text_structure.xml
37 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Proszę państwa, zaczniemy. Mamy pewne opóźnienie, może wcale nie tak duże. Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Witam panią Ilonę Kielan-Glińską wicedyrektor Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego w Najwyższej Izbie Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje uzupełnienie składu prezydium Komisji, a po drugie rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy NIK na rok 2018.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy są uwagi do porządku? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W takim razie stwierdzam, że przyjęliśmy porządek dzienny. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Poproszę w takim razie o zgłoszenie propozycji uzupełnienia składu prezydium Komisji. Rozumiem, że pan przewodniczący Kazimierz Moskal zabierze głos. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselKazimierzMoskal">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w związku z tym, że z prezydium zrezygnowała pani Marzena Machałek, pozostał wakat.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselKazimierzMoskal">W to miejsce proponuję kandydata Dariusza Piontkowskiego, doświadczonego parlamentarzystę, osobę, która ma doświadczenie samorządowe i pedagogiczne. Jest aktywnym parlamentarzystą. Jego doświadczenie, umiejętności i wiedza dają rękojmię tego, że będzie dobrym wiceprzewodniczącym Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselKazimierzMoskal">Proszę pana przewodniczącego i Wysoką Komisję o przyjęcie i przegłosowanie tej kandydatury. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Czy pan poseł się zgadza kandydować?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy są jakieś pytania do kandydata do prezydium Wysokiej Komisji? Nie ma pytań. Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W takim razie czy jest sprzeciw wobec propozycji wybrania pana posła Piontkowskiego do naszego szacownego prezydium? Nie widzę, nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Wobec tego rozumiem, że jednogłośnie pan poseł został członkiem prezydium naszej Komisji. Gratuluję i dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Teraz tak... Przechodzimy do punktu drugiego, z którym mam pewien problem. Mianowicie, w związku z podjęciem prac nad przygotowaniem planu pracy NIK na rok 2018, marszałek Sejmu zwrócił się do komisji sejmowych o przedstawienie tego rodzaju harmonogramu prac i przede wszystkim propozycji tematycznych, żeby złożyć je do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej i żeby wraz z opinią mogły być przedłożone Prezydium Sejmu. Jeśli chodzi o tzw. pisemne zgłoszenie propozycji tematu, nie wpłynął żaden.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W związku z tym otwieram w tej chwili dyskusję i proszę o ewentualne propozycje tematów na rok – przypomnę – przyszły. Pani poseł Ewa Tomaszewska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselEwaTomaszewska">Dziękuję bardzo. W trakcie prac nad budżetem i nad analizą wykonania budżetu za rok ubiegły mieliśmy głosy ze strony środowisk studenckich, by środki na stypendia dla studentów w większej części przeznaczać na stypendia naukowe niż socjalne ze względu na to, że zmniejszyło się jakby zapotrzebowanie na stypendia o charakterze socjalnym. Myślę, że to jest kwestia, której warto, by się przyjrzała NIK, żebyśmy zobaczyli, jak rzeczywiście ten problem wygląda. Myślę, że nam to ułatwi później pracę nad kolejnymi ustawami budżetowymi. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pani poseł, wprawdzie zazwyczaj przyjmujemy formułę, że prezydium jakby redaguje sam temat, który jest zgłoszony przez państwa posłów, natomiast wydaje mi się, że… Ponieważ przedstawiła pani tu dość istotną rzecz, prosiłbym jednak o sformułowanie tego tematu dla naszych potrzeb prezydialnych, żeby on był precyzyjniej, że tak powiem, ujęty.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Bardzo proszę, pan poseł Dariusz Piontkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałbym zaproponować dwa tematy – oba związane z finansami i sposobem rozliczenia dotacji i subwencji.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselDariuszPiontkowski">Pierwszy temat to ewentualna realizacja przez jednostki samorządu terytorialnego zadań z zakresu doskonalenia zawodowego. Wiemy, że tu bywa z tym różnie, więc chcielibyśmy mieć rozeznanie, jak to w różnych częściach Polski wygląda i czy rzeczywiście te środki, które powinny być przeznaczane na doskonalenie, są przeznaczone i komu, bo pojawiają się sygnały, że często tylko dyrektorzy z tego korzystają, w mniejszym stopniu nauczyciele albo odwrotnie.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselDariuszPiontkowski">Drugi temat. Rozliczanie dotacji i subwencji przekazywanych przez jednostki samorządu terytorialnego przedszkolom i szkołom niepublicznym. Chociażby przy okazji rozmowy o subwencji oświatowej pojawiały się różne uwagi dotyczące tego, jak to jest przekazywane. Mieliśmy także przykład szkół artystycznych, które już od kilku lat sygnalizowały, że chociażby nie otrzymywały należnej subwencji. Może więc warto, abyśmy się przyjrzeli, także w skali kraju, jak wygląda to przekazywanie na różnych etapach nauczania.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca Szumilas, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Chciałam zaproponować dwa tematy.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselKrystynaSzumilas">Pierwszy temat, związany z wycofaniem się z obowiązku obniżenia wieku szkolnego, to nakładający się tutaj termin, obligatoryjny dla samorządów, przyjęcia wszystkich dzieci trzyletnich do przedszkoli. Czyli temat byłby związany z kontrolą możliwości realizacji przez gminy obowiązku wynikającego z ustawy o systemie oświaty. Jest to związane z obowiązkiem przyjęcia dzieci trzyletnich – w ogóle dzieci od 3 do 5 lat – do przedszkoli i finansowania tego zadania, w kontekście tego, że dotacja przedszkolna dla samorządów w 2017 r. uległa zmniejszeniu. Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej i rząd w wystarczającym stopniu zabezpieczyły dla samorządów środki na realizację tego zadania, bo decyzją parlamentu, przy akceptacji rządu, wycofano się z obniżenia wieku szkolnego, tym samym ograniczając miejsca w przedszkolach dla trzylatków?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselKrystynaSzumilas">Drugi temat związany jest ze szkolnictwem zawodowym. Bardzo głośno było w tym roku o tym, że szkoły branżowe mają wpłynąć na lepsze przygotowanie absolwentów do rynku pracy. Szkoły branżowe powstały, ale w naszym odczuciu jest to tylko i wyłącznie zmiana tabliczek. Czy ta zmiana tabliczek po prostu była ekonomicznie uzasadniona? A więc temat związany z kontrolą szkolnictwa zawodowego – zmiany w szkolnictwie zawodowym a przygotowanie absolwenta do rynku pracy.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselKrystynaSzumilas">Z tym że, panie przewodniczący, ze względu na to, że te tematy są w tej chwili formułowane na gorąco, może przesunęlibyśmy termin ich przyjęcia, żeby po prostu… Jutro mamy posiedzenie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Możemy do jutra to przesunąć. Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">No, jutro mamy posiedzenie Komisji, to jutro byśmy to przyjęli jako jeden z punktów i przekazali, chyba że…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W tej sprawie już powiedziałem, że zazwyczaj było tak, że prezydium Komisji było upoważnione do ostatecznego sformułowania proponowanych tematów, więc myślę, że dzisiaj to zdążymy zrobić.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Tak? Pan przewodniczący Piontkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Panie przewodniczący, do tych propozycji, zgłoszonych przez panią poseł Szumilas, mam dwie uwagi.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselDariuszPiontkowski">Pierwsza uwaga, jeśli chodzi o sformułowanie pierwszej propozycji tematu. Wydaje się, że ta propozycja powinna być bardziej ogólna, raczej dotycząca realizacji ustawowego obowiązku zapewnienia dzieciom w wieku od 3 do 6 lat odbywania przygotowania przedszkolnego czy coś w tym stylu, niekoniecznie jakby z tą całą częścią uzasadnienia.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselDariuszPiontkowski">Jeśli chodzi o drugą propozycję, wydaje mi się, że ten temat jest chyba troszkę przedwczesny, ponieważ tak naprawdę wyraźnie zmiany w Prawie oświatowym wskazują, że szkoła branżowa to jest szkoła, która zacznie dopiero działać, a nie, która już rozpoczęła działalność. W związku z tym wydaje się dzisiaj, że kontrolowanie tego byłoby troszkę przedwczesne, aczkolwiek warto zająć się tematyką szkolnictwa zawodowego i powinien być to jeden z tematów jednego z posiedzeń Komisji, abyśmy porozmawiali szerzej o tym. Zresztą rozmawialiśmy – z tego, co pamiętam – kilka tygodni temu na temat szkolnictwa zawodowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Tak. Dziękuję bardzo. Proszę pamiętać, że planujemy prace na rok następny – 2018. Najwyższa Izba Kontroli może kwestię szkół branżowych kontrolować np. po czerwcu przyszłego roku i późną jesienią przyszłego roku złożyć nam w tej sprawie raport, więc wydaje mi się, że jakby w sensie czasowym jest to możliwe do wykonania. Przynajmniej pierwsze takie podejście do tego, co się zmieniło i jak na rynek pracy reaguje struktura szkolnictwa zawodowego.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pani minister Wargocka, bardzo proszę. Pani się zgłaszała, pani poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselTeresaWargocka">Tak. W zasadzie to, co chciałam powiedzieć, pan poseł Piontkowski zreferował. Myślę, że ten tak jakby kąt badania efektywności szkół branżowych naprawdę jest zbyt wczesny.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselTeresaWargocka">Jeżeli mamy mówić o jakiejkolwiek efektywności, to myślę, że spokojnie za rok moglibyśmy raczej zaobserwować zjawisko, na ile nowa oferta szkoły branżowej I i II stopnia została przyjęta przez absolwentów gimnazjum. Niemniej jednak ten stan możemy uchwycić również z Systemu Informacji Oświatowej, więc myślę, że to jest przedwczesne angażowanie NIK w badanie efektywności szkół branżowych.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PoselTeresaWargocka">Natomiast również popieram ten postulat, żeby… Pomimo tego, że kontrola NIK kształcenia zawodowego miała miejsce w poprzednim roku i ten protokół kontroli analizowaliśmy i omawialiśmy na posiedzeniu Komisji, myślę, że również są obszary, w których kształcenie zawodowe można byłoby zlecić NIK do zbadania.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PoselTeresaWargocka">Nie mam w tej chwili – powiedzmy – tematu kontroli sformułowanego ostatecznie, natomiast wiedzą państwo, że głównym problemem szkolnictwa zawodowego jest również niedofinansowanie tego szkolnictwa. Myślę, że ta bariera finansowa, ten brak zachęt finansowych może być przedmiotem badania NIK. W jakim stopniu samorządy powiatowe refundują pracodawcom koszty przyjmowania uczniów technikum na praktyki zawodowe? W moim odczuciu to jest chyba dosyć martwy zapis prawny. Gdybyśmy tutaj mieli taką orientację – pójście w kierunku wzmocnienia samorządów w tym zakresie i zdiagnozowania, dlaczego w tak niewielkim stopniu te refundacje mają miejsce – mogłoby to wpłynąć na poprawę relacji pracodawca – szkoła.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Tak. Dziękuję. Proszę bardzo, pani przewodnicząca Szumilas ad vocem.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Dwie uwagi do pierwszego tematu. Tak – pod warunkiem, że w temacie ujmiemy również kwestię wpływu decyzji o obniżeniu wieku szkolnego na możliwości samorządu i kwestię dofinansowania z budżetu państwa edukacji przedszkolnej, bo nie możemy tych dwóch tematów od siebie oderwać.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselKrystynaSzumilas">Jeżeli chodzi o wychowanie przedszkolne, to decyzja o tym, żeby na samorządy nałożyć obowiązek przyjęcia wszystkich trzylatków, była związana z obniżeniem wieku szkolnego i to następowało w dłuższym okresie, natomiast decyzja o odstąpieniu miała na to dość istotny wpływ, jak również decyzja o ograniczeniu wysokości dotacji przedszkolnej miała dosyć istotny wpływ na sytuację w samorządach. Nie chciałabym, żeby kontrola dotyczyła działań li tylko i wyłącznie samorządów terytorialnych, kiedy to rząd i decyzja parlamentu ograniczyły możliwości samorządu terytorialnego, więc jeżeli…</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Od razu może powiem, jak to rozumiem, jeżeli można.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Jeżeli chodzi o ten pierwszy temat, to jakby ten wstęp – tak, ale uzupełniony o finansowanie i skutki decyzji parlamentu.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselKrystynaSzumilas">A jeżeli chodzi o drugi temat, to chciałam też państwu przypomnieć, bo jesteśmy członkami Komisji nie od teraz, tylko od dłuższego czasu i taka jest też tradycja w Komisji, że kontrole… Kiedy wprowadza się reformy, to również jakby towarzyszy temu kontrola NIK danego zagadnienia. Uważam, że nie jest za wcześnie – w kontekście też tego, o czym mówił pan przewodniczący – na zajęcie się tematem szkolnictwa zawodowego. Reforma jest wprowadzana od września 2017 r. Chciałam też państwu przypomnieć, że państwo jako posłowie, a myśmy to przyjmowali, też wnioskowali o kontrole – czy to obniżenia wieku szkolnego, czy wprowadzenia reformy szkolnictwa zawodowego w 2012 r., więc myślę, że dajemy NIK prawie rok na to, żeby tę kontrolę przeprowadziła i jakby też jest taka tradycja tutaj w parlamencie, że się zgadzamy na tego typu kontrole. Apeluję też do państwa jako posłów koalicji rządzącej, żebyście dali szansę NIK pokazać, że wasza reforma jest dobra.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Jeszcze pan Dariusz Piontkowski ad vocem. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Pani poseł, NIK, kontrolując daną dziedzinę, oczywiście, uwzględnia także stan prawny i stan finansowy, więc wydaje mi się to oczywiste, że mówiąc o opiece przedszkolnej, izba będzie brała pod uwagę także i ustawy, które narzucały samorządowi takie lub inne obowiązki. Tego jakby nie trzeba zapisywać w temacie kontroli, bo NIK i tak będzie uwzględniała wpływ zmian prawa na to, jak ten obowiązek zapewnienia opieki przedszkolnej jest realizowany.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PoselDariuszPiontkowski">Odnośnie do drugiego tematu, rzeczywiście, warto będzie to skontrolować, ale w momencie, kiedy będzie już co kontrolować. Stąd co najmniej wydłużenie o rok, może trochę dłużej, kiedy zobaczymy akurat pierwsze efekty wprowadzenia reformy w szkolnictwie zawodowym, a nie w momencie, kiedy tak naprawdę będzie ona dopiero raczkowała. Warto do tego tematu wrócić, ale myślę, że za jakiś czas.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Tak, bo jeszcze mamy parę głosów. Pani poseł Urszula Augustyn. Tak w kolejności, dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Swojemu przedmówcy chciałabym jednak potwierdzić, że faktycznie, jak śledzimy to, co dzieje się w ramach tzw. reformy szkolnictwa zawodowego, to naprawdę to jest przede wszystkim zmiana nazwy, więc myślę, że spokojnie NIK może się tym zająć.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PoselUrszulaAugustyn">Chciałabym jednak zgłosić temat inny, mianowicie chciałabym poprosić o to, żeby… Chyba wzorem lat ubiegłych, bo w poprzedniej kadencji też NIK zajmowała się przeglądem czy też sprawdzeniem stanu przygotowania szkół do przyjęcia pierwszoklasistów. Wtedy, oczywiście, było to związane z państwa wnioskiem, który dotyczył obniżenia wieku szkolnego. Tym razem tego obniżenia wieku szkolnego nie ma, natomiast w ramach zmian w systemie edukacji, które państwo wprowadzają, pojawia się taka sytuacja, że szkoły podstawowe będą otwierane w budynkach, które do tej pory zajmowali gimnazjaliści. Tych budynków na mapie Polski pojawiło się bardzo wiele. Część z nich została wybudowana dzięki temu, że samorządy dysponowały także funduszami europejskimi.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PoselUrszulaAugustyn">Dzisiaj warto by postawić pytanie: Czy te szkoły podstawowe, które utworzone będą teraz – dzięki państwa reformie – w budynkach, które do tej pory służyły gimnazjalistom, są przygotowane do tego, żeby uczyły się w nich najmłodsze dzieci? Bez względu na to, czy siedmiolatki, czy sześciolatki, to są dzieci, które zdecydowanie warunkami fizycznymi od nastolatków odbiegają. W związku z tym myślę, że warto byłoby zobaczyć, czy gospodarowanie tym unijnym i publicznym groszem jest tutaj na odpowiednio zabezpieczonym poziomie.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PoselUrszulaAugustyn">Dlatego postulowałabym, żeby NIK – ma już w tym wprawę, dlatego że tematem tych najmłodszych uczniów się zajmowała – sprawdziła, czy warunki przygotowane w dotychczasowych gimnazjach dla nowo tworzonych szkół podstawowych odpowiadają warunkom wymaganym dla najmłodszych uczniów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Poproszę panią poseł o sformułowanie tego tematu na piśmie.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Proszę, pani poseł Ewa Tomaszewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselEwaTomaszewska">Chciałam jeszcze dodać kolejny punkt dotyczący sprawy nauki, mianowicie sprawę wynagrodzeń w instytutach Polskiej Akademii Nauk.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselEwaTomaszewska">Z tych wyjaśnień, które słyszeliśmy na posiedzeniach naszej Komisji ze strony PAN, wynika obraz dość niepokojący. Sytuacja, w której płaca minimalna została podniesiona do 2 tys., powoduje wyraźne spłaszczenie wynagrodzeń. Dlatego wydaje mi się, że warto się przyjrzeć temu zjawisku. Ono wygląda inaczej w każdym typie instytutów. Wobec tego stawiam taki wniosek, żeby również tej kwestii się przyjrzeć, żeby NIK to sprawdziła. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. To także poprosimy na piśmie.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pan poseł Lech Sprawka, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselLechSprawka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, teoretycznie rzecz biorąc, wszystkie tematy, które zostały zgłoszone w zakresie jak gdyby obszaru, osobiście dla mnie są do przyjęcia. Natomiast nie ukrywam, że nie byłbym w stanie w tej chwili zagłosować w ciemno, nie mając jednoznacznych sformułowań, dlatego że z wniosków przedstawianych zarówno przez panią przewodniczącą Szumilas, ale również i panią poseł Augustyn… Nie mam pewności, czy np. temat kontroli nie będzie brzmiał: „Czy reforma szkolnictwa zawodowego to tylko zmiana nazwy na «branżowe»?”, dlatego też chciałbym… Tak jak wspomniałem, jestem gotów zagłosować za wszystkimi propozycjami pod jednym warunkiem, że w temacie nie będzie zawartej tezy i oceny, a więc musi to być takie sformułowanie.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PoselLechSprawka">Wyjścia są dwa. Po pierwsze, albo zrobić teraz przerwę półgodzinną, żeby autorzy propozycji przemyśleli i przedstawili konkretne propozycje. Wtedy byśmy je przegłosowali. Bądź też upoważnienie dla prezydium do sformułowania, ale pod jednym warunkiem, że będą to tematy przyjęte przez prezydium przy pełnym konsensusie. Nie poprzez głosowania, ale w pełnym konsensusie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Panie pośle, nie wiem, czy można takie śmiałe postulaty stawiać prezydium Komisji. „Pod warunkiem, że”…</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Nowy członek prezydium, pan poseł Dariusz Piontkowski, jeszcze chciał zabrać głos. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Tak. Idąc troszkę za głosem pana posła Lecha Sprawki, à propos propozycji pani poseł Augustyn, proponowałbym taką leciutką korektę, żebyśmy nie sprawdzali tylko i wyłącznie wycinkowo, ale może też sprawdzili, jak się mają warunki w tych szkołach, które już funkcjonują, bo NIK sprawdzała to kilka lat temu w kontekście przyjmowania dzieci młodszych niż dzieci sześcioletnie. Może więc, żeby to nie było tak, że okaże się, że np. w tych placówkach, które były czy są jeszcze gimnazjami albo jakimś innym typem szkoły, te warunki są diametralnie różne niż w innych szkołach, spróbowalibyśmy to porównać z podobną liczbą szkół podstawowych. Żeby było porównanie w tym raporcie NIK, czy warunki stworzone dzieciom klas I w byłych gimnazjach są porównywalne z podobnymi warunkami w szkołach podstawowych. Wtedy mielibyśmy jakieś porównanie, a nie tylko i wyłącznie skierowanie na jakiś wycinek szkół, które będą funkcjonowały.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Ale to, oczywiście, byłaby korekta do propozycji pani poseł, więc tu musi być konsensus w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Dlatego głośno o tym mówię i pytam pani poseł, co na ten temat sądzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Tak. Bardzo proszę, pani poseł Urszula Augustyn. Myślę, że chodzi o to, żebyśmy sprawdzali to, w jakich warunkach pracują dzieci. Nie ma się co spierać, myśląc o jakichś takich podtekstach ideowych, że tak powiem. Bardzo proszę panią poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. No, więc ja właśnie dokładnie odwrotnie. Panie pośle, rokrocznie – zgodnie z założeniem ustawy – kontrolowaliśmy, w jaki sposób szkoły podstawowe są przygotowane do przyjęcia tych najmłodszych uczniów. Mówiliśmy wtedy o uczniach młodszych niż obecnie, czyli o sześciolatkach, tak? Natomiast mnie interesuje rzecz inna.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PoselUrszulaAugustyn">Zgodnie z duchem reformy proponowanej przez państwa, dzisiaj w budynkach dotychczasowych gimnazjów tworzone są np. szkoły podstawowe. Jeśli więc tak to jest robione, a tak to jest robione, to pytam: Czy w tym budynku gimnazjum jest możliwość i jest odpowiednia infrastruktura do tego, żeby przyjąć najmłodsze dzieci? Otwiera się nagle klasę I szkoły podstawowej w budynku gimnazjum, dlatego chciałabym wiedzieć, czy tam przygotowane są infrastrukturalnie warunki do tego, żeby ci najmłodsi mogli do tych szkół uczęszczać.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Myślę, że – generalnie – powinniśmy spokojnie przyjąć tego rodzaju propozycję z tego względu, że przecież w istocie i tak pytamy o bardzo różne, jeśli chodzi o barwy polityczne, samorządy, jak sobie z tym poradziły, więc też nie ma tutaj powodu, żeby podejrzewać, czy chodzi o jakieś wyszukiwanie słabości samej reformy. Raczej chodzi o to, jak samorządy sobie poradziły z pewnymi konsekwencjami reformy, która jest wprowadzana. Myślę więc, że tu nie powinno być jakichś szczególnych kontrowersji w tego rodzaju kwestiach.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Jeszcze raz pan przewodniczący Piontkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Tak. Króciutko. Już tłumaczę, dlaczego tę uwagę zwracałem.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PoselDariuszPiontkowski">Ponieważ chociażby przy klasopracowniach państwo zwracali uwagę na to, że przyszłe szkoły średnie będą miały olbrzymie problemy z tzw. klasopracowniami czy z laboratoriami, zupełnie zapominając o tym, że obecne gimnazja miały bardzo podobne problemy. Tylko i wyłącznie pokazanie problemu nowo tworzonych szkół, tych proponowanych przez reformę, powodowałoby, że nie mielibyśmy tak naprawdę oglądu całej sytuacji z laboratoriami i klasopracowniami. Tak samo może być z warunkami stworzonymi dla dzieci klas początkowych tylko i wyłącznie w gimnazjach.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PoselDariuszPiontkowski">Nie ma się czego bać. Warto pokazać, jak wygląda dzisiaj przygotowanie większości szkół podstawowych do tego, aby przyjąć te najmłodsze dzieci, bo tam też, jak pamiętamy z poprzednich raportów, były pewne niedociągnięcia. Może warto sprawdzić, czy one zostały usunięte.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#PoselDariuszPiontkowski">Wtedy będzie też porównanie, czy te warunki w przekształcanych gimnazjach są porównywalne, czy lepsze, czy gorsze, niż w obecnych szkołach podstawowych. Dlatego to zgłaszałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Jak rozumiem, propozycja pani poseł miała charakter bardziej ergonomiczny a nie, jeśli chodzi o bazę dydaktyczną, ale to jest pytanie. Ewentualnie, jeśli się państwo porozumieją, to możemy ten temat ująć nieco szerzej, ale tu musi powstać w takim razie dwuosobowy komitet redakcyjny, żebyśmy nie musieli robić półgodzinnej przerwy i spędzać tutaj wieczoru upojnego.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Tym bardziej, że myślę, że mogą państwo mieć zaufanie do prezydium, że sformułowania, które państwo pierwotnie tu przedkładają, będą miały dla NIK charakter absolutnie apolityczny i wyłącznie merytoryczny.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy są jeszcze jakieś propozycje z państwa strony? A, jeszcze bardzo proszę panią minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselTeresaWargocka">Szanowni państwo, żeby monitorować zmiany w kształceniu zawodowym, chciałam przypomnieć, że właśnie w roku 2016 odbył się pełny cykl kształcenia według nowej koncepcji kształcenia zawodowego, wprowadzonej od 1 września 2012 r.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PoselTeresaWargocka">Proponuję temat do kontroli NIK. Zmiany w kształceniu zawodowym wprowadzone od dnia 1 września 2012 r. i ich wpływ na podniesienie efektywności i jakości kształcenia zawodowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Bardzo proszę o zapisanie tej propozycji tematu.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy wszystkie tematy mamy sformułowane na piśmie? Jeszcze nie?</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Mamy takie propozycje… Te, które są. Oczywiście, doredagujemy je. Kierunkowo będę tylko proponował, prosząc o zaufanie dla prezydium.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Propozycje pani poseł Tomaszewskiej.</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">„Świadczenia socjalne i stypendia naukowe dla studentów. Ocena celowości zmiany proporcji między stypendiami przeznaczonymi na te”… Przepraszam, „między przeznaczonymi na te wydatki środkami na rzecz podwyższania kwot na stypendia naukowe”. To jeszcze trochę trzeba będzie – że tak powiem – dościślić.</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Następnie drugi temat to jest „Poziom wynagrodzeń w instytutach Polskiej Akademii Nauk”. To trzeba by też trochę przeformułować. Rozumiem, że co do zróżnicowania poziomu i pracowników instytutów PAN. To będziemy musieli doprecyzować.</u>
<u xml:id="u-39.6" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Potem pana Dariusza Piontkowskiego propozycje dwóch tematów.</u>
<u xml:id="u-39.7" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">„Realizacja” – czyli rozumiem, że poziom, stopień realizacji – „przez jednostki samorządu terytorialnego zadań z zakresu doskonalenia zawodowego.” To rozumiem, że chodzi też o dofinansowanie tych zadań przez samorządy, tak?</u>
<u xml:id="u-39.8" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Drugi temat: „Rozliczenie dotacji i subwencji przekazywanych przez jednostki samorządu terytorialnego przedszkolom i szkołom niepublicznym”. To dość…Trzeba ciut jeszcze poszerzyć ten temat, ale wiemy, o co chodzi. Chodzi o poziom finansowania przedszkoli i szkół niepublicznych, które często były dyskryminowane, jeśli chodzi o stopień przekazywania środków – powiedziałbym, że często wręcz tak nie do końca świadomie – przez samorządy czy generalnie przez urzędników samorządowych, którzy mają wdrukowaną pewną sympatię dla placówek publicznych. Z góry jakby założono, że one są ważniejsze, istotniejsze i przez to też są bardziej hołubione finansowo. Tutaj też bym delikatnie to poszerzył, ale absolutnie nie zmieniając istoty tego tematu.</u>
<u xml:id="u-39.9" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Następne jest zgłoszenie pani poseł Augustyn. Zespół przygotował nam kolejną propozycję. Kropka, przecinek, średnik, myślnik… „Kontrola stanu przygotowania nowo tworzonych szkół podstawowych w budynkach dotychczasowych gimnazjów dla potrzeb najmłodszych uczniów w zestawieniu z warunkami istniejącymi w dotychczas funkcjonujących szkołach podstawowych”, czyli mamy dwa w jednym, zupełnie jak w pierwszych reklamach na początku lat 90.</u>
<u xml:id="u-39.10" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Mamy jeszcze propozycje pani przewodniczącej Szumilas.</u>
<u xml:id="u-39.11" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Rozumiem, że wobec dotychczasowych propozycji nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-39.12" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Jeszcze propozycja pani minister. Do mikrofonu, żebyśmy mieli to w protokole.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselTeresaWargocka">„Realizacja przez samorządy terytorialne refundacji kosztów, jakie ponoszą pracodawcy w związku z przyjmowaniem uczniów na praktyki zawodowe”, więc to może już, że tak powiem… Gdyby tę kontrolę NIK chciał poszerzyć w ogóle o inne koszty, to rozumiem, że to jest ta sfera, w której pieniądze powinny być w ramach subwencji oświatowej. To nas najbardziej interesuje.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PoselTeresaWargocka">Drugi postulat, który zgłosiłam jako „Wdrożenie zmian w kształceniu zawodowym od 1 września 2012 r. i ich wpływ na podniesienie jakości i efektywności kształcenia zawodowego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Okej, dobrze. Prosimy o złożenie w sekretariacie Komisji. Jeszcze pani przewodniczącej…</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselTeresaWargocka">Tutaj pozwolę sobie może nie zawężać tematycznie, jeżeli chodzi o praktyki zawodowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselTeresaWargocka">Tylko to będzie sformułowanie, że „refinansowanych z subwencji oświatowej”. Wtedy będziemy mieli wszystkie inne koszty kształcenia praktycznego. Dobrze? To pozwolę sobie…</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dwa tematy pani przewodniczącej.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">„Kontrola stopnia realizacji przez gminy obowiązku przyjęcia do przedszkoli dzieci w wieku od 3 do 6 lat.” To jest pierwszy temat.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Drugi temat: „Kontrola przygotowania szkół do wprowadzenia reformy kształcenia zawodowego oraz realizacji podstawy programowej w tym systemie szkół”. „Kontrola przygotowania szkół do wprowadzenia reformy kształcenia zawodowego oraz stopień realizacji podstawy programowej w tych szkołach.”</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Są uwagi? Czy może ten temat opozycyjny być przyjęty? Może?</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Sprzeciwu nie widzę. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-45.5" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Tematy mamy kierunkowo przyjęte. Komisja – jak rozumiem – upoważnia prezydium, żeby to doprecyzować i przerobić straszliwie ideologiczne wątki.</u>
<u xml:id="u-45.6" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czekamy tylko jeszcze na uzupełnienie tematu przez panią minister. Tak? Mamy?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselTeresaWargocka">Jeszcze tylko do tego zdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselTeresaWargocka">„Inne wydatki na kształcenie zawodowe praktyczne, pokrywane z dochodów własnych.” To będzie obejmowało pełne wydatki.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czyli dochody własne. Dobrze, okej.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Tak? Jest zgoda? Tak, jednostki samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W takim razie dziękuję bardzo. Na tym porządek dzienny został wyczerpany. Do zobaczenia jutro rano. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>