text_structure.xml 61.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanWyrowinski">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W porządku obrad przewidzieliśmy w pkt I - rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania rządowego projektu ustawy o regulacji rynków mleka i przetworów mlecznych, mięsa oraz niektórych roślin uprawnych, natomiast w pkt II - omówienie przygotowań do kampanii skupu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanWyrowinski">Czy w sprawie porządku dziennego są jakieś uwagi lub propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Proszę o wprowadzenie pkt III - sprawy różne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanWyrowinski">Wprowadzamy pkt III - sprawy różne. Czy są jeszcze inne propozycje? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do pkt I porządku dziennego - rozpatrzenie poprawek do ustawy o regulacji rynków mleka. W drugim czytaniu zgłoszono 5 poprawek.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka 1 dotyczy art. 33. Poprawkę 1a zgłosiła posłanka Zofia Grzebisz-Nowicka, poprawkę 1b - posłanka Zofia Grzebisz-Nowicka oraz poseł Czesław Cieślak. Czy autorzy chcą zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselCzeslawCieslak">W poprawce 1b proponuję, by w art. 33 w ust. 1 w pkt 1 po wyrazach "szkół podstawowych" dodać wyraz "gimnazjów". Jest to uzasadnione choćby tym, że rodzeństwa najczęściej chodzą do tej samej szkoły i jedne dzieci mogłyby korzystać z dopłaty do szklanki mleka, a drugie nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanWyrowinski">Czy są pytania lub uwagi do poprawki 1b?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselPiotrKrutul">Proponuję, by zamiast wyrazu "gimnazjów" dopisać "i gimnazjów", bo po prostu jest to bardziej stylistycznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselCzeslawCieslak">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Poprawki 1a i 1b należy głosować oddzielnie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Zwracam również uwagę, że poprawka 1a jest w pewnym sensie nielogiczna, bowiem pkt 1 brzmiałby "spożycia przez dzieci i uczniów". Tu raczej powinno być "dzieci w tym uczniów".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanWyrowinski">Nie ma autorki, więc nie możemy dokonać tej korekty.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselJanWyrowinski">Czy do poprawki 1b są jeszcze jakieś uwagi? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki 1b z autopoprawką? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawkę 1b.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiFeliksKlimczak">Odnośnie poprawki 1a chciałbym uzyskać wyjaśnienie - co znaczy zapis "dzieci i uczniowie". O co tu chodzi wnioskodawcy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJanWyrowinski">Niestety, nie ma w tej chwili autorki poprawki.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselJanWyrowinski">Poseł Wojciech Zarzycki /PSL: Uważam, że wnioskodawczyni chodziło tu o dzieci z przedszkola.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselJanWyrowinski">Ponieważ nie ma autorki, a poprawka w obecnym kształcie jest nie do przyjęcia, proponuję odrzucenie poprawki 1a.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PoselJanWyrowinski">Czy ktoś jest przeciwny tej propozycji. Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że Komisja odrzuciła poprawkę 1a.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do poprawki 2, również autorstwa posłanki Zofii Grzebisz-Nowickiej.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PoselJanWyrowinski">W poprawce tej pani posłanka proponuje, by w art. 38 w ust. 1 pkt 1 nadać brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PoselJanWyrowinski">"1) promocja spożycia artykułów mleczarskich w szczególności przez dzieci i młodzież".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Tutaj jest jedynie wątpliwość gramatyczna: czy to dzieci i młodzież ma promować, czy też promocja ma być wśród dzieci i młodzieży?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Myślę, że raczej chodzi tu o tę drugą wersję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanWyrowinski">Chyba tak, ale trudno bez autorki dociekać intencji poprawki. Regulamin w takim przypadku jest dosyć surowy - jeśli nie ma posła, który zgłosił poprawkę, nie należy jej rozpatrywać, czyli de facto trzeba ją odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselStanislawStec">Nie podchodźmy tak rygorystycznie do sprawy, która jest bardzo ważna. Możemy tej poprawki nie rozpatrywać teraz, lecz na posiedzeniu plenarnym. Wówczas pani posłanka dokona autopoprawki. Ja zrobiłbym to chętnie, ale niestety nie mam upoważnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselStanislawKalemba">Uważam, że zapis tej poprawki jest prosty i zrozumiały. Jestem za tym, byśmy ją przyjęli. Czy nikt nie rozumie co to jest "promocja artykułów mleczarskich przez dzieci i młodzież"? To jest i konsumpcja, i jednocześnie promocja.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselStanislawKalemba">Jestem za tym, byśmy poprawkę 2 przegłosowali i przyjęli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przedstawiciel Biura Legislacyjnego wyraźnie powiedział, iż poprawka oznacza, że to dzieci i młodzież mają promować. Jeśli tak - znaczyłoby to, że dorośli już promować nie mogą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJozefPilarczyk">Chciałbym zwrócić uwagę na kontekst w jakim o tym dyskutujemy. Mówimy o funduszu promocji mleczarstwa i czemu ten fundusz ma służyć.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselJozefPilarczyk">W punkcie, o którym mówimy, fundusz ma służyć promocji spożycia artykułów mleczarskich. A więc kierunek ogólny - to promocja spożycia. Zatem kłócenie się o to, czy dopiszemy: wśród dzieci, młodzieży, dorosłych, emerytów itd. - w moim przekonaniu nie ma znaczenia. To jest generalny zapis. Mówimy w nim generalnie o promocji spożycia produktów mleczarskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanWyrowinski">Jest już autorka poprawki. Pani posłanko, czy intencją pani poprawki było to, by dzieci i młodzież promowały spożycie artykułów mleczarskich, czy też żeby promocja była wśród dzieci i młodzieży? Bo jeśli tak, wówczas trzeba by zamienić wyraz "przez" wyrazem "wśród".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoslankaZofiaGrzebiszNowicka">Oczywiście chodziło mi o to, by poprzez tę poprawkę spowodować większe spożycie mleka wśród dzieci i młodzieży. Dlatego zgadzam się na zamianę wyrazu "przez" na "wśród".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJanWyrowinski">Zatem wnosimy autopoprawkę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki 2 z autopoprawką? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawkę 2.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do poprawki 3, której autorem jest poseł Piotr Krutul.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselPiotrKrutul">Ta ustawa jest najważniejszą ustawą, którą uchwalamy dla polskiego rolnictwa w tej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselPiotrKrutul">W tej poprawce wzoruję się na rządowym projekcie ustawy o wojskowości, gdzie przegłosowaliśmy w art. 7 pkt 1 następujący zapis: "z budżetu państwa przeznacza się corocznie na dotację programów w latach 2002-2006 wydatki budżetowe w wysokości nie mniejszej niż 1,95 Produktu Krajowego Brutto".</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselPiotrKrutul">Z protokołu rozmów związków zawodowych z 8 lutego 1999 r. - okres blokad drogowych -  dowiadujemy się, że związki zawodowe zawarły porozumienie, w którym domagały się, by w celu realizacji programów pomocy dla rolnictwa rząd przeznaczał co najmniej 3 proc. wydatków ogółem PKB. Porozumienie było podpisane przez ministra rolnictwa, przez premiera Longina Komołowskiego, minister Teresę Kamińską i kilka jeszcze osób.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PoselPiotrKrutul">To zobowiązanie rządu nie jest realizowane. Wydatki na rolnictwo maleją z roku na rok.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PoselPiotrKrutul">Ta poprawka służy temu, by pomóc ministrowi rolnictwa i naszemu rolnictwu wydźwignąć się z tego dołka, w którym się znalazło. Służy też realizacji porozumienia z 8 lutego 1999 r. i realizacji ustaw, które uchwaliliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJozefPilarczyk">Przede wszystkim proszę przedstawiciela Ministerstwa Finansów, żeby poinformował posłów, jakie w tej chwili nakłady budżetowe w stosunku do PKB są czynione.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselJozefPilarczyk">Z moich informacji wynika bowiem, że jest to grubo poniżej 1 proc. A w związku z tym, oznaczałoby to wręcz rewolucję w nakładach, bo co najmniej trzykrotny wzrost nakładów na rolnictwo.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PoselJozefPilarczyk">Po drugie zastanawiam się - dlaczego ta kwestia ma być rozstrzygana akurat przy ustawie o regulacji rynku mleka? Jutro chyba będzie lepsza okazja, bo jest nowelizacja ustawy budżetowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselStanislawKalemba">Ta propozycja wychodzi naprzeciw oczekiwaniom i organizacji międzynarodowych, i Komisji Europejskiej, i raportu ONZ, żeby zwiększyć nakłady na rolnictwo, bowiem spadają one z roku na rok - co zauważa się już na zewnątrz.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselStanislawKalemba">Komisja Europejska mówi wprost, że rolnictwo nie korzysta z przemian po 1989 r., że trzeba skalkulować koszty i wyasygnować środki. Czyli ta poprawka idzie w dobrym kierunku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselMarekKaczynski">Myślę, że zasadniczym powodem do dalszej dyskusji będzie wypowiedź przedstawiciela Biura Legislacyjnego - czy ta poprawka może się znaleźć w tej ustawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Osobiście uważam, że ta poprawka jak najbardziej powinna się znaleźć w tej ustawie. Choćby z tego powodu, że największe pieniądze będą potrzebne na dostosowanie polskiego mleczarstwa do wymogów europejskich.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselWojciechZarzycki">Jest to poprawka kierunkowa, która potem, przeniesiona do ustawy budżetowej, zapewni rozwój mleczarstwa. A po to przecież uchwalamy tę ustawę.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PoselWojciechZarzycki">Jeśli zapis tego rodzaju jest w ustawie o restrukturyzacji wojska, to dlaczego nie może być w ustawie o mleczarstwie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Ustawa, na którą powoływał się pan poseł jest ustawą, która stanowi pewien wieloletni program. W tym programie wymienione są procentowo pewne wskaźniki PKB, ale oprócz tego wymienione są również pewne kwoty.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W innej ustawie - o ustanowieniu programu wieloletniego wyposażenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe - również jest program wieloletni i tam też się odnosi wydatki co do PKB.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Czyli generalnie miejscem dla takich zapisów są albo ustawy ustanawiające jakieś programy wieloletnie, gdzie ustala się limit wydatków, albo ustawy budżetowe.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jest też inna kwestia - co będzie w przypadku, gdy PKB będzie niższe i te 3 proc. PKB okaże się realnie niższą kwotą, niż obecne nakłady?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaFinansowMarianKucharski">Co roku budżet jest ustalany i ustalane są wskaźniki. Nie ma takich wieloletnich wskaźników. Proponowałbym, żeby jednak nie określać tej wielkości w ustawie. To nie jest dobre miejsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przy debacie nad wykonaniem budżetu mieliśmy syntetyczną informację na temat tego, jaki jest poziom wydatków budżetowych na rolnictwo w odniesieniu do PKB i było to około 0,6 proc., w minionym roku. Tak więc proponowane przez pana posła 3 proc. oznaczałoby pięciokrotny wzrost bezpośrednich wpłat z budżetu na rolnictwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselPiotrKrutul">Zwracam się do przedstawiciela Ministerstwa Finansów - dlaczego rokrocznie określane na początku roku pieniądze okazują się pod koniec roku mniejsze?</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselPiotrKrutul">Przypominam tu sprawę funduszu SAPARD - na początku były pieniądze na współfinansowanie SAPARD, ale Ministerstwo Finansów i rząd "wrzuciły" art. 39 do ustawy budżetowej, którą jutro będziemy nowelizowali, żeby te pieniądze z ARiMR zabrać i przekazać do Krajowego Urzędu Pracy.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PoselPiotrKrutul">Zwracam się do przedstawiciela Biura Legislacyjnego - w poprawce nie mówię o "sztywnym" zapisie 3 proc. PKB, tylko o "wysokości nie niższej niż 3 proc. PKB". Dlatego, jeśli będzie spadek PKB - to może to być 5 proc.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PoselPiotrKrutul">Zwracam się też do posła Józefa Pilarczyka - każde miejsce jest dobre, jeśli służy dobru polskiego rolnictwa. Jeśli tu nie zapiszemy, to pytam się - co będzie z realizacją ustawy o paliwie rolniczym w przyszłym roku? Co będzie z realizacją ustawy o skrobi ziemniaczanej? Co będzie jeśli dostaniemy SAPARD z trzech lat - 168 mln euro razy 3 - i trzeba będzie współfinansować to z budżetu państwa? Co wówczas będzie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJozefPilarczyk">Zadałem pytanie przedstawicielowi Ministerstwa Finansów po to, byśmy wiedzieli o czym mówimy.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselJozefPilarczyk">Panie pośle Krutul - najprawdopodobniej pomylił pan produkt krajowy brutto z nakładami budżetowymi. Pewnie te 3 proc. chciał pan odnieść do budżetu a nie do PKB.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PoselJozefPilarczyk">Bo jeżeli do PKB - to jest mniej więcej pięciokrotnie więcej, niż jest obecnie. Zwracam uwagę, że jeżeli będziemy tego typu propozycje przedstawiać, to w ogóle możemy zahamować uchwalenie tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselStanislawStec">Zwracam się do posła wnioskodawcy - panie pośle, jeśli pan chce, by ta poprawka była realna proszę zmienić PKB na wydatki budżetowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselPiotrKrutul">Proszę w ramach autopoprawki zamienić wyrazy "Produktu Krajowego Brutto" na wyrazy "ogółu wydatków budżetowych".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję następującą redakcję poprawki 3: "W latach 2002-2006 przeznacza się corocznie z budżetu państwa nie mniej niż 3 proc. ogółu wydatków budżetowych na realizację pomocy dla rolnictwa".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 3 z autopoprawką?</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że Komisja 8 głosami, przy 7 przeciwnych i 1 wstrzymującym się przyjęła poprawkę 3 po modyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka 4 - posła Czesława Cieślaka - i poprawka 5 - posła Piotra Krutula - są zbieżne w treści. Myślę, że najwłaściwsze byłoby brzmienie, które proponuje Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PoselJanWyrowinski">Czy wnioskodawcy zgadzają się, by była to jedna poprawka, w brzmieniu zaproponowanym przez Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselCzeslawCieslak">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselPiotrKrutul">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselJanWyrowinski">Zatem przedmiotem rozpatrzenia będzie wspólna poprawka 4 w brzmieniu zaproponowanym przez Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PoselJanWyrowinski">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 4?</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że Komisja 10 głosami, przy 7 przeciwnych i 1 wstrzymującym się przyjęła poprawkę 4.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PoselJanWyrowinski">W ten sposób rozpatrzyliśmy wszystkie poprawki zgłoszone w drugim czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#PoselJanWyrowinski">Ponieważ na sali jest przedstawiciel Komitetu Integracji Europejskiej - proszę o opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzedstawicielkaKomitetuIntegracjiEuropejskiejDorotaLewczukBianko">Chciałabym odnieść się do jedynej poprawki, która jest objęta zakresem prawa europejskiego - jest to poprawka 3, dotycząca budżetowej pomocy państwa dla rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzedstawicielkaKomitetuIntegracjiEuropejskiejDorotaLewczukBianko">Udzielanie publicznej pomocy państwa w jakimkolwiek obszarze, w tym również w rolnictwie, jest w Unii Europejskiej ściśle uregulowane. W przypadku rolnictwa obowiązuje tu rozporządzenie nr 26 z 1962 r. kolejno nowelizowane, które poddaje pomoc państwa udzielaną w rolnictwie - pomoc przeznaczoną do wspierania produkcji bądź handlu produktami rolniczymi - takim samym rygorom i nadzorom, jak każdą inną pomoc państwa. Stosuje się tutaj stosowne artykuły traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, w szczególności art. 93.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzedstawicielkaKomitetuIntegracjiEuropejskiejDorotaLewczukBianko">Krótko mówiąc chodzi o to, że każda poszczególna forma pomocy państwa w obszarze rolnictwa powinna być przez państwo członkowskie wstępnie notyfikowana Komisji Europejskiej, która ocenia tę pomoc według ustalonych kryteriów, co do jej celowości, przeznaczenia i skutków - m.in. dotyczących ewentualnego zachwiania konkurencji, czy równowagi w wymianie tymi towarami na poziomie wspólnot - i wydaje decyzję, zezwalającą lub nie, państwu członkowskiemu na udzielenie takiej pomocy.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PrzedstawicielkaKomitetuIntegracjiEuropejskiejDorotaLewczukBianko">W świetle tych przepisów taki zapis ogólny, zobowiązujący rząd do przeznaczania 3 proc. na rolnictwo, nie określający w jakim obszarze, w jakim zakresie i na jakie cele - może powodować sprzeczność tej poprawki z przepisami prawa europejskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselRyszardSmolarek">Wprawdzie z opinią się nie dyskutuje, ale jeśli opinia wprowadza w błąd posłów - to należy zaprotestować.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PoselRyszardSmolarek">Po pierwsze - na dzisiaj nie jesteśmy członkiem Unii Europejskiej i żadne tego typu ograniczenia do momentu wejścia do Unii nas nie obowiązują.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PoselRyszardSmolarek">Po drugie - jeśli chodzi o nakłady budżetowe każdy z krajów piętnastki, na dzisiaj, rzeczywiście musi je notyfikować, ale ma prawo na poziomie swoich możliwości je ustalać. Jest to integralny przywilej każdego państwa. Oczywiście państwo członkowskie musi uzyskać zgodę na określone cele i wydatki.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PoselRyszardSmolarek">Na tym poziomie, na którym my jesteśmy - absolutnie takiego zastrzeżenia nie ma. Do czasu uzyskania członkostwa te nakłady mogą być takie na ile nas stać. Jeżeli będziemy już członkiem - będziemy negocjowali kwotę, tytuły. Wszystko to będzie przedmiotem rozmów negocjacyjnych. Na obecnym etapie - absolutnie nie jest to potrzebne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselJanWyrowinski">Nie chciałem wszczynać tej dyskusji. Zaprosiliśmy po to przedstawiciela KIE, żeby przyspieszyć procedurę. Oczywiście możemy się zwrócić do KIE o opinię na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzedstawicielkaKIEDorotaLewczukBianko">Chciałabym podkreślić, iż nie powiedziałam, że pomoc państwa w zakresie rolnictwa jest niedozwolona i że państwa członkowskie nie stosują takich praktyk. One je stosują. Ta pomoc oczywiście będzie dozwolona po akcesji. Każdorazowa jednak pomoc, w każdym przypadku, jest notyfikowana Komisji Europejskiej, która wydaje zgodę, bądź nie, na tę konkretną pomoc.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PrzedstawicielkaKIEDorotaLewczukBianko">Jeśli chodzi o datę naszego członkostwa - reprezentuję Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, który jest strukturą rządową i z punktu widzenia rządu, dalej obowiązuje nas oficjalna data deklarowanej gotowości do członkostwa, czyli 31 grudnia 2002 r.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PrzedstawicielkaKIEDorotaLewczukBianko">Opinie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, dotyczące zgodności projektowanych przepisów polskich z prawem europejskim, wydawane są na podstawie zarówno regulaminu Rady Ministrów, ustawy o Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej jak i regulaminu Sejmu i dotyczą wszystkich projektowanych przepisów, niezależnie od ich daty wejścia w życie, obowiązywania czy rzeczywistej daty uzyskania członkostwa.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#PrzedstawicielkaKIEDorotaLewczukBianko">Co do poprawki 3 - negocjacje z Unią w tym obszarze już trwają. To nie będą rozmowy negocjacyjne, które się zaczną - one już trwają. I nie ma takiego punktu w negocjacjach, jak negocjowanie ogólnej kwoty generalnej, jaką Polska przeznaczy na pomoc dla rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#PrzedstawicielkaKIEDorotaLewczukBianko">Chciałabym jeszcze dodać, że po akcesji do Unii Europejskiej te pieniądze, które będą przeznaczane z wydatków budżetowych polskich na pomoc dla rolnictwa zostaną uzupełnione przez środki płynące z funduszy Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselJanWyrowinski">Proponuję, by posłem sprawozdawcą pozostał nadal poseł Józef Pilarczyk. Czy jest sprzeciw w tej kwestii? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że sprawozdawcą pozostał poseł Józef Pilarczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzedstawicielMFMarianKucharski">W związku z tym, że na dzisiejszym posiedzeniu zostały przyjęte poprawki, które skutkują znacząco dla budżetu państwa, uważam, że powinno tu być wyrażone stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Ponieważ - jak powiedział przedstawiciel ministerstwa - ustawa rodzi skutki budżetowe, również jeśli chodzi o program "szklanka mleka w szkole", chciałbym wiedzieć precyzyjnie, czy w poprawce 1a chodzi o objęcie nim dzieci w przedszkolach, szkołach podstawowych i gimnazjach, ponieważ określenie "dzieci i uczniów" jest dla mnie nadal nieprecyzyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselJanWyrowinski">Panie ministrze, Komisja zdecydowała o odrzuceniu poprawki 1a. Wobec kontrowersyjnych zdań wobec wypowiedzi przedstawicielki Komitetu Integracji Europejskiej - prosimy KIE o opinię na piśmie do piątku.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do pkt II porządku dziennego - przygotowań do kampanii skupu zbóż oraz rzepaku i owoców miękkich. Wszyscy państwo otrzymaliście szczegółowe materiały, w związku z tym przechodzimy od razu do rundy pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselStanislawStec">Chciałbym rozpocząć dyskusję od materiału, który przedstawiła Agencja Rynku Rolnego, gdzie na pierwszej stronie czytamy m.in.: "Ponadto według prognoz ekspertów IERiGŻ poziom zużycia zarówno nawozów mineralnych, jak również środków ochrony roślin pod zbiory 2001 r. będzie o około 3 proc. wyższy niż przed rokiem".</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PoselStanislawStec">Na jakiej podstawie stwierdza się tu, że zużycie nawozów było wyższe? Czyżby nikt z ARR nie wiedział o kłopotach, jakie były z nawozami azotowymi w pierwszym i drugim kwartale tego roku?</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PoselStanislawStec">Piszecie też państwo, że na koniec roku sprawozdawczego - czyli koniec czerwca - zapasy końcowe zbóż wynoszą 1,7 mln ton. Skąd taki szacunek? Bo z opinii rolników wynika, że zapasy są wyższe. Po prostu bardzo silna pozycja złotego spowodowała, że w pierwszym półroczu opłacało się do kraju sprowadzać zboże z zagranicy. Ten import był bardzo duży. Państwo podajecie, że import jest szacowany na 2,4 mln ton. Chciałbym wiedzieć - jaki był import zbóż od 1 lipca 2000 r. do końca czerwca 2001 r.?</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#PoselStanislawStec">Bardzo zależy mi na tej informacji, bowiem podczas spotkania z ministrem rolnictwa w Sielinku koło Poznania padło stwierdzenie, że minister może być drugim ministrem rolnictwa w tym dziesięcioleciu, za którego kadencji sprowadzono najwięcej zboża z zagranicy do Polski.</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#PoselStanislawStec">Z przedstawionego materiału wynika, że w województwie wielkopolskim podpisano umowy na skup 344 tys. ton pszenicy i 75 tys. ton żyta. Jednak punkty skupu są tak rozlokowane, że w kilku powiatach w ogóle nie ma podmiotu skupującego.</u>
          <u xml:id="u-46.5" who="#PoselStanislawStec">Wiem, że obecnie trwają jeszcze dodatkowe przetargi. Czy ARR zwraca uwagę na to, by w przetargach mogły uczestniczyć głównie te podmioty, które uzupełniają tę lukę?</u>
          <u xml:id="u-46.6" who="#PoselStanislawStec">Chciałbym też wiedzieć - do kiedy te podmioty mają obowiązek zawrzeć umowę z bankiem?</u>
          <u xml:id="u-46.7" who="#PoselStanislawStec">Pytanie do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - czy dopłaty do skupu zbóż są już rozdzielone między banki i czy banki mogą podpisywać już umowy z podmiotami, które wygrały przetarg na prowadzenie skupu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselMarekKaczynski">Pytanie kieruję do pana ministra i przedstawicieli obydwu agencji.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PoselMarekKaczynski">Pierwsze pytanie dotyczy oddziału terenowego ARR Olsztyn, który obejmuje województwo podlaskie i województwo warmińsko-mazurskie.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#PoselMarekKaczynski">Otóż w informacji czytamy, że skup zadeklarowało tu 64 przedsiębiorców, którzy zaoferowali skupienie 279,6 tys. ton pszenicy i 52,5 tys. ton żyta. Czy są już znane informacje z podziałem na województwa - ile podmiotów, po pierwszym przetargu, podpisało umowy w województwie podlaskim? Czy ta ilość zadeklarowana jest ilością wystarczającą, czy zaspokoi potrzeby tego województwa?</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#PoselMarekKaczynski">Następne pytanie dotyczy możliwości uzyskiwania kredytów na skup. Wszyscy pamiętamy ubiegłoroczne problemy, z tym związane. Otóż wtedy dopłaty były, ale nie w tych bankach, które najbardziej je potrzebowały i trzeba było wielu interwencji, żeby te dopłaty poprzesuwać.</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#PoselMarekKaczynski">Co Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zrobiła w tej sprawie, żeby takich sytuacji nie było? Jakie działania zostały podjęte?</u>
          <u xml:id="u-47.5" who="#PoselMarekKaczynski">Wiemy też, że 100 mln zł raczej nie wystarczy na tenże skup. Czy pan prezes mógłby wyrazić swoje zdanie - jakie będzie realne zapotrzebowanie, wynikające z aktualnej sytuacji na rynku zbóż?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoslankaZofiaGrzebiszNowicka">Jak Agencja Rynku Rolnego ocenia stan przygotowania magazynów do skupu rzepaku i zbóż?</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PoslankaZofiaGrzebiszNowicka">Jak Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ocenia przebieg skupu owoców? W jakim stopniu zostały wykorzystane limity na skup owoców?</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#PoslankaZofiaGrzebiszNowicka">Ile podmiotów skupowych ma podpisane umowy na skup zbóż w województwie świętokrzyskim?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselCzeslawPogoda">Czytając materiały, które przygotowało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, odnośnie wysokości oprocentowania kredytów na preferencyjny skup zbóż, mam pewne wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PoselCzeslawPogoda">Otóż mamy 0,45 stopy redyskontowej weksli w lipcu i sierpniu, 0,5 stopy we wrześniu i 0,55 w październiku.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PoselCzeslawPogoda">To jest naprawdę niekorzystne rozwiązanie w przypadku terenów górskich i podgórskich. Przecież skup zacznie się na tych terenach nie wcześniej, niż na początku września. W związku z tym takie rozwiązanie będzie niekorzystne dla tych podmiotów, które zaciągają kredyty preferencyjne w późniejszym okresie.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#PoselCzeslawPogoda">Uważam, że takie podejście to ewidentne nierówne traktowanie podmiotów skupujących na terenach nizinnych i na terenach podgórskich i górskich, gdzie żniwa rozpoczynają się znacznie później.</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#PoselCzeslawPogoda">Chciałbym też wiedzieć czym jest spowodowane, że ustawienie preferencji pod skup rzepaku jest na poziomie 0,7 stopy redyskonta weksli? Skąd takie wyliczenie?</u>
          <u xml:id="u-49.5" who="#PoselCzeslawPogoda">Podmioty skupujące rzepak pytają również - kiedy będą rozstrzygnięte wszystkie uwarunkowania związane z eksportem rzepaku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselRyszardSmolarek">Ile zaimportowano, w okresie od czerwca 2000 r. do czerwca 2001 r., pasz, mąk i otrąb?</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PoselRyszardSmolarek">Proszę również powiedzieć - ile w obydwu agencjach jest zmagazynowanego zboża i jak ta dynamika sprzedaży wygląda, ile tygodniowo sprzedajecie i po jakiej cenie.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#PoselRyszardSmolarek">Następna kwestia dotyczy owoców miękkich - czy zastanawiano się nad wprowadzeniem ceny minimalnej, jeśli chodzi o interwencję na rynku owoców miękkich?</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#PoselRyszardSmolarek">Sytuacja tegoroczna dobitnie udowadnia, że bez takiego systemowego podejścia nawet uruchamianie dopłat w wysokości 11 mln zł do owoców miękkich i warzyw nie jest stabilizowaniem rynku producenta, tylko raczej pośredników i nic dobrego z tego nie wynika.</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#PoselRyszardSmolarek">Czy w tym roku będą dopuszczane do skupu podmioty, które chcą skupować zboże za własne środki? Uważam, że założenie, iż musi to być tylko i wyłącznie kredyt, to pewnego rodzaju asekuranctwo, które powoduje ograniczenie liczby podmiotów, które mogłyby zająć się skupem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Sygnalizowane jest zapełnienie magazynów zbożami i że w związku z tym skup nie będzie prowadzony - będą pewne utrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PoselWojciechZarzycki">W bilansie zbóż ogółem w 2000/2001 r. zapasy początkowe szacuje się na 2,3 mln ton. Jaka jest struktura tych zbóż?</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PoselWojciechZarzycki">Chciałbym też wiedzieć - czy zostały zmienione te kryteria i przepisy, które w poprzednim sezonie skupowym powodowały handel kwitami? Czy dzisiaj można zagwarantować, że nie będzie takich operacji?</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#PoselWojciechZarzycki">Interesuje mnie również - ile podmiotów skupujących zgłosiło się w województwie łódzkim? Przypomnę bowiem, że poprzednio na 23 powiaty było tylko 7 i nie byłoby dobrze, gdyby taka sytuacja miała się powtórzyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselJanWyrowinski">Czy są jeszcze pytania? Nie widzę. Proszę zatem o odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Myślę, że od strony ilościowej zabezpieczenia środków finansowych na interwencję, jeśli chodzi o zboża konsumpcyjne, rolnicy mogą być spokojni.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Sygnały, na które się państwo powołujecie - od rolników - dotyczące stanów magazynowych powodowały, że chciano zaimportować nie 2,3 mln ton zbóż, a 4 mln ton zbóż. Taka była ocena zbiorów w 2000 r. przez samych rolników, spowodowana klęską suszy. Ostrożność ministra rolnictwa i próba przekonywania Rady Ministrów o spokojne traktowanie tych "doniesień" oraz szczegółowe śledzenie sytuacji na rynku zbóż spowodowały, że nie zaimportowano takiej ilości zbóż.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Jeśli chodzi o zapasy - 1,7 mln ton - trzeba je oceniać w bardzo różny sposób, w zależności od sytuacji rynkowej.</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Zapasy w zeszłym roku były wyższe, ale jednocześnie informacje - dotyczące niedoboru zbóż na rynku, które funkcjonowały w świadomości przede wszystkim podmiotów skupowych - powodowały, że w trakcie kampanii żniwnej ilość chętnych do zakupu zbóż - i to po przyzwoitych cenach - była taka, że nie rodziło to większych kłopotów w funkcjonowaniu skupu.</u>
          <u xml:id="u-53.4" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Na dziś sytuacja jest płynna. Ocenia się, według stanu zasiewów, że zbiory będą wyższe. Jednak przypominam, że meteorolodzy ostrzegają, iż anomalia klimatyczne mogą wystąpić aż do 15 sierpnia i w związku z tym trudno przewidzieć, co się może stać z rzepakiem czy ze zbożami.</u>
          <u xml:id="u-53.5" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Więcej możemy się obawiać kłopotów i interwencji ze strony rolników - odnośnie zmiany parametrów skupu zbóż konsumpcyjnych - niż realizacji skupu.</u>
          <u xml:id="u-53.6" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Wrócę na chwilę do spraw owoców miękkich. Dzisiaj, pod Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi była w tej sprawie pikieta. Na poniedziałek umówiliśmy się z przedstawicielami związków i organizacji zrzeszających sadowników na szczegółowe rozmowy, dotyczące ich działalności.</u>
          <u xml:id="u-53.7" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Państwo wiecie, że Agencja Rynku Rolnego nie podejmuje interwencji na rynku owoców miękkich, natomiast funkcjonuje dopłata do kredytów dla podmiotów działających na tym rynku.</u>
          <u xml:id="u-53.8" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Ponad wszelką wątpliwość ingerencji, jeśli chodzi o zakłady przetwórcze, ze strony instytucji państwowych, nie ma. Natomiast ustawa o grupach producenckich, ustawa o rynku owoców i warzyw czy wczoraj przyjęta przez Radę Ministrów i skierowana do Sejmu ustawa o owocach przetworzonych stwarza pewne warunki - zarówno dla grup producenckich, jak i przemysłu przetwórczego - nieco innego funkcjonowania. Zarówno wsparcia finansowego, jak i stworzenia z grup producenckich mocniejszych podmiotów, jako partnerów dla podmiotów skupowych w tej branży.</u>
          <u xml:id="u-53.9" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Myślę, że prezes Agencji Rynku Rolnego udzieli państwu szczegółowych informacji, jak te kwestie wyglądają w poszczególnych województwach. Ja mogę państwa zapewnić, że świadomość co do tego, iż są pewne luki w skupie mamy wszyscy i prace przeciwdziałające temu zostały przez ARR podjęte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#WiceprezesAgencjiRynkuRolnegoPiotrSzysz">Pierwsze pytanie dotyczyło zużycia nawozów - skąd się wzięły te procenty? No cóż, takie są prognozy IERiGŻ i GUS. Ja nie wykluczam, że były trudności, szczególnie z nawozami azotowymi.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#WiceprezesAgencjiRynkuRolnegoPiotrSzysz">Jeśli chodzi o zapasy - tu również wielkości podane są na podstawie danych GUS i IERiGŻ. Osobiście też nie podzielam tych wyliczeń, ale to są jedyne materiały, na podstawie których się pracuje.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#WiceprezesAgencjiRynkuRolnegoPiotrSzysz">Wszyscy dobrze wiemy, że w zeszłym roku zbiory na Żuławach były wyższe, niż kiedykolwiek. Tak samo było na Dolnym Śląsku, czy na Pomorzu Zachodnim, aczkolwiek w obliczu kredytów suszowych nikt nie chciał się do tego przyznać. Jeździłem tam w okresie żniw i mogłem to stwierdzić.</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#WiceprezesAgencjiRynkuRolnegoPiotrSzysz">Być może rzeczywiście zapas zbóż jest wyższy, niż tu pokazany. O przyczynach mówił już pan minister. To znaczy - wszyscy rzucili się na zakup zboża. Nawet ci, którzy nigdy tego nie robili. Stąd też podmiotów było więcej i wręcz wydzierano sobie zboże, którego było trochę mniej niż normalnie.</u>
          <u xml:id="u-54.4" who="#WiceprezesAgencjiRynkuRolnegoPiotrSzysz">Jeśli chodzi o import - dane są podane: 2,4 mln ton. Dotyczy to zboża i przetworów.</u>
          <u xml:id="u-54.5" who="#WiceprezesAgencjiRynkuRolnegoPiotrSzysz">Istotnie, jest mniej punktów skupu - choć nie we wszystkich województwach. W województwach o wyższej towarowości zbóż, rzeczywiście tych punktów skupu jest mniej. Niektórzy - głównie ci, którzy spekulowali na zwyżce cen zbóż - po prostu obawiają się wejścia w system, choć moim zdaniem ten rok jest dużo bezpieczniejszy, niż poprzedni. Stąd też są i takie województwa, gdzie punktów skupu jest więcej, niż w roku ubiegłym.</u>
          <u xml:id="u-54.6" who="#WiceprezesAgencjiRynkuRolnegoPiotrSzysz">Umowy kredytowe lub promesy kredytowe będą podpisywane do 27 lipca br.</u>
          <u xml:id="u-54.7" who="#WiceprezesAgencjiRynkuRolnegoPiotrSzysz">Poseł Marek Kaczyński pytał ile podmiotów skupowych jest w województwie podlaskim. W tym roku jest 17. W ubiegłym roku było 23.</u>
          <u xml:id="u-54.8" who="#WiceprezesAgencjiRynkuRolnegoPiotrSzysz">Pytano również, jak ARR ocenia przygotowania magazynów do skupu zbóż. Mogę tylko częściowo odnieść się do tych ilości, ponieważ my bazujemy na ocenie przydatności magazynu do gotowości podpisania umowy. To się ściśle wiąże również z wolą przystąpienia do skupu. Jeżeli ktoś chce kupować - zrobi wszystko, żeby szybko przygotować, jeśli ktoś nie chce - to udowadnia, że jest wiele powodów, które mu przeszkadzają.</u>
          <u xml:id="u-54.9" who="#WiceprezesAgencjiRynkuRolnegoPiotrSzysz">Teraz sprawa rzepaku. Przetarg został unieważniony, bowiem od momentu otwarcia ofert wzrosły o 11 euro ceny światowe rzepaku, a jednocześnie w tym czasie wzrosła też cena euro. Czyli wysokość oferowanych dopłat przez podmioty, które chciały eksportować była zbyt wysoka, by je przyjąć w aktualnych warunkach. Dodatkowym argumentem było to, iż sytuacja tak się zmieniała, że podmioty skupujące zaczęły oferować wyższą cenę. Tymczasem ten przetarg, oprócz "zdjęcia" nadwyżki, miał również na celu osiągnięcie takiej sytuacji, żeby na rynku była płacona wyższa cena, ponieważ ARR z dopłatami nie może wyeksportować całego rzepaku, który się w kraju produkuje - może tylko 341 tys. ton za kwotę 53 mln zł. Według tamtych ofert można było dokonać tej transakcji, ale tylko z terenu Pomorza, ponieważ tam oferty były najtańsze.</u>
          <u xml:id="u-54.10" who="#WiceprezesAgencjiRynkuRolnegoPiotrSzysz">Uwzględniając potrzeby krajowe ogłoszono przetarg następnego dnia w "Rzeczpospolitej". Wadium można wpłacać do 20 lipca, oferty do 27 lipca. Otwarcie ofert 30 lipca.</u>
          <u xml:id="u-54.11" who="#WiceprezesAgencjiRynkuRolnegoPiotrSzysz">Jeśli chodzi o przewidywane ilości rzepaku, prognozy mówią o 950 tys. ton. Jest to poziom roku ubiegłego przy mniejszych zasiewach. Cena w eksporcie - 680 zł/t plus VAT.</u>
          <u xml:id="u-54.12" who="#WiceprezesAgencjiRynkuRolnegoPiotrSzysz">Pytano - ile zaimportowano pasz, otrąb? Mogę jedynie powiedzieć, bo taką informację mam dzisiaj, że w ciągu tego roku gospodarczego zaimportowano 2,4 mln ton zboża i przetworów.</u>
          <u xml:id="u-54.13" who="#WiceprezesAgencjiRynkuRolnegoPiotrSzysz">Obecnie sprzedajemy - tzn. wystawiamy, bo nikt nie kupuje - pszenicę po 610 zł/t. Żyto sprzedajemy po 410 zł/t . 25 lipca wstrzymujemy wszelką sprzedaż zboża na giełdach.</u>
          <u xml:id="u-54.14" who="#WiceprezesAgencjiRynkuRolnegoPiotrSzysz">Dodam, że z interwencji sprzedaliśmy 8 tys. ton żyta. W zapasach mamy 40 tys. ton żyta.</u>
          <u xml:id="u-54.15" who="#WiceprezesAgencjiRynkuRolnegoPiotrSzysz">Padło również pytanie - czy zostały zmienione zasady skupu i czy będzie skup za środki własne? Nie, nie zmieniono zasad. Nie będzie skupu za środki własne, bowiem jest obawa, że niektóre podmioty mogłyby się nie wywiązać z płatności.</u>
          <u xml:id="u-54.16" who="#WiceprezesAgencjiRynkuRolnegoPiotrSzysz">Jeśli chodzi o punkty skupu, generalnie większe zainteresowanie jest w województwie wielkopolskim, krakowskim, kujawsko-pomorskim, natomiast gorsze pokrycie jest w województwach  mazurskim, zachodniopomorskim, dolnośląskim i lubuskim.</u>
          <u xml:id="u-54.17" who="#WiceprezesAgencjiRynkuRolnegoPiotrSzysz">Dodam jeszcze, że dzisiaj rozstrzygnięta jest tzw. dogrywka, czyli druga część przetargu i na pewno za kilka dni tych podmiotów przybędzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#WiceprezesAgencjiRestrukturyzacjiiModernizacjiRolnictwaMichalWojciak">W tym roku będą dwa źródła finansowania kredytów skupowych. Jedno pochodzi z puli ministra rolnictwa, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 1995 r. Drugie - ze środków agencyjnych, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 3 lipca 2001 r.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#WiceprezesAgencjiRestrukturyzacjiiModernizacjiRolnictwaMichalWojciak">Poseł Czesław Pogoda pytał dlaczego rzepak jest na poziomie 0,7 redyskonta. Otóż tak stanowi rozporządzenie Rady Ministrów z 1995 r. My, jako agencja, w oparciu o to rozporządzenie przekazaliśmy środki dla przedsiębiorstw zajmujących się przede wszystkim przetwórstwem rzepaku - bo tu jest absolutna preferencja. Chodzi o to, by nie preferować tych, którzy zajmują się handlem, ale tych, którzy zajmują się skupem pod własne potrzeby przerobowe.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#WiceprezesAgencjiRestrukturyzacjiiModernizacjiRolnictwaMichalWojciak">Na rzepak w tym roku zostało przeznaczone 18 mln zł dopłat.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#WiceprezesAgencjiRestrukturyzacjiiModernizacjiRolnictwaMichalWojciak">W wypadku owoców miękkich - podstawa identyczna: 0,7 redyskonta. Przekazaliśmy bankom dla poszczególnych podmiotów 11 mln zł. Mamy dodatkowe zapotrzebowania, które napływają do nas z banków. Wystąpiliśmy do ministra rolnictwa z prośbą o skierowanie dodatkowych środków, ponieważ nadal trwa skup owoców i warzyw. Nasze dodatkowe zapotrzebowanie jest na poziomie 11 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-55.4" who="#WiceprezesAgencjiRestrukturyzacjiiModernizacjiRolnictwaMichalWojciak">Jeśli chodzi o skup zboża, w tym roku generalnie zmieniamy system kierowania środków, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, o których wspominał poseł Marek Kaczyński.</u>
          <u xml:id="u-55.5" who="#WiceprezesAgencjiRestrukturyzacjiiModernizacjiRolnictwaMichalWojciak">Na ten rok mamy zagwarantowane 55 mln złotych na dopłaty, co daje szansę wygenerowania kwoty w skupie około 2 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-55.6" who="#WiceprezesAgencjiRestrukturyzacjiiModernizacjiRolnictwaMichalWojciak">Rozstrzygnięte przetargi wymagają kwoty 1.488 mln zł, czyli pozostaje nam dodatkowa rezerwa w środkach na ten rok ponad 500 mln zł, którą - jeśli dodatkowy przetarg wyłoni dodatkowe podmioty - skierujemy.</u>
          <u xml:id="u-55.7" who="#WiceprezesAgencjiRestrukturyzacjiiModernizacjiRolnictwaMichalWojciak">Jaka będzie metodologia działania? Otóż poinformowaliśmy już wszystkie banki współpracujące, że w tym roku będziemy kierowali limity z konkretnym przeznaczeniem dla podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-55.8" who="#WiceprezesAgencjiRestrukturyzacjiiModernizacjiRolnictwaMichalWojciak">Agencja Rynku Rolnego przekazuje nam wykazy podmiotów, w których jest określone jaka kwota kredytu jest zaciągnięta - a z tego będzie wynikało ile dopłat potrzebuje.</u>
          <u xml:id="u-55.9" who="#WiceprezesAgencjiRestrukturyzacjiiModernizacjiRolnictwaMichalWojciak">My robimy zbiorowy zestaw dla Gospodarczego Banku Wielkopolskiego, gdzie imiennie wymieniamy firmy i poszczególne kwoty oraz sumę limitu dla banku. Taki właśnie przyjęliśmy kierunek działania.</u>
          <u xml:id="u-55.10" who="#WiceprezesAgencjiRestrukturyzacjiiModernizacjiRolnictwaMichalWojciak">Limity rozdzielane będą za tydzień. Generalnie jednak banki wiedzą, że wszystkie umowy, które zostaną zawarte na podstawie wejścia w system z Agencją Rynku Rolnego zostaną w pełni pokryte przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa odpowiednimi limitami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselJanWyrowinski">Rozpoczynamy drugą rundę pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselStanislawStec">Bardzo cieszy mnie optymizm pana ministra odnośnie skupu zbóż, dlatego już teraz oficjalnie pana zapraszam do złożenia wizyty w połowie sierpnia w punktach skupu na terenie Wielkopolski. Myślę, że wówczas przekona się pan, iż ten optymizm nie jest oparty na faktach. Ja raczej przychylam się do opinii przedstawiciela Agencji Rynku Rolnego, który mówi, że zapasy zbóż są wyższe.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PoselStanislawStec">Nawiasem mówiąc materiały, które dostarczyły obydwie agencje, są anonimowe. W związku z tym proszę o podpisanie tych informacji. Zwracam się też do Agencji Rynku Rolnego, by dane o imporcie rozdzielić na rodzaje zbóż. Proszę też urealnić - na podstawie własnych informacji - dane dotyczące zapasów końcowych. Powoływanie się na dane GUS - to żadna informacja, bo przecież GUS informacji od rolników nie posiada.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#PoselStanislawStec">Pan prezes Wójciak wspomniał, że kredyt skupowy na zboże będzie realizowany z własnych środków agencji. Czy to znaczy, że ze środków niewykorzystanych w 2000 r.? Bo jeżeli chodzi o dotację, która była przeznaczona na działalność agencji, to ona nie przewidywała dopłat do kredytów skupowych, gdyż kredyty skupowe powinny być realizowane z dopłat, które są w gestii ministra rolnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselHenrykWujec">Moje pytanie dotyczy skupu rzepaku na terenie Zamojszczyzny, ponieważ została ogłoszona upadłość Zakładów Przemysłu Tłuszczowego w Bodaczowie. Otóż producenci nie dostali jeszcze zapłaty za skup z zeszłego roku i pewnie problematyczne będzie odzyskanie tych pieniędzy po ogłoszeniu upadłości.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#PoselHenrykWujec">A jak będzie wyglądał skup na tych terenach w tym roku, skoro nie ma możliwości przetwórstwa? Czy jest jakaś informacja na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselRomualdAjchler">Mam prośbę do ministerstwa i obydwu agencji, aby po rozstrzygnięciu przetargów poinformowano nas o podmiotach, które skupują w poszczególnych regionach. Mnie na przykład interesuje teren Wielkopolski.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PoselRomualdAjchler">Chodzi też o to, by taka informacja dotarła do gmin, żeby rolnicy nie musieli błądzić i dopytywać się.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#PoselRomualdAjchler">Interesuje mnie również pełna informacja - po rozstrzygnięciu przetargów - kto będzie eksportował rzepak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Myślę, że wszyscy jesteśmy zainteresowani takimi informacjami, bo jesteśmy chyba najlepszymi przekaźnikami tych wiadomości w terenie.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PoselWojciechZarzycki">Ze swej strony chciałbym prosić o informacje dotyczące podmiotów skupujących i ich rozmieszczenia na terenie województwa łódzkiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#KrzysztofGolebiewski">Firma nasza zajmuje się przerobem owoców miękkich. Nasze wyroby to wsady owocowe do jogurtów. W poprzednią niedzielę odebraliśmy z rąk ministra rolnictwa znak "Polska dobra żywność".</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#KrzysztofGolebiewski">Firma jest niemiecka, ale występuję tu w imieniu polskiego producenta, polskiej wsi i polskich plantatorów. Od 1998 r. do dnia dzisiejszego podpisaliśmy z 300 plantatorami umowy kontraktacyjne na produkcję truskawek. Cenę gwarantowaną minimalną ustaliliśmy na poziomie 2 zł/kg.</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#KrzysztofGolebiewski">W zeszłym roku i w tym roku cena truskawek w skupie oscylowała w granicach 1 zł/kg. Płacimy więc o 100 proc. więcej, niż można uzyskać w skupie.</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#KrzysztofGolebiewski">Tempo rozwoju polskich plantatorów zaczyna być dyktowane przez kapitał zachodni, który kupuje na polskim rynku owoce. Bez interwencji polskiego rządu, proszę nie być zaskoczonym, jeśli truskawka zniknie z terenów Polski. To samo dotyczy wiśni. To po prostu przestanie być opłacalne.</u>
          <u xml:id="u-61.4" who="#KrzysztofGolebiewski">Wystąpiłem z pismem do pana prezesa Wójciaka o rozpatrzenie możliwości rekompensaty różnicy między ceną minimalną gwarantowaną a ceną rynkową. Czekamy na decyzje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Zwracam się do prezesa ARR - czy wyciągnięto wnioski z poprzedniego skupu, kiedy to miały miejsce przypadki handlu kwitami? Czy zmieniły się przepisy w tym względzie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#WiceprezesARRPiotrSzysz">Tak, wprowadzono zmiany i nie powinno tu być żadnych niejasności. Podstawową sprawą było wprowadzenie VAT.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Czy będzie prowadzona kontrola na co dzień, by uniknąć tego rodzaju zdarzeń, jakie bywały poprzednio?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#WiceprezesARRPiotrSzysz">W miarę posiadanych środków, osób - na pewno będzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#WiceprezesARiMRMichalWojciak">Odpowiadam posłowi Stanisławowi Stecowi - te 25 mln zł to są środki, które zostały wygospodarowane ze zmiany redyskonta weksli. Czyli jest to dodatkowa oszczędność, która w ciągu roku wynikła i mogę zagwarantować, że nie spowoduje to obniżenia działalności statutowej agencji, jaka była pierwotnie w planie.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#WiceprezesARiMRMichalWojciak">Na akcje kredytów inwestycyjnych w 2001 r. jest pełne zabezpieczenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Ale obecnie nie ma tych kredytów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#WiceprezesARiMRMichalWojciak">Wobec tego proszę o sygnalizowanie takich przypadków, bo myślę, że jest to problem relacji między centralą banku a oddziałami.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#WiceprezesARiMRMichalWojciak">Jeśli chodzi o zakłady w Bodaczowie  - firma ZOMAR zadeklarowała, że w tamtym obszarze będzie prowadziła działalność związaną ze skupem i przetwórstwem rzepaku. Limit dla tej firmy został zagwarantowany i przekazany do banku wskazanego przez tę firmę.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#WiceprezesARiMRMichalWojciak">Odpowiadam przedstawicielowi firmy ZENTIS - my jesteśmy fizycznymi wykonawcami polityki rządu. Ja rozumiem, że jest pan zatroskany o los polskich producentów, ale zwracam uwagę, że to są decyzje, które są podejmowane na innym poziomie. Jeśli zapadnie taka decyzja - odnośnie wprowadzenia takiego rekompensowania - i odpowiednie środki zostaną nam wskazane, to oczywiście my technicznie możemy to wykonać. Natomiast to nie jest decyzja, którą może podjąć prezes agencji, w ramach własnych uprawnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzedstawicielMFMarianKucharski">Chcę państwa poinformować, że urzędy kontroli skarbowej - niezależnie od kontroli agencji - nadal prowadzą kontrole w tych podmiotach gospodarczych, które zajmowały się skupem zbóż. Oficjalnego sprawozdania jeszcze nie ma. Mam nadzieję, że w najbliższym okresie takie sprawozdanie będzie i wówczas na pewno o wynikach poinformujemy Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PrzedstawicielMFMarianKucharski">Kontrola obejmuje ponad 150 podmiotów gospodarczych. Bierze w niej udział ponad 200 inspektorów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Czy są jeszcze pytania związane z kampanią skupu zbóż? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PoselWojciechZarzycki">Przechodzimy do pkt III porządku dziennego - sprawy różne.</u>
          <u xml:id="u-70.2" who="#PoselWojciechZarzycki">Miesiąc temu, na posiedzeniu Komisji, zwróciłem się o przedstawienie stanowiska ministra rolnictwa w sprawie realizacji programu rolnych rynków hurtowych.</u>
          <u xml:id="u-70.3" who="#PoselWojciechZarzycki">Otóż chcę państwa poinformować, że na jednym z posiedzeń komisji rolnictwa i gospodarki żywnościowej sejmiku województwa łódzkiego przedstawiciel głównego akcjonariusza tego rynku - Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa - mówił o możliwości przejęcia pakietu akcji przez samorząd wojewódzki. Stało się inaczej.</u>
          <u xml:id="u-70.4" who="#PoselWojciechZarzycki">W zeszłym tygodniu, w województwie rolniczym - jakim jest województwo łódzkie - została podjęta uchwała akcjonariuszy o likwidacji rynku rolno-spożywczego w Ksawerowie. Jest to tym bardziej niezrozumiałe, że w ostatnich tygodniach zarząd tego rynku poczynił daleko idące starania o możliwość wyeksportowania artykułów rolnych, wyprodukowanych na terenie łódzkim, na rynek wschodni. Zadziwia więc fakt, że podjęto taką decyzję.</u>
          <u xml:id="u-70.5" who="#PoselWojciechZarzycki">Stąd prosiłbym pana ministra oraz panów prezesów o wyjaśnienie - dlaczego zapadły takie decyzje i jaka jest możliwość weryfikacji tego stanowiska?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Drugi etap budowy rynków hurtowych i giełd jest realizowany, zgodnie z przedłożonym programem, w 100 proc.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Przypominam, że jeśli chodzi o rynek łódzki głównym udziałowcem jest Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa, której przedstawiciela na dzisiejszym posiedzeniu nie ma. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Agencja Rynku Rolnego są mniejszościowymi udziałowcami tego rynku hurtowego.</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Ponieważ ta informacja do mnie dotarła próbowałem się zorientować w jakim stopniu samorząd województwa łódzkiego jest zainteresowany przejęciem tego rynku. Rozmawiałem z marszałkiem sejmiku, który powiedział, że po pierwsze - nie występowali z żadną tego typu inicjatywą, po drugie - budzi wątpliwości sens przejęcia przez samorząd tego rynku.</u>
          <u xml:id="u-71.3" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Rozmawiałem również z Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa i mimo że uchwała o likwidacji mieści się w kategoriach racjonalnej decyzji ekonomicznej, jest ona możliwa do skorygowania - ponieważ nie ma jeszcze skutków wykonalności, jest tylko uchwałą kierunkową - pod warunkiem, że nastąpią rzeczywiście racjonalne decyzje, z inicjatywy samorządu, przy próbie "dogadania się" z właścicielami, czyli agencjami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Dodam, że został już wyznaczony likwidator, więc trudno powiedzieć, że nie ma wykonalności. Jeśli chodzi o rozmowę z marszałkiem - nie wiem, czy marszałek był zorientowany co do kwestii, które podejmowała komisja rolnictwa i gospodarki żywnościowej sejmiku województwa łódzkiego. Tym bardziej że pan marszałek jest człowiekiem nowym na tym stanowisku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Powtarzam - nie ma żadnej inicjatywy samorządu w kwestii formalnego wystąpienia do agencji w sprawie przejęcia tego rynku hurtowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Jakie stanowisko w tej sprawie mają agencje? Czy jesteście za utrzymaniem tego rynku rolno-spożywczego, czy też przychylacie się do decyzji o jego likwidacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#WiceprezesARiMRMichalWojciak">Przyznam, że nie jestem przygotowany do odpowiedzi na to pytanie.</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#WiceprezesARiMRMichalWojciak">Natomiast problem jest szerszy. Są to bowiem instytucje, które z jednej strony podlegają ostrym rygorom Kodeksu handlowego - które na organy tych instytucji nakładają określone konsekwencje za nie podjęcie stosownych działań, w oparciu o bardzo ostrą analizę ekonomiczną - a z drugiej strony są takie zapisy, że - poza tą podstawową działalnością - nie powinno się prowadzić żadnej działalności dochodowej i komercyjnej. No cóż, tak nie może być. Na coś się trzeba zdecydować: albo się funkcjonuje i zdobywa pieniądze, albo doprowadza się do sytuacji takiej, że ogłasza się upadłość.</u>
          <u xml:id="u-75.2" who="#WiceprezesARiMRMichalWojciak">Dlatego działanie giełdy lubelskiej - która prowadzi na swoim terenie giełdę samochodową i w ten sposób zdobywa dodatkowe pieniądze - uważam za rozwiązanie rozsądne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#WiceprezesARRPiotrSzysz">My w tej sprawie prezentujemy takie samo stanowisko jak resort rolnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PoselWojciechZarzycki">Na zakończenie chciałbym członków Komisji poinformować, iż w związku z pismem prezesa Najwyższej Izby Kontroli o podjęciu prac nad planem pracy NIK w 2002 r. proszę do 20 lipca o przekazywanie sugestii dotyczących tematów, które powinny być przedmiotem badań kontrolnych NIK.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#PoselWojciechZarzycki">Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>