text_structure.xml 43.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych. Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji, wobec niewniesienia do niego żadnych zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Porządek dzisiejszych obrad został państwu doręczony na piśmie. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty bez uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przystępujemy do rozpatrzenia odpowiedzi na dezyderat nr 3 Komisji w sprawie źródeł finansowania inwestycji związanych z organizacją EURO 2012. Przypomnę państwu, że na dzisiejszym posiedzeniu Komisji kontynuować będziemy rozpatrywanie tej odpowiedzi. Na poprzednim posiedzeniu posłowie wystąpili o uzupełnienie nadesłanych informacji przez przedstawicieli Ministerstwa Finansów. Dezyderat nr 3 Komisji został uchwalony na posiedzeniu w dniu 10 maja 2007 r. Treść dezyderatu oraz materiały uzupełniające wszyscy obecni otrzymali przed rozpoczęciem posiedzenia Komisji. Proszę pana ministra o przedstawienie dodatkowej odpowiedzi na pytania zadane na poprzednim posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że bezpośrednią odpowiedzialność za tę inwestycję ponosi Minister Sportu. Ministerstwo Finansów jest tylko jedną z komórek biorących udział w realizacji tego planu. W mojej wypowiedzi przedstawię państwu, co w tej sprawie robi Ministerstwo Finansów. Przygotowaliśmy dwa projekty ustaw. Znowelizowana zostanie ustawa o grach i zakładach wzajemnych. Jest to tzw. mała nowelizacja. W tej chwili projekt jest już po pierwszym czytaniu w komisji sejmowej. Wkrótce powinno się rozpocząć drugie czytanie tego projektu. Efektem nowelizacji ustawy ma być uzyskanie ok. 50-56 mln złotych. Te pieniądze zostaną przeznaczone na finansowanie inwestycji, o które państwo pytali. Przygotowaliśmy także drugą nowelizację. Tym razem jest to duża nowelizacja, która w tej chwili jest na etapie uzgodnień międzyresortowych. Spodziewamy się, że już wkrótce ten projekt trafi do Komitetu Rady Ministrów. Planujemy, że wyniku tej nowelizacji uzyskamy dodatkowo ok. 200 mln zł. Te środki także będą przeznaczone na finansowanie tych inwestycji. Oznacza to, że co roku uzyskamy dzięki temu łącznie ok. 260 mln zł. Tyle mogę państwu powiedzieć o działaniach realizowanych przez Ministerstwo Finansów. O szczegółach, w tym o wideoloteriach, powie państwu pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Proszę panią dyrektor o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSluzbyCelnejwMinisterstwieFinansowAnnaCendrowska">Prosili państwo o wyjaśnienie, czym jest wideoloteria. W najprostszy sposób można powiedzieć, że wideoloterie to loterie lub zdrapki. Zamiast udziału w grze w formie papierowej, jest to gra w formie elektronicznej. Są maszyny nazywane wideolottomatami. Są one bardzo podobne do prostych automatów. Gry urządzane w formie wideoloterii są nieco inne. Urządzenia są bardziej skomplikowane. Jednocześnie na takim urządzeniu może być prowadzonych ok. 10 gier. Możliwa jest szybka zamiana jednych gier na drugie. Totalizator Sportowy dokonał dla nas prezentacji. Przedstawił taką ofertę, że jednocześnie może być oferowanych ponad 90 gier. Szybko jedne gry mogą być zastąpione innymi. Pozostałe zasady są podobne jak w zwykłych automatach. Nie ma bezpośredniej wypłaty wygranej, zazwyczaj automat wydaje odpowiedni kwit, z którym idzie się do kasy, gdzie otrzymuje się wygraną. Tyle w wielkim skrócie mogę państwu powiedzieć o wideoloteriach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Posłowie zadawali pytania o nowe elementy, które mają przynosić dodatkowe dochody Totalizatorowi Sportowemu. W ten sposób mają być zdobywane dodatkowe środki, które będą wspierać polski sport. Sądzę, że w tym momencie wszyscy posłowie, którzy zadawali takie pytania, są usatysfakcjonowani. Chciałbym zadać pytanie dodatkowe. Jakich wpływów spodziewają się państwo z tytułu wideoloterii i innych nowych rodzajów gier, które zostaną wprowadzone? Proszę, żeby nie zakładali państwo, że podana w tej chwili liczba zostanie przez nas zapisana, a później będziemy państwa z niej rozliczać. Chodzi mi jedynie o szacunkowe dane, o których później będziemy mogli dyskutować. Czy nowe elementy wprowadzane przez Totalizatora Sportowego, które zostaną zaakceptowane przez Ministerstwo Finansów, będą mogły przynosić jakieś zyski? Czy będą to takie zyski, które mogą nas satysfakcjonować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMarianBanas">W tej sprawie najbardziej kompetentni są przedstawiciele Totalizatora Sportowego i Ministerstwa Skarbu Państwa. Mówiłem wcześniej o kwotach spodziewanych dochodów, które zostaną uzyskane na skutek dwóch nowelizacji ustawy. Podana kwota dotyczyła wyłącznie realizowanych przez nas rozwiązań. Do kwoty tej nie doliczaliśmy ewentualnych dochodów pochodzących z wideoloterii lub innych nowych gier. Otrzymaliśmy na ten temat pewne informacje, które przedstawi pani dyrektor. Mam na myśli spodziewane dochody, oprócz kwot, o których mówiłem wcześniej, jakie ma przynieść uruchomienie wideoloterii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMFAnnaCendrowska">W przekazanej Komisji informacji wskazaliśmy, że Totalizator Sportowy przedstawił nam dwie wersje planu biznesowego. W pierwszej wersji tego planu przewidziano, że wpływy z podatku od gier będą kształtowały się w 2008 r. na poziomie 50 mln zł. W 2009 r. mają one wynieść 110 mln zł. w 2010 r. 181 mln zł, w 2011 r. 142 mln zł, a w 2012 r. 330 mln zł. Raz jeszcze przypomnę, że takie wpływy przewidziano w pierwszej wersji planu biznesowego, na którego realizację potrzeba będzie 3500 mln zł. Taka kwota będzie potrzebna na wdrożenie wideoloterii. Druga wersja planu biznesowego przewiduje, że realizacja kosztować będzie mniej niż 2000 mln zł. W tej wersji planu przewidziano, że podatek od gier kształtować się będzie w latach 2008-2012 odpowiednio na poziomie 36 mln zł, 77 mln zł, 131 mln zł, 182 mln zł i 258 mln zł w 2012 r. Należy dodać, że wszystkie prognozy dotyczące wpływów z gier losowych zawsze obarczone są jakimś błędem. Oprócz różnych wskaźników makroekonomicznych występuje tu także wskaźnik mówiący o zachowaniu się gracza, który jest niezwykle trudny do przewidzenia. Zawsze przy tego typu obliczeniach występuje pewien margines błędu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Myślę, że jednym słowem można powiedzieć, że z takimi przedsięwzięciami wiąże się duże ryzyko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMarianBanas">Chciałbym zwrócić szczególną uwagę na fragment mówiący o tym, jakie środki należy zainwestować, żeby uruchomić wideoloterię. Wydaje się, że jest to niezwykle istotny element tych planów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Należy zauważyć, że planowane w poszczególnych latach zyski, które przed chwilą przedstawiła pani dyrektor, w ciągu kilku lat w żaden sposób nie pokryją kwoty, jaką należy zainwestować. Nie słyszałem o takich interesach, żeby przez kilka lat tracić na hazardzie. Sądzę, że inni posłowie także o takich interesach nie słyszeli. Należy jednoznacznie stwierdzić, że chodzi tu o zwykły hazard. Na tym nie można tracić. Przedstawiciele Totalizatora Sportowego obliczyli, że w pierwszej wersji na uruchomienie wideoloterii potrzebne będą nakłady w wysokości 3500 mln zł, w drugiej wersji planu przewidziano, że na ten cel potrzeba będzie ok. 2000 mln zł. Żadna z tych kwot nie jest porównywalna z przewidywanymi zyskami, w żaden sposób spodziewane zyski nie równoważą nakładów przewidzianych na realizację tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Sądzę, że zaraz po wakacjach zwołamy posiedzenie Komisji na ten temat. Na to posiedzenie zaprosimy przedstawicieli Ministerstwa Finansów i Totalizatora Sportowego. Konieczne będzie także zaproszenie przedstawicieli Ministerstwa Sportu. Na tym posiedzeniu Komisji porozmawiamy o sprawach finansowych, które nas niezmiernie interesują, zwłaszcza jeśli chodzi o najbliższą przyszłość w odniesieniu do EURO 2012. Powiem szczerze, że podane kwoty nieco mnie przerażają. To przedsięwzięcie nie przyniesie żadnych zysków. Oznacza po prostu utopienie znacznych środków. Przez wiele lat mamy inwestować w przedsięwzięcie, z którego wpływy nie zrównoważą poniesionych nakładów. Nie wiem, o co tu chodzi. Myślę, że najlepiej znają się na tych sprawach przedstawiciele Ministerstwa Finansów. Dlatego uważam, że sam nie muszę poruszać tego tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMarianBanas">Mówiłem już wcześniej o tym, że najbardziej kompetentni do zajęcia stanowiska w tej sprawie byliby przedstawiciele Totalizatora Sportowego oraz Ministerstwa Skarbu Państwa. To właśnie oni muszą przedstawić propozycje dotyczące rozdysponowania tych środków i określić, kiedy te przedsięwzięcia mogą przynieść zyski. Otrzymaliśmy w tej sprawie dane, które przed chwilą zaprezentowaliśmy. Natomiast Ministerstwo Sportu jest bezpośrednio odpowiedzialne za przygotowanie planu realizacji całej imprezy. Jest ono głównym koordynatorem wszystkich elementów, które będą realizowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Raz jeszcze obiecuję, że po wakacjach doprowadzimy do takiego spotkania. W tej chwili szacunkowo można obliczyć, że w obu wersjach zyski spodziewane są na poziomie 1500 mln zł. Jest dla mnie nie do pojęcia, że przedstawiono projekty, do których państwo musiałoby dopłacić w ciągu najbliższych 5 lat co najmniej 1000 mln zł. Takich projektów jeszcze do tej pory nie widziałem, zwłaszcza jeśli chodzi o projekty krótkoterminowe. Projekty związane z grami hazardowymi powinny szybko przynosić zyski. Myślę, że jest to sprawa, którą będziemy musieli zająć się bezpośrednio po wakacjach. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJacekFalfus">Chciałbym zadać pytanie. Dotyczy ono innej sprawy, ale bezpośrednio wiąże się z omawianym na dzisiejszym posiedzeniu Komisji tematem. Czy Ministerstwo Finansów jest przekonane o szczelności systemu pozyskiwania środków z podatku od automatów i innych gier losowych? Często mówimy o tym, że jest to zwykły hazard. Czy w tym obszarze określona jest tzw. szara strefa. W Polsce bardzo dużo mówi się o tym, że automatami do gier, w tym tzw. jednorękimi bandytami, rządzi mafia, czyli przestępczość zorganizowana. Taka jest potoczna ocena opinii publicznej. Rozumiem, że odpowiedź na to pytanie może być trudna. Chciałbym dowiedzieć się, czy Ministerstwo Finansów ma świadomość, jak bardzo rozwinięta jest w tym obszarze szara strefa? Na ile uzyskane w tym obszarze wpływy pochodzą z rzeczywiście przeprowadzonych operacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMarianBanas">Jest oczywiste, że Ministerstwo Finansów musi mieć odpowiednie rozeznanie w tym zakresie. Mogę państwa poinformować, że mamy takie rozeznanie. Właśnie dzięki takiemu rozeznaniu zaproponowaliśmy zmianę obowiązujących przepisów, które chcemy wdrożyć jak najszybciej. Mają one służyć m.in. zwiększeniu mechanizmów kontrolnych nad szarą strefą. Szczegółową informację na ten temat przedstawi Komisji pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMFAnnaCendrowska">W tzw. kompleksowej nowelizacji ustawy planujemy podłączyć wszystkie automaty – w tym automaty o niskich wygranych – do systemu, który będzie rejestrował ich przychody i wygrane. Ponadto chcemy objąć szczególnym nadzorem podatkowym wszystkie rodzaje gier. W tej chwili szczególny nadzór podatkowy obejmuje jedynie prawidłowość gier w kasynach, a także gier na automatach wysokohazardowych. Chcemy rozszerzyć tę kontrolę na wszystkie rodzaje gier. Ponadto zaproponujemy pewne instrumenty karne skarbowe. Będą to ostrzejsze instrumenty. Mamy nadzieję, że będą nam one dobrze służyły. Chciałabym dodać, że czasami nasza walka w tym obszarze jest z góry skazana na przegraną. Wynika to z faktu, że zapadające w tych sprawach wyroki sądowe są dla nas niekorzystne. Nie chcę przez to powiedzieć, że sądy chcą zalegalizować szarą strefę w tym obszarze. Ostatnio sąd wydał wyrok, w którym stwierdził, że automaty hazardowe nie są automatami nielegalnymi. Sąd uznał, że jest to inny rodzaj gier. Można powiedzieć, że w tym przypadku polegliśmy. Właśnie dlatego przy okazji nowelizacji ustawy chcemy doprecyzować wszystkie definicje. Nie chcemy, żeby nadal powstawały jakiekolwiek wątpliwości dotyczące np. tego, co jest automatem rozrywkowym, a co automatem hazardowym. Nie chcemy, żeby przepisy ustawy stwarzały takie możliwości, żeby wykorzystując istniejące luki w prawie, ktokolwiek mógł uniknąć ciążącej na nim odpowiedzialności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Bardzo proszę wszystkich posłów o koncentrację. W tej chwili przedstawiciele Ministerstwa Finansów przekazują nam dodatkowe informacje, o które prosiliśmy. Poruszamy niezwykle istotne sprawy. Przede wszystkim mówimy o finansach. Przy rozliczeniu realizacji zadań okazuje się, że to właśnie finanse decydują o tym, w jaki sposób realizowane są konkretne zadania przez Ludowe Zespoły Sportowe, szkoły i środowiska młodzieżowe. Jeśli nie będzie na ten cel środków, to nie będziemy mieli czego rozpatrywać. Dlatego o finanse musimy dbać w odpowiedni sposób. Wypowiedź pani dyrektor była bardzo ważna. Bardzo proszę, żeby Ministerstwo Finansów przekazało Komisji pisemną informację o systemie, o którym przed chwilą mówiła pani dyrektor. Chcielibyśmy dowiedzieć się, w jaki sposób ten system będzie funkcjonował i na jakich zasadach będzie przynosił zyski. Chcielibyśmy także wiedzieć, gdzie występują zagrożenia. Dzięki temu będziemy wiedzieć, w jaki sposób możemy przeciwdziałać negatywnym zjawiskom. Powiedziała pani, że mieli państwo zupełnie inną wizję. Okazało się jednak, że została wprowadzona inna wizja, która jest zaprzeczeniem tego, co Ministerstwo Finansów chciało osiągnąć, jeśli chodzi o dodatkowe zyski, zwłaszcza przeznaczone na sport.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselGrzegorzJanik">Chciałbym podziękować przedstawicielom Ministerstwa Finansów za szybkie przygotowanie dodatkowych informacji. To właśnie ja byłem autorem pytania dotyczącego wideoloterii. Otrzymaliśmy na ten temat wyczerpujące informacje, zarówno w piśmie skierowanym do Komisji, jak i w wypowiedzi pani dyrektor. Myślę, że jest to informacja satysfakcjonująca. Jesteśmy zadowoleni z odpowiedzi na to pytanie, za co raz jeszcze chciałbym podziękować. Korzystając z okazji, chciałbym zadać dodatkowe pytania. Pan minister poinformował, że w nowelizacji ustawy o grach i zakładach wzajemnych przewidziano obniżenie stawki podatku od gier. Czym jest to spowodowane? Jaka jest wysokość tego podatku w chwili obecnej? Podano, że stawka tego podatku będzie zmieniać się w określony sposób w kolejnych latach. Rozumiem, że w tej chwili nie mamy jeszcze wideoloterii. Od jakich gier pobierany jest ten podatek? Jakie są powody planowanego obniżenia stawki tego podatku? Czy ma to pobudzić koniunkturę? Być może dzięki obniżeniu stawki podatku spodziewane są większe wpływy. Jakie będą spodziewane efekty obniżenia stawki tego podatku?</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselGrzegorzJanik">Nie wiem, kto wpadł na pomysł uruchomienia wideoloterii. Pomysł polega na tym, żeby zainwestować 3500 mln zł i po 5 latach być na tym stratnym 2500 mln zł. Mówiono o tym, że pieniądze są nam potrzebne teraz. Jest to pomysł, który w ogóle nie powinien ujrzeć światła dziennego. Nie wiem, kto mógłby podpisać się pod projektem, który będzie przynosić takie straty. Jest to dla mnie całkowicie niezrozumiałe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przepraszam, że przerywam pana wypowiedź. Myślę, że byłoby dobrze, gdyby ktoś podpisał się pod tym projektem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselGrzegorzJanik">W tej sprawie zgadzam się z panem. Chciałbym zadać jeszcze jedno pytanie. Spółką, która jest zainteresowana uruchomieniem wideoloterii, jest Totalizator Sportowy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Czy udziały w tej spółce w 100 % należą do Skarbu Państwa? Co to za spółka? Czy do tej operacji na zostać stworzona jakaś nowa firma? Czy jest to spółka, która działa na rynku obecnie i prowadzi zakłady Totolotka? Czy jest to spółka, która ma monopol w imieniu Skarbu Państwa i prowadzi takie gry, jak Duży Lotek, Ekspres Lotek, Multilotek i pozostałe tego typu gry? Rozumiem, że ta spółka chce zainwestować państwowe środki w wysokości 3500 mln zł i odzyskać w ciągu 5 lat 1500 mln zł. W ogóle tego nie rozumiem. Ta sprawa powinna zostać dogłębnie wyjaśniona. Nie można dopuścić do realizacji tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselGrzegorzJanik">Jest jeszcze jedna sprawa, o którą chcę zapytać. Pytałem już o to na jednym z poprzednich posiedzeń Komisji w trosce o przypływ gotówki na sport i rozwój sportu dzieci i młodzieży. Mam na myśli gry internetowe. Są osoby, które w tej chwili lokalnie obsługują w ten sposób np. zakłady bukmacherskie. Jeśli przepisy w tej sprawie nie zostaną ujednolicone, to osoby te mogą poprzenosić serwery np. na Maltę lub Cypr. Wtedy nic z tego nie będziemy mieli. Wydaje mi się, że takie niebezpieczeństwo istnieje. Czy Ministerstwo Finansów zdaje sobie sprawę z tego, że z Internetem należy coś zrobić? Nie mówię w tej chwili o tym, w jaką stronę powinny zmierzać rozwiązania w tym zakresie. Zdaję sobie sprawę z tego, że jest to bardzo trudny temat. Nie chciałbym, żeby doszło do tego, że Skarb Państwa nie będzie miał ani jednej złotówki od osób, które grają przez Internet. Wiem, że pracownicy Ministerstwa Finansów już zastanawiają się nad tym problemem. Kiedy w tej sprawie podjęte zostaną jakieś decyzje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Do tej wypowiedzi chciałbym dodać jeszcze jedno pytanie. Dotyczy ono Polskiego Monopolu Loteryjnego – PML. Nie chciałbym rozwijać tego tematu, gdyż jest to temat niezwykle szeroki. Dokładnie znam ten temat, o czym w tej chwili mogę powiedzieć panu ministrowi. Na pewno wrócimy do tego tematu, w związku z realizacją projektu, który w tej chwili jest dla nas najbardziej istotny, czyli EURO 2012. Rozumiem, że pani dyrektor jest specjalistką od spraw finansowych. Zna się pani na tych sprawach bezbłędnie. Jednak przekazuje nam pani informację o przedsięwzięciu, które zaprzecza logice. Nie jest to przytyk pod państwa adresem. Rozumiem, że przekazali nam państwo informacje, które dotarły do Ministerstwa Finansów. Sądzę, że na podstawie tych informacji Komisja rozliczy osoby, które takie projekty zgłaszają. W tej chwili możemy o tych projektach powiedzieć tylko tyle, że są nonsensowne. Mówił o tym także mój przedmówca. Nie do przyjęcia jest projekt przewidujący, że w ciągu 5 lat będziemy musieli dołożyć do tego przedsięwzięcia ok. 2000 mln zł. Wydawało się nam, że będzie to projekt przedsięwzięcia, na którym będziemy mogli coś zyskać. Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuWMFMarianBanas">Wideoloterie są objęte monopolem państwowym. Przy obecnie obowiązujących przepisach wideoloterie są objęte podatkiem od gier w wysokości 45 %. Totalizator Sportowy, który jest w 100 % spółką Skarbu Państwa, przedstawia argument, że przy obowiązującej stawce tego podatku nie będzie w stanie uruchomić wideoloterii. Stąd wziął się pomysł, żeby w jakiś sposób umożliwić Totalizatorowi Sportowemu wprowadzenie nowych gier. Dlatego zaproponowano, żeby podatek od gier został obniżony do 20%. Stawka tego podatku miała w ciągu kilku lat dojść do 30%. Zaproponowano to z myślą o tym, że jest to spółka z wyłącznym udziałem Skarbu Państwa, co oznacza, że to właśnie państwo ma wpływ na rozwój tej spółki i na jej przychody, a więc także na wpływy pochodzące z tej spółki. Takie jest strategiczne założenie, które jest niezwykle istotne. Szczegóły dotyczące pozostałych spraw przedstawi państwu pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Za chwilę poproszę panią dyrektor o zabranie głosu. Widzę jednak, że są kolejne zgłoszenia do dyskusji. Chciałbym, żeby w dalszych wypowiedziach posłowie odnieśli się do sprawy przyjęcia odpowiedzi zaprezentowanej przez przedstawicieli Ministerstwa Finansów. Mówiłem już wcześniej o tym, że ten temat będziemy jeszcze drążyć. Ten temat będzie omawiany na kolejnych posiedzeniach Komisji. Trudno jest do tych spraw nie wracać. Szukamy przecież środków na realizację najważniejszych przedsięwzięć, które są państwu dobrze znane. Zanim udzielę głosu pani dyrektor, poproszę o wypowiedzi posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselRomanKosecki">W tej sytuacji proponuję, żeby Totalizator Sportowy przeznaczył 3500 mln zł na budowę nowych stadionów. Wiemy o tym, że w tej chwili potrzebne jest na ten cel 3500 mln zł. Środki te wystarczą na budowę stadionów i na dodatkowe przedsięwzięcia. Nie wprowadzajmy wideoloterii. Myślę, że jest to dobry pomysł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Proszę panią dyrektor o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMFAnnaCendrowska">Niewiele mogę dodać do tego, co wcześniej powiedział państwu pan minister. Powiem jedynie tyle, że wideoloterie to gry, które już w tej chwili można urządzać. Od 2003 r. ta kategoria gier została wprowadzona do ustawy. Podatek od wideoloterii stanowi 45% przychodu pomniejszonego o wygrane. Jeśli chodzi o spółkę Totalizator Sportowy, to jej nazwa może być nieco myląca. Totalizator Sportowy jest spółką Skarbu Państwa, która prowadzi gry liczbowe i loterie pieniężne. Mamy również prywatną spółkę, która funkcjonuje pod nazwą Totolotek. Prowadzi ona zakłady wzajemne, czyli totalizatory i bukmacherstwo. Te nazwy mogą być mylone. Totalizator Sportowy jest znany z hasła „Miliard w środę, miliard w sobotę”.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMFAnnaCendrowska">Pytali państwo o gry internetowe. W naszym projekcie nowelizacji ustawy utrzymany został zakaz prowadzenia gier internetowych. Chcemy wprowadzić do ustawy instrumenty, które umożliwią nam egzekwowanie tego zakazu. Sprawa nie jest jeszcze do końca przesądzona. Pan minister wspominał o tym, że ten projekt jest w tej chwili w uzgodnieniach międzyresortowych. Można powiedzieć, że ostateczny kształt tej nowelizacji nie został jeszcze ostatecznie wypracowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy pan minister chciałby jeszcze coś dodać? Widzę, że nie. Myślę, że odpowiedzi były wyczerpujące. Mówiłem już wcześniej, że do tego tematu będziemy jeszcze wracali. Mówimy w tej chwili o finansach, czyli o przyszłości polskiego sportu. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Bardzo proszę o zwięzłe wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WiceprezesPolskiegoKomitetuOlimpijskiegoAdamGiersz">Chciałbym zadać pytanie. W ostatnim akapicie odpowiedzi ministra finansów jest mowa o tym, że środki z budżetu państwa na wydatki związane z organizacją EURO 2012 będą corocznie określane w ustawie budżetowej. Rozumiem, że w tej chwili przygotowywany jest projekt ustawy budżetowej na 2008 r. Projekt jest w tej chwili na etapie określania przychodów i wydatków z budżetu. Jakie wydatki na budowę stadionów Ministerstwo Finansów planuje zamieścić w projekcie ustawy budżetowej na 2008 r.? Na tę informację oczekują miasta, które mają uczestniczyć w finansowaniu budowy stadionów. Budowa stadionów ma się rozpocząć w 2008 r. Informacja o tym, czy budowa tych stadionów będzie dofinansowana ze środków budżetu państwa, jest w tej sytuacji bardzo ważna.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#WiceprezesPolskiegoKomitetuOlimpijskiegoAdamGiersz">Chciałbym także zadać drugie pytanie. Czy jedynym źródłem finansowania budowy tych stadionów mają być wpływy podatku od gier hazardowych. Mówiono o tym, że realizacja wpływów z tego tytułu wiąże się z dość dużym ryzykiem. Czy jeśli wpływy z tego tytułu będą zagrożone, budżet państwa zrealizuje te zobowiązania z ogólnych przychodów budżetowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Uczestniczył pan w wielu posiedzeniach Komisji Kultury Fizycznej i Sportu. W związku z tym chciałbym zwrócić uwagę na jeden istotny problem. Jako zaproszony gość może pan odnosić się do spraw, które są przedmiotem obrad Komisji. Jednak goście nie są upoważnieni do zadawania pytań. Jest oczywiste, że może pan skierować swoje pytania do Komisji lub do jej prezydium. Taka jest obowiązująca procedura. Przepraszam, ale w tym momencie posługuję się regulaminem Sejmu. Nie chciałbym, żeby na posiedzeniach Komisji dochodziło do odstępstw od obowiązujących przepisów regulaminu Sejmu. Zadane przez pana pytania zostały zarejestrowane. Rozumiem, że nie oczekuje pan, iż w tej chwili uzyska pan odpowiedź na te pytania. Bardzo proszę, żeby odpowiedź na te pytania została nadesłana do sekretariatu Komisji. Dzięki temu będziemy mogli poinformować członków Komisji o tym, jakie są odpowiedzi na pytania zadane przez ministra Adama Giersza. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Chciałbym już zamknąć dalszą dyskusję. Przypominam, że w dniu dzisiejszym kontynuujemy posiedzenie, na którym mieliśmy uzyskać odpowiedź na dodatkowe pytania. Posłowie będą mieli jeszcze możliwość wypowiedzenia się na ten temat na kolejnych posiedzeniach Komisji. Wszystkim chętnym do udziału w dyskusji udzielę głosu następnym razem.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Poseł Czesław Fiedorowicz (niez.):</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Niezależnie od okoliczności, nieuzasadniona wydaje mi nieobecność na dzisiejszym posiedzeniu Komisji ministra sportu.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Dobrze o tym wiemy. Mówiłem już o tym, że jest to sprawa pilna, która nie może oczekiwać na rozpatrzenie. Prosiłem, żebyśmy nie dyskutowali na ten temat. Proszę przyjąć do wiadomości, że przedstawiciele Ministerstwa Sportu nie biorą udziału w dzisiejszym posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Poseł Czesław Fiedorowicz (niez.):</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Niezależnie od okoliczności, w dzisiejszym posiedzeniu Komisji nie uczestniczy minister sportu. Uważam, że w tej sytuacji nie możemy przyjąć odpowiedzi na dezyderat Komisji. Uzyskaliśmy pełną, wyczerpującą odpowiedź na pewien fragment uchwalonego przez Komisję dezyderatu. Jednak w dalszym ciągu nie udzielono odpowiedzi na kluczowy fragment dezyderatu, w którym Komisja z pełną troską zwróciła się do rządu o zabezpieczenie budowy obiektów sportowych. Minister Jerzy Kwieciński zapewnił, że na budowę stadionów przeznaczona zostanie kwota 400 mln euro. Z przeprowadzonych obliczeń wynika, że wraz z tymi środkami maksymalnie możemy dysponować kwotą ok. 2100 mln zł, łącznie z deklaracjami złożonymi na piśmie przez samorządy. Innych deklaracji w tej sprawie nie ma. Szacuje się, że planowane koszty niezbędnych inwestycji wzrosły do 3000 mln zł. Nie wierzę w sugestie, że te koszty mogą wzrosnąć o 60%. Jeśli tak, to w tej chwili brakuje nam co najmniej 900 mln zł, żeby zbudować 6 stadionów. Te środki nie starczą na nic innego.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Komisja zadała pytanie, które dotyczyło pozyskania z budżetu państwa 800 mln zł. Co roku z budżetu państwa miało być przeznaczone 200 mln zł. Minister Elżbieta Suchocka-Roguska nie udzieliła na pytanie o te środki żadnej odpowiedzi. Jest dla mnie oczywiste, że wszystkie wydatki publiczne muszą być zapisane w budżecie państwa na dany rok. Dlatego ostatni akapit odpowiedzi Ministerstwa Finansów, mówiący o tym, że finansowanie tych wydatków będzie częścią budżetu państwa, jest stwierdzeniem tak oczywistym jak to, że w lipcu będzie lipiec, a w sierpniu będzie sierpień. Jest dla nas oczywiste, że tak się stanie. Komisja zapytała, czy rząd zamierza wyasygnować na ten cel odpowiednie środki z budżetu państwa, poza innymi źródłami finansowania budowy stadionów. Szacuję te środki w sposób niezwykle optymistyczny. Rozumiem, że ta sprawa wzbudza pewne kontrowersje. Zakładam, że dodatkowe środki wraz z ich zakładanym zwiększeniem dadzą przychód, który zapewni załatanie przynajmniej części istniejącej w tej chwili dziury.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Chodzi mi o to, że nie uzyskaliśmy odpowiedzi na kluczowe pytanie zawarte w dezyderacie Komisji. Zwracaliśmy się do rządu o to, żeby w bardzo ważnym momencie zadeklarował, że zapewni w budżecie państwa na ten cel co roku 200 mln zł. Łącznie rząd miał zadeklarować przeznaczenie na ten cel 800 mln zł. W ten sposób miały zostać zapewnione możliwości budowy 6 stadionów, chociaż na kwotę niższą od dzisiaj przewidywanego poziomu związanych z realizacją tego przedsięwzięcia kosztów. W tej sprawie nie uzyskaliśmy od rządu żadnej odpowiedzi. W związku z tym zgłaszam wniosek o nieprzyjęcie odpowiedzi na dezyderat Komisji. Powodem jest brak odpowiedzi na pytanie o kluczowym znaczeniu. Nie zgłaszam takiego wniosku dlatego, że przedstawiona odpowiedź nie podoba mi się, lecz dlatego, że takiej odpowiedzi nie ma.</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Prosiłem, żeby wypowiedzi były skondensowane. Rozmawiamy w tej chwili o kwotach przyszłych wydatków. Myślę, że te kwoty najbardziej wszystkich interesują. Popieram wypowiedź pana posła od strony merytorycznej. Mogę powiedzieć, że była to wypowiedź merytoryczna, chociaż jak zwykle, rozwinięta. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zadać pytania? Nie widzę zgłoszeń. Czy zgłoszony przed chwilą wniosek jest wnioskiem formalnym? Jeśli tak, będę musiał poddać ten wniosek pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Poseł Czesław Fiedorowicz (niez.):</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Tak, był to wniosek formalny.</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">W takim razie proszę o ponowne przedstawienie tego wniosku.</u>
          <u xml:id="u-28.12" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Poseł Czesław Fiedorowicz (niez.):</u>
          <u xml:id="u-28.13" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Mój wniosek formalny dotyczy braku odpowiedzi na kluczową część dezyderatu Komisji. Mam na myśli możliwość corocznego zapewnienia w budżecie państwa środków w wysokości 200 mln zł, a łącznie kwoty 800 mln zł. Wobec braku odpowiedzi na kluczową część dezyderatu, zgłaszam wniosek o odrzucenie odpowiedzi na dezyderat Komisji do czasu, gdy taka odpowiedź zostanie udzielona.</u>
          <u xml:id="u-28.14" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Dziękuję. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku zgłoszonego przez posła Czesława Fiedorowicza, o odrzucenie odpowiedzi na dezyderat Komisji nr 3?</u>
          <u xml:id="u-28.15" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek, przy 7 głosach za, 5 głosach przeciwnych i braku głosów wstrzymujących się. Komisja nie przyjęła odpowiedzi na dezyderat. W związku z tym informuję posła Czesława Fiedorowicza, że jego wniosek był uzasadniony merytorycznie. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie odpowiedzi na dezyderat nr 3 Komisji w sprawie źródeł finansowania inwestycji związanych z organizacją EURO 2012.</u>
          <u xml:id="u-28.16" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku dzisiejszych obrad, w ramach którego omówimy sprawy bieżące. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach bieżących?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselDariuszOlszewski">Chciałbym zapytać, czy prezydium Komisji otrzymało zaproszenia na finały ligi światowej w siatkówce, które odbędą się w Katowicach? Wiem o tym, że takie zaproszenia miały do nas wpłynąć. Jestem ciekawy, czy tak się stało, a jeśli tak, to w jaki sposób te zaproszenia zostały podzielone?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Takie zaproszenia wpłynęły do Komisji. Otrzymaliśmy 5 kompletów zaproszeń na każdy dzień finałów. Zaproszenia jeszcze są dostępne – nie zostały rozdysponowane. Zgłaszali się już posłowie, którzy są zainteresowani otrzymaniem takich zaproszeń. Znamy imiona, nazwiska i nazwy klubów posłów, którzy już odebrali takie zaproszenia. W każdym razie zaproszenia są jeszcze dostępne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselDariuszOlszewski">Dziękuję za to wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselZbigniewPacelt">W takim razie chciałbym zapytać, czy te zaproszenia jeszcze są, czy już ich nie ma?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Powiedziałem przed chwilą, że mamy jeszcze zaproszenia na finał ligi światowej w Katowicach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselZbigniewPacelt">Powiedział pan, że posłowie już odebrali zaproszenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Potwierdzam, że posłowie odbierali już zaproszenia na tę imprezę w sekretariacie Komisji. Nie było tak, że poseł z jednego klubu parlamentarnego odebrał wszystkie zaproszenia. Raz jeszcze informuję, że zaproszenia są jeszcze dostępne, chociaż już się kończą. Dostaliśmy po 5 zaproszeń na każdy dzień finałów. Jeśli ktoś z państwa jest zainteresowany otrzymaniem zaproszenia, to zapraszam do siebie. Będę je wręczał osobiście. Nie chcę doprowadzić do powstania zarzutu, że jeden poseł odebrał wszystkie zaproszenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselDariuszOlszewski">Dziękuję za to zaproszenie. Na pewno do pana przyjdę. Dziękuję również za udzielenie odpowiedzi na moje pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselAndrzejWalkowiak">Chciałbym zapytać, czy niezależnie od możliwości otrzymania zaproszeń, istnieje możliwość zakupu biletów na tę imprezę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Biletów nie ma. Są tylko zaproszenia, które otrzymaliśmy. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Poseł Czesław Fiedorowicz (niez.):</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Nasunęła mi się pewna uwaga. Przed rokiem przewodniczący Komisji oburzył się na posła Bogusława Wontora, w związku z tym, że zorganizował wyjazd dla posłów na pewną imprezę. Wydaje się, że prezydium Komisji powinno zapewnić możliwość wzięcia udziału w tak ważnej imprezie wszystkim posłom. Chodzi o to, że jesteśmy w stanie pokryć koszty zakupu biletów. Powinniśmy jednak wcześniej wiedzieć o tym, że możemy na taką imprezę pojechać. Byłby to dla posłów miły gest ze strony prezydium Komisji. Dzięki temu wszyscy członkowie Komisji mogliby uczestniczyć w dużych imprezach sportowych, których nie jest zbyt wiele. Na pewno takie imprezy jeszcze będą, w związku z czym zwracam się z prośbą o podjęcie tego typu działań w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Raz jeszcze chciałbym wrócić do sprawy, o której mówiłem już wcześniej, także na dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Chodzi mi o terminy, miejsca i nazwy organizatorów sportowych wakacji. Telefonował do mnie pan Wojciech Kudlik z Ministerstwa Sportu. Poinformował, że przygotował takie informacje i przekazał odpowiednie pismo w tej sprawie do podpisu ministrowi. Tłumaczono mi, że w tej chwili ministrowie mają ważniejsze sprawy do załatwienia niż odpowiadanie posłom i uczestniczenie w posiedzeniach Komisji. Osobiście tego nie rozumiem. Jeśli prezydium Komisji rozumie takie stanowisko, mogę to zaakceptować. Chodzi o to, żeby taka informacja została przekazana do Komisji drogą elektroniczną, nawet bez podpisu ministra. Taką informację można wydrukować i przekazać ją jeszcze dziś wszystkim posłom. W mojej obecności przewodniczący Komisji rozmawiał telefonicznie z ministrem, który zadeklarował, że odpowiedź dotrze do Komisji. Jeśli ta odpowiedź zostanie nadesłana drogą elektroniczną, to posłowie mogliby ją otrzymać nawet bez podpisu. Podpis w tym przypadku nie jest ważny. Ważna jest dla nas merytoryczna treść tego pisma. Bardzo proszę, żeby każdy członek Komisji otrzymał to pismo jeszcze w dniu dzisiejszym.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Jeśli ta odpowiedź nie będzie podpisana, to będę mógł złożyć na niej mój podpis, o ile to pana posła zadowoli. Podpiszę się gdzieś z boku.</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Poseł Czesław Fiedorowicz (niez.):</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Zadowoli mnie to.</u>
          <u xml:id="u-38.7" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Informację na ten temat wszyscy członkowie Komisji otrzymają jeszcze w dniu dzisiejszym, ta odpowiedź znajdzie się w państwa skrytkach. Dostaliśmy już taką informację pocztą elektroniczną. Obiecuję, że jeszcze dziś zostanie ona przekazana do państwa skrytek. Pan poseł pytał o imprezy. Jest oczywiste, że udział posłów w imprezach będzie organizowany. Mogę powiedzieć tyle, że gdyby wcześniej posłowie wystąpili w tej sprawie z inicjatywą, że wszyscy lub wymienieni z nazwiska chcą jechać do Katowic, moglibyśmy podjąć ten temat. Jednak najpierw musielibyśmy wiedzieć, ile osób chce wziąć udział w tej imprezie. Mając takie dane, moglibyśmy wystąpić o dodatkowe zaproszenia lub bilety na określone dni finałów. Sposób naszego zainteresowania siatkówką sprawił, że zostaliśmy odpowiednio potraktowani. Osobiście sądzę, że nie zostaliśmy potraktowani najgorzej. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselRomanKosecki">Chcę wypowiedzieć się w innej sprawie. Niedawno rozpatrywaliśmy zmiany w ustawie o bezpieczeństwie na imprezach masowych. To, co wydarzyło się na Litwie, jest po prostu niezdrowe. Chciałbym prosić o to, żeby po wakacjach zaprosić na posiedzenie Komisji przedstawicieli ekstraklasy. Wiemy o tym, że Legia przedstawiła w dniu wczorajszym pewien projekt. Jednak jest to tylko projekt jednego z klubów. Chciałbym, żeby w posiedzeniu, o którym mówię, wzięli udział przedstawiciele kierownictw Ministerstwa Sprawiedliwości oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, a być może także Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Uważam, że takie posiedzenie powinno się odbyć zaraz po wakacjach, przed rozpoczęciem rozgrywek ligowych. Być może uda się wypracować jeden wspólny projekt, przygotowany przez ministerstwa, instytucje i ekstraklasę. Może również okazać się, że każdy klub będzie realizował własne pomysły. Może uda się wykorzystać jeden konkretny pomysł. To, co się zdarzyło na Litwie, jest hańbą dla całej Polski oraz dla wszystkich naszych klubów. W tej sprawie należy coś zrobić, zwłaszcza mając przed sobą perspektywę organizacji EURO 2012. Bardzo proszę, żeby zaraz po wakacjach włączyć taki punkt do jednego z posiedzeń Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Widzę, że są jeszcze zgłoszenia. Nie udzielę już nikomu głosu, gdyż nie mamy już czasu na dalszą dyskusję. Posłowie są poumawiani na spotkania. Prezydium Komisji może się samo bronić. Natomiast posłowie zawsze mają możliwość rozwiązania prezydium Komisji. Jest to całkiem naturalne. Takie formy działania funkcjonują w demokratycznym państwie, a zwłaszcza w demokratycznym parlamencie. Wniosek zgłoszony przez posła Romana Koseckiego jest bardzo istotny. Na pewno tym tematem będziemy musieli się zająć, gdyż sankcje nałożone przez UEFA będą daleko idące. Rozumiem, że na dzisiejszym posiedzeniu komisji poruszone zostały wszystkie ważne tematy. Wiem o tym, że były jeszcze zgłoszenia. Przepraszam, że nie udzieliłem państwu głosu. Proszę mi wybaczyć, ale na tym zamykam ten punkt porządku dzisiejszych obrad. Stwierdzam, że wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>