text_structure.xml 15.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoslankaEwaKopacz">Otwieram posiedzenie Komisji. W dniu dzisiejszym mamy rozpatrzyć uchwałę Senatu o stanowisku w sprawie ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy o zawodach lekarz i lekarza dentysty. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Zatem uznaję porządek dzienny za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoslankaEwaKopacz">Oddaję głos pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAnnaGreziak">Poprawka, jaką wnosi Senat do ustawy uchwalonej przez Sejm w dniu 16 grudnia jest praktycznie powrotem do treści przedłożenia rządowego. Zatem w tym momencie wszelkie argumenty, jakie ze strony rządu padały w tej kwestii, mają tę samą moc i z tym samym wyrazem są podnoszone. Tyle tylko, że w międzyczasie czas na wdrożenie tych zmian bardzo nam się skrócił i lada moment będzie 1 stycznia 2006 r., stąd rzeczywiście ważne jest, by procedować w jak najszybszym trybie. Istotne jest tu orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, które już ukazało się w Dzienniku Ustaw.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAnnaGreziak">Pragnę podkreślić, że przedłożenie rządowe było właściwie spowodowane wystąpieniem rzecznika praw obywatelskich, który poza skierowaniem skargi do Trybunału Konstytucyjnego zwrócił się również do ministra zdrowia o takie, a nie inne rozstrzygniecie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoslankaEwaKopacz">Czy na sali jest przedstawiciel Senatu? Słyszę, że tak, wobec czego proszę o uzasadnienie poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SenatorJaninaFetlinska">Jestem wiceprzewodniczącą senackiej Komisji Zdrowia. W pierwszym rozpatrywaniu w Komisji ta ustawa przeszła przy 8 głosach za i 8 głosach wstrzymujących się. Z taką też rekomendacją stanęłam przed Senatem, referując sprawozdanie ustawy. Wchodząc na trybunę otrzymałam orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, wobec czego zgłosiłam, iż wnosimy poprawki, które zostały przyjęte przez Senat w dniu 22 grudnia br. Tak więc nasze poprawki są rezultatem przyjęcia do wiadomości orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuBogdanCichy">Biuro nie zgłasza żadnych uwag, tylko techniczną podpowiedź, iż w sprawozdaniu powinna znaleźć się uwaga, że poprawki nr 1 i 2 należy łącznie poddać pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoslankaEwaKopacz">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoslankaMalgorzataStryjska">Mam przed sobą orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, który mówi, że art. 1 pkt 20 ustawy z 29 lipca 2005 r. jest niezgodny z art. 2 i art. 22 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoslankaMalgorzataStryjska">Pytanie do Biura Legislacyjnego. Otóż jeżeli pkt 20 w art. 1 z ustawy z 29 lipca 2005 r. był niezgodny z konstytucją, to czy mamy prawo rozpatrywać pkt 20 w poprawce Senatu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSBogdanCichy">Mogę jeszcze raz potwierdzić wyrok Trybunału Konstytucyjnego Jest tu drobny wątek o charakterze legislacyjnym. Trybunał nie mógł usunąć części przepisu, który jest zawarty w art. 9 ustawy nowelizującej. W związku z tym jest ratio legis tej drugiej poprawki, która od strony legislacyjnej – tylko i wyłącznie – powoduje, że w art. 9 nie ma już odniesienia do pkt 20.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselMaciejSwiatkowski">Pierwsze pytanie kieruję do pani senator. Jakie było ostateczne głosowanie w Senacie? Chodzi o stosunek głosów.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselMaciejSwiatkowski">Drugie pytanie kieruję do pani przewodniczącej. Czy w dokumentach Komisji jest opinia Komisji Ustawodawczej wobec tego projektu ustawy? W jakie argumenty został uzbrojony przedstawiciel Sejmu przed Trybunałem Konstytucyjnym w tej sprawie? Czy pan marszałek optował za tym, że te zapisy są konstytucyjne?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselMaciejSwiatkowski">Uważam, iż powinniśmy dokończyć prace legislacyjne, dlatego te poprawki należy rozpatrzyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoslankaEwaKopacz">Opinia Komisji Ustawodawczej, która trafiła do naszej Komisji, mówi o tym, iż te zapisy są niezgodne z konstytucją.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoslankaEwaKopacz">Jeśli chodzi o pana marszałka – nie rozmawiałam z panem marszałkiem na ten temat i nie znam jego opinii w tej sprawie. Niewątpliwie prezydium Komisji zechce spotkać się z panem marszałkiem po dzisiejszym posiedzeniu, celem omówienia dalszego trybu pracy nad ustawą.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoslankaEwaKopacz">Z tego, co mówił przedstawiciel Biura Legislacyjnego wynika, że będzie dość dziwna sytuacja kiedy będziemy uchylać przepis, który został już uchylony przez Trybunał Konstytucyjny. Dlatego ta rozmowa z panem marszałkiem jest absolutnie konieczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SenatorJaninaFetlinska">Jeśli chodzi o głosowania w Senacie, większość była za – dokładnego stosunku głosów nie pamiętam w tej chwili. Postaram się odnaleźć odpowiednie notatki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoslankaMalgorzataStryjska">Rozumiem, że zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego pkt 20 z ustawy z 29 lipca 2005 r. nie ma. Mamy dwie poprawki Senatu. Poprawka nr 1 odnosi się do pkt 20, poprawka nr 2 do art. 9. Czy możemy rozpatrywać coś, czego w połowie nie ma?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoslankaEwaKopacz">Wydaje się, że pan mecenas już to wyjaśniał. Jesteśmy w bardzo niezręcznej sytuacji i tak na dobrą sprawę możemy tylko zająć stanowisko, jako Komisja, wypowiadając się za lub przeciw poprawkom. Natomiast o tym czy to wejdzie pod obrady Sejmu, czy nie, może tylko zdecydować marszałek Sejmu. Stąd bezwzględnie konieczna jest nasza rozmowa z panem marszałkiem.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoslankaEwaKopacz">Według tego, co mówił pan mecenas, to pkt 2 jak gdyby uchyla pkt 1, czyli wyprowadza pkt 20 z ustawy.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PoslankaEwaKopacz">Nie ulega wątpliwości, że musimy się odnieść do uchwały Senatu. Przyjmując poprawki Senatu trzymamy się dzisiaj tylko i wyłącznie bardzo wąskiej ścieżki legislacyjnej, mówiąc, iż w pkt 2 wyprowadzamy pkt 1, którego de facto już nie ma.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PoslankaEwaKopacz">Czy Biuro Legislacyjne ma jeszcze jakieś dodatkowe uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSBogdanCichy">Nie. Podzielamy w pełni pogląd pani przewodniczącej w tym względzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoslankaJolantaSzczypinska">Chciałabym jednak upewnić się – czy dzisiaj, procedując nad poprawkami Senatu, możemy się zastanawiać nad jednym punktem, a nad drugim nie? Proszę jeszcze raz to wyjaśnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoslankaEwaKopacz">Wiem jedno – obowiązkiem Komisji jest rozpatrzenie uchwały Senatu i dać sprawozdanie z posiedzenia Komisji. Niewątpliwie też zdaję sobie sprawę z tego, że jeśli rozpatrzymy pozytywnie uchwałę Senatu – mimo, iż pkt 20, do którego się odnosimy, już nie istnieje dzięki orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego – będzie to mniejszą kompromitacją niż przełożenie w czasie ustawy niekonstytucyjnej do 1 stycznia 2007 r. Taka jest moja opinia i mam wrażenie, że się w tym nie mylę. Pana mecenasa proszę o potwierdzenie lub zaprzeczenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSBogdanCichy">W pełni podzielamy stanowisko pani przewodniczącej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoslankaEwaKopacz">Myślę, że nie rozstrzygniemy do końca tego dylematu. Wiemy, jaka jest opinia prawna w tej sprawie. Myślę, że osobą, która mogłaby cokolwiek zmienić jest Marszałek Sejmu i dlatego trzeba udać się do marszałka w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselMaciejSwiatkowski">Upierałbym się przy tym, aby pani przewodnicząca otrzymała dla Komisji dokument, w jaki uzbroił marszałek Sejmu przedstawiciela Sejmu w tej sprawie do Trybunału Konstytucyjnego.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselMaciejSwiatkowski">Stawiam też wniosek formalny, aby procedować nad projektem ustawy, jak przewiduje tryb legislacyjny.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PoselMaciejSwiatkowski">Rozumiem niekomfortową sytuację szczególnie posłów z Prawa i Sprawiedliwości, że to za ich sprawą zaistniała taka sytuacja, ale jednak proces legislacyjny nad ustawą powinien być dokończony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselRafalMuchacki">Apeluję, abyśmy skończyli tę dyskusję i przestali się kompromitować. Zróbmy to, co do nas należy i zakończmy na tym sprawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselCzeslawHoc">Pytanie do pana mecenasa – jak zatem rozumieć vacatio legis w sytuacji, gdy poprawka była przez niektórych tak rozumiana, iż dawała vacatio legis na rok czasu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSBogdanCichy">Oznacza to – jak przyjął Sejm w ustawie z 16 grudnia 2005 r. w zmieniającej ustawie o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty – że do 1 stycznia byłby zawieszony przepis, który de facto Trybunał uznał za niekonstytucyjny. On wprawdzie był pomieszczony w innej sekwencji i brzmienie literalne tego przepisu było inne, ale jego znaczenie jest tożsame.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSBogdanCichy">Tu, w moim przekonaniu, liczy się przede wszystkim sam fakt uchwalenia takiego przepisu przez Sejm. Oczywiście przez rok on by nie obowiązywał i przez ten okres czasu mogłoby się wszystko zdarzyć. Liczy się jednak sama okoliczność, w której Wysoka Izba uchwaliłaby przepis, który literalnie brzmi trochę inaczej, ale de facto jest przepisem takim samym, co do którego Trybunał Konstytucyjny wypowiedział się, że jest on niekonstytucyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselZbigniewPodraza">Dyskusja nad tym projektem ustawy przetoczyła się w Komisji wielokrotnie. Tu mamy dwie konkretne poprawki, które musimy przegłosować. Pozostaje zatem rozstrzygnięcie – czy przyjmujemy te poprawki, czy nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoslankaEwaKopacz">Traktuję ten głos jako wniosek formalny. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za zakończeniem dyskusji i przystąpieniem do głosowania poprawek?</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoslankaEwaKopacz">Stwierdzam, że Komisja 17 glosami, przy braku głosów przeciwnych i 1 wstrzymujących się opowiedziała się za zakończeniem dyskusji i przystąpieniem do głosowania poprawek Senatu.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoslankaEwaKopacz">Przystępujemy do łącznego przegłosowania poprawek nr 1 i 2. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawek nr 1 i 2?</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PoslankaEwaKopacz">Stwierdzam, że Komisja 12 głosami, przy braku głosów przeciwnych i 6 wstrzymujących się rekomenduje Sejmowi przyjęcie senackich poprawek nr 1 i 2.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PoslankaEwaKopacz">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, aby nadal tę funkcję pełniła posłanka Jolanta Szczypińska. Czy pani posłanka wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoslankaJolantaSzczypinska">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoslankaEwaKopacz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja powierzyła funkcję sprawozdawcy posłance Jolancie Szczypińskiej. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoslankaEwaKopacz">Stwierdzam, że Komisja powierzyła funkcję sprawozdawcy posłance Jolancie Szczypińskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselMaciejSwiatkowski">Przypominam, że nie otrzymałem pełnej odpowiedzi od pani senator. Poza tym chciałbym dowiedzieć się kiedy będzie rozpatrywany projekt ustawy w Sejmie, bowiem docierają do nas dwie sprzeczne informacje: jedna, że o 21.30, druga, że o 18.30.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoslankaEwaKopacz">Proszę panią senator o uzupełnienie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#SenatorJaninaFetlinska">Senat głosował jednogłośnie za przyjęciem poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoslankaEwaKopacz">Jestem pełna obaw czy w ogóle odbyło się posiedzenie Konwentu Seniorów i czy ramówka jest tylko ramówką, czy są to już sztywne terminy zapisane.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoslankaEwaKopacz">Zgodnie jednak z tym, co mówiłam, za chwilę spróbujemy dostać się do marszałka Sejmu, by przedstawić sytuację, jaka zaistniała w związku z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego i z dzisiejszą nasza pracą. Decyzja, która podejmie marszałek, może być tylko i wyłącznie wiążąca, ale po naszej rozmowie. Stąd też nie mogę panu posłowi w tej chwili odpowiedzieć, kiedy to będzie rozpatrywane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselMaciejSwiatkowski">Wobec tego stawiam wniosek, abyśmy procedowali do końca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoslankaEwaKopacz">Właśnie przed chwilą zakończyliśmy ten proces. Ostatecznym głosowaniem nad poprawkami i wyznaczeniem posła sprawozdawcy zrobiliśmy to, co należało do Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselMaciejSwiatkowski">Chciałbym jednak, aby marszałek znał stanowisko Komisji w sprawie dalszego procedowania w Sejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoslankaEwaKopacz">Panie pośle, pan marszałek będzie znał to stanowisko, jeśli da nam pan szansę, by go przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PoslankaEwaKopacz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>