text_structure.xml 9.37 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam zaproszonych gości. Z zaproszonych gości przybył do nas łaskawie pan Maciej Hoffman z Izby Wydawców Pracy. Pozostali zaproszeni przedstawiciele nie pofatygowali się. Dlatego serdecznie witam zaproszonego gościa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje zaopiniowanie dla Komisji Kultury i Środków Przekazu komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo prasowe.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Przedstawicielem wnioskodawców z Komisji Ustawodawczej jest pan poseł Wojciech Szarama. Pan poseł jest nieobecny, ponieważ występuje przed Trybunałem Konstytucyjnym.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Większość z nas zasiada w Komisji Ustawodawczej. Zatem orientujemy się, czego dotyczy przedłożony projekt. Projekt nowelizacji ustawy – Prawo prasowe jest efektem orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 14 grudnia 2011 r. W tym orzeczeniu Trybunał stwierdził niezgodność z konstytucją art. 45 ustawy – Prawo prasowe w zakresie, w jakim wprowadza odpowiedzialność karną za wydawanie czasopisma drukowanego bez rejestracji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Projekt komisyjny w istocie rzeczy likwiduje penalizację tego przepisu jako przestępstwa, degradując tę odpowiedzialność do odpowiedzialności za wykroczenia. Przewiduje sankcję jedynie w postaci kary grzywny. Art. 45 otrzymuje brzmienie: „Kto wydaje dziennik lub czasopismo bez rejestracji albo zawieszone podlega karze grzywny”. Po art. 48a dodaje się art. 49b w brzmieniu: „Orzekanie w sprawach, o których mowa w art. 45, następuje w trybie przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia”. Ten przepis precyzuje, że nie chodzi o przestępstwo, lecz o wykroczenie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Pytam najpierw posłów. Mam nadzieję, że posłowie podejmą interesujące wątki wynikające z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselWitoldPahl">Panie przewodniczący, czuję się niejako wywołany do tablicy. Chciałbym zwrócić uwagę, że sprawa była przedmiotem dyskusji na forum Komisji Ustawodawczej. Już na etapie formułowania stanowiska przez Komisję Ustawodawczą, przed potwierdzeniem tego stanowiska przez marszałka Sejmu nie mieliśmy wątpliwości, że ta inicjatywa ustawodawcza w przypadku rozstrzygnięcia przez Trybunał Konstytucyjny powinna być podjęta. Niewspółmierność sankcji za bardzo błahy z punktu widzenia szkodliwości czyn – wiemy, że dotyczyło to wydawania gazety przez jednego z radnych gminy – spowodowała, iż uznaliśmy, że istotnie jest uzasadnienie do podjęcia takiej inicjatywy ustawodawczej. Proszę o usprawiedliwienie nieobecności pana przewodniczącego Szaramy. Jako wiceprzewodniczący Komisji Ustawodawczej proszę też o uznanie przedłożonej inicjatywy za uzasadnioną. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Komisja Ustawodawcza była zgodna, że istotnie ten przepis penalizujący za niedopełnienie obowiązku rejestracji, traktujący ten czyn jako przestępstwo i przewidujący surową karę jest zbyt rażący, a kara – zbyt dolegliwa. Stąd pojawiła się kwestia jego złagodzenia w znaczący sposób.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Pan poseł Dera, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAndrzejDera">Moim zdaniem, penalizacja tego rodzaju czynu jest jeszcze reliktem starej epoki, kiedy wszystko było pod kontrolą. Państwo chciało wiedzieć kto i co wydaje. Dlatego wprowadziło przepis umożliwiający karanie tych, którzy wykraczają poza te ramy. Jeżeli ten system zniknął, mamy wolność prasy i wolność mediów, to karanie za taki czyn jest po prostu absurdalne. Można wprowadzić jakiś delikt administracyjny, natomiast nie powinno karać się za takie czyny, bo można komuś złamać karierę. Mówiąc szczerze, nie wiem, czy większość z nas obecnych na tej sali nie kwalifikowałoby się pod ten delikt, wydając jakiś informator. To może być zaliczone jako cykliczne wydawnictwo. Zwracam uwagę, że posłowie co jakiś czas piszą sprawozdania, czynią to w różnej formie. Moim zdaniem, to jest relikt starej epoki. Wszyscy powinniśmy zgodnie być przeciwko pozostawianiu tych reliktów w nowym systemie prawnym. Cieszę się, że Komisja Ustawodawcza przygotowała projekt ustawy. Mam nadzieję, że ustawa zostanie szybko uchwalona i wycofamy ten zbędny przepis z polskiego systemu prawnego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Nie wycofujemy go, tylko ….</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAndrzejDera">Wycofamy go w ten sposób, że nie będzie obowiązywał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">…wprowadzamy w innej postaci. W opinii prawnej Biura Analiz Sejmowych i w dyskusji na posiedzeniu Komisji Ustawodawczej podnosiliśmy problem, że skoro ustawodawca przewiduje obowiązek rejestracji czasopism i dzienników, to musi również przewidzieć jakieś konsekwencje…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAndrzejDera">Niekonieczne karne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">…za niezastosowanie się do tego obowiązku. Natomiast nie może to być kara administracyjna, ponieważ tutaj jest element zawinienia. Trzeba by rozważyć, czy w ogóle występuje element zawinienia, bo przy karach administracyjnych, to byłoby obojętne. Dlatego doszliśmy do wniosku, że najlepszym rozwiązaniem byłoby potraktować to jako wykroczenie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">W posiedzeniu uczestniczy przedstawiciel Izby Wydawców Prasy pan Maciej Hoffman. Czy pan chciałby wypowiedzieć się? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorgeneralnyBiuraIzbyWydawcowPrasyMaciejHoffman">Projekt, który dzisiaj państwo rozpatrujecie spełnia część naszych postulatów – zdekomunizowania Prawa prasowego, tak można powiedzieć słuchając wypowiedzi pana posła Dery. Mieści się w duchu, w którym zawsze występowaliśmy i składaliśmy szereg wniosków.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#DyrektorgeneralnyBiuraIzbyWydawcowPrasyMaciejHoffman">Przykładem tego było również posiedzenie Sejmu, na którym zmieniono Prawo prasowe w zakresie dotyczącym sprostowań. Posłowie podjęli decyzję o rezygnacji z wykorzystania Kodeksu karnego do penalizowania czynu redaktora naczelnego polegającego na niezamieszczeniu z jakichś przyczyn sprostowania.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#DyrektorgeneralnyBiuraIzbyWydawcowPrasyMaciejHoffman">Myślę, że dzisiejsza państwa decyzja zmierza w bardzo dobrym kierunku, za co chciałbym serdecznie podziękować. Liczymy, że całe Prawo prasowe zostanie również znowelizowane w zakresie pełnej dekomunizacji, bowiem zawiera jeszcze zbyt wiele elementów ze starego ustroju, które nie sprawdzają się w dzisiejszych warunkach. Serdecznie dziękuje za ten projekt i za pozytywną decyzję państwa w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka została poproszona przez marszałka Sejmu o zaopiniowanie – pozytywne lub negatywne – projektu zgłoszonego przez Komisję Ustawodawczą. Proponuję pozytywne zaopiniowanie przedłożonego projektu.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem projektu, proszę o podniesienie ręki? (12) Dziękuję. Kto jest przeciw? (0) Kto wstrzymał się? (0).</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Komisja jednogłośnie przyjęła pozytywną opinię o przedłożonym projekcie.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Na tym kończymy posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>