będą dzielone w zależności od liczby ludności rolniczej w danym województwie, liczby hektarów użytków rolnych oraz dochodowości na jednego mieszkańca. Ponadto będą realizowane dwa programy pilotażowe - zalesianie gruntów i wspieranie rolników, którzy przestrzegają reguł ochrony środowiska naturalnego. To szczególnie jest ważne na tych terenach, gdzie jest zagrożone środowisko naturalne i trzeba podejmować ograniczenia produkcji, czy tylko niektóre gałęzie produkcji w rolnictwie realizować. Podkomisja jest w stałym kontakcie z panem ministrem Henrykiem Wujcem i panem dyrektorem Andrzejem Hałasiewiczem. Co dwa tygodnie będziemy mieli informacje o postępie w tych sprawach i na bieżąco postaram się członków Komisji informować o sytuacji w tym względzie.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#PoselStanislawStec">W załączniku numer 3 do budżetu, nie w wydatkach budżetowych, jest ujęte 787 mln euro środków SAPARD dla naszego kraju. Te środki mają być wykorzystane w 2000 r. W budżecie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest dodatkowo 200 mln złotych na współfinansowanie tych programów. W związku z tym jest potrzeba znacznego naszego działania, aby monitorować możliwości wykorzystania tych środków z uwagi na to, że na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze decyzji Komisji Europejskiej, że ewentualnie niewykorzystane środki w 2000 r. mogą przejść na 2001 r. czy następny.</u>
<u xml:id="u-38.6" who="#PoselStanislawStec">Te dwa bardzo ważne zadania stoją przed rządem, żeby w miarę możliwości w odpowiednim terminie opracować program operacyjny i uzyskać jego zatwierdzenie, co pozwoli te środki wykorzystać maksymalnie. Z drugiej strony profilaktycznie trzeba działać przez kanały dyplomatyczne, aby uzyskać w Unii Europejskiej zgodę, że w przypadku niewykorzystania tych środków w 2000 r., mogłyby one być wykorzystanie w 2001 r.</u>
<u xml:id="u-38.7" who="#PoselStanislawStec">Jeszcze dodam, że rok obrachunkowy w Unii Europejskiej kończy się 15 października danego roku, więc praktycznie zostało nam niedużo czasu i tym tematem podkomisja, a następnie Komisja winna się na bieżąco interesować.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselGabrielJanowski">Dziękuję panu posłowi za złożenie tego sprawozdania. Proszę pana posła Ryszarda Smolarka, następnie głos zabierze pan poseł Józef Pilarczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselRyszardSmolarek">Wychodziłem i być może poseł Stanisław Stec ten problem poruszył. Trzeba powiedzieć wyraźnie, że środki SAPARD będzie można uzyskać na zasadzie refinansowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselStanislawStec">O tym mówiłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselRyszardSmolarek">To jest ta pułapka o której musimy uświadamiać, bo inaczej będzie po prostu źle.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselJozefPilarczyk">To wszystko co powiedział pan poseł Stanisław Stec jest bardzo ciekawe i bardzo ważne. Prosiłbym pana posła jako przewodniczącego podkomisji, aby wyegzekwował tę informację od rządu na piśmie i dostarczył posłom.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PoselJozefPilarczyk">Jestem przekonany, że pan poseł mówił prawdę, ale nie chciałbym potem, jeżeli to wszystko nie zostanie zrealizowane, żeby były pretensje do pana posła o to, że pan na posiedzeniu Komisji to powiedział, co nie zostało zrealizowane. W związku z tym tego typu informacja byłaby bardzo przydatna.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PoselJozefPilarczyk">Czy podkomisja mogłaby wyegzekwować również od Ministerstwa Rolnictwa wstępną analizę liczbową projektu ustawy budżetowej w zakresie rolnictwa, taką jaką zawsze do tej pory robił resort? Jest to pożyteczne dla ministerstwa, a przedstawianie dla posłów jest trochę niebezpieczne, ale myślę, że tajemnic ministerstwo tutaj też wielkich nie będzie miało.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Chciałbym podobnie jak pan poseł Józef Pilarczyk, żeby posłowie te materiały otrzymali na piśmie wraz z uzupełnieniami.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselStanislawStec">Informację, którą przedstawiłem na dzisiejszym posiedzeniu Komisji uzyskałem w ubiegły czwartek od pana dyrektora Andrzeja Hałasiewicza. Została ona mi ustnie złożona.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PoselStanislawStec">Pan minister Henryk Wujec napisał, że jeszcze gotowych materiałów pisemnych nie jest w stanie nam przedstawić. Pan minister zamierza przedstawić posłom propozycję wstępną programu operacyjnego, ale do końca października chce ten program uzgodnić na roboczo.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#PoselStanislawStec">Poproszę pana dyrektora Andrzeja Hałasiewicza w takim razie, żeby tę informację, która ustnie została złożona przez niego, przedłożył na piśmie i żeby uzyskała ona wstępną akceptację pana ministra Henryka Wujca. Wówczas będzie można państwu posłom taki dokument dostarczyć. Nie chciałbym, aby informacja była podpisana przeze mnie z uwagi na to, że mógłby to być wówczas mniej wiarygodny dokument, przynajmniej dla kolegów z koalicji. Poproszę pana dyrektora Andrzeja Hałasiewicza, żeby taką informację przedłożył.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#PoselStanislawStec">Powiem parę słów odnośnie analizy budżetu. Jutro odbędzie się pierwsze czytanie projektu. Chciałbym jednak się ustosunkować do analizy budżetu, bo swój pogląd na ten temat mam, ale dopiero po przedłożeniu szczegółów przez Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz przez dwie agencje, Agencję Rynku Rolnego i Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Po przedłożeniu realizacji planu na rok 2000, analiza ta będzie już taka trochę kompleksowa.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#PoselStanislawStec">Myślę, że taką analizę postaramy się przedłożyć już na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi poświęconemu omawianiu budżetu na 2000 r. Materiały resortu rolnictwa będą przedłożone Komisji 18 października br., czyli w poniedziałek. Tak więc gdzieś na środę, czwartek, myślę, że stanowisko podkomisji będzie Komisji przedłożone.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselGabrielJanowski">Czy w sprawie, którą referował pan poseł Stanisław Stec ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Dziękuję panu posłowi.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PoselGabrielJanowski">Drugą naszą stałą podkomisją jest podkomisja do spraw integracji europejskiej, której przewodniczy pani posłanka Halina Nowina-Konopka. Proszę panią posłankę o złożenie nam informacji na temat działalności podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoslankaHalinaNowinaKonopka">Moja podkomisja nie może pochwalić się dużą aktywnością. Bardzo źle, rzeczywiście. Natomiast chciałabym wyjaśnić z jakiego powodu tak się stało. Otóż plan pracy podkomisji, który został założony określa, że zajmuje się ona zagadnieniem, czy Polska jest w stanie utrzymać samowystarczalność żywieniową w momencie, kiedy wstąpi do Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PoslankaHalinaNowinaKonopka">Materiały wyjściowe, bazowe, które są potrzebne, żeby tego rodzaju prace podjąć zamówione w Ministerstwie Rolnictwa w marcu bieżącego roku zostały mi, jak sobie państwo zapewne przypominacie, po bardzo długich naleganiach na ministerstwo i publicznych wypominkach, że ich nie ma, dostarczone dwa tygodnie temu. Wtedy był bardzo wielki już pośpiech. Dostałam je przysłane samochodem.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#PoslankaHalinaNowinaKonopka">Zapoznałam się z tymi materiałami i zawartym w nim bilansie żywnościowym. Tak na moje oko brakuje tam jednego bardzo ważnego elementu, a mianowicie spodziewanego poziomu spożycia. Ile będziemy potrzebowali żywności w kolejnych latach do roku 2005? Jest to dosyć podstawowa sprawa, jeżeli chodzi o określenie samowystarczalności. To też była przyczyna przyhamowania prac podkomisji. Zgromadziłam już różne materiały, również materiały z Komisji Europejskiej dotyczące właśnie tego bilansu żywnościowego Polski. W ciągu najbliższego czasu wszystkie materiały zostaną przekazane członkom podkomisji.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#PoslankaHalinaNowinaKonopka">W międzyczasie widzimy pewne dalsze wyłaniające się jakby z następnych kulis niebezpieczeństwa i będzie trzeba zwrócić uwagę również na kwestię dopracowywania umów z WTO i kwestię otwarcia granic z Unią Europejską na wolny handel żywnością. Warto się również zastanowić, jakie skutki będzie miał ten handel dla Polski.</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#PoslankaHalinaNowinaKonopka">W tej chwili stawiam tezę taką, że kosztem państw wstępujących Unia Europejska będzie chciała uchronić w maksymalnym stopniu potencjał swojego rolnictwa. Natomiast nasze rolnictwo zostanie skazane na wycięcie. W tym świetle na przykład patrzę na inne potraktowanie Polski i krajów wstępujących w kwestii dopłat kompensacyjnych. Już wiemy, że żadne z tych państw dopłat kompensacyjnych nie otrzyma, mimo że w unii one częściowo będą utrzymane. Wiemy, że nie będzie dopłat na przykład dla mamek krów i to również powoduje jakby konieczność naszego wycofania się z produkcji mleka, bo nie wytrzymamy konkurencji. A więc do tych wszystkich zagadnień, które do tej pory były bardzo zastanawiające dochodzi jeszcze ten element.</u>
<u xml:id="u-47.5" who="#PoslankaHalinaNowinaKonopka">Dzisiaj zostały złożone dokumenty, które powielone w Komisji będą dostarczone członkom podkomisji i odniesiemy się do nich odpowiednio. Zażądam z ministerstwa dodatkowych danych. To jest tyle co dzisiaj na ten temat mogę powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselGabrielJanowski">Czy są pytania do pani posłanki? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PoselGabrielJanowski">Chciałbym, aby rzeczywiście ta podkomisja była naszymi uszami i oczami na sprawy integracji europejskiej, ponieważ one są niesamowicie ważne. Myślę, że podkomisja pani posłanki może taką rolę pełnić. To co pani zaczęła robić jest słuszne, ale prosiłbym o jeszcze większą aktywność.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#PoselGabrielJanowski">Chcę wszystkim państwu, którzy składali sprawozdania podziękować za pracę w podkomisjach, za pracę nad ustawami i zachęcić do dalszej jeszcze bardziej zaangażowanej pracy, ponieważ rolnicy, wieś i szerzej Polska czeka na nasze dobre ustawodawstwo.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#PoselGabrielJanowski">Jeżeli nie ma pytań, to przechodzimy do kolejnego punktu porządku. Chciałbym krótko powiedzieć o naszej już osobistej aktywności w Komisji.</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#PoselGabrielJanowski">Jak państwo wiecie zgodnie z Regulaminem Sejmu główną powinnością posłów jest uczestnictwo w posiedzeniach plenarnych, głosowaniach, ale i również udział w posiedzeniach Komisji. Chcę powiedzieć, że Regulamin przewiduje kilka tylko przypadków, kiedy można usprawiedliwić nieobecność.</u>
<u xml:id="u-48.5" who="#PoselGabrielJanowski">Za przyczyny usprawiedliwiające niemożność wzięcia przez posła udziału w posiedzeniu Sejmu lub Komisji bądź głosowaniu uważa się: chorobę lub konieczność opieki nad chorym, wyjazdy zagraniczne lub krajowe uzgodnione z marszałkiem, zbieg posiedzeń Komisji i podkomisji do których poseł należy, bądź wykonywanie funkcji posła sprawozdawcy, zabieranie głosu na posiedzeniu Sejmu oraz urlop udzielony posłowi przez marszałka. To są przyczyny dla których mogę państwa nieobecność usprawiedliwić.</u>
<u xml:id="u-48.6" who="#PoselGabrielJanowski">W innych przypadkach należałoby odmówić usprawiedliwienia nieobecności. Nie chcę być ani restrykcyjny ani zbyt łagodny. Chcę by nasza Komisja pracowała efektywnie, by wszyscy posłowie niezależnie od barw klubowych włączali się do pracy w Komisji.</u>
<u xml:id="u-48.7" who="#PoselGabrielJanowski">Chcę państwu z przykrością powiedzieć, że mamy czołówkę posłów, która ma największą liczbę nieobecności. Pozwolę sobie w kolejności "miejsc medalowych" wymienić: pana posła Jarosława Kalinowskiego, który ma 37 nieobecności, pana posła Czesława Pogodę - 34 nieobecności, pana posła Zygmunta Berdychowskiego - 20 obecności i pana posła Witolda Deręgowskiego - 19 nieobecności.</u>
<u xml:id="u-48.8" who="#PoselGabrielJanowski">Są jeszcze dwaj panowie posłowie w czołówce, to jest pan poseł Ryszard Smolarek i pan poseł Szczepan Skomra, ale ci panowie po prostu chorowali i są usprawiedliwieni.</u>
<u xml:id="u-48.9" who="#PoselGabrielJanowski">Do posłów mających wiele nieobecności, chciałbym się zwrócić z apelem, by zastanowili się po prostu nad swoim uczestnictwem w pracach Komisji. Jeżeli ktoś ma więcej niż 1/3 nieobecności, to znaczy, że nie czuje żadnych więzi i potrzeby pracy w tej Komisji i powinien zastanowić się, czy nadal w tej Komisji chce pracować. Niemniej chcę państwu bardzo serdecznie podziękować za pracę w Komisji. Doceniam wasze zaangażowanie, trud i żarliwość z jaką bronicie spraw wsi i rolnictwa. Każdy robi to na swój sposób i wedle własnych umiejętności. Osobiście oceniam pracę naszej Komisji bardzo wysoko, ponieważ praktycznie nie mieliśmy nigdy jakiejś absencji szczególnej, która by uniemożliwiała nam pracę. A z przedłożonych tu sprawozdań podkomisji widać, że dużo spraw jest rozpatrywanych i mam nadzieję, że w niedługim czasie zostanie to zwieńczone przyjęciem tych ustaw przez Sejm. Tyle spraw organizacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselJozefPilarczyk">W kwestii oceniającej pracę posłów dodałbym jeszcze jedno. To, że są osoby, które mają bardzo dużo nieobecności, to jest jakby jeden wskaźnik. Innym wskaźnikiem jest to, ile osób uczestniczy faktycznie w pracach Komisji. Sporo osób udział w naszej Komisji traktuje w ten sposób, że podpisuje listę i nie widać ich na posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PoselJozefPilarczyk">Jeżeli ktoś z posłów nie mógł być na posiedzeniu, nie podpisał listy obecności i w jakiś sposób starał się usprawiedliwić, to jest jeszcze jego cywilna odwaga, że się do tego przyznał. Ile jest takich osób, które podpisują listę obecności i nie uczestniczą albo aktywnie nie uczestniczą w posiedzeniach Komisji. To jest tylko taka moja uwaga.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#PoselJozefPilarczyk">Z moich obserwacji, aczkolwiek w bardzo wielu podkomisjach nie uczestniczyłem, wynika, że zbyt mało czasu poświęcamy na właściwe dopracowanie sprawozdania przedkładanego Komisji. Często jest tak, że z braku czasu, albo z powodu upływającego terminu dajemy Komisji sprawozdanie nie do końca dopracowane. Potem się nam ślimaczy praca i denerwujemy się z tego powodu na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#PoselJozefPilarczyk">Panu posłowi Markowi Kaczyńskiemu nie chciałem tych uwag zgłaszać, ale tak się składa, że sprawozdanie z projektu ustawy o grupach producenckich jego podkomisji otrzymałem dzięki uprzejmości Sekretariatu Komisji. Otrzymałem je, bo w poniedziałek miałem relacjonować to sprawozdanie w Izbie Rolniczej w Opolu. Jest to taka kompilacja, zbitka, praktycznie. Członkowie grup producenckich jak im to czytałem powiedzieli, że projekt w zasadzie nadaje się do kosza i trzeba go będzie od początku napisać. To nie jest to o co chodzi grupom producenckim. Wydaje mi się, że musimy jednak więcej czasu poświęcić dopracowaniu sprawozdań, które docierają do Komisji nie w takiej formie, jakiej byśmy oczekiwali.</u>
<u xml:id="u-49.4" who="#PoselJozefPilarczyk">Ministerstwo Rolnictwa czy generalnie rząd na podkomisjach milczy, albo daje swoje prywatne uwagi. Nie zajmuje stanowiska konkretnego. Nie wspiera posłów w jakim kierunku poprowadzić te rozwiązania. Rząd powinien jasno przedstawiać stanowisko, czego oczekuje, jak widzi ostateczne rozwiązania danej kwestii. Często mamy taką sytuację, że my się spieramy, głosujemy, przyjmujemy sprawozdanie, a dopiero na posiedzeniu Komisji albo na posiedzeniu Sejmu rząd wreszcie wyduka swoje zdanie na konkretny temat, oczywiście odmienne niż posłowie mają w Komisji. Wtedy jest konsternacja co robić, popierać, czy odrzucać to sprawozdanie.</u>
<u xml:id="u-49.5" who="#PoselJozefPilarczyk">W związku z tym uważam, że jeśli chodzi o te projekty i prace podkomisji, to źle się układa współpraca podkomisji z rządem. Rząd lekceważy podkomisję. Nie przychodzą po prostu kompetentne osoby. Przychodzą na posiedzenia podkomisji osoby, ażeby były, żeby po prostu podpisać obecność, żeby ktoś był. Natomiast rząd się mało angażuje w wypracowanie dobrego sprawozdania z podkomisji. To jest jedna uwaga.</u>
<u xml:id="u-49.6" who="#PoselJozefPilarczyk">Na zakończenie, jak już mówimy o sprawach organizacyjnych pracy Komisji, chciałbym zgłosić taką uwagę, którą kiedyś na Prezydium już zgłaszałem. Oprócz posłów, którzy mają setki swoich innych obowiązków mamy doradcę Komisji. Czy mógłby ktoś napisać sprawozdanie co przez swój okres funkcjonowania doradca zrobił dla Komisji, co było dla nas wszystkich przydatne?</u>
<u xml:id="u-49.7" who="#PoselJozefPilarczyk">Jako poseł nie odczuwam pomocy doradcy Komisji. Jestem posłem takim jak każdy i niczego nadzwyczajnego nie oczekuję. Posłowie prowadzący podkomisje mają różne kłopoty, różne problemy właśnie z kontaktami z rządem. Posłowie, gdy kończy się posiedzenie Komisji, podkomisji, jadą do domu, jadą do okręgu. Natomiast doradca na stałe pracuje w Komisji. Czy nie mógłby niektórych problemów przejmować? Czy nie mógłby niektórych problemów pilotować, przygotowywać projektów rozwiązań, projektów stanowisk? Byłby tym samym trochę pożyteczny dla tych stałych podkomisji. To też by trochę usprawniło nasze funkcjonowanie. Wszystko na dobrą sprawę, jeśli chodzi o merytoryczną pracę, jest tylko i wyłącznie na głowach posłów i posłowie muszą to wszystko wypracowywać. Z jednej strony rząd milczy, a z drugiej strony głosu doradcy jak na razie nie słyszę. Nie widzę, żebyśmy mieli wyraźną pomoc z jego strony. Żadnym projektem zdaje się doradca nie zajął.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselGabrielJanowski">Dla jeszcze może pełniejszego podsumowania tematu osobistej aktywności członków Komisji, chciałbym wymienić posłów, którzy mają najmniejszą liczbę nieobecności. Pan poseł Wojciech Zarzycki i pan poseł Romuald Ajchler mają po jednej nieobecności.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PoselGabrielJanowski">Co do udziału naszych panów doradców chcę powiedzieć, że nie słyszałem przypadku, aby komukolwiek, kto się do nich zwrócił, odmówili pomocy. Były przypadki, że posłowie i niektóre podkomisje zwracały się do doradcy i uczestniczył on w przygotowywaniu niektórych materiałów. Po drugie, osobiście bardzo dużo pomaga mi w wielu sprawach.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#PoselGabrielJanowski">W tej chwili przygotowuje dwa duże seminaria, jedno o którym już mówiłem to jest seminarium poświęcone rolniczym gospodarstwom rodzinnym z udziałem międzynarodowych i polskich ekspertów. Jest to duże przedsięwzięcie organizacyjne i wymagające naprawdę sporego zaangażowania. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#PoselGabrielJanowski">Po drugie, organizuję również posiedzenie Komisji Zgromadzenia Parlamentarnego. 21 października br., a więc w przyszłym tygodniu, do 23 października br. w Sejmie odbywa się po raz pierwszy posiedzenie Komisji Europejskiego Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy. Tematem tego posiedzenia oprócz rutynowego posiedzenia będzie kolokwium, które temu towarzyszy na temat współpracy międzyregionalnej i transgranicznej na rzecz rolnictwa i obszarów wiejskich. Ze strony polskiej będą dwaj referenci - pani dr Anna Potok z Wielkopolski i pan Chaber z Nowego Sącza, który zajmuje się sprawami współpracy przygranicznej. Oprócz tego będą inni referenci z krajów europejskich.</u>
<u xml:id="u-50.4" who="#PoselGabrielJanowski">Zapraszam państwa na wspólne posiedzenie, które rozpocznie się 21 października br. o godzinie 9.30 w sali konferencyjnej, dawnej kinowej. Następnie zapraszam wszystkich zainteresowanych do uczestnictwa w organizowanym kolokwium.</u>
<u xml:id="u-50.5" who="#PoselGabrielJanowski">Zapraszam niestety tylko członków Prezydium na sesję wyjazdową do Ciechanowca i Janowa Podlaskiego. Członkom Komisji chcemy pokazać kawałek Polski w takim przekroju historycznym w Muzeum w Ciechanowcu i również poprzez odwiedzenie stadniny w Janowie Podlaskim. To nasz pewien dorobek w zakresie hodowli o renomie światowej. To są te dwie sprawy, którymi się pan doradca zajmował i myślę, że bardzo skrupulatnie. Nie mówiąc o innych sprawach związanych z przygotowywaniem pewnych ekspertyz, z których nie tylko ja korzystam.</u>
<u xml:id="u-50.6" who="#PoselGabrielJanowski">Niemniej sprawa jest oczywiście otwarta i chcę zapewnić, jeżeli ktokolwiek się zwróci o pomoc i gdyby była jakakolwiek odmowa ze strony doradcy, to proszę mnie informować. On jest do wykorzystania i to czyni z dużą sumiennością</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselRomualdAjchler">Mnie interesuje jeszcze jeden temat, a mianowicie wyjazdy zagraniczne członków Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Czy one są w ogóle? Dwa lata mija i bynajmniej o nich nie słyszałem. Rozmawiałem z moimi kolegami z Klubu, nikt takiego przykładu nie mógł mi przedstawić. Czy mógłby pan przewodniczący kilka słów na ten temat powiedzieć? Czy nie ma wyjazdów, czy opozycja jest pomijana w tej kwestii?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselGabrielJanowski">Zwróciłem się do pani posłanki Haliny Nowina-Konopki, żeby nam jako szefowa stałej podkomisji przygotowała takie studialne wyjazdy do kilku krajów, które uznaliśmy za wzorcowe, jeżeli chodzi o wykorzystanie środków unijnych. Była sugestia, żeby był to wyjazd w pierwszej kolejności do Irlandii jako dobrego przykładu i do Portugalii jako złego przykładu wykorzystania środków unijnych.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PoselGabrielJanowski">W programie na ten rok myśmy przewidzieli takie wyjazdy studialne dla części członków Komisji. Z tego co mówiła mi pani posłanka, to nie jest ona w stanie tego załatwić. W związku z tym zwróciłem się do Ministerstwa Spraw Zagranicznych o przygotowanie takiego wyjazdu studialnego dla części posłów do dwóch krajów.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#PoselGabrielJanowski">Dziękuję za przypomnienie tematu. Musimy tę kwestię możliwie jak najszybciej załatwić. Dobrze byłoby zapoznać się z doświadczeniami krajów, które niedawno zostały członkami Unii Europejskiej, jak one wykorzystały środki pomocowe SAPARD. Będziemy musieli po prostu jeszcze bardziej zdecydowanie skłonić ministerstwo do przygotowania wyjazdu.</u>
<u xml:id="u-52.3" who="#PoselGabrielJanowski">Powinni wyjechać przede wszystkim ci, którzy się zajmują sprawami związanymi z tą właśnie problematyką, a więc szefowie na przykład stałych podkomisji, mówię tu dla przykładu, jakaś reprezentacja Prezydium, ale i również reprezentacja poszczególnych Klubów. Na pewno powinno się uwzględnić przede wszystkim aktywność w Komisji. I choćby tutaj ta formalna ocena, którą przed chwilą dokonaliśmy jest takim kryterium.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselRyszardSmolarek">Powinniśmy jako Komisja zająć się jeszcze jedną rzeczą. Otrzymaliśmy niedawno dokument od marszałka Sejmu pana Macieja Płażyńskiego, który rząd przesłał na jego ręce. Zawiera on sporą liczbę nie wydanych aktów wykonawczych do już uchwalonych ustaw, których termin upłynął. Przeanalizowałem go szczegółowo.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PoselRyszardSmolarek">Ten dokument jest fatalny, jego się nie da czytać. Nie wiem, czy marszałek otrzymał taki beznadziejnie nieczytelny dokument, czy ksero jest do niczego. Spróbowałem przeanalizować zawarte w materiale sprawy rolne. Wymienione jest w nim około przeszło sto trzydzieści aktów i rozporządzeń dotyczących rolnictwa i otoczenia wsi.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#PoselRyszardSmolarek">Powinniśmy zaplanować punkt porządku posiedzenia Komisji poświęcony omówieniu przyczyn nie wydania tych aktów prawnych, na które zaprosilibyśmy resort rolnictwa. Przedstawicieli ministerstwa zapytalibyśmy o przyczyny takiego stanu rzeczy i o termin w jakim resort ma zamiar te akty i rozporządzenia wydać.</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#PoselRyszardSmolarek">Okazuje się, że my wiele ustaw podejmujemy bardzo słusznych i praktycznie dalej nic się nie dzieje. Nie ma rozporządzenia, nic się w terenie nie dzieje, nikt z tego nie korzysta, termin upłynął, nikt dalej do tego nie wraca, jakby w ogóle te rzeczy były nieistotne. Uważam, że one są bardzo istotne i ktoś takim okiem eksperckim powinien na to spojrzeć.</u>
<u xml:id="u-53.4" who="#PoselRyszardSmolarek">Trzeba ze źródłowych materiałów marszałka wyciągnąć te dokumenty, bo inaczej jeszcze okulistę oprócz eksperta będziemy musieli zatrudnić. Niektóre dokumenty są po prostu nieczytelne.</u>
<u xml:id="u-53.5" who="#PoselRyszardSmolarek">Dokładnie jest około sto trzydzieści parę ustaw z obszaru rolnego, a około 500 z całej naszej działalności parlamentarnej. To jest rzecz, która jest niemożliwa. Musimy się tym jako Komisja zająć. Coś z tym trzeba zrobić.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselGabrielJanowski">Mówiłem dzisiaj, że niektóre z ustaw, które przyjęliśmy nie nabrały mocy sprawczej, bo nie ma rozporządzeń. Niemniej jest to ważna sprawa i zwrócę się w takim razie do ministerstwa i z zapytaniem do pana marszałka, jaki jest stan przygotowań tych rozporządzeń, które są naturalnym uzupełnieniem ustaw.Dziękuję państwu za wysłuchanie tych opinii.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#PoselGabrielJanowski">Mamy jeszcze ostatni punkt, a mianowicie powołanie nadzwyczajnej podkomisji do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o Narodowej Polityce Rolnej. W tej chwili Unia Wolności zgłosiła pana posła Jana Wyrowińskiego, AWS - pana posła Mariana Dembińskiego i pana posła Marka Kaczyńskiego. Proszę o kandydatury z pozostałych Klubów.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselRyszardSmolarek">Zgłaszam pana posła Wojciecha Zarzyckiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PoselJozefPilarczyk">Zagaszam pana posła Stanisława Pawlaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PoselZdzislawPupa">Zgłaszam panią posłankę Halinę Nowina-Konopkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PoselGabrielJanowski">Myślę, że jeżeli podkomisja ma być skuteczna to nie powinna liczyć więcej niż pięć, siedem osób. W jej skład muszą wejść członkowie poszczególnych Klubów.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#PoselGabrielJanowski">Są następujące kandydatury: pan poseł Jan Wyrowiński, pan poseł Marek Kaczyński, pan poseł Marian Dembiński, pan poseł Józef Pilarczyk, pan poseł Stanisław Pawlak, pani posłanka Halina Nowina-Konopka oraz pan poseł Wojciech Zarzycki.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#PoselGabrielJanowski">Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Czy jest akceptacja dla składu podkomisji przywołanego wcześniej przez mnie? Dziękuję, jest akceptacja.</u>
<u xml:id="u-58.3" who="#PoselGabrielJanowski">Proszę, aby podkomisja ukonstytuowała się i rozpoczęła prace nad poselskim projektem. Proszę o pozostanie członków podkomisji po zakończeniu posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-58.4" who="#PoselGabrielJanowski">Dziękuję za dzisiejszą obecność, za trud wspólnej pracy przez te dwa lata. Mam nadzieję, że ostatnie dwa lata, które zgodnie z kadencją nam jeszcze przysługują niejako zakończą się bardziej efektywnym przyjęciem pracy Komisji niż w tej chwili.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PoselJozefPilarczyk">Czy w piątek jest posiedzenie Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PoselGabrielJanowski">Tak. We wtorek odbędzie się posiedzenie Komisji, które zarządziliśmy niejako na wniosek posłów. Będzie ono poświęcone złożeniu sprawozdania na temat bieżącego kredytowania kampanii cukrowniczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PoselSewerynKaczmarek">Ten temat już omawialiśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PoselGabrielJanowski">Ten temat był już omawiany, ale zgodnie z życzeniami posłów temu tematowi poświęcimy kolejne posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PoselSewerynKaczmarek">Jeżeli na posiedzeniu poświęconemu tej tematyce nie było pana posła Piotra Krutula, to przekażemy mu co było jego tematem. Szanujmy swój czas, albo spotkajmy się jutro.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PoselMarianDembinski">Składam formalny wniosek o przełożenie rozpatrzenia tego dodatkowego sprawozdania, bo tak go trzeba nazwać, z piątku na czwartek, dlatego że w piątek wielu z nas ma poumawiane spotkania w terenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PoselGabrielJanowski">Nie wiem, czy nam się uda, ale postaram się powiadomić zainteresowanych, aby zamiast w piątek w przyszłym tygodniu mogli przybyć i złożyć nam sprawozdanie na temat kredytowania kampanii cukrowniczej.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#PoselGabrielJanowski">O pełny obraz sprawy zwróciliśmy się do banków, które są włączone w finansowanie kredytowania, by ich przedstawiciele mogli nas poinformować. Oni przyjadą na posiedzenie naszej Komisji z całej Polski.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PoselMarianDembinski">Dodatkowym argumentem za przełożeniem tego posiedzenia na wtorek jednak, a nie na czwartek jest to, że w piątek nie będzie cukrowników, a we wtorek byliby. Pamiętajmy, że oni są bardzo zainteresowani tym tematem.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PoselGabrielJanowski">We wtorek odbywa się podkomisja o godzinie 12.00. Ewentualnie możemy zrobić spotkanie całej Komisji o godzinie 15.00. Czy państwo się na to zgadzacie? Odwołujemy zatem spotkanie piątkowe, a na godzinę 15.00 zwołujemy posiedzenie we wtorek poświęcone właśnie tej tematyce.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#PoselGabrielJanowski">Przechodzimy do kolejnego punktu porządku, przedłożeniu propozycji Komisji do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2000 r. Chcę państwa poinformować, że pan poseł Romuald Ajchler zgłosił dwa tematy, którymi powinna się zająć Najwyższa Izba Kontroli. Jedną z nich jest sprawa Oddziału Terenowego Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa w Poznaniu. Chodzi tam o przeprowadzenie kontroli w przedsiębiorstwie rolniczym Kazimiera. Drugi temat dotyczy przeprowadzenia kontroli w zakładach mięsnych w Obornikach Wielkopolskich.</u>
<u xml:id="u-67.2" who="#PoselGabrielJanowski">Oprócz tego składam jeszcze wniosek o przeprowadzenie kontroli w gospodarstwach tak zwanych dzierżawionych i sprzedanych obcemu kapitałowi. Są tam pewne nieprawidłowości i chcemy, aby NIK bardziej wnikliwie temu się przyjrzała. Czy są jeszcze inne propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Mam jeszcze propozycję do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na przyszły rok. Zgłaszam temat kontroli działalności Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa za rok 1999 ze szczególnym uwzględnieniem sprzedaży ziemi cudzoziemcom.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PoselGabrielJanowski">To są dwa partykularne wnioski. Mój i pana posła Wojciecha Zarzyckiego, wnioski dotyczą generalnie procesu sprzedaży ziemi cudzoziemcom. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PoselStanislawStec">Kiedy otrzymamy odpowiedź Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli w oddziale szczecińskim Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PoselGabrielJanowski">Wystąpię do NIK o udzielenie nam możliwie szybko odpowiedzi na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Chciałem jeszcze zapytać o postęp prac NIK w zakresie zbadania sytuacji w cukrownictwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PoselGabrielJanowski">Zwróciliśmy się o przeprowadzenie kontroli w ostatnich trzech latach. Jest to zlecone na ten rok.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Wiem, ale ciekawi mnie, jaki jest postęp w pracach NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PoselGabrielJanowski">Zwrócimy się o informację na ten temat. Nie widzę więcej propozycji. Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>