text_structure.xml 53.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Witam serdecznie prezesa Polskiej Akademii Nauk, pana Michała Kleibera, zastępcę dyrektora Departamentu Energetyki w Ministerstwie Gospodarki, pana Janusza Pilitowskiego, oraz prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, pana Tomasza Schweitzera. Witam wszystkich zaproszonych gości, wszystkich państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Na wstępie pragnę państwu złożyć serdeczne życzenia świąteczne, jak również noworoczne. Życzyłbym nam wszystkim, abyśmy w przyszłym roku pracowali owocnie w Komisji, żeby cała Polska była zadowolona z naszej pracy, żeby wszystko nie było gorzej jak do tego momentu odnośnie do naszej pracy. Tego serdecznie z całego serca państwu życzę. I na tym kończę życzenia świąteczne i zarazem noworoczne.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Jeszcze jedna, istotna kwestia. Pozwolę sobie zasygnalizować, że bez względu na to, jak będą nasze obrady dzisiaj przebiegały, będziemy musieli je zakończyć w okolicy godziny 9.00 z uwagi na posiedzenie. Jeśli do tego czasu nie będziemy w stanie wypracować konsensusu, będziemy musieli kontynuować obrady po zakończeniu obrad Sejmu, oczywiście po głosowaniach. To tyle w kwestiach informacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia Komisji obejmuje w punkcie pierwszym kontynuację rozpatrzenia i zaopiniowania dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2012 (druk 44) w zakresie:</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">– części budżetowej 38 – Szkolnictwo wyższe,</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">– części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 54,</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">– części budżetowej 67 – Polska Akademia Nauk,</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">– części budżetowej 65 – Polski Komitet Normalizacyjny.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">W punkcie drugim, mamy rozpatrzenie opinii dla Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2012 (druk44) w zakresie części budżetowych 28, 30, 38, 65, 67, 83 w zakresie pozycji 54, 85 w zakresie działu 730, przychodów i wydatków państwowych funduszy celowych z zał. nr 6 (plan finansowy Funduszu Nauki i Technologii Polskiej), planów finansowych agencji wykonawczych z zał. nr 12 (Narodowe Centrum Nauki, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju).</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia Komisji? Nie słyszę uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny bez zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Kontynuujemy rozpatrzenia i zaopiniowanie części budżetowej 38 – Szkolnictwo wyższe, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 54.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Oddaję głos podsekretarzowi stanu w MNiSzW, panu Witoldowi Jurkowi, w celu dokończenia odpowiedzi na pytania zadane przez posłów na poprzednim posiedzeniu Komisji. Oddaję głos. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyzszegoWitoldJurek">Panie przewodniczący, bardzo dziękuję. Ja chciałbym najpierw poprosić panią dyrektor Markiton z MF, aby wyjaśniła sprawę dotyczącą wzrostu obciążenia uczelni spowodowanej wzrostem składki rentowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Tak, oddajemy głos pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyBudzetowejwMinisterstwieFinansowBarbaraMarkiton">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo. Chciałabym wyjaśnić, że w związku z podwyższeniem składki rentowej o 2% od marca przyszłego roku w rezerwach celowych budżetu państwa zostały zaplanowane środki w rezerwie w poz. 73. Rezerwa nazywa się – „Rezerwa na zmiany systemowe oraz niektóre zmiany organizacyjne”. Jest to kwota 465.000 tys. zł. W ramach tych środków są zaplanowane środki na podwyższenie składki rentowej dla uczelni. Dla wszystkich uczelni jest to kwota ok. 91.000 tys. zł. Z tego gros środków skierowane będzie do części 38 ze względu na ilość uczelni, jakie podlegają Ministrowi Nauki i Szkolnictwa Wyższego. To będzie kwota szacunkowa ok.72.000 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Dziękuję. Czy pan minister chce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSzWWitoldJurek">Jeszcze chciałem prosić pana dyrektora Oliwę, aby wyjaśnił kwestię dochodów pozabudżetowych uczelni kościelnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Oddaję głos panu dyrektorowi. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowMNiSzWJaroslawOliwa">To pytanie zadał pan poseł Bauć. Chodzi o dochody pozadotacyjne uczelni kościelnych. Otóż informuję, że w tej zielonej książeczce, którą państwu przekazaliśmy, są planowane dochody tylko uczelni publicznych.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowMNiSzWJaroslawOliwa">Uczelnie katolickie są uczelniami niepublicznymi. Nie mają obowiązku przedstawiania na podstawie rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej informacji o planowanych dochodach z tego tytułu.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowMNiSzWJaroslawOliwa">Natomiast jest inny rodzaj sprawozdawczości – sprawozdanie FS-01 GUS, w którym wszystkie uczelnie niepubliczne informują o zrealizowanych dochodach z tego tytułu. Zrealizowane dochody pięciu katolickich uczelni niepublicznych wyniosły 50.300 tys. zł. Największy udział ma KUL – 36.000 tys. zł. Jakby największą, główną pozycją są dochody z tytułu opłat za świadczone usługi edukacyjne.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuiFinansowMNiSzWJaroslawOliwa">To jest informacja za cały rok 2010. A zatem, mamy tylko informację sprawozdawczą z wykonania, a nie planistyczną. Nie ma obowiązku przedstawiania planów uczelni niepublicznych. Tu chodzi nie tylko o uczelnie katolickie. Wszelkie uczelnie niepubliczne nie mają obowiązku informowania o swoich planach w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Dziękuję. Czy pan minister chce jeszcze zabrać głos? Już wszystko, tak?</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Czy ktoś jeszcze zamierza zabrać głos w tej sprawie? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Kolejny punkt to treść poprawki, którą będziemy za chwilę odczytywać. Wiem, że w sprawie treści poprawki ktoś będzie chciał zabrać głos. Z tego, co wiem, to jest to dysponent środków, które zamierzaliście państwo przekierować z innej części budżetowej. Za moment wszystko będzie jasne.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Ja w tej chwili odczytam treść poprawki. Poprawkę zgłosiła pani poseł Maria Nowak. Myśl poprawki stanowi:</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">„Poprawka do projektu ustawy budżetowej w sprawie zwiększenia o 500.000 tys. zł wydatków w części budżetowej 38 – Szkolnictwo wyższe, w dziale 803 rozdział 80306 – Działalność dydaktyczna, dotacje i subwencje z przeznaczeniem na podwyżki płac”.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Jako źródło finansowania pani poseł zaproponowała zmniejszenie wydatków w części 83 – Rezerwy celowe w poz. 62 środki na wydatki związane z promocją biopaliw lub innych paliw odnawialnych o 290.410 tys. zł oraz z poz. 54 środki na zadania projakościowe w szkolnictwie wyższym o 209.590 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Proszę o zabranie głosu zastępcę dyrektora Departamentu Energetyki w Ministerstwie Gospodarki, pana Janusza Pilitowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEnergetykiwMinisterstwieGospodarkiJanuszPilitowski">Dzień dobry państwu. Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo. Zostałem poproszony do wyjaśnienia źródeł pochodzenia zapisu w projekcie ustawy budżetowej w pozycji rezerwa celowa w kwocie 396.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEnergetykiwMinisterstwieGospodarkiJanuszPilitowski">To są pieniądze, które są zapisane w ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych w przepisach art. 37a. Przy okazji zmian w ustawie okołobudżetowej w roku 2010 był on nowelizowany. Określił on wydatki na promocję rynku biokomponentów, biopaliw ciekłych.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEnergetykiwMinisterstwieGospodarkiJanuszPilitowski">W zakresie zadań określonych w art. 37 wydatki związane z działaniami, o których mowa w ust. 1, czyli szeroko rozumiane działania w zakresie rozwoju promocji rynku biokomponentów i biopaliw ciekłych, ustala się w ustawie budżetowej w wysokości 1,5% planowanych przychodów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEnergetykiwMinisterstwieGospodarkiJanuszPilitowski">Taki ustawowy zapis minister finansów przełożył na zapisy w projekcie ustawy budżetowej. Według estymacji ministra finansów, planowane przychody w kwocie 1,5% planowanych przychodów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych, to będzie właśnie kwota niemal 400.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEnergetykiwMinisterstwieGospodarkiJanuszPilitowski">Na podstawie delegacji ustawowej minister gospodarki w uzgodnieniu z ministrem finansów wyda rozporządzenie wykonawcze w sprawie zasad i trybu rozdziału środków wyznaczonych na ten cel. Rozporządzenie jest w trakcie konsultacji wewnątrzresortowych. Przepis art. 37a wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 roku. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Dziękuję za wypowiedź. W pierwszej kolejności zabierze głos pani przewodnicząca Augustyn. Oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący. Szanowni państwo. Wysoka Komisjo. Chciałam zgłosić sprzeciw wobec poprawki, która została zgłoszona przez panią poseł Marię Nowak. Przypominam sytuację, która była dokładnie w ubiegłym roku.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselUrszulaAugustyn">Na poprzednim posiedzeniu Komisji pan minister i wszyscy, którzy dyskutowali na temat kwot w budżecie, jednoznacznie stwierdzili, nawet przy zgodzie koreferentów, że pieniądze na naukę i szkolnictwo wyższe w tym roku generalnie są większe. Na tyle na ile jest możliwe to w tym budżecie, te pieniądze są zwiększone.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselUrszulaAugustyn">Przypominam podobną sytuację z ubiegłego roku, ponieważ było to absolutnie porównywalne. Jasne, że każdy z nas chciałby, żeby pieniędzy było jeszcze więcej. Ale proszę państwa, nie od razu Kraków zbudowano. Możemy sobie pobiegać po budżecie, możemy sobie powyciągać z różnych miejsc różne kwoty, tylko wtedy burzymy to, co zostało w konsensusie zbudowane.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselUrszulaAugustyn">Pani minister edukacji pokazała przez ostatnie cztery lata, że o naukę – przepraszam, pani minister nauki – pani minister Kudrycka pokazała, że dba o naukę i szkolnictwo wyższe, że robi, co w jej mocy, żeby porządkować sytuację, żeby zdobywać jak najwięcej pieniędzy. Sądzę więc, że należy uszanować budżet przygotowany przez MNiSzW. Sądzę też, jeżeli mówimy o kwotach, które są zapisane w innych ustawach i przeznaczone na konkretny cel, że przesuwanie ich z miejsca na miejsce i tak nie załata dziury.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PoselUrszulaAugustyn">Na 2013 rok obiecane są podwyżki płac. Więc ten element, który chcemy dzisiaj poprze łatanie dziury w jakiś sposób złagodzić, bo nie sądzę, żeby 500.000 tys. zł było w stanie absolutnie załagodzić sytuację. Pieniądze są planowane. Skoro są planowane, są obiecane, to są to także jakieś uzgodnienia, które zostaną dotrzymane.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PoselUrszulaAugustyn">Myślę, że burzenie budżetu nie jest dobrym wyjściem, dlatego zgłaszam sprzeciw i proszę o to, aby ten sprzeciw uwzględnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Proszę o zabranie głosu pana posła Żyżyńskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJerzyZyzynski">Dziękuję, panie przewodniczący. Otrzymałem ważną opinię, ważny głos. Otóż Krajowa Sekcja Nauki NSZZ „S” przysłała mi swoją prośbę, którą pozwolę sobie odczytać, jeśli pan przewodniczący pozwoli.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselJerzyZyzynski">„Szanowne panie posłanki, szanowni panowie posłowie. Krajowa Sekcja Nauki NSZZ „S” popiera zdecydowanie propozycję korekty budżetu zgłoszoną przez posłankę Marię Nowak. Podkreślamy, że łączne wydatki budżetowe bez środków europejskich na naukę i szkolnictwo wyższe spadały nie przerwanie od roku 2009, licząc proporcje w stosunku do PKB.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselJerzyZyzynski">W planie budżetu na rok 2012 będą o 10% niższe od planu w roku 2008. Wydatki na działalność dydaktyczną poz. 80306 rozdział budżetowy 38 w roku 2012 są jednak niższe nie tylko w odniesieniu do PKB, ale i realnie w porównaniu z rokiem 2008.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselJerzyZyzynski">Grozi to niekontrolowanymi zwolnieniami na uczelniach i niepokojami społecznymi. Kwota 500.000 tys. zł proponowana przez panią poseł Nowak zapewnia powrót do poziomu finansowania w 2011 roku. Nie jest to poziom zadawalający, ale przynajmniej zapewniający stabilność.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PoselJerzyZyzynski">Decyzja o przeniesieniu rezerwy celowej nr 54 nie zaszkodzi procesowi finansowania tzw. krajowych naukowych ośrodków wiodących. Procedura konkursowa jest złożona i w zasadzie wymagałaby przeprowadzenia kategoryzacji jednostek, aby wyłonić jednostki kategorii A+, których w tej chwili nie ma. Jest mało prawdopodobne, aby udało się to zrobić do końca 2012 roku. Do tej pory nie znamy nawet dyscyplin naukowych, w których powstałyby krajowe naukowe ośrodki wiodące.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PoselJerzyZyzynski">Pragnę sprecyzować wypowiedź pana ministra Jurka wygłoszoną we wtorek. Można ją błędnie zrozumieć jako informację o podwyżkach uposażeń pracowników uczelni wyższych. W rzeczywistości w roku przyszłym zostaną podniesione o 9% tylko minimalne stawki zasadnicze. O znaczeniu tych podwyżek świadczy fakt, że koszt tej operacji dla budżetu wynosi około 10.000 tys. zł. W latach następnych te podwyżki mają być kontynuowane, a pułap ma osiągnąć 30%, o którym mówił minister Jurek.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PoselJerzyZyzynski">Generalnie biorąc, niestety, pani poseł wiceprzewodnicząca jest w błędzie, po prostu. Powszechnie w świecie nauki wyraźnie widać, że mamy blokadę wynagrodzeń, praktycznie stagnację tego wzrostu, a teraz zmiany spowodują relatywny regres. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Dziękuję panu posłowi za odczytanie stanowiska. Poprosimy teraz panią przewodniczącą Krystynę Łybacką o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Z całym szacunkiem dla pani przewodniczącej Augustyn. Pani przewodnicząca, po to kieruje się ustawę budżetową do Sejmu, że to Sejm podejmuje ostateczne decyzję dotyczące przesunięć propozycji ustawy budżetowej. A gdybyśmy po prostu mieli przyjmować projekt tak, jak on jest złożony, to wtedy rodzi się pytanie, po co wielogodzinne posiedzenia Komisji, Komisji Finansów, posiedzenie plenarne. Sejm sprawuje funkcję kontrolną, ale i ustawodawczą.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselKrystynaLybacka">W związku z tym, teraz proszę posłuchać tego, co mówię. Jeżeli to, o czym mówi pani poseł Nowak, nie może zostać w pełni zrealizowane po wyjaśnieniach przedstawiciela z MG ... Chcę zauważyć, że jest jeszcze druga rezerwa 720.000 tys. zł na dopłatę do paliwa rolniczego. Razem to jest ponad miliard złotych w obszarze paliwa. To jest ogromna kwota.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselKrystynaLybacka">Nawet, jeżeli nie, to nasz sygnał, że potrzebujemy kwoty, o której mówi pani poseł Nowak, jest istotny dla Komisji Finansów Publicznych. Być może tej kwoty poszuka w innych źródłach. Tym bardziej, że jak wiem, do wczoraj zostały negatywnie zaopiniowane dwa budżety jednostek, które dają pewną możliwość przesuwania kwot. Jest to wyraźny sygnał – za mało jest środków na szkolnictwo wyższe.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PoselKrystynaLybacka">Zgadzam się, co do faktu, że każdy minister dba o swój resort. Ale jeszcze raz powtórzę: w aspekcie szkolnictwa wyższego pani minister nie dopełniła złożonych nam obietnic.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Oddaję głos panu przewodniczącemu Zbigniewowi Włodkowskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselZbigniewWlodkowski">Chciałbym wesprzeć głos pani przewodniczącej Łybackiej, która podkreśla, że środki na naukę rzeczywiście może są niewystarczające. Ale też szukanie środków finansowych za wszelką cenę w budżetach innych resortów, bo nam się wydaje, że są przeznaczone na zwykłą reklamą. Tak to zostało przedstawione, mieliśmy wrażenie, że jest to zamówienie reklamy telewizyjnej, spotów, które mają promować biopaliwa.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselZbigniewWlodkowski">Pan dyrektor jednoznacznie wyjaśnił, że są to ustawowe zapisy i bez względu na to, czy to się komuś podoba, czy nie, to taki zapis musi pojawić się w ustawie budżetowej. Jednocześnie za tym zapisem pójdzie rozporządzenie, które będzie określało podział środków.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselZbigniewWlodkowski">Natomiast biopaliwa to jest 700.000 tys. zł. To jest rzeczywiście bardzo duża kwota. Po rozmowie z ministrem finansów, ministrem gospodarki i ministrem rolnictwa i rozwoju wsi stwierdzam, że ta kwota jest również niewystarczająca na zabezpieczenie w pełni potrzeb na dopłaty do paliw dla rolników.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PoselZbigniewWlodkowski">Akurat te źródła nie są najlepiej wymyślonymi źródłami sfinansowania braku potrzebnych środków w MNiSzW.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PoselZbigniewWlodkowski">Być może ta droga, którą zaproponowała pani minister Łybacka, jest właściwym wątkiem, jest właściwą drogą, abyśmy szukali tam, gdzie w tej chwili budżet tych jednostek stoi pod znakiem zapytania. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Proszę o zabranie głosu panią przewodniczącą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselUrszulaAugustyn">Dziękuję, jedno zdanie ad vocem. Po pierwsze, do listu, który był uprzejmy skierować do nas pan profesor Malec. Jasne jest, że mamy środki zewnętrzne. Środki te, które są przeznaczone na naukę, wszystkie są kierowane do nauki. I nie zaklinajmy rzeczywistości. Jeżeli te pieniądze są, to one są po prostu wykorzystywane najlepiej, jak to tylko możliwe.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselUrszulaAugustyn">Po drugie, absolutnie zgadzam się z tym, aby tych pieniędzy było więcej. Ale przesuwanie z miejsca, tam gdzie mają konkretny zapis ustawowy i przeznaczenie ich w drugie miejsce nic nam nie daje. To oznacza, że tworzymy w jednym miejscu dziurę, do której musimy i tak jakieś pieniądze włożyć. Jeżeli są wolne środki, proszę bardzo. Zatem zagłosujemy, żeby wolne środki były skierowane dla nauki i szkolnictwa wyższego.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselUrszulaAugustyn">Jeżeli pani minister Kudrycka mówiła o tym, że w 2013 roku będzie realizowała podwyżki płac, bo taka była publiczna umowa z premierem, to nie sądzę, żeby w budżecie na rok 2012 była jakaś nieścisłość. Myślę, że takie zdanie, że ona nie dotrzymuje słowa jest dla niej trochę krzywdzące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Czy ktoś z państwa chciałbym na koniec zabrać głos?.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselMariaNowak">Ja chciałam zabrać głos na koniec.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Oddaję głos. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselMariaNowak">Dziękuję bardzo. Po pierwsze, to bardzo dziękuję za głos pani przewodniczącej Łybackiej. Pracując, nad budżetem nie znamy wszystkich uwarunkowań. Ale jednak wyraźnie poprawka ta mówi, że to jest promocja biopaliw. Sam pan dyrektor przyznał, że nie ma jeszcze rozporządzenia. Na promocję mamy tak duże pieniądze. Jeżeli budżet jest taki trudny, to może należy się zastanowić, czy na tę promocję są potrzebne aż takie duże pieniądze. Patrzymy, jako Komisja na budżet, który dotyczy szkolnictwa wyższego i nauki i dobrze, że mamy środki europejskie, które przeznaczamy na naukę.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselMariaNowak">Nie jesteśmy w stanie zmienić pewnych faktów tutaj, w tej Komisji. Faktem jest, że nauczyciele akademiccy, nauczyciele szkół wyższych nie otrzymali podwyżki, a ich płace są zamrożone od kilku już lat.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselMariaNowak">Nie wiem, jak to się stało, że jednak – bardzo dobrze i za to dziękuję, – że przynajmniej o tę inflację czy nieco ponad inflację nauczyciele szkół podległych MEN otrzymują te podwyżki. Natomiast nauczyciele szkół wyższych ciągle mają płace zamrożone.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PoselMariaNowak">Tak dalej być nie może. O co nam chodzi? Czy my naprawdę chcemy, aby to szkolnictwo wyższe się rozwijało, aby nasi młodzi naukowcy, ci najlepsi pozostawali na uczelni i przekazywali swoją wiedzę i pracowali naukowo na uczelniach? Jeżeli my uważamy, że wszyscy, którzy skończą studia, powinni wyjść jak najszybciej z uczelni i iść tam, gdzie zarobią, to jest chyba mylne wyobrażenie o tej sytuacji. Tak dalej być nie może.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PoselMariaNowak">Podtrzymuję swoją poprawkę. Powiem jedno: 10 lat w Sejmie pracuję. Jeżeli zabraknie na rolnictwo, czy na jakieś bliskie sprawy związane z rolnictwem, to na pewno pan premier Pawlak znajdzie odpowiednie kwoty, ponieważ to rząd „siedzi” w tym budżecie bardzo dobrze i może wskazać, gdzie jest jakaś rezerwa.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PoselMariaNowak">My powinniśmy wskazać, że są potrzebne środki na płace dla nauczycieli akademickich. Dalej być tak nie może. To jest kolejne cofanie się. Inflacja ciągle jest wyższa aniżeli nawet to, co my przeznaczamy na zwiększenie środków na szkolnictwo wyższe. A płace ciągle stoją w miejscu. Ich wartość nabywcza co roku maleje.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#PoselMariaNowak">Powtarzam jeszcze raz. Adiunkt z kilkuletnim stażem pracy na uczelni ma ok. 2000 zł, 2400 zł najwięcej. Oczywiście, netto, na rękę. To jest płaca godna polskiego naukowca? Jeżeli państwo, uważacie, że tak, to ja się z tym nie mogę zgodzić. Coś trzeba zrobić. To jest nasz sygnał. I my tu mówimy o nauce, szkolnictwie wyższym, a nie mówimy o rolnictwie. Na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi na pewno te sprawy będą rozważane pod kątem środków na rolnictwo.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#PoselMariaNowak">Moim zdaniem, przeznaczanie na promocję biopaliw tak dużych kwot w trudnym budżecie po prostu jest nieodpowiednie. Podtrzymuję oczywiście poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Pani poseł Joanna Fabisiak, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Bardzo dziękuję. Trudno nie zgodzić się z argumentami, przedstawionymi przed chwilą, pod warunkiem jednak, że uczelnia to są pracownicy i studenci. Przypomnę państwu naszą dyskusję sprzed roku, kiedy rozważaliśmy, co zrobić, aby polskie uczelnie nadal miały satysfakcjonującą liczbę studentów, czy rosnącą. Zatem proszę spojrzeć na te pieniądze promocyjne właśnie w kontekście tej wielkiej potrzeby.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselJoannaFabisiak">Zbliża się niż demograficzny i naszym uczelniom grozi wyludnienie. I może się okazać, że nie tylko te pensje są niewystarczające. Jestem pracownikiem jednej z uczelni i ciągle miałam poczucie, że to wynagrodzenie jest niedostateczne.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselJoannaFabisiak">Jeśli nie będzie stosownej promocji – między innymi w tej chwili pani minister Kudrycka razem z panem prezydentem są w Chinach. A po co? A po to, by zainteresować uczelniami polskimi każdego typu tamtejszych studentów. To jest ogromny rynek. Ja wiem, że w sytuacji, kiedy pieniędzy jest mało, to na pieniądze promocyjne patrzy się jako na pieniądze, które mają dodać trochę krasy uczelni, to może się wydawać, że pieniądze są nieco przesadzone, zbyt duże.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PoselJoannaFabisiak">Natomiast spojrzymy na ten sam budżet, na te same środki, jako na pieniądze niezbędne, aby uczelnie funkcjonowały i rozwijały się. Będą się rozwijały tylko wtedy, kiedy będzie duża liczba studentów. Wtedy cała instytucja będzie prawidłowa. Te instytucje będą prawidłowo funkcjonowały. To będzie zupełnie inne zrozumienie. I o takie proszę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselMariaNowak">Coś się nie rozumiemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Pan poseł Bauć zabierze głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselPiotrBauc">Szanowni państwo. Może jeden przykład. Myślę, że odnosi się on do większości uczelni publicznych. Uniwersytet Gdański od ponad roku stale ma deficyt na rachunku bieżącym, nie inwestycyjnym, tylko na rachunku bieżącym. Czyli boryka się cały czas z pytaniem, czy będzie miał środki na wypłaty. Od roku wszyscy pracownicy dydaktyczni, którzy brutto zarabiają więcej niż 3000 zł, musieli solidarnie się zgodzić na odpisanie im 170 zł dodatku, o którym mówi się, że należy się jak psu micha, ponieważ nie ma pieniędzy. To jest bardzo ogromna liczba, bo to jest większość adiunktów i profesorów. Te 170 zł zostało tylko dla magistrów. Tych pieniędzy nikomu nie dopisano, no bo ich po prostu najzwyczajniej w świecie nie ma.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselPiotrBauc">Te braki na rachunku są związane, między innymi, z działalnością inwestycyjną. Mianowicie, uczelnie rozbudowują się. Robią harmonogramy płatności i płynności i oczywiście potem jest po płynności, bo ciągle jest mitręga rozliczania projektów. Na przykład, projektów inwestycyjnych. Opóźnienia w rozliczeniach potrafią być pół roku po stronie urzędników. Uczelnie biorą wielomilionowe kredyty, pożyczki, żeby wykonawcom popłacić faktury. Odsetek nigdzie się nie wlicza. Są niekwalifikowanym kosztem. Znowu pieniądze z kasy uczelni itd., itd.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PoselPiotrBauc">Natomiast chyba było jakieś zaćmienie mózgowe, kiedy były uchwalane przepisy ustawy na promocję biopaliw. Proszę państwa, biopaliwa promuje się na tej zasadzie: wjeżdżam na stację benzynową i widzę, że biodiesel kosztuje 4,20, a normalny diesel – 5 zł. Biorę za pompę, wlewam biodiesel i koniec. To jest ta promocja. Cena czyni cuda i koniec. A tu promocja biopaliw. Te pieniądze dać lepiej do oświaty, żeby młodzież wychowywać, aby właśnie stosowała biopaliwa, a nie na promocję. Będzie znowu jakaś akcja i pieniądze pójdą dla kolegów z public relations, nic więcej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Panie pośle za sekundę, pan poseł Żyżyński jeszcze prosił o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselJerzyZyzynski">Ja bym prosił, aby nie mieszać środków europejskich ze środkami na wynagrodzenia. Dlatego, miła pani poseł, że środki europejskie są na wybrane granty. Zarabiają głównie szefowie zakładów, karteli, dyrektorzy instytutów, którzy się załapują na programy, na granty badawcze. Trzeba pamiętać o podstawowych wynagrodzeniach, głównie młodej kadry naukowej, które, jak tutaj pani poseł przypomniała, po prostu uwłaczają ludzkiej godności i realnie nie rosną. Pamiętajmy, że jest inflacja, która zmniejsza siłę nabywczą pieniądza. I z tego powodu trzeba naprawdę te środki zwiększyć i przesunąć na wynagrodzenia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Panie pośle, pani przewodnicząca również z wnioskiem była w pierwszej kolejności. Oddaję głos pani poseł Łybackiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Jeszcze raz chcę powiedzieć, że z całej mocy popieram poprawkę pani poseł Nowak. Ale może się zdarzyć, że w głosowaniu ta poprawka nie uzyska większości. Wówczas nie chciałabym, aby Komisja przyjęła sprawozdanie bez żadnych uwag.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselKrystynaLybacka">Zatem proponuję, aby w sprawozdaniu znalazł się następujący passus:</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PoselKrystynaLybacka">„Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży po zapoznaniu się z projektem budżetu w części 38 dotyczącej szkolnictwa wyższego wnosi do Komisji Finansów Publicznych, aby w trakcie prac nad budżetem, w przypadku wygospodarowania środków, przeznaczyć je w całości na podwyżkę płac dla pracowników szkół wyższych, czyli zwiększenie wydatków w części budżetowej 38 w dziale 803 w rozdziale 80306 – Działalność dydaktyczna, dotacje i subwencje”.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PoselKrystynaLybacka">To jest poprawka asekuracyjna. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Pani poseł Leszczyna jeszcze chciała zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselIzabelaLeszczyna">Dziękuję, nie będę zabierała głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Pani poseł dziękuję. Czy pan poseł Piontkowski będzie występował z wnioskiem? Proszę</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Proponuję zamknąć dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Pani poseł Nowak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselMariaNowak">Ja tylko chcę zwrócić uwagę. To jest wszystko w protokole. Tutaj pani poseł Fabisiak mówiła o promocji uczelni. W poprawce, którą zgłosiłam, nic nie zabieramy na promocję uczelni, pani poseł; to jest promocja biopaliw, a nie promocja uczelni. Tylko to chciałam wyjaśnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Poddaję pod głosowanie wniosek pana posła Dariusza Piontkowskiego o zamknięcie dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Kto jest „za”? Kto jest „przeciw”? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#SekretarzKomisjiPawelWitecki">„Za” – 30 głosów, 1 głos – „przeciw” i 1 – wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek pana posła Dariusza Piontkowskiego.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">W związku z tym przystępujemy do głosowania poprawki. Będziemy głosować poprawkę pani poseł Nowak. Poprawkę odczytaliśmy. Czy przypomnieć jej treść?</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Z sali:</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Nie! Znamy.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Poddaję pod głosowanie poprawkę pani poseł Nowak, którą wcześniej odczytaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-42.5" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#SekretarzKomisjiPawelWitecki">„Za” – 15, „przeciw” – 18, wstrzymujący się – 0.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Stwierdzam, że poprawka pani poseł Marii Nowak nie uzyskała większości głosów. Poprawka została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">W związku z tym poddaję pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie tej części budżetu, czyli części budżetowej 38 – Szkolnictwo wyższe oraz części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 54.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Przepraszam panie przewodniczący, musi być uwaga do opinii, potem opinia. W takiej kolejności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselMariaNowak">Jak będzie opinia pozytywna to, po co uwaga?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Nie, najpierw uwaga, a potem ... Taka jest kolejność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">W związku z tym, w pierwszej kolejności poddaję pod głosowanie uwagę pani poseł Krystyny Łybackiej. Poprosimy o odczytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselKrystynaLybacka">„Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży po zapoznaniu się z projektem budżetu na rok 2012 w części 38 wnosi, by wszelkie wolne środki wypracowane w trakcie pracy Komisji Finansów Publicznych przeznaczyć na zwiększenie wydatków w części 38 – Szkolnictwo wyższe w dziale 803, rozdział 80306 – Działalność dydaktyczna (dotacje i subwencje) z przeznaczeniem na podwyżki płac pracowników szkół wyższych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Poddaję pod głosowanie. Kto jest za przyjęciem uwagi? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#SekretarzKomisjiPawelWitecki">„Za” – 34 głosy, „przeciw” – 1 głos, 0 – wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Stwierdzam, że Komisja przyjęła uwagę pani przewodniczącej poseł Krystyny Łybackiej.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Teraz przystępujemy do głosowania wniosku pani Marii Nowak o pozytywne zaopiniowanie części budżetowej 38 – Szkolnictwo wyższe oraz części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 54.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselMariaNowak">Nie, ja byłam za ... Nie zgłosiłam ...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Oddaję głos, to był wniosek z poprzedniego posiedzenia. Przepraszam bardzo, jeśli w związku z tym nastąpiły jakieś inne interpretacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselMariaNowak">Tak, panie przewodniczący. Ja powiedziałam, że uzależniam pozytywne zaopiniowanie budżetu od przyjęcia tej poprawki. Ponieważ poprawka nie została przyjęta, czyli ja wnioskuję o negatywne zaopiniowanie budżetu w części szkolnictwo wyższe, włącznie z rezerwą, oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Poddaję pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselUrszulaAugustyn">Ja chcę zgłosić wniosek przeciwny. Ale to nie jest takie jednoznaczne. Ja zgłaszam wniosek przeciwny o pozytywne zaopiniowanie tych części budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">To musimy przystąpić do głosowania wniosku pani poseł Nowak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselUrszulaAugustyn">Tak, i w momencie, kiedy on nie uzyska większości, to rozumiem, że opinia będzie pozytywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Nieprzyjęcie przez Komisję wniosku o negatywne zaopiniowanie oznaczać będzie, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt budżetu w omawianych częściach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselWlodzimierzBernacki">Nie, wniosek był w sytuacji, w której poprawka nie została przyjęta ...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Głosujemy. Poproszę o uspokojenie emocji. W pierwszej kolejności głosujemy wniosek pani poseł Nowak o negatywne zaopiniowanie części budżetowej 38 – Szkolnictwo wyższe, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 54.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Nadmieniam w tym miejscu, że jeśli Komisja wniosek o negatywne zaopiniowanie odrzuci, to opinia będzie pozytywna.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Czy wszystkie wątpliwości zostały rozwiane w tym momencie, panie pośle?</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-62.4" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Kto jest za wnioskiem pani poseł Marii Nowak o negatywne zaopiniowanie tych części budżetowych? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#SekretarzKomisjiPawelWitecki">„Za” – 16 głosów, „przeciw” – 19 głosów, 0 – wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Stwierdzam, że Komisja odrzuciła wniosek pani poseł Marii Nowak. W związku z tym opinia o tych częściach budżetowych jest pozytywna.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Teraz przystąpimy do rozpatrzenia uwagi pani poseł Łybackiej.</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Z sali:</u>
          <u xml:id="u-64.3" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Już była głosowana.</u>
          <u xml:id="u-64.4" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Już było? Najmocniej przepraszam państwa.</u>
          <u xml:id="u-64.5" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania części budżetowej 67 – Polska Akademia Nauk. Proszę o zabranie głosu podsekretarza stanu w MNiSzW, pana profesora Witolda Jurka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSzWWitoldJurek">Dziękuję, panie przewodniczący. Bardzo krótko. Budżet PAN w projekcie na rok 2012 jest o 1000 tys. zł wyższy aniżeli w roku 2011 i wynosi 81.129 tys. zł. On jest podzielony na dwie części. To jest dotacja podmiotowa dla PAN i celowa, tak mówiąc w skrócie – inwestycyjna.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PodsekretarzstanuwMNiSzWWitoldJurek">Dotacja podmiotowa wynosi 77.200 tys. zł, a inwestycyjna – prawie 4000 tys. zł. Podmiotowa dotacja jest przeznaczona na działalność organu i korporacji uczonych, to jest 17.000 tys. zł. Na działalność pomocniczych jednostek naukowych – 36.400 tys. zł i na pozostałą działalność – 23.800 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#PodsekretarzstanuwMNiSzWWitoldJurek">Jeżeli mieliby państwo jakieś pytania o szczegóły, to jest pan profesor Michał Kleiber, prezes PAN. Albo ja albo pan prezes chętnie udzielimy odpowiedzi. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Proszę o zabranie głosu pana profesora Michała Kleibera, prezesa PAN.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrezesPolskiejAkademiiNaukMichalKleiber">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Ja w tej chwili nie mam nic do dodania ponad to, co powiedział pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Proszę o wygłoszenie koreferatu panią poseł Danutę Pietraszewską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoselDanutaPietraszewska">Po analizie budżetu PAN w części 67 moją uwagę zwróciło nierównomierne rozłożenie tego budżetu. Wzrost planowanych środków o 30% w rozdziale – Działalność organów i korporacji uczonych PAN i o 14% – pozostała działalność. W większości to są koszty na działalność kancelarii.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PoselDanutaPietraszewska">Spadek nastąpił w rozdziale dotyczącym działalności pomocniczych jednostek naukowych i innych jednostek organizacyjnych PAN.</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#PoselDanutaPietraszewska">Po analizie przyczyn takiego rozłożenia środków budżetu uważam, że zasługuje on na przyjęcie i proszę o pozytywne zaopiniowanie budżetu przez panie posłanki i panów posłów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Czy ktoś chce zabrać głos w tej sprawie? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">W związku z tym poddaję pod głosowanie wniosek pani poseł Danuty Pietraszewskiej o pozytywne zaopiniowanie części budżetowej 67 – Polska Akademia Nauk.</u>
          <u xml:id="u-70.2" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Kto jest „za”? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#SekretarzKomisjiPawelWitecki">„Za” – 23 głosy, „przeciw” – 6 głosów, 0 – wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania części budżetowej 65 – Polski Komitet Normalizacyjny. Proszę o zabranie głosu przez pana Tomasza Schweitzera prezesa PKN.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PrezesPolskiegoKomitetuNormalizacyjnegoTomaszSchweitzer">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Dziękuję za udzielenie głosu. Postaram się bardzo szybko przedstawić nasze zdanie w sprawie budżetu. Otrzymaliśmy limit z MF w ramach, którego musimy wykonać zadania statutowe, a także przeprowadzać rozwój naszej jednostki.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#PrezesPolskiegoKomitetuNormalizacyjnegoTomaszSchweitzer">Mieliśmy pewne kłopoty, dlatego że jednostki normalizacyjne w całej Europie są trochę inaczej sytuowane niż PKN. Jesteśmy jednostką, która jest utrzymywana z budżetu. Co prawda, wszystkie dochody zwracamy do budżetu, czyli działamy trochę jak jednostka komercyjna, która działa według przepisów dotyczących jednostek finansów publicznych? Jest to dość kłopotliwe, ale jakoś dajemy sobie z tym radę. To w pewnym sensie przeszkadza w uzyskiwaniu dochodów przez PKN.</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#PrezesPolskiegoKomitetuNormalizacyjnegoTomaszSchweitzer">W ramach tego limitu, który otrzymaliśmy z MF musieliśmy dokonać pewnych ograniczeń. Wynikają one z tego, że przeprowadzamy kilka projektów informatycznych, które służą naszym klientom i polskiemu przemysłowi. Przez te ograniczenia musieliśmy także dokonać pewnych cięć po stronie naszych wydatków, które z kolei skutkują pewnym ograniczeniem dochodów. Ale w ramach tego wszystkiego, co jest nam przyznane przez MF, to zrealizujemy wszystkie zadania statutowe.</u>
          <u xml:id="u-73.3" who="#PrezesPolskiegoKomitetuNormalizacyjnegoTomaszSchweitzer">Chciałem jeszcze raz zwrócić uwagę Komisji na to, że – przepraszam, mówię to już kolejną, trzecią kadencję Sejmu – że status PKN wymaga pilnej zmiany. Powinniśmy być stowarzyszeniem non profit. Tak jest w większości dużych krajów europejskich. Nie mówię tu o Cyprze, Malcie czy Luksemburgu. Większość krajów ma taką jednostkę, która może działać z całkowitym pożytkiem na rzecz gospodarki. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Proszę o wygłoszenie koreferatu panią poseł Danutę Pietraszewską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PoselDanutaPietraszewska">Ja również nie mam żadnych zastrzeżeń do przedstawionego projektu i proszę o jego pozytywne zaopiniowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">W związku z tym poddaję pod głosowanie wniosek pani poseł Danuty Pietraszewskiej o pozytywne zaopiniowanie części budżetowej 65 – Polski Komitet Normalizacyjny.</u>
          <u xml:id="u-76.2" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Kto jest „za”? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#SekretarzKomisjiPawelWitecki">„Za” – 24 głosy, „przeciw” – 0 głosów, 7 – wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Przechodzimy do punktu drugiego porządku dziennego, a mianowicie rozpatrzenia projektu opinii dla Komisji Finansów o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2012 (druk 44).</u>
          <u xml:id="u-78.2" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Poproszę panią przewodniczącą o odczytanie treści opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PoselUrszulaAugustyn">„Opinia nr 3 Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2012, uchwalona na posiedzeniu w dniu 22 grudnia 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#PoselUrszulaAugustyn">Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży na posiedzeniach w dniach 20 i 22 grudnia 2011 r. rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2012 (druk 44) w zakresie ustalonym Postanowieniem nr 36 Marszałka Sejmu z dnia 14 grudnia 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-79.2" who="#PoselUrszulaAugustyn">Po analizie szczegółowych informacji przedłożonych przez dysponentów części budżetowych, zapoznaniu się z opiniami ekspertów, wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień przedstawicieli rządu oraz przeprowadzonej dyskusji Komisja pozytywnie opiniuje projekt budżetu państwa a rok 2012 w zakresie:</u>
          <u xml:id="u-79.3" who="#PoselUrszulaAugustyn">1) części budżetowej 28 – Nauka (zał. nr 1, 2, 4, 8, 9, 10 i 11),</u>
          <u xml:id="u-79.4" who="#PoselUrszulaAugustyn">2) części budżetowej 30 – Oświata i wychowanie (zał. nr 1, 2, 4, 8, 9 i 10),</u>
          <u xml:id="u-79.5" who="#PoselUrszulaAugustyn">3) części budżetowej 38 – Szkolnictwo wyższe (zał. 1, 2, 4, 8, 9, 10 i 11),</u>
          <u xml:id="u-79.6" who="#PoselUrszulaAugustyn">4) części budżetowej 67 – Polska Akademia Nauk (zał. nr 2, 8),</u>
          <u xml:id="u-79.7" who="#PoselUrszulaAugustyn">5) części budżetowej 65 – Polski Komitet Normalizacyjny (zał. nr 1, 2 i 10),</u>
          <u xml:id="u-79.8" who="#PoselUrszulaAugustyn">6) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 54,</u>
          <u xml:id="u-79.9" who="#PoselUrszulaAugustyn">7) części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 730 – Nauka (zał. nr 2 i 8),</u>
          <u xml:id="u-79.10" who="#PoselUrszulaAugustyn">8) przychodów i wydatków państwowych funduszy celowych z zał. nr 6 – plan finansowy Funduszu Nauki i Technologii Polskiej,</u>
          <u xml:id="u-79.11" who="#PoselUrszulaAugustyn">9) planów finansowych agencji wykonawczych z zał. nr 12,</u>
          <u xml:id="u-79.12" who="#PoselUrszulaAugustyn">a) Narodowego Centrum Nauki,</u>
          <u xml:id="u-79.13" who="#PoselUrszulaAugustyn">b) Narodowego Centrum Badań i Rozwoju”.</u>
          <u xml:id="u-79.14" who="#PoselUrszulaAugustyn">Do tej opinii dołączamy uwagę, którą przeczytała pani przewodnicząca Krystyna Łybacka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Czy są uwagi do treści opinii? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Wobec braku uwag stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-80.2" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Przystępujemy do wyboru posła, który przedstawi naszą opinię na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Zwracam się z prośbą do posła Jerzego Żyżyńskiego, aby podjął się tego zadania. Czy jest zgoda pana posła?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PoselJerzyZyzynski">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PoselUrszulaAugustyn">No, nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PoselMariaNowak">Jak to, przecież wcześniej pan poseł się zgodził.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PoselJerzyZyzynski">No, dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Czy jest sprzeciw wobec tego wniosku? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek. Dziękuję bardzo, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#PrzewodniczacyposelArturBramora">Na tym porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia Komisji został wyczerpany. Zamykam posiedzenie. Informuję, że protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>