text_structure.xml
10.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselZbigniewKaniewski">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag, a zatem przystępujemy do jego realizacji. Projekt ustawy uzasadni pan minister Tadeusz Donocik.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Polska jest członkiem Światowej Organizacji Handlu od 1995 r. Organizacja ta stworzyła kompleksowy system norm regulujących wzajemne stosunki państw członkowskich w zakresie obrotu towarami i usługami oraz prawami własności intelektualnej. Wśród regulacji, mających formę wielostronnych porozumień, znajdują się także te, które uznają określone praktyki handlowe za niezgodne z wolnym handlem prowadzonym na zasadach uczciwej konkurencji oraz określają dozwolone środki zapobiegania tym praktykom. Do regulacji tych zalicza się porozumienia w sprawie: stosowania art. 6 /antydumping/, środków ochronnych, tekstyliów i odzieży oraz w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Światowa Organizacja Handlu reguluje kwestię udzielania przez kraje członkowskie subsydiów dla przedsiębiorstw oraz środków zaradczych, które mogą podjąć państwa członkowskie w przypadku, gdy udzielane przez inne państwa subsydia powodują u nich niekorzystne skutki gospodarcze. W tych przepisach są określone rodzaje subsydiów oraz drogi, które prowadzą do ochrony dóbr państw lub gospodarki w poszczególnych państwach.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Projekt ustawy, która jest przedmiotem obrad połączonych Komisji, o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów subsydiowanych jest prawem o środkach wyrównawczych, który umożliwi prowadzenie postępowań wyrównawczych wedle ścieżki bilateralnej porozumienia WTO. W projekcie ustawy zostały uwzględnione te części porozumienia, których regulacje dotyczą tej ścieżki, a mianowicie:</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">- część pierwszą zawierającą definicję subsydium z rozszerzeniem na subsydia zakazane,</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">- część piątą regulującą procedurę postępowania o środki wyrównawcze,</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">- fragmenty części ósmej określającej specjalne preferencje dla krajów rozwijających się w zakresie, w jakim dotyczą one ścieżki bilateralnej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Przy konstruowaniu projektu ustawy skorzystano także z rozwiązań stosowanych przez Unię Europejską w zakresie ochrony przed przywozem subsydiowanych towarów z krajów nie będących członkami wspólnoty europejskiej, z uwzględnieniem specyfiki naszego systemu prawnego.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">W ustawie o pomocy publicznej, która wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2001 r. zaadaptowane zostały do warunków polskich zasady udzielania takiej pomocy, które obowiązują w Unii Europejskiej, a więc wewnątrz jednolitego obszaru gospodarczego. Zasady te mają m.in. przeciwdziałać temu, aby pomoc w formie subsydiów, udzielana przez poszczególne rządy nie zniekształcała reguł konkurencji wewnątrz tego obszaru. Nie można temu przeciwdziałać przy pomocy ceł wyrównawczych, gdyż nie istnieją cła w obrocie towarami pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Prawie taka sama sytuacja występuje w relacjach handlowych pomiędzy tymi państwami i Polską, gdyż cła mają formę szczątkową. W związku z tym przepisy ustawy o pomocy publicznej określają dopuszczalne i zakazane formy pomocy, co z kolei nie jest przedmiotem porozumienia o subsydiach i środkach wyrównawczych. Jest w nim mowa o tym, jak należy się bronić przed importem subsydiowanych towarów.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Chcę zwrócić uwagę na szczegółowe rozwiązania zawarte w projekcie ustawy. Umożliwią one ochronę przemysłu krajowego przed przywozem subsydiowanych towarów, wyrządzającym temu przemysłowi szkodę. W art. 5 zdefiniowano pojęcie subsydium, przez które rozumie się:</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">- wsparcie finansowe bezpośrednie lub pośrednie, udzielone przez rząd kraju pochodzenia towaru lub przez eksportera towaru,</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">- zaniechanie pobrania należnych dochodów budżetowych,</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">- udzielanie świadczeń o charakterze rzeczowym,</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">- wsparcie dochodów lub cenowe.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Zjawisko subsydium występuje wówczas, jeśli przynosi ono korzyść producentowi lub eksporterowi. Ochrona przed tym zjawiskiem może przyjąć bądź formę zobowiązań cenowych producentów lub eksporterów, bądź ceł wyrównawczych nałożonych w efekcie przeprowadzonego postępowania. Środkom wyrównawczym podlegają jedynie subsydia specyficzne, do których zaliczane są także wszystkie subsydia eksportowe. Nie podlega środkom wyrównawczym przywóz subsydiowanych towarów rolnych, który jest dopuszczalny na mocy porozumienia Światowej Organizacji Handlu w sprawie rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Przepisy projektu ustawy stanowią, iż warunkiem nałożenia środka wyrównawczego jest stwierdzenie występowania subsydiowanego importu i wynikającej stąd szkody dla przemysłu krajowego. Będzie brane pod uwagę to, czy przemysł krajowy już poniósł istotną szkodę lub czy zagraża mu wyrządzenie istotnej szkody, a także czy wystąpiło istotne opóźnienie w powstaniu określonego przemysłu krajowego.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Postępowanie może być wszczęte na pisemny wniosek złożony w imieniu lub na rzecz przemysłu krajowego. Wniosek musi być poparty przez przedsiębiorców, których produkcja stanowi więcej niż 50 proc. całej krajowej produkcji towaru, podobnego do subsydiowanego towaru importowanego. Postępowania nie wszczyna się, jeżeli producenci krajowi, popierający wniosek, wytwarzają mniej niż 25 proc. całej produkcji podobnego towaru. Postępowanie może być także wszczęte z urzędu, gdy zachodzą szczególne okoliczności oraz istnieje znaczne prawdopodobieństwo występowania przywozu subsydiowanego towaru, powstania szkody i związku przyczynowego między tymi dwoma elementami. Cła wyrównawcze mogą być ustalane w wysokości wystarczającej do usunięcia szkody. Poziom cła wyrównawczego może być w takim przypadku niższy od wysokości subsydium. Okres stosowania ceł wyrównawczych nie może być dłuższy niż 5 lat od dnia ich ustanowienia lub od dnia zakończenia postępowania przeglądowego bądź weryfikacyjnego.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Zobowiązanie cenowe, składane przez eksportera, stanowi podstawę do zakończenia postępowania bez nakładania cła wyrównawczego, a wzrost ceny, będący efektem realizacji tego zobowiązania, nie może być wyższy od subsydium. Postępowanie może zakończyć się bez nałożeniem cła wyrównawczego również wówczas, jeśli rząd kraju eksportera zobowiąże się do zniesienia subsydium, bądź ograniczenia jego wielkości, lub podjęcia innych środków, co przyniesie analogiczny skutek. Wszystkie procedury postępowań oraz decyzje o nałożeniu środków wyrównawczych podlegają szczegółowej kontroli Światowej Organizacji Handlu.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Uchwalenie tej ustawy jest konieczne, gdyż w przeciwnym razie nie będziemy mieli podstawy do prowadzenia tego typu postępowań ochronnych naszego rynku. Chcę prosić Komisję o włączenie do dalszych prac nad projektem ustawy naszych ekspertów, panią minister Annę Skowrońską-Łuczyńską, pana dyr. Kasza i pana Piotrowskiego, który od wielu lat pracuje nad tą grupą projektów regulacji prawnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselZbigniewKaniewski">Rząd przedłożył projekt niezwykle ważnej ustawy dla polskiej gospodarki. Prezydia obu Komisji są zdania, że powinniśmy powołać podkomisję, która niezwłocznie przystąpi do pracy nad tym projektem.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselZbigniewKaniewski">Czy ktoś z posłów chce wypowiedzieć się w sprawie projektu ustawy? Nikt się nie zgłosił, a zatem zamykam pierwsze czytanie projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselZbigniewKaniewski">Proponuję, aby w skład podkomisji weszli posłowie: Mieczysław Czerniawski, Zbigniew Kaniewski, Dariusz Kubiak, Jerzy Koralewski, Zbigniew Mroziński i Andrzej Woźnicki. Czy ktoś chciałby zgłosić innego kandydata? Nie ma innych propozycji.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PoselZbigniewKaniewski">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za powołaniem podkomisji w proponowanym składzie? Wniosek został przyjęty jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PoselZbigniewKaniewski">Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>