text_structure.xml 76.5 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanRokita">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanRokita">Porządek obrad jest państwu znany. Czy ktoś ma uwagi w sprawie porządku obrad? Nie ma uwag. Porządek został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJanRokita">W czasie obrad będziemy posługiwać się dokumentem zatytułowanym: ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. w sprawie wejścia w życie ustaw: o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie. Wyrazy "ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym" napisane są wytłuszczonym drukiem. Jest to wersja projektu, która została poprawiona przez rząd. Chciałbym, żeby wszyscy mieli przed sobą ten dokument.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselJanRokita">Poproszę pana ministra, aby kolejno zreferował wszystkie odwołania zawarte w artykułach. Następnie zapoznamy się z uwagami Biura Legislacyjnego. Później będziemy przyjmować kolejne przepisy. Czy jest zgoda na taki sposób procedowania? Tak.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselJanRokita">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Art. 1 dotyczy ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 1999 r. z wyjątkiem artykułów, które zostały wy-mienione.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Pierwszym z tych wyjątków jest art. 2 ust. 5, który mówi, że minister właściwy do spraw administracji określa wzorcowy statut powiatu. Mamy zamiar, żeby statut powiatu był określony wcześniej. Po kolei przedstawię państwu wszystkie wyjątki zapisane w art. 1 ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Art. 5 mówi o tym, że powiat może zawierać porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych i w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Art. 6 ust. 1 mówi, że powiat w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">W art. 8 ust. 2 jest mowa o tym, że organami powiatu są rada i zarząd powiatu.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">W art. 9 ust. 1 napisano, że rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym po-wiatu, z zastrzeżeniem przepisów o referendum powiatowym.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Następnym wyjątkiem jest art. 12 pkt. 1-3. W tym przepisie jest mowa o tym, iż do wyłącznej właściwości powiatu należy stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu. Jest także mowa o wyborze i odwołaniu zarządu, o powoływaniu i odwoływaniu na wniosek starosty sekretarza powiatu i skarbnika, który jest jednocześnie głównym księgowym.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Art. 13 ust. 1 mówi o tym, że uchwały rady i zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">W art. 14 ust. 1-3 mówią, że rada powiatu wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczących, że radny wchodzący w skład zarządu nie może pełnić funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego, a wyłącznym zadaniem przewodniczącego jest organizowanie pracy rady.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">W art. 15 ust. 1-3 mówią, że rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego, że na wniosek przynajmniej 1/4 składu przewodniczący zobowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni, a po upływie tego terminu sesję zwołuje starosta, w ciągu 14 dni od złożenia wniosku.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">W art. 16 ust. 1 i 2 mówią, że rada powiatu kontroluje działalność zarządu oraz jednostek organizacyjnych, a także o tym, kto wchodzi w skład komisji rewizyjnej.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">W art. 17 ust. 1 i 2 jest mowa o tym, że rada może powoływać stałe i doraźne komisje oraz że te komisje podlegają radzie powiatu.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Art. 18 mówi, że radni mogą tworzyć kluby radnych.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Art. 19 mówi, że organizację wewnętrzną oraz tryb pracy rady i komisji powołanych przez radę określa statut.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Art. 20 mówi o ślubowaniu - jaka jest treść ślubowania, co oznacza odmowa złożenia ślubowania i co dzieje się z radnym, który jest nieobecny.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">W art. 21 ust. 1-3 i 6-8 mówią, że radny nie jest związany instrukcjami wyborców, że radny jest obowiązany brać udział w pracach organów rady, że radny korzysta z ochrony prawnej, nie może brać udziału w głosowaniu, jeśli dotyczy ono jego interesu prawnego, a także że mandatu nie można łączyć z mandatem radnego gminy i radnego województwa.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">W art. 22 jest mowa o pracodawcy, który jest zobowiązany zwolnić radnego. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Art. 23 mówi o tym, że z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w starostwie powiatowym powiatu, w którym radny uzyskał mandat. Dotyczy to również kierownika powiatowej jednostki organizacyjnej, nie dotyczy jednak radnych wybranych do zarządu. Nawiązanie przez radnego stosunku pracy jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Art. 26 mówi o zarządzie, że zarząd jest organem wykonawczym, kto wchodzi w jego skład, z jakimi funkcjami nie można łączyć członkostwa w zarządzie oraz że do zarządu i członków zarządu stosuje się art. 21 ust. 6 i 7.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">W art. 27 ust. 1 i 2 mówi się o tym, że rada powiatu wybiera starostę oraz na jego wniosek pozostałych członków zarządu, a także o tym, że członkowie zarządu powiatu mogą być wybierani spoza składu rady.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Art. 32 ust. 1 mówi, że zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami. Art. 32 ust. 2 pkt. 1, 2 i 5 mówią, że do zadań zarządu należy przygotowanie projektów uchwał, wykonywanie uchwał i zatrudnianie oraz zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych powiatu. Art. 32 ust. 3 i 4 mówią, że w realizacji zadań zarząd podlega radzie, a jego organizację określa statut powiatu.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">W art. 35 ust. 1 i ust. 3 pkt 1 mówią o tym, że organizację i zasady funkcjonowania określa regulamin, a starosta, sprawując zwierzchnictwo w stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży, powołuje i odwołuje kierownika tych jednostek w uzgodnieniu z wojewodą.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Art. 36 ust. 1 mówi o tym, że organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych określają regulaminy.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Art. 37 mówi o tym, że rada powiatu powołuje i odwołuje sekretarza powiatu oraz skarbnika, a także że sekretarz i skarbnik uczestniczą w pracach zarządu.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">W art. 40 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 jest mowa o tym, że rada powiatu stanowi akty prawa miejscowego obowiązującego na obszarze powiatu, a także o sprawach wymagających uregulowania w statucie.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Art. 42 ust. 1 mówi, że akty prawa miejscowego stanowi rada w formie uchwały.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Art. 43 mówi, że akty prawa miejscowego ogłasza się w wojewódzkim dzienniku urzędowym, podpisuje je niezwłocznie po uchwaleniu przewodniczący, dzień wydania dziennika jest dniem ogłoszenia aktu. Akty te wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">W art. 76 ust. 1 i 2 jest mowa o tym, że nadzór nad działalnością powiatu sprawuje prezes Rady Ministrów oraz wojewoda, a w zakresie spraw finansowych regionalna izba obrachunkowa. Organy nadzoru mogą wkraczać w działalność powiatu tylko w przypadkach określonych ustawami.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Art. 77 mówi, że nadzór nad wykonywaniem zadań sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Art. 78 ust. 1 mówi, że starosta jest zobowiązany do przedłożenia wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni.</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Art. 79 mówi o tym, że uchwała organu sprzeczna z prawem jest nieważna. O nie-ważności orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni. Generalnie cały ten artykuł dotyczy środków nadzoru.</u>
          <u xml:id="u-2.31" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Art. 92 ust. 1 mówi, że funkcje organów powiatów w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i zarząd miasta.</u>
          <u xml:id="u-2.32" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Wszystkie artykuły, które przed chwilą wymieniłem, wejdą w życie w dniu pierwszych wyborów do rad powiatów i sejmików województw, o których mowa w art. 204 ust. 3 ustawy Ordynacja wyborcza do organów stanowiących samorządu terytorialnego. Niestety, jest to złe odwołanie, jeśli chodzi o artykuł i nazwę ustawy. Mam nadzieję, że dobrą nazwę będziemy znali już jutro.</u>
          <u xml:id="u-2.33" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJozefPloskonka">Czy od razu mam omówić ust. 2 art. 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanRokita">Proponuję, żebyśmy najpierw rozpatrzyli ust. 1. Czy są uwagi do ust. 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Wydaje mi się, że lepiej będzie rozpatrywać te artykuły równolegle z odpowiednimi artykułami do ustawy o samorządzie województwa. Te zapisy muszą być koherentne. Od razu będziemy mogli prześledzić, czy przyjęto takie same rozwiązania w obu ustawach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanRokita">W takim razie proszę o omówienie art. 2 ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 2 ust. 1 mówi o ustawie o samorządzie województwa, która wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r. także z pewnymi wyjątkami. W dalszej części przepisu mamy wymienione kolejno artykuły wchodzące w życie w innym terminie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Wymieniony tu art. 2 ust. 1 mówi o tym, że organy samorządu działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 7 mówi, że ustrój województwa jako jednostki określa statut województwa. Statut i jego zmiany podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 8 mówi o zawieraniu porozumień.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 9 dotyczy stanowienia aktów prawa miejscowego.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 15 mówi, że organami jest sejmik i zarząd.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 16 ust. 1 mówi, że sejmik jest organem stanowiącym i kontrolnym w województwie.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 18 pkt 1 lit. a/ mówi o właściwości sejmiku oraz że do wyłącznej właściwości sejmiku należy stanowienie statutu województwa. W tym samym artykule mamy jeszcze pkt 15, który mówi o wyborze i odwoływaniu zarządu województwa. Pkt 17 mówi o powoływaniu i odwoływaniu skarbnika województwa. Pkt 20 mówi o podejmowaniu uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami i statutem województwa. Pkt 21 dotyczy uchwalania przepisów mówiących o organizacji wewnętrznych oraz trybu pracy organów.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">W art. 19 ust. 1 i 2 jest mowa o tym, że uchwały zapadają zwykłą większością głosów oraz co dzieje się w przypadku równej liczby głosów.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 20 mówi o wyborze przewodniczącego i wiceprzewodniczących, o zadaniach przewodniczącego i o tym, że przewodniczący i jego zastępcy nie mogą wchodzić w skład zarządu województwa.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">W art. 21 ust. 1 i 2 jest mowa o sesjach sejmiku, które są zwoływane przez prze-wodniczącego co najmniej raz na kwartał. Przewodniczący jest zobowiązany do zwołania sesji w ciągu 7 dni - identycznie jak w powiecie.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 22 dotyczy ślubowania.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 23 mówi o tym, że radny nie jest związany instrukcjami wyborców i jest zobowiązany brać udział w pracach rady.</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">W art. 24 ust. 1 i 2 jest mowa o tym, że radny nie może wchodzić w stosunki cywilnoprawne w sprawach majątkowych z województwem oraz nie może brać udziału w głosowaniach w sprawach dotyczących jego interesu prawnego.</u>
          <u xml:id="u-6.14" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 27 mówi o pracodawcy, który jest zobowiązany do zwalniania radnego oraz o rozwiązywaniu z radnym stosunku pracy.</u>
          <u xml:id="u-6.15" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 28 dotyczy możliwości powoływania stałych i doraźnych komisji. Statut województwa określa działania tych komisji.</u>
          <u xml:id="u-6.16" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 29 mówi o tym, że radni mogą tworzyć kluby radnych.</u>
          <u xml:id="u-6.17" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">W art. 30 ust. 1 i 2 jest mowa o tym, że sejmik kontroluje działalność zarządu oraz o tym, kto wchodzi w skład komisji rewizyjnej.</u>
          <u xml:id="u-6.18" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 31 mówi o zarządzie województwa, jego składzie, członkostwie i o uchwałach zarządu.</u>
          <u xml:id="u-6.19" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 32 mówi o wyborze marszałka województwa i pozostałych członków zarządu województwa.</u>
          <u xml:id="u-6.20" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">W art. 41 ust. 2 pkt. 1, 6 i 7 mówią, że do zadań zarządu województwa należy wykonywanie uchwał sejmiku, kierowanie, koordynowanie i kontrolowanie działalności wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych oraz uchwalanie regulaminu orga-nizacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-6.21" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 43 ust. 1 mówi o tym, że marszałek województwa organizuje pracę zarządu i urzędu marszałkowskiego oraz kieruje bieżącymi sprawami województwa.</u>
          <u xml:id="u-6.22" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 44 mówi o powoływaniu i odwoływaniu skarbnika oraz o tym, że uczestniczy on w pracach i obradach zarządu.</u>
          <u xml:id="u-6.23" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 78 dotyczy nadzoru. Nadzoru dotyczą także art.art. 79, 80 i 81.</u>
          <u xml:id="u-6.24" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 82 mówi o nieważności uchwał, które są sprzeczne z prawem, czyli także o nadzorze, tak samo jak art. 83.</u>
          <u xml:id="u-6.25" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">W art. 89 ust. 1, 2 i 4 mówią o aktach prawa miejscowego.</u>
          <u xml:id="u-6.26" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Te wszystkie artykuły wejdą w życie w innym terminie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanRokita">Proszę o uwagi Biura Legislacyjnego do art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Mówiłam już o tym, że powinniśmy rozpatrywać łącznie odpowiednie artykuły w obu ustawach. Mam generalną uwagę, która będzie wymagała przemyślenia. Chodzi mi o to, w jakim dniu powinny wejść w życie te ustawy. Czy powinien być to dzień wyborów? Wydaje mi się to bardzo wątpliwe. Chciałabym liczyć na pomoc posłów, którzy uczestniczyli w pracach nad ordynacją wyborczą. Wydaje mi się, że z dniem wejścia w życie tych przepisów przygotowujących ustrojowo instytucje powiatu i samorządu województwa, powinien być dzień ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów do rad.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanRokita">Kto z państwa jest kompetentny w sprawie ustawy Ordynacja wyborcza? Kto z państwa brał udział w pracach podkomisji? Nikt z obecnych. W takim razie będzie to wymagało sprawdzenia.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselJanRokita">Jeżeli pierwsze czynności związane z funkcjonowaniem samorządu powiatowego i wojewódzkiego następują po ogłoszeniu zbiorczych wyników, trzeba wprowadzić ogłoszenie zbiorczych wyników. Nie wiem, czy takie rozwiązanie znalazło się w ordynacji wyborczej. Musimy to sprawdzić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Przecież wyniki muszą być w jakiś sposób ogłoszone. Jakiś organ musi to zrobić. Kwestią jest tylko, czy robi to Państwowa Komisja Wyborcza dla wszystkich powiatów i województw...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJanRokita">Czy nie moglibyśmy wezwać jakiegoś posła z tekstem tej ustawy, aby przez chwilę był naszym ekspertem?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselJanRokita">Zanim ktoś nam tę sprawę wyjaśni, rozpatrzmy wyłączone artykuły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Art. 2 ust. 5 w ustawie powiatowej, mówiący o wzorcowym statucie, jest koherentny z art. 7 ustawy wojewódzkiej.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję, żeby Komisja kolejno przyjmowała te artykuły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanRokita">Nie sądzę, żebyśmy powinni pracować aż tak szczegółowo. Proponuję, żebyśmy pracowali inaczej. Najpierw powie pani, czy ma pani jakieś zastrzeżenia do artykułów, które zostały wymienione. Następnie powie pani, czy brakuje tu jakiś artykułów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W tej chwili odnosić się będę do ustawy o samorządzie powiatowym. Chciałabym sprawdzić art. 14.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanRokita">Zapisano tu art. 14 ust. 1-3. Nie ma odwołania i nie ma rezygnacji. Jest to dobrze zapisane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Wydaje mi się, że art. 15 powinien być uzupełniony o ust. 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJanRokita">Koniecznie. Ust. 5 mówi, że pierwszą sesję nowo wybranej rady do czasu wyboru przewodniczącego prowadzi najstarszy wiekiem radny. Panie ministrze, macie złych prawników. Zgubiliście ust. 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Myślę, że tak musi być.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJanRokita">Zapisujemy w ustawie powiatowej art. 15 ust. 1-3 i 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Art. 21 został uzupełniony o ust. 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJanRokita">Proszę zwrócić uwagę na art. 21 ust. 4 i art. 27 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym i na art. 24 ust. 3 ustawy o samorządzie wojewódzkim. Rozumiem, że rząd przyjął zasadę, iż wszystkie przepisy antykorupcyjne zakazujące podwójnego zatrudnienia itd., dotyczą radnych na wszystkich szczeblach od dnia wyboru. Jednak nie będą oni dostawać żadnej diety. Dietę otrzymają dopiero po 1 stycznia. Jeśli tak, będą trochę biedni, gdyż będą ich obowiązywać zakazy zatrudnienia i inne przepisy antykorupcyjne. Czy rząd przewiduje dla radnych zasiłki?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselJanRokita">Art. 27 ust. 3 mówi, że z członkami zarządu, o których mowa w ust. 2, nawiązuje się stosunek pracy. Zgodnie z projektem rządowym ten przepis nie wejdzie w życie przed 1 stycznia 1999 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Przyjęliśmy zasadę, że przez te 2 lub 3 miesiące zarząd będzie pracował społecznie. Jeśli rada będzie rozsądna, podejmie uchwałę o przyznaniu pieniędzy, które zarząd będzie mógł otrzymać po 1 stycznia 1999 r. Jest to związane z tym, że do 1 stycznia 1999 r. nie ma budżetu.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Mieliśmy następujący wybór. Można było wszystko rozpocząć od 1 stycznia 1999 r. Wtedy w ciągu 2 tygodni zostanie wybrany zarząd, z którym będzie można podpisać umowy o stosunku pracy. Można było także założyć, że znajdą się ludzie, którzy będą pracować społecznie po kilka godzin dziennie. Nie ma innej możliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselJanRokita">Kiedy nie był pan jeszcze ministrem, Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych złożyła dezyderat do ministra spraw wewnętrznych i administracji pytając, czy w związku z przewidywanym powołaniem iluś radnych we wrześniu, rząd przewidział w ustawie budżetowej pieniądze na diety dla radnych i na urządzenie urzędów. Komisja pytała także, jakie to są kwoty. Ten dezyderat składaliśmy dwukrotnie, ponieważ rząd nie chciał wyraźnie odpowiedzieć na to pytanie. Za drugim razem rząd odpowiedział, żebyśmy się nie martwili, że rząd ma pieniądze, ale nie pokaże nam tego, gdyż są to rezerwy socjalne. Mam tę odpowiedź na piśmie. Mogę ją panu pokazać.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselJanRokita">W tej chwili poprosilibyśmy pana ministra o ujawnienie, gdzie są te pieniądze. Ich istnienie zostało potwierdzone w piśmie podpisanym przez ministra spraw wewnętrznych i administracji na jesieni ub.r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Rozumiem, że miały to być pieniądze na diety i wynagrodzenia. Diety byłyby wypłacane z budżetu państwa. Wynagrodzenia przewodniczącego i starosty byłyby także wypłacane przez te 3 miesiące. Przyznaję się do niewiedzy w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselFranciszkaCegielska">Jeszcze jednym elementem jest obsługa. Nie wszędzie istnieją urzędy rejonowe, które będą mogły zapewnić obsługę rady powiatu i zarządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanRokita">Kto będzie płacić urzędnikom? Rząd zakłada, że zarząd i radni nie będą brali pieniędzy. Jednak mogą oni zatrudniać kierowników, tworzyć urzędy. Te przepisy wchodzą w życie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Chcę zwrócić uwagę na art. 1 ust. 4, który mówi, że akty powołania, o których mowa w art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym, wchodzą w życie 1 stycznia 1999 r. Inaczej mówiąc, może odbywać się praca nad stanowieniem różnego rodzaju dokumentów o charakterze jednostronnym lub dwustronnym. Może być wykonana pełna praca, jeśli chodzi o akty powołania. Natomiast prawnie wejdą one w życie dopiero z dniem 1 stycznia 1999 r. Dopiero od momentu, gdy prawnie zaistnieje pierwszy budżet powiatu, na podstawie aktów powołania, będzie można z dniem 2 stycznia 1999 r. podpisać umowę o pracę.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Gdybyśmy od 2 stycznia 1999 r. zaczęli rozmowy na temat aktów powołania i innych umów, minęłyby 2 miesiące, zanim zostałyby one zawarte. W tym okresie istniałby kompletny paraliż kompetencyjny. Żaden urząd nie działałby. Zakładamy, że urzędy rejonowe będą działały do 31 grudnia 1998 r. Do tego czasu załatwione będą wszystkie sprawy formalne związane z zorganizowaniem urzędu powiatowego, z przygotowaniem aktów powołania i regulaminów, oddania i przejęcia kompetencji, budynków itp. Będzie to robił starosta, który jest organem po stronie samorządowej, a z drugiej strony pełnomocnik ds. utworzenia powiatu lub województwa. Ta sprawa nie jest jeszcze do końca uregulowana.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">To wszystko będzie załatwione do 31 grudnia 1998 r., a od 1 stycznia 1999 r. wejdzie w życie na podstawie tej ustawy. Od tego momentu wszyscy będą mogli domagać się także pieniędzy. Taka jest logika. Przyjęcie innego rozwiązania spowoduje, że pierwsze sesje rady odbywałyby się w pierwszych tygodniach stycznia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselStanislawKracik">Z tego, co usłyszałem, podejrzewam, że nie potrzeba szukać żadnych pieniędzy, bo nikomu nic nie będzie się należało. Może w takim razie warto by było rozważyć, czy przepisy dotyczące ograniczeń w sprawach zatrudnienia nie powinny być uruchomione z dniem 1 stycznia 1999 r. Wtedy sprawa jest prosta. Każdy będzie mógł jakoś przeżyć. Przecież są tacy radni, którzy mają rodziny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselFranciszkaCegielska">Chciałabym zapytać, czy istnieje chociaż jeden powiat, którego siedziba będzie w miejscowości, w której nie ma urzędu rejonowego? Jeżeli tak, to w takim powiecie nie zorganizujemy niczego. Nie będzie ani środków, ani możliwości zatrudnienia ludzi, którzy będą urzędnikami pracującymi nad tymi wszystkimi aktami.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselFranciszkaCegielska">Rada zbierze się, przegłosuje uchwałę i pójdzie do domu. Jednak ktoś będzie musiał przygotować przepisy, opracować je. Będzie musiała ruszyć cała machina urzędnicza, która nie lubi pracować za darmo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJanRokita">Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPlaskonka">Są dwie możliwości. Możemy się zgodzić z tym, że ust. 6 będzie wchodził w życie dopiero od 1 stycznia 1999 r. Jednak muszę powiedzieć, że spółki powiatowe i inne jednostki powiatowe jeszcze nie istnieją.  Powstaną one dopiero od 1 stycznia 1999 r. Musielibyśmy dokładnie sprawdzić, czego ten zakaz mógłby ewentualnie dotyczyć. Sądzę, że nie ma przeciwwskazań, żeby ust. 6 wszedł w życie od 1 stycznia 1999 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Jest to art. 21 ust. 6, który odwołuje się wprost do przepisów wymienionych w ustawie o samorządzie terytorialnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPlaskonka">Zwracam uwagę, że nie będzie jeszcze spółek prawa handlowego powiatu. Radni powiatowi mają zakaz pracy w powiecie.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PodsekretarzstanuJozefPlaskonka">Pani poseł Cegielska zgłosiła bardzo słuszną uwagę. Będzie to największy problem. Cieszę się, że mogłem się dowiedzieć o istnieniu pewnych dokumentów. Myślę, że ten problem będzie można rozwiązać przy pomocy dokumentu, o którym mówił pan prze-wodniczący. Mam nadzieję, że dzięki temu uda się wyciągnąć na ten cel pieniądze z budżetu. Będzie to najbardziej drastyczny problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJanRokita">Chce pan wprowadzić w życie z dniem wyborów art. 43 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, który mówi, że marszałek województwa organizuje pracę urzędu marszałkowskiego. Przyznam, że tego nie rozumiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPlaskonka">Jeżeli mówimy o organizacji pracy urzędu marszałkowskiego, możemy przez to rozumieć, szczególnie w pierwszej fazie problemy bardziej intelektualne niż materialne. Marszałek będzie mógł tę pracę organizować w sensie przygotowania statutu, podziału odpowiedzialności itp. Tak jest to rozumiane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselBarbaraImiolczyk">Chciałabym powrócić do kwestii organizacji urzędów powiatowych tam, gdzie nie ma dziś urzędów rejonowych. Rozumiem, że nie będzie to intelektualne i organizacyjne zadanie starosty, ale przede wszystkim osób odpowiedzialnych za wdrożenie reformy, czyli administracji państwowej. Rozumiem, że pieniądze na ten cel muszą się znaleźć nie w budżecie starostwa, bo go nie będzie, ale u pełnomocnika rządu ds. wdrożenia reformy.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselBarbaraImiolczyk">W związku z tym nie widzę kolizji między przepisami, które proponujemy w ustawie wprowadzającej, a koniecznością uruchomienia starostw tam, gdzie nie ma urzędów rejonowych. Sądzę, że te przepisy są jak najbardziej odpowiednie, poza koniecznością wprowadzenia przepisów antykorupcyjnych od 1 stycznia 1999 r. Byłoby bardzo niewłaściwe uruchomienie pieniędzy na diety z dniem wyborów, w sytuacji gdy nie istnieją powiaty. Byłoby to najgorsze rozwiązanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselJanRokita">Popatrzmy na sprawę z innych strony. Czy pełnomocnicy, bez względu na to, kim oni będą, będą dysponować budżetem na prowadzenie swojej działalności? Rozumiem, że rząd nie podjął jeszcze decyzji, czy pełnomocnikami ds. organizacji nowych województw i powiatów oraz urzędów marszałkowskich będą wojewodowie, czy ktoś inny. Jeżeli pełnomocnicy będą dysponować środkami, jakie to będą kwoty i skąd będą pochodzić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Na pierwszą część pytania odpowiem w sposób zdecydowany. Pełnomocnicy muszą mieć pieniądze. Jednak w tej chwili nie potrafię odpowiedzieć na drugą część pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselJanRokita">Czy są jeszcze w tej sprawie jakieś pytania? Nie ma zgłoszeń. Wracamy do rozpatrzenia art. 1 ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PoselJanRokita">Na czym stanęliśmy w sprawie przepisów antykorupcyjnych? Co tu się zmienia? W art. 21 pozostaje ust. 1-3 i 7-8. W ten sposób przepisy antykorupcyjne zostaną wprowadzone od 1 stycznia 1999 r. Radny, który nie dostaje diety, będzie mógł pracować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Trzeba tu także wpisać ust. 5. Przecież najpierw musi wejść w życie rozporządzenie o maksymalnej wysokości diet. Zresztą to samo będzie dotyczyło także województwa. W art. 21 powinniśmy zapisać ust. 1-3, ust. 5 i ust. 7-8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselJanRokita">Może należałoby to - dla zwiększenia czytelności - zapisać: art. 21 z wyjątkiem ust. 6. Czy można tak zapisać? Nie. W takim razie w art. 21 zapisujemy ust. 1-3, 5, 7-8. Czy jest na to zgoda? Tak.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PoselJanRokita">Jak ta sprawa będzie wyglądać w ustawie o samorządzie województwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Odpowiednikiem art. 21 są w ustawie o samorządzie województwa art. 23 i art. 24.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselJanRokita">Najbardziej istotny jest art. 24 ust. 4, który mówi, że stosuje się przepisy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Ten przepis nie może obowiązywać wcześniej. Należy tu zapisać art. 24 ust. 1, 2 i 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselJanRokita">Do art. 24 dodajemy ust. 5. Czy są jeszcze jakieś wątpliwości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W ustawie o samorządzie powiatowym brakuje odpowiednika art. 43 z ustawy wojewódzkiej. Rozumiem, że zrobiono to celowo, gdyż konstrukcja obu ustaw jest nieco inna. Odpowiednikiem art. 43 jest art. 34 w ustawie o samorządzie powiatowym. W tym przepisie jest mowa o organizowaniu pracy zarządu.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W propozycji rządowej do ustawy o samorządzie powiatowym zapisano art. 35 ust. 1, który mówi, że organizację i zasady funkcjonowania starostwa powiatowego określa regulamin organizacyjny. Nie ma jednak przepisu, który mówiłby o tym, że starosta organizuje - chociażby w sferze intelektualnej - swój urząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselJanRokita">Czy pan minister może uzasadnić, dlaczego marszałek ma organizować urząd marszałkowski w sferze intelektualnej, a starosta nie ma takiej możliwości, w odniesieniu do urzędu starosty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Proponuję, żeby do art. 1 ust. 1 dodać zapis "art. 34 ust. 1".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselJanRokita">W art. 1 ust. 1 dodajemy po wyrazach "art. 32 ust. 1, ust. 2 pkt 1, 2 i 5, ust. 3 i 4" dodajemy wyrazy "art. 34 ust. 1".</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PoselJanRokita">Proszę o dalsze uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W ustawie o samorządzie powiatowym bra-kuje także art. 82, który jest odpowiednikiem art. 83 w ustawie o samorządzie wojewódzkim zapisanego w art. 2 ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Z tego przepisu wynika, że nie stwierdza się nieważności - w przypadku powiatu - po upływie 1 roku. Natomiast w przypadku województwa po 30 dniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W takim razie wycofuję tę uwagę.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W obu ustawach brakuje przepisów zawartych w art. 39 ustawy o samorządzie po-wiatowym i art. 46 ust. 4 ustawy o samorządzie wojewódzkim stanowiące o tym, że prezes Rady Ministrów może ustalić instrukcje kancelaryjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselJanRokita">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Proponuję dodanie do art. 1 ust. 1 wyrazów "art. 39", a w art. 2 ust. 1 wyrazów "art. 46 ust. 4".</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 39 będzie dodany po art. 37 w art. 1 ust. 1. Natomiast art. 46 ust. 4 zostanie zapisany po art. 44.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W ustawie o samorządzie powiatowym bra-kuje art. 47 ust. 2, który mówi o tym, że Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi tryb przekazywania przez skarb państwa mienia powiatom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Zgoda. Proponuję, aby w art. 1 ust. 1 po art. 43 zapisać art. 47 ust. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W ustawie o samorządzie województwa odpowiednikiem będzie art. 57, który jednak został inaczej sformułowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselJanRokita">Dlaczego zostało to przygotowane w tak amatorski sposób?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Nie znajduję na to usprawiedliwienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Należałoby się jeszcze zastanowić, czy w krótkim czasie między ogłoszeniem zbiorczych wyników wyborów a 1 stycznia 1999 r., starosta i odpowiednio marszałek województwa nie będą musieli wydawać decyzji indywidualnych. Ten problem jest dzisiaj dość trudno przewidzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselJanRokita">Nadal będą istniały uprawomocnione organy, takie jak np. szef urzędu rejonowego, wojewoda, szefowie administracji niezespolonych, które w dalszym ciągu będą wydawały decyzje administracyjne. Nie możemy tego zrobić. Czy ktoś z państwa ma w tej sprawie inne zdanie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PoselJanRokita">Chciałbym zapytać pana ministra o art. 92 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym. Ten przepis mówi, że nazwy i skład rad miast na prawach powiatu określone są przez ustawę o samorządzie gmin. Jeśli ten przepis nie wejdzie w życie, do 1 stycznia 1999 r. nazwa rady miasta Krakowa zmieni się na starostwo krakowskie, a po 1 stycznia ponownie zmieni się na radę miasta. Czy jest to pomyłka?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Zgadzam się. Wpisaliśmy tu art. 92 ust. 1, a powinien być art. 92 ust. 1 i 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselJanRokita">Uzupełniamy art. 1 ust. 1 o art. 92 ust. 3.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PoselJanRokita">Czy są jeszcze inne uwagi do art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselMarianBlecharczyk">Chciałbym zapytać pana ministra czy brak art. 47 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym w art. 1 ust. 1 i odpowiedniego artykułu w ustawie o samorządzie województwa, które dotyczą przekazania majątku, nie był spowodowany tym, że rodzi to skutki finansowe. Jeśli starosta przejmie przed 1 stycznia 1999 r. nieruchomość, będzie musiał za nią płacić.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PoselMarianBlecharczyk">Wracamy do punktu wyjścia. W uzasadnieniu do ustawy napisano, że nie przewidziano wcześniejszego wejścia w życie przepisów rodzących bezpośrednie konsekwencje finansowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselJanRokita">W ust. 2 jest mowa o rozporządzeniu Rady Ministrów, która ma określać tryb przekazania. Nie dochodzi tu do przekazania nieruchomości. Chodzi tylko o przygotowanie i wydanie aktów prawnych. Dopiero na podstawie tych aktów prawnych dojdzie do przekazania majątku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselBarbaraImiolczyk">Który artykuł jest odpowiedni dla art. 47 ust. 2 w ustawie o samorządzie województwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W ustawie o samorządzie województwa jest to zapisane inaczej. Nie ma tu delegacji. Odpowiedni będzie art. 51, chociaż można powiedzieć, że nie ma tu odpowiednika. Wszystko odbywa się na mocy ustawy, bez odwołania się do rozporządzenia, które określa sposób przekazania mienia. Jest tu inna procedura.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselJanRokita">W tej sprawie potrzebna jest decyzja wojewody. Przepis o decyzji podjętej na mocy art. 49 nie wchodzi w życie wcześniej. W związku z tym decyzje wojewody o przekazaniu majątku województwu będą mogły być wydawane dopiero po 1 stycznia 1999 r. Jest to dobrze.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PoselJanRokita">Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#PoselJanRokita">Mamy jeszcze problem dotyczący dnia wejścia w życie ustawy. Czy mamy już ekspertów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoselBarbaraImiolczyk">Zastanawiam się, czy w art. 2 ust. 1 nie powinniśmy zapisać także art. 41 ust. 3 ustawy o samorządzie województwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Nie rozpatrzyliśmy jeszcze art. 2 ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PoselBarbaraImiolczyk">Miałam wrażenie, że zakończyliśmy rozpatrywanie tego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PoselJanRokita">Już dwukrotnie pytałem, czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 1 ust. 1 lub do art. 2 ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W takim razie powiem, że w art. 2 ust. 1, odnoszącym się do ustawy o samorządzie województwa brakuje art. 25, który jest odpowiednikiem art. 23 ustawy o samorządzie powiatowym. Ten przepis mówi o niemożności nawiązania z radnym stosunku pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PoselJanRokita">Dlaczego ten zakaz występuje przy ustawie o samorządzie powiatowym, a nie ma go w ustawie o samorządzie województwa? Chodzi tu o zakaz nawiązywania stosunku pracy w urzędzie. Rząd zaproponował, żeby ten zakaz obowiązywał w powiecie od razu, a w województwie od 1 stycznia 1999 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Zgadzamy się na dodanie tego przepisu. Powinno to być zrobione jednakowo w obu ustawach. Proponuję dodać do art. 2 ust. 1 zapis dotyczący art. 25. Zwracam jednak uwagę, że przed 1 stycznia 1999 r. nie będzie w sensie prawnym urzędu marszałkowskiego. W związku z tym ten artykuł nie będzie miał sensu. Podobnie będzie w przypadku starosty.</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Jeśli chcemy, żeby zapisy były symetryczne, lepiej będzie nie wprowadzać wcześniej tego przepisu dla starosty, gdyż w sensie prawnym nie będzie urzędu. Będzie radny, lecz nie będzie starosty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PoselJanRokita">Czy nie ma tu niebezpieczeństwa związanego z powoływaniem w administracji zespolonej? Starosta może przecież dokonać pewnych powołań w urzędzie spośród radnych, które od 1 stycznia 1999 r. staną się nieważne. Spowoduje to kolizję. Czy pan minister ma w tej sprawie pewność?</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#PoselJanRokita">Art. 25 w ustawie o samorządzie województwa mówi o stosunku pracy w urzędzie marszałkowskim, a art. 23 w ustawie o samorządzie powiatowym mówi o stosunku pracy w starostwie. Czy na mocy tych przepisów, które wejdą w życie od razu, może być z kimkolwiek nawiązany stosunek pracy? Moim zdaniem może, choćby ze względu na to, że wchodzi w życie art. 35 ust. 3, który mówi o tym, że starosta powołuje i odwołuje kierowników jednostek po uzgodnieniu z wojewodą. Oznacza to, że starosta zawiera z nimi stosunek pracy tyle, że zgodnie z dalszym przepisem, skutki nawiązania stosunku pracy zaczynają działać od 1 stycznia 1999 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Starosta może powołać, ale dopiero z dniem 1 stycznia 1999 r. Może to zrobić np. w listopadzie. Każde powołanie będzie powodowało skutki od 1 stycznia.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Przepis art. 23 w ustawie o samorządzie powiatowym różni się tym od odpowiedniego przepisu w ustawie o samorządzie województwa, że dotyczy również kierowników powiatowej jednostki organizacyjnej. Dlatego proponuję, żeby nie wprowadzać zmiany i pozostawić art. 23 w ustawie o samorządzie powiatowym, a nie wpisywać art. 25 o samorządzie wojewódzkim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PoselJanRokita">Jest mi przykro, ale te przepisy są identyczne. W art. 23 jest mowa o kierowniku powiatowej jednostki organizacyjnej. W art. 25 ust. 2 jest mowa o kierowniku wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej. Treść tych przepisów jest identyczna. Do 1 stycznia 1999 r. tak samo nie będzie urzędu marszałkowskiego, jak i urzędu starosty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">W związku z tym proponuję, żeby wykreślić art. 23 z art. 1 ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W tym przypadku trzeba będzie dokładnie przejrzeć wszystkie artykuły, które upoważniałyby właściwe organy do powoływania niektórych kierowników służb, inspekcji i straży.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PoselJanRokita">Popatrzmy na sprawę pod kątem zdrowego rozsądku. Czy wcześniejsze wprowadzenie tych przepisów może zaszkodzić? Dla bezpieczeństwa można je wprowadzić wcześniej. Nawet jeśli okażą się do niczego nieprzydatne, nie spowodują żadnych szkód.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PoselBarbaraImiolczyk">Proponuję, żebyśmy pozostawili art. 23 w odniesieniu do ustawy powiatowej i wprowadzili art. 25 ustawy o samorządzie województwa. Art. 25 ust. 1 mówi o zarządzie województwa, art. 25 ust. 2 o kierownikach samorządowych jednostek. Z tymi osobami może być nawiązywany stosunek pracy. Wpisanie art. 25 do art. 2 ust. 1 nikomu nie zaszkodzi. Proponuję pozostawić te dwa artykuły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Zgadzam się z tą propozycją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PoselJanRokita">W art. 2 ust. 1 dodajemy art. 25.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Nie mam więcej uwag do art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PoselJanRokita">Czy ktoś z państwa ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PoselBarbaraImiolczyk">W art. 41 ust. 3 jest mowa o tym, że zasady i tryb działania zarządu województwa określa statut województwa. Może nie jest to konieczne. Chcę jednak zapytać, czy ten przepis nie powinien wcześniej wejść w życie? Mam zapisane, że ten przepis wchodzi w życie od 1 stycznia 1999 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PoselJanRokita">Wcześniej wejdzie w życie art. 41 ust. 2 pkt. 1, 6 i 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Proponuję dopisać ust. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PoselJanRokita">Po art. 41 ust. 2 pkt. 1, 6 i 7 dopisujemy ust. 3. Czy to rozwiązanie jest symetryczne względem ustawy o samorządzie powiatowym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PoselBarbaraImiolczyk">W ustawie o samorządzie województwa art. 16 ust. 3 i 4 mówią o ordynacji wyborczej. Ust. 3 mówi, że w skład sejmiku województwa wchodzą radni wybierani w bezpośrednich wyborach w liczbie określonej w odrębnej ustawie. Zasady i tryb przeprowadzenia wyborów do sejmiku województwa określa odrębna ustawa.</u>
          <u xml:id="u-92.1" who="#PoselBarbaraImiolczyk">Rozumiem, że wprowadzenie ordynacji wyborczej uruchomi także te zapisy, w związku z czym nie jest potrzebne ich zapisanie w art. 2 ust. 1. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W tym przypadku sytuacja jest taka sama, jak przy art. 9 ust. 1 w ustawie o samorządzie powiatowym. Tam także nie uwzględniliśmy tych zasad, gdyż są one zapisane w ordynacji. Wydaje mi się, że są to przepisy dotyczące innych, kolejnych wyborów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PoselJanRokita">Nie ma potrzeby dodania tego przepisu. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie.</u>
          <u xml:id="u-94.1" who="#PoselJanRokita">Czy jest już  ktoś, kto zna ordynację wyborczą? Problem polega na tym, że chcielibyśmy w sposób zgodny z projektem ordynacji wyborczej, nad którą pracuje Komisja, ustalić termin wejścia w życie przepisów ustawy o samorządzie powiatowym i ustawy o samorządzie województwa. Czy mógłby pan przedstawić nam stosowne przepisy ordynacji wyborczej, powiatowej i wojewódzkiej, który określiłby termin, od kiedy te przepisy powinny wejść w życie? Chodzi nam o termin, w którym następuje ostateczne ogłoszenie oficjalnych wyników wyborów. Jak nazywa się ta czynność w nowej ordynacji i gdzie jest umieszczona?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PoselJerzyBarzowski">Art. 183 mówi o tym, że Państwowa Komisja Wyborcza podaje do publicznej wiadomości w formie obwieszczenia zbiorcze wyniki wyborów do rad na obszarze kraju. Dotyczy to wszystkich trzech szczebli, w tym sejmików. Powiedziałbym nawet, że przede wszystkim dotyczy to sejmików.</u>
          <u xml:id="u-95.1" who="#PoselJerzyBarzowski">Moim zdaniem, można mieć inną wątpliwość. Chodzi o to, że nie ma określonej pro-cedury ogłoszenia wyników na szczeblu gmin i powiatów. Mówi się tylko o przekazywaniu protokołów do komisarza wojewódzkiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PoselJanRokita">Dziękuję. Mamy przynajmniej jasność, że ordynacja wyborcza przewiduje zbiorcze ogłoszenie wyników wyborów. Rozumiem, że Biuro Legislacyjne KS odniesie zapisy art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1 do terminu zbiorczego ogłoszenia wyników wyborów, odwołując się do odpowiedniego artykułu ordynacji wyborczej.</u>
          <u xml:id="u-96.1" who="#PoselJanRokita">Przechodzimy do omówienia przepisów zawartych w art. 1 ust. 2, 3, 4 i 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Ust. 2 mówi, że akty prawa miejscowego, w szczególności statut powiatu oraz uchwały rady i zarządu powiatu podjęte przed 1 stycznia 1999 r. wchodzą w życie na zasadach określonych w art. 43 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym, tzn. po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że ustawa lub przepis powiatu stanowi inaczej.</u>
          <u xml:id="u-97.1" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Ust. 3 mówi o tym, że ogłoszenie w wojewódzkim dzienniku urzędowym, o którym mowa w art. 43 ust. 1, może nastąpić nie wcześniej niż 1 stycznia 1999 r.</u>
          <u xml:id="u-97.2" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Ust. 4 mówi, że akty powołania, o których mowa w art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.</u>
          <u xml:id="u-97.3" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Ust. 5 mówi o porozumieniach, które także nie mogą wejść w życie wcześniej niż 1 stycznia 1999 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PoselJanRokita">Czy Biuro Legislacyjne ma do tych przepisów jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Uważam, że należy połączyć ust. 2 z ust. 3, gdyż mają ze sobą związek. Wszystkie akty prawa miejscowego mogą wejść w życie dopiero od 1 stycznia 1999 r. W tej chwili jest to nieczytelne.</u>
          <u xml:id="u-99.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję, żeby w art. 1 ust. 2, po wyrazach "wchodzą w życie" zastąpić dalszą treść wyrazami "nie wcześniej niż z dniem 1 stycznia 1999 r.". Ust. 3 zostałby skreślony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PoselJanRokita">Proszę o opinię rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PoselJanRokita">Czy wyrażają państwo zgodę na połączenie ust. 2 i ust. 3 w art. 1? Przepis mówiłby o tym, że akty prawa miejscowego wchodzą w życie nie wcześniej niż z dniem 1 stycznia 1999 r. Uznajemy, że drugi warunek określony w ust. 2 jest zbędny. Nie ma sprzeciwu. Zmiana została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-102.1" who="#PoselJanRokita">Czy są uwagi do art. 1 ustępy 2-5? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-102.2" who="#PoselJanRokita">Czy są uwagi do art. 2 ustępy 2-5?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Trzeba tu przyjąć takie samo rozwiązanie jak do art. 1. Wymienione w art. 2 ust. 1 przepisy ustawy o samorządzie województwa powinny wejść w życie z dniem ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PoselJanRokita">Rozumiem, że w ust. 1 następuje nowe określenie terminu wejścia w życie wybranych przepisów ustawy o samorządzie województwa. Ust. 2 zostaje połączony z ust. 3 i mówi o tym, że akty prawa miejscowego wchodzą w życie nie wcześniej niż z dniem 1 stycznia 1999 r. Czy Biuro Legislacyjne sprawdziło wszystkie odwołania w tych przepisach? Jeśli nie, proszę je sprawdzić. Biuro Legislacyjne uaktualizuje wszystkie numery przepisów w ustępach 2-5.</u>
          <u xml:id="u-104.1" who="#PoselJanRokita">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 3 mówi krótko o tym, że ustawa o administracji rządowej w województwie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r. Nie przewidujemy wcześniejszego wejścia w życie żadnego z artykułów tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PoselJanRokita">Czy nie powinno być napisane, że ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia, a nie 1 stycznia, jak napisano?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Powinno być: ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#PoselJanRokita">Poprawiamy art. 3. Czy są inne uwagi do tego artykułu? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-108.1" who="#PoselJanRokita">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 4 mówi o biegu terminów. Odwołano się tu do dwóch artykułów. Art. 24 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym mówi, że radny, który przed uzyskaniem mandatu wykonywał pracę w ramach stosunku pracy w starostwie powiatowym lub pełnił funkcję kierownika jednostki organizacyjnej tego powiatu obo-wiązany jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy, przed złożeniem ślubowania.</u>
          <u xml:id="u-109.1" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 29 ust. 1 mówi o tym, że jeżeli rada powiatu nie dokona wyboru zarządu w terminie określonym w art. 27 ust. 1, ulega rozwiązaniu z mocy prawa. Te terminy biegną od 1 stycznia 1999 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Myślę, że jest to słuszne. Jeżeli nie ma diet i pieniędzy, trzeba w pierwszych wyborach przewidzieć inny termin niż zapisany w ustawie ustrojowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#PoselJanRokita">Rozumiem, że wymienione w art. 4 przepisy ustawy o samorządzie województwa dotyczą tych samych spraw.</u>
          <u xml:id="u-111.1" who="#PoselJanRokita">Czy są jakieś uwagi do art. 4?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#PoselBarbaraImiolczyk">Nie mam żadnych uwag. Uważam, że ten zapis jest słuszny. Chcę przypomnieć, że we wczorajszej debacie pastwił się nad tym artykułem poseł prawnik, który straszył nas, że jeśli nie zmienimy sposobu zapisu tego artykułu, będzie się on kwalifikował do zaskarżenia do Trybunału Konstytucyjnego. Chciałabym się upewnić, czy rząd i Biuro Legislacyjne nie zaproponują innego zapisu? Jeśli są państwo pewni, że zapis jest dobry, bardzo się cieszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Nie widzę tu żadnego zagrożenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#PoselMarianBlecharczyk">Mam pytanie w sprawie przepisów antykorupcyjnych. Jeżeli terminy biegną od 1 stycznia 1999 r., a w art. 1 ust. 1 i w art. 2 ust. 1 założyliśmy, że możliwe będzie podjęcie decyzji przez rady powiatów i sejmiki województw w sprawie wyboru starosty i marszałka, rada nie może tego zrobić bez złożenia ślubowania. Czy oznacza to, że część radnych złoży ślubowanie ze świadomością, że wezmą urlop dopiero od 7 stycznia 1999 r.? Czy takie ślubowanie będzie ważne? Nie zrobiliśmy nic z artykułem, które mówi o ślubowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Przepis o ślubowaniu wchodzi w życie z dniem ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#PoselMarianBlecharczyk">Ale przed złożeniem ślubowania należy rozwiązać stosunek pracy. W innym przypadku składając ślubowanie radny będzie kłamał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#PoselJanRokita">Moim zdaniem, pan poseł ma rację. Trzeba tu zapisać, że bieg terminów rozpoczyna się z dniem 1 stycznia 1999 r., a w przypadku art. 24 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym i art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, nie stosuje się obowiązku złożenia stosownej deklaracji przed złożeniem ślubowania. Chodzi o to, żeby deklarację można było złożyć już po złożeniu ślubowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Zwrócę uwagę na to, że w pierwszej radzie powiatu radny nie ma szansy na wykonywanie pracy w ramach stosunku pracy w starostwie powiatowym. Nie ma także szansy na to, żeby pełnić funkcję kierownika jednostki orga-nizacyjnej. Taką szansę będzie miał dopiero od 2 stycznia 1999 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#PoselJanRokita">Przepis mówi o radnym, który przed uzyskaniem mandatu wykonywał pracę w ramach stosunku pracy w starostwie powiatowym lub pełnił funkcję kierownika jednostki organizacyjnej tego powiatu, w którym uzyskał mandat. Taki radny będzie zobowiązany do złożenia wniosku. Rozumiem, że nie będzie takich radnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Taka sytuacja może wystąpić po 1 stycznia 1999 r. Wtedy radny będzie musiał wykonać obowiązek wynikający z tego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#PoselJanRokita">Taka sama sytuacja jest w przypadku ustawy o samorządzie województwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#PoselMarianBlecharczyk">W takim razie wycofuję moją uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#PoselJanRokita">Czy są inne uwagi do art. 4? Nie ma zgłoszeń. Przechodzimy do rozpatrzenia art. 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">W tym artykule będziemy mieli poprawkę dotyczącą wejścia w życie niektórych przepisów ustaw o samorządzie powiatowym i o samorządzie województwa. Art. 5 mówi o tym, że ilekroć w przepisach tych ustaw jest mowa o wojewodzie, należy przez to rozumieć obecnego wojewodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#PoselJanRokita">Zmiana dotyczy tego, że przepisy wchodzą w życie w dniu ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów.</u>
          <u xml:id="u-125.1" who="#PoselJanRokita">Czy są uwagi do art. 5? Nie ma uwag. Przechodzimy do rozpatrzenia art. 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 6 mówi o sejmikach samorządowych, o których mowa w ustawie o samorządzie terytorialnym. W ust. 1 jest mowa o tym, że pełnią one swoją funkcję do dnia pierwszych wyborów do rad powiatów i sejmików województw. W ust. 2 jest mowa o tym, że nie przeprowadza się wyboru delegatów do sejmików. Chyba jest to jasne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#PoselJanRokita">Czy są uwagi do art. 6?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Chciałbym zapytać, czy w tej sytuacji prezydium sejmiku samorządowego będzie funkcjonowało do końca roku kalendarzowego, czyli tak długo, jak stare województwo? Czy też prezydium zaprzestanie działalności wraz z całym sejmikiem? Jeśli tak, to dlaczego?</u>
          <u xml:id="u-128.1" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Województwo w starym układzie będzie funkcjonować do końca roku. Po wyborach nowe organy będą się konstytuować. Nie będą miały możliwości wykonywania czynności prawnych, które będą miały skutki przed 1 stycznia 1999 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#PoselJanRokita">Proponuję, żeby w art. 6 ust. 1 po wyrazach "Sejmiki samorządowe" dodać wyrazy "oraz ich prezydia". Czy ktoś jest przeciwny tej propozycji? Wobec braku sprzeciwu, przyjmujemy tę zmianę. Po zastanowieniu proponuję, aby to uzupełnienie zostało dodane przed wyrazami "pełnią swoją funkcję", po adresie publikacyjnym ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-130">
          <u xml:id="u-130.0" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Moją intencją nie było skrócenie czasu funkcjonowania prezydiów sejmików, lecz wyjaśnienie wątpliwości. W dalszym ciągu uważam, że prezydia sejmików powinny funkcjonować do 31 grudnia 1998 r. Jest logiczne, że nie wybiera się nowych delegatów do sejmików, jednak prezydia powinny funkcjonować. W tej chwili mamy analogiczną sytuację z zarządami gmin. Nie ma rad, ale do czasu powołania nowych, funkcjonują stare zarządy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-131">
          <u xml:id="u-131.0" who="#PoselJanRokita">Członkowie sejmików województwa będą wybrani w innym układzie terytorialnym. W tym samym czasie miałoby funkcjonować prezydium sejmiku według starego układu. Członkowie sejmików nowych województw będą w swej właściwości terytorialnej przecinać się z członkami prezydiów istniejących do tej pory sejmików. Moim zdaniem, wszystkie pozostałości sejmików należy zlikwidować wraz z wyborami. Do końca roku będzie trwał proces likwidacyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-132">
          <u xml:id="u-132.0" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Uważam, że nie ma niebezpieczeństwa, o którym pan mówi. Są to zupełnie odrębne terytoria. Nadal funkcjonować będą starzy wojewodowie, którzy wydawać będą decyzje administracyjne. Przy niektórych decyzjach wymagana jest opinia prezydium sejmiku. Uważam, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby prezydium sejmiku funkcjonowało do 31 grudnia 1998 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-133">
          <u xml:id="u-133.0" who="#PoselJanRokita">Proszę o stanowisko rządu. Tę sprawę poddam pod gło-sowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-134">
          <u xml:id="u-134.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Zwracam uwagę na to, że będą działali starzy wojewodowie, ale nie będą działali nowi. Rozpoczną swoją działalność dopiero od dnia 1 stycznia 1999 r. Ten układ nie jest symetryczny. Natomiast będą już działać nowi radni. W związku z tym proponuję pozostawić przepis bez zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-135">
          <u xml:id="u-135.0" who="#PoselJanRokita">Proponowany przepis jest niejasny. Moim zdaniem, trzeba jasno napisać, że nie dotyczy to prezydiów lub że dotyczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-136">
          <u xml:id="u-136.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Miałem na myśli przepis w brzmieniu uzupełnionym przez pana przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-137">
          <u xml:id="u-137.0" who="#PoselJanRokita">W takim razie poddaję pod głosowanie wniosek o uzupełnienie art. 6 ust. 1 wyrazami "oraz ich prezydia", które zostałaby zapisane po adresie publikacyjnym. Art. 6 ust. 1 otrzymałby brz-mienie: "Sejmiki samorządowe, o których mowa w rozdziale 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U..../ oraz ich prezydia pełnią swoją funkcję do dnia pierwszych wyborów do rad powiatów i sejmików województw". Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-137.1" who="#PoselJanRokita">Za poprawką głosowało 11 posłów, 1 był przeciwny, 2 posłów wstrzymało się od głosu. Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-137.2" who="#PoselJanRokita">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-138">
          <u xml:id="u-138.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Art. 7 mówi o tym, że z dniem wejścia w życie ustawy o administracji rządowej w województwie traci moc ustawa o terenowych organach rządowych administracji ogólnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-139">
          <u xml:id="u-139.0" who="#PoselJanRokita">Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 7? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-139.1" who="#PoselJanRokita">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 8. Czy budzi on jakieś wątpliwości? Nie.</u>
          <u xml:id="u-139.2" who="#PoselJanRokita">Czy ktoś z państwa ma uwagi do całości ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-140">
          <u xml:id="u-140.0" who="#PoselMiroslawSekula">Mam wątpliwość dotyczącą zapewnienia technicznych warunków zbierania się rady powiatu i województwa po wyborach. Kto ma to zapewnić? Od razu zgłoszę propozycję w tej sprawie. Może to być zadanie pełnomocnika. W siedzibach powiatów, gdzie były urzędy rejonowe, mogą to robić urzędy rejonowe. W innych siedzibach powiatów mogą to robić urzędy miejskie. W przypadku województwa mogłyby to robić odpowiednio biura sejmików albo urzędy wojewódzkie, tam gdzie będą w przyszłości województwa.</u>
          <u xml:id="u-140.1" who="#PoselMiroslawSekula">Uważam, że tę sprawę trzeba w jakiś sposób uregulować. Z doświadczenia wiem, że największym problemem będzie, gdzie tych ludzi posadzić i kto ma przygotować krzesła dla rady powiatu, która zostanie zwołana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-141">
          <u xml:id="u-141.0" who="#PoselJanRokita">Spróbuję wyręczyć w tej sprawie pana ministra. Uważam, że jest to jeden z fundamentalnych problemów. Nie odnosi się on jednak do ustawy rozpatrywanej w dniu dzisiejszym, ale do ustawy o wprowadzeniu reformy samorządu terytorialnego. Dopiero ta ustawa powie jasno, kto i co robi w okresie przejściowym. Natomiast rozpatrywana ustawa mówi tylko, kiedy wchodzą w życie określone przepisy. Czy pan minister ma inne zdanie w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-142">
          <u xml:id="u-142.0" who="#PodsekretarzstanuJozefPloskonka">Sądzę dokładnie tak samo. Jest to rzeczywiście wielki problem organizacyjny rządu. Należy to uregulować w ustawie przepisy wpro-wadzające.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-143">
          <u xml:id="u-143.0" who="#PoselJanRokita">Czy są inne uwagi do ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-144">
          <u xml:id="u-144.0" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Chcę zadać pytanie. W związku z zamiarem głosowania nad projektem ustawy w dniu jutrzejszym...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-145">
          <u xml:id="u-145.0" who="#PoselJanRokita">Nie ma takiego zamiaru. Pierwszy raz o tym słyszę. Nic mi nie wiadomo o tym, żeby Prezydium Sejmu zamierzało uzupełnić porządek obrad o tę ustawę. Zgodnie z regulaminem jest na to 7 dni. Ustawa powinna wejść pod obrady w przyszłym tygodniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-146">
          <u xml:id="u-146.0" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Zwołanie posiedzenia w dniu dzisiejszym odczytałem właśnie w ten sposób.</u>
          <u xml:id="u-146.1" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Jeśli projekt ma być rozpatrzony w Sejmie za tydzień lub za 2 tygodnie, moje pytanie nadal ma swój cel, choć może ma mniejszy ciężar gatunkowy. Chcę zapytać, czy z punktu widzenia praktyki legislacyjnej dopuszczalne jest przedkładanie Sejmowi projektu ustawy, w którym zamiast dat opublikowania ustaw są kropki. Co będzie, jeśli np. ordynacja wyborcza zmieni kolejność lub treść artykułu, na które powołano się w projekcie ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-147">
          <u xml:id="u-147.0" who="#PoselJanRokita">Data opublikowania ustawy o samorządzie województwa i ustawy o administracji rządowej w województwie jest znana. Nie wiem, dlaczego te daty nie zostały wpisane. Większy problem może być z ordynacją wyborczą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-148">
          <u xml:id="u-148.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Nie ma tu żadnego problemu. Wszystkie trzy ustawy mają tę samą datę uchwalenia. Jest to 5 czerwca 1999 r. Dopuszczalne jest po-zostawienie pustego miejsca, jeśli nie wiadomo, w którym Dzienniku Ustaw ustawa zostanie opublikowana. Zdarzało się to w praktyce. Wszystko zostaje uzupełnione po opu-blikowaniu.</u>
          <u xml:id="u-148.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Natomiast w sprawie ordynacji jest jakieś nieporozumienie. Nie ma tu ani jednego słowa na temat ordynacji wyborczej. Termin wejścia w życie jest związany z ogłoszeniem zbiorczych wyników wyborów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-149">
          <u xml:id="u-149.0" who="#PoselJanRokita">Czy poseł Czepułkowski jest usatysfakcjonowany tą od-powiedzią? Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-150">
          <u xml:id="u-150.0" who="#PoselJerzyBarzowski">Chcę powiedzieć, że ordynacja wyborcza zmieniła nazwę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-151">
          <u xml:id="u-151.0" who="#PoselJanRokita">Nie ma już tego odwołania. Rozumiem, że nie ma więcej uwag.</u>
          <u xml:id="u-151.1" who="#PoselJanRokita">Poddaję pod głosowanie projekt ustawy w sprawie wejścia w życie ustaw: o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie. Kto z państwa jest za przyjęciem projektu tej ustawy w całości?</u>
          <u xml:id="u-151.2" who="#PoselJanRokita">Stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt ustawy jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-151.3" who="#PoselJanRokita">Proponuję, żeby sprawozdawcą Komisji do tego projektu był poseł Mirosław Sekuła. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-152">
          <u xml:id="u-152.0" who="#PoselMiroslawSekula">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-153">
          <u xml:id="u-153.0" who="#PoselJanRokita">Czy są inne kandydatury? Nie ma zgłoszeń. Kto z państwa jest za powołaniem posła Sekuły na sprawozdawcę tej ustawy? Stwierdzam, że poseł Sekuła został wybrany na sprawozdawcę Komisji przy 1 głosie wstrzymującym się.</u>
          <u xml:id="u-153.1" who="#PoselJanRokita">Dziękuję państwu za udział w obradach. Proszę, żeby pan minister zechciał w krótkim terminie poinformować nas o pieniądzach przeznaczonych przez rząd na wykonanie wszystkich czynności przygotowawczych.</u>
          <u xml:id="u-153.2" who="#PoselJanRokita">Przypominam, że następne posiedzenie Komisji odbędzie się we wtorek, gdyż od środy wszystkie komisje będą pracować nad wykonaniem budżetu.</u>
          <u xml:id="u-153.3" who="#PoselJanRokita">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>