text_structure.xml
82.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji Spraw Wewnętrznych. Witam serdecznie pana ministra Jabłońskiego wraz ze współpracownikami, szefami służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Porządek dzisiejszego posiedzenia odejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2014 w zakresie części leżących w zakresie kompetencji Komisji. Za chwilę poproszę pana ministra o przedstawienie projektu budżetu w zakresie tych części, które dotyczą Komisji Spraw Wewnętrznych, natomiast później poproszę o zabranie głosu pana posła Edwarda Siarkę, który w naszym imieniu przygotowywał informację na temat budżetu na przyszły rok. Panie ministrze, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychMarcinJablonski">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowne panie i panowie posłowie, pozwolę sobie przedstawić państwu zbiorczą, syntetyczną informację obrazującą najistotniejsze parametry dotyczące części 42 budżetu państwa – Sprawy wewnętrzne. Wysoka Komisja otrzymała szczegółową informację w postaci pisemnej, stąd też aby uniknąć powtórzeń, skoncentruję się na wybranych parametrach, danych, które obrazują całość projektu tej części budżetu państwa. Informacja, którą Wysoka Komisja otrzymała, zawiera także oczywiście dane o poszczególnych formacjach i służbach resortu, wszystkie łącznie opisane dochody i wydatki Państwowej Straży Pożarnej, Obrony cywilnej w częściach 42 i 85.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychMarcinJablonski">Planowane na rok 2014 dochody budżetowe w części 42 wynoszą 75.413 tys. zł i będą niższe od tegorocznej ustawy budżetowej o kwotę 32.252 tys. zł, tj. o 29,1%. Ta zmiana wynika ze zmniejszonej planowanej dywidendy Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych o kwotę 15.000 tys. zł oraz ze zmniejszenia kar umownych o około 10.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychMarcinJablonski">Wydatki to kwota 19.371.104 tys. zł, z tego 19.258.173 tys. zł stanowią wydatki budżetu państwa, a 112.931 tys. zł to wydatki budżetu środków europejskich. Łączna kwota wydatków jest wyższa od tegorocznej ustawy budżetowej o 770.178 tys. zł, co oznacza nominalny wzrost o 4,1%. Wzrost wydatków wynika głównie ze zwiększenia środków na emerytury i renty o około 550.000 tys. zł. W budżecie zostały ujęte także podwyżki dotyczące funkcjonariuszy PSP, Straży Granicznej oraz Biura Ochrony Rządu – jest to kwota około 84.000 tys. zł. Zwiększony został także budżet środków europejskich o około 61.000 tys. zł oraz pojawiły się dodatkowe środki w kwocie 26.000 tys. zł na sieć OST 112. Łączna kwota 161.569 tys. zł to środki na finansowanie projektów z budżetu środków europejskich. Jest na to przeznaczone 112.931 tys. zł, a 48.638 tys. zł na współfinansowanie projektów z udziałem środków europejskich. W tej kwocie dla Policji przypada 94.348 tys. zł, na potrzeby Ministerstwa Spraw Wewnętrznych 57.032 tys. zł i PSP 7141 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychMarcinJablonski">Zasadniczym działem części 42 budżetu jest dział 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, który obejmuje podstawowe formacje resortu. Wielkość wydatków tego działu to kwota 10.396.211 tys. zł, z tego 10.329.857 tys. zł to wydatki budżetu państwa, a 66.354 tys. zł to wydatki budżetu środków europejskich. Stanowi to 53,7% łącznych wydatków części 42 i chcę powiedzieć, że w porównaniu do tegorocznej ustawy budżetowej, gdzie środki w tej pozycji opiewały na kwotę 10.251.908 tys. zł, są one wyższe o 144.303 tys. zł, co stanowi nominalny wzrost o 1,4%.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychMarcinJablonski">Drugim co do wielkości wydatków jest dział 753 – Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne, w którym wydatki wynoszą 8.268.614 tys. zł, co stanowi 42,7% całości, w tym na emerytury i renty oraz inne świadczenia jest przeznaczona kwota w wysokości 8.199.056 tys. zł, co stanowi 42,3%, dla łącznej liczby 202.400 świadczeniobiorców. Od 1 marca 2014 r. przewiduje się także podwyżkę tych świadczeń o 2,14%.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychMarcinJablonski">Planowane środki na uposażenia i wynagrodzenia oraz tzw. pochodne umożliwiają sfinansowanie 121.649 etatów funkcjonariuszy zawodowych. Per saldo jest to o 338 etatów mniej w stosunku do tegorocznej ustawy, a zmniejszenie etatów dotyczy głównie Straży Granicznej w związku z reorganizacją tej formacji. Ta kwota umożliwia także sfinansowanie 31.647 stanowisk pracowników cywilnych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychMarcinJablonski">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym jeszcze odnieść się w syntetyczny sposób do wydatków poszczególnych formacji, tzn. Policji, PSP, SG i BOR.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychMarcinJablonski">Jeśli chodzi o Policję, to w 2014 r. przewiduje się wydatki w kwocie 8.599.626 tys. zł i w porównaniu do roku bieżącego jest to kwota wyższa o 38.783 tys. zł, tj. nominalnie o 0,5%. W 2014 r. planuje się 102.309 etatów funkcjonariuszy, czyli na poziomie bieżącego roku, z tego: w Komendzie Głównej Policji 3270 etatów, w jednostkach podległych komendzie głównej 647 etatów, w komendach wojewódzkich 21.086 etatów, w komendach powiatowych i miejskich 76.948 etatów, w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie 240, a w Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym 118 etatów. Przeciętne miesięczne uposażenie policjantów wyniesie 4372 zł, w WSP w Szczytnie 5847 zł i w centralnym laboratorium 5951 zł. Zatrudnienie pracowników cywilnych Policji to 24.196 osób, a przy uwzględnieniu pracowników w WSP w Szczytnie, gdzie jest 390 osób, i 118 osób z CLK, poziom zatrudnienia wynosi łącznie 24.704 osoby, czyli w sumie o 272 osoby więcej w stosunku do roku 2013. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie pracowników cywilnych to kwota 2616 zł, z tego w WSP – 3716, natomiast w CLK – 3162 zł.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychMarcinJablonski">W 2014 r. planuje się kontynuację przyjętego w dniu 29 stycznia 2013 r. Programu Standaryzacji Komend i Komisariatów Policji na lata 2013–2015. Ten program przewiduje poniesienie na ten cel łącznie w ciągu tych trzech lat z budżetu około 1000 tys. zł. Na realizację zadań w ramach programu w 2014 r. ujęte zostały środki w łącznej wysokości 210.495 tys. zł i z tej kwoty na inwestycje budowlane przypada 132.895 tys. zł. Te nakłady dotyczyć będą budowy 31 nowych obiektów oraz rozbudowy i modernizacji 46 obiektów. Na remonty ma być wydatkowana kwota 71.446 tys. zł – dotyczyć to będzie 113 komend powiatowych i komisariatów Policji – oraz 6154 tys. zł wydatkowane będą na tzw. fundusz „dobrego gospodarza”, który przeznaczony jest na niezbędne wyposażenie i drobne remonty. Pozostała kwota uruchomiona zostanie z rezerwy celowej z pozycji 69.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychMarcinJablonski">Jeśli chodzi o PSP, to łączne wydatki w częściach 42 i 85, czyli w budżetach wojewodów, wyniosą w 2014 r. 2.349.194 tys. zł i w porównaniu do roku bieżącego będą wyższe o 117.684 tys. zł, to jest nominalnie o 5,3%. Ujęte są w tym także wydatki na podwyżki uposażeń oraz zwiększenie środków europejskich. Planowana liczba etatów funkcjonariuszy wynosi 30.284, a przy uzwględnieniu strażaków w Szkole Głównej Służby Pożarniczej, gdzie jest ich 206, daje to łącznie liczbę 30.490 etatów, czyli na poziomie bieżącego roku. Z tej ogólnej liczby na część 42 przypadają 833 etaty, a na część 85 – 29.657 etatów. Przeciętne uposażenie funkcjonariuszy wyniesie 4280 zł. Poziom zatrudnienia pracowników cywilnych w PSP wyniesie 1768 osób, a łącznie ze SGSP, gdzie jest 148 pracowników, będzie to 1916 osób. W porównaniu z rokiem bieżącym nastąpi zwiększenie zatrudnienia o 59 etatów, a przeciętne miesięczne wynagrodzenie wynosić będzie 2890 zł.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychMarcinJablonski">W 2014 r. wydatki w SG wyniosą 1.326.711 tys. zł i w porównaniu do roku bieżącego będą wyższe o 59.753 tys. zł, tj. nominalnie o 4,7%, a realnie o 2,3%. Planowany poziom zatrudnienia funkcjonariuszy SG na 2014 r. wynosi 16.192 etatów i w porównaniu z rokiem bieżącym zostanie zmniejszony o 401 etatów, a przeciętne miesięczne uposażenie wyniesie 4402 zł. Poziom zatrudnienia pracowników cywilnych w SG wyniesie 3718 osób i w porównaniu z rokiem bieżącym ulegnie zmniejszeniu o 554 osoby, co jest wynikiem reorganizacji, natomiast przeciętne wynagrodzenie to kwota 2759 zł.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychMarcinJablonski">Z kolei wydatki BOR wyniosą w 2014 r. 193.883 tys. zł i w porównaniu do roku bieżącego będą wyższe o 15.685 tys. zł, tj. nominalnie o 8,8%, a realnie o 6,3%. Planowana liczba etatów funkcjonariuszy BOR wynosi 2246 i w porównaniu z rokiem bieżącym ulegnie zwiększeniu o 59 etatów. Przeciętne miesięczne uposażenie funkcjonariuszy wyniesie 4539 zł. Zakłada się, że zatrudnienie pracowników cywilnych w BOR wyniesie 360 osób i w porównaniu z rokiem bieżącym nie ulegnie zmianie, a przeciętne miesięczne wynagrodzenie wynosić będzie 2670 zł.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychMarcinJablonski">Panie przewodniczący, szanowne panie i panowie posłowie, przedstawiając tę informację, wnoszę o przyjęcie przez Wysoką Komisję wydatków w części 42 – Sprawy wewnętrzne oraz 85 – Budżety wojewodów w zakresie nakładów na PSP i Obronę cywilną w wielkościach przedstawionych w projekcie ustawy budżetowej na 2014 r. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Dziękuję, panie ministrze. Bardzo proszę o zabranie głosu pana posła Edwarda Siarkę w celu przedstawienia koreferatu na temat projektu budżetu na 2014 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselEdwardSiarka">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowne koleżanki i koledzy, jeżeli chodzi o część budżetową 42, tradycyjnie zajmę kilka minut. Zacznę od dochodów w części budżetowej 42, które realizowane są w pięciu działach. W 2014 r. zaplanowano w tej części budżetowej dochód w wysokości 75.413 tys. zł i jak powiedział pan minister, jest on niższy o 30% w stosunku do roku 2013. Dochód ten w dziale 750 – Administracja publiczna w wysokości 4113 tys. zł pochodzi z wpływów z opłat paszportowych, rozliczeń z lat ubiegłych, z tytułu przygotowywania danych statystycznych i z wynajmu pomieszczeń. W dziale 753 planowany jest dochód w wysokości 7500 tys. zł z tytułu nienależnie pobranych świadczeń emerytalno-rentowych. Kwota ta tradycyjnie, od kilku już lat jest na tym samym poziomie. W dziale 754 planowane są dochody w wysokości 48.786 tys. zł z tytułu wpłat otrzymywanych od towarzystw ubezpieczeniowych i osób fizycznych, z tytułu najmu i dzierżawy, opłat za pobyty w izbach wytrzeźwień, ze sprzedaży składników majątkowych oraz z różnego rodzaju grzywien i kar pieniężnych. W dziale 756 dochody w wysokości 15.000 tys. zł pochodzą od osób prawnych i fizycznych z tytułu dywidendy od Wytwórni Papierów Wartościowych. I w dziale 851 – Ochrona zdrowia dochód w wysokości 14 tys. zł stanowią wpływy z różnych opłat.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselEdwardSiarka">Reasumując, dochody części budżetowej 42 nie budzą wątpliwości i nie rodzą większych pytań. Od lat są to takie same kwoty, jak przedstawiłem. Różnice wynikają ewentualnie z jakichś nadzwyczajnych zwrotów – w jednym roku są one większe, w innym mniejsze, stąd 30-procentowa różnica również w tym roku. W związku z tym proponuję, aby Komisja tę część dochodów przyjęła bez zastrzeżeń, bo – jak powiedziałem – nie budzą one wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselEdwardSiarka">Natomiast wydatki w części budżetowej 42 w 2014 r. zaplanowano w wysokości 19.258.173 tys. zł i są one kwotowo o 3,8% wyższe od planowanych w budżecie na 2013 r. Środki budżetu państwa – to jest ważne – uzupełnia kwota 112.931 tys. zł środków europejskich. Ta kwota w budżecie na 2014 r. oznacza poważny wzrost w stosunku do roku poprzedniego, w którym mieliśmy kwotę nie większą niż 40.000 tys. zł, i to jest automatycznie widoczne w tym budżecie. Łącznie w tej części budżetowej zaplanowano wydatki w wysokości 19.371.104 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselEdwardSiarka">W poszczególnych działach przedstawiają się one następująco. W dziale 710 – Działalność usługowa przewiduje się wydatki w wysokości 10 tys. zł i tradycyjnie jest to dotacja dla Agencji Mienia Wojskowego z tytułu utrzymania mienia. W dziale 750 – Administracja publiczna planowane są wydatki budżetu państwa w wysokości 469.790 tys. zł plus środki europejskie w wysokości 46.577 tys. zł i w kwocie tej realizowane są wydatki na funkcjonowanie: MSW w wysokości 193.809 tys. zł, Centrum Personalizacji Dokumentów – duża instytucja – 244.742 tys. zł i Urząd do Spraw Cudzoziemców – 31.239 tys. zł. W ramach wydatków działu 750 zaplanowano średnioroczny poziom zatrudnienia w wysokości 1728 osób. Jeżeli chodzi o MSW, to nastąpi wzrost zatrudnienia o 4 funkcjonariuszy. Planowane średnie wynagrodzenie w ministerstwie dla sześciu osób zajmujących stanowiska kierownicze wynosi 12.267 zł, dla pracowników cywilnych – a jest ich 1663 – średnie wynagrodzenie wynosi 5239 zł i dla 49 funkcjonariuszy – 8705 zł. W dziale tym wydatki wzrastają w stosunku do 2013 r. o 3%.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PoselEdwardSiarka">W dziale 752 – Obrona narodowa zaplanowano wydatek w wysokości 81 tys. zł na szkolenie rezerw osobowych przewidzianych do militaryzacji. I tutaj ewentualnie prosiłbym, aby któryś z panów – pan minister albo pan dyrektor – wyjaśnił szerzej, co rozumiemy pod pojęciem „szkolenie rezerw osobowych przewidzianych do militaryzacji”.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PoselEdwardSiarka">W dziale 753 – Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne, jak pan minister już powiedział, planowane są wydatki w wysokości 8.268.614 tys. zł – co oznacza wzrost o 4,6%, które mają być przeznaczone na świadczenia emerytalno-rentowe i zasiłki pogrzebowe. Jeśli dobrze pamiętam, pan minister powiedział, ile świadczeń emerytalno-rentowych jest wypłacanych…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMSWWladyslawBudzen">202.400.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselEdwardSiarka">Liczba świadczeń wyniesie 202 tys., czyli biorąc pod uwagę rok poprzedni, wzrost jest mniej więcej taki jak w latach ubiegłych – w granicach 5 tysięcy. W takim razie nastąpi proporcjonalny wzrost tej liczby. Jeśli chodzi o wypłatę tych świadczeń, to zakład emerytalny zatrudnia 434 osoby, natomiast w roku 2014 planowany jest wzrost zatrudnienia o 23 osoby. Czyli 23 osoby dodatkowo miałyby zasilić zakład emerytalny. Myślę, że pan minister po zakończeniu mojego koreferatu do tej sprawy się odniesie. Rozumiem, że taka potrzeba wynika z przyrostu świadczeniobiorców. Przeciętne wynagrodzenie w Zakładzie Emerytalno-Rentowym MSW wynosi 3281 zł.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselEdwardSiarka">W dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa planowane wydatki wynoszą 10.329.857 zł plus środki europejskie w wysokości 66.354 tys. zł. W ogóle wydatki europejskie realizowane są w tych dwóch działach: Administracja publiczna i Bezpieczeństwo publiczne. W dziale tym przewidziano dotacje w wysokości 84.716 tys. zł, w tym – to kolegów z Komisji na pewno interesuje – dla ochotniczych straży pożarnych włączonych do krajowego systemu w wysokości 27.800 zł, 16.000 tys. zł dla OSP na realizację zadań przeciwpożarowych, 20.650 tys. zł na ratownictwo górskie i wodne. Jeżeli chodzi o ratownictwo górskie i wodne, to nastąpi przyrost o prawie 94%, więc chciałbym, aby panowie powiedzieli więcej na temat tego, jakie dodatkowe zadania mają być realizowane, bo podpisywana jest w tej sprawie umowa z Górskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym. Kwota 19.006 tys. zł jest zaplanowana dla CLK – to jest dotacja, która w dziale 754 jest przyznawana dla laboratorium.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselEdwardSiarka">W dziale tym wydatki bieżące – i powiedziałbym, że to jest główna bolączka – stanowią 92% wszystkich środków. Jest to kwota 9.490.244 tys. zł, w tym na płace i pochodne przeznaczone jest 76,8% tej kwoty. Wydatki majątkowe w tym dziale to kwota 317.122 tys. zł, w tym na wydatki budowlane planuje się przeznaczyć 182.105 tys. zł. Są to wydatki budowlane w Policji, PSP i SG oraz na zakup sprzętu – przez Policję 70.458 tys. zł, SG – 7015 tys. zł, PSP – 1044 tys. zł i Rządowe Centrum Bezpieczeństwa – 170 tys. zł. Dodatkowo na zakup sprzętu dla OSP włączonych do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego zaplanowano kwotę 41.200 tys. zł i dla OSP – 15.000 tys. zł. Łącznie dotacja dla OSP wynosi 31.000 tys. zł, czyli podobnie jak w roku poprzednim. Natomiast jeżeli chodzi o krajowy system ratowniczo-gaśniczy, to jest ona minimalnie mniejsza, bo w tym roku wynosi 69.000 tys. zł, a w tamtym roku – o ile dobrze pamiętam – wynosiła 71.000 tys. zł. Jeżeli chodzi o zakupy sprzętu, to chcę zadać pytanie panom z Policji, bo w opisówce w dostarczonym materiale pojawia się informacja – i to jest ciekawostka – że w ramach zakupu sprzętu, w części – Sprzęt pozostały, ma być zakupiona maszyna do mięsa. Co to za maszyna, czy chodzi o psy? Nie wiem o co chodzi, w każdym razie pojawia się informacja o maszynie do mięsa dla Policji, co mnie zaciekawiło, dlatego zadaję to pytanie. Mam nadzieję, że to będzie raczej przerywnik niż poważna informacja. W przypadku działu 754 planowane na rok 2014 średnioroczne zatrudnienie wynosi 149.764 osoby, ale trzeba zauważyć, że to zatrudnienie zmniejsza się w stosunku do roku 2013 o 526 osób. Jest to związane z tym, o czym mówił pan minister.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselEdwardSiarka">Jeżeli analizujemy zatrudnienie w poszczególnych formacjach, to największe cięcia nastąpiły w SG i w związku z tym oczekiwałbym, że pan komendant powie parę słów na ten temat, czy nastąpi to jeszcze w tym roku. Zresztą dużo dyskutowaliśmy na temat zmian w SG.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PoselEdwardSiarka">W dziale 803 – Szkolnictwo wyższe planowane wydatki obejmują dotacje dla Szkoły Głównej Służby Pożarniczej i Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie w wysokości 94.768 tys. zł. W tym dziale przewidziano środki na wzrost zatrudnienia o 4 pracowników – do 984 osób. Czyli w dziale Szkolnictwo wyższe wzrasta zatrudnienie o 4 pracowników. Przewidywane przeciętne wynagrodzenie dla pracowników cywilnych w tym dziale wyniesie 3885 zł, a dla funkcjonariuszy – 5600 zł. Dział 851 – Ochrona zdrowia: planowane na 2014 r. wydatki wyniosą 52.211 tys. zł i przeznaczone będą na finansowanie zadań, które są wykonywane przez szpitale MSW, na potrzeby tych szpitali. W dziale 853 – Pomoc społeczna planowane są wydatki w wysokości 42.842 tys. zł, które mają być przeznaczone na pomoc dla cudzoziemców ubiegających się o status uchodźcy, w tym na utrzymanie czterech ośrodków. Na 2014 r. jest przewidziana pomoc dla 2800 uchodźców, którzy mają się znajdować na terenie Polski. Taki jest plan w budżecie odnośnie do działu 853 – Pomoc społeczna.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PoselEdwardSiarka">Pan minister podał już obszerną informację na temat poszczególnych formacji, ale chciałbym jeszcze raz zwrócić uwagę, że obsada etatowa Policji pozostaje bez zmian i wynosi 102.309 etatów, w PSP – 30.284 etaty, w SG – 16.192 etaty, i tu nastąpił spadek o 401 etatów. Natomiast w BOR nastąpił wzrost o 59 etatów i w związku z tym w roku 2014 zatrudnienie w tej formacji wyniesie 2246 etatów.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PoselEdwardSiarka">Jeżeli chodzi o część budżetową 85 – Budżety wojewodów w zakresie działu 754, to są to głównie wydatki na ochronę przeciwpożarową i obronę cywilną. Tutaj zaplanowano dochody w wysokości 3051 tys. zł głównie z najmu pomieszczeń przez komendy wojewódzkie i powiatowe. Natomiast wydatki zaplanowano w kwocie 2.202.634 tys. zł. Są to wydatki komend wojewódzkich i powiatowych PSP. Łącznie wszystkie wydatki w PSP w dziale 754 i w dziale 85 w części 42 wyniosą 2.349.194 tys. zł. I tutaj mam pytanie zarówno do panów z PSP, jak i do pana ministra, ponieważ wiemy, że jeżeli chodzi o wydatki PSP i OSP, to w przyszłym roku będziemy prawdopodobnie w takiej sytuacji, że nastąpi wzrost podatku VAT z 8% do 23%. Takie zagrożenie istnieje. Komisja Europejska wszczęła wobec Polski postępowanie, więc chciałbym zapytać, jak to wygląda z perspektywy resortu, bo to by oznaczało, że pojawi się dodatkowe obciążenie PSP z tytułu tego podatku, więc biorąc pod uwagę zaplanowane środki, PSP może się znaleźć w trudnej sytuacji, jeżeli chodzi o zakup materiałów, zakupy majątkowe itd. W każdym bądź razie kwestia 23-procentowego VAT jest poważna, bo do tej pory obowiązywał 8-procentowy podatek VAT.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PoselEdwardSiarka">Plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej w 2013 r. obejmuje wydatki dwóch instytucji. Pierwsza to Centralny Ośrodek Informatyki – planowany przychód ośrodka wynosi 68.773 tys. zł, koszty funkcjonowania ośrodka to 66.361 tys. zł, wynik netto – 1954 tys. zł. Ośrodek pełni właściwie wszystkie funkcje informatyczne na potrzeby MSW, realizuje wiele poważnych zadań, które umożliwiają bezpieczne funkcjonowanie. Druga instytucja to Centrum Usług Logistycznych. Planowany przychód CUL wynosi 45.862 tys. zł, koszty ogółem 41.362 tys. zł, wynik netto 3645 tys. zł. CUL to jednostka, która zapewnia zaopatrzenie logistyczne dla Policji, zajmuje się sprawami zakwaterowania, szkoleniami, dyspozycją paliw, usługami hotelowymi i zabezpieczeniem lotniska w Babicach pod Warszawą.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PoselEdwardSiarka">Fundusze celowe. Istnieje pięć funduszy celowych: Fundusz Wsparcia Policji – jego przychody mają wynieść 61.851 tys. zł, podobnie jak zaplanowane koszty – również 61.851 tys. zł, więc fundusz się bilansuje. Z funduszu pokrywane są wydatki na inwestycje, zakupy oraz rekompensaty za ponadwymiarowy czas pracy policjantów. Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego – przychody funduszu pochodzą ze sprzedaży nieruchomości i mienia przekazanego do Agencji Mienia Wojskowego przez jednostki Policji, SG i BOR. Zaplanowano na 2014 r. przychód w wysokości 4914 tys. zł, natomiast koszty mają wynieść 11.901 tys. zł. Planowany stan środków na koniec 2014 r. wyniesie 531 tys. zł. Oczywiście w tym wypadku te kwoty nie muszą się zgadzać, dlatego że jeżeli na początku roku jest odpowiednia kwota, to później wydatki mogą być wyższe. W każdym razie fundusz się bilansuje. Plan finansowy funduszu Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, czyli CEPiK. Stan środków wynosi 154.027 tys. zł, natomiast w 2014 r. planowany jest przychód w wysokości 109.203 tys. zł. Na rok 2014 przewidziano koszt rozwoju systemu informatycznego CEPiK w wysokości 131.108 tys. zł i stan środków na koniec 2014 r. ma wynieść 132.122 tys. zł. Jest to oczywiście duża kwota, która ma być przeznaczona z realizacją dużego projektu o nazwie CEPiK 2, związanego z przebudową całego systemu. Prosiłbym, aby ewentualnie pan minister albo któryś z panów z ministerstwa powiedział coś więcej na temat tego, na jakim etapie są prace związane z tym projektem, tym bardziej że ma to kosztować w granicach 150.000 tys. zł. Fundusz Wsparcia Straży Granicznej. Przychód funduszu ma wynieść 2041 tys. zł, a jego źródłem są jednostki samorządu terytorialnego, banki, firmy ubezpieczeniowe. Przeznaczony jest na zakup sprzętu, paliwa, usługi remontowe i wyposażenie. Koszty funduszu wyniosą 2048 tys. zł i ten fundusz również się bilansuje. Natomiast przychód Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej jest zaplanowany w wysokości 47.491 tys. zł, a przewidywane koszty mają wynieść 48.852 tys. zł. Te środki mają być przeznaczone głównie na zakup samochodów, remonty strażnic, na zadania bieżące, zakup umundurowania. Planowany stan środków funduszu na koniec 2014 r. ma wynieść 2149 tys. zł, więc fundusz się bilansuje.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PoselEdwardSiarka">Jeżeli chodzi o całościowe ujęcie środków europejskich w części 42, to tak jak już powiedziałem, przewidziane są one w wysokości 112.931 tys. zł. Łącznie budżet środków europejskich i współfinansowania projektów, bo wiadomo, że budżet do tych projektów dopłaca, to będzie kwota realizowanych zadań w wysokości 161.569 tys. zł. Jak już mówiłem, środki te realizowane są głównie w dwóch działach – Administracja publiczna i Bezpieczeństwo publiczne. Największym programem realizowanym przy udziale środków europejskich jest projekt pl.ID – polska ID karta o wartości ponad 46.000 tys. zł. Tutaj też bym prosił, aby pan minister dodatkowo powiedział kilka słów na temat realizacji tego projektu. Inny duży projekt współfinansowany z funduszy europejskich, na kwotę 12.000 tys. zł, jest realizowany przez Komendę Wojewódzką w Bydgoszczy, a dotyczy elektronicznego obiegu dokumentów. Oczywiście są jeszcze inne projekty, o których w tej chwili nie będę mówił, bo byłoby to zbyt szczegółowe.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#PoselEdwardSiarka">Jeżeli chodzi o rezerwy, to w ramach części budżetowej 42 realizujemy rezerwę w pozycji 13 – Pomoc dla repatriantów. Tradycyjnie przeznaczona jest na to kwota 14.000 tys. zł. Są to środki dla województw, w których osiedlają się nasi obywatele-repatrianci zza wschodniej granicy. Pozycja 15 – Pomoc dla cudzoziemców – na ten cel przeznaczona jest kwota 3010 tys. zł. Są to środki dla powiatów, w których osiedlają się cudzoziemcy posiadający status uchodźcy. Pozycja 22 – Budowa i modernizacja przejść granicznych. Przeznaczono na ten cel kwotę podobną jak w latach ubiegłych – 55.000 tys. zł, z tym że na inwestycje 25.000 tys. zł i na wydatki bieżące 30.000 tys. zł. Środki te są wydatkowane są na utrzymanie przejść granicznych, również na wewnętrznych granicach strefy Schengen. Pozycja 36 – program „Razem bezpieczniej”, na który jest przeznaczona kwota 3000 tys. zł, podobnie jak w latach poprzednich. Pozycja 56 – Zakup blankietów dowodów osobistych. Na to zadanie przewidziano kwotę w wysokości 20.000 tys. zł. Jest to związane z wymianą dowodów osobistych, które w tym roku kończą 10-letni okres ważności, a zostały wydane w 2004 r. Pozycja 69 – Środki na modernizację Policji, SG, PSP i BOR – zapisana jest w tej pozycji kwota 150.000 tys. zł, w tym na wydatki bieżące 50.000 tys. zł i na wydatki majątkowe 100.000 tys. zł. Jest to związane z realizacją zadania, o którym pan minister mówił – ze standaryzacją obiektów. Rozumiem, że wydatki bieżące są związane z planowaną podwyżką wynagrodzeń. Czy z jednorazową wypłatą? Jak należy rozumieć te 50.000 tys. zł? Czy dobrze to interpretuję? Ewentualnie prosiłbym pana dyrektora o wyjaśnienie. Wydaje mi się, że jest to kwota przeznaczona na przewidziane 300-złotowe podwyżki dla funkcjonariuszy. Nie? W takim razie coś pomyliłem, prosiłbym zatem, aby to wyjaśnić. Pozycja 74 – Środki na zwalczanie korupcji i ograniczenie przestępczości gospodarczej. Na realizację tego programu planowane jest wydatkowanie 2000 tys. zł w ramach przedsięwzięcia pod nazwą „Sprawne Państwo 2020”.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#PoselEdwardSiarka">Reasumując, jest kilka pytań dotyczących wydatków części budżetowej 42 i myślę, że koleżanki i koledzy jeszcze o kilka kwestii zapytają, niemniej mogę powiedzieć, że jest to budżet na poziomie lat ubiegłych, nie ma tu jakichś drastycznych cięć, a przyrost waha się w granicach 3%. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Dziękuję bardzo. W trakcie pana wystąpienia kilkoro posłów zadeklarowało chęć zabrania głosu w dyskusji, więc proponuję, żeby państwo zadali pytania, a następnie pan minister zbiorczo się do nich odniesie. Jako pierwsza do głosu zapisała się pani prof. Łybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Bardzo dziękuję. Mam dwa pytania szczegółowe i jedną kwestię, którą chcę podnieść, natury dużo bardziej ogólnej. Otóż na stronie 6 państwa sprawozdania przy wydatkach w dziale 710 – Działalność usługowa jest dotacja w kwocie 650 tys. zł dla Instytutu Technologii Bezpieczeństwa MORATEX. Jak wiemy, jest to instytut z Łodzi, jego statut został zatwierdzony ostatnio przez ministra Millera w 2011 r., a dotacja w kwocie 650 tys. zł dotyczy wykonywania przez ów instytut nadzoru nad czynnościami związanymi z wyrobem wprowadzanym do użytku w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych MSW. Jaki to wyrób? Co ma nadzorować ten instytut za 650 tys. zł?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselKrystynaLybacka">Sprawa druga – strona 8. To jest mój ulubiony temat przy okazji każdego rocznego budżetu. Dlaczego w tym roku jest przewidziana tak mała kwota na polską ID kartę? Przecież jest to tylko 54.000 tys. zł, z tego środki europejskie stanowią 46.000 tys. zł, więc współfinansowanie to kwota zaledwie 8000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselKrystynaLybacka">A teraz chciałabym przejść do zagadnienia o charakterze znacznie bardziej ogólnym. Choć może wcześniej, zanim to zrobię – w rezerwach celowych są 2000 tys. zł na realizację przedsięwzięć związanych z przeciwdziałaniem i zwalczaniem korupcji, ograniczaniem przestępczości gospodarczej, przeciwdziałaniem zagrożeniom terrorystycznym. Byłabym wdzięczna za rozwinięcie tego tematu.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselKrystynaLybacka">Natomiast teraz przejdę do zagadnienia pod nazwą: pracownicy cywilni. Jak państwo wiecie, ten temat wielokrotnie wracał na posiedzeniach Komisji przy różnych okazjach i za każdym razem pojawiało się zapewnienie, żebyśmy zaczekali do budżetu, bo wtedy zostanie to uwidocznione i załatwione. Popatrzmy więc na budżety poszczególnych rodzajów służb – to jest tabela na stronie 39. Zwiększa się liczba pracowników cywilnych Policji – mówię o zbiorczej liczbie – z 23.957 do 24.196, tym bardziej że przechodzą do tego korpusu funkcjonariusze SG, natomiast mamy realny spadek (-1%), a przecież wiadomo, że dawno wynegocjowano podwyżkę w kwocie 145 zł dla każdego pracownika. Państwo na ten cel podobno zagwarantowaliście 11.813 tys. zł, ale to jest o około 40.000 tys. zł za mało. Popatrzmy również, jak to wygląda w poszczególnych komendach. Pracownicy cywilni w jednostkach podległych komendzie głównej – dokładnie ta sama liczba, 707 osób, realny spadek (-0,9%); w komendach wojewódzkich liczba pracowników (-0,8%); w komendach powiatowych zmniejszona liczba pracowników o 6, 8 osób (-2,1%). To dotyczy głównie pracowników Policji, dlatego że jeśli patrzymy – i to mówię z radością – na pracowników cywilnych np. w PSP, to realny przyrost wynosi +7,8%, natomiast jeśli popatrzymy na pracowników cywilnych w SG, to… Przepraszam, tu też jest minus, ale to wynika ze zmniejszonej liczby, więc tu nie mam pretensji. W przypadku BOR realny przyrost wynosi +2,1%. Proszę mi powiedzieć, z czego wynika tak złe traktowanie pracowników cywilnych Policji? Mówimy o tym od wielu miesięcy. Państwo niedawno toczyliście dialog ze stroną społeczną, w ramach tego dialogu został opracowany regulamin prac. Z protokołu wynika, że do wiosny 2014 r. powinniśmy poznać propozycje rozwiązań systemowych i stąd mój formalny wniosek, panie przewodniczący: najpóźniej w marcu posiedzenie Komisji poświęcone wyłącznie pracownikom cywilnym, abyśmy mogli zapoznać się z propozycjami systemowych rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PoselKrystynaLybacka">A teraz będę wdzięczna, jeśli uzyskam odpowiedź na pytanie, gdzie są pieniądze na owe 145 zł i pochodne wynikające z płac? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Dziękuję. Pani poseł Ozga.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselKrystynaOzga">Panie przewodniczący, koleżanki i koledzy posłowie, szanowni państwo, biorąc pod uwagę możliwości budżetowe w dochodach i wydatkach na rok 2014, projekt ustawy budżetowej na 2014 r. w części 42 – Sprawy wewnętrzne i w części 85 – Budżety wojewodów przedstawiony przez MSW generalnie należy ocenić jako pozytywny. Niemniej jednak mam pytanie do pana ministra, ewentualnie do pana komendanta głównego PSP, dotyczące krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Ile jednostek planuje się włączyć do krajowego systemu w roku 2014? Biorąc pod uwagę włączone dotąd jednostki i te, które planuje się włączyć, jaka kwota będzie przypadała średnio na jedną jednostkę w krajowym systemie w roku 2014 w porównaniu do roku 2013? Dlaczego zadaję to pytanie? W roku 1996 parlament po raz pierwszy zapisał krajowy system ratowniczo-gaśniczy jako zadanie centralne. Od 18 lat jest budowany system, który jest bardzo ważnym ogniwem w zapewnianiu bezpieczeństwa obywatelom. Jak już mówił kolega poseł Siarka, kwotowo różnica jest niewielka, bo chodzi o około 1500 tys. zł mniej na rok 2014, ale biorąc pod uwagę zadania, których będzie więcej, stojące przez PSP, przed krajowym systemem, uwzględniając VAT, którego stawka wzrośnie od 1 stycznia z 8% do 23%, wydaje się, że ten budżet nie będzie pomniejszony o 1500 tys. zł, tylko o znacznie większą kwotę. W związku z tym znacznie mniejsza kwota będzie mogła być przeznaczona na wypełnienie tych zadań. Stąd moje konkretne pytanie. Ile środków przypadało w roku 2013 średnio na jednostkę? Wiem, że jest różnica, wiem, jak następuje rozdział tych środków, ale chodzi mi o średnią. Jaka średnia jest przewidywana w roku 2014? Biorąc pod uwagę jednostki, które będą włączone i które powinny mieć zabezpieczone środki, ten budżet powinien być większy, a nie mniejszy, bo wówczas kosztem tych, którzy już są w krajowym systemie, musimy zabezpieczyć środki dla jednostek włączanych. Trzeba też uwzględnić zwiększony z 8% do 23% VAT na zakupy i w związku z tym prosiłabym pana komendanta PSP, aby przedstawił nam kalkulację finansową i żeby powiedział, o ile faktycznie tych środków jest mniej, bo nie ukrywam – i chyba wszyscy się ze mną zgodzą – że będzie to kwota znacznie mniejsza niż zapisana w budżecie. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Dziękuję. Pan przewodniczący Zieliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Dziękuję bardzo. Budżet zawsze daje się oceniać tylko w kontekście tego, czy będzie dobrym instrumentem do osiągania celów i do realizacji zadań, bo inaczej nie da się go w ogóle ocenić – dobrze czy źle, za dużo, za mało. Chciałbym zwrócić uwagę na dwie kwestie i zapytać o dwie sprawy w kontekście wypowiedzi pana posła koreferenta i pani poseł Łybackiej. Otóż jakie podwyżki są przewidywane dla funkcjonariuszy poszczególnych formacji w 2014 r., jakie kwoty, jakie środki zostały na to zarezerwowane i gdzie one są zapisane w projekcie budżetu? I związany z tym podpunkt. Jak rząd chce realizować takie zadanie, które kiedyś mocno było akcentowane i nigdy nie zostało dobrze zrealizowane, mianowicie jak chce realizować ideę motywacyjnego systemu wynagrodzeń i jakie środki na wzmocnienie tego systemu są zapisane w budżecie? Oczywiście odnoszę to do funkcjonariuszy, ale także do pracowników cywilnych i w pełni się utożsamiam z tym, o czym mówiła pani poseł Łybacka na temat dużej grupy pracowników cywilnych w Policji i nie tylko w Policji, choć oczywiście w Policji ta grupa jest największa, ale odnoszę to także do innych formacji.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselJaroslawZielinski">Sprawa druga. Tak jak pani poseł Łybacka mówiła, że ma swoje ulubione tematy, tak i ja mam swoje ulubione, a jednym z nich jest program modernizacji, jak nieraz już można było usłyszeć. Po przerwie znowu się pojawia taka nazwa: program modernizacji, taki kadłubkowy pomysł. Tak to mogę ocenić, bo przypomnę, że na dawny program modernizacji z lat 2007–2009, ten pierwotny, była przeznaczona kwota w wysokości 6.301.000 tys. zł. Były to dodatkowe środki oprócz tych, które były zwykle w budżecie. Potem okres realizacji tego programu został przeciągnięty o dwa kolejne lata, środki zostały zmniejszone o prawie 500.000 tys. zł co do realnych wydatków, choć nie zapisanych, to jednak zmniejszonych, ale nie wracajmy do tego, bo dyskutowaliśmy o tym niejeden raz. Teraz się pojawia kwota ponad 150.000 tys. zł, o ile dobrze pamiętam, na program modernizacji, i właśnie w tym kontekście chcę rozwinąć pytanie, które zadał pan poseł Siarka. Otóż, jaki będzie zakres działań podejmowanych w ramach tych środków i czy rzeczywiście ta standaryzacja – proszę też może o dokładniejsze wyjaśnienie, na czym ma ona polegać – rozumiana tak, jak pan minister to powie, bo ja mniej więcej wiem, co usłyszymy, tylko chciałbym, żeby to jeszcze raz głośno zabrzmiało, czy ta standaryzacja to jest najpilniejsze zadanie z zakresu modernizacji? Mam co do tego poważne wątpliwości, dlatego o to pytam, ale może pan minister mnie przekona, jakie zadania będą w ramach tego programu konkretnie wykonywane, bo jeżeli wygląd posterunków ma być czymś wysuniętym na czoło, a nie zakup sprzętu, wyposażenia, uzbrojenia, motywacyjny system wynagrodzeń, budowa nowych obiektów itd., czyli to wszystko, czemu służył stary program modernizacji, to oczywiście trudno się z tym zgodzić. Proszę o wyjaśnienia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Dziękuję. Pan poseł Polak.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselPiotrPolak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, moje pytanie będzie dotyczyło wątpliwości, które poruszał także pan przewodniczący Zieliński na temat tego, czy modernizacja jest zastąpiona standaryzacją. Chciałem właśnie zapytać o program standaryzacji komend i komisariatów Policji. Jak czytamy w opisie na stronie 42, przewiduje się wydatkowanie z budżetu na realizację tego programu w ciągu 3 lat około 1.000.000 tys. zł. W kolejnym zdaniu czytamy, że w roku 2014 są zaplanowane wydatki w kwocie 210.500 tys. zł. Jak się ma ta informacja do informacji ze stronie 19, gdzie jest mowa o inwestycjach budowlanych w Policji, które mają być realizowane w roku 2014, w kwocie prawie 171.000 tys. zł? Czy jest tu jakaś nieścisłość, czy też o czymś nie wiemy, czy chodzi o środki europejskie? Proszę o wyjaśnienie tej wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselPiotrPolak">Chciałbym też zapytać o bieżący rok, 2013. Ile środków zostało wydatkowanych na ten trzyletni program? Bo jeśli wzięlibyśmy pod uwagę kwoty z lat 2013 i 2014, to można byłoby wywnioskować, ile środków zostanie na rok 2015.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselPiotrPolak">Podobne wątpliwości mam także, panie ministrze, co do wydatków na zakup sprzętu. Na stronie 20 czytamy, że na zakup sprzętu przez Policję jest zaplanowana kwota 70.500 tys. zł, a na stronie 41 jest informacja o kwocie prawie 126.000 tys. zł, łącznie ze środkami unijnymi. Czy ta różnica wynika z uwzględnienia tychże środków unijnych? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Dziękuję. Czy ktoś jeszcze z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń, zamykam listę.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Pani prof. Łybacka formalnie zgłosiła wniosek o zwołanie posiedzenia w sprawie pracowników cywilnych i ja w pełni przychylam się do tego wniosku. Myślę, że w następnym półroczu tą sprawą się zajmiemy. Panie ministrze, proszę potraktować to także jako mój głos w tej sprawie, dlatego że bardzo chciałbym, aby pan minister wyszedł z dzisiejszego posiedzenia z przeświadczeniem, iż Komisja uważa, że różnica wynagrodzeń pomiędzy pracownikami cywilnymi a funkcjonariuszami już dawno przekroczyła wszelkie granice uczciwości i przyzwoitości. Naprawdę to jest coś, czym trzeba byłoby się zająć. Pani minister mówiła, że rozmawiamy o tym od kilku miesięcy, ale moim zdaniem, pani profesor, rozmawiamy o tym tak naprawdę od kilku lat i ten problem ciągle powraca. Co więcej, dochodzi do tego, że te nożyce wynagrodzeń coraz bardziej się rozwierają i to jest już coś naprawdę groźnego. Wiem też, że niezadowolenie pracowników cywilnych z tej sytuacji jest po prostu ogromne.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">O kwestię pracowników cywilnych chciałbym również dopytać bardziej konkretnie, dlatego że państwo planujecie zwolnienie pracowników cywilnych ze SG – chodzi chyba o 554 osoby – z czego część w związku z reorganizacją ma być przejęta przez PSP i przez Policję. Natomiast z materiału wynika, że część pracowników cywilnych ze SG ma być po prostu zwolniona. Jeżeli tak nie jest, to proszę mnie poprawić. Równolegle, niezależnie od przejęcia pracowników ze SG, Policja planuje nabór 216 osób, w związku z tym chciałbym zapytać, czy jest możliwość jakichś preferencji dla osób, które będą zwalniane ze SG, jakby niezależnie od tego przejęcia w związku z likwidacją niektórych oddziałów SG. To tyle, panie ministrze, bardzo proszę o odpowiedzi na pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowne panie i panowie posłowie, pozwolę sobie zacząć od odpowiedzi na pytania i odniesienia się do kwestii poruszanych przez pana posła Siarkę. Chciałbym jednak zacząć od zwrócenia uwagi, że pan poseł Siarka po raz kolejny pokazał nam, iż bardzo szczegółowo i skrupulatnie przestudiował cały materiał. Wyrazy uznania. Od razu chciałbym też uspokoić Wysoką Komisję, iż informacja, jaka znalazła się w materiale pisemnym, o maszynie do mięsa nie wynika z faktu, że Policja, zagospodarowując wolne moce przerobowe, pragnie wytwarzać jakieś wyroby wędliniarskie. Chodzi o duży zakup inwestycyjny do zbiorowego żywienia w Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, który został wskazany w informacji, jaką Wysoka Komisja otrzymała. Mam nadzieję, że zapewnienie, iż nie będziemy marnotrawić kwalifikacji i potencjału Policji na rzeczy niezwiązane z bezpieczeństwem państwa, uspokaja szanownych państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Odpowiadając na pierwsze pytanie dotyczące wydatkowania kwoty 81 tys. zł na utrzymanie struktur administracyjno-gospodarczych kraju do obrony państwa, chciałbym powiedzieć, iż chodzi przede wszystkim o szkolenia, a także zakup sprzętu i środków materiałowych dla osób zajmujących się przedsięwzięciami dotyczącymi militaryzacji. Następuje rotacja osób, ponadto są wykonywane sukcesywnie niezbędne zakupy, stąd też ta kwota – nie aż tak bardzo duża – na takie właśnie zadania jest przeznaczona.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Kolejna prośba pana posła o uzupełnienie dotyczyła zakładu emerytalno-rentowego i wzrostu zatrudnienia o 23 etaty. Chcę powiedzieć, że wzrost świadczeniobiorców w ostatnim czasie wynosi około 15%, stąd liczba pracowników zakładu emerytalno-rentowego wzrosła z 411 do 434. Powodem tego są dodatkowe obowiązki i zadania związane z kilkudziesięcioprocentowym wzrostem ilości korespondencji dotyczącej egzekucji, zajęć komorniczych, jak i różnego rodzaju odwołań, korespondencji kierowanej przez świadczeniobiorców, co też pewnie w części wynika ze wzrostu świadomości i umiejętności poruszania się w przepisach, dbałości o własne prawa. W związku z tym nie jest to wcale tak wielki wzrost zatrudnienia. Chcę powiedzieć, że propozycja i postulaty dyrekcji zakładu były znacznie większe, jednak uznaliśmy, że 23 dodatkowo zatrudnione osoby powinny wystarczyć.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Jeśli chodzi o dodatkowe nakłady na GOPR, TOPR w 2014 r. w wysokości 10.200 tys. zł, to związane są one wreszcie z zamiarem przeprowadzenia kapitalnego remontu śmigłowca. Jest to potrzeba podnoszona już od dłuższego czasu. W 2013 r. udało się wydatkować na ten cel kwotę niespełna 2500 tys. zł, niemniej jednak potrzebny jest kapitalny remont, a na to wymagana jest duża kwota właśnie rzędu 10.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Odnosząc się do uwag dotyczących potencjalnego wzrostu VAT z 8% do 23% w kontekście PSP, chcę powiedzieć, że w ocenie skutków regulacji taka prognoza zostanie uwzględniona i jeśli by doszło do tego wzrostu, choć nie mamy dzisiaj pewności, że tak się stanie, to w budżecie państwa musiałyby się znaleźć środki na konsekwencje owego wzrostu.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Jeśli pan przewodniczący oraz panie i panowie posłowie pozwolą, to może odniosę się do pytań, na które mogę odpowiedzieć sam, a później poproszę pozostałych państwa o wsparcie w bardziej szczegółowych kwestiach. Jeśli chodzi o pytania pana posła Siarki dotyczące CEPiK i pl.ID, to dodatkowych informacji udzieliłby za chwilę pan dyrektor Kusyk, a ja w tej chwili przeszedłbym do pytań pani poseł Łybackiej.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">W pierwszej kolejności pani poseł pytała o wydatki w wysokości 650 tys. zł na rzecz instytutu MORATEX w Łodzi. Wynikają one z powierzenia instytutowi ustawowych zadań ministra w zakresie nadzoru nad wyrobem – to jest pewnego rodzaju skrót, który być może powoduje błędne rozumienie, ale tu nie chodzi o jeden wyrób, tylko o wyroby wykorzystywane przez formacje mundurowe, a wymagające określonego certyfikatu jakości, bezpieczeństwa. Te wyroby muszą być przetestowane, najczęściej są to elementy umundurowania, wyposażenia funkcjonariuszy…</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Panie ministrze, przepraszam, to jest dokładnie powielenie art. 17 statutu instytutu MORATEX. Jeżeli chodzi o testowanie wyrobów typu umundurowanie, to jest zupełnie odrębne finansowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Dlatego powierzono to właśnie instytutowi MORATEX, bo ze względu na swoją działalność statutową najlepiej nadaje się do realizacji ustawowo przypisanego ministrowi zadania, stąd też kwota 650 tys. zł. Nie przeznacza się jej gdziekolwiek indziej, tylko przekazana jest ona instytutowi MORATEX, który jeżeli chodzi o kompetncje, potencjał, ale też celowość wydatkowanych środków, wydaje się najlepiej przygotowany do realizacji tego właśnie zadania. Więc to jest pewnego rodzaju skrót myślowy: wyrobu – tak jakby chodziło o tylko jeden wyrób, a niekoniecznie musi chodzić o jeden. Byłem w instytucie MORATEX jakiś czas temu, słuchałem sprawozdania instytutu, analizowałem je w szczegółach i zapewniam panią poseł i Wysoką Komisję, iż nie znalazłem żadnego powodu, by rozważać jakąś inną drogę realizacji zadania ustawowego ministra niż przez instytut MORATEX. Z pewnością warto odwiedzić instytut – ciekawe osiągnięcia, dokonania, myślę, że prędzej czy później warto wziąć to pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Kolejne pytanie dotyczyło projektu pl.ID, więc prosiłbym pana dyrektora Kusyka, by odpowiadając na pytania pana posła Siarki, uwzględnił także pytanie pani poseł Łybackiej.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Następne pytanie pani poseł dotyczyło rezerwy celowej w wysokości 2000 tys. zł na realizację trzech programów. Propozycja utworzenia rezerwy na 2014 r. w tej kwocie pojawiła się po raz pierwszy, przy czym planujemy kontynuację tych nakładów przez kolejne 5 lat, tak by łącznie w okresie 6-letnim wydatkować kwotę 32.000 tys. zł na „Rządowy program przeciwdziałania korupcji”, „Program przeciwdziałania przestępczości gospodarczej”, a także „Narodowy program antyterrorystyczny”. I tak w roku 2014 na „Rządowy program przeciwdziałania korupcji” miałaby być wydatkowana kwota 1000 tys. zł, przy czym pragnę podkreślić, iż ani jedna złotówka nie ma być przeznaczona na zatrudnienie, wynagrodzenia, tylko na realizację zadań w postaci szkoleń, programów profilaktycznych z uczestnictwem partnerów publicznych, którzy będą zobowiązani do realizacji programu przeciwdziałania korupcji. Podobnie ma to wyglądać także w przypadku realizacji „Programu przeciwdziałania przestępczości gospodarczej” i programu antyterrorystycznego. W obu tych przypadkach planowane jest wydatkowanie w 2014 r. kwot w wysokości 500 tys. zł. Jeśli to wyjaśnienie byłoby niewystarczające, posiadam tu pisemną informację, którą dzisiaj rano przedstawiałem na posiedzeniu Komisji do Spraw Służb Specjalnych, więc mógłbym ogromną część tej informacji pani poseł udostępnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Panie ministrze, nie ogromną część, tylko po prostu proszę o tę informację.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Bardzo proszę, oczywiście z przyjemnością pani poseł ją udostępnię.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Wobec tego przejdę do kolejnej kwestii, którą poruszała pani poseł Łybacka, mianowicie podwyżki w wysokości 145 zł. Tę informację za chwilę bardziej szczegółowo przedstawi pan dyrektor Budzeń, z przywołaniem szeregu danych. Kolejna prośba pani poseł dotyczyła sprawy, na temat której wypowiedział swoją opinię i przedstawił swój punkt widzenia także pan przewodniczący Wójcik, ponieważ chodzi o rozziew, rozwierające się nożyce pomiędzy wynagrodzeniami dla funkcjonariuszy i pracowników cywilnych. Jak zrozumiałem, ewentualne posiedzenie Komisji w tej sprawie odbędzie się w marcu 2014. Wtedy będzie można się do tego przygotować i przedstawić jakiś uporządkowany wywód oraz punkt widzenia MSW. Dzisiaj w dużej części byłaby to improwizacja. Rozumiem opisywany przez państwa posłów problem, natomiast wydaje mi się, iż dyskusja w tej materii mogłaby się odbyć po przygotowaniu się.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Taka jest nasza intencja, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Przyjmuję tę sprawę do wiadomości, realizacji i oczywiście aktywnego współuczestnictwa.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Pani poseł Ozga pytała o jednostki krajowego systemu ratownictwa, więc bardzo proszę, aby szczegółowe informacje na ten temat przedstawił za chwilę pan komendant Kwiatkowski. Mam nadzieję, że mogę na nie liczyć, panie generale.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Pan poseł Zieliński pytał o podwyżki dla poszczególnych formacji. Chcę powiedzieć, iż podwyżki na 2014 r. nie są wprost planowane, wynagrodzenia dla sfery budżetowej zostały zamrożone, stąd takiej kwoty niestety podać nie mogę.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Co do programu modernizacji na lata 2013–2015, to wprawdzie w swoim syntetycznym materiale te informacje przedstawiałem, ale chętnie jeszcze raz je uporządkuję i przywołam. W 2014 r. planuje się kontynuację działań z roku 2013. Przypomnę, że w ciągu 3 lat z budżetu ma być przeznaczona na ten cel kwota około 1.000.000 tys. zł. Na realizację programu w 2014 r. ujęte zostały środki w łącznej wysokości 210.495 tys. zł. Z tej kwoty na inwestycje budowlane przypada 132.895 tys. zł i te środki mają być przeznaczone na budowę 31 nowych obiektów oraz rozbudowę i modernizację 46 obiektów. Natomiast na remonty planuje się wydatkowanie kwoty 71.446 tys. zł. Dotyczyć to będzie 113 komend powiatowych i komisariatów Policji. W ramach tego programu funkcjonuje także tzw. fundusz „dobrego gospodarza”, na który ma być przeznaczona w 2014 r. kwota w wysokości 6154 tys. zł na niezbędne wyposażenie i drobne remonty.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Pan poseł Polak pytał także o nakłady w 2014 r., ale padło też pytanie o wydatki bieżące – gdzieś mi to uciekło… Mówił o tym chyba pan poseł Siarka. Bieżące to znaczy nieinwestycyjne, czyli np. remonty, chodzi o tego rodzaju wydatki bieżące, bo pan poseł pytał, czy nie chodzi o podwyżki.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselEdwardSiarka">Bo swego czasu mieliśmy podwyżkę w wysokości 300 zł, o ile dobrze pamiętam.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Nie, to nie w tym miejscu, nie w tej części. Chodziło o rozumienie bieżące w sensie nieinwestycyjne, stąd ta pozycja tak właśnie wyglądała.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Rozumiem, że na pytanie posła Polaka odpowiedź padła, tak? W ramach informacji o nakładach… Myślę, że poproszę pana komendanta Olbrysia, aby przypomniał informację o nakładach na program standaryzacji w 2013 r., bo o to pan poseł pytał. Mamy jeszcze kilka spraw do wyjaśnienia, więc bardzo proszę Policję o pomoc.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Ostatnia wypowiedź pana przewodniczącego Wójcika dotyczyła zwolnienia kilkuset pracowników SG i tego, czy możliwe jest uwzględnienie odchodzących pracowników w ramach naborów do Policji, prosiłbym przedstawiciela SG, pana generała, o informację w tej sprawie. Jako pierwszy zabierze głos pan dyrektor, który przedstawi informacje uzupełniające. Bardzo proszę, panie dyrektorze – pan dyrektor Budzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMSWWladyslawBudzen">Panie przewodniczący…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Przepraszam bardzo, pan dyrektor pozwoli na jedno zdanie, bo nie chciałabym, żeby to umknęło. Panie przewodniczący, wracam do tego istotnego tematu – tematu pracowników cywilnych. Mam propozycję i bardzo proszę o jej spokojne rozważenie. Proponuję, aby zmienić tytuł rezerwy celowej z pozycji 69, który w tej chwili brzmi następująco: „Na modernizację Policji, SG, PSP i BOR”. Proponuję dodać: „w tym na zagwarantowanie płac wraz z pochodnymi pracownikom cywilnym”, dlatego że jeżeli my dopracujemy się systemowych rozwiązań, powiedzmy, w marcu, to one będą, ale na papierze, bo przecież w ustawie budżetowej nie będziemy mieli skąd wziąć tych środków, a to jest tylko pokazanie możliwości poprzez rozszerzenie tytułu rezerwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Pani profesor, pani propozycja wykracza poza formalne możliwości działań, jakie może podjąć Komisja.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Moim zdaniem tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Przepraszam, panie przewodniczący. Tytuł rezerwy można zmienić w ramach poprawek poselskich, można spokojnie ten tytuł…</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Dobrze, w ramach poprawek poselskich nie na posiedzeniu Komisji, możemy po posiedzeniu…</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Ale w sprawozdaniu Komisji może się znaleźć, że proponujemy zmianę tytułu rezerwy, dopisanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Nie, my przygotowujemy tylko opinię dla Komisji Finansów Publicznych i to Komisja Finansów Publicznych formalnie proceduje nad tymi częściami budżetowymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Mogę to składać na sali plenarnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Jestem przekonany, że jest tak, jak mówię. Myślę, że wyjaśnimy tę sprawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Wróćmy do meritum, bo w przypadku wypracowania systemowych rozwiązań mielibyśmy możliwość znalezienia brakującej kwoty. Wiemy skąd ją wziąć – z modernizacyjnej rezerwy celowej, gdzie indziej nie ma pieniędzy w budżecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">W takim razie dziękuję za ten głos. Proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMSWWladyslawBudzen">Proszę państwa, po pierwsze, chciałbym uzupełnić wypowiedź pana ministra à propos pytań pana posła Siarki. Te 300 zł i opisane w materiałach przyczyny wzrostu poszczególnych budżetów wynikają z tego, że w ustawie budżetowej na 2013 r. podwyżka dla funkcjonariuszy PSP, SG, BOR i Służby Więziennej była umieszczona w rezerwie celowej i przy projekcie budżetu na 2014 r. została ona włączona do budżetu, wydatki zostały przeniesione z rezerwy do budżetu, stąd głównie ta różnica w wydatkach. Jeżeli chodzi o 100.000 tys. zł na wydatki bieżące w ramach tzw. rezerwy modernizacyjnej, to są to środki przeznaczone głównie na remonty, nie ma to nic wspólnego ze wzrostem wynagrodzenia, uposażenia.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMSWWladyslawBudzen">I teraz jeśli chodzi o te 145 zł, to pamiętacie państwo, że kiedy omawialiśmy wykonanie budżetu za 2012 r., to ten temat również był poruszany. Chciałem powiedzieć, że – po pierwsze – podwyżka dla pracowników w formie nagród uznaniowych po 1 stycznia 2013 r. nadal jest kontynuowana i zgodnie z decyzjami kierownictwa będzie kontynuowana w 2014 r. Jeżeli chodzi o źródła sfinansowania, to obliczyliśmy, że nie ma możliwości sfinansowania wprost tej podwyżki wynagrodzeń o 145 zł z tzw. oszczędności wynikających ze zwolnień chorobowych lub też z wakatów i zgodnie z tym pozostała część tej kwoty, tak jak mówiłem uprzednio, jest przenoszona z funduszu uposażeń funkcjonariuszy na wynagrodzenia pracowników, co jest dozwolone zgodnie z ustawą o finansach publicznych. Ponieważ w budżecie na 2014 r. nie można było zwiększyć funduszu wynagrodzeń, bo zabraniała tego ustawa okołobudżetowa na 2013 i 2014 r., w związku z tym nie było możliwości wygospodarowania tych środków w drodze ich przeniesienia czy zwiększenia środków na wynagrodzenia z tzw. wydatków rzeczowych. W związku z uchwaleniem w najbliższym czasie ustawy okołobudżetowej nadal jesteśmy więc zobligowani do tego, że środki na wynagrodzenia w 2014 r. nie mogą wzrosnąć w stosunku do środków na wynagrodzenia w 2013 r., aczkolwiek są możliwe indywidualne podwyżki wynagrodzeń, ale w ramach kwot środków na wynagrodzenia. Zatem przykro mi, pani poseł, ale nie mamy możliwości dokonać, tak jak to bywało w latach poprzednich, zwiększenia środków na wynagrodzenia z tzw. wydatków rzeczowych bez ustawy okołobudżetowej.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMSWWladyslawBudzen">Reasumując, wydaje się, że możliwości włączenia do funduszu wynagrodzeń są raczej ograniczone, a mówiąc wprost – mało realne, natomiast uważam, że kontynuowanie uprzedniej decyzji o podwyżkach, aczkolwiek nie w formie wynagrodzeń, a w formie nagród kwartalnych czy miesięcznych – bo praktyki w poszczególnych formacjach są różne – jest niejako zasadniczym stopniem realizacji tych decyzji z 2012 r. Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PiotrKwiatkowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, odpowiadając na pytanie pani poseł Krystyny Ozgi, chciałem powiedzieć, że w 2013 r. wysokość dotacji dla jednostek krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego wynosiła 70.716 tys. zł, a w tym roku 69.000 tys. zł. Biorąc pod uwagę plan dotyczący stanu ilościowego jednostek OSP w krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym, to szacowaliśmy go w bieżącym roku na poziomie 3932 jednostek, a średnia wysokość dotacji na jedną jednostkę wynosiła 17.985 zł. Jeżeli chodzi o plan na rok 2014, to chciałem powiedzieć, że chcieliśmy doprowadzić do tego, aby liczba jednostek w krajowym systemie wynosiła 3950 i w związku z tym planowanym przedsięwzięciem wysokość dotacji na jedną jednostkę byłaby siłą rzeczy niższa o 517 zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Proszę pana dyrektora Kusyka o przedstawienie informacji dotyczących CEPiK i pl.ID.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEwidencjiPanstwowychMSWRomanKusyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w latach 2013–2016 przewidziana jest modernizacja systemu informatycznego CEPiK. Pochłonie ona niespełna 150.000 tys. zł i w dużej mierze zostanie sfinansowana z nadwyżek wypracowanych w latach ubiegłych, stąd duży stan początkowy funduszu. Natomiast większość tej kwoty zostanie wydatkowana w latach 2015–2016 i ta nadwyżka na koniec roku i w kolejnych latach znacząco stopnieje.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEwidencjiPanstwowychMSWRomanKusyk">Natomiast jeśli chodzi o projekt pl.ID i to, dlaczego w przyszłym roku tak mało środków jest przewidzianych na jego wykonanie, to projekt ten jest realizowany od 2008 r., a jego budżet to 294.000 tys. zł. Do końca ubiegłego roku wydano 108.000 tys. zł, a przewidziana na przyszły rok kwota 54.000 tys. zł wynika z harmonogramu rzeczowo-finansowego projektu. Większość kwoty, którą wyda MSW po przejęciu tego projektu na początku tego roku, zostanie wydatkowana po prostu w tym roku. Wynika to zarówno z harmonogramu, jak i z konieczności zapewnienia pewnej proporcji wydatków z funduszy europejskich do końca tego roku. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">W sprawie ewentualnych przejść ze SG do Policji bardzo proszę o odpowiedź pana generała.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#SGMarekBorkowski">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, zmniejszenie średniorocznego poziomu zatrudnienia, potocznie zwanego limitem zatrudnienia, w SG dotyczy limitu, a nie faktycznego zatrudnienia, bo aktualnie faktyczne zatrudnienie zarówno w sferze pracowników cywilnych, jak i funkcjonariuszy i tak jest nieco mniejsze od tego, które zostało określone w ustawie budżetowej na 2014 r. W wyniku zmian tych limitów ani w bieżącym roku nie następowały zwolnienia w SG, ani nie będą następowały w następnym, tak że jest to tylko odzwierciedlenie procesu reorganizacji formacji, który następuje w roku bieżącym i ma na celu urealnienie budżetu na rok przyszły.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#SGMarekBorkowski">Jeśli chodzi o przejścia pracowników cywilnych ze SG do Policji i PSP, to proces ten jest realizowany. Już w tym roku blisko 50 pracowników przeszło do tych formacji, kolejni pracownicy przejdą z dniem 1 stycznia roku przyszłego, natomiast środki finansowe ze SG zostaną przekazane i są uwzględnione w budżetach formacji, do których ci pracownicy przechodzą. Mówimy o tym, czy nie można byłoby jeszcze zwiększyć liczby pracowników przechodzących. Praktycznie proces reorganizacji w dwóch oddziałach, które podlegają rozformowaniu, został już zakończony i ci, którzy mogli znaleźć miejsca pracy w innych formacjach, już je znaleźli. Natomiast przypadki, w których pracownik nie będzie miał pracy od nowego roku, są jednostkowe. Wyjątkiem są ci, którzy kwalifikują się do zasiłków przedemerytalnych, bo takie osoby będą zwalniane, natomiast przypadki zwalniania są naprawdę jednostkowe, mimo procesu reorganizacji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Dziękuję. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Była jeszcze kwestia pl.ID – pan dyrektor Kusyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSWRomanKusyk">Tak jak powiedziałem, w przyszłym roku jest przewidziane wydatkowanie 54.000 tys. zł i to wynika z harmonogramu rzeczowo-finansowego. Pierwotny budżet projektu – 294.000 tys. zł – jest rozłożony na cały cykl realizacji projektu i zostanie wykonany, a kwota przewidziana na przyszły rok wynika z tego, że większość budżetu zostanie wydatkowana do końca tego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Wydaje mi się, że poruszyliśmy wszystkie kwestie, które były przedmiotem zainteresowania państwa posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Jeszcze pani poseł Ozga w takim razie.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselKrystynaOzga">W kwestii, którą poruszyłam, zabierając głos na początku posiedzenia, proponuję, kolego przewodniczący oraz panie i panowie posłowie, żeby w naszej opinii dla Komisji Finansów Publicznych zwrócić się o uwzględnienie takich środków na krajowy system, żeby dotacja przypadająca na jedną jednostkę nie uległa pomniejszeniu, bo musimy zdać sobie sprawę, szanowni państwo, że zagrożeń i zdarzeń nie możemy przewidzieć, ale wiemy, że te zagrożenia i zdarzenia wymagają coraz bardziej profesjonalnego wyszkolenia i sprzętu. Sam sprzęt sukcesywnie ulega dewastacji, a biorąc pod uwagę zakupy, które na pewno będą, i wyższy o 14% VAT, który wchodzi od stycznia, bo wiemy, że tak się stanie, siłą rzeczy kwota przypadająca na jedną jednostkę będzie naprawdę dużo, dużo niższa od tej, o której powiedział pan komendant – średnio o 517 zł mniej na jedną jednostkę. Panu może nie wypada, bo jest pan w strukturach mundurowych, rządowych, ale według nas – mówię to również w imieniu mojego klubu, PSL – kwota przypadająca na jedną jednostkę powinna być pozostawiona przynajmniej na poziomie tego roku. Wczoraj w czasie posiedzenia zespołu poselskiego strażaków, na konferencji wręczaliśmy podziękowania jednostkom, które miały po 180, a nawet 200 wyjazdów do zdarzeń, a teraz jeszcze uszczuplamy te środki w budżecie, które mają być im przyznane. Budżet jest na pewno trudny, ale uważam, że nasza Komisja powinna ten problem zauważyć i dać Komisji Finansów sygnał o potrzebie ewentualnego pochylenia się nad znalezieniem przynajmniej środków minimalnych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Dziękuję bardzo. Jeszcze pan poseł Siarka sygnalizował chęć zabrania głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselEdwardSiarka">Jeszcze raz wracam do kwestii, którą poruszyłem, a do której państwo się nie odnieśli, a mianowicie do sprawy VAT, bo to nad nami jakby cały czas wisi, zwłaszcza w kontekście funkcjonowania straży, co mi leży na sercu. Czy pan minister jest w stanie nam coś powiedzieć na ten temat? Informacje są sprzeczne, z jednej strony wiemy, że KE wszczęła wobec Polski postępowanie z tytułu tego, że stosujemy 8-procentową stawkę VAT, bo powinna obowiązywać stawka 23-procentowa, a z drugiej strony w ustawie nic się zmienia, nadal jest utrzymana stawka 8-procentowa. Wiemy też, że kończy się okres przejściowy dla Polski, więc to by wymagało wyjaśnienia. Nawet jeżeli nie w tym momencie, to i tak w jakimś sensie musimy się do tego odnieść, bo może to wywołać bardzo poważne konsekwencje i z punktu widzenia wydatków samorządów, i PSP.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Dziękuję. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Na razie są to pewnego rodzaju przypuszczenia bądź prognozy. Jeśli prawdopodobieństwo byłoby większe, to w ocenie skutków regulacji musi się ta kwestia pojawić. Chcę jednak zwrócić uwagę, iż dotyczy to szeroko pojętego systemu podatkowego, a nie realizacji zadań stricte właściwych dla MSW, stąd też musiałoby to być przedmiotem szczególnego zainteresowania Ministra Finansów, budżetu państwa, ogólnie rzecz biorąc, a nie bezpośrednio Ministra Spraw Wewnętrznych. Sprawa jest monitorowana na bieżąco…</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselEdwardSiarka">Od pewnego już czasu zadajemy pytania dotyczące tej materii i odpowiedzi de facto nie ma, także ze strony ministerstwa, jest tylko wyczekiwanie, a to jest niepokojące.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Przyjmuję to zaniepokojenie, choć nie chciałbym złowieszczyć i stwierdzić dzisiaj, że rozstrzygnięcie na pewno będzie dla nas niekorzystne w tym sensie, że zamiast 8% będzie 23%.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, dyskusja jest za nami. Rozumiem, że padły dwie propozycje – pani poseł Łybackiej i pani poseł Ozgi. Jeżeli chodzi o propozycję pani poseł Ozgi, to formalnie musielibyśmy wskazać źródło pokrycia, w związku z czym chcę powiedzieć, pani poseł, że to nie jest koniec prac nad budżetem, tylko dopiero początek. Komisja Finansów Publicznych ma formalną możliwość przesuwania środków, dlatego proponuję, żeby przede wszystkim wyjaśnić sytuację, a dopiero później podejmować ewentualne kroki na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Mam prośbę, aby pani poseł wycofała swój wniosek, natomiast wierzę, że część tej dyskusji zrelacjonuje pan poseł Siarka, który – mam nadzieję – będzie reprezentował Komisję Spraw Wewnętrznych przed Komisją Finansów Publicznych. Wiem, rozumiem, że to jest wyraz troski ze strony członków Komisji, natomiast zastanawiam się, na ile w tym momencie jesteśmy w stanie tego typu rekomendacje formalnie w sposób prawidłowy przygotować. Tak, pani poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PoselKrystynaOzga">Wniosek generalnie mogę wycofać, ale chciałabym, żeby w opinii zwrócić uwagę na to, że Komisja zauważa ten problem i zwraca się o szczegółowe rozpoznanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Są pewne granice, w których możemy się poruszać, formułując opinię, i w których nie możemy, i akurat tego nie możemy zrobić, natomiast sam mogę podzielić się własnym doświadczeniem, bo też byłem w sytuacji, w której Komisja kiedyś mnie jako wnioskodawcę zobligowała do przedstawienia Komisji Finansów Publicznych kwestii związanej z podwyżkami dla funkcjonariuszy służb mundurowych innych niż Policja i tę sprawę przedstawiłem na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. W efekcie Komisja Finansów Publicznych dokonała stosownych zabiegów, zwiększyła jedną z rezerw i udało się te pieniądze uzyskać. Stąd wiem, że istnieje na kolejnych etapach tego typu możliwość zwrócenia uwagi na dany problem, natomiast uważam, że w tym momencie propozycja pani poseł jest niestety nierealizowalna. W związku z tym bardzo proszę o wycofanie wniosku, jeżeli jest to możliwe, z jednoczesnym zobligowaniem pana posła Siarki, jeżeli to on będzie sprawozdawcą, czy kogokolwiek, kto nim będzie, do tego, aby ten temat został poruszony.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PoselKrystynaOzga">Dobrze, panie przewodniczący, liczę na to, że pan Siarka ma sprawy strażackie bardzo głęboko w sercu…</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Ależ wszyscy o tym wiemy, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PoselKrystynaOzga">Tak, na pewno zrobi to w imieniu Komisji bardzo dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Dziękuję bardzo. Jest jeszcze drugi wniosek formalny, tj. propozycja pani poseł Łybackiej. Wyjaśniłem z sekretariatem tę sprawę, takie wnioski związane nie ze zwiększaniem kwot, tylko ze zmianą nazwy rzeczywiście się zdarzają, natomiast mam wątpliwości natury formalnej, czy to jest takie proste. Dlatego poproszę za chwilę pana ministra o informację, czy formalnie możemy w tym momencie tego typu rozszerzenie wprowadzić. Natomiast oddając swój głos podczas głosowania, wszyscy państwo musicie mieć świadomość, że nie oznacza to zwiększenia jakiejkolwiek kwoty. Panie ministrze, proszę o stanowisko w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWMarcinJablonski">Podtrzymuję zasadność dotychczas stosowanych sformułowań, nazw poszczególnych pozycji i wydaje mi się, że ma to kluczowe znaczenie, jeżeli chodzi o możliwość skutecznego realizowania programu standaryzacji komend i komisariatów, w związku z czym ta propozycja wydaje się być zagrożeniem dla samego programu i jego istoty. Te nakłady przeznaczone są na wydatki inwestycyjne bieżące rozumiane w taki sposób, jak tłumaczyłem przed chwilą. Wydatkowanie tych pieniędzy na inne cele leżałoby w bezpośredniej sprzeczności z istotą tego programu.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Dziękuję za przedstawienie stanowiska. Pani profesor, jeżeli da się coś rozwiązać w sposób polubowny – tak to nazwijmy – to również w tym przypadku proponuję wycofanie wniosku. Jeszcze raz przypominam, że jesteśmy na początku prac nad budżetem i mam nadzieję, że jeszcze na tym posiedzeniu Sejmu i jeszcze przed posiedzeniem Komisji Finansów Publicznych będziemy mieli możliwość spotkania – pani profesor, ja i może pan dyrektor Budzeń albo pan minister – po to, żebyśmy rzeczywiście wyjaśnili, jak ta sprawa wygląda od strony formalnej. Proszę, pani profesor.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Panie przewodniczący, oboje jesteśmy w komfortowej sytuacji, bo cel mamy wspólny. Zależy nam na tym, żeby temat, o którym mówimy od lat, natomiast bardzo intensywnie od kilku miesięcy, nie był kolejną obietnicą, bo jak długo ci ludzie mają tymi obietnicami być karmieni, tym bardziej że tak naprawdę chodzi o pracowników cywilnych jednej służby. Przeczytam państwu fragment, który pochodzi z Departamentu Nadzoru MSW: „Minister Spraw Wewnętrznych podjął decyzję o zwiększeniu w projekcie budżetu Policji na 2014 r. limitu wynagrodzeń pracowników o kwotę 11.813 tys. zł, co umożliwi – uwaga – częściowe sfinansowanie wypłat po 145 zł”. Jak pamiętamy, decyzja o wypłacie po 145 zł zapadła także w ministerstwie i teraz my jako Komisja jesteśmy w bardzo trudnej sytuacji, dlatego że formalnie nie możemy wnioskować o zwiększenie limitu płac, natomiast wiemy, że dyskusja będzie się toczyła. Ta sprawa faktycznie wymaga systemowego uregulowania i być może będzie trzeba kilku czy kilkunastu milionów złotych. Tylko jak je zapisać, żeby te środki były? Specjalnej rezerwy nie możemy utworzyć, musielibyśmy zrobić to kosztem limitu płac w innych jednostkach, czego oczywiście nie chcę i o co nie wnioskuję, bo tego nie możemy zrobić. W związku z tym zastanawiam się także nad tytułem, który by nie zagrażał planom inwestycyjnym, o jakich mówił pan minister, bo od tego jestem jak najdalsza, ale jednocześnie zapewniłby w przypadku gdyby tych pieniędzy zabrakło, a prawie na pewno zabraknie, źródło sfinansowania tych obiecanych 145 zł. O niczym więcej nie mówimy, o żadnych innych podwyżkach.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Jest pewna propozycja, którą pani przygotowała, nie sądzę, żeby w tym momencie ktoś na sali miał inną, bardziej doskonałą od tej, aczkolwiek uważam, że sprawa wymaga jednak przemyślenia. W związku z tym mimo wszystko prosiłbym o polubowne załatwienie tej sprawy, bez konieczności rozstrzygania w głosowaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Panie przewodniczący, wobec tego proponuję polubowne załatwienie sprawy. Ponieważ ufam panu posłowi Siarce równie mocno jak panu, proponuję, aby pan poseł Siarka, kiedy pójdzie ze sprawozdaniem, przedstawił nasz problem, powiedział, że to nie jest zwiększenie płac, tylko wywiązanie się ze zobowiązań tegorocznych, bo te 145 zł było obiecane. I wtedy być może Komisja Finansów Publicznych zechce nam pokazać inne źródło bądź zwiększyć rezerwę celową, bo to byłoby najprostsze. Żeby nie burzyć planu inwestycyjnego, powiększmy rezerwę o kwotę 20.000 tys. zł, a wtedy my spokojnie to dopiszemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Coraz trudniejsze zadanie przed panem posłem Siarką, natomiast mam nadzieję, że podejmie się prezentowania Komisji, bo oczywiście pan poseł uczestniczy w dyskusji.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Szanowni państwo, w związku z wycofaniem wniosku proponuję przyjęcie opinii następującej treści: Komisja na posiedzeniu w dniu 22 października 2013 r. rozpatrzyła projekt budżetu państwa na rok 2014 i przyjęła go bez uwag w częściach, które są opiniowane przez Komisję. Natomiast oczywiście jest prośba do posła sprawozdawcy, żeby te dwie sprawy zostały Komisji Finansów Publicznych przedstawione.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Czy jest sprzeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Jeszcze tylko ostatnie zdanie. Chcę podpowiedzieć panu posłowi Siarce, że jest taka wielka rezerwa, wielo-, wielomiliardowa na współfinansowanie. Tam zawsze coś zostaje, więc stamtąd proszę wziąć 20.000 tys. zł i zwiększyć tę naszą rezerwę, dzięki temu będą pieniądze.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Dziękuję. Skoro nie ma sprzeciwu, opinia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Proponuję, aby sprawozdawcą naszej Komisji przed Komisją Finansów Publicznych został pan poseł Siarka. Rozumiem, że pan poseł podejmuje się tego zadania? Pan poseł kiwa głowa, co oznacza, że się podjął. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekWojcik">Dziękuję bardzo, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>