text_structure.xml
81.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej i Turystyki. Porządek dzienny został państwu dostarczony w formie pisemnej. Czy są do niego jakieś uwagi lub propozycje? Nie stwierdzam. W takim razie porządek dzienny uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W pierwszym punkcie porządku obrad rozpatrzymy informację Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej o działaniach na rzecz poprawy jakości usług turystycznych. Gdy planowaliśmy rozpatrzenie tej informacji, dział - Turystyka, znajdował się jeszcze w gestii ministra transportu i gospodarki morskiej. Dlatego rozpatrujemy informację tego jeszcze resortu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Obecnie mamy do czynienia z nową sytuacją, ponieważ dział - Turystyka został przekazany w gestię ministra gospodarki, jakkolwiek materiał ten został sporządzony jeszcze w poprzednim okresie, czyli wówczas, gdy dział ten znajdował się w gestii ministra transportu i gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Materiał ten przedstawi nam pan dyrektor Robert Kępiński, który reprezentuje Ministerstwo Gospodarki.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiRobertKepinski">Informacja dotycząca działań na rzecz poprawy jakości usług turystycznych została państwu dostarczona w formie pisemnej. Jest ona dosyć szczegółowa i dlatego pozwolę sobie zaakcentować niektóre tylko kwestie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiRobertKepinski">W turystyce jakość usług ma ogromne znaczenie. Sprowadza się ono przede wszystkim do tego, że usługi turystyczne jako usługi niematerialne, z reguły są konsumowane w sporym odstępie czasu od ich nabycia. Oznacza to, że klient w momencie nabywania pakietu usług turystycznych, zazwyczaj nie zna produktu, za który płaci. W związku z tym klient ten powinien być zabezpieczony przez cały system prawa i cały system standardów, w taki sposób, by nabył towar jak najlepszej jakości i żeby ten towar, czy może raczej usługa, spełniła jego oczekiwania, a jej charakter i standard zgadzał się z tym, co usługodawca obiecywał w momencie sprzedaży.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiRobertKepinski">Jeżeli chodzi o kraje Unii Europejskiej, to niezwykle istotna, z punktu widzenia jakości usług turystycznych, jest dyrektywa Rady Wspólnot Europejskich z 13 czerwca 1990 r. tzw. Dyrektywa nr 314, jak również określone zalecenia Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju /OECD/. Chodzi o tzw. decyzje i zalecenia Rady, dotyczące polityki w sprawie turystyki międzynarodowej, sprowadzające się przede wszystkim do tzw. lotniczego pakietu usług turystycznych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiRobertKepinski">Jeżeli chodzi o Dyrektywę nr 314 oraz wiele innych zaleceń dotyczących podnoszenia jakości usług turystycznych, to zgodnie z tym, co napisaliśmy w doręczonej państwu informacji, w zasadzie większość zaleceń została skonsumowana w ustawie o usługach turystycznych z sierpnia 1997 r. wraz z późniejszymi nowelizacjami.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiRobertKepinski">Ustawa ta była stale nowelizowana. Również aktualnie - jak podajemy w tej informacji - jest ona przedmiotem przygotowań do kolejnej nowelizacji związanej ze zmianami innych przepisów prawnych, takich jak: Prawo działalności gospodarczej, ustawa o finansach publicznych i kilka innych. Wszystkie te ustawy wymagają również dostosowania do przepisów ustawy o usługach turystycznych, jako ustawy prawa szczególnego.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiRobertKepinski">Jeżeli mówimy o jakości usług turystycznych, to jak już wspominałem, bardzo istotna jest kwestia tzw. wzmocnienia bezpieczeństwa ekonomicznego nabywców usług turystycznych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#DyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiRobertKepinski">Zgodnie z tą dyrektywą Unii Europejskiej jest to kwestia zapewnienia środków na pokrycie kosztów sprowadzenia turysty do kraju, gdy występuje taka konieczność, a także na zwrot kosztów związanych z niewykonaniem zobowiązań umownych przez biuro podróży. Ta kwestia jest najistotniejsza i wszyscy państwo ją znacie. Chodzi o to, by minimalizować skutki takich zdarzeń, z jakimi mieliśmy do czynienia w latach ubiegłych. Przypomnę tylko ubiegłoroczne perturbacje związane z firmą Alpina Tour - jeszcze w tej chwili resort kończy wypłaty odszkodowań - czy też sprawy firm Mazowia, Standard Travel itd.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#DyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiRobertKepinski">W zasadzie formy zabezpieczeń, które biura podróży muszą przedstawiać, jeżeli chcą realizować funkcje organizatora usług turystycznych - zabezpieczenia te mają postać gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej, czy też umowy ubezpieczenia - powinny minimalizować skutki występujące perturbacji i zapewniać środki na bezpieczny powrót do kraju, czyli zapewniać podstawową funkcję usług turystycznych.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#DyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiRobertKepinski">Jeżeli chodzi o standaryzację usług hotelarskich, to jest to drugi niezwykle istotny element, na który zwracamy tutaj uwagę. Chodzi o wprowadzenie pełnej kategoryzacji bazy noclegowej poczynając od hoteli, poprzez motele i schroniska turystyczne, aż do kempingów. Gdy dochodzimy do określonych standardów i potrafimy określić, co oznaczają, w przypadku hotelu, cztery gwiazdki, trzy gwiazdki, dwie gwiazdki etc., wreszcie jeżeli potrafimy skategoryzować kemping, czy też schronisko turystyczne i potrafimy zapewnić ochronę nazw rodzajowych określonych obiektów, tak by hotel był rzeczywiście hotelem, a motel rzeczywiście motelem, to jest to także miernikiem jakości usług turystycznych.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#DyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiRobertKepinski">Kwestie te są również konsumowane w ustawie o usługach turystycznych. Zmiany te są w tej chwili wprowadzane, jakkolwiek warto zaznaczyć, że także w krajach Unii Europejskiej nie skonstruowano jeszcze jednolitego systemu standaryzacji i kategoryzacji bazy noclegowej. Tam również trwają prace nad tym systemem, a nasza ustawa, w przyjętych kierunkach, jest zgodna z kierunkami prac prowadzonych w krajach Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#DyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiRobertKepinski">Innym istotnym elementem w zakresie usług turystycznych oraz ich jakości, jest zagadnienie kadr. Niezbędne jest stałe podnoszenie ich kwalifikacji. To również jest niezwykle istotny miernik jakości usług turystycznych. Trwają prace nad regulacją tych zagadnień. Ustawa wprowadza jednolity system uzyskiwania uprawnień dla pilotów wycieczek i przewodników turystycznych. Obecnie określiliśmy rozporządzeniami wykonawczymi zasady ustalania wymogów w zakresie znajomości języków obcych, zasady określania kompetencji terytorialnych wojewodów przy nadawaniu uprawnień przewodnikom górskim oraz terenowym.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#DyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiRobertKepinski">Współdziałamy z samorządami terytorialnymi oraz Polską Organizacją Turystyczną przy organizowaniu najróżniejszych szkoleń dla przedstawicieli samorządów lokalnych, rządowej administracji terenowej, a także przedstawicieli władz miast i miejscowości. Szkolenia te dotyczą zakresu jakości usług turystycznych, czy też w ogóle procedury organizacji turystyki. Tym samym celom służy cały system kształcenia, szkolenia i doskonalenia zawodowego.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#DyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiRobertKepinski">O doskonaleniu zawodowym już mówiłem - to są te kursy doskonalące, szkolenia i przygotowania. Natomiast jeżeli chodzi o kształcenie, to przy współdziałaniu Ministerstwa Edukacji Narodowej - piszemy o tym w naszej informacji - przygotowaliśmy znowelizowane podstawy programowe nauczania zawodów: technik hotelarstwa, technik obsługi turystycznej oraz technik usług gastronomicznych, kucharz i kelner. To są te podstawowe zawody, które warunkują odpowiednią jakość usług turystycznych.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#DyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiRobertKepinski">Niebagatelną rolę w podnoszeniu i utrzymaniu niezbędnego poziomu jakości tychże usług, pełnią stowarzyszenia i organizacje branżowe. Bardzo ściśle współpracujemy z Polską Izbą Turystyki - jej przedstawiciele są obecni na tym posiedzeniu - a także z organizacjami branżowymi wyspecjalizowanymi, takimi jak Polska Federacja Campingu i Caravaningu - w dbałości o jakość usług kempingowych organizujemy specjalne konkursy, np. Mister Camping - Polskie Zrzeszenie Hoteli. Organizowane są konkursy oraz podejmowane są inne działania na rzecz podnoszenia jakości usług turystycznych. Mogę podać przykład Konkursu o Złoty Klucz. Wyróżnianie najlepszych hoteli w istotny sposób przyczynia się do podnoszenia jakości usług turystycznych.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#DyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiRobertKepinski">Współdziają z nami aktywni także takie organizacje jak: Polskie Stowarzyszenie Turystyki, Stowarzyszenie Hotelarstwa i Turystyki, Federacja Turystyki Wiejskiej - Gospodarstwa Gościnne. Ten ostatni podmiot jest ogromnie istotny z punktu widzenia agroturystyki, która jest obecnie niezwykle ważnym segmentem polskiej turystyki, w którym jakość usług pełni również istotną rolę.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#DyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiRobertKepinski">W naszej informacji prezentujemy działania, które były podjęte jeszcze w ramach Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej. Wymieniamy też instytucje, z którymi na co dzień współpracujemy. Cała działalność dotycząca materii jakości usług turystycznych będzie kontynuowana w ramach Ministerstwa Gospodarki. Pan minister Tadeusz Donocik był informowany o wszystkich kierunkach tych działań. Myślę, że wszystko to będzie prowadzone na bieżąco, jako że mamy pełną świadomość faktu, iż jakość usług jest podstawowym elementem naszej pracy.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#DyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiRobertKepinski">W przedstawionym materiale zawarliśmy również założenia nowelizacji ustawy o usługach turystycznych. Wszystkie kierunki dalszych działań mających na celu poprawę tej ustawy, zmierzają głównie do dostosowania jej do przepisów ogólnych, czyli do Prawa działalności gospodarczej, ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, które są tam wymienione.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#DyrektorDepartamentuTurystykiwMinisterstwieGospodarkiRobertKepinski">Z punktu widzenia jakości usług turystycznych istotne jest jeszcze, że organizując, wspólnie z Polską Organizacją Turystyczną, konferencję prasową, jeszcze przed sezonem turystycznym, poinformowaliśmy wszystkich potencjalnych konsumentów - było to dosyć szeroko nagłośnione w mediach - o naszych działaniach związanych z ustawą o usługach turystycznych, czyli jakie możliwości daje ta ustawa i o tym, co konsument powinien czynić, gdy kupuje usługę turystyczną, w celu zabezpieczenia się przed niewłaściwymi, nieuczciwymi, czy też nieodpowiedniej jakości usługami. Tyle tytułem wprowadzenia. Jeżeli pojawią się pytania, to wraz z moimi współpracownikami jestem do dyspozycji państwa posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJerzyBudnik">Chciałbym zapytać, czy standaryzacja objęła już wszystkie polskie hotele i kempingi? Pan dyrektor mówił o tym, co wpływa na jakość usług, natomiast ja bym prosił o ogólną ocenę resortu, w kwestii, czy jakość usług turystycznych w naszym kraju poprawiła się, czy może nie. Przedstawiciele branży turystycznej będą oczywiście twierdzili, że owa jakość się poprawiła, natomiast ja bym chciał usłyszeć obiektywną ocenę tych, którzy - w pewnym sensie - są powołani do kontroli tej jakości.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chciałbym zapytać o pewną kwestię. Otóż Komisja podczas monitorowania wdrażania ustawy o usługach turystycznych spotkała się z sugestią wojewodów, którzy sygnalizowali brak środków finansowych na wdrażanie przepisów ustawy, w szczególności na uruchamianie komisji standaryzacyjnych, oraz na działania, które są zapisane w ustawie po stronie wojewodów. Chciałbym się dowiedzieć, jaka jest aktualna sytuacja w tym zakresie, czyli, czy realizacja ustawy ruszyła z miejsca. Skoro na razie nie ma więcej pytań, to uprzejmie proszę o odpowiedź na dotychczasowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorRobertKepinski">Jeżeli chodzi o pytanie zadane pana posła Jerzego Budnika, to pragnę stwierdzić, że w swoich założeniach ustawa stanowiła, iż gestorzy wszystkich obiektów bazy noclegowej winni byli do końca grudnia ubiegłego roku zgłosić wnioski kategoryzacyjne.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DyrektorRobertKepinski">Taka była litera prawa, ale trzeba uczciwie stwierdzić, że nie została ona w pełni zrealizowana, co wynikało nie tyle ze złej woli, czy też chęci ukrywania niedostatków jakości, ze strony gestorów bazy noclegowej, ale wynikało to - mówiąc brzydko i trywialnie - z braku możliwości przerobowych urzędów wojewódzkich. To właśnie wojewodowie określają standardy i nadają kategorie obiektom noclegowym. Zgodnie z ustawą minister właściwy do spraw turystyki jest organem drugiej instancji i jako taki nadzoruje ten proces. Kłopoty i komplikacje wynikają z dwóch przyczyn.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#DyrektorRobertKepinski">Po pierwsze, występuje konieczność uruchomienia środka specjalnego na potrzeby związane z pokryciem kosztów funkcjonowania komisji kategoryzacyjnych. Znaczna część wojewodów nie ma na to pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#DyrektorRobertKepinski">Po drugie, w tym gronie wypada powiedzieć, że w kwestii rozdziału ustawy, dotyczącego standaryzacji bazy noclegowej, postawiliśmy sobie bardzo wysoko poprzeczkę, nawet wyżej, niż uczyniono to w wielu krajach zachodniej Europy, szczególnie w zakresie dostosowania obiektów np. dla potrzeb osób niepełnosprawnych. To jest bardzo istotny element tej ustawy, a zwłaszcza aktów wykonawczych, w których znajdują się szczegółowe przepisy dotyczące tego zagadnienia.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#DyrektorRobertKepinski">W istocie jest tak, że gestorom wielu obiektów bardzo trudno jest sprostać wymogom tej ustawy. Jest to istotny sygnał na przyszłość, że w takich przypadkach należałoby przewidywać jakiś okres dochodzenia do pełni tych standardów.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#DyrektorRobertKepinski">Ustawodawca w trosce o lepszą jakość usług turystycznych wyprzedził pewne fakty, z czego mogę wynikać pewne trudności z szybkim wdrożeniem tych standardów i szybkim skategoryzowaniem wszystkich obiektów noclegowych.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#DyrektorRobertKepinski">Według posiadanych przez nas informacji, kategoryzacja przebiega coraz sprawniej i coraz więcej obiektów uzyskuje gwiazdki bądź kategorie, co pozwala klientom orientować się w jakości oferowanych usług.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#DyrektorRobertKepinski">W zasadzie znikają z mapy bazy noclegowej takie obiekty jak te, które zapewne niektórzy z państwa widzieli przy szosie poznańskiej, na których była umieszczona tablica "HOTEL", a tak w ogóle, to ów "hotel" były to trzy połączone ze sobą kontenery budowlane. Mam nadzieję, że takiego widoku już nie spotkamy, natomiast jeżeli coś będzie się nazywało "zajazd", "karczma", czy "gospoda", to wówczas obiekt taki nie musi być skategoryzowany. Jest ona konieczna tylko wtedy, gdy obiekt bazy noclegowej nosi nazwę "hotel", "motel", czy "pensjonat".</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#DyrektorRobertKepinski">Mówiąc najogólniej, proces kategoryzacji jest w toku. Rodzi on pewne problemy natury finansowej. Jeżeli będzie możliwość tworzenia środków specjalnych - w projekcie zostało to przygotowane - to z pewnością proces kategoryzacji będzie przebiegał szybciej.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#DyrektorRobertKepinski">Można stwierdzić, że sam fakt konieczności dostosowywania standardów usług noclegowych do wymogów tego rozdziału ustawy, już niewątpliwie doprowadzi - jest to ocena klientów, którzy do nas piszą i zwracają na to uwagę - do podniesienia jakości tych usług.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#DyrektorRobertKepinski">Odpowiadając na pytanie pana przewodniczącego, pragnę stwierdzić, że w różnych województwach sytuacja różnie się kształtuje. Możliwości przerobowe i terminowe załatwianie wszystkich wniosków złożonych w stosownym czasie, zależy od operatywności służb urzędu wojewódzkiego.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#DyrektorRobertKepinski">Pracownicy naszego departamentu mają bieżący kontakt z odpowiednimi służbami urzędów wojewódzkich, czyli komisjami kategoryzacyjnymi, i wspomagają ich w realizacji tych zadań. Rozpatrzyliśmy już kilkanaście odwołań od decyzji kategoryzacyjnych podjętych przez wojewodów. Odwołania te były kierowane do ministra właściwego do spraw turystyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W doręczonych materiałach przedstawiliście państwo również założenia nowelizacji ustawy o usługach turystycznych. Wśród kilku przesłanek są również dwie dotyczące harmonizacji naszego prawa z prawem Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chciałbym zapytać, czy ten projekt nowelizacji będzie inicjatywą rządową w ramach tego wielkiego pakietu, którym zajmie się nowo powoływana Wielka Komisja Prawa Europejskiego, czy też wszystko odbędzie się w normalnym trybie?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Na razie nadaliśmy sprawie taki tryb, jakby miała się ona znaleźć w tym wielkim pakiecie, ponieważ 95% zmian w ustawie dotyczy dostosowania do dyrektyw Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Ze względu na fakt, że polskie prawo wciąż się zmienia - ostatnia nowelizacja nastąpiła w kwietniu br. - w związku z tym te pozostałe 5% zmian dotyczy dostosowania do prawa, które w międzyczasie zostało w Polsce zmienione.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">W tej chwili projekt znajduje się w Biurze Legislacyjnym Rady Ministrów. W piątek został on przesłany do wszystkich resortów w celu odbycia 7-dniowej szybkiej ścieżki konsultacji międzyresortowych. Projekt jest również badany przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej pod kątem zgodności z ustawodawstwem europejskim.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Pan premier nadał tej ustawie wysoki priorytet, czyli w zależności od opinii Biura Legislacyjnego Rządu, projekt ten uzyska charakter oddzielnej ustawy unijnej z tym 5-procentowym zakresem zmian dostosowawczych do polskiego prawa, w zakresie przepisów, które w międzyczasie się zmieniły, albo projekt ten pójdzie w tym wielkim pakiecie wraz z kilkoma innymi ustawami. Pan premier jest skłonny przyjąć to drugie rozwiązanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w ramach pierwszego punktu porządku obrad?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoslankaJoannaFabisiak">Chciałabym zapytać o kalendarz kategoryzacji, to znaczy, na kiedy planujecie państwo całkowite jej zakończenie? Rozumiem, że istnieje prosta relacja między kategoryzacją a cennikami. Wobec tego chciałabym zadać bardzo praktyczne pytanie, czy te relacje są przestrzegane? Jak to w praktyce wygląda?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">W warunkach gospodarki rynkowej nie ma ścisłej zależności między kategorią a ceną. Dodam, że jest przecież coś takiego, jak ceny sezonowe, czy też specjalne ceny z okazji jakiegoś szczególnego wydarzenia, imprezy etc. Z kolei w okresie nisz, ceny są obniżane w celu zachęcenia klientów. To nie zmienia faktu, że kategoryzacja jest elementem, który stymuluje jakość, a w związku z tym wpływa również na cenę.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Jestem jeszcze w trakcie obejmowania tego działu, dlatego nie chciałbym uprawiać pustosłowia, ale wiele zależy od nowelizacji tej ustawy, ponieważ nowelizacja ta mówi również o standaryzacji, kategoryzacji oraz pewnych służbach, które mają się tym zajmować. O ile dobrze pamiętam, na realizację tych celów zostało przewidziane 17 etatów, z tego 16 etatów w 16 województwach, czyli po jednej osobie w każdym województwie, które mają nadzorować kategoryzację.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Jeżeli ta nowelizacja zostanie szybko wdrożona, to myślę, że w interesie rozwoju turystyki, jako niezwykle ważnego sektora gospodarki, będzie leżało, żeby w ciągu najbliższych 2-3 lat to wszystko zostało sfinalizowane. Standaryzacja jest potrzebna, choć właściwie bardziej chodzi o dostosowanie naszej bazy noclegowej do standardów europejskich, bo co z tego, że nadamy komuś standard zerowy. Chodzi przecież o to, by ta standaryzacja była pewnego rodzaju dopingiem i żeby dwie gwiazdki były w Polsce normą minimalną, a może nawet dwie gwiazdki plus - w zależności od charakteru miejscowości i charakteru danego hotelu. Zapewniam panią posłankę, że dołożymy najwyższej staranności w celu przyspieszenia realizacji tych zadań.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoslankaJoannaFabisiak">Panie ministrze, pytając o cenniki myślałam o pewnej paralelności między kategorią hotelu a ceną noclegu w tym hotelu w Europie Zachodniej i analogicznej paralelności w przypadku hotelu położonego w Polsce. Chodzi mi o relacje tego typu, natomiast sezonowa zmiana cen jest czymś oczywistym.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Nie chciałbym wchodzić w jakąkolwiek polemikę podczas pierwszego posiedzenia Komisji, w którym biorę udział. Za mało wiem o tych sprawach, a wiem, że pani posłanka ma w omawianym zakresie bardzo bogate doświadczenia. Sądzę, że zazwyczaj występuje związek między jakością a ceną. Wiadomo, że np. w grupie hoteli dwugwiazdkowych występują jakieś pułapy cenowe, tak w Europie, jak i na świecie. Myślę, że Polska nie tylko w drodze do integracji z Unią Europejską, ale również w drodze do pewnej normalności, dojdzie do tych relacji. Proszę jednak zobaczyć, jak kształtują się ceny w dwugwiazdkowym hotelu w Warszawie czy w Krakowie, a następnie przekonać się, jakie w podobnym hotelu, np. w Kole, czy w Gliwicach. Te gwiazdki jednak nic nie stanowią w Polsce, jeżeli chodzi o ceny. Wszystko to jest kwestia pewnego procesu, który będzie trwał. Rynek będzie regulował te kwestie i z pewnością odnotujemy zaostrzenie konkurencji. Uważam, że to bardzo dobrze, iż do Polski wchodzą duże międzynarodowe sieci hotelowe, właśnie dwugwiazdkowe i trzygwiazdkowe. One również odegrają znaczną rolę w doprowadzeniu naszego rynku usług hotelarskich do pewnej normalności. Będą one również standaryzowały te usługi, a także ceny.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoslankaJoannaFabisiak">Wypowiedź pana ministra uspokoiła mnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Bardzo się cieszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Obecnie przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku obrad, najpierw jednak chciałbym zapytać, czy na sali obrad jest obecny przedstawiciel rządu, który będzie reprezentował prezesa Rady Ministrów przy rozpatrywaniu trzeciego punktu porządku obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Zostałem upoważniony do przedstawienia stanowiska uzasadniającego decyzję o przeniesieniu działu - Turystyka z jednego resortu do drugiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W drugim punkcie porządku obrad rozpatrzymy informację o polityce podatkowej państwa wobec branży turystycznej w kontekście rozwiązań obowiązujących w Unii Europejskiej. Otrzymaliśmy materiał z Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, dwie ekspertyzy z Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, a także materiał sporządzony w Komitecie Integracji Europejskiej. Uprzejmie proszę przedstawiciela rządu, czyli pana ministra Tadeusza Donocika, względnie upoważnioną osobę, o zabranie głosu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to prosiłbym, żeby tym jednym razem, wprowadzenia dokonał za mnie dyrektor departamentu. Znam tę sprawę jedynie z dokumentów i nie uczestniczyłem w ich tworzeniu, w związku z tym będzie lepiej dla sprawy, jeżeli pan przewodniczący wyrazi na to zgodę. Ja wciąż jeszcze uczę się tych spraw.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Oczywiście, zgadzam się, bo w pracach naszej Komisji przyjęliśmy zasadę, że na jej posiedzeniu musi być obecny przedstawiciel rządu w odpowiedniej randze, natomiast prezentować materiały mogą inne osoby, upoważnione właśnie przez tego przedstawiciela.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#DyrektorRobertKepinski">Resort przygotował dosyć szeroką informację również do tego punktu porządku obrad. Na posiedzeniu jest także obecny pan Stanisław Piśko, który zabierze ewentualnie głos jako ekspert w tej dziedzinie i odpowie na ewentualne pytania. Polityka podatkowa ma dla branży turystycznej ogromne znaczenie. W materiale pisemnym dosyć szeroko potraktowaliśmy temat roli turystyki w gospodarce światowej i na tym tle rola turystyki w gospodarce polskiej. Podaliśmy również dane na temat wpływów dewizowych z turystyki, mierzonych wydatkami turystów zagranicznych w Polsce.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#DyrektorRobertKepinski">W przedstawionej informacji obrazujemy te zjawiska przytaczając szereg przykładów efektów osiąganych dzięki działalności turystycznej.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#DyrektorRobertKepinski">Przedstawię teraz krótko, o co nam chodzi, jeżeli mowa o kształcie rozwiązań podatkowych wobec turystyki. Pragnę bardzo wyraźnie podkreślić, że nie chodzi nam o kreowanie jakichkolwiek przywilejów branżowych. Wiemy, że polityka gospodarcza i podatkowa państwa ma jednolity charakter. Natomiast we wszystkich wystąpieniach apelujemy o uwzględnianie pewnej specyfiki turystyki, która odróżnia ją od innych sfer, zarówno produkcji materialnej, jak i sfer usług. Te elementy specyfiki winny być uwzględniane w polityce podatkowej.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#DyrektorRobertKepinski">Bardzo mocno akcentujemy te kwestie, by zapewnić spójną i harmonijną politykę podatkową wobec branży turystycznej i by nie zaskakiwać tej branży niespodziewanymi zmianami, które później niezwykle ostro rzutują na efekty osiągane przez podmioty gospodarcze, działające w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#DyrektorRobertKepinski">Chodzi nam również o to, by ta polityka, realizowana z odpowiednim wyprzedzeniem oraz przy konsultacjach z przedstawicielami branży turystycznej i samorządu gospodarczego, owocowała aktami prawnymi i przepisami, których wykładnia będzie spójna i jednolita na terenie całego kraju.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#DyrektorRobertKepinski">Więcej na ten temat będą mogli powiedzieć przedstawiciele Polskiej Izby Turystyki, ponieważ oni na co dzień mają do czynienia z tymi zagadnieniami. Rzecz głównie w tym, by izby i urzędy skarbowe stosowały jednolitą interpretację i wykładnię polityki podatkowej wobec podmiotów turystycznych.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#DyrektorRobertKepinski">Nie postulujemy zatem wprowadzenia żadnych przywilejów branżowych, natomiast oczekujemy spójnej polityki podatkowej, związanej również z harmonizacją z przepisami prawa Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#DyrektorRobertKepinski">Jeżeli chodzi o ustawę o podatku od towarów i usług i o podatku akcyzowym, która budzi takie emocje od grudnia ubiegłego roku aż do dzisiaj, to w ubiegłym roku wprowadzono pewne zmiany, bez konsultacji z branżą turystyczną, co doprowadziło do poważnych perturbacji dla podmiotów realizujących turystykę przyjazdową.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#DyrektorRobertKepinski">Chciałbym bardzo mocno zaznaczyć - piszemy o tym w materiale pisemnym - że szczególnie nam zależy na wprowadzeniu i ochronie spójnych i harmonijnych przepisów dotyczących zagranicznej turystyki przyjazdowej, tej, która jest nośnikiem eksportu i przysparza krajowi dewiz. Zależy nam na stabilnej polityce podatkowej w zakresie turystyki krajowej, a jeżeli chodzi o ulgi i preferencje, to uważamy, że powinny one obowiązywać w przypadku turystyki dzieci i młodzieży. Na to również zwracamy uwagę w przedstawionym materiale.</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#DyrektorRobertKepinski">Co do ustawy o podatku od towarów i usług, w kontekście postulowanych zmian, które zostały wprowadzone w ramach niespodziewanej nowelizacji w grudniu ubiegłego roku, to następnie miało miejsce "wyprostowanie" sprawy rozporządzeniem Ministra Finansów, które skutkuje jeszcze do dzisiaj. Chodziło tutaj o możliwość odliczania przez podmiot sprzedający usługi turystyczne tzw. podatku naliczonego za usługi noclegowe i gastronomiczne. Możliwość ta została wprowadzona tym rozporządzeniem, natomiast grudniowa nowelizacja ustawy tego nie przewidywała.</u>
<u xml:id="u-21.10" who="#DyrektorRobertKepinski">Wreszcie mamy kolejny projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. W ubiegłym tygodniu był on rozpatrywany przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów, natomiast w tym tygodniu jest rozpatrywany przez Radę Ministrów.</u>
<u xml:id="u-21.11" who="#DyrektorRobertKepinski">Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej przedłożyło, po konsultacjach z branżą turystyczną, w tym z Polską Izbą Turystyki oraz regionalnymi izbami turystycznymi, spójne i jednolite stanowisko w sprawie tej nowelizacji. W dniu 31 maja i 1 czerwca br. zostało ono przekazane ministrowi finansów w pełnym tekście i w bardzo szczegółowych opisach wyjaśniających, dlaczego postulujemy takie dochodzenie do tych rozwiązań, z zastosowaniem odpowiedniego terminarza. Stwierdziliśmy w tym stanowisku, że jesteśmy za harmonizacją naszego prawa z przepisami prawnymi obowiązującymi w Unii Europejskiej, ale z określeniem specyfiki Polski i specyfiki usług turystycznych, tak by nie obniżyć w drastyczny sposób wpływów z turystyki przyjazdowej i żeby zrównać uprawnienia polskich podmiotów działających na rynku turystycznym z uprawnieniami podmiotów zagranicznych, jako że w tym zakresie występują określone nierówności. Są one wymienione w dostarczonym Komisji materiale pisemnym.</u>
<u xml:id="u-21.12" who="#DyrektorRobertKepinski">Piszemy również o tym, że postulujemy zastosowanie w tej ustawie określonych preferencji dla turystyki dzieci i młodzieży.</u>
<u xml:id="u-21.13" who="#DyrektorRobertKepinski">W informacji przedstawiamy również nasze uwagi dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, a także podatku dochodowego od osób fizycznych.</u>
<u xml:id="u-21.14" who="#DyrektorRobertKepinski">W zasadzie pozytywnie oceniamy zmiany w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zgłaszamy w tym zakresie drobne uwagi. Zawarliśmy je w materiale dla Komisji. Do naszej informacji załączyliśmy stanowisko ministra transportu i gospodarki morskiej dotyczące ostatniej nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Stanowisko to było skierowane do ministra finansów.</u>
<u xml:id="u-21.15" who="#DyrektorRobertKepinski">Te wszystkie sprawy znajdują się w tej chwili w toku prac rządowych. Zapewne niebawem trafią one do Sejmu i staną się przedmiotem prac Komisji sejmowych. Jeszcze raz chciałbym podkreślić, w obecności przedstawicieli samorządu gospodarczego branży turystycznej, że to stanowisko było w pełni spójne i uzgodnione z tą branżą. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, a pan minister wyrazi zgodę, to oddam na moment głos panu Stanisławowi Piśko, ekspertowi branży turystycznej w kwestiach podatkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Pragnę stwierdzić, że stanowisko nasze i stanowisko resortu są w tej sprawie jasne i spójne. Mam na myśli próbę dostosowania art. 26 szóstej dyrektywy Unii Europejskiej do polskiego ustawodawstwa. Uważamy, że przyjęcie zapisów proponowanych przez Ministerstwo Finansów będzie stanowić ogromne zagrożenie dla rozwoju turystyki w Polsce. Wyraz "ogromne" nie jest wcale przesadą. Wyraz mocniejszy nie przychodzi mi w tej chwili do głowy.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Materiały, które państwo otrzymaliście, są mi znane. Położono w nich nacisk głównie na to, co jest istotą uregulowań obowiązujących w Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Zgadzamy się z tym, co przedstawiło Ministerstwo Finansów w ramach informacji, jak wyglądają rozwiązania prawne Unii Europejskiej, natomiast nie ma w tych materiałach nic na temat, co Ministerstwo Finansów proponuje wprowadzić w Polsce.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Zanim krótko odniosę się do tego zagadnienia, chciałbym zwrócić uwagę na cztery kwestie.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Po pierwsze, podstawą systemu funkcjonowania podatków w turystyce w krajach Unii Europejskiej jest opodatkowanie marży, pomniejszonej o podatek, w przypadku gdy usługa świadczona jest na rzecz klienta.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Po drugie, Unia Europejska traktowana jest jako jeden obszar, czyli jeden kraj.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Po trzecie, wszelkie usługi świadczone poza krajami Unii Europejskiej, czyli zagraniczna turystyka wyjazdowa, są zwolnione od podatku - z możliwością odliczania podatku naliczonego, otrzymywanego od kontrahentów z zagranicy spoza krajów Unii Europejskiej. Są to jakby trzy filary polityki podatkowej wobec branży turystycznej, obowiązującej w krajach Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Pragnę dodać, że stawka podstawowa w większości krajów Unii Europejskiej została ustalona na poziomie 16-18% - w Polsce wynosi ona 22% - a ta opodatkowana marża z reguły jest tą stawką podstawową.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Ministerstwo Finansów proponuje wprowadzenie w Polsce opodatkowania całej turystyki na takich zasadach jak obowiązujące w krajach Unii Europejskiej, tj. stawką podstawową wynoszącą 22%. Mam na myśli opodatkowanie marży. Jest to zgodne z ustawodawstwem Unii Europejskiej oraz jej szóstą dyrektywą.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Ministerstwo Finansów nie proponuje wprowadzenia zwolnienia dla zagranicznej turystyki wyjazdowej. Nie proponuje możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach otrzymywanych z zagranicy. Nie mówi nic o tym, jak mają być opodatkowane usługi świadczone przez nasze podmioty na terenie krajów Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Powoduje to, że od jutra podatek w turystyce krajowej wzrośnie z 7% do 22%, natomiast jeżeli chodzi o zagraniczną turystykę wyjazdową - w związku z dotychczasowymi wadliwymi uregulowaniami, gdy podatek VAT nie był podatkiem VAT, tylko był podatkiem obrotowym, bowiem był płacony w wysokości 7% od całej kwoty sprzedaży - to w wyniku wprowadzenia opodatkowania marży i świadczenia usług na rzecz klientów ów VAT będzie obecnie wynosił 22%, co przy średniej marży 20%, da około 4,4% podatku od całej kwoty sprzedaży.</u>
<u xml:id="u-22.11" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Dotychczas podatek od całej kwoty sprzedaży wynosił 7%, tak więc pozornie wydaje się, że branża skorzystała, ale w krajach Unii Europejskiej ta forma turystyki jest w ogóle zwolniona od opodatkowania. Tymczasem my będziemy mieli opodatkowaną marżę w wysokości 22%, a w dodatku nie będziemy mieli prawa odliczania podatku zawartego w fakturach otrzymywanych od zagranicznych kontrahentów.</u>
<u xml:id="u-22.12" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Problem ten staje się szczególnie bolesny, bowiem poza obszarem obrotu, czy też świadczenia usług na rzecz klientów, pozostaje cały obszar obrotu między podmiotami zajmującymi się organizacją turystyki, które ze sobą współpracują.</u>
<u xml:id="u-22.13" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Ten obszar działalności, podobnie jak w krajach Unii Europejskiej, będzie opodatkowany na ogólnych zasadach, to znaczy, że stawka wyniesie 22%, ale cała sprzedaż będzie opodatkowana z możliwością odliczania. Proszę zwrócić uwagę, że w przypadku współpracy polskiego organizatora turystyki z organizatorem zagranicznym, polski organizator nie będzie mógł odliczyć podatku, który z reguły będzie na poziomie 16-18%. Będzie on do tego doliczał swój podatek w wysokości 22%, a następnie będzie sprzedawał usługę następnemu kooperantowi, który będzie ją sprzedawał klientowi, a więc będzie tylko opodatkowywał marżę nie odliczając tego podatku 22%.</u>
<u xml:id="u-22.14" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">W sumie oznacza to, że podatek, który będzie musiał zapłacić polski klient w przypadku zagranicznej turystyki wyjazdowej, wówczas gdy współpracują ze sobą dwa biura, wyniesie 35-40%. To jest nie do przyjęcia. Dla nas jest to niezrozumiałe.</u>
<u xml:id="u-22.15" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Jesteśmy za tym, by po pierwsze, jeżeli mamy wprowadzać art. 26 szóstej dyrektywy Unii Europejskiej, to wprowadzajmy go w takiej postaci, w jakiej obowiązuje on w krajach Unii Europejskiej, czyli stosując wszystkie zapisy, tak te, które są obecnie korzystne z punktu widzenia Ministerstwa Finansów, jak i te, które resort finansów uważa za niekorzystne.</u>
<u xml:id="u-22.16" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Nie mówmy, że chodzi tu o dostosowywanie prawa, bo my pod hasłem "dostosowywanie polskiego prawa do prawa obowiązującego w Unii Europejskiej" ukręciliśmy bat na polskich przedsiębiorców.</u>
<u xml:id="u-22.17" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Kolejna kwestia. Jeżeli będziemy wprowadzać art. 26 szóstej dyrektywy Unii Europejskiej, to uważam, że nic nie stoi na przeszkodzie, by w okresie przejściowym - może on trwać i pięć lat - nie stosować stawki 22%, która obecnie jest u nas stawką podstawową, tylko np. zastosować jako stawkę podstawową, stawkę najniższą możliwą, tj. 15%. Wówczas będziemy w sposób przejściowy dochodzili do rozwiązań obowiązujących w Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-22.18" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Ostatnia kwestia. Uważamy, że znacznie uprościłoby sprawę, gdyby w Polsce - tak jak jest to w pięciu krajach Unii Europejskiej - wprowadzić zasadę opodatkowania tzw. zryczałtowanej marży. Owa zryczałtowana marża może wynosić od 10 do 20%, w zależności od formy turystyki, i od niej może być odliczany podatek VAT. Uprości to cały system, a także pozwoli na objęcie koniecznością płacenia podatku, podmiotów zagranicznych, co jest zgodne z art. 21 ust. 1 pkt b/ tejże szóstej dyrektywy Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-22.19" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Jeżeli chcemy wprowadzać jeden z artykułów tej dyrektywy, to dlaczego ignorujemy inny jej artykuł, przez co dopuszczamy do wygrywania konkurencji przez firmy zagraniczne. Jestem głęboko przekonany, że "sukcesy" polskich touroperatorów i organizatorów turystycznych, którzy z tytułu podatku, mają ceny wyższe od 7% do kilkunastuprocent, są w dużej mierze spowodowane niezałatwieniem przez Ministerstwo Finansów postulatów, by zlikwidować uprzywilejowany sposób płacenia w Polsce podatków przez zagranicznych organizatorów turystyki.</u>
<u xml:id="u-22.20" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Mam jeszcze jedną uwagę. Otóż zajmujemy się bardzo poważnymi sprawami. Dotyczą one losu bardzo wielu osób oraz szans rozwoju całej branży. Odnoszę wrażenie, że często postępujemy w sposób irracjonalny. Do czego zmierzam? Otóż mam przed sobą trzy tłumaczenia artykułu 26 szóstej dyrektywy Unii Europejskiej. Na jednym z tych tłumaczeń opierało się Ministerstwo Finansów, ponieważ używa ono w swoim dokumencie owego niepolskiego sformułowania "dla bezpośrednich korzyści klienta". Prawidłowe tłumaczenie brzmi "na rzecz klienta".</u>
<u xml:id="u-22.21" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Mam dwa inne tłumaczenia autorstwa biegłych tłumaczy Ministerstwa Finansów, w których tłumaczenie tego sformułowania jest prawidłowe - nie wiem, dlaczego się na nim nie oparto.</u>
<u xml:id="u-22.22" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Występują tutaj poważne różnice. Tłumaczenie, które Ministerstwo Finansów wzięło za podstawę opracowania zmiany ustawy brzmiało "Wszelkie transakcje dokonywane przez biura podróży, dotyczące przyjazdów, będą traktowane jako jednokrotne usługi świadczone przez biuro podróży...".</u>
<u xml:id="u-22.23" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Z kolei w dwóch innych tłumaczeniach, w tym w tłumaczeniu biegłego tłumacza Ministerstwa Finansów, przepis ten brzmi: "Wszelkie operacje handlowe podejmowane przez biuro podróży w celu zorganizowania imprezy turystycznej uważane są za wchodzące w skład jednej usługi świadczonej przez biuro podróży". Tu jest mowa o pojedynczej imprezie turystycznej, na którą składa się kilka usług. Jest to sprzeczność, która rodzi dalsze konsekwencje.</u>
<u xml:id="u-22.24" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Mam jeszcze jedną dosyć istotną szczegółową uwagę. Otóż w krajach Unii Europejskiej przez klienta rozumie się każdego, kto nabywa usługę w celach niezarobkowych, tak jak zostało to zapisane w naszej ustawie o usługach turystycznych, która jest również elementem dostosowania polskiego prawa do prawa krajów Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-22.25" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Ministerstwo Finansów proponuje, by za tego klienta uważać wyłącznie osobę fizyczną. W piśmie, które podpisał pan minister Jan Rudowski używa się słowa "podróżny". Wiadomo, że osoba prawna nie może być podróżnym.</u>
<u xml:id="u-22.26" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Tak więc klientem w rozumieniu prawa Unii Europejskiej oraz polskiej ustawy o usługach turystycznych może być również podmiot gospodarczy, który dokona zakupu usług turystycznych, np. dla swoich pracowników, w związku z działalnością socjalną, czy też organizacją jakiejś imprezy. Zgodnie z propozycją Ministerstwa Finansów za klienta będzie mogła być uważana tylko osoba fizyczna.</u>
<u xml:id="u-22.27" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Jeżeli te zmiany wejdą w życie, spowoduje to, że będziemy znacznie drożsi od wszystkich europejskich organizatorów turystyki. Organizatorzy zagraniczni będą mieli znacznie lepsze warunki niż polskie podmioty branży turystycznej. Niedługo będziemy pracować wyłącznie jako siła najemna u organizatorów zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-22.28" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Sytuacja taka jest dla nas nie do przyjęcia i bardzo prosimy o wsparcie naszego stanowiska, jednocześnie dziękując Ministerstwu Transportu i Gospodarki Morskiej, za to że podzieliło nasz pogląd w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-22.29" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Uważam, że dostosowywanie polskiego prawa do przepisów prawnych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej nie powinno być powodem dostawania się do polskiego ustawodawstwa takich mutantów.</u>
<u xml:id="u-22.30" who="#PrzewodniczacyKomisjiEkonomicznejPolskiejIzbyTurystykiStanislawPisko">Dostosowanie prawa w tym zakresie powinno kończyć się sformułowaniem: "Ustawa wchodzi w życie w dniu przyjęcia Polski do Unii Europejskiej". Tylko wtedy może ona być wprowadzona w pełnym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Wobec zarysowanych różnic w podejściu do polityki podatkowej między przedstawicielami branży turystycznej i Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej z jednej strony, a Ministerstwem Finansów z drugiej strony - resort ten przygotowuje inne rozwiązania - chciałbym prosić pana dyrektora Sławomira Maliszewskiego o ustosunkowanie się do kwestii owych "mutantów".</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowSlawomirMaliszewski">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to oddam głos pani naczelnik Halinie Markiewicz, która bezpośrednio zajmuje się tymi kwestiami.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Bardzo proszę, pani naczelnik.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#NaczelnikwMinisterstwieFinansowHalinaMarkiewicz">Szczegółowa informacja na temat rozwiązań obowiązujących w krajach Unii Europejskiej została przedstawiona w piśmie z 30 czerwca br. Sądzę, że wszyscy z państwa znają to pismo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#NaczelnikwMinisterstwieFinansowHalinaMarkiewicz">Został w nim opisany również specjalny reżim opodatkowania podatników będących biurami podróży. Zawiera się to w art. 26, zgodnie z którym ów specjalny reżim ma zastosowanie do podatników w pewnych określonych sytuacjach, to znaczy, gdy usługa jest świadczona w stosunku do odbiorcy, natomiast biuro podróży występuje we własnym imieniu. Nie możemy tu zatem mówić o biurze podróży, które świadczy typowe usługi pośrednictwa, gdyż ten specjalny reżim opodatkowania, określony w art. 26 szóstej dyrektywy Unii Europejskiej, nie będzie miał w tym przypadku zastosowania.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#NaczelnikwMinisterstwieFinansowHalinaMarkiewicz">Następny warunek, który musi być spełniony przez biuro podróży sprowadza się do tego, że przed świadczeniem tych usług turystycznych biuro podróży nabywa od innych podatników usługi, które będą wykorzystywane bezpośrednio przez odbiorcę usług. Warunek ten od razu ukierunkowuje, że usługi świadczone przez biura podróży, jeżeli są to usługi własne, są opodatkowane nie na zasadach tego specjalnego reżimu, ale na zasadach ogólnych.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#NaczelnikwMinisterstwieFinansowHalinaMarkiewicz">Następny warunek, który musi być spełniony, by w stosunku do biur podróży mógł być stosowany ów specjalny reżim opodatkowania, to wymóg, że odbiorcą usługi jest ostateczny konsument. Akurat tutaj w projekcie ustawy zakłada się, że jest to osoba fizyczna, natomiast zgodnie z przepisami szóstej dyrektywy nie może to być podatnik, który nabywa usługi turystyczne dla celów swojej działalności gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#NaczelnikwMinisterstwieFinansowHalinaMarkiewicz">W zasadzie oznacza to sprowadzenie tego przepisu do osób fizycznych, ponieważ nawet gdy jest to osoba fizyczna będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, nie może ona nabyć tej usługi, tak by była ona opodatkowana tym specjalnym reżimem.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#NaczelnikwMinisterstwieFinansowHalinaMarkiewicz">Odbiorca ten występuje jako osoba fizyczna, ale nie będąca podatnikiem podatku od towarów i usług. Dlatego w naszej ustawie znalazło się sformułowanie, że jest to osoba fizyczna.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#NaczelnikwMinisterstwieFinansowHalinaMarkiewicz">W przypadku spełnienia wszystkich trzech warunków może być zastosowany specjalny reżim opodatkowania usług turystycznych, który polega na opodatkowaniu marży biura turystycznego, a więc różnicy między ceną nabycia płaconą przez odbiorcę usługi a wydatkami, które zostały poniesione przez biura podróży w przypadku zakupywania towarów i usług od innych dostawców. To jest właśnie jeden z warunków pozwalających na zastosowanie tego specjalnego reżimu.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#NaczelnikwMinisterstwieFinansowHalinaMarkiewicz">W kwestii przepisów szóstej dyrektywy Unii Europejskiej mogę jeszcze stwierdzić, iż jeżeli jest zastosowany specjalny reżim opodatkowania, czyli jest opodatkowywana marża biura turystyki, wówczas podatnik, czyli to biuro, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek, który został naliczony przez dostawców poszczególnych towarów i usług wykorzystywanych przy świadczeniu usług danego biura podróży. Dodam, że ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług zakłada wprowadzenie specjalnego reżimu opodatkowania i jest to zgodne z przyjętym stanowiskiem negocjacyjnym w obszarze - podatki.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#NaczelnikwMinisterstwieFinansowHalinaMarkiewicz">Zgodnie z tym stanowiskiem, Polska zobowiązała się do wprowadzenia tej specjalnej procedury w całości w 2001 r. Niestety, nie istnieje możliwość przeniesienia w czasie pełnego wprowadzenia tych przepisów na okres przejściowy, późniejszy.</u>
<u xml:id="u-26.9" who="#NaczelnikwMinisterstwieFinansowHalinaMarkiewicz">W stanowisku negocjacyjnym Polska nie wystąpiła o żadne delegacje, jeżeli chodzi o opodatkowanie biur podróży, tak że te przepisy muszą być wprowadzone w 2001 r. Nie wiem, czy nie jest za wcześnie na dyskusję o konkretnych zapisach ustawy, bo - jak już było wspomniane - ustawa ta wprawdzie została przyjęta przez KERM, natomiast nie jest jeszcze przyjęta przez Radę Ministrów i w zasadzie nie jest to jeszcze oficjalny rządowy projekt ustawy. Wobec tego trudno się już odnosić do poszczególnych zagadnień.</u>
<u xml:id="u-26.10" who="#NaczelnikwMinisterstwieFinansowHalinaMarkiewicz">Jeżeli chodzi o stawkę podstawową, która w projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, została założona na poziomie 22%, to jest to w Polsce stawka podstawowa obowiązująca na większość towarów.</u>
<u xml:id="u-26.11" who="#NaczelnikwMinisterstwieFinansowHalinaMarkiewicz">Przedstawiciel Polskiej Izby Turystyki mówił o tym, że w innych krajach Unii Europejskiej obowiązuje niższa stawka niż 22%. Tak jest rzeczywiście, ale zależy to od tego, na jakim poziomie w danym kraju została ustalona stawka podstawowa.</u>
<u xml:id="u-26.12" who="#NaczelnikwMinisterstwieFinansowHalinaMarkiewicz">W różnych krajach obowiązuje różna stawka podstawowa. W niektórych wynosi ona nawet 25%. Stawka 16-procentowa obowiązuje w Niemczech. Niektóre kraje stosują zwolnienia wobec biur podróży, ale są to kraje, które już dawno weszły do Unii Europejskiej i miały taką możliwość. Polska dopiero chcąc przystąpić do Unii Europejskiej nie posiada możliwości zastosowania zwolnienia, chociażby ze względu na fakt, że przepisy unijne na to nie pozwalają.</u>
<u xml:id="u-26.13" who="#NaczelnikwMinisterstwieFinansowHalinaMarkiewicz">Jeżeli chodzi o zastosowanie niższej stawki, to obniżona stawka może być zastosowana tylko do tych towarów i usług, które znajdują się w załączniku H do szóstej dyrektywy Unii Europejskiej. Niestety, załącznik ten nie zawiera usług turystycznych, co oznacza, że usługi te obowiązuje stawka podstawowa podatku VAT obowiązująca w danym kraju. W Polsce wynosi ona 22%.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Zdaję sobie sprawę, że pan Stanisław Piśko chciałby wygłosić replikę do wypowiedzi pani naczelnik, ale projekt ten znajduje się w trakcie uzgodnień międzyresortowych - już po rozpatrzeniu przez KERM - a skoro stanowisko ministra transportu i gospodarki morskiej jest zbieżne ze stanowiskiem branży turystycznej, to sądzę, że posiedzenie Rady Ministrów będzie odpowiednim forum do dyskusji, w ramach której zostaną przyjęte ostateczne rozwiązania proponowane przez rząd. Dopiero wówczas będziemy się mogli ustosunkować do tego projektu.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Otwieram dyskusję, łącznie nad przedstawionymi materiałami i informacjami. Oczywiście wszystkie te dokumenty przekażemy do powołanego przez Komisję zespołu roboczego, którego pracami kieruje pan poseł Czesław Fiedorowicz. Podkomisja ta zajmuje się zagadnieniem polityki podatkowej w obszarze kultury fizycznej i turystyki.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W planie pracy Komisji zaplanowaliśmy na październik rozpatrzenie informacji o wynikach prac tego zespołu. Przedstawiciele podkomisji zaprezentują wówczas również ten materiał oraz wszystko to, co dzieje się w ramach prac rządowych. Widzę, że pan Stanisław Piśko pragnie odnieść się do wypowiedzi pani naczelnik. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzedstawicielPITStanislawPisko">Otrzymaliście państwo, zamówioną wcześniej przez Komisję opinię, sporządzoną przez pana Tomasza Kardacha. Opinia ta bardzo szczegółowo ukazuje, jak wyglądają rozwiązania podatkowe w poszczególnych krajach europejskich. W tej sytuacji nie mogę zrozumieć, dlaczego Polska ma przyjąć rolę masochisty, który wprowadza tak drastyczne 22% stawki, w sytuacji, gdy takie kraje jak Dania i Irlandia, będące od lat członkami Unii Europejskiej, w ogóle zwolniły turystykę od płacenia podatku, zresztą inne kraje stosują niższe stawki niż 22%.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzedstawicielPITStanislawPisko">Kolejna kwestia dotyczy odliczania podatku. Zgadzam się z opinią, że w art. 26 szóstej dyrektywy Unii Europejskiej zapisano zakaz odliczania podatku wówczas, gdy nie jest opodatkowana marża - tak by z tego wynikało. Mimo to w wielu krajach podatek jest odliczany nawet, gdy marża jest opodatkowana.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PrzedstawicielPITStanislawPisko">W piśmie podpisanym przez pana ministra Jana Rudowskiego, adresowanym do pana przewodniczącego Tadeusza Tomaszewskiego, na str. 4 jest akapit - kwestionowałem jego treść, ale później sprawdziłem, że w różnych krajach jest różnie - w którym jest napisane: "W związku z powyższym należy podkreślić, że jeżeli usługa jest opodatkowana stawką 0, w całości lub w części, wówczas przysługuje odliczenie podatku naliczonego, związanego z tą usługą, niezależnie od zakazu, o którym była mowa wyżej". Zatem Ministerstwo Finansów stwierdza, że można odliczać, i że w niektórych krajach czyni się to, wówczas gdy usługi są świadczone za granicą.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PrzedstawicielPITStanislawPisko">Kolejna sprawa. Otóż pani naczelnik w ogóle nie ustosunkowała się do faktu braku możliwości odliczania i braku zwolnień dla zagranicznej turystyki wyjazdowej. Przecież to są dwa filary systemu opodatkowania branży turystycznej w krajach zachodnioeuropejskich. Filary te mogą być wprowadzone również w Polsce. Nic nie stoi na przeszkodzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Przedstawiciele Ministerstwa Finansów nie muszą w tej chwili odpowiadać na uwagi przedstawione przez pana Stanisława Piśko, ponieważ prace nad projektem rządowym dopiero się rozpoczęły. Sądzę, że dzisiejsza dyskusja oraz ekspertyzy zamówione przez nas na zewnątrz, mogą państwu pomóc w ujednoliceniu stanowiska rządowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselJerzyBudnik">Prawdę mówiąc, niepokoi mnie różnica zdań między panią naczelnik a przedstawicielem Polskiej Izby Turystyki, bo to nie jest tak, że obydwoje z państwa mają rację, i albo ekspert PIT ocenia sytuację zbyt pesymistycznie, albo uspokajające wyjaśnienia pani naczelnik są przedwczesne.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PoselJerzyBudnik">Przyznam, że trochę się w tym wszystkim pogubiłem i dlatego apeluję do pana ministra Tadeusza Donocika, który ma bardzo rzeczowe i racjonalne podejście do kwestii gospodarczych - wiem o tym, bo współpracuję z panem ministrem w ramach Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw - by wyjaśnił tę sprawę.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PoselJerzyBudnik">Wszystkim nam bardzo zależy na rozwoju branży turystycznej, która przynosi duże dochody budżetowi państwa, i która w ostatnich latach znakomicie się rozwijała. Byłoby fatalnie, gdyby nie miał się sprawdzić czarny scenariusz, o którym mówił ekspert Polskiej Izby Turystyki. Nie wiem, kto tu ma rację, ale mam nadzieję, że rozwiązania, które wypracujemy, pozwolą tej branży dalej się rozwijać.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tym punkcie porządku obrad? Nie stwierdzam. Pozwolę sobie powtórzyć sugestię zgłoszoną przez pana posła Jerzego Budnika pod adresem pana ministra Tadeusza Donocika, by na etapie prac rządowych ponownie odbyć konsultacje z przedstawicielami branży turystycznej.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chciałbym prosić o poinformowanie Komisji o rozwiązaniach przyjętych w projekcie rządowym, w obszarze polityki podatkowej, tak żebyśmy w trakcie prac parlamentarnych mogli albo poprzeć w całości stanowisko rządu, albo żebyśmy dalej konsultowali się z branżą turystyczną, próbując dojść do rozwiązań obowiązujących w krajach Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Przedstawiciele branży turystycznej od kilku lat przez cały czas zgłaszają sugestie, że branża chce pełnego zaadoptowania rozwiązań obowiązujących w Unii Europejskiej i tylko zły rząd, czy też złe instytucje finansowe rządu, hamują te procesy wskazując na jakieś inne uwarunkowania.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Prosimy zatem o ujednolicenie stanowiska rządu w kwestiach interpretacyjnych dotyczących prawa Unii Europejskiej i przygotowanie takiego projektu, który rzeczywiście będzie odpowiadał normom Unii Europejskiej, jednocześnie dając równe szanse naszym podmiotom funkcjonującym na rynku usług turystycznych, względem podmiotów zagranicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Oczywiście, podejmuję się wykonania zadań, o których mówił pan przewodniczący. Dołożę najwyższej staranności, by podczas negocjacji z ministrem finansów doprowadzić do wyjaśnienia tych kwestii, zapewniając, że będę działał w interesie polskiej branży turystycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Obecnie przechodzimy do trzeciego punktu porządku obrad, w ramach którego rozpatrzymy informację prezesa Rady Ministrów uzasadniającą decyzję przeniesienia działu - Turystyka z Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej do Ministerstwa Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Pan minister Tadeusz Donocik poinformował wcześniej, że jest upoważniony przez prezesa Rady Ministrów do reprezentowania go w tym punkcie porządku obrad. Otrzymaliśmy w omawianej sprawie stanowisko podpisane przez sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pana Michała Wojtczaka.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Za chwilę udzielę głosu panu ministrowi, ale na wstępie chciałbym prosić przedstawiciela rządu, by decyzje dotyczące działu - Turystyka, jednak się ustabilizowały. Przeszłość nie napawa optymizmem. Z mojego punktu widzenia wygląda to tak, że co zmiana ekipy, to zmiana strategii w kwestii ułożenia tego działu, w sensie - jakiemu ministrowi właściwemu ma on przysługiwać.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W 1999 r. najpierw pojawiła się kwestia spóźnionych inicjatyw legislacyjnych, jeżeli chodzi o rozdzielenie działów - Turystyka oraz Kultura fizyczna. Chodzi oczywiście o ustawę o działach administracji rządowej. Następnie powołano do istnienia Polską Organizację Turystyczną, we współpracy z ówczesnym Urzędem Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Spóźnione było również powołanie nowego Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu oraz podział struktur dawnego UKFiT.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Tak to w skrócie wyglądało, a obecnie chciałbym zapytać, jakie jest uzasadnienie faktu, że w ciągu pół roku prezes Rady Ministrów zmienił swoją decyzję dotyczącą przydzielenia działu - Turystyka ministrowi transportu i gospodarki morskiej i przydzielił ten dział ministrowi gospodarki? Czy może wcześniejsze ustalenia koalicyjne zadecydowały o tym, że ministrem właściwym do spraw turystyki został minister transportu i gospodarki morskiej? Innymi słowy, brano pod uwagę ustalenia koalicyjne, czyli zadecydował podtekst polityczny, ale teraz po rozpadzie koalicji ustalenia te straciły ważność i obecnie przechodzi się do bardziej zasadnego - zdaniem prezesa Rady Ministrów - ułożenia tego działu.</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Cała ta kwestia interesuje nas szczególnie dlatego, że poprzez stosowny dezyderat zabieraliśmy głos, gdy była ona rozpatrywana. Wówczas rozważaliśmy również przydzielenie działu - Turystyka resortowi, który właściwie w tej chwili powstał. Obecnie nosi on nazwę resortu administracji i rozwoju regionalnego, jednak wówczas tego resortu jeszcze nie było, dlatego nie mogliśmy wyrazić takiej sugestii. Nie ukrywam, że nasza Komisja jest zaskoczona zaistniałą zmianą, także dlatego, że posiadamy informacje, iż w wielu krajach europejskich dział - Turystyka znajduje się w resorcie transportu.</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Początek naszej współpracy z panem ministrem układa się bardzo pozytywnie, zatem można mieć nadzieję, że turystyka nie straci na tej zmianie. Gdyby pan minister zechciał nam jednak wyjaśnić jej merytoryczne przyczyny.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Moja odpowiedź będzie miała kilka warstw. Najistotniejszy jest aspekt prawny, czyli fakt, że pan premier posiada prawo do dokonywania przesuwania działów pomiędzy właściwymi ministrami.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Szef rządu dokonuje merytorycznej oceny funkcjonowania danego działu pod rządami określonego ministra. Premier może stwierdzić, że dany dział może funkcjonować lepiej po jego zespoleniu z innym działem, a następnie podjąć stosowną decyzję.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Tak więc w sensie formalnoprawnym, premier może w każdej chwili dokonywać tego typu przesunięć. Uprawnienie to zostało mu nadane ustawowo przez parlament.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Kolejna warstwa to aspekt historyczny. Otóż w momencie wprowadzenia w życie ustawy o działach administracji rządowej, w pierwszym projekcie wykonawczym, dział - Turystyka był przypisany do Ministerstwa Gospodarki. Wówczas rozważano również koncepcję utworzenia resortu rozwoju regionalnego.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Potem ze względu na uzgodnienia koalicyjne, ostatecznie ułożono działy administracji rządowej, tak jak zostało to wprowadzone z dniem 1 stycznia 1999 r.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">W tej chwili najprawdopodobniej przesądził fakt, że minister gospodarki jest właściwy do spraw małej i średniej przedsiębiorczości, współpracy gospodarczej z zagranicą, promocji eksportu i jako taki posiada więcej kompetencji już wdrożonych, w sensie procedur i programów rządowych, które zostały już przyjęte - przypomnę, że w dniu 11 maja 1999 r. został przyjęty rządowy program rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości oraz w dniu 4 sierpnia 1999 r. rządowy program promocji eksportu. Są to wieloletnie programy.</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">W tej sytuacji pan premier uznał, że należy zapewnić, by dział - Turystyka rozwijał się równolegle z małą i średnią przedsiębiorczością - ponad 90% firm turystycznych to małe i średnie przedsiębiorstwa - a w celu zapewnienia dynamicznego rozwoju tego sektora, należy jednak wrócić do tego pierwotnego zamysłu, tak by turystyka znalazła się obok działu gospodarki i była zarządzana przez tego samego ministra.</u>
<u xml:id="u-34.7" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Minister gospodarki jest również odpowiedzialny za współpracę z organizacjami pozarządowymi. Akurat dział - Turystyka jest, moim zdaniem, niemożliwy do prowadzenia bez współpracy z organizacjami samorządu gospodarczego, czy też zrzeszeniami przedsiębiorców związanych z tym działem.</u>
<u xml:id="u-34.8" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Kompetencje ministra właściwego do spraw gospodarki oraz jego doświadczenia w tym obszarze również legły u podstaw decyzji premiera o przeniesieniu turystyki w gestię tegoż ministra. Tyle mam do powiedzenia, jeżeli chodzi o uzasadnienie merytoryczne. Można by oczywiście cytować zadania ministra właściwego do spraw gospodarki i porównywać je z zadaniami ministra transportu i gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-34.9" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Pragnę dokonać małego sprostowania wypowiedzi pana przewodniczącego i stwierdzić, że jednak w większości krajów europejskich dział - Turystyka jest ulokowany przy dziale - Gospodarka. O ile pamiętam, to w Grecji dział turystyki zawiera się w dziale rozwoju regionalnego, ale również tam ulokowana jest mała i średnia przedsiębiorczość. To jest logiczne, zresztą w Grecji turystyka jest praktycznie synonimem gospodarki, ponieważ tam w zasadzie jest już tylko przemysł stoczniowy i rybołówstwo, z takich dziedzin typowo gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-34.10" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">W niektórych państwach, np. w Irlandii dział - Turystyka jest powiązany z resortem gospodarki, finansów i turystyki. Tam istnieje właśnie taki resort. Tak więc w różnych krajach ulokowanie turystyki jest różne, wobec tego przyjęcie modelu, że dział ten jest u ministra gospodarki, w ramach resortu transportu lub wraz z rozwojem regionalnym, w zasadzie wyczerpuje wszystkie znane mi, przynajmniej europejskie, warianty ulokowania tego działu.</u>
<u xml:id="u-34.11" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">W USA departament handlu w zasadzie ma pod sobą również usługi, w tym również usługi turystyczne. Mogę dopowiedzieć w swoim własnym imieniu, że postaram się tak wykorzystać swoje dotychczasowe doświadczenia z prowadzenia spraw małej i średniej przedsiębiorczości oraz promocji eksportu, by dział turystyki jak najwięcej na tym skorzystał i został wkomponowany w realizację programów rządowych związanych z tymi zagadnieniami.</u>
<u xml:id="u-34.12" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Owe programy rządowe powinny znaleźć swoje odbicie w problematyce związanej z działem turystyki. Postaram się, by prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, był zadowolony ze współpracy ze mną. Zresztą sądzę, że te ostatnie zmiany są w pewnym sensie wzmocnieniem dla turystyki, ponieważ pan prezes Gwidon Wójcik zostaje, a ja doszedłem wraz z pewnymi doświadczeniami i aparatem ministra gospodarki.</u>
<u xml:id="u-34.13" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Sądzę, że jeżeli zajdzie taka potrzeba, to nadal będziemy dobrze współpracować z ministrem transportu i gospodarki morskiej w tych obszarach, które poprzednio uzasadniały ulokowanie turystyki przy resorcie transportu i gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-34.14" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Nie widzę przeszkód dla rozwijania współpracy. Nie znam przypadków, które uzasadniałyby jakąkolwiek niechęć do takiej współpracy, a jeżeli chodzi o mnie osobiście i moją chęć do współpracy z panem ministrem Jerzym Widzykiem i jego wiceministrami, to wyobrażam sobie, że ta współpraca może być bardzo dobra.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chciałbym wyrazić nadzieję, że prezes Rady Ministrów podejmując te decyzje zawsze będzie miał na względzie bardziej aspekty merytoryczne, a mniej aspekty polityczne. Z informacji, którą otrzymaliśmy, wynika, że poprzednio bardziej decydowały uzgodnienia polityczne, a teraz wzięły górę względy programowe i merytoryczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Specyfiką Sejmu jest to, że jak ktoś się uśmiechnie, to jest to zachowanie polityczne, a jak się nie uśmiecha, to również jest to zachowanie polityczne. Trudno zatem stwierdzić, że cokolwiek, co dzieje się w Sejmie, nie jest polityczne.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Nasza Komisja w swojej dotychczasowej praktyce dosyć stabilizująco wkomponowywała się w osiąganie pewnych wymiernych efektów w zakresie turystyki. Rzeczywiście dzisiaj wyłonił się dosyć duży problem, ale sądzę, że skoro minister gospodarki jest wicepremierem, to uregulowanie kwestii podatkowych dotyczących branży turystycznej nie powinno stanowić zasadniczego problemu. Sądzę, że jest to pewne wyzwanie i wszystko jest kwestią odpowiedniego klimatu - pan minister Tadeusz Donocik deklaruje chęć dobrej współpracy - ale dosyć istotnym aspektem sprawy wydaje mi się fakt, że Ministerstwo Gospodarki oddało politykę regionalną do nowo utworzonego resortu. Jest to pewne odciążenie, tak więc zmieniło się również usytuowanie samego Ministerstwa Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Chciałbym zapytać o pewien podstawowy porządek po tej zmianie - odbyła się ona bardzo szybko - i jak będzie wyglądała kwestia funkcjonowania właściwego departamentu w ministerstwie? Czy zostały zakończone przenosiny oraz zmiany kadrowe? Zajmowaliśmy się zagadnieniem ulokowania turystyki oraz innych działów w ciągu ostatniego roku pracy parlamentu i dla nas, jako Komisji, jest sprawą niebagatelną, czy skład przedstawicieli rządu, z którym obecnie współpracujemy, jest pod względem organizacyjnym i kadrowym ostatecznie ukształtowany, czy też są zakładane jakieś istotne zmiany w tym względzie?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tym punkcie porządku obrad? Nie stwierdzam. W takim razie proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na postawione kwestie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Sądzę, że dałem się w ciągu ostatnich 2,5 roku poznać z tego, że nie należę do ludzi, którzy burzą, ale raczej do tych, którzy korzystają z dotychczasowych efektów czyjejś pracy i starają się je pomnożyć. Postaram się jak najlepiej wykorzystać doświadczenia i osiągnięcia departamentu i działu turystyki z okresu, gdy funkcjonowały one przy Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej. Zapewniam pana posła, że będę preferował właśnie taki kierunek działania.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Jeżeli chodzi o stan porządkowania spraw od strony formalnej, to nie wydano jeszcze rozporządzenia, które przekazywałoby środki finansowe. Przesunięcie działu turystyki implikuje przecież pewne przesunięcia budżetowe, przesunięcia etatów etc. Od dwóch tygodni współpracuję z Departamentem Turystyki w Ministerstwie Gospodarki, na zasadzie wzajemnego informowania się i korepondencji. Jest to proces, który jednak musi trochę potrwać. To dla mnie nowe wyzwanie i prosiłbym o danie mi miesiąca na zorientowanie się w tym wszystkim. Proszę mnie traktować jako człowieka, który jeszcze się uczy. Pracownicy departamentu są bardzo kompetentni i z pewnością ułatwią mi zaadaptowanie się. Odbyłem już spotkanie z kierownictwem Polskiej Organizacji Turystycznej, a także z kierownictwem Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki SA. Pomnożyło to moją wiedzę. Sądzę, że do końca lipca nastąpią wszystkie rozstrzygnięcia w kwestii przekazania części budżetu oraz etapy. Minister gospodarki, oddając działy rozwoju regionalnego oraz budownictwa i mieszkalnictwa, znalazł się w takiej sytuacji, że dopóki minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego nie zwolnił pomieszczeń, będziemy musieli współpracować na pewną odległość. Na szczęście nie są to kwestie, które utrudniają współpracę w sposób ostateczny i rozstrzygający, aczkolwiek nie jest to łatwo, gdy zachodzi potrzeba odbycia kilku spotkań dziennie. Czasami już to się zdarzało. Dołożę najwyższej staranności, by jak najszybciej uporządkować te kwestie.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Polska Organizacja Turystyczna zainwestowała znaczne środki adaptując na swoje potrzeby całe piętro w siedzibie Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej i może nadal zajmować dotychczasowy lokal. Nie ma potrzeby nieustannego wzajemnego kontaktowania się. Jest to również dowód, że to nie miejsce decyduje o powodzeniu działań, ale zadania i sposób ich realizacji.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Jeżeli chodzi o pewną rewolucję kadrową, to Ministerstwo Gospodarki jest chyba znane z tego, że pan premier Janusz Steinhoff w ciągu 2,5 roku nie wyrzucił żadnego dyrektora czy wicedyrektora departamentu. Oceniamy ludzi spoglądając na nich przez pryzmat kompetencji, a nie przez jakikolwiek inny pryzmat.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Uważamy, że tylko w ten sposób można zachować ciągłość pracy i w związku z tym zapewniam pana posła Czesława Fiedorowicza oraz wszystkich, którzy byli o tę kwestię zatroskani, że gdyby jakiekolwiek zmiany miały zajść, to wynikałyby one z faktu, że ktoś sam wyraża chęć odejścia. Wiem, że pan dyrektor Robert Kępiński obejmie zagraniczną placówkę POT. Podjął tę decyzję przed przekazaniem turystyki do Ministerstwa Gospodarki. Już dzisiaj mogę zapowiedzieć, że we wrześniu pan dyrektor odchodzi ze swojego stanowiska. Była to wola pana dyrektora i kwestia akceptacji określonych struktur - pan dyrektor wygrał konkurs na objęcie owej zagranicznej placówki POT. Tak więc czeka nas ta jedna zmiana personalna, natomiast jej procedowanie będzie przebiegało zgodnie z przyjętymi regułami. Przy obsadzaniu stanowiska zwolnionego przez pana dyrektora będą kierował się tylko jednym kryterium, czyli kwalifikacjami kandydata, a także jego postawą etyczną. Jest oczywiste, że ten aspekt także zawsze bierze się pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Jeżeli moja odpowiedź uspokoiła pana posła, to obiecuję, że we wrześniu będę mógł przekazać Komisji kilka pozytywnych informacji na dowód, że wszystko jest w porządku.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Na 6 września br. zaplanowaliśmy w planie pracy Komisji rozpatrzenie nowelizacji ustawy o Polskiej Organizacji Turystycznej, zwłaszcza w kontekście formuły funkcjonowania regionalnych organizacji turystycznych.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Marszałkowie województw samorządowych wyrazili już swoją opinię w tej sprawie. Mam prośbę do przedstawicieli POT o pomoc w przygotowaniu tego posiedzenia. Tym zespołem poselskim kieruje pan poseł Czesław Fiedorowicz, a pomoc ta może usprawnić powstawanie regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Wszystkie zainteresowane strony zgadzają się co do potrzeby zmiany formuły funkcjonowania tych organizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Mogę jedynie dodać, że ponieważ odpowiadałem za dział - Rozwój regionalny, to wiedza i doświadczenie, które w związku z tym zdobyłem, z pewnością będą bardzo przydatne w pracy w ramach działu - Turystyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tym punkcie porządku obrad? Nie stwierdzam.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Pragnę poinformować państwa, że jutro o godz. 13.00 w sali nr 14 będziemy kontynuować procedowanie zmiany ustawy o kulturze fizycznej w kontekście wprowadzenia czwartej i piątej godziny wychowania fizycznego.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Będzie to wspólne posiedzenie z Komisją Edukacji, Nauki i Młodzieży. W tej chwili trwają prace podkomisji. Jutro zapoznamy się z ich rezultatem i przypuszczalnie zakończymy prace nad tą nowelizacją.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>