text_structure.xml 10.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelBozenaBorysSzopa">Dzień dobry państwu. Witam wszystkich zebranych. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia został państwu doręczony. Czy jest sprzeciw wobec zaproponowanego porządku? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselMarzenaOklaDrewnowicz">Pani przewodnicząca, mam pytanie. Do Komisji Nadzwyczajnej do spraw deregulacji wpłynął projekt dotyczący obniżenia składek na ubezpieczenie społeczne od osób fizycznych z druku nr 2655. Natomiast jest zalecenie, żeby Komisja procedowała projekt, ale po zasięgnięciu opinii Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Składam wniosek, abyśmy mogli wykonać zalecenie i procedowali ten projekt na posiedzeniu naszej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelBozenaBorysSzopa">Zapytam panie z sekretariatu, czy wpłynęły dokumenty dotyczące tego projektu do zaopiniowania przez naszą Komisję? Niestety, obecnie w sekretariacie nic nie wiadomo na ten temat. Jeśli dokumenty wpłyną, na pewno zrobimy to bezzwłocznie, nawet w trakcie posiedzenia Sejmu. Proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJoannaFrydrych">Pani przewodnicząca, Komisja Nadzwyczajna do spraw deregulacji będzie miała pierwsze czytanie tego projektu we wtorek o godz. 15.00. Zastanawiam się, czy Komisja będzie prawidłowo procedować bez opinii naszej Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelBozenaBorysSzopa">Ale na ten moment nie mam potwierdzenia z sekretariatu, że wpłynęło pismo w celu zaopiniowania przez naszą Komisji, więc nawet nie mamy nad czym pracować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJoannaFrydrych">A czy w sekretariacie można by sprawdzić, czy wpłynął taki wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelBozenaBorysSzopa">Tak, zaraz zostanie to sprawdzone. Czy możemy przystąpić do procedowania dzisiejszego, przed chwilą przyjętego porządku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarzenaOklaDrewnowicz">Pani przewodnicząca, jeżeli projekt nie wpłynął, nie mamy wyjścia. Natomiast wydaje się, że w tak uroczystym dniu, jakim jest dzisiejsze świętowanie 550-lecia parlamentaryzmu w Polsce, powinno mieć miejsce przestrzeganie prawa. Komisja Nadzwyczajna do spraw deregulacji nie powinna procedować bez opinii naszej Komisji. Zatem, mam prośbę do członków Komisji, żeby jednak przed godz. 15.00, przed posiedzeniem Komisji Nadzwyczajnej do spraw deregulacji, nasza Komisja zajęła się tym tematem. To jest mój wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelBozenaBorysSzopa">Dziękuję. Oczywiście, przyjmuję i zapewniam państwa, że jeśli wpłynie taki wniosek do Komisji, na pewno spotkamy się we wtorek. Mamy zaplanowane posiedzenia i nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w trybie nadzwyczajnym zaplanować posiedzenie o innej godzinie, aby wszystko zsynchronizować. Kolejny raz pytam, czy jest sprzeciw wobec zaproponowanego porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacaposelBozenaBorysSzopa">Chcę przywitać gości przybyłych na nasze posiedzenie – panią Elżbietę Matuszewską wicedyrektor Departamentu Pracy, Spraw Społecznych i Rodziny w Najwyższej Izbie Kontroli, pana Mirosława Miłonia p.o. wicedyrektora Departamentu Pracy, Spraw Społecznych i Rodziny w Najwyższej Izbie Kontroli, a także panią Marię Piontek głównego specjalistę w KRUS i wicedyrektora Departamentu Świadczeń Emerytalno-Rentowych pana Dariusza Noszczaka.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacaposelBozenaBorysSzopa">Szanowni państwo, do Sejmu wpłynęło sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli za rok 2017, zawarte w druku nr 2726. Bardzo proszę przedstawiciela NIK o przedstawienie sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DepartamentuPracySprawSpolecznychiRodzinywNajwyzszejIzbieKontroliMiroslawMilon">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, prezes Najwyższej Izby Kontroli, realizując ustawowy obowiązek, przedłożył Wysokiemu Sejmowi sprawozdanie z działalności NIK w ubiegłym roku. Odsyłając do tego dokumentu, uprzejmie informuję, iż wyniki najważniejszych kontroli, będących we właściwościach Wysokiej Komisji, przedstawiono w rozdziale szóstym sprawozdania, w części dotyczącej pracy, zabezpieczenia społecznego i rodziny.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#DepartamentuPracySprawSpolecznychiRodzinywNajwyzszejIzbieKontroliMiroslawMilon">Na początku powiem kilka słów o zasadach doboru tematów do kontroli. Przyjęto, że tematy będą skoncentrowane wokół problemów zidentyfikowanych w analizie ryzyka, którą objęto cztery kluczowe obszary funkcjonowania państwa. Są to: państwo i jego funkcje, społeczeństwo, warunki i jakość życia, gospodarka i finanse państwa. Potencjalny obszar dla kontroli państwowej jest rozległy, a podstawowym zadaniem NIK jest prowadzenie badań w segmentach działalności państwa, w których ryzyko wystąpienia nieprawidłowości jest najwyższe. Dotyczy to w szczególności skuteczności odziaływania instrumentów rynku pracy oraz efektywności realizacji poszczególnych polityk społecznych w zakresie zabezpieczenia społecznego i rodziny. W wyniku analizy zidentyfikowano szereg kluczowych ryzyk dla sytuacji społeczno-gospodarczej kraju. Są to: niska jakość usług publicznych, niezrównoważenie finansów publicznych, niska konkurencyjność, innowacyjność polskiej gospodarki, negatywne zmiany społeczno-gospodarcze, niska jakość stanowionego prawa i niedostateczne jego egzekwowanie oraz wzrost zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#DepartamentuPracySprawSpolecznychiRodzinywNajwyzszejIzbieKontroliMiroslawMilon">Ryzyka wyznaczyły kierunki najważniejszych kontroli planowych w 2017 r. Plan pracy został uzupełniony o tematy kontroli zasugerowane przez komisje sejmowe i rekomendowane do realizacji przez Komisję do Spraw Kontroli Państwowej. Takie zogniskowanie priorytetów wynika z przekonania, że działania dobrze zorganizowanego państwa powinny zapewniać zaspokajanie różnorodnych potrzeb obywateli, stosownie do jego możliwości finansowych. Błędy i zaniechania w tej dziedzinie są odczuwalne przede wszystkim w obszarze polityki społecznej. Kłopoty gospodarcze wcześniej lub później przekładają się na poziom bezpieczeństwa socjalnego. Kierując się tym przesłaniem, staramy się zapewnić właściwy dobór tematów do kontroli, nie tylko profesjonalnych z punktu widzenia wiedzy o stanie państwa w obszarach monitorowanych przez NIK i umożliwiających formułowanie wniosków systemowych, ale także zapewniających aktualność tych wniosków poprzez skracanie cyklu kontroli. Dlatego w minionym roku Najwyższa Izba Kontroli zwracała szczególną uwagę na równoważenie finansów publicznych i racjonalizację wydatków. Oceniano też działania służące poprawie jakości usług publicznych oraz stanowionego prawa i jego przestrzegania. Kontynuowano też badania zagadnień związanych z konkurencyjnością i innowacyjnością gospodarki, a także z przeciwdziałaniem niekorzystnym zmianom społeczno-demograficznym. W wyniku przeprowadzonych kontroli, NIK skierowała wystąpienia pokontrolne do ponad 2 tys. adresatów. Kontrolerzy niemal w każdej kontrolowanej jednostce ujawniali nieprawidłowości różnej wagi. Niekiedy były na tyle istotne, że działalność kontrolowanych podmiotów oceniano negatywnie. W związku z tym NIK sformułowała wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości i wnioski legislacyjne w celu uszczelnienia systemu prawnego.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#DepartamentuPracySprawSpolecznychiRodzinywNajwyzszejIzbieKontroliMiroslawMilon">Z przeprowadzonych kontroli opracowano 95 informacji zbiorczych, które NIK przedłożyła Sejmowi. Ponadto, realizując obowiązek ustawowy, NIK przeprowadziła kontrolę budżetu państwa w 2017 r., a także przedłożyła Sejmowi analizę wykonania budżetu państwa oraz założeń polityki pieniężnej. Ponieważ działalność kontrolną w obszarach pozostających we właściwościach Wysokiej Komisji omówiono szczegółowo w sprawozdaniu, wymienię jedynie w skrócie przedłożone informacje. Były to informacje o następujących wynikach kontroli: Realizacja zamówień związanych z systemami teleinformatycznymi KRUS; Działania powiatów w zakresie tworzenia i wsparcia rodzin zastępczych; Realizacja programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich w latach 2012–2015; Funkcjonowanie placówek wsparcia dziennego dla dzieci; Opieka nad osobami starszymi w dziennych domach pomocy; Skuteczność działania systemu przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej; Aktywizacja zawodowa młodzieży przez Ochotnicze Hufce Pracy; Zapobieganie przeciwdziałaniu cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży; Dofinansowanie wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz Funkcjonowanie środowiskowych domów samopomocy w województwie warmińsko-mazurskim.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#DepartamentuPracySprawSpolecznychiRodzinywNajwyzszejIzbieKontroliMiroslawMilon">W najbliższym czasie Najwyższa Izba Kontroli przedłoży Sejmowi dwie kolejne informacje o wynikach kontroli: Usługi opiekuńcze świadczone osobom starszym w miejscu zamieszkania oraz Wykonywanie zadań przez ośrodki adopcyjne. To wszystkie informacje, dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelBozenaBorysSzopa">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chce zabrać głos? Nie słyszę. Dziękuję. Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie zawarte w druku nr 2726. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2017 r. w zakresie działania Komisji i pozytywnie opiniuje działalność NIK w 2017 r. w powyższym zakresie. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacaposelBozenaBorysSzopa">Stwierdzam, że Komisja wyczerpała porządek dzienny posiedzenia. Dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>