text_structure.xml 9.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Szanowni państwo, w imieniu obecnego tu pana przewodniczącego i swoim własnym otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam państwa posłów przede wszystkim, ale także zaproszonych gości. Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz ustawy – Karta nauczyciela. Jeżeli nie usłyszę uwag do porządku obrad, uznam, że Wysokie Komisje przyjęły go. Uwag nie słyszę. Zatem przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę o przedstawienie poprawki nr 1 przez przedstawiciela Klubu Poselskiego SLD.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselArturOstrowski">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, panie ministrze. Senacki projekt ustawy miał na celu wypełnienie wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który zarzucił niezgodność z konstytucją artykułów Karty nauczyciela, które pomijały nauczycieli wychowania przedszkolnego, jeśli chodzi o ulgi w przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego. W pierwotnym projekcie senackim był zapis, który po pierwsze wpisywał uprawnienia nauczycieli wychowania przedszkolnego do Karty nauczyciele i nadawał im prawo do ulgi, a po drugie utrzymywał wysokość 37% ulgi. Jednak w ostatecznej wersji projektu, który trafił pod obrady Sejmu, dokonano zmiany zmniejszenia tej ulgi z 37% do 33%.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselArturOstrowski">Zdaniem SLD jest to krzywdzące rozwiązanie dla wszystkich nauczycieli. Również nauczycieli wychowania przedszkolnego, ponieważ obniżono ulgę z 37% do 33%. Poprawka ma na celu utrzymanie dotychczasowej ulgi 37% dla wszystkich, a więc również – jak jest w wyroku Trybunału Konstytucyjnego – dla nauczycieli wychowania przedszkolnego. Prosimy o pozytywne zaopiniowanie tej poprawki. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 1? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Proszę pana sekretarza o podanie wyników głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzKomisjiPawelWitecki">Za 12 głosów, 15 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Informuję, że poprawka nie został przyjęta. Proszę przedstawiciela Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości o przedstawienie poprawki nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Podobnie, jak w przypadku poprzedniej poprawki, poprawka nr 2 dotyczy wysokości ulgi, tzn. kwestii odebrania kilku procent dotychczas przyznawanej ulgi nauczycielom akademickim, jak i nauczycielom wszystkich szkół. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego w ogóle nie mówił na temat wysokości ulgi. Mówił tylko i wyłącznie, że należy równo potraktować nauczycieli w przedszkolach, jak i pozostałych nauczycieli. W związku z tym można powiedzieć, że po pierwsze Senat wyszedł poza orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego w swojej inicjatywie ustawodawczej. Po drugie, tryb konsultacji – co prawda nieobowiązkowy przy projekcie senackim – był niewłaściwy. Otóż wysłano projekt ustawy, który nie zawierał tego elementu dotyczącego zmniejszenia ulgi dla wszystkich nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselDariuszPiontkowski">Jest też trzecia kwestia, o której warto wspomnieć. Ministerstwo Edukacji Narodowej przypomniało podczas debaty plenarnej na sali sejmowej, że tak naprawdę nie znamy skali finansowej tej zmiany. Podkreślałem to i proszę, aby państwo jeszcze raz to rozważyli, iż te sześćdziesiąt kilka tysięcy nauczycieli przedszkoli to zaledwie około 3 promil wszystkich osób, które mają prawo do korzystania z ulg. I w tym przypadku będą to ulgi najniższe, jakie przewiduje ustawa. W związku z tym skala pozostawienia ulgi na przejazdy – proszę pamiętać, że są to tylko przejazdy pociągami osobowymi, bo nie obejmuje to pociągów pospiesznych – jest tu bardzo niewielka. Może to być dużo mniej niż np. fotele zakupione ostatnio przez szefa MSZ do ministerstwa. Była to skala kilkuset tysięcy złotych – przypomnę.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselDariuszPiontkowski">Państwo w ten sposób – przy obniżeniu tej ulgi – chcecie ukarać ponad pół miliona ludzi za to, że ustawodawca źle przygotował poprzedni projekt ustawy. Jest szansa, żeby w końcu nie tylko dać ulgi nauczycielom przedszkoli – tak, jak im się to należy – ale również pozostawić w spokoju ponad pół miliona ludzi, a nie drażnić ich idiotyczną nowelizacją. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne – proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorWojciechPaluch">Szanowni państwo. Z uwagi na to, że poprawka nr 2 złożona przez Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości jest nierozerwalnie związana z poprawkami nr 4 i 5, również zgłoszonymi przez ten sam klub, proponujemy, aby poprawka nr 2 była głosowana łącznie z poprawkami nr 4 i 5. Oczywiście przyjęcie tych poprawek spowoduje bezprzedmiotowość poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Zatem przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 2, 4 i 5? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzKomisjiPawelWitecki">Za 14 głosów, 19 przeciw, 1 wstrzymujący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Stwierdzam, że poprawki nie uzyskały akceptacji. Proszę teraz przedstawiciela Klubu Parlamentarnego Solidarnej Polski o przedstawienie poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarzenaWrobel">Szanowne koleżanki i szanowni koledzy z Platformy Obywatelskiej – do trzech razy sztuka. Macie ostatnią szansę, żeby poprzeć zwiększenie ulgi. Już później nie będzie innych możliwości tego typu, poza głosowaniem na sali. Dlatego apeluję o to, żebyście państwo okazali serce nauczycielom.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselMarzenaWrobel">Proponujemy również zwiększenie ulgi do 37% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych oraz przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego autobusowego w komunikacji zwykłej. Oczywiście ulga ma dotyczyć – tak, jak w poprzednich wypadkach – nauczycieli wszystkich typów szkół i nauczycieli akademickich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Biuro Legislacyjne, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorWojciechPaluch">Szanowni państwo, pomimo, iż poprawka nr 3 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Solidarna Polska zmierza w tym samym kierunku, co wcześniej już rozpatrywane poprawki, pragniemy tylko zauważyć, że nie zawiera konsekwencji związanej z wykreśleniem zmiany nr 1 w art. 1 sprawozdania – tak, jak to zawierały wcześniejsze poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 3? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzKomisjiPawelWitecki">Za 15 głosów, 19 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Stwierdzam, że poprawka nie została przyjęta. Szanowni państwo, termin dla MSZ ustalamy na 30 września. Sprawozdawca – podobnie jak poprzednio – pani poseł Ewa Wolak. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>