text_structure.xml
44.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselPawelZalewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselPawelZalewski">Porządek obrad otrzymali państwo na piśmie. Chciałbym go uzupełnić o bardzo ważny punkt dotyczący informacji Ministerstwa Spraw Zagranicznych na temat eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie. Ten punkt byłby rozpatrzony jako pierwszy.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselPawelZalewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek obrad za przyjęty. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselPawelZalewski">Przystępujemy do omówienia pkt I porządku dziennego. Proszę ministra Rafała Wiśniewskiego o przedstawienie sytuacji na Bliskim Wschodzie oraz oceny sytuacji, w jakiej znajdują się Polacy w Libanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafalWisniewski">Bardzo dziękuję za zaproszenie i za możliwość przedstawienia informacji. W pierwszej kolejności chciałbym państwa poinformować o akcji ewakuacyjnej Polaków z Libanu, a potem przedstawię szerszą ocenę sytuacji w Libanie i wokół Libanu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafalWisniewski">Dyrektorzy Departamentu Afryki i Bliskiego Wschodu będą mnie w tym wspierać. Z uwagi na to, że akcja ewakuacyjna trwa, chciałbym wystąpić do pana przewodniczącego o zgodę na to, aby obrady były poufne.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselPawelZalewski">Wniosek jest zasadny. Proszę o przedstawicieli mediów o opuszczenie obrad, natomiast o pozostanie na sali proszę członków Komisji, obsługę sekretariatu, przedstawicieli rządu oraz europarlamentarzystów.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselPawelZalewski">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselPawelZalewski">Wznawiam obrady.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PoselPawelZalewski">Przechodzimy do pkt II porządku obrad, obejmującego pierwsze czytanie przedstawionego przez Prezydium Sejmu projektu uchwały z druku nr 769. Projekt, nad którym mamy debatować, został skierowany w dniu 12 lipca do Komisji Spraw Zagranicznych do pierwszego czytania, z zaleceniem zasięgnięcia opinii Komisji do Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PoselPawelZalewski">Obie komisje przedstawiły opinie pozytywne. Otrzymali państwo ekspertyzy prawne, podpisane przez ekspertów: prof. Stanisława Radowickiego, prof. Bogdana Chazana, eksperta Jolanty Szymańczak, prof. Barbary Chyrowicz.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PoselPawelZalewski">Otrzymali państwo także orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 maja 1997 r., zestawienie dotyczące ram etycznych w pracach Parlamentu Europejskiego na temat badań na lata 2007-2013, a także dwa komunikaty Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej, stanowisko rządu oraz tekst rezolucji Parlamentu Europejskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrzysztofLisek">Dziękuję za wszystkie te dokumenty. Jest ich bardzo dużo i przedstawiają różne punkty widzenia, czasami kontrowersyjne.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselKrzysztofLisek">Na poprzednim posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych prosiliśmy o dostarczenie tekstu rezolucji, bo trudno jest, żeby Komisja dyskutowała nad czymś, czego nie zna. Z przykrością stwierdzam, że tekst rezolucji został nam dostarczony na minutę przed posiedzeniem Komisji.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselKrzysztofLisek">To jest rezolucja, która ma 80 stron i uważam, że jest mało poważne, aby Komisja podejmowała po raz kolejny debatę nad czymś, czego nie zna. Osobiście potrzebuję nieco czasu za zapoznanie się z tym dokumentem.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselPawelZalewski">Mam pytanie do sekretarza Komisji Spraw Zagranicznych, dlaczego rezolucja Parlamentu Europejskiego, mimo że mieliśmy kilka dni, została przedstawiona posłom tuż przed rozpoczęciem obrad Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StarszysekretarzKomisjiSprawZagranicznychPiotrBabinski">Tekst rezolucji dotarł do sekretariatu Komisji przed godziną. Jest to bardzo obszerny tekst, który musiał zostać powielony w odpowiedniej liczbie egzemplarzy. Wcześniej posłowie otrzymali zestawienie poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WicemarszalekSejmuMarekKotlinowski">Panie pośle, mamy tekst oryginalny, który dotyczy spraw bioetyki. Jest on zawarty w bardzo obszernym dokumencie, który dotyczy Siódmego Programu Ramowego w wielu obszarach aktywności naukowej Parlamentu Europejskiego.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#WicemarszalekSejmuMarekKotlinowski">Nas interesuje kilka zdań, które jesteśmy w stanie odczytać i ja to uczynię, uzasadniając projekt prezydialny. Omówię również poprawki, które zyskały akceptację, i te, które zostały odrzucone.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#WicemarszalekSejmuMarekKotlinowski">Moim zdaniem nie ma sensu zajmowanie się całą ramową dyrektywą odnoszącą się do rozwoju nauki w Unii Europejskiej. Uchwała dotyczy bioetyki i spraw aksjologicznych. Dyskusja na forum Komisji Spraw Zagranicznych powinna zmierzać do rozstrzygnięcia zagadnienia etycznego. Temu celowi służyło zasięgnięcie opinii naukowców oraz przedstawienia orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselPawelZalewski">Jeśli rzeczywiście tekst, nad którym będziemy debatować, zawiera kilka zdań i mieści się w dużym dokumencie, który wszyscy otrzymaliśmy, poroszę o przeczytanie tych zdań, żeby nie było żadnych wątpliwości, nad czym obradujemy.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselPawelZalewski">Gdyby było tak, iż musielibyśmy spędzić znacznie więcej czasu, aby zapoznać się z rezolucją Parlamentu Europejskiego, wówczas wniosek pana posła byłby uzasadniony. Jeśli jednak mamy tekst przed sobą i odnosimy się do kilku zdań tekstu, to uważam, że w dniu dzisiejszym możemy obradować nad tą kwestią.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselPawelZalewski">Czy pan poseł zechce wycofać swój wniosek formalny, biorąc pod uwagę powyższe argumenty?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselKrzysztofLisek">Z przykrością stwierdzam, że nie. To są bardzo poważne i kontrowersyjne sprawy. Poszczególni eksperci mają różne opinie. Wolałbym osobiście mieć możliwość zapoznania się z całym tekstem, w tym z uzasadnieniami.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselKrzysztofLisek">W związku z tym wnoszę o zdjęcie tego punktu z porządku obrad w dniu dzisiejszym i – jeśli jest taka potrzeba – zwołanie posiedzenia Komisji np. w dniu jutrzejszym.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselPawelZalewski">To jest wniosek formalny, zatem przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselPawelZalewski">Kto z państwa posłów jest za zdjęciem pkt II z porządku obrad Komisji?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselPawelZalewski">Stwierdzam, że Komisja 10 głosami za, przy 9 przeciwnych i braku wstrzymujących się, podjęła decyzję o zdjęciu pkt II z porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselPawelZalewski">Po uzyskaniu informacji technicznych zwołam kolejne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoseldoParlamentuEuropejskiegoKonradSzymanski">Chciałbym przedstawić krótki komentarz. To prawda, że rezolucja Parlamentu Europejskiego w sprawie Siódmego Programu Ramowego jest niezwykle obszerna i zawiera 80 stron samych poprawek, natomiast są dwa artykuły, które wprowadzają, bądź nie, limity etyczne w finansowaniu badań nad komórkami macierzystymi pochodzącymi z embrionów ludzkich.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoseldoParlamentuEuropejskiegoKonradSzymanski">Nie jestem pewien, czy nie zbyt pochopnie uznali państwo, iż należy tę sprawę odłożyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselPawelZalewski">Komisja miała wiedzę, iż tak naprawdę nie potrzebuje wielogodzinnych studiów nad tym dokumentem. Głosowanie dotyczyło istoty rzeczy.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselPawelZalewski">Komisja podjęła taką, a nie inną decyzję. Mam nadzieję, że jeden dzień wystarczy na zaznajomienie się z wszystkimi kwestiami.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselKrzysztofLisek">Sugerowałbym zwołanie posiedzenia Komisji w czwartek, ponieważ w dniu jutrzejszym jest ważna debata w Sejmie i ważne głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselPawelZalewski">Jeśli państwo pozwolą, w uzgodnieniu z prezydium Komisji podejmę decyzję w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Chciałam podkreślić, że to głosowanie nie dotyczyło wyłącznie dzisiejszej sytuacji, bowiem już wcześniej mieliśmy do czynienia z zaskakiwaniem nas dokumentami. Tak naprawdę nie uzyskaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego dopiero w trakcie posiedzenia Komisji otrzymujemy tekst rezolucji, skoro prosiłam o to na poprzednim posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Chodzi o to, żeby w przyszłości takie sytuacje się nie powtarzały.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselPawelZalewski">Moje wzburzenie w tej sprawie jest równe pani wzburzeniu. W momencie rozpoczynania obrad dowiedziałem się, że państwo otrzymali te dokumenty z opóźnieniem. Postaram się, aby taka sytuacja się nie powtórzyła.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselPawelSpiewak">Otrzymaliśmy zestaw ekspertyz, niestety, bardzo jednostronnych. Notabene są to ekspertyzy sprzed kilku lat. Dlaczego zostaliśmy zaopatrzeni wyłącznie w takie ekspertyzy? Dlaczego nie został uwzględniony większy stopień pluralizmu ocen?</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselPawelSpiewak">Dlaczego mamy do czynienia z tak silnym naciskiem ideologicznym przy rozpatrywaniu tej kwestii?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PoselPawelSpiewak">Oczywiście ten typ ekspertyz sugeruje stanowisko, które – zdaniem znacznej części Konwentu Seniorów – powinno być przyjęte.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WicemarszalekSejmuMarekKotlinowski">Spór dotyczy definicji życia ludzkiego oraz ochrony życia. Debata w tej sprawie była prowadzona w polskim społeczeństwie i w parlamencie co najmniej od 10 lat. Jeśli rozstrzygniemy na poziomie etycznym to zagadnienie, będzie nam łatwiej ustosunkować się do rozstrzygnięcia merytorycznego w postaci projektu konkretnej uchwały Sejmu.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#WicemarszalekSejmuMarekKotlinowski">Jeśli skłonimy się ku opinii, że płód ludzki nie jest chroniony od samego początku, to nie wyznaczymy cezury czasowej, kiedy ochrona będzie obowiązywać. Można sobie teoretycznie wyobrazić, że poza ustrojem kobiety powstanie organizm człowieka, który nie ma żadnej ochrony.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#WicemarszalekSejmuMarekKotlinowski">Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, Konstytucja RP, zasady etyki lekarskiej oraz polski Kodeks karny tę sprawę jednoznacznie rozstrzygają. Sejm RP ma prawo i obowiązek reagować na to, co się dzieje w Parlamencie Europejskim. Wywodzę takie rozumowanie z ustawy o relacjach Sejmu RP z rządem w sprawach Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#WicemarszalekSejmuMarekKotlinowski">Gdybyśmy podeszli do tego problemu bardzo spokojnie, moglibyśmy w dniu dzisiejszym tę sprawę zakończyć i nie byłoby żadnych wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselPawelZalewski">Odpowiadając posłowi Pawłowi Śpiewakowi, pragnę poinformować, że to są dokumenty, które znajdowały się w archiwum Komisji Spraw Zagranicznych, ponieważ kwestia ochrony życia ludzkiego była przedmiotem prac Komisji w ubiegłej kadencji w kontekście prac nad konwencją ONZ.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselPawelZalewski">Wśród tych dokumentów jest ocena stanowiska rządu w sprawie wykorzystania do badań naukowych ludzkich zarodkowych komórek macierzystych, podjęta przez KERM w dniu 17 września 2004 r.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PoselPawelZalewski">Te dokumenty, biorąc pod uwagę znaczenie tematu, w sposób rzetelny odnoszą się do zagadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Wśród dokumentów otrzymaliśmy również orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego. Chcę jednak zwrócić uwagę, że do tego orzeczenia były dwa zdania odrębne – prof. Lecha Garlickiego oraz prof. Zdzisława Czeszejko-Sochackiego. Tych zdań odrębnych nam nie dołączono. Proszę zatem o uzupełnienie dokumentacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselPawelZalewski">Panie Piotrze, czy udałoby się przygotować te dokumenty dla państwa posłów na jutro rano?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#StarszysekretarzKomisjiPiotrBabinski">Nie mam pewności.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselPawelZalewski">Moja prośba jest taka, żeby te dokumenty jutro rano pojawiły się w skrzynkach poselskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselJaroslawWalesa">Chciałbym prosić o zakończenie dyskusji, ponieważ przegłosowaliśmy zdjęcie tego punktu z porządku dziennego.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselPawelZalewski">Bardzo słuszny wniosek. Popieram go w pełni i przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad, który obejmuje przesłuchanie kandydatki na ambasadora RP, pani Lidii Milki-Wieczorkiewicz.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PoselPawelZalewski">Proszę ministra Stanisława Komorowskiego o zaprezentowanie i rekomendację kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Mam przyjemność w imieniu Ministerstwa Spraw Zagranicznych przedstawić kandydatkę na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Republice Algierii. Kandydatką MSZ na to stanowisko jest pani Lidia Milka-Wieczorkiewicz, która jest absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Studiowała w Instytucie Historycznym UW, gdzie uzyskała magisterium z dziedziny stosunków francusko-tunezyjskich oraz w 1988 r. obroniła, a następnie opublikowała rozprawę doktorską na temat polityki Francji wobec Maroka.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Przez kolejnych 11 lat pani Lidia Milka-Wieczorkiewicz pracowała w Instytucie Historycznym jako adiunkt, konsekwentnie poszerzając wiedzę na temat polityki kolonialnej Francji oraz Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. Jest autorką licznych publikacji w polskich, francuskich i marokańskich periodykach naukowych.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Nieczęsto zdarza się przedstawiać kandydata o tak wyraźnie określonym profilu zainteresowań. Pani Lidia Milka-Wieczorkiewicz już u progu kariery akademickiej, mając niespełna 25 lat, objęła funkcję sekretarza Komisji Krajów Pozaeuropejskich Polskiego Towarzystwa Historycznego.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Dalszy przebieg jej kariery był konsekwencją owych zainteresowań oraz rzetelnego wykształcenia zdobytego podczas studiów na Uniwersytecie Warszawskim, a także na stażach naukowych we Francji i w Maroku.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">W 1991 r. rozpoczęła pracę w siedzibie dyplomatycznej i konsularnej, obejmując funkcję kierownika wydziału konsularnego ambasady RP w Rabacie w randze II, a następnie I sekretarza. Zdobyła tam cenne doświadczenie w pracy na rzecz Polaków żyjących w zupełnie odmiennej od polskiej kulturze, religii i obyczajowości. Poznała realia pracy konsularnej w złożonych warunkach Afryki Północnej, rozwiązując trudne, a nieraz dramatyczne problemy przebywających tam obywateli polskich.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Wiedza i umiejętności zdobyte na placówce znalazły zastosowanie w kraju, gdy w 1997 r. powróciła do Ministerstwa Spraw Zagranicznych, by w Departamencie Afryki i Bliskiego Wschodu, jako radca ministra, zająć się m.in. formułowaniem założeń polskiej polityki zagranicznej wobec Afryki Subsaharyjskiej.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Nie straciła też kontaktu z Uniwersytetem Warszawskim, łącząc pracę w MSZ z obowiązkami dydaktycznymi na Uniwersytecie.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">W 1999 r. otrzymała nominację na stanowisko radcy w ambasadzie RP w Bejrucie, gdzie objęła obowiązki zastępcy szefa tej placówki, a przez prawie półtora roku pełniła funkcję chargé d’affaires w związku z nieobecnością ambasadora.</u>
<u xml:id="u-26.9" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Praca w ambasadzie RP w Bejrucie to okres najważniejszych doświadczeń dyplomatycznych, wynikających z samodzielnego kierowania placówką w newralgicznym okresie politycznym w tym kraju. Pełniąc z powodzeniem delikatną misję polityczną, z zaangażowaniem zajmowała się także promocją polskiej kultury na Bliskim Wschodzie.</u>
<u xml:id="u-26.10" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Powróciwszy do Polski w 2004 r., Lidia Milka-Wieczorkiewicz objęła funkcję sekretarza generalnego Polskiego Komitetu ds. UNESCO, korzystając z urlopu bezpłatnego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-26.11" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Sprawowanie funkcji sekretarza generalnego komisji narodowej UNESCO wymaga umiejętnego łączenia wiedzy w zakresie dyplomacji wielostronnej z doświadczeniami naukowymi i szeroką znajomością problematyki kulturalnej, jak również sprawności w zarządzaniu zespołem pracowniczym.</u>
<u xml:id="u-26.12" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">W czasie jej kadencji na tym stanowisku aktywność Polskiego Komitetu ds. UNESCO przyczyniła się do wzrostu znaczenia naszego kraju w tej organizacji, będącej jedną z najważniejszych agend Organizacji Narodów Zjednoczonych.</u>
<u xml:id="u-26.13" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Pani Lidia Milka-Wieczorkiewicz zna języki francuski i angielski. Wielokrotnie reprezentowała Polskę na licznych konferencjach i spotkaniach międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-26.14" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Proszę Komisję o pozytywne zaopiniowanie tej kandydatury na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Republice Algierii.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselPawelZalewski">Proszę panią Lidię Milkę-Wieczorkiewicz o przedstawienie koncepcji pracy na stanowisku ambasadora RP w Algierii.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselPawelZalewski">Kandydatka na ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Republice Algierii Lidia Milka-Wieczorkiewicz:</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PoselPawelZalewski">Algieria weszła w końcowe stadium wychodzenia z problemów wewnętrznych, wynikających z długoletnich rządów monopartyjnych, błędów centralistycznego zarządzania i nieudanej próby demokratyzacji życia, która doprowadziła do ponad dziesięcioletnich konfrontacji zbrojnych z integrystami muzułmańskimi.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PoselPawelZalewski">Rosnące ceny ropy naftowej i gazu, stanowiących 97% eksportu tego kraju, przyczyniły się do uzyskania bardzo dużych nadwyżek eksportu nad importem i wysokiej dynamiki wzrostu PKB. Restrukturyzacja zadłużenia umożliwia jego wcześniejszą spłatę również Polsce.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#PoselPawelZalewski">Otwarcie rynku, w tym sektora energetycznego, i zapoczątkowana w minionym roku prywatyzacja przyciągają inwestorów zagranicznych. Na realizację przyjętych na najbliższe lata planów rząd algierski przeznaczył prawie 100 mld USD ze środków własnych państwa.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#PoselPawelZalewski">Wejście w życie w 2005 r. umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską przyczynia się do dalszego wzrostu atrakcyjności politycznej i gospodarczej Algierii. Wzrasta intensywność kontaktów i współpracy z państwami Unii Europejskiej, ale także ze Stanami Zjednoczonymi i Rosją.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#PoselPawelZalewski">Algieria uznawana jest obecnie za jeden z atrakcyjniejszych i najbardziej obiecujących rynków Afryki i Bliskiego Wschodu, pomimo dających wciąż o sobie znać zagrożeń działaniami fundamentalistycznymi i terrorystycznymi.</u>
<u xml:id="u-27.7" who="#PoselPawelZalewski">Stosunki polsko-algierskie charakteryzuje świetny klimat i aktywne kontakty dwustronne. Konieczne jest jednak podniesienie dialogu politycznego na najwyższy poziom polityczny i rządowy.</u>
<u xml:id="u-27.8" who="#PoselPawelZalewski">Wzrasta dynamika handlu. W ubiegłym roku wymiana handlowa osiągnęła wartość 120 mln USD, przy bardzo korzystnym dla Polski saldzie obrotów handlowych. Chciałabym jednak z całą mocą podkreślić, że wykorzystujemy zaledwie margines istniejących możliwości.</u>
<u xml:id="u-27.9" who="#PoselPawelZalewski">Jednym z przykładów jest sektor energetyczny. Perspektywy zacieśnienia współpracy energetycznej Algierii z Unią Europejską sprawiają, że powinniśmy brać pod uwagę potencjalne możliwości tego państwa w polskich planach poszukiwania alternatywnych źródeł zaopatrzenia w surowce energetyczne. Warto pamiętać, że już dzisiaj 1/3 sprowadzanego do Europy gazu pochodzi z Algierii i import ten będzie znacząco wzrastał.</u>
<u xml:id="u-27.10" who="#PoselPawelZalewski">Skala szacowanego zapotrzebowania Polski na przyszły import gazu z innych niż rosyjskie źródeł, to jest 5 mln metrów sześciennych rocznie po 2010 r., stwarza nam możliwość występowania w roli poważnego kontrahenta. Wymaga to jednak podjęcia strategicznych decyzji i skoordynowanych działań w skali państwa.</u>
<u xml:id="u-27.11" who="#PoselPawelZalewski">Szanse zaistnienia na algierskim rynku mają dziś tylko ci zagraniczni przedsiębiorcy, którzy potrafią wyjść poza ramy klasycznej wymiany handlowej i okazjonalnych transakcji na rzecz realizacji projektów inwestycyjnych oraz tworzenia trwałych powiązań produkcyjnych i kapitałowych.</u>
<u xml:id="u-27.12" who="#PoselPawelZalewski">Dysponujemy niezbędnym potencjałem i liczącymi się atutami. Potrzebna jest większa aktywność polskiego biznesu i zmiana nastawienia do algierskiego rynku.</u>
<u xml:id="u-27.13" who="#PoselPawelZalewski">Celem nadrzędnym mojej misji – o ile zostanie mi ona powierzona – będzie optymalizacja warunków korzystnej dla obu stron współpracy. Ścisłe współdziałanie władz algierskich z Bankiem Światowym i Międzynarodowym Funduszem Walutowym bez wątpienia sprzyjają ożywieniu współpracy kapitałowej i inwestycyjnej.</u>
<u xml:id="u-27.14" who="#PoselPawelZalewski">Istnieją też możliwości udziału polskich podmiotów gospodarczych w przedsięwzięciach związanych z rozwojem infrastruktury oraz prywatyzacją przedsiębiorstw. Zamierzam wspierać podjęte w tym zakresie działania. Za niezwykle ważny uważam rozwój kontaktów wojskowych, w tym udział Polski w modernizacji algierskiej armii.</u>
<u xml:id="u-27.15" who="#PoselPawelZalewski">Zamierzam też stwarzać warunki do jak najlepszego rozwoju współpracy międzyresortowej, w tym zwłaszcza zainicjowanej niedawno współpracy resortów zdrowia. Dysponujemy dobrą bazą prawno-traktatową, umożliwiającą osiągnięcie tych celów, jednak część porozumień generalnych, zwłaszcza dotyczących kwestii gospodarczych, wymaga uporządkowania.</u>
<u xml:id="u-27.16" who="#PoselPawelZalewski">Będzie to przedmiotem mojej troski, podobnie jak monitorowanie wdrażania porozumień podpisanych w ostatnich latach bądź też umów międzyresortowych.</u>
<u xml:id="u-27.17" who="#PoselPawelZalewski">Do budowania więzi instytucjonalnych przyczyniają się ożywione kontakty międzyparlamentarne. Bardzo liczę na cenną pomoc państwa w ich kontynuacji.</u>
<u xml:id="u-27.18" who="#PoselPawelZalewski">Za istotny instrument aktywizacji polskiej obecności w Algierii uważam dyplomację kulturalną. Niezbędne wydaje się przygotowanie rządowego programu wykonawczego do umowy kulturalnej oraz odbudowa kontaktów pomiędzy środowiskami twórczymi i akademickimi obu krajów.</u>
<u xml:id="u-27.19" who="#PoselPawelZalewski">Pragnę zapewnić państwa, że zamierzam przyjrzeć się bacznie sytuacji algierskiej Polonii. Będę wprowadzała w życie elementy rządowego programu współpracy z Polonią i Polakami za granicą. Będę również zabiegała o włączenie absolwentów polskich uczelni w promocję Polski, w tym w dziedzinie gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-27.20" who="#PoselPawelZalewski">Algierczycy, którzy przez wiele lat stanowili jedną z najliczniejszych grup obcokrajowców w Polsce, zajmują dziś rozmaite stanowiska w administracji swego kraju. Zachowali sympatię dla Polski i nierzadko znajomość języka.</u>
<u xml:id="u-27.21" who="#PoselPawelZalewski">W płaszczyźnie wielostronnej za jedno z głównych swoich zadań uważam współdziałanie z placówkami państw Unii Europejskiej w realizacji wspólnej polityki wobec Algierii oraz w rozszerzaniu dialogu w ramach procesu barcelońskiego i unijnej polityki sąsiedztwa.</u>
<u xml:id="u-27.22" who="#PoselPawelZalewski">Oczywista wydaje mi się konieczność współudziału Polski w inicjatywach służących budowie śródziemnomorskiej strefy bezpieczeństwa NATO, podobnie jak działanie, wraz z partnerami z Unii Europejskiej i NATO, na rzecz utrzymania Algierii w koalicji antyterrorystycznej.</u>
<u xml:id="u-27.23" who="#PoselPawelZalewski">Dziękuję za uwagę. Jestem do państwa dyspozycji.</u>
<u xml:id="u-27.24" who="#PoselPawelZalewski">Dziękuję za interesującą prezentację. Proszę państwa posłów o pytania do kandydatki.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselMarianPilka">Algieria jest krajem o dość scentralizowanej gospodarce. Rozwój kontaktów gospodarczych wymaga z naszej strony zabiegów na szczeblu politycznym. Trochę mnie zaskoczyło, że jednym z głównych produktów, które eksportujemy do Algierii, jest mleko w proszku i inne produkty rolne.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PoselMarianPilka">Z punktu widzenia rozwoju naszego eksportu w Algierii jest potrzebna wizyta polskiego ministra rolnictwa oraz ministra obrony narodowej. Bez kontaktów politycznych trudno liczyć na szersze otwarcie rynku algierskiego na polskie produkty.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PoselMarianPilka">Sądzę, że kraje arabskie powinny być w znacznie większym stopniu uwzględniane w kontekście możliwości rozwoju polskiego eksportu. Polska powinna jednak przykładać znacznie większą wagę do kontaktów z tymi krajami na poziomie politycznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselZbyszekZaborowski">Obroty handlowe są zadziwiające. Nigdzie nie spotkałem się z tak korzystnym saldem w handlu zagranicznym. Polski import wynosi zaledwie 170 tys. USD. Zacząłem się zastanawiać, czy nie ma jakiejś pomyłki w materiale MSZ. Rozumiem, że nie zaszła pomyłka.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PoselZbyszekZaborowski">Prosiłbym o wyjaśnienie, na czym ten problem polega. Czy faktycznie nie opłaca się nic kupować w samej Algierii? Oczywiście nie martwię się korzystnym dla Polski saldem, natomiast zastanawiam się nad specyfiką tych stosunków handlowych.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PoselZbyszekZaborowski">Wspomniała pani również o potrzebie wzmocnienia kontaktów w zakresie współpracy wojskowej. Czy zechciałaby pani określić, na czym ta współpraca ma polegać. Mam nadzieję, że współpraca będzie dotyczyć również polskiego przemysłu zbrojeniowego, czyli eksportu sprzętu i uzbrojenia. Były pewne tradycje w tym zakresie. Ostatnio jednak brakuje konkretów.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PoselZbyszekZaborowski">Czytając pani życiorys, zaczynam żałować, że pani nie wystąpiła w poprzednim punkcie porządku obrad. Być może mogłaby pani przedstawić jakąś koncepcję rozwiązania kryzysu w Libanie, ponieważ 5 lat spędziła pani w Bejrucie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselPawelZalewski">Miałem przyjemność rozmowy z panią Lidią Milką-Wieczorkiewicz na ten temat przed posiedzeniem Komisji i mogę potwierdzić, iż wiedza kandydatki jest olbrzymia, a uwagi interesujące.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PoselPawelZalewski">Kto z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselAndrzejGrzyb">Szczerze mówiąc, nasunęła mi się podobna refleksja, jak posłowi Zbyszkowi Zaborowskiemu. Koncentrujemy się oczywiście na pani przyszłej misji w Algierii. Zdajemy sobie sprawę, że region Morza Śródziemnego, a w szczególności relacje pomiędzy państwami arabskimi nie mogą prowadzić do konkluzji, że istnieje brak związku pomiędzy tym, co dzieje się w Libanie i w Algierii.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PoselAndrzejGrzyb">Związki świata arabskiego są bardzo ścisłe, a niektóre zależności są zapewne dużo bardziej interesujące niż to wynika z pobieżnej oceny rzeczywistości.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PoselAndrzejGrzyb">Czy zechciałaby pani na podstawie kilku przykładów zasugerować, jakie są możliwości wykorzystania wcześniejszych kontaktów z Polską obywateli algierskich? To stwarza szansę budowy nowej jakości relacji pomiędzy Polską a Algierią, zważywszy na zmiany, które tam następują.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PoselAndrzejGrzyb">Można by również wykorzystać doświadczenia licznej grupy polskich fachowców, którzy pracowali na terenie Algierii. Była tam także spora grupa polskich naukowców.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#PoselAndrzejGrzyb">Drugie pytanie dotyczy pani sformułowania o konieczności zmiany nastawienia do algierskiego rynku. Jakie rozstrzygnięcia uznaje pani za ważne z punktu widzenia potrzeby tych zmian?</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#PoselAndrzejGrzyb">Jakie pani widzi możliwości wykorzystania dla polskich interesów polityki sąsiedztwa Unii Europejskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Ze zdziwieniem uświadomiłam sobie, że Algieria jest jednym z nielicznych krajów o tym potencjale, z którym od czasu transformacji w Polsce nie było spotkania na najwyższym szczeblu. Pani ambasador wspominała o tym, że konieczne jest podniesienie kontaktów do tej rangi.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Posłowie podkreślali konieczność wizyty ministra rolnictwa, ministra gospodarki. Czy – pani zdaniem – spotkanie prezydentów byłoby w tej sytuacji priorytetem, czy ważniejsze byłyby kontakty na poziomie ministerialnym?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselPawelZalewski">Czy są jeszcze pytania do pani Lidii Milki-Wieczorkiewicz? Nie ma zgłoszeń, zatem proszę panią o udzielenie odpowiedzi na pytania posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KandydatkanaambasadoraRPLidiaMilkaWieczorkiewicz">Rozpocznę od odpowiedzi na pytanie, które wymaga najkrótszej odpowiedzi. Prezydent Algierii ma zaproszenie do Polski od 2001 r. To zaproszenie pozostaje aktualne. Kontakty dwustronne w latach 90. osłabły. Głównym powodem były wewnętrzne problemy Algierii, ponieważ kraj otarł się o wojnę domową. Od kilku lat, między innymi dzięki państwa pomocy, odbudowujemy te relacje.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#KandydatkanaambasadoraRPLidiaMilkaWieczorkiewicz">Sądzę, że właściwa kolejność wizyt byłaby następująca. Należy pilnować regularnych kontaktów wiceministrów spraw zagranicznych, potem ministrów spraw zagranicznych, w konsekwencji których można by doprowadzić do wizyty prezydenta.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#KandydatkanaambasadoraRPLidiaMilkaWieczorkiewicz">Myślę, że należałoby to zrobić dość szybko, ponieważ sprawa ta jest bardzo ważna dla kontaktów gospodarczych, nie tylko dlatego, że gospodarka algierska jest scentralizowana, ale również dlatego, że jest to kraj, jak większość państw arabskich, w którym polityka dominuje nad gospodarką. Układy partnerskie są niezwykle istotne.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#KandydatkanaambasadoraRPLidiaMilkaWieczorkiewicz">Są kraje, które obecnie bardzo zabiegają o Algierię, jak Stany Zjednoczone, które korzystają z pewnych nieporozumień politycznych Algierii z Francją. Stosunki gospodarcze algiersko-francuskie rozwijają się znakomicie, natomiast na płaszczyźnie politycznej są zgrzyty.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#KandydatkanaambasadoraRPLidiaMilkaWieczorkiewicz">Stany Zjednoczone importują z Algierii ropę za 11 mld USD rocznie. Prezydent Rosji Władimir Putin docenił możliwość powrotu na rynek algierski. W czasie swojej wizyty w Algierii umorzył dług algierski w wysokości 4,7 mld USD i podpisał kontrakt w dziedzinie uzbrojenia i modernizacji armii algierskiej za 3,5 mld USD.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#KandydatkanaambasadoraRPLidiaMilkaWieczorkiewicz">Nie oznacza to, że nie ma tam miejsca dla nas. Jest ogromne zapotrzebowanie na sprzęt z krajów byłego Związku Radzieckiego i sąsiednich, ponieważ Algieria podjęła decyzję o modernizacji armii, ale nie podjęła decyzji o wymianie uzbrojenia na bardzo nowoczesny sprzęt zachodni.</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#KandydatkanaambasadoraRPLidiaMilkaWieczorkiewicz">Istnieje zatem zapotrzebowanie na sprzęt, na wszelkie usługi modernizacyjne, na szkolenie ludzi. Taka współpraca została przez Polskę podjęta i trwa od 2004 r. Wszystko wskazuje na to, że powinna się rozwijać. Inne kraje również uczestniczą we współpracy wojskowej, głównie Ukraina, Białoruś, Czechy.</u>
<u xml:id="u-34.7" who="#KandydatkanaambasadoraRPLidiaMilkaWieczorkiewicz">Nie ma obecnie ryzyka monopolu. Algierczycy przekonali się, że monopol w żadnej dziedzinie im nie służy. Kierunki rozwoju polityki zagranicznej i współpracy gospodarczej tego kraju są bardzo szerokie.</u>
<u xml:id="u-34.8" who="#KandydatkanaambasadoraRPLidiaMilkaWieczorkiewicz">Jeśli chodzi o kwestię specyfiki wymiany handlowej, rzeczywiście w naszym eksporcie dominują produkty pochodzenia zwierzęcego. 44% naszego eksportu stanowi mleko w proszku. Na drugim miejscu są produkty pochodzenia roślinnego, a następnie wyroby przemysłu maszynowego, koks.</u>
<u xml:id="u-34.9" who="#KandydatkanaambasadoraRPLidiaMilkaWieczorkiewicz">Specjalnie nie martwiłabym się tym, że nie ma równowagi w handlu, że nasz import wynosi tylko 170 tys. USD. Wystarczy, że Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, które prowadzi negocjacje w sprawie przyszłych ewentualnych dostaw gazu i współpracy, sfinalizuje te rozmowy. Wówczas wartość polskiego importu z Algierii wzrośnie w istotny sposób.</u>
<u xml:id="u-34.10" who="#KandydatkanaambasadoraRPLidiaMilkaWieczorkiewicz">Nie pierwszy raz ta spółka negocjuje warunki zakupu surowców strategicznych w krajach Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu. Takie zielone światło jest potrzebne, podobnie jak skoordynowana polityka państwa w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-34.11" who="#KandydatkanaambasadoraRPLidiaMilkaWieczorkiewicz">Wystarczy, że zdecydujemy, iż kupimy jakąś ilość algierskiego gazu w perspektywie kilku lat, i natychmiast wzrosną nam obroty, a saldo zmieni się na niekorzystne dla nas, jeśli nie będziemy zabiegać o wzrost eksportu i jego większą dywersyfikację.</u>
<u xml:id="u-34.12" who="#KandydatkanaambasadoraRPLidiaMilkaWieczorkiewicz">Na czym polegają bariery? Gros przedsiębiorców postrzega państwa arabskie jako teren wyłącznie okazjonalnego eksportu własnych towarów, czasem nie najlepszej jakości. Ta postawa zaczyna powoli się zmieniać, jednak niewiele jest przedsiębiorstw, które decydują się, mimo istnienia możliwości, na tworzenie więzi inwestycyjnych czy na długofalową współpracę produkcyjną bądź kapitałową.</u>
<u xml:id="u-34.13" who="#KandydatkanaambasadoraRPLidiaMilkaWieczorkiewicz">Niewiele jest przedsiębiorstw, które gotowe są sprzedawać usługi, choć pojawiają się takowe, np. pracownie konserwacji zabytków, które są bardzo zainteresowane powrotem na algierski rynek.</u>
<u xml:id="u-34.14" who="#KandydatkanaambasadoraRPLidiaMilkaWieczorkiewicz">Jeśli chodzi o sprawę wykorzystania kontaktów osobistych, jest to kwestia pierwszoplanowa w krajach arabskich, podobnie jak w krajach afrykańskich. Miałam okazję przekonać się o tym nie tylko na placówkach w Maroku i w Bejrucie, ale również reprezentując Polskę, np. podczas konferencji międzynarodowych UNESCO.</u>
<u xml:id="u-34.15" who="#KandydatkanaambasadoraRPLidiaMilkaWieczorkiewicz">Przykładem bardzo charakterystycznym Algierczyka przyjaznego Polsce jest do niedawna zastępca dyrektora generalnego UNESCO do spraw kultury, który wielokrotnie w sprawach Iraku, a zwłaszcza Babilonu zachowywał się jak reprezentant Polski, jak najlepszy ambasador naszego kraju w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-34.16" who="#KandydatkanaambasadoraRPLidiaMilkaWieczorkiewicz">Takich przykładów jestem gotowa dostarczyć więcej, ale staram się szanować państwa czas.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselPawelZalewski">Wszyscy jesteśmy pod wrażeniem pani wiedzy o Algierii i kompetencji w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PoselPawelZalewski">W tym momencie przejdziemy do części zamkniętej, podczas której podejmiemy decyzję odnośnie do rekomendacji.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PoselPawelZalewski">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PoselPawelZalewski">Z wielką przyjemnością chciałbym pani pogratulować jednomyślnej opinii Komisji Spraw Zagranicznych dotyczącej rekomendacji pani kandydatury na stanowisko ambasadora. Życzymy pani powodzenia w realizacji misji i liczymy na współpracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#KandydatkanaambasadoraRPLidiaMilkaWieczorkiewicz">Bardzo państwu dziękuję za zaufanie. Jestem szczęśliwa, bo wiem, że w tej sytuacji będę mogła liczyć na pomoc wszystkich państwa w budowaniu trwałych więzi instytucjonalnych, a ściślej w ich odbudowie.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#KandydatkanaambasadoraRPLidiaMilkaWieczorkiewicz">Mam nadzieję, że kiedyś dojdzie nie tylko do współpracy Komisji Spraw Zagranicznych obu parlamentów, ale także do powołania mieszanej grupy roboczej polsko-algierskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselPawelZalewski">To może być dobry instrument budowania współpracy, ale pani ambasador musi zachęcić do tego poszczególnych posłów.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PoselPawelZalewski">Przechodzimy do pkt IV porządku obrad. Marszałek Sejmu na podstawie art. 118 ust. 2 regulaminu Sejmu skierował w dniu 11 lipca 2006 r. zawiadomienie z druku nr 752 do Komisji Spraw Zagranicznych celem zajęcia stanowiska co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji Protokołu nr 14 do Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności zmieniającego system kontroli Konwencji.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PoselPawelZalewski">Czy są jakieś zastrzeżenia ze strony państwa posłów? Nikt się nie zgłasza. Otrzymali państwo opinię eksperta sejmowego, pani Agnieszki Grzelak, która przyjęty tryb ratyfikacji uznaje za prawidłowy. Proponuję zatem, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PoselPawelZalewski">Czy jest sprzeciw wobec takiej konkluzji? Sprzeciwu nie słyszę, zatem stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji umowy z druku nr 752. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#PoselPawelZalewski">Przystępujemy do rozpatrzenia spraw różnych. Proponuję, abyśmy rozpoczęli od sformułowania propozycji dotyczących tematów, które mogą być przedmiotem badań kontrolnych NIK w przyszłym roku.</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#PoselPawelZalewski">Jak państwo wiedzą, jedynie poseł Tadeusz Iwiński był uprzejmy przesłać do Komisji propozycję, która brzmi – „Koszty finansowe i skutki nie/realizowanego połączenia UKIE oraz MSZ”.</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#PoselPawelZalewski">Czy ktoś z państwa posłów chciałby dodać jakieś propozycje tematyczne? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-37.7" who="#PoselPawelZalewski">Mam pytanie do pana ministra, czy kwestia dotycząca połączenia UKIE z MSZ została przesądzona? Jest to istotne dla sformułowania tematu ewentualnych badań kontrolnych NIK. Pan poseł sformułował ten temat alternatywnie, ale czy w dniu dzisiejszym możemy go jednoznacznie określić?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Panie przewodniczący, jestem zmuszony powtórzyć to, co powiedziałem na poprzednim posiedzeniu Komisji. W dniu jutrzejszym odbędzie się exposé premiera. Myślę, że ciekawość wszystkich zostanie zaspokojona dopiero jutro.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Równocześnie mogę powiedzieć, że kierunek jest jasny, ponieważ sytuacja jest ponownie taka, jak 8 miesięcy temu, czyli minister spraw zagranicznych jest równocześnie szefem Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, a nie taka, jak w ostatnich 2 miesiącach, gdy funkcję tę pełnił osobiście premier.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PodsekretarzstanuwMSZStanislawKomorowski">Kierunek został wskazany, ale decyzja będzie przekazana wszystkim zainteresowanym w dniu jutrzejszym.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselPawelZalewski">Rozumiem, że kierunek jest jasny, to znaczy nastąpi połączenie obu instytucji. Jestem przekonany, że jest ono potrzebne i możemy spodziewać się bardzo pozytywnych efektów merytorycznych silnego wzmocnienia MSZ.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PoselPawelZalewski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie propozycji wobec NIK? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PoselPawelZalewski">Proponuję, aby Komisja zaakceptowała propozycję posła Tadeusza Iwińskiego i upoważniła prezydium Komisji do przekazania jej Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#PoselPawelZalewski">Czy w innych kwestiach ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#PoselPawelZalewski">Informuję, że wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>