text_structure.xml 30.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyMadej">W imieniu prezydiów Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa otwieram posiedzenie połączonych Komisji poświęcone dwóm sprawom.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJerzyMadej">Zgodnie z przedstawionym porządkiem dziennym, w pierwszym punkcie przeprowadzimy wybór podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o rolnictwie ekologicznym, a w punkcie drugim rozpatrzymy uchwałę Senatu z dnia 29 czerwca 2000 r. w sprawie ustawy o nawozach i nawożeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJerzyMadej">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselJerzyMadej">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego. Prezydia Komisji proponują, żeby podkomisja składała się z 6 osób, po 3 osoby z każdej Komisji. Czy są uwagi do tej propozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoslankaMariaStolzman">Zgłaszam kandydaturę posła Jana Wyrowińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzyMadej">Najpierw musimy ustalić, czy jest akceptacja dla 6-osobowego składu podkomisji. Rozumiem, że jest zgoda. Posłanka Maria Stolzman zgłosiła posła Jana Wyrowińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz z Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa proponuję posła Stanisława Masternaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselGabrielJanowski">Z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zgłaszam kandydaturę posła Mariana Dembińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJerzyMadej">Z Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa proponuję posłankę Zofię Krasicką-Domkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselRyszardMatusiak">Z Komisji Rolnictwa i  Rozwoju Wsi proponuję posła Piotra Krutula.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJerzyMadej">Z Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa zgłaszam kandydaturę posła Stanisława Żelichowskiego, który deklarował chęć pracy w podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselJerzyMadej">Informuję, że w tej chwili jest już 4 kandydatów z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz 2 z Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselJerzyMadej">Podzielę się z państwem moimi doświadczeniami. Najgorsza jest podkomisja 7-osobowa, ponieważ kworum stanowią 3 osoby. Żeby podkomisja dobrze pracowała. musi być 6- lub 9-osobowa. Prowadzę podkomisję 12-osobową, w której kworum stanowią 4 osoby i często nie mogą się zebrać. Proszę wziąć to pod uwagę.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselJerzyMadej">Ze strony prezydium Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa proponowaliśmy posłów: Stanisława Żelichowskiego, Zofię Krasicką-Domkę oraz Jana Zaciurę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselMarianDembinski">To z ilu osób będzie się składać podkomisja, z 6 czy więcej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJerzyMadej">Kiedy pytałem się, czy jest zgoda na 6-osobowy skład podkomisji, nie było protestu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselMarianDembinski">Z Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa zgłaszam kandydaturę posła Waldemara Wiązowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoslankaKrystynaHerman">Z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zgłaszam posła Stanisława Kopcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJerzyMadej">Prezydium Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi proponowało posłów: Stanisława Kopcia, Piotra Krutula oraz Mariana Dembińskiego.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselJerzyMadej">Kiedy pytałem, czy odpowiada państwu 6-osobowy podkomisji, nikt nie protestował. Teraz zgłosiliście państwo już 8 kandydatów. Decyzja należy do państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselMarianDembinski">Panie przewodniczący, nie ma co dyskutować. Zostało zgłoszonych 8 kandydatów. Jeżeli zostanie uwzględniona kandydatura posła Waldemara Wiązowskiego, którą zgłaszałem, podkomisja będzie 9-osobowa. Poprzestańmy na tym i przejdźmy do ukonstytuowania się podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJerzyMadej">Odczytam państwu proponowany skład podkomisji. Z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi posłowie: Jan Wyrowiński /UW/, Stanisław Masternak /PSL/, Piotr Krutul /PP/, Marian Dembiński /AWS/, Stanisław Kopeć /SLD/. Z Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa posłowie: Stanisław Żelichowski /PSL/, Zofia Krasicka-Domka /AWS/, Waldemar Wiązowski /AWS/, Jan Zaciura /SLD/.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselJerzyMadej">Rozumiem, że przyjmujemy 9-osobowy skład podkomisji. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselJerzyMadej">Kto jest za przyjęciem 9-osobowego składu podkomisji? W głosowaniu 19 posłów opowiedziało się za, nikt nie był przeciwny, 1 poseł wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że podkomisja została przyjęta w zaproponowanym składzie.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PoselJerzyMadej">Członków podkomisji proszę o ukonstytuowanie się po zakończeniu posiedzenia połączonych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PoselJerzyMadej">Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego - rozpatrzenia uchwały Senatu w sprawie ustawy o nawozach i nawożeniu. Czy jest obecny przedstawiciel Senatu? Nie ma. W związku z tym będziemy procedowali bez przedstawiciela Senatu.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PoselJerzyMadej">Zgodnie z drukiem 2045 Senat zaproponował wprowadzenie 17 poprawek do ustawy o nawozach i nawożeniu.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PoselJerzyMadej">Poprawka nr 1 dotyczy art. 5, w którym w pkt. 1 po wyrazie "Zagranicznego" proponuje się dodanie wyrazu "/PCN/". Proszę posłankę Marię Stolzman o skomentowanie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoslankaMariaStolzman">Poprawka zgłoszona przez Senat do art. 5 polega na dodaniu na końcu pkt. 1 w nawiasie liter PCN, co jest skrótem od polskiej scalonej nomenklatury towarowej handlu zagranicznego. Jest ona słuszna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJerzyMadej">Czy są uwagi do tej poprawki? Nie ma. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselJerzyMadej">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 1? W głosowaniu za przyjęciem poprawki nr 1 opowiedziało się 17 posłów, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się. Stwierdzam, że poprawka została poparta jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselJerzyMadej">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 2, zgodnie z którą w art. 6 dodaje się ust. 2a w brzmieniu: "Cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 2, dokonuje minister właściwy do spraw rolnictwa z własnej inicjatywy lub na wniosek ministra właściwego do spraw środowiska".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoslankaMariaStolzman">Nie popieram tej poprawki z tego względu, że każdy podmiot, który stwierdzi, że nie jest to w porządku, może zgłosić do ministra wniosek o cofnięcie zezwolenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJerzyMadej">Czy są inne uwagi do poprawki Senatu? Nie ma. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselJerzyMadej">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 2? W głosowaniu nikt nie opowiedział się za przyjęciem poprawki, 16 posłów było przeciwnych, 1 poseł wstrzymał się od głosu. Poprawka nr 2 nie uzyskała poparcia połączonych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PoselJerzyMadej">W poprawce nr 3 Senat proponuje w art. 6 ust. 3 wyrazy "uprawomocnienia się decyzji o cofnięciu zezwolenia" zastąpić wyrazami "w którym decyzja o cofnięciu zezwolenia stała się ostateczna".</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PoselJerzyMadej">Proszę posłankę Marię Stolzman o komentarz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoslankaMariaStolzman">Jest to słuszna poprawka pod względem legislacyjnym. Powtarza się to w kilku miejscach ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJerzyMadej">Jest to poprawka legislacyjna. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselJerzyMadej">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 3? W głosowaniu posłowie jednogłośnie opowiedzieli się za poparciem tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselJerzyMadej">Zgodnie z poprawką nr 4 w art. 7 wyraz "PCN" proponuje się zastąpić wyrazem "/PCN/". Jest to poprawka redakcyjna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoslankaMariaStolzman">Popieram tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselJerzyMadej">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselJerzyMadej">Kto jest za poparciem poprawki nr 4? W głosowaniu posłowie jednogłośnie opowiedzieli się za poparciem tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PoselJerzyMadej">W poprawce nr 5 Senat proponuje, żeby w art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a/ skreślić wyrazy "ministra właściwego do spraw rolnictwa".</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PoselJerzyMadej">Proszę posłankę Marię Stolzman o opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoslankaMariaStolzman">Jest to powtórzenie, ponieważ w art. 3 ust. 2 jest mowa o ministrze właściwym do spraw rolnictwa. Nie ma potrzeby powtarzania tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselJerzyMadej">Jednak wtedy ust. 2 nie będzie miał sensu. Jeżeli skreślimy wyrazy "ministra właściwego do spraw rolnictwa" zostanie "o którym mowa w art. 3 ust. 2", a w art. 3 ust. 2 jest właśnie mowa o ministrze. a nie o zezwoleniu. Proszę przeczytać art. 3 ust. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WicedyrektorDepartamentuRozwojuRolnictwaBozenaNowicka">Art. 3 ust. 2 brzmi: "Nawozy organiczne, organiczno-mineralne oraz mineralne inne niż te, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą być wprowadzane do obrotu na podstawie zezwolenia ministra właściwego do spraw rolnictwa". Natomiast art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a/ brzmi: "typ nawozu, zgodnie z załącznikiem do ustawy lub numer zezwolenia ministra właściwego do spraw rolnictwa, o którym mowa w art. 3 ust. 2", a po zmianie brzmiałby: "typ nawozu, zgodnie z załącznikiem do ustawy lub numer zezwolenia, o którym mowa w art. 3 ust. 2".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselJerzyMadej">Możemy odrzucić tę poprawkę. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoselJerzyMadej">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 5? W głosowaniu za przyjęciem poprawki nikt się nie opowiedział, przeciwnych było 11 posłów, 2 posłów wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawka nr 5 nie uzyskała poparcia.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PoselJerzyMadej">W poprawce nr 6 Senat proponuje, żeby w art. 8 ust 2 pkt 1 lit. b/ po wyrazie "nawozowych" dodać wyrazy "oraz metali ciężkich". Chodzi o dane o zawartości składników nawozowych oraz metali ciężkich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoslankaMariaStolzman">Nawóz jest tylko wtedy dopuszczany do obrotu, jeżeli nie przekracza norm zawartości metali ciężkich, które są określone w rozporządzeniu ministra. Według mnie to powtórzenie jest niepotrzebne, bowiem odpowiedzialny za to jest ten, kto dopuszcza nawóz do obrotu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselJerzyMadej">Czy są inne zdania na ten temat? Nie ma. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselJerzyMadej">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 6? W głosowaniu za przyjęciem poprawki nikt się nie opowiedział, 17 posłów było przeciwnych, 1 poseł wstrzymał się od głosu. Poprawka nie uzyskała poparcia.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PoselJerzyMadej">Zgodnie z poprawką nr 7 w art. 8 ust. 3 miałby otrzymać brzmienie: "Informacje, o których mowa w ust. 2, sporządza się w języku polskim i wykonuje w sposób zapewniający ich trwałość i czytelność oraz umieszcza się w widocznym miejscu, przy czym informację określoną w pkt. 1 lit. b/ oraz instrukcję, o której mowa w pkt. 3 należy wyraźnie wyodrębnić od innych informacji".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoslankaMariaStolzman">Jest to poprawka czysto redakcyjna. Redakcja zaproponowana przez Senat jest lepsza od Sejmowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselJerzyMadej">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselJerzyMadej">Kto jest za poparciem poprawki nr 7? W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 21 posłów, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PoselJerzyMadej">Przechodzimy do poprawki nr 8, zgodnie z którą w art. 8 ust. 4 miałby otrzymać brzmienie: "Etykietę dołączoną do nawozu włącza się w system zamknięcia opakowania". Jest to poprawka językowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoslankaMariaStolzman">Nie, ponieważ Sejm określił "powinny być", a "włącza się" jest nakazem. Jest to słuszna poprawka Senatu. To samo jest w poprawce nr 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Obecnie jest tendencja, żeby w tekście prawnym nie używać określenia "powinno się".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJerzyMadej">Rozumiem, że możemy przystąpić do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PoselJerzyMadej">Kto jest za poparciem poprawki nr 8? W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 20 posłów, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się. Stwierdzam, że poprawka została poparta jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PoselJerzyMadej">Taki sam charakter ma poprawka nr 9, zgodnie z którą w art. 8 ust. 5 proponuje się wyrazy "powinien być dołączony" zastąpić wyrazami "dołącza się".</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PoselJerzyMadej">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#PoselJerzyMadej">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 9? W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 21 posłów, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się. Stwierdzam, że poprawka została poparta jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#PoselJerzyMadej">Przechodzimy do poprawki nr 10, w której w art. 12 przed pkt. 1 proponuje się dodanie punkt w brzmieniu: "stosowany nawóz jest w postaci granulowanej".</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#PoselJerzyMadej">Proszę posłankę Marię Stolzman o opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoslankaMariaStolzman">Moim zdaniem, jest to słuszna poprawka, ponieważ w przypadku nawozu granulowanego jest mniejsze niebezpieczeństwo, że przemieści się tam, gdzie nie powinien.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoslankaMariaStolzman">Popieram tę poprawkę i uważam, że punkt ten w art. 12 powinien być pierwszy, a tym samym uległaby zmianie numeracja kolejnych punktów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselJerzyMadej">Czy są inne uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselPiotrKrutul">Jestem przeciwny tej poprawce. Uważam, że stosowany może być również nawóz w postaci ciekłej.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PoselPiotrKrutul">Czy są inne uwagi? Nie ma. Niestety, nie możemy tego zmienić. Możemy tylko przyjąć lub odrzucić poprawkę Senatu. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PoselPiotrKrutul">Kto jest za poparciem poprawki nr 10? W głosowaniu za poparciem poprawki opowiedziało się 5 posłów, przeciwnych było 18 posłów, nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała poparcia połączonych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PoselPiotrKrutul">Poprawka nr 11 dotyczy art. 12 pkt 3, w którym proponuje się skreślenie wyrazów "jeżeli wiatr wieje w kierunku tych obiektów". Podobnie jak w poprawce nr 10 chodzi o nawożenie przy pomocy sprzętu agrolotniczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoslankaMariaStolzman">Jestem za wprowadzeniem tej poprawki. Byłoby to bardziej restrykcyjne zastrzeżenie, kiedy można stosować nawozy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselJerzyMadej">Czy są inne uwagi do poprawki nr 11?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselStanislawPawlak">Chciałbym wyrazić zdanie przeciwne. Proponuję odrzucić tę poprawkę, jeśli bowiem wykreślimy te wyrazy, będzie można rozsiewać nawozy, jeżeli wiatr wieje w kierunku różnych obiektów, które są wymienione. Podobny zapis jest w ustawie o ochronie roślin - nie wolno stosować oprysków, jeżeli wiatr wieje w kierunku danych obiektów. Proponuję pozostawić zapis w takim brzmieniu, w jakim go uchwaliliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoslankaMariaStolzman">Jest to poprawka ekologiczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselStanislawPawlak">Panie przewodniczący, jeśli są wątpliwości, proszę odczytać dotychczasowy zapis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselJerzyMadej">"Do stosowania nawozów mineralnych może być użyty sprzęt agrolotniczy, jeżeli:</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PoselJerzyMadej">1/ sprzęt ten jest wyposażony w specjalne, służące do tego celu, urządzenia,</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PoselJerzyMadej">2/ prędkość wiatru nie przekracza 3 m/s, a wilgotność względna powietrza wynosi co najmniej 60%,</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#PoselJerzyMadej">3/ powierzchnia upraw, na której stosuje się nawozy, wynosi co najmniej 30 ha i jest umiejscowiona w odległości co najmniej o 500 m od dróg publicznych, budynków i obiektów inwentarskich, pasiek, upraw zielarskich, ogrodów działkowych, rezerwatów przyrody, parków narodowych, obszarów ochrony uzdrowiskowej oraz innych obiektów i obszarów chronionych na podstawie odrębnych przepisów, w stosunku do których obowiązuje zakaz stosowania środków chemicznych - jeżeli wiatr wieje w kierunku tych obiektów".</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#PoselJerzyMadej">Poprawka Senatu jest bardziej rygorystycznym rozwiązaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselStanislawPawlak">Dlatego należy ją odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselJerzyMadej">Czy możemy przystąpić do głosowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselStanislawPawlak">Proszę o stanowisko przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#WicedyrektorBozenaNowicka">Według nas restrykcja ta jest potrzebna, bo jest tak, jakby stosowanie było możliwe tylko wtedy, jeśli wiatr wieje. Jeśli wiatr nie wieje w tym kierunku, to co wtedy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#GlownyspecjalistawMinisterstwieSrodowiskaWaclawSwiecicki">Poprawka Senatu jest słuszna. Inaczej wynikałoby, że w sytuacji, gdy nie wieje wiatr, nie obowiązuje odległość 500 m. Można byłoby to robić sąsiadowi za płotem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselJerzyMadej">Czy są jeszcze wątpliwości związane z tą poprawką? Nie ma. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PoselJerzyMadej">Kto jest za poparciem poprawki nr 11? W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 8 posłów, przeciwnych było 2 posłów, 9 posłów wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawka uzyskała poparcie połączonych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PoselJerzyMadej">Poprawka nr 12 dotyczy art. 18, w którym w ust. 2 wyrazy "6-miesięcznej" proponuje się zastąpić wyrazami "4-miesięcznej".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoslankaMariaStolzman">Na ten temat była długa dyskusja zarówno w Sejmie. jak i w Senacie. Jest to kwestia tego, czy zbiornik na nawozy płynne ma mieć pojemność 6-miesięcznej czy 4-miesięcznej produkcji tego nawozu. Senat proponuje pojemność 4-miesięcznej produkcji. Jest to do przegłosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselJerzyMadej">Czy są uwagi do tej poprawki? Nie ma. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PoselJerzyMadej">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 12? W głosowaniu 18 posłów opowiedziało się za, 1 poseł był przeciwny, 3 posłów wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawka uzyskała poparcie połączonych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PoselJerzyMadej">Poprawka nr 13 składa się z dwóch części. Zgodnie z poprawką nr 13 lit. a/ Senat proponuje w art. 21 ust. 1 wyrazy "bez spełnienia warunków określonych" zastąpić wyrazami "niezgodnie z warunkami określonymi".</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#PoselJerzyMadej">W poprawce 13 lit. b/ w art. 21 ust. 2 Senat proponuje wyrazy "dokonane niezgodnie z" zastąpić wyrazami "niezgodnie z warunkami określonymi w".</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#PoselJerzyMadej">W obu przypadkach są to poprawki językowe i proponuję przegłosować je łącznie. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-51.5" who="#PoselJerzyMadej">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 13 lit. a/ i b/? W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 24 posłów, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się. Stwierdzam, że poprawka nr 13 lit. a/ i b/ uzyskała poparcie połączonych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-51.6" who="#PoselJerzyMadej">Przechodzimy do poprawki nr 14 lit. a/, zgodnie z którą w art. 23 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "Wojewódzki inspektor skupu i przetwórstwa artykułów rolnych przekazuje właściwemu urzędowi skarbowemu decyzję, o której mowa w art. 21 ust. 2, która stała się ostateczna".</u>
          <u xml:id="u-51.7" who="#PoselJerzyMadej">W wersji sejmowej nie ma mowy o decyzji ostatecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoslankaMariaStolzman">Sejm w art. 23 ust. 1 przyjął, że: "Wojewódzki inspektor skupu i przetwórstwa artykułów rolnych przekazuje kopię decyzji, o której mowa w art. 21 ust. 2, właściwemu urzędowi skarbowemu". Natomiast Senat proponuje brzmienie: "Wojewódzki inspektor skupu i przetwórstwa artykułów rolnych przekazuje właściwemu urzędowi skarbowemu decyzję, o której mowa w art. 21 ust. 2, która stała się ostateczna".</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PoslankaMariaStolzman">Uważam, że z poprawką tą można się zgodzić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselJerzyMadej">Czy są uwagi w związku z tą poprawką? Nie ma. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PoselJerzyMadej">Kto jest za poparciem poprawki nr 14 lit. a/? W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 21 posłów, nikt nie był przeciwny, 1 poseł wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że poprawka uzyskała poparcie połączonych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#PoselJerzyMadej">Poprawka nr 14 lit. b/ ma charakter legislacyjny. W art. 23 ust. 2 wyrazy "art. 21 ust. 2" proponuje się zastąpić wyrazami "ust. 1".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoslankaMariaStolzman">Jest to korekta pomyłki, która znalazła się w druku sejmowym. Trudno powiedzieć, skąd ona się wzięła. Senat ma rację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselJerzyMadej">Pani posłanko, to nie jest pomyłka. To nie jest art. 21 ust. 1, tylko ust. 1 art. 23. Proszę o wypowiedź przedstawicielkę Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Jak czyta się w przedłożeniu sejmowym. jest to powołanie na decyzję, a chodzi o to, żeby było powołanie na opłatę sankcyjną. Jest to poprawka merytoryczno-legislacyjna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselJerzyMadej">Czy są uwagi do poprawki nr 14 lit. b/? Nie ma. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PoselJerzyMadej">Kto jest za przyjęciem tej poprawki? W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 22 posłów, nikt nie był przeciwny, 1 poseł wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że poprawka uzyskała poparcie połączonych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#PoselJerzyMadej">Poprawka nr 15 dotyczy art. 24. Senat proponuje, żeby w ust. 1 pkt 2 otrzymał brzmienie: "na opakowaniu nawozu lub etykiecie, a w przypadku nawozów luzem - w dokumentach towarzyszących, nie zamieszcza w widocznym miejscu sporządzonych w języku polskim, w sposób zapewniający trwałość i czytelność, informacji dotyczących identyfikacji nawozu, jego masy lub objętości, instrukcji stosowania i przechowywania, okresu przydatności do stosowania oraz nie włącza w system zamknięcia opakowań etykiet dołączonych do nawozu".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoslankaMariaStolzman">Jest to poprawka redakcyjna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Według mnie jest to poprawka językowa. Zmienia się jedynie szyk wyrazów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselJerzyMadej">Czy są uwagi do poprawki nr 15? Nie ma. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PoselJerzyMadej">Kto jest za poparciem poprawki nr 15? W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 24 posłów, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się. Stwierdzam, że poprawka została jednogłośnie poparta przez posłów.</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#PoselJerzyMadej">Przechodzimy do poprawki nr 16, zgodnie z którą w art. 27 wyrazy "pkt 6" proponuje się zastąpić wyrazami "pkt 8" oraz w brzmieniu dodanego punktu cyfrę "6" proponuje się zastąpić cyfrą "8".</u>
          <u xml:id="u-60.3" who="#PoselJerzyMadej">Rozumiem, że jest to poprawka legislacyjna, którą możemy przyjąć. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-60.4" who="#PoselJerzyMadej">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 16? W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 23 posłów, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-60.5" who="#PoselJerzyMadej">Stwierdzam, że poprawka uzyskała jednogłośne poparcie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-60.6" who="#PoselJerzyMadej">Zgodnie z poprawką nr 17 w art. 29 ust. 3 proponuje się wyrazy "uprawomocnienia się tej decyzji" zastąpić wyrazami "w którym decyzja o odmowie wydania zezwolenia stała się ostateczna". Jest to poprawka redakcyjno-legislacyjna. Czy są uwagi do tej poprawki? Nie ma. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-60.7" who="#PoselJerzyMadej">Kto jest za poparciem poprawki nr 17? W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 23 posłów, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się. Stwierdzam, że połączone Komisje jednogłośnie przyjęły tę poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-60.8" who="#PoselJerzyMadej">W ten sposób zakończyliśmy procedowanie nad 17 poprawkami Senatu do ustawy o nawozach i nawożeniu.</u>
          <u xml:id="u-60.9" who="#PoselJerzyMadej">Jest propozycja, żeby dla ułatwienia pracy na posiedzeniu plenarnym, poprawki o charakterze porządkowym, redakcyjnym przyjąć w jednym bloku. Uzgodnimy to z Biurem Legislacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-60.10" who="#PoselJerzyMadej">Do tej pory sprawozdawcą była posłanka Maria Stolzman. Czy są inne propozycje? Nie ma. Stwierdzam, że pani posłanka nadal pełni funkcję sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-60.11" who="#PoselJerzyMadej">Dla Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, proponujemy 4-dniowy termin odniesienia się do poprawek, żebyśmy na następnym posiedzeniu Sejmu mogli przystąpić do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-60.12" who="#PoselJerzyMadej">Dziękuję wszystkim za udział w obradach, zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>