text_structure.xml
13.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Szanowni państwo, otwieram 543. posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Stwierdzam również przyjęcie protokołów z dotychczasowych posiedzeń Komisji z października 2015 r. (posiedzenia Komisji od nr 540 do nr 542) wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Porządek posiedzenia Komisji przewiduje przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji VII kadencji Sejmu. Czy są uwagi państwa posłów do porządku dziennego? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Zgodnie z art. 168 ust. 1 regulaminu Sejmu, Komisja sejmowa jest zobowiązana do sporządzenia sprawozdania ze swojej działalności na zakończenie kadencji. Zgodnie z uchwałą Prezydium Sejmu z dnia 4 sierpnia 2015 r., sprawozdanie takie winno składać się z części opisowej i części informacyjno-statystycznej w formie tabel. Tę część informacyjno-statystyczną przygotowywać będzie sekretariat Komisji. Będzie ona obejmowała informacje, począwszy od spisu wszystkich posłów, którzy pracowali w Komisji w ciągu kadencji, porządków dziennych wszystkich posiedzeń Komisji, zestawienia wszystkich projektów ustaw i innych dokumentów, będących przedmiotem prac Komisji. Dla porównania podam, że na zakończenie poprzedniej kadencji część informacyjno-statystyczna obejmowała ponad 330 stron, chociaż było mniej posiedzeń, bo takich posiedzeń w poprzedniej kadencji Komisja Finansów Publicznych odbyła 449. Jednak niezależnie od części statystycznej Komisja powinna przyjąć jeszcze opis swojej działalności. Propozycję tej części opisowej przedłożyłam państwu posłom w wersji elektronicznej na iPadach poselskich.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Chciałabym jednak, zanim rozpoczniemy tę dyskusję, przedstawić bardzo krótkie uwagi albo bardzo krótkie podsumowanie dotyczące prowadzonych prac przez Komisję Finansów Publicznych. Zatem, jak informowałam, Komisja odbyła 543 posiedzenia. Pracowaliśmy w podkomisjach stałych i w podkomisjach nadzwyczajnych. W całym tym sprawozdaniu zawarta jest informacja, jakimi projektami i we współpracy z jakimi komisjami Komisja Finansów zajmowała się. Sprawozdanie zawiera również kompletną informację dotyczącą organizowania prac w Komisji przez prezydium Komisji w oparciu o półroczne plany pracy i współpracę z innymi organami państwowymi.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Chcę poinformować, że w tym sprawozdaniu zawarliśmy również informację, że do Komisji w trakcie tej kadencji skierowano 206 projektów ustaw. Komisja rozpatrzyła 181 projektów ustaw. Standardową pracą w Komisji była praca nad projektami ustaw budżetowych. W roku 2013 zajmowaliśmy się również nowelizacją ustawy budżetowej na rok 2013. Wskazujemy w tym sprawozdaniu, w jaki sposób zajęliśmy się porządkowaniem danin publicznych, nowelizując ustawę o podatkach dochodowych od osób prawnych, od osób fizycznych, o podatku tonażowym, o podatku od towarów i usług. Komisja pracowała nad projektem ustawy o podatku – nowym podatku – od wydobycia niektórych kopalin. W sprawozdaniu zawarliśmy informację – ważną informację – że znowelizowaliśmy Ordynację podatkową, wprowadzając zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika – czyli stosowanie zasady in dubio pro tributario. I tutaj uprzejmie proszę Komisję i sekretariat o naniesienie poprawki na stronie 2 dotyczącej tej zasady. Kluczowym obszarem była praca dotycząca obszaru szeroko rozumianych instytucji finansowych związana z nadzorem finansowym, z nowelizacją ustawy – Prawo bankowe, dotyczącą uchylenia bankowego tytułu egzekucyjnego w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, rozwiązań, które ułatwiają następcom prawnym uzyskanie należnych środków, które znajdują się na rachunkach nieaktywnych. Tę sprawę tak zwanych rachunków uśpionych ostatecznie rozstrzygnęliśmy dziś. Znowelizowaliśmy ustawę o Banku Gospodarstwa Krajowego, o bankach spółdzielczych i bankach zrzeszających, o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, o udzielaniu gwarancji, a także o nowej instytucji listów zastawnych i bankach hipotecznych, o usługach płatniczych, w zakresie, między innymi, obniżenia opłat interchange. Wprowadziliśmy dla sektora bankowego nowe rozwiązanie odwróconego kredytu hipotecznego i przyjęliśmy ustawę o wsparciu kredytobiorców, którzy znajdują się w trudnej sytuacji finansowej, o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym, a także o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. W tym zakresie rozpatrywaliśmy również inne projekty dotyczące rynku finansowego, między innymi, przyjmując nową ustawę o obligacjach – chciałabym w sposób szczególny podkreślić jej znaczenie dla rynku, dla gospodarki – o obrocie instrumentami finansowymi, o spółkach publicznych, funduszach inwestycyjnych, o nadzorze nad rynkiem kapitałowym. Chciałabym również zwrócić uwagę na to, że zajmowaliśmy się wspólnie z Komisją Infrastruktury sprawami dotyczącymi projektów ustaw dotyczących obszaru rozwoju rynku mieszkaniowego, w tym, między innymi, ustawą o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych. Chcę również poinformować, że 23 z rozpatrywanych przez Komisję projektów ustaw miało na celu dostosowanie do przepisów Unii Europejskiej, co było niezwykle ważne. Komisja uchwaliła 197 opinii, z czego 184 opinie zostały przesłane Radzie Ministrów lub centralnym organom i instytucjom, jedną przekazano Marszałkowi Sejmu, a 12 innym komisjom sejmowym. Komisja czterokrotnie przedstawiała stronie rządowej postulaty w formie dezyderatów.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Chciałabym wskazać i szczególnie podkreślić, co zawarte jest w tym sprawozdaniu, że Komisja bardzo dobrze ocenia współdziałanie z organami rządowymi, przede wszystkim z Ministerstwem Finansów, a także innymi organami państwowymi, takimi jak: Narodowy Bank Polski, Komisja Nadzoru Finansowego, Rzecznik Ubezpieczonych, zarówno w zakresie prac nad projektami, jak i innych prac będących we właściwości Komisji. Na wysoką ocenę zasługuje współdziałanie z Najwyższą Izbą Kontroli. Ocena ta odnosi się zarówno do przedstawianych przez Izbę analiz sprawozdania z wykonania budżetu państwa w kolejnych latach, jak również do wspierania Komisji w pracach legislacyjnych i kontrolnych. Wymaga podkreślenia również to, że Najwyższa Izba Kontroli przy ustalaniu planów kontroli uwzględniała sugestie Komisji Finansów Publicznych. Komisja współdziałała również z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, Bankowym Funduszem Gwarancyjnym, Związkiem Banków Polskich, Polską Izbą Ubezpieczeń, Krajową Spółdzielczą Kasą Oszczędnościowo-Kredytową, przedstawicielami różnych środowisk gospodarczych, przedstawicielami stron zainteresowanych pracami Komisji – na posiedzenia Komisji zapraszani byli przedstawiciele samorządów zawodowych, doradców podatkowych, związków zawodowych, związków pracodawców i izb.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Prowadziliśmy również współpracę międzynarodową, przyjmując jako Komisja delegacje zagraniczne. Komisja spotykała się, między innymi, z delegacjami innych parlamentów europejskich: Holandii, Serbii, Kosowa, Wielkiej Brytanii, Danii, również azjatyckich: Indonezji, Chin, Korei Południowej, i afrykańskich: Egiptu i Kenii. To była wymiana doświadczeń w zakresie kształtowania polityki gospodarczej i fiskalnej. Przedstawiciele Komisji przyjmowali również wizyty wiceprzewodniczącego i komisarza Komisji Europejskiej, prowadzili rozmowy z delegacjami Międzynarodowego Funduszu Walutowego. W ramach wspólnych spotkań przedstawiciele Komisji Finansów Publicznych państw członkowskich Unii Europejskiej uczestniczyli, między innymi, w spotkaniach w Danii, na Cyprze, w Irlandii i we Włoszech. Ponadto członkowie Prezydium brali udział w odbywających się w Parlamencie Europejskim konsultacjach przedstawicieli komisji budżetowych parlamentów narodowych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Chcę również poinformować, że Komisja Finansów Publicznych należała do Komisji, które były najbardziej obciążone pracą. To wynika ze specyfiki tej pracy Komisji, ale również z liczby przedkładanych ustaw. Świadczy o tym liczba posiedzeń i liczba skierowanych i rozpatrywanych projektów ustaw. Praca w Komisji była wyzwaniem dla państwa posłów. Chciałabym za tę współpracę bardzo serdecznie państwu podziękować. Chciałabym podziękować państwu posłom za to, że w tej Komisji bardzo często rozmawialiśmy o ważnych zagadnieniach. Czasami było trochę emocji i temperatury, niemniej jednak, obserwując również pracę w innych komisjach, sami państwo mogliście wyrobić sobie przekonanie, że w tej Komisji pracowaliśmy bardzo merytorycznie – w bardzo wielu przypadkach staraliśmy się pracować ponad podziałami. Chciałabym więc raz jeszcze członkom prezydium, paniom i panom posłom, bardzo serdecznie za tę współpracę podziękować.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Chciałabym jednak podziękować również za pracę sekretariatowi Komisji. Myślę, że, tak jak państwo, sekretariat zasługuje na bardzo wysoką ocenę. Udało nam się wspólnie z sekretariatem Komisji zorganizować tę gigantyczną, można powiedzieć, liczbę posiedzeń. Chciałabym podziękować za dużą pomoc merytoryczną pracownikom sekretariatu, za dużą sprawność organizacyjną w kontekście tej ograniczonej liczby sal, za to, że udało nam się dostosować terminy posiedzeń do tej liczby sal, które w tym czasie były wolne. Zatem bardzo serdecznie wszystkim państwu pracownikom sekretariatu dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Wielokrotnie dziękowałam również członkom Biura Analiz Sejmowych i Biura Legislacyjnego. Nie ma dzisiaj z nami ich przedstawicieli, ale pozwólcie państwo, że również taką formułę wypowiem, że podziękuję w imieniu państwa posłów za tę dobrą współpracę Biuru Analiz Sejmowych i Biuru Legislacyjnemu. Taka informacja znajduje się również w tym sprawozdaniu podsumowującym.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">A teraz otwieram dyskusję w sprawie sprawozdania. Jeśli nie ma uwag do tego sprawozdania, proponuję przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji w VII kadencji Sejmu. Chciałabym zapytać, czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tego sprawozdania. Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Wobec niezgłoszenia sprzeciwu stwierdzam, że Komisja Finansów Publicznych przyjęła sprawozdanie z działalności w VII kadencji Sejmu. Ono będzie jako oddzielny dokument sejmowy.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Raz jeszcze chciałabym podziękować koleżankom i kolegom za dobrą współpracę. Jeżeli kogokolwiek w pracy Sejmu, w pracy Komisji, uraziłam, to serdecznie przepraszam – emocje czasami biorą górę, ale starałam się powstrzymywać emocje i nerwy na wodzy.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Zrealizowaliśmy zatem porządek dzienny posiedzenia. Zamykam ostatnie posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Informuję, że protokół z tego posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselMarcinSwiecicki">Pani przewodnicząca, chcę powiedzieć, że Komisja wykonała kolosalną pracę, rozpatrzyła kolosalną liczbę ustaw, odbyła kolosalną liczbę posiedzeń, zapoznała się z kolosalną liczbą materiałów, ludzi, którzy przez tę Komisję przeszli, gości, których przyjmowaliśmy. Nie ma takiej drugiej komisji w Sejmie i za to należą się pani przewodniczącej wielkie, wielkie podziękowania za jej bardzo ciężką pracę, żeby ta Komisja swoje zadania wykonała.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselWieslawSuchowiejko">Dziękujemy również całemu prezydium.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>